Wednesday, November 27, 2019

Solat-solat Fardu dan Rukun-rukunnya


MENGENAL SOLAT DAN RUKUN-RUKUN SOLAT:

Didalam kita mengerjakan solat-solat wajib atau sunat, ketahuilah bahawa didalam semua jenis solat itu terdapat rukun-rukun yang wajib dilaksanakan mengikut tertibnya sekali supaya solat kita diterima Allah SWT. Semua jenis solat adalah ditujukan kepada Allah SWT sejak memulakan solat-solat itu lagi yang tentunya dikhasod didalam hati akan niat solat tersebut. Oleh itu tujuan bersolat adalah untuk mendapat keredoaan Illahi atas amalan tersebut. Untuk mendapat keredoaanNya pastilah kita dikehendaki melakukan kesemua rukun-rukun solat itu dengan sempurna. Maka hendaklah kita mempelajari semua rukun-rukun solat tersebut agar sempurna kerja amal solat-solat kita itu.

Image result for image solat   Image result for image solat  

KUPASAN SECARA RINGKAS BERKENAAN RUKUN-RUKUN SOLAT:

Rukun-rukun solat itu ada 13 kesemuanya:

1. Niat (didalam hati)
2. Qiyam (berdiri)
3. Takbiratul ihram (membaca Allahu akbar)
4. Membaca surah Al-Fatihah
5. Rukuk (dengan thomakninah)
6. Iktidal (dengan thomakninah)
7. Sujud (dengan thomakninah)
8. Duduk antara 2 sujud (dengan thomakninah)
9. Duduk tashahud atau tahyat akhir
10. Membaca tashahud atau tahyat akhir
11. Selawat atas Nabi Muhammad saw
12. Salam (yang pertama)
13. Tertib

Dalam 13 rukun di atas tadi, terpecah pula kepada 3 bahagian iaitu:

  1. Rukun Qalbi (didalam hati)
  2.  Rukun Qauli (sebutan dengan lidah)
  3.  Rukun Fi'li (perbuatan)

• Rukun Qalbi (hati) :
1. Niat
2. Tertib

• Rukun Qauli (perkataan atau bacaan):
1. Takbiratul ihram (ucapan Allahu Akbar)
2. Al-Fatihah
3. Tashahud akhir
4. Selawat atas Nabi
5. Salam (yang pertama)

* Lima rukun qauli di atas wajib didengari di telinga sendiri setiap lafaznya. Jika tertinggal satu huruf, wajib diulangi. Adapun bacaan sunat yang lain seperti zikir rukuk, tidak wajib didengari tetapi perlu didengari bagi mendapatkan pahala bacaan.

• Rukun Fi'li (perbuatan atau pergerakan) :

1. Qiyam (berdiri)
2. Rukuk
3. Iktidal
4. Sujud
5. Duduk antara dua sujud
6. Duduk tashahud atau tahyat akhir


* Enam rukun fi'li di atas wajib dilakukan. Jika terlupa, perlu patah balik untuk mendatangkan semula rukun tersebut. Namun jika dia telah sampai pada rukun sama yang ditinggalkan itu pada rakaat seterusnya, contohnya dia terlupa rukuk di rakaat pertama, tetapi dia tersedar ketika telahpun melakukan rukuk di rakaat ke-2, maka rukuknya ketika itu menjadi rukuk rakaat pertama, dan perbuatan sebelumnya itu menjadi lagha.

Jika seorang makmum, tertinggal rukun fi'li, tidak boleh berpatah balik apabila imam sedang sama rukun dengannya, kerana makmum telah terikat dengan pergerakan imamnya, bahkan diteruskan sahaja ikutannya dengan imam, kemudian tambah rakaat lepas salam bagi menggantikan rakaat yang ketinggalan rukun itu.

Maka segala perbuatan & bacaan dalam solat yang selain daripada 13 rukun di atas adalah dihukumkan sunat, kecuali pada bacaan selawat atas keluarga Nabi Muhammad saw ketika tasyahud awal, tidak sunat membacanya, maka bacaannya cukup sehingga selawat ke atas Nabi sahaja ketika duduk tasyahud awal.

Image result for image solat  Image result for image solat

Sunat di dalam solat pula terbahagi kepada 2 jenis:

[1]. Sunat ab'adh (sangat dituntut)
[2]. Sunat hai'ah

• Sunat ab'adh adalah seperti tashahud awal dan qunut (kesemuanya ada 8). Jika meninggalkan salah satu dari sunat ab'adh, sama ada sengaja atau tidak, maka disunatkan sujud sahwi.

• Sunat hai'ah pula seperti mengangkat kedua belah tangan, membaca surah selepas al-Fatihah, membaca zikir ketika rukuk dan sujud, memberi salam ke-2 dan lain-lain. Jika terlupa atau sengaja meninggalkan sunat hai'ah, tidak dituntut melakukan sujud sahwi.

KUPASAN SELANJUTNYA SECARA DETAIL BERKENAAN RUKUN-RUKUN SOLAT:

Terdapat tiga kategori rukun-rukun solat:

·         Rukun qalbi - iaitu berasal daripada perkataan qalb bermaksud hati adalah rukun yang berasaskan kepada hati.

·         Rukun fi'li  - iaitu berasal daripada perkataan fi'l bermaksud perlakuan, adalah rukun yang berasaskan kepada perbuatan anggota badan. Pergerakan anggota badan atau tindakan tubuh itu memerihalkan rukun tersebut.

·         Rukun qauli - iaitu berasal daripada perkataan - qaul bermaksud kata-kata) adalah rukun yang berasaskan kepada sebutan dan bacaan.


No.
Rukun
Kategori
No.
Rukun
Kategori
1
Niat
Qalbi
8
Duduk antara dua sujud
Fi'li
2
Berdiri betul
Fi'li
9
Duduk tahiyat Akhir
Fi'li
3
Takbiratul ihram
Qauli
10
Bacaan tahiyat akhir
Qauli
4
Membaca al-Fatihah
Qauli
11
Selawat ke atas nabi dalam tahiyat akhir
Qauli
5
Rukuk
Fi'li
12
Salam
Qauli
6
I'tidal
Fi'li
13
Tertib
Qalbi
7
Sujud
Fi'li

Image result for image solat  Image result for image solat  

RUKUN-RUKUN SOLAT:

NIAT
Niat dalam solat merupakan rukun qalbi tetapi turut termasuk dalam rukun fi'li (lihat Takbiratul ihram). Niat solat mempunyai tiga bahagian yang disyaratkan dalam solat fardhu tetapi hanya dua sahaja bagi solat sunat manakala untuk solat sunat mutlak (tiada sebab dan bila-bila masa), hanya satu daripadanya disyaratkan.
Bahagian niat mempunyai tiga bahagian iaitu:
1.   Qasad  - Sengaja mengerjakan solat
2.   Ta'arudh - Meniatkan solat fardhu atau sunat
3.   Ta'yiin - Meniatkan jenis waktu solat

Untuk melihat bahagian-bahagian yang diaplikasikan dalam niat solat, berikut adalah contoh:

Solat fardhu:

(selaras dengan prinsip) fardhu Zuhur tunai kerana Allah Ta'ala

Niat
Makna
Bahagian
ﺍﺼﻠﻰ
selaras dengan prinsip
Qasad
ﻓﺮﺽ
Fardhu
Ta'arudh
ﺍﻟﻈﻬﺮ
Ta'yiin

Solat sunat:
Image result for image solat 

Sahaja aku solat sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala

Niat
Makna
Bahagian
ﺍﺼﻠﻰ
Sahaja aku solat
Qasad
ﺍﻟﻀﺤﻰ
Ta'yiin

Image result for image solat  
Solat sunat mutlak:

Sahaja aku solat sunat dua rakaat kerana 
Allah Ta'ala

Niat
Makna
Bahagian
ﺍﺼﻠﻰ
Sahaja aku solat
Qasad

Image result for image solat  Image result for image solat

Berdiri Betul
Berdiri betul atau berdiri tegak adalah diwajibkan dalam solat bagi mereka yang berupaya untuk beridiri tegak. Bagi yang tidak upaya, rukhsah atau kelonggaran diberikan untuk mereka sama ada untuk solat dalam keadaan duduk (hanya jika tidak mampu berdiri), mengiring pada rusuk kanan sambil mengadap kiblat (hanya jika tidak mampu berdiri dan duduk), atau jika tidak mampu berdiri, duduk mahupun mengiring, orang yang ingin mengerjakan solat itu dibenarkan baring menelentang dengan kaki dan perut dihalakan ke kiblat.
Syarat bagi rukun ini hendaklah ditegakkan tulang belakangnya dan tidak boleh bongkok ke depan atau ke belakang (jika mampu).

Takbiratul ihram
Takbiratul ihram ialah perbuatan yang menyempadani solat dengan perlakuan di luar solat. Takbiratul ihram menandakan bermulanya satu perjalanan solat itu sehingga rukun terakhir iaitu salam nanti. Disebabkan dinamakan rukun ini takbir ialah kerana sebutan takbir iaitu Allahu Akbar adalah wajib bagi mereka yang boleh menuturkannya. Bagi mereka yang tidak boleh menuturkannya ataupun tidak dapat mempelajarinya, dia diharuskan untuk menyebutnya dengan terjemahan dalam bahasa yang lain. Rukun ini diwajibkan untuk disertai dengan niatnya dan disunatkan untuk mengangkat kedua-dua tangan hingga ke paras bahu. Muqaranah atau penyertaan niat takbiratul ihram mempunyai dua bahagian iaitu:
·         Muqaranah Urfiyyah - Menyertai niat kepada sebahagian daripada takbiratul ihram iaitu berniat ketika mula ataupun akhir bahagian takbiratul ihram

·         Muqaranah Haqiqah - Menyertai niat kepada keseluruhan takbiratul ihram iaitu berniat dari mula sehingga akhir takbiratul ihram

Bagi kebanyakan orang awam, adalah lebih mudah mengerjakan muqaranah urfiyyah kerana muqaranah haqiqah mudah dihinggapi rasa syak atau was-was kerana penyertaan niat mengambil masa keseluruhan takbiratul ihram itu. Adalah disunatkan untuk membaca doa iftitah atau tawajjuh selepas takbiratul ihram.
Di namakan Takbiratul Ihram kerana dengan melakukannya, kita mengharamkan ke atas diri kita perlakuan yang akan membatalkan solat. Sebagai contoh, pada kebiasaannya bercakap sesama manusia adalah halal. Akan tetapi, bercakap dalam solat akan membatalkan solat. Maka,apabila kita membuat Takbiratul Ihram sebagai tanda memulakan solat, bercakap adalah satu halangan untuk kita selagi mana kita masih mengerjakan solat. Seperti dalam Haji, apabila kita memakai Ihram, kita diharamkan melakukan beberapa perkara yang pada kebiasaannya adalah halal bagi kita.

Membaca Surah al-Fatihah
Dalam solat, Surah Al-Fatihah merupakan satu-satunya surah yang diwajibkan. Surah ini wajib dibaca pada setiap rakaat dan bacaannya hendaklah tertib mengikut susunan ayat yang betul dan hendaklah dijaga tajwidnya. Bacaan basmalah diwajibkan kerana ayat itu juga sebahagian daripada surah berbanding isti'azah yang tidak diwajibkan.
Setiap ayat surah ini wajib dibaca secara berturutan dan tidak diselangi oleh apa-apa perbuatan ataupun ayat yang lain mahupun diam yang agak lama yang cukup untuk memutuskan bacaan al-Fatihah itu.
Bagi mereka yang tidak tahu atau tidak berupaya untuk membacanya dengan sempurna kerana baru memeluk agama Islam, maka hendaklah dia membaca tujuh ayat Quran yang berturutan atau tujuh ayat yang tidak berturutan (atau berasingan) yang tidak kurang bilangan huruf dalam al-Fatihah. Jika masih tidak mampu membaca mana-mana ayat Quran, dia dikehendaki membaca zikir yang sama bilangan hurufnya dengan huruf Fatihah. Jika masih tidak mampu, hendaklah sekadar diam pada jarak masa bacaan Fatihah itu sendiri.
Bilangan ayat dalam surah al-Fatihah ialah tujuh ayat yang kesemuanya mempunyai dua puluh lima perkataan bersama bilangan huruf sebanyak 156 huruf. Maka, zikir yang diriwayatkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w. digunakan bagi menggantikan bacaan untuk orang yang tidak berupaya atau tidak tahu membaca ayat Quran.

Subhanallah - Walhamdulillah - Wa la ilaha illallah - Wallahu akbar - Wa la haula wala quwata illa billah - Ma sya Allahu kana - Wa maa lam yashaa u lam yakun

Ayat tersebut hendaklah dibaca dua kali untuk menyamai bilangan huruf surah al-Fatihah.

Rukuk
Perbuatan rukuk adalah membongkok ke hadapan dengan sekurang-kurangnya hingga tapak tangannya mencapai ke lutut. Rukuk yang sempurna ialah menyamakan belakangnya dan tengkuknya pada satu garis lurus dan meluruskan kakinya (iaitu betis dan peha) dan memegang kedua lututnya dengan menjarangkan antara jari-jari tangan. Bagi mereka yang solat secara duduk, memadai rukuk itu dengan membongkok ke hadapan hingga dahinya selari dengan kepala lututnya. Untuk lebih sempurna bagi solat duduk, rukuknya adalah membongkok ke hadapan hingga dahinya selari dengan tempat sujud.
Rukuk adalah salah satu rukun yang disertakan dengan Tama'ninah. Tama'ninah dalam rukuk adalah dalam keadaan tetap semua anggota badannya hingga cukup masa untuk membezakan perlakuan membongkok dan bangun daripadanya.

I'tidal
I'tidal adalah kembali daripada keadaan rukuk kepada berdiri tegak iaitu keadaan asal ketika solat. Jika keadaan asalnya ialah duduk menegak, maka hendaklah orang itu kembali duduk menegak. Tama'ninah turut disertakan dalam perbuatan i'tidal. Maka, untuk melengkapkan i'tidal, hendaklah tama'ninah dengan menetapkan anggota badan pada keadaan sebelum rukuk dalam masa yang cukup untuk membezakan keadaan selepas bangun dari rukuk sebelum turun untuk sujud.

Sujud
Sujud adalah satu perbuatan yang amat menunjukkan kerendahan diri manusia terutama di dalam solat. Setiap rakaat (atau satu rukuk) adalah diwajibkan dengan dua kali sujud.
Sujud adalah memadai dengan sekurang-kurangnya bersentuhan dahi dengan tempat solat. Lebih elok atau lengkap lagi, hendaklah ketujuh-tujuh anggota sujud kena atau bersentuhan dengan tempat solat iaitu dahi, dua tapak tangan (setiap muka tapak tangan dan jari-jarinya), dua lutut dan dua tapak kakinya (iaitu muka hujung jari-jari kakinya). Wajib menekan sedikit dahi di tempat sujud untuk lebih tetap keadannya. Keadaan yang sempurna untuk turun bersujud adalah dengan meletakkan kedua-dua lutut dahulu dan diikuti dengan tapak tangan lalu dahi ditetapkan di tempat sujud.
Adalah sunat untuk menghalakan kesemua jari ke arah kiblat Bagi lelaki, disunatkan juga meregangkan kedua lutut dan dua tapak kaki, menjarakkan perut daripada peha dan menjauhkan sedikit siku daripada rusuk. Bagi perempuan pula, sunat untuk merapatkan kedua-dua lutut dan kaki, merapatkan perut dengan peha dan siku ke rusuk.
Wajib tama'ninah pada sujud iaitu tetap seluruh anggota badan dalam keadaan sujud untuk satu jangka masa yang cukup untuk membezakan perbuatan turun dan naik daripada sujud. Sujud itu tidak sah jika sujud di atas tempat yang boleh bergerak jika orang itu bergerak seperti tilam.

Duduk antara dua sujud
Duduk antara dua sujud adalah perlakuan yang memisahkan antara dua kali sujud. Tidak sesuai untuk terus berdiri sebelum sujud semula, maka keadaan duduk adalah logik. Adalah sunat untuk duduk iftirasy (iaitu duduk di atas tapak kaki kiri serta menegakkan (atau berdirikan) tapak kaki kanan. Sunat juga meletakkan dua tangan berhampiran lutut serta menjarakkan setiap jari tetapi tidak mengapa untuk meletakkan jari di atas lutut. Perlakuan duduk antara dua sujud ini menjadi makruh jika terlalu lama kerana ia memisahkan perlakuan kedua-dua sujud. Walau bagaimanapun, tama'ninah turut disertakan bagi rukun ini.

Duduk tahiyat akhir
Duduk ketika membaca tahiyat akhir adalah jelas bahawa tahiyat akhir hendaklah dibaca ketika keadaan duduk, bukan berdiri. Disunatkan duduk secara tawaruk iaitu duduk dengan menghulurkan kaki kiri ke kanan dan merapatkan punggung ke lantai. Keadaan ini berterusan ketika membaca selawat dan salam.

Membaca tahiyat akhir
Rukun ini dinamakan tahiyyat (penghormatan) atau tasyahud (penyaksian) kerana bacaan yang dilafazkan terdiri daripada keduanya. Berikut adalah bacaan bersama bahagian tahiyat. Bacaan tersebut hendaklah disambung dengan bacaan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Image result for image solat  Image result for image solat  

Bacaan
Sebutan
Makna
Penghormatan dan kesejahteraan
 
At-tahiyyatul mubarakatus solawatut toyyibatu lillah
Segala kehormatan, keberkatan, shalawat, dan kebaikan adalah milik Allah
As-salamu 'alaika ayyuhannabiyu warahmatullahi wabarakatuh
Semoga keselamatan bersama engkau wahai Nabi, dan juga rahmat Allah dan barakahnya

As-salamu 'alaina wa 'ala 'ibadillahis solihin
Semoga keselamatan menyertai kami dan sekalian hamba-hamba Allah yang saleh.
Penyaksian (Syahadah)

Asyhadu anl laa ilaaha ilallah
Aku bersumpah/bersaksi bahawa tiada tuhan (atau sembahan) selain Allah

Wa asyhadu anna Muhammadar rasulullah
Dan aku bersumpah/bersaksi bahawa Muhammad pesuruh Allah

Selawat kepada nabi dalam tahiyat akhir

Bacaan
Sebutan
Makna
Selawat kepada nabi
Muhammad dan keluarga
Allahumma salli 'ala Muhammad
Ya Allah, berikanlah selawat kepada Muhammad
Wa'ala aali Muhammad
Dan kepada keluarga Muhammad

Kama solaita 'ala Ibrahim
Sebagaimana Engkau memberikan selawat kepada Ibrahim
Wa'ala aali Ibrahim
Dan kepada keluarga Ibrahim
Keberkatan kepada nabi
Muhammad dan keluarga
Wa baarik 'ala Muhammad
Ya Dan Engkau berikanlah keberkatan kepada Muhammad
Wa'ala aali Muhammad
Dan kepada keluarga Muhammad
Kama barakta 'ala Ibrahim
Sebagaimana Engkau memberikan keberkatan kepada Ibrahim

Wa'ala aali Ibrahim fil 'alamin
Dan kepada keluarga Ibrahim dalam dunia ini
Penutup
(Pujian bagi Allah)

Innaka hamiidum majiid
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi

Salam
Ucapan atau lafaz salam adalah sebahagian daripada rukun solat. Sekurang-kurangnya, lafaz salam itu ialah assalamualaikum - "sejahtera kepada kamu semua" tetapi untuk lebih sempurna, ucapannya ialah assalamualaikum warahmatullah - "sejahtera kepada kamu semua dan semoga dirahmati Tuhan"). Adalah disunatkan untuk memberi salam sebanyak dua kali dan sunat juga untuk menoleh ke kanan dahulu bagi salam yang pertama dan ke kiri bagi salam yang kedua. Turut disunatkan juga kedua-dua salam itu tidak disekalikan iaitu ada pengasingan antara kedua-duanya.

Tertib
Tertib adalah rukun yang merangkumi keseluruhan rukun solat iaitu memastikan segala perlakuan rukun berada pada turutan yang betul satu demi satu dan yang mana dahulu didahulukan serta yang kemudian dilakukan kemudian, jika tidak solat itu akan terbatal.
Nota: Tertib boleh ditakrifkan sebagai mendahulukan yang dahulu, mengkemudiankan yang kemudian.

Image result for maksud rukun solat  Image result for maksud rukun solat  

BERHATI-HATI DENGAN HUKUM QAULI DALAM SOLAT:

Seperti yang telah diterangkan diatas bahawa rukun-rukun solat mempunyai 13 rukun terdiri daripada tiga bahagian iaitu rukun qalbi, fi’li dan qauli.
Barangkali ramai yang melanggar rukun qauli ketika melaksanakan solat. Malah, ada yang tidak mengetahui solatnya tidak sah misalnya pernah membaca Surah al-Fatihah hanya dengan menggerakkan mulut tanpa menyebut lafaznya dengan sempurna.
Rukun qauli berasal daripada perkataan ‘qaul’ bermaksud kata-kata. Ia adalah rukun berasaskan sebutan dan bacaan yang memerlukan seseorang melafazkan bacaan sekadar didengari telinga sendiri ketika takbiratulihram, membaca Surah al-Fatihah, membaca tahiyat akhir, selawat ke atas Nabi dalam tahiyat akhir dan melafazkan salam.
Sekiranya lima rukun qauli tidak dipenuhi, maka tidak sah solat seseorang itu. Syarat sah rukun qauli pula menyenaraikan kewajipan menyebut bacaan makhrajnya tepat, meneliti tasydid (baris sabdu) dan menjaga bacaan supaya tidak terputus di pertengahan ayat atau kalimat.
Menurut artikel Al-KafiLi Al-Fatawi, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan menjelaskan, dalam mazhab al-Syafie, rukun qauli seperti Surah al-Fatihah wajib dibaca dengan bacaan yang didengari diri sendiri.




Dalam kitab I’anah al-Talibin menyatakan yang bermaksud: “(Dan wajib mendengar) iaitu takbiratulihram itu oleh orang yang bersolat itu sendiri, sekiranya pendengarannya baik dan tiada dihalang dengan benda yang mendatang contohnya bunyi bising (seperti seluruh rukun qauli) daripada al-Fatihah, tasyahhud akhir dan bagi salam.
Dalam keterangan selanjutnya, tidak wujud penghalang daripada pendengaran. Jika wujud penghalang, tidak wajib ke atas seorang itu mendengar, tetapi wajib apa yang dijelaskan sebelum itu iaitu dibaca dengan kadar yang boleh didengari.
Berdasarkan mazhab al-Syafie juga, makruh jika seseorang menguatkan suara bacaan sehingga didengari orang sebelah dan mengganggunya.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Janganlah seseorang itu melakukan kemudaratan dan mengenakan kemudaratan itu kepada orang lain.
Sehubungan itu, setiap umat Islam perlu sentiasa menjaga tahap disiplin ketika menunaikan solat terutama sentiasa mematuhi syarat, rukun dan perkara sunat.
Selain itu, dalam pelaksanaan solat banyak juga terjadi seseorang membuat gerakan besar lebih daripada tiga kali secara berturut-turut yang menyebabkan solatnya terbatal.
Begitu juga ketika solat berjemaah, sebagai makmum kita sudah menetapkan niat dari awal lagi untuk patuh dan mengikuti imam.
Oleh itu, seorang makmum tidak boleh mendahului imam atau terlalu jauh tertinggal iaitu dua rukun fi’li daripada imam.
Sekiranya imam melakukan kesalahan, makmum perlu menegur dengan cara penuh beradab iaitu dengan mengungkapkan kalimah ‘subhanallah’.

CARA MELAKUKAN SOLAT LIMA WAKTU (dalam rumi)

1. Solat subuh (2 rakaat) Usalli fardhaz subhi raka'ataini adaan lillahi ta'ala Sahaja aku sembahyang fardhu subuh dua rakaat (*Sila rujuk) tunai kerana Allah Ta'ala. 1. Takbiratul ihram Allahuakbar 2. Rakaat pertama Doa Iftitah dalam bacaan rumi. Allahu akbar kabiraw-walhamdu lillahi kathiraw-wasubhanallahi bukrataw-wa-asila.Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama-wati wal-ardha hanifam-muslimaw-wama ana minal-musyrikin.Inna salati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil'alamin.La syarikalahu wabiza-lika umirtu wa ana minal muslimin. Bacaan ta’awwuz A'uzubillahi minassyaitanir rajim. Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 3. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 4. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 5. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

2. 6. Sujud pertama Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 7. Berdiri rakaat kedua Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 8. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 9. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 10. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 11. Membaca Doa Qunut Allah humah dini fiman hadait. Wa’a fini fiman ‘afait. Watawallani fiman tawalait. Wabarikli fimaa a’tait. Waqinii syarramaa qadzait. Fainnaka taqdhi wala yuqdha ‘alait. Wainnahu layadziluman walait. Walaa ya’izzuman ‘adait. Tabaa rakta rabbana wata’alait. Falakalhamdu ‘ala maaqadzait. Wastaghfiruka wa’atubu ilaik. Wasallallahu ‘ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.

3. 12. Sujud kedua ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 13. Duduk tahiyat akhir Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.” 14. Salam Assalamua’laikum warahmatullah. Doa selepas solat Bismillah hir'rahma nirra'him Alhamdulillah hirob bil a'lamin Wassola tuwas sala mua'la saidina Muhammadinn asrofin mursalin, wa'ala alihi wasob bihi ajma'in Allahumma ahyiina bil iiman, wa'amit naa bil iiman, waiz kholnaal jannata maal iiman Allahummarfirlana, zunubana, waliwaa lidainaa, warham humaa, kama rob baya naa sokhiroo Allahummaah timlana bi'khusnil khotimah, wala tahtim alaina bisuu ii' khotimah Robbana laa tuziq qulubana, baq daiz hadaitana, wahab lana min ladun kharohmah, in'naka antal wahab Robbana a'tina fid'dun yaa hasanah, wafil a' khirotil hasanah, waqinaa azab'bannar Wasollallah huala saidina Muhammad, wa'ala a'lihi wasobihi was'salam Walham dulillah hirob'bil a'lamiin

4. Solat zohor (4 rakaat) Usalli fardhaz dzuhri arba'a raka'atin ada-an lillahi ta'ala. Sengaja aku sembahyang fardhu dzuhur empat raka'at tunai kerana ALLAH ta'ala. 1. Takbiratul ihram Allahuakbar 2. Rakaat pertama Doa Iftitah dalam bacaan rumi. Allahu akbar kabiraw-walhamdu lillahi kathiraw-wasubhanallahi bukrataw-wa-asila.Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama-wati wal-ardha hanifam-muslimaw-wama ana minal-musyrikin.Inna salati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil'alamin.La syarikalahu wabiza-lika umirtu wa ana minal muslimin. Bacaan ta’awwuz A'uzubillahi minassyaitanir rajim. Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 3. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 4. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 5. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

5. 6. Sujud pertama Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 7. Berdiri rakaat kedua Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 8. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 9. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 10. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 11. Sujud kedua ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 12. Duduk tahiyat awal Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

6. 13. Berdiri & mengangkat takbir selepas tahiyat awal Allahu akbar 14. Berdiri rakaat ketiga Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 15. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 16. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 17. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 18. Sujud ketiga ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 19. Berdiri rakaat keempat Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 20. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 21. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 22. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

7. 23. Sujud keempat ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 24. Duduk tahiyat akhir Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.” 25. Salam Assalamua’laikum warahmatullah. Doa selepas solat Bismillah hir'rahma nirra'him Alhamdulillah hirob bil a'lamin Wassola tuwas sala mua'la saidina Muhammadinn asrofin mursalin, wa'ala alihi wasob bihi ajma'in Allahumma ahyiina bil iiman, wa'amit naa bil iiman, waiz kholnaal jannata maal iiman Allahummarfirlana, zunubana, waliwaa lidainaa, warham humaa, kama rob baya naa sokhiroo Allahummaah timlana bi'khusnil khotimah, wala tahtim alaina bisuu ii' khotimah Robbana laa tuziq qulubana, baq daiz hadaitana, wahab lana min ladun kharohmah, in'naka antal wahab Robbana a'tina fid'dun yaa hasanah, wafil a' khirotil hasanah, waqinaa azab'bannar Wasollallah huala saidina Muhammad, wa'ala a'lihi wasobihi was'salam Walham dulillah hirob'bil a'lamiin

8. Solat asar (4 rakaat) Usalli fardhaz asri arba'a raka'atin adaan lillahi ta'ala Sahaja aku sembahyang fardhu asar empat rakaat tunai kerana Allah Ta'ala. 1. Takbiratul ihram Allahuakbar 2. Rakaat pertama Doa Iftitah dalam bacaan rumi. Allahu akbar kabiraw-walhamdu lillahi kathiraw-wasubhanallahi bukrataw-wa-asila.Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama-wati wal-ardha hanifam-muslimaw-wama ana minal-musyrikin.Inna salati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil'alamin.La syarikalahu wabiza-lika umirtu wa ana minal muslimin. Bacaan ta’awwuz A'uzubillahi minassyaitanir rajim. Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 3. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 4. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 5. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

9. 6. Sujud pertama Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 7. Berdiri rakaat kedua Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 8. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 9. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 10. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 11. Sujud kedua ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 12. Duduk tahiyat awal Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

10. 13. Berdiri & mengangkat takbir selepas tahiyat awal Allahu akbar 14. Berdiri rakaat ketiga Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 15. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 16. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 17. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 18. Sujud ketiga ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 19. Berdiri rakaat keempat Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 20. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 21. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 22. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

11. 23. Sujud keempat ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 24. Duduk tahiyat akhir Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.” 25. Salam Assalamua’laikum warahmatullah. Doa selepas solat Bismillah hir'rahma nirra'him Alhamdulillah hirob bil a'lamin Wassola tuwas sala mua'la saidina Muhammadinn asrofin mursalin, wa'ala alihi wasob bihi ajma'in Allahumma ahyiina bil iiman, wa'amit naa bil iiman, waiz kholnaal jannata maal iiman Allahummarfirlana, zunubana, waliwaa lidainaa, warham humaa, kama rob baya naa sokhiroo Allahummaah timlana bi'khusnil khotimah, wala tahtim alaina bisuu ii' khotimah Robbana laa tuziq qulubana, baq daiz hadaitana, wahab lana min ladun kharohmah, in'naka antal wahab Robbana a'tina fid'dun yaa hasanah, wafil a' khirotil hasanah, waqinaa azab'bannar Wasollallah huala saidina Muhammad, wa'ala a'lihi wasobihi was'salam Walham dulillah hirob'bil a'lamiin

12. Solat maghrib (3 rakaat) Usalli fardhaz maghribi thalatha raka'atin adaan lillahi ta'ala Sahaja aku sembahyang fardhu maghrib tiga rakaat tunai kerana Allah Ta'ala. 1. Takbiratul ihram Allahuakbar 2. Rakaat pertama Doa Iftitah dalam bacaan rumi. Allahu akbar kabiraw-walhamdu lillahi kathiraw-wasubhanallahi bukrataw-wa-asila.Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama-wati wal-ardha hanifam-muslimaw-wama ana minal-musyrikin.Inna salati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil'alamin.La syarikalahu wabiza-lika umirtu wa ana minal muslimin. Bacaan ta’awwuz A'uzubillahi minassyaitanir rajim. Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 3. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 4. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 5. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

13. 6. Sujud pertama Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 7. Berdiri rakaat kedua Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 8. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 9. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 10. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 11. Sujud kedua ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 12. Duduk tahiyat awal Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

14. 13. Berdiri & mengangkat takbir selepas tahiyat awal Allahu akbar 14. Berdiri rakaat ketiga Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 15. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 16. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 17. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 18. Sujud ketiga ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 19. Duduk tahiyat akhir Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.” 20. Salam Assalamua’laikum warahmatullah.

15. Solat isyak (4 rakaat) Usalli fardhaz 'isya'i arba'a raka'atin adaan lillahi ta'ala Sahaja aku sembahyang fardhu 'isyak empat rakaat tunai kerana Allah Ta'ala. 1. Takbiratul ihram Allahuakbar 2. Rakaat pertama Doa Iftitah dalam bacaan rumi. Allahu akbar kabiraw-walhamdu lillahi kathiraw-wasubhanallahi bukrataw-wa-asila.Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama-wati wal-ardha hanifam-muslimaw-wama ana minal-musyrikin.Inna salati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil'alamin.La syarikalahu wabiza-lika umirtu wa ana minal muslimin. Bacaan ta’awwuz A'uzubillahi minassyaitanir rajim. Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 3. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 4. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 5. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

16. 6. Sujud pertama Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 7. Berdiri rakaat kedua Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn Bacaan Doa Al-Ikhlas Bismillaahir rahmaanir rahiim. Qul huwallaahu ahad, Allaahus samad, Lam-yalid walam yuulad, Walam yaqul-lahuu ku-fuwan ahad 8. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 9. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 10. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 11. Sujud kedua ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 12. Duduk tahiyat awal Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.”

17. 13. Berdiri & mengangkat takbir selepas tahiyat awal Allahu akbar 14. Berdiri rakaat ketiga Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 15. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 16. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 17. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu. 18. Sujud ketiga ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 19. Berdiri rakaat keempat Bacaan Doa Al-fatihah Bismi Llâhi r-rahmâni r-rahîm Al-hamdu liLlâhi rabbi l-`âlamîn Ar-rahmâni r-rahîm Mâliki yawmi d-dîn Iyyâka na`budu wa'iyyâka nasta`în Ihdina s-sirâta l-mustaqîm Sirâta llazîna an`amta `alayhim ghayri l-maghdhûbi `alayhim wala dh-dhâllîn 20. Takbir kerana rukuk Allahuakbar 21. Rukuk Subhana rabbiyal 'adzimi wabihamdih. 3x 22. Iktidal Sami'allahu liman hamidah. rabbana lakal hamdu.

18. 23. Sujud keempat ( pertama & kedua) Sujud pertama : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x Dua sujud : Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzuqni wahdini wa'afini wa'fu 'anni. Sujud kedua : Subhana rabbiyal a'la wabihamdih. 3x 24. Duduk tahiyat akhir Attahiyyatul Mubarakaatush sholawaatuth thayyibatu lillaah, Assalaamu’alaika ayyuhan nabiyyu warahmatullaahi wabarakaatuh, Assalaamu’alaina wa’alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin. Asyhadu allaa ilaaha illallaah, Waasyhadu anna Muhammadan rasuulullaah. Allahhumma sholli ‘alaa Saidina Muhammad wa ‘ala aalihi Saidina Muhammad (#) kamaa sholaita ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, wa baarik ‘ala saidina Muhammad wa ‘ala aalihi saidina Muhammad, kamaa baarakta ‘ala saidina Ibrahiim wa ‘ala aalihi saidina Ibrahiim, fil alamina innaka hamiidum majiid.” 25. Salam Assalamua’laikum warahmatullah.

Doa selepas solat:

Bismillah hir'rahma nirra'him Alhamdulillah hirob bil a'lamin Wassola tuwas sala mua'la saidina Muhammadinn asrofin mursalin, wa'ala alihi wasob bihi ajma'in Allahumma ahyiina bil iiman, wa'amit naa bil iiman, waiz kholnaal jannata maal iiman Allahummarfirlana, zunubana, waliwaa lidainaa, warham humaa, kama rob baya naa sokhiroo Allahummaah timlana bi'khusnil khotimah, wala tahtim alaina bisuu ii' khotimah Robbana laa tuziq qulubana, baq daiz hadaitana, wahab lana min ladun kharohmah, in'naka antal wahab Robbana a'tina fid'dun yaa hasanah, wafil a' khirotil hasanah, waqinaa azab'bannar Wasollallah huala saidina Muhammad, wa'ala a'lihi wasobihi was'salam Walham dulillah hirob'bil a'lamiin


IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-306 : SUKAR MEMBACA SURAH AL-FATIHAH DALAM SOLAT BERJEMAAH

Dalam mazhab al-Syafie, wajib bagi makmum untuk membaca Surah al-Fatihah pada setiap rakaat solat, sama ada solat yang dibaca nyaring atau perlahan, kecuali bagi makmum yang masbuk. Namun begitu, isu ini merupakan titik perbezaan pendapat dalam empat mazhab yang muktabar.

Perbezaan Pandangan Ulama Berkenaan Hukum Membaca Surah al-Fatihah Oleh Makmum

Dalam mazhab-mazhab yang lain, berikut kami ambil petikan daripada kitab al-Mausu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah berkenaan hukum bacaan Surah al-Fatihah oleh makmum di belakang imam:

“Para fuqaha’ berbeza pandangan tentang (hukum) membaca (surah al-Fatihah) di belakang imam. Malikiyyah dan Hanabilah berpandangan bahawa tidak diwajibkan makmum membaca (al-Fatihah) sama ada dalam solat jahriyyah (solat yang dibaca nyaring seperti solat Subuh) atau sirriyyah (solat yang dibaca perlahan solat Zuhur) berdasarkan sabda Nabi daripada Jabir bin Abdullah RA:

مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ فَقِرَاءَةُ الإْمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ

Maksudnya: “Barangsiapa yang mempunyai imam maka bacaan imam adalah bacaan baginya.”

Riwayat Imam Malik dalam al-Muwatta’ (117) dan Ahmad dalam Musnad-nya (14643)

Berkata Imam Ibn Qundus daripada kalangan ulama Hanabilah: “Pendapat yang zahir ialah bacaan Imam cukup mengambil tempat bagi bacaan makmum, jika solat Imam itu sah. (Makmum disunatkan membaca surah al-Fatihah) sebagai langkah berhati-hati jika imam itu berhadas atau bernajis, sekalipun jika dia mengetahuinya, dan kami berpendapat dengan sahnya solat makmum itu, kerana itu makmum perlu membaca apabila tidak sahnya solat solat Imam. Maka jadilah bacaan imam itu tidak dikira atas dasar nisbahnya sebagai rukun dalam solat. Justeru, tidak gugur daripadanya kewajipan membacanya.”

Mazhab Malik dan Hanbali menaskan bahawa bagi makmum sunat untuk membaca al-Fatihah semasa solat sirriyyah.

Terdapat riwayat daripada Imam Ahmad bahawa bacaan al-Fatihah itu adalah diwajibkan (ke atas makmum) dalam solat sirr, dan ini juga merupakan pendapat Ibn al-Arabi daripada ulama Malikiyyah yang mewajibkan makmum membacanya dalam solat sirriyyah.

Hanafiyyah pula berpandangan bahawa makmum tidak perlu membaca apa-apa secara mutlak di belakang imam sekalipun dalam solat sirriyyah, malah menganggap membacanya adalah makruh tahrim jika dilakukan di belakang imam, walaupun jika dibaca solatnya tetap sah menurut pendapat yang asah (lebih sahih).

Mereka berkata: “Makmum hendaklah mendengar apabila imam menguatkan suaranya dan dia apabila Imam membaca perlahan.”

Ini berdasarkan hadis Ibn Abbas yang berkata apabila Baginda menjadi imam dan ada orang yang membaca di belakang Baginda lalu turunlah ayat: “

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا

Maksudnya: “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya)”

(Surah al-A`raf: 204)

Berkata Imam Ahmad: “Manusia telah berijmak bahawa ayat ini diturunkan dalam solat.”

Berkata Ibn Abidin yang menukilkan daripada kitab al-Bahr: “Hasil (manfaat) daripada ayat itu adalah bahawa sesungguhnya dituntut dengannya dua perkara; mendengar dan diam. Lalu hendaklah diamalkan dengan kedua-duanya. Maka yang pertama itu dikhususkan bagi solat jahriyyah dan yang kedua tidak dikhususkan, maka hukum bergerak atas kemutlakannya. Justeru, wajib dia ketika dibacakan secara mutlak. Daripada Zaid bin Thabit: “Tidak ada bacaan bersama imam pada suatu apa pun. Terdapat 80 orang daripada kibar Sahabat yang melarang makmum daripada membaca. Ini kerana makmum itu disuruh untuk mendengar secara ijmak maka tidak wajib ke atasnya (untuk membaca) apa pun kerana akan menafikan ijmak itu, oleh sebab dia tidak akan mampu untuk menghimpunkan kedua-duanya (membaca dan mendengar). Maka jadilah kes yang sama dengan isu khutbah. Sesungguhnya ketika khutbah, apabila seseorang itu disuruh untuk mendengar khutbah, tidak wajib ke atas setiap yang mendengar untuk berkhutbah sendiri-sendiri bahkan tidak boleh, begitulah perkara ini.”

Manakala golongan Syafieyyah berpandangan wajib membaca al-Fatihah ke atas makmum, sama ada dalam solat sirriyyah atau jahriyyah, berdasarkan sabda Nabi :

لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ

Maksudnya: “Tidak (sah) solat bagi orang yang tidak membaca fatihah al-kitab (yakni Surah al-Fatihah)”

Riwayat al-Bukhari (756) dan Muslim (394)

Begitu sabda Nabi :

لَا تُجْزِئُ صَلَاةٌ لَا يَقْرَأُ الرَّجُلُ فِيهَا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ

Maksudnya: “Tidak memadai solat orang yang tidak membaca fatihah al-kitab di dalamnya.”

Riwayat al-Daraqutni (1225) dalam Sunan-nya daripada Ziyad. Beliau mengatakan hadis ini isnadnya sahih.

Para ulama Syafieyyah dan Hanabilah juga menaskan bahawa makruh ke atas makmum untuk membaca (al-Fatihah) semasa imam sedang membaca secara jahar, tetapi Syafieyyah mengecualikan keadaan apabila makmum itu berasa takut akan terlepas (atau tidak sempat menghabiskan) sebahagian bacaan al-Fatihah.

Ulama Syafieyyah juga menaskan bahawa jika seorang makmum itu mengetahui yang imamnya tidak akan membaca surah lain selepas al-Fatihah, atau membaca surah yang pendek sehingga makmum itu tidak mungkin dapat menyempurnakan bacaan al-Fatihah, maka (diharuskan) dia membacanya bersama ketika imam juga membacanya. Digalakkan bagi makmum untuk membaca semasa saktah imam (yakni ketika imam diam selepas membaca al-fatihah), atau apabila makmum tidak dengar bacaan imam atar faktor jauh atau pekak.

Berkata ulama Hanabilah: “Disunatkan untuk membaca ketika saktah imam menurut mazhab (Hanbali).”

Berkata Syeikh Taqiuddin: “Muqtadha (yakni keputusan) berdasarkan nas-nas Imam Ahmad dan majoriti ashabnya bahawa membaca selain bacaan al-Fatihah itu afdhal (semasa saktah).”

Dia berkata dalam Jami` al-Ikhtiyarat: “Keputusannya, hanyalah adfhal membaca selain al-fatihah itu apabila dia mendengarnya (yakni makmum mendengar bacaan al-Fatihah imam) jika dia tidak mendengarnya maka yang afdhal adalah al-Fatihah berbanding selainnya.”

Rujuk al-Mausu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (33/52-54)

Berdasarkan fakta di atas, kita simpulkan seperti berikut:

Mazhab Hanafi: Makruh tahrim ke atas makmum untuk membaca Surah al-Fatihah di belakang imam, sama ada dalam solat sirriyyah atau jahriyyah, tetapi solat makmum tetap sah.

Mazhab Malik: Bacaan Surah al-Fatihah tidak wajib secara mutlak bagi makmum sama ada dalam solat sirriyyah atau jahriyyah, tetapi sunat bagi makmum membacanya dalam solat sirriyyah. Ibn al-Arabi daripada ulama Malikiyyah mewajibkan makmum membacanya dalam solat sirriyyah.

Mazhab Syafie: Bacaan Surah al-Fatihah adalah diwajibkan sebagai rukun ke atas makmum secara mutlak. Sunat membacanya semasa saktah imam melainkan jika dikhuatiri imam tidak membaca surah lain, membaca surah pendek, atau terus rukuk, maka diharuskan tanpa makruh membaca al-Fatihah bersama dengan imam.

Mazhab Hanbali: Bacaan Surah al-Fatihah tidak wajib bagi makmum secara mutlak tetapi sunat bagi makmum membacanya dalam solat sirriyyah dan semasa saktah imam. Terdapat riwayat daripada Imam Ahmad bahawa bacaan al-Fatihah itu adalah diwajibkan (ke atas makmum) dalam solat sirriyyah.


Tarjih

Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, kami berpendapat seperti berikut:

Kami cenderung kepada pendapat mazhab al-Syafie bahawa hukum membaca surah al-Fatihah oleh makmum adalah diwajibkan secara mutlak dalam solat sirriyyah atau solat jahriyyah kerana ia adalah satu rukun di dalam solat. Pengecualian diberikan dalam kes makmum masbuk yang tidak sempat berdiri bersama Imam dengan kadar bacaan surah al-Fatihah yang sederhana, maka bacaannya ditanggung oleh Imam dan hendaklah dia tinggalkan bacaan dan rukuk bersama dengan imam untuk mendapatkan rakaat itu.

Kami juga berpendapat bahawa tidak perlu dikuatkan suara semasa membaca Surah al-Fatihah sehingga mengganggu orang yang bersebelahan dengan kita, kerana hendak didengari oleh telinga sendiri. Kita diberikan rukhsah oleh Hukum Syarak untuk membaca dengan kadar suara yang didengari dalam keadaan yang sunyi, apabila kita berada dalam keadaan yang bising, sekalipun kita tidak dapat mendengar suara sendiri dalam keadaan bising itu. Cukup kita membaca dengan menghadirkan hati pada lafaz-lafaz bacaan dengan tenang dan sederhana. Kami telah menghuraikan isu ini di dalam Al-Kafi Li Al-Fatawi #185 : Kadar Bacaan Rukun Qauli dan Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-301: Bacaan Dalam Solat Untuk Orang Yang Menghidapi Hipersalivasi.

Sekiranya penjelasan di atas tidak menghilangkan kesukaran yang dihadapi, kami cenderung kepada pendapat bahawa diharuskan untuk bertaqlid kepada mazhab Jumhur yang tidak mewajibkan bacaan al-Fatihah dalam solat jahriyyah, dalam keadaan hajat atau darurat.

 Image result for image solat  Image result for image solat

10 Sebab Solat Tidak Diterima Oleh Allah


Solat tidak diterima oleh Allah SWT. Takut bila kita mendengarnya. Manakan tidak takut, solat adalah tiang agama dan merupakan ibadah yang pertama disyariatkan dan yang paling akhir sekali ditinggalkan oleh manusia. Solat merupakan ibadah yang sangat penting, istimewa dan unik. Jika solat tidak diterima oleh Allah, habislah kita.

Solat secara langsung dapat menghubungkan hamba dengan penciptanya. Dari segi amalan ibadah, solat dipenuhi dengan sebutan takbir, tahmid dan zikir. Tanpa solat nescaya sia-sia ibadah kita yang lain.

Solat merupakan ibadah yang ringan dan mampu dikerjakan oleh setiap orang. Ringan atau beratnya ibadah solat bergantung kepada tahap keimanan seseorang. Semakin beriman seseorang itu semakin mudahlah ia melakukannya.

SOLAT YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH S.W.T

Solat menghubungkan hamba dengan tuhannya yakni Allah SWT
Sebagai contoh, solat subuh amatlah sukar untuk seseorang bangun dari tidur tambahan dalam keadaan kesejukan. Bagi mereka yang mempunyai keimanan yang mantap, mereka akan bangun dan menyempurnakan solat subuh.

Orang yang meninggalkan solat fardhu adalah amat buruk dan sangat keji sekali, malaha terlebih keji daripada Iblis. Ini kerana Iblis hanya enggan sujud kepada nabi Adam a.s. yang merupakan makhluk, tetapi orang yang meninggalkan solat adalah seorang yang enggan bersujud kepada Allah s.w.t yang merupakan Khaliq (pencipta).

Allah s.w.t telah menceritakan di dalam al-Quran, bahawa ahli syurga (Ashabul Yamiin) telah bertanya kepada penghuni neraka, yang bermaksud:

“Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam neraka?”

Mereka menjawab:

“Kami dahulu bukan daripada golongan orang-orang yang bersolat.”

Sesungguhnya ganjaran solat sangatlah besar. Ibadah ini dapat membantu menyelamatkan manusia daripada azab akhirat. Solat juga dapat menghilangkan kegelisahan, mendatangkan ketenteraman, ketenangan dan kebahagiaan.

Dalam hadis dan pelbagai pendapat ulama menyebutkan bahawa solat dapat membantu memakbulkan doa seseorang.

Solat yang tidak diterima allah
Ganjaran untuk orang bersolat sangatlah besar
Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:

“Sesiapa yang menjaga solat, maka solat itu adalah cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan sesiapa yang tidak menjaganya, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya.”

10 SEBAB SOLAT TIDAK DITERIMA

1. Lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

4. Lelaki yang melarikan diri.

5. Lelaki yang minum arak tanpa mahu bertaubat.

6. Perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8. Pemimpin yang sombong dan zalim.

9. Orang-orang yang suka makan riba’.

10. Orang yang solat tetapi tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang 
      mungkar.

Allah sentiasa mengampunkan hambanya. Bertaubatlah dan kembali ke jalan Allah. Semoga solatmu diterima Allah SWT
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah.”

Hassan r.a berkata:

“Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk.”

Salah satu sifat kesempurnaan Allah SWT iaitu baik dan suka kepada sesuatu yang sempurna. Allah SWT tidak menerima suatu keyakinan, ucapan dan perbuatan kecuali yang sempurna dan baik. Ibadah solat merangkumi kepercayaan, ucapan dan perbuatan.

Ibadah solat merangkumi kepercayaan, ucapan dan perbuatan (rukun-rukun Qalbi - kepercayaam didalam hati, Rukun Qauli - sebutan dengan lidah dan Rukun Fi'li – perbuatan dengan anggota badan).

Solat yang terbaik adalah keyakinan yang benar, ucapan yang teratur dan perbuatan yang mencerminkan sikap dan perbuatan Rasulullah SAW.

Solat yang dikerjakan mengikut cara Rasulullah SAW. akan memperoleh ketenangan, ketenteraman dan sekaligus dapat mendidik jiwa manusia kearah yang benar dan baik. Di samping itu, sembahyang dapat juga melahirkan sifat mahmudah dan menolak sifat mazmumah.

Image result for maksud rukun solat  Image result for image solat

Oleh sebab itu, solat wajiblah dilakukan dengan ketiga-tiga rukun yang telah disebutkan diatas. Solat yg dikerjakan tampa rukun-rukun solat merupakan solat yang tidak sah dan tidak diterima Allah juga. Ikutilah solat yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad saw dan menjaga seluruh tata tertibnya supaya solat itu menjadi amalan yang sempurna dihadrat Allah SWT.  Sama-samalah kita menjaga solat masing-masing supaya menjadi mukmin dan mukminat sejati. Bersabarlah dalam melakukan solat supaya kita terselamat dari fitnah alam akhirat nanti.

Sekian,

Zaman

55 comments:

  1. Terima kasih atok Zamany untuk ilmu yang diberikan. Mintak halalkan untuk segalanya. Semoga dapat berjumpa lagi.
    "Sampai Ipoh aku memcari kamu.
    Aku dilayan macam bukan tertamu.
    Imu yang kamu di ajar aku tak pernah jemu.
    Tidak kenal mungkin pernah bertemu."
    #Zion74@zion pergi mati.

    ReplyDelete
  2. asih tak tahu lagi ke... atok zamany dah meninggal dunia. Saya ni cucu dia bernama zaman. Saya sambung tulisan atok dan terbitkan mana2 atikal yg beliau dah tulis, tetapi belum diterbitkan, Cuma ada sedikit perubahan atau penambahan saja yg saya buat didalam atikal ini. Tk sebab masih menjadi peminat tulisan atok zamany didalam bog ini.

    zaman

    ReplyDelete
  3. Salam tuan...

    Sy nk tya berkenaan Ismail Ariffin(lepat)..yg banyak bercakap tentang makrifah. Tp dgr apa yg dia ckp tu btul jgk...
    Tp yg menghairankn adakah dia hya bersolat daim. Dan hya rukun qalbi.
    Bukankah solat itu perlu serentak rohani jasmani iaitu merangkumi rukun fi,ili, qauli, qalbi..???

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam

    Inilah masaalahnya kalau banyak sangat cakap Makrifat.. akan membuat orang awam tidak akan faham. Pekara makrifat ni "Rahsia" Allah. Nak buat apa cerita dihalayak ramai. Ia akan membawa kekiliruan dan fitnah kepada agama. Makin lama makin banyak fitnah bakal akan dilakukan yg membuat keliru semakin jauh dan semakin jauh. Jika benar kamu tu dah sampai sekali pun.. kenapa buka rahsia antara kamu dgn Allah. Apa istimewanya lagi ??? Perlu ke ianya dibuat demikian ???

    Satu lagi... kalau benar betul apa yg dia cakap... kenapa tanya pada saya ??? Tanya lah pada dia sendiri. Bukankah dia yg bercakap... jadi kepada dialah seharusnya kamu bertanya sebab saya tak tahu hujung pangkal tiba2 kena soal pekara yg org lain buat ??? Adil tak ???

    zaman

    ReplyDelete
  5. Salam tuan...
    Btul APA yg tuan ckpkan tu...
    Klu dia dah sampai skalipun knp perlu bercerita kpd umum..
    Sy pernah tgk live dia bercerita ttg makrifat. Tp mgkn niat dia Naik utk orang muda mengenal diri Dan mengenal Allah. Tapi bila buka dikhalayak ramai maka akan timbul fitnah kepada dia Dan pada agama Islam sendiri. Dan timbul fitnah jugak kpd orang yang berada di jalan yg serupa!!

    ReplyDelete
  6. Salam tuan...

    Apakah guru tuan mengajar semua muridnya ilmu mengenal diri ni??

    ReplyDelete
  7. Waalaikumsalam...

    Bukan begitu... dia mengajar semua jenis ilmu secara umumnya didalam bab2 Fiqh, Sira, Hadis, Taswuf, akidah, Tauhid, Syariat, Tarikat, Hakikat dan Makrifat. Tetapi jika murid mahukan pelajaran utk mengenal diri mengenal Allah.. maka ianya akan ditapis sedalam2nya samada murid itu layak utk memegang ilmu ini. Bukan mintak saja dapat... ada ujiannya. Dan cara mengajarnya pun berbeza seperti apa yg dibayangkan oleh semua murid2 dimana guru akan duduk dihadapan kamu dan berceramah bab makrifat mengenal diri. Ia tidak pernah akan jadi seperti itu. Dia mengajar dgn cara dia tersendiri. Lain guru lain pula caranya. Tapi ini adalah hak guru mutlaq... suka hati dia nak ajar dgn caranya yg tersendiri. Tak bolehlah saya katakan metod pengajarannya itu...ok.

    Pada saya... saya tak peduli apa pun cara dia mengajar... janji saya "sampai". Itu yg penting. Satu yg perlu kamu ingat... berguru didalam ilmu ini kena pandai menyoal soalan kemudian kena faham jawapan yg dia beri, Kalau tak faham... kena cari sampai faham. Kemudian kena amahan menyimpan Rahsia. Ilmu yg kamu cari ini adalah ilmu rahsia bagi Allah, maka seharusnya kamu kenalah amanah dlm menyimpan rahsia itu. Membuka ilmu ini dihalayak umum walaupun tujuannya baik... itu bukan dia punya kuasa, itu Allah punya kuasa kepada siapa Dia hendak beri. Kalau walaupun murid itu berkehendak kepada ilmu itu... sedangkan tiada hadayah dari Allah utk dia tahu ilmu Nya itu, maka jangan diharap ilmu ini akan dapat pada kamu... Buatlah macam mana... akhirnya kamu akan jadi gila sekalipun... Ilmu ini tak akan terbuka pada kamu. Nampak tak sekarang ??? Bukannya semudah itu utk mendapat ilmu rahsia Allah ini. Salah satu gambaran yg diberi ialah... Dia akan bercakap banyak dihalayak ramai sama ada dia didalam Riak atau utk menunjuk2 atau bagi tujuan utk berhujah dan bertaki menunjuk pandai...apa sekali pun... selalunya dia seperti "tin kosong yg kuat bunyinya"... makrifatnya hanya didalam syak, zon dan waham... angan2 mat jenin kerana itulah Allah yg tersangat Besar ruang ilmuNya... rasa macam dah sampai... tapi tak sampai2 jugak... ingat dah kenal... tapi tak kenal2 pun... jadi bagaimana keputusn atas pekara ini bagi Allah ??? susah tak ??? Makin kenal makin susah...

    zaman

    ReplyDelete
  8. Salam. Tuan zaman,
    Saya nk bertanya APA itu ilmu Al syattar Dan apa apa perbezaan dgn ilmu laduni Dan ilmu mengenal diri ni???

    ReplyDelete
  9. Waalaikumsalam...

    Soalan ini juga memerlukan jawapan yg panjang maka ia akan dimuatkan didalam post yg akan datang. Sekarang saya sedang membuat edit bagi post ini oleh itu diharap bersabar..ok

    zaman

    ReplyDelete
  10. Terima kasih tuan zaman kerna meneruskan legasi atok.
    Usaha meneruskan kerja buat atok utk sbg pembuka jalan anak2 muda khususnya yg ingin mencari ilmu utk bekalan dunia Dan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 tuan...

      Sy cuma jalankan amanah yg telah diberi kpd saya. Dgn Izin Nya juga dapat ilham menjadi admin b;og ini.. dan insyaallah akan terus menulis macam arwah atok yg berjuang hungga nafasnya yg terakhir. aminnn

      zaman

      Delete
    2. Salam tuan zaman, saya org luar ABJAD yg kdg2 singgah di blog atuk zamany ni.
      Setelah lama tak berkunjung,hari ini baru saya tahu atuk telah pergi.
      Takziah sy ucapkan, sedih dan hiba juga bila dapat tahu perkara ini.
      Persoalan saya di sini, ada amalan roqiah yang diberi oleh arwah atuk zamany untuk saya dalam perbualan kami melaui email.
      Bolehkah saya amalkan dan bagaimana saya mahu sedekahkan berkatnya ( sekiranya sampai ) kpd atuk zamany ya.
      rsixday@gmail.com
      Wassalam

      Delete
  11. Salam tuan zamani.

    Sy nk bertanya Ada Tak wirid atau petua yg arwah ustaz Mat janggut sarankan semoga dimurahkan rezki. Sy ni masuk Abjad tapi xaktif disebabkan kerja xmenentu...

    ReplyDelete
  12. Walaikumsalam tuan...

    Ada.. memang ada arwah Ust beri wirid dan amalan utk diberi rezeki yang banyak dgn tidak disangka2. Tapi sanggup ke nak buat ???

    Amalannya adalah membaca surah al Wakiaah (seluruh ayat) 30 kali sehari semalam...selama 41 hari... disertakan dgn berpuasa sunat disiang hari... dan amalan solat2 sunat 3 serangkai 1/3 malam (selama 41 hari itulah). Jangan lupa dimulakan dgn amalan2 salam syeikh, Farihah hadiah dan pohon gerak..ok. Inilah amalan utk membuka pintu rezeki dari arah mana sekali pun akan turun kepada kamu insyaallah dgn izin Allah serta keyakinan kamu la...

    zaman

    ReplyDelete
  13. Salam tuan zaman.

    Mcm na nk melindungi anak2 kecil dpd diganggu makhluk halus bila Kita bw kluar rumah mlm khususnya.

    Dan mcm na Kita nk pagar rumah Kita???
    Ada kaedah x tuan??

    ReplyDelete
  14. Waalaikumsalam..

    Awak ni ahli abjad ke ?? Sbb org awam atau mereka2 yg mempunyai jurusan lain tidak boleh mengamalkan apa yg saya tulis dlm bab amalan dan wirid. Hanya yg menjadi ahli saja yg dibenarkan Tuan Guru utk beramal dgn wirid2 dan amalan2 yg beliau beri. Kami tak bertanggungjawab jika orang2 diluar pertubuhan abjad cuba mengamalkan segala wirid. jampi dan amalan2, jika terjadi sesuatu pekara diluar kawalan kepada mereka. Maka saya nasihatkan jangan amalkan apa juga wirid, jampi dan amalan didalam pertubuhan abjad..ok

    Apa yg diajarkan kepada kami dahulu adalah menyediakan sebeldi air, dicampur segenggam garam kasar atau garam gunung dan diletakkan limau purut 3 biji yg dipotong dan diperah dlm air. Bancuh semuanya hingga garam itu cair. Kemudian bacalah (set pertama) ayat2 kursi 3x, 3 kul, alif lam mim (5 ayat) dan selawat Nabi 10x. Atau baca (set kedua) ayat2 14 kaf, salam syeikh dan 3 kul. Atau (set ketiga) bacakan ayat2 Rukiyah. Pilihlah salah satu set tersebut. Kemudian sapukan pada badan, kaki dan muka budak2 kecil dan juga org2 dewasa sebelum keluar rumah waktu senja ayau malam hari. Insyaallah terselamat dari gangguan Jin, Syaitan dan Iblis.

    Air yg kita buat diatas tadi, juga boleh digunakan sebagai "pagar" rumah, bilik atau pejabat dimana air itu dimasukkan kedalam penyebur dan semburkan seluruh dinding, syiling, lantai didalam rumah dan seluruh kawasan diluar rumah. Insyaallah makhluk halus tidak akan mendekati rumah kamu

    Air itu juga boleh digunakan utk mandi kepada mereka yg terkena sampok, tegur dan kerasukan makhluk halus. Cara ini juga digunakan utk menghalau makhluk halus itu utk keluar dari dalam badan pesakit, atau rumah kosong atau surau tinggal, kebun dll. Yakinlah dgn mujizat al Quran sebagai pelindung dan penyembuh segala jenis penyakit.

    zaman

    ReplyDelete
  15. Tuan poland dh dpt bawa balik emas dari London dgr cerita. Malaysia bila lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://m.facebook.com/nubexers/posts/10157506346125767

      Salam link ni ke???
      Boleh percaya ke???
      Malaysia Mana Ada nk be balik emas???

      Delete
    2. walaikumsalam..

      Kenapa Msia nak bawa balek emas ?? Nak bawak balik dari mana ?? Kita nak balik utk apa ?? Betul ke Msia ada simpan emas diluar ?? Klu ada.. dimana ??

      Dapatkan fakta dari soalan2 saya itu terlebih dahulu.. bukan main serkap jarang saja ?? Kalau benar cerita yg disebut itu... saya pun tak dapat berita berkenaan pekara seumpama itu boleh berlaku di sini. Apa yg kita sebok sangat nak bawak balik harta dari luar sedangkan kita sendiri dah ada duit yg banyak. Kita guna sajalah duit kita..???

      zaman

      Delete
  16. Salam tuan...

    Dana y atok be msuk xblh selamatkan Malaysia ke??
    Smua aset kerajaan nk jual??
    Mcm na nk Bantu rakyat klu byk syarikat yg nk jual...FGV pn nk jual!!
    Rakyat Makin susah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Walaikumsalam semua..

      Apa yg sebok sangat dgn duit org... banyak mana pun duit tu.. semua orang punya. Bukan utk kamu atau rakyat Msia pun. Dah masing2 sebok sangat nak cari berita itu dok tanya sana sini dan cari dlm internet.. konon nak mencari kebenaran... utk apa ??? Kamu pun bukannya percaya dan menolong group2 tu... jadi tak payahlah sebok dok tanya duit ribu trillion ?? Percaya... atau tak percaya... bukannya kamu yg harus dirujuk utk bertanya masaalah ini. Biarkan mereka dgn kerja mereka...

      zaman

      Delete
  17. Salam tuan..

    Blog ni pn kna serang ke tuan...
    Mgkn mereka kecewa dgn plaburan mereka sebelum ni tuan...sb tu mereka marah sgt..
    Xpe la tuan...
    Xluak apa apa pn klu dorg ckp apa pn..
    Tp tu la dorg serang dlm blog atok Dan dlm blog ilmu utk lpskn amarah..

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  19. Assalamualaikum,

    Kalau pasal dana tu scam ke atau tidak rasanya risiko pada mereka yang terlibat malah mungkin mereka yang melabur faham.. Pada zaman sekarang ini mcm2 ada... Betul la tu ramai mangsa orang melayu

    Cuma post sekarang ini mengenai solat dan selama ini kita baca blog tok wan untuk ambil benda yang baik baik dan juga baca mengenai soal jawab hal hal agama

    Paling best blog tok wan mengenai perkongsian tentang amalan, cerita jin dan alamnya, ilmu sesat dan sedikit pasal perubatan.. Paling hngat psal politik

    Tiada paksaan untuk follow/percaya blog tok wan @ tuan zaman.rasanya. Malah kurang seronok pula bila kami baca komen negatif pasal tok wan @ tuan zaman..

    Jika ada isu boleh tanya tuan zaman secara terus.. Rasanya... Blog ni pun mcm dh 10 tahun..

    Saya pun smpai hari ini sukar nk percaya pasal perkongsian kehilangan mh 370... Cerita duit Tun M dan mcm lagi.. Tmbh plak dana trilion.... Tp ni la keistimewaan blog tokwan ��������

    ReplyDelete
  20. Waalaikumsalam...

    Saya delete semua sampah dlm blog ini yg langsung tak pernah percaya dan yakin pada kuasa Allah... yg boleh mencipta segalanya seklip mata saja. Yg mencipta malam pasti akan timbul siang. Yg juga akan menghadirkan hari kiamat tampa disedari. Hanya yg yakin akan kada dan kadar Allah akan berjaya... pasti berjaya.

    Maaflah kepada yg bakal akan keciwa sedikit masa saja lagi. Ikut hukum akal yg tak sampai dimana2. Hidup dgn rasa cemburu dan dengki hianat pada orang lain. Insyaallah dlm sedikit waktu lagi akan berubah hidup ramai orang dan yg ketinggalan hanya akan duduk dalam perasaan keciwa dendam dan dengki hianat sampai mati. Dunia tak dapat apa2 dan diikhrat keciwa kerana disumbat dalam neraka jahanam sebab mengata yg bukan2, fitnah, hianat dan hasat dengki yg tiada keampunan Allah. Hidup lara dunia akhirat.

    Kepada yg yakin akan ujud Allah dan dengan segala kebesaranNya pasti Allah janjikan bahagia didunia dan akhirat. Mendapat kemewahan dunia dan akhirat selama2nya. Yakin dan berpegang teguhlah kalian akan tali Allah itu kerana dalam sedikit waktu lagi PASTI akan tertunai hajat kalian. Janji pasti akan saya tunaikan.. dgn izin Allah...amin

    zaman

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. Kami percaya kepada kehidupan selepas mati.Kami percaya dan yakin kepada balasan dan ganjaran Allah kepada setiap hamba2Nya,tidak ada seorang pun yang akan terlepas.

    Apalah ertinya duit berjuta dan berbillion di dunia yang sekejap ini jika mendapat balasan yg pedih selama2nya di akhirat nanti.Kami takut kepada kemurkaan Allah.

    Bukan harta dunia yang kita cari,tapi redha dan rahmat Allahlah tujuan hidup kita semua.

    Segala perbuatan kita di dunia ini akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.Celakalah orang2 yg mengejar dunia dan dan meremehkan akhirat.

    Oleh kerana tuan zaman menyandarkan janjinya kepada pelabur2 dengan nama Allah maka saya sebagai salah seorang pelabur berpegang teguh kepada janji tuan zaman.

    Semoga segala urusan dipermudah dan diberkati Allah.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. tiba-tiba timbul perkataan scammer . Orang dalam yg tak puas hati atau orang luar ni ?

    Wait & c

    ReplyDelete
  25. Nampak seperti manusia kecewa dan dihambat rasa dengki yg sangat teruk. Sudah2 laa, mereka melabur pun atas redha dan atas rasa kasih ingin bantu manusia lain, bukan berkongsi sifat haloba seperti yg ada dalam diri penulis atas tu. Jauh sangat keugamaan yg ada, gelap mata dan tidak dapat menghidu dengan baik. Atas rasa kesihan, saya nasihatkan saudara berhentilah berfikir bagai budak mentah. Setiap sesuatu yg berlaku ada hikmahnya. Termasuk juga hal "dana" ini. Ada ujian dari Allah. Mereka bersabar dan yakin sepenuhnya. Mengharap izin Allah. Saudara tunggu sajalah.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  27. Awal2 dulu memanglah kena sembunyi2, tp skrg kain dh terselak ramai yg dh tahu ttg hal ini. Mungkin dh tiba masanya tuan kena bt kenyataan utk membersihkan nama baik blog ini & pengasasnya. Ramai yg tunggu.

    ReplyDelete
  28. Salam semua...

    Mereka cuba jolok saya dgn macam2 tomahan bukan pasal apa... mereka mahu saya buka cerita dana ini dan update status nya yang terang2 melangar prinsip asal arwah atok. Atok memang tak benarkan saya tulis apa2 berkenaan dana ini disini. Hanya mereka yg bersama saja akan diberi update... bukan untuk semua pembaca blog ini. Jadi maaf lah..saya tetap berpegang dgn prinsip ini sampai bila2. Dengan tolahan dan berbagai tuduhan,, kamu ingat akan membuat saya bercerita.. jangan diharap lah.

    Biarkan mereka dgn perasaan buruk dan apa jugak dengki hianat hingga mereka bertemu ajal mereka. Kelak mereka akan tahu jugak kebenarannya dan kesalan tak berkesudahan. Hampa dan lara menghantui mereka. Tiada keampunan dari kami dan kami serah pada Allah menghukum mereka. Teruslah membuat dosa2 kering kerana setiap dosa2 kamu itu memberi manafaat baik pada kami. Teruskan sampai pecah mulut2 dan tangan2 kamu. Kami tidak berganjak sediit pun. Rahsia tetap rahsia... siapa kamu nak menghukum kami ???

    zaman

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  30. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  33. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com


    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp **** + 447723553516

    ReplyDelete
  34. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada apa yang baik boleh keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat dan pergi apabila rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya ke syarikat SEMUA GLOBAL PINJAMAN GERAN, saya fikir ia masih menjadi permainan cheaters yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat testimoni yang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan, saya mendapat pinjaman sebanyak RM 5.000.000 dalam akaun bank MUAMALAT saya Apabila saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah percaya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan ia benar dan benar, dan pinjaman itu ada di dalam saya akaun, saya menarik diri tanpa komplikasi dan melabur dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda ingin pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar anda, sila hubungi SEMUA GERAN GLOBAL GLOBAL pada e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang betul dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya seorang pemandu TRUCK biasa, tetapi sekarang saya mempunyai TRUCKS dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda daripada SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA GANJARAN PELANGGAN GLOBAL
    Tel ............. +1 (304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete
  35. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  36. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  37. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  38. KESAKSIAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DAN TERPERCAYA. Saya bernama Theresia Widiyasari dan saya tinggal di Australia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipu di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena keputusasaan saya, saya dibohongi oleh beberapa pemberi pinjaman online dengan nilai Rp75.890.000. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya yang merupakan seorang polisi merujuk saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang sangat andal bernama DONNAHALL FUNDING LLC yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp950.000.000 dalam 24 Jam tanpa tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: (donnahallfundingllc@gmail.com). Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena saya melewati di tangan para pemberi pinjaman palsu.
    Jika Anda memiliki pertanyaan, hubungi saya: {theresiawidiyasari@gmail.com}

    ReplyDelete
  39. Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

    Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

    nama ibu: Yanti Ari
    nomor telepon: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    email ibu: ariy6261@gmail.com
    Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

    Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

    Jadi saya menasihati semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
    email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
    jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
    terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi coronavirus.

    ReplyDelete
  40. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete