Monday, November 02, 2009

Melayu Islam ke Islam Melayu

16 comments:

  1. Salam Tuan,

    Kena la saya create blog baru utk komen di tmpt tuan ni..bkn apa, asyik tumpang tmpt org jer, nnt marah pula tuanpunya tmpt tu.

    Salam perkenalan dr saya..

    ReplyDelete
  2. Bagi memperkenalkan diri, saya copypastekan dulu komen2 sy di blog2 lain untuk penilaian tuan..

    Di blog Sangtawal

    "Salam,

    Maaf kerana terpaksa anonymous. Tuan lebih muda tetapi syukur dianugerah pengetahuan lebih tinggi oleh Nya.InsyaAllah dlm masa setahun nnt kita akan bersua.

    Saya ingin menyampaikan satu 'ilham' untuk tuan fikirkan dan memberi pedapat. Dengan kelayakan pengetahuan yang tuan ada, saya yakin tuan tempat bertanya yg wajar.

    Mengikut firasat saya, filem 2012 tu bukan sekadar cerita sahaja.Yahudi elit memang berusaha untuk menenggelamkan majoriti bumi ini sekali lagi spt zaman Nabi Nuh.Berjaya atau tidak tu dlm ketentuan Allah.Global warming dan peningkatan paras laut hasil kecairan kutub bukan TIDAK DISENGAJAKAN.Dengan satu man-made catastrophe yg mereka trigger akan menyebabkan tsunami/banjir besar ini.

    Umat manusia keseluruhan ingin ditenggelamkan,dan mereka shj yg terselamat sebagai pewaris dunia. Sama seperti kisah Nabi Nuh.

    Ini bagi memastikan takdir keluarnya Imam Mahdi tidak berlaku seterusnya menafikan takdir turunnya Nabi Isa. Kerana mereka juga tahu Nabi Isa ditakdir turun selepas keluarnya Imam Mahdi. Apatah lagi dengan cerita2 yg pemuda Bani Tamim akan bermula di nusantara ini (tsunami aceh???).

    Jika memang tsunami ini takdir yg telah dikhabarkan Allah sebagai angin sejuk yang mematikan org2 beriman menjelang keluarnya dajal laknatuLlah,mmg kita tak dpt mengelak.Cuma kita bersedia jelah disamping mengingatkan mrk2 yg masih lalai. WaLlahualam.
    December 13, 2009 3:28 AM"

    "Salam Tuanblog dan saudara Rhino,

    Mmg bila kita sependapat sebenarnya kita sudah saling 'mengenali' walaupun tdk pnah berjumpa.

    Terima kasih krn sudi meluang masa memberi komen pd si fakir ini.

    Mmg pemuda Bani Tamin, Imam Mahdi, dan Nabi Isa tidak dpt ditahan takdir keluarnya mereka.

    Cuma, mengapa pembantu mereka kelak hanya 313 org spt jumlah perang Badar?

    Di mana perginya majoriti dr 3.76billion org Islam kini? Adakah jumlah majoriti ini yg mmg telah tersirat dlm hadis seperti buih di lautan, dan dlm hadis bila 7 dr 9 pembunuhan di akhir zaman; mati ketika lalai angkara yahudi elit, atau termurtad akibat mengikut dajal laknatuLlah? Inilah yg disedihkan dan ingin dielakkan.

    Maaf krn msh perlu anonymous, dan krn tidak dpt hadir 18Dec09 di tmpt Tuan.

    Semoga usaha Tuan2 sekelian diberkati Allah dunia dan akhirat.

    Sekian wassalam.

    Anony@3.28am.
    December 13, 2009 5:09 PM"

    "Salam,

    @ Anon December 16, 2009 11:20 PM
    Mmg soalan tu dituju kpd sy "Dari anonymous jam 5:04pm kepada anonymous jam 5:09pm"

    Saja sy x nk jwb, sbb itu soalan 'pancing' dr org yg tidak percaya, bkn dr org yg x tau tp ingin mengetahui.

    Tp bg menghormati Tuanblog, sy cerita sikit ttg keyakinan sy. Pemuda Bani Tamin itu keluar seblm Mahdi, jurai dr Saiddina Abu Bakar. Bkn org arqam.

    Sekian, wassalam.

    Anony 3.28am
    December 18, 2009 11:55 AM "

    ReplyDelete
  3. Dari blog Sangtawal

    "Salam,


    Mmg 10 thn lps pun telah ada forumner2 yg berasas hakikat/tasauf sunnah wal jamaah berbincang ttg perkhabaran2 ini. Tp spt biasa setan, manusia setan,dan jin setan akan ttp ada utk berdebat ttg pengetahuan perkhabaran2 ini. Musuh Islam itu ramai. Jd jgn buang masa utk berdebat(mmg lama), guna masa itu utk amalan. Jgn senang terumpan bila dicabar. Hidupkan amalan yg mendatangkan ‘ilmu/hikmat’ dr Nya. Hanya/guna ‘ilmu/hikmat’ itu shj utk menunjukkan kebenaran Nya. Logik akal tidak berguna pd musoh2 Islam ini.

    Sy spt lalu, akan menasihat diri dan org2 awam agar berguru murshid di luar sana. Jgn terlalu terlibat/seronok/terpengaruh dlm perdebatan. Terlalu byk hujah2 akal dlm perdebatan2 ini akan mengelirukan mrk2 yg tiada asas hakikat/tasauf. Bila sy maksud asas hakikat/tasauf ini bkn cukup setakat pengetahuan, tp telah ada amalan/pengisian.

    Sy spt lalu juga, akan menasihat diri dan pejuang2 online agar berhati2. Selain debat, hacking dan nuking juga akan akan diguna utk merosak PC atau website kita. Pd masa lalu, ada forumner yg diserang ketahap bil telefon (dulu pakai dial up) melambung, bil local call ketahap yg tidak logic pula tu (spt guna 20jam/hari utk 30hari). Bknnya forumner2 dulu tak canggih; antinuke, pingblocker, anonymous acct, etc.

    Mmg dr dulu negara di selatan tanah air sdh diketahui sbg pusat anti Islam ini. Mrk bkn shj menggaji fulltime forumner( dr 8am ke 10pm, 6hari/minggu dr no ip yg sama) yg canggih, ttp yg juga tahu hadis dan quran khususnya yg mutasyabihat. Yg tahu permasalahan antara mazhab dan antara sunnah/syiah. Yg menghukum Nabi Muhammad SAW dgn undang2 manusia ( kahwin Aisyah RAH yg bwh umor, menggauli hamba Maria Al Qibti )

    Selain itu mrk juga menggaji org2 murtad/munafik utk berkawan dgn kita secara online atau di luar. Mmg Allah shj tmpt berlindung. Mcm2 taktik/umpan diguna utk melemah iman kita bila dah berkawan.

    Mmg utk kita bersatu itu bkn mudah, krn musuh2 dr golongan murtad/munafik ini senang berada dlm kelompok kesatuan kita. Hanya ‘ilmu/hikmat’ shj yg boleh membuat kita kenal mrk. Waima juga, kebanyakkan pejuang online adalah individu yg bkn fulltime dan tanpa sokongan dr yg berupaya, yg terbatas masa dan kelengkapannya. Yg kadang2 termakan pertolongan dr musoh krn kekurangannya.
    December 24, 2009 2:55 AM "

    ReplyDelete
  4. Dari blog Sangtawal

    "Salam Part2,

    Mmg ini semua sdh dlm perencanaan musoh2 Islam. Kalau ada kesatuan Islam berasas ‘ilmu’ (bkn kesatuan kosmetik) yg ingin dibuat, akan lbh hebat serangannya. Khususnya kpd ketua/pengasas kesatuan itu,zahir dan batin. Itulah mengapa pemimpin2 negara Islam tunduk atau pura2 tunduk( krn tiada upaya melawan = umat di bwhnya tidak bersatu dan tidak juga ber ‘ilmu’). Itulah bukan mudah menjadi pemimpin, apatah lagi utk menjadi Khalifah Islam yg murshid. Jd jgn ingat mudah jd Mahathir, Anwar, Ashaari Arqam, Nik Aziz dll. Hatta Imam Mahdi nnt pun selepas di letak pedang di lehernya, barulah setuju terima baiah untuk jd Khalifah. Jd kpd yg berebut2 jawatan tu, muhasabah dirilah.
    Mmg kunci kesatuan itu ada pd keempat nama di atas. Kalau kita boleh satukan Mahathir/Anwar utk berbaiah pd Ashaari Arqam, dan Ashaari Arqam berbaiah pd Nik Aziz/HjHadi, dan Nik Aziz/HjHadi berbaiah pd Khalifah Murshid Kesatuan Pondok Kelantan, mmg terbinalah kekhalifahan nusantara ini.

    Tp benda ini bkn semudah itu bila melibatkan musoh No 1 iaitu nafsu diri sendiri. Hatta pejuang online pun pun susah bersatu sbb taksub diri akibat nafsu ini. Sebenarnya pd satu2 masa itu hanya ada satu shj Khalifah hidup No 1 ini. Jika kita tidak berangkaian pd Khalifah No 1 ini maka putuslah rangkaian kita. Tanyalah diri kita siapa Khalifah kita. Dan pada Khalifah kita pula tanya siapa Khalifah dia. Patutnya rangkaian kekhalifahan ini menuju ke No 1. Bila tidak berangkaian, maka ramailah khalifah2 yg tidak berangkaian ini sebagai khalifah yg tidak bersatu. Maka kelirulah umat. Lebih malang lagi bila khalifah2 ini mendakwa merekalah yg layak diikuti dan berebut2. Maka senanglah musoh Islam melaga mereka. Jd kepada semua khalifah berpakatlah memilih Khalifah di antara kalian. Wallahualam.

    Anony 3.28am

    P/S: Guru Tuan tidak silap menyampaikan amanah pd Tuan.
    December 24, 2009 2:59 AM "

    ReplyDelete
  5. Dari blog efairy (cache dr google search shj, sbb blog ni dah kena blocked)

    "Anonymous said... Aku dah agak da, msti ada unsur masonic..aku prasan checkered floor ... kejayaan mereka2 yang nampak 'murah rezki'keduniaan ini. Anony 3.28am ...... 12 hours ago. MistisFiles · Kata Alu-aluan Dari Srikandi. 2 days ago ...
    holywar-efairy.blogspot.com/.../secret-sign-unsur-masonic-di-ajl.html - Cached"

    "Anony 3.28am. December 20, 2009 10:19 PM. Anonymous said. .... saye pun ade baca blog yg menarik nie (mistisfiles.blogspot), tp blog ini byk mengkemukakan ...
    holywar-efairy.blogspot.com/.../pope-roman-peter-ii-cantus-benedictine.html - Cached"

    Dari blog mistisfiles

    "Salam,

    Berita mlm td 4 gereja dan 11 surau kena vandal oleh pemfitnah yg nak cuba buat provokasi. Kat sini pun panas gak.
    Mcm ni lah bila umat Islam akhir zaman, macam buih bila tanpa kesatuan dan tanpa Khalifah Mursyid.
    Tuan Zamany, setuju x klau sy pilih tuan je jd khalifah kami utk mencari Khalifah Mursyid?

    Anony 3.28am
    January 9, 2010 8:54 AM "

    "Salam,

    Pada saudara2 sekelian, ada sapa yg tahu Blog Konspirasi Dunia - The Gate kena hacked ke? Tanya Tuanblog Rise of Islam xde jawapan..

    Untuk Tuan Zamany, terima kasih krn sudi menjawab komen. Bukan apa2, selagi kita tak bersatu, selagi tu la kita semua senang di laga dan di jadi korban.

    Anony 3.28am
    January 9, 2010 10:16 PM"

    "Salam,

    Tumpang lalu Tuanblog, nak jumpa Tuan Zamany kejap.

    Tuan Zamany, bole minta tuan tukar setting/comment/anonymous di blog tuan tu. Rasanya ramai nak bersahabat dengan tuan, tapi masih perlu anony sementara waktu ini.

    Pada saudara2 lain, untuk sementara waktu ini biarlah semua dengan anonymousity masing2. Sebab musoh2 Islam pun saya yakin sedang memerhatikan kebangkitan blog2 seperti ini. Jangan sebab teruja dan tengah semangat, terus nak berjumpa. Silap2 nnt duri dlm daging yg menjadi kawan.

    Anony 3.28am
    January 21, 2010 5:53 AM "

    ReplyDelete
  6. Salam kembali,

    Sy yakin Tuan dpt mengenai sy skrg. Mmg tuan dah istihar Tuan akan tetap bertaraf "anak murid" sampai bila2. Jadi saya pula kena lah jadi anak murid pd "anak murid" nampaknya. Walaupun nada sy jenaka tp sy tetap serius. Masa kan cili api yang dah ranum tak dpt membenihkan cii2 baru?

    Maaflah kalau komen sy ni terlalu menyemak tmpt Tuan. Saya pun sebenarnya tak sempat baca semua komen2 Tuan di mistisfiles tu,kalau Tuan tak keberatan, bolehlah Tuan copy paste kan komen2 Tuan di sana pada blog Tuan ini. Saya rasa ada juga pengajarannya.

    Kadang2 bila kita tulis berlebihan di tmpt org, tuanpunya tmpt tak byk sikit mesti rasa kita ni nak memandai kat gelanggang org.

    Cukuplah sampai di sini, sehingga ke lain waktu wassalam.

    ReplyDelete
  7. Asalamualaikum wbk.

    Kepada anon 3.28, nampaknya kita dua org saja ya
    yg lain tak tahu lagi kot...

    Bial anak kwn balik saja, kwn pun suruh dia bagi habis kerja dia yg tergantung tu, kemudian set balek blog ni. Dia dah buat dah, mcm ni lah jadinya. Kwn disuruh guna blog dia ni, tak payah buka baru. Jadi kekallah guna nama nik dia je. Ini bukan nama kwn pun. Jadi samalah kita jadi Anoin je.

    Apa pun terima kaseh banyak kerana sudi singgah ke rumah saya yg tak meriah ni. Lagi sunyi lagi baik kot ! Tinggal lagi saya hanya murid dan kekal begitu kerena,"Inilah rahsia besar antara anak murid dan gurunya". Kalau dlm tasauf dipanggil 'adab' murid dengan guru. Jadi selagi guru tak kata apa2, selagi itulah ia akan kekal begitu. Jika ada orang nak belajar kenalah cari "pokok" ciki. Buat apa buahnya. Cari siapa punya pokok cili tu ?

    Dlm blog Mistisfail, Komen kwn telah banyak di padam mungkin dia bimbang akan serengan yg bakal mereka terima. Tak mengapa kwn faham penderian MF. Tapi ilmu mereka memang banyak cuma tidak boleh mencantumkan antara zahir dan batinnya. Kerana apa yg MF ceritakan sebenarnya mirip jalan sufi. Hanya mereka yg boleh menangkap auranya saja yg faham. Itulah kwn disuruh masul blog tersebut. Sekali sekala kita jengguk juga mereka. Sekarang ni kwn disuruh menulis pula. Tu lah yg susah sikit. Kwn sebenarnya dlm bab lain. Bab menjengok selatan Thai, menjengok Afganistan, Jengok Palastin dan juga Iraq tu.Bab tulis menulis ni patutnya anak kwn tu, sebab dia tu wartawan sambilan. Tapi beliau sebok sangat dgn kerja, balek rumah pun 3 - 4 bulan sekali. Jadi begitulah cerita nya.

    Maaflah lambat sangat balek rumah. Skg dah balek ni dah melopong tak tahu nak buat apa.

    Sekian.
    Zamany.

    ReplyDelete
  8. Salam Sejahtera saudara zamany dan anon 3.28 AM.

    Salam ziarah, maaflah mengganggu, saudara berdua sedang sibuk berbual, mencelah sikit.

    Alhamdulilah. Akhirnya dapat juga saya jengah blog sdr. tak perlulah saudara jawap persoalan terbaru saya disana, jawab disini lagi baik kot, ia soalan sensitif dan luar kotak akal.

    Saya juga bukak blog, tapi tak berapa pandai menulis, setakat kopi teh tu boleh lah. Saja nak cuba cuba. Saya pun bukan orang muda, dah bertaraf orang pencen. Boleh ke kita kawan bertukar fikiran? Kalau saudara sudilah bersahabat dengan orang bebal macam saya ni. Pernah belajar tasauf tapi tak sampai kemana bila mursyid saya tu sudah pulang.

    Okeylah sampai sini dulu, nanti jumpa lagi.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  9. Saya copy@paste soalan saya dalam Mistisfiles:

    ABATASA said...
    Salam MO Srikandi dan rakan-rakan semua.

    Saudara zamany. Selamat kembali dari perantauan. Nampak saudara sibuk kebelakangan ni. Nak tanya sikit kepada saudara. Saudara dari Johor kan? Kalau betul, ada tak saudara pernah jumpa seorang tua di kawasan Batu Pahat yang menjadi tempat rujuk anak Datok Harun (Mazlan n the gang) masa 13 Mei dulu. Berdayung sampan mudik kehulu sungai untuk jumpa orang tua ni..

    Apa yang saya tahu (dengar cerita soheh) orang tua ni pernah ajarkan cara2 goreng kacang hijau untuk jadi lebah besar tebuan. Hanya akan gigit "orang tak beriman" sahaja. Tongkol kayu campak dalam sungai jadi ikan toman. Ajak anak murid dia pergi tahan pukat, tangkap ikan tu (besar juga). Katanya siapa yang tak beriman nanti gena gigit. Ramai juga yang takut tapi ada yang yakin dapat tangkap 3 ekor. Bila ikan tu dah mati, dia suruh anak murid dia hidupkan balik.... bila tak dapat dia sendiri hidupkan. Anih betul cerita tu. Akhirnya buat gulai. Guru dia (tok taha, tok mualim tok mustakin dan ramai lagi...khabarnya guru dia ni orang lama, banyak kali mati tapi hidup balik - salah seorang nama "saleh" anak to' kenali) pun makan juga ikan tu. Kumpulan ini belajar dalam rahsia, tak ada orang tahu. Khabarnya orang tua ini telah pindah tak ada di BP lagi. Mungkin ke JB tak? Maaflah saja nak tanya zamany kalau2 kenal.

    wassalam.
    February 2, 2010 3:48 PM

    ReplyDelete
  10. Kepada saudara abatasa, tk kerana sudi juga singgah keteratak kwn ni. menarek juga tentang cadangan nak buat pesatuan PUM tu. Kami angkatan orang2 lama ni sentiasa mahu melihat kaum Melayu kembali bersatu. Memang benar ia agak sukar kerana disebabkan perabadi dan kepatian yang kuat pada sesetengah orang Melayu. Namun itu bukan penghalang untuk kita semua bersatu. Lihat sahaja semasa darurat dulu. Semua Melayu bersatu. Itu sebab orang tak boleh goyang kita. Mereka memang mahu lihat kita berpecah belah supaya semua agenda mereka berhasil. Terutama mahukan negara melayu ini jatuh kesemuanya pada bangsa dia. Depa nak memerentah negara ni saja. Dan ini sajalah kubu terakhir orang2 Melayu. Jika mereka dapat rungkai kubu ini. Bererti kita kan jatuh ketangan mereka. Itu perancangan mereka.

    Oleh itu kami bersama2 beberapa buah NGO telah pun membuat perhimpunan para2 Ulama, pesatuan2 Islam, Para2 Pemimpin Melayu, Tok2 Guru, JPM, Jabatan2 Agama Negeri, Wakil2 Surtan dan raja2 Melayu, Tok Tok Alim, Mufti2 kerajan, pemimpin2 Politik Melayu bahkan semua pemimpin2 pergerakan Melayu dan Pesatuan berteraskan agama Islam telah kami jemput ke Sompisium yang kami adakan sedikit masa dahulu secara senyap. Malangnya ia tidak mendapat sambutan yang mengalakkan. Malah yang hadir hanya menghantar wakil2 mereka sahaja. Jadi dengan sejumlah hanya separuh sahaja hadir, kami jalankan juga program ini. Ia sengaja dibuat didalam bulan Ramadhan supaya mereka tenang berbincang, tetapi sebaleknya yang berlaku. Pentengkaran demi pentengkaran, salah menyalah antara mereka mengeruhkan lagi keadaan. Sampai ada yang meninggalkan perkemahan itu. Inilah yang akan berlaku apabila semua pihak tidak mahu ambil peduli masaalah nak menyatukan orang2 Melayu. Insyaallah jika diizinkan Allah mungkin pertengahan tanun ini akan diadakan sekali lagi perhimpunan Melayu Islam Semalaysia secara terang-terangan. Malahan kita akan panggil semua media, semua bangsa kaum boleh lihat dengan terang dan jelas semua agenda yang kami akan bentangkan. Inilah amaran kami yang terakhir kepada mereka2 yang tak mahu lagi faham kenapa Negara ini Hak Orang2 Melayu sampai Kiamat. Kenapa ada raja2 Melayu, Kenapa Orang Melayu Misti jadi PM, Kenapa ada ungdang2 mempertahankan hak-hak keistimewaan orang2 Melayu dan banyak lagi cerita orang2 Melayu yg akan diperkatakan disitu. Sekarang tengah dok bincang dgn NGO, Parti2 Politik, pemimpin2 untuk turut sokong program ini. Insyaallah...

    Tuan mungkin akan terkejut dengan penjelasan kwn ini. Kami telah lama berjuang untuk ini, dan kami sangat serius dan optimis untuk pekara ini akan menjadi kenyataan. Hanya masa saja menentukan. Ia tak pernah diumumkan, tak pernah dibuka kepada umum, tapi ia berjalan juga perlahan lahan. Tak mengapa, saudara boleh sahaja menyelit di tempat itu nanti, sebab ia terbuka kepada semua. Kwn pun tumpang semangkok jadilah !

    Berkat doa semua tok tok Wali pasti akan terlaksana hasrat ini, walaupun hilang nyawa dikandung badan, Melayu tetap akan Bersatu semula, Percayalah. Walaupun kita telah tiada lagi, tetapi anda semua sebagai ganti menyambung usha ini. Dan seterusnya sampai ia akan terlaksana juga akhirnya. Kita nantikan dengan sabar.

    wasalam

    sekian
    zamany

    ReplyDelete
  11. Salam sdr Zamany,

    Alhamdulillah, memang itu yang saya harapkan. Amat berharga usaha ini dan ia akan menjadi titik tolak kepada satu matlamat yang dihajatkan. Kembali kepada tauhid dan mengatur langkah kearah kebenaran.

    Memang saya tidak tahu mengenainya (simposium) tetapi selalu memohon dariNya, berdoa semoga mendapat kurniaNya untuk hamba2Nya yang semakin lemah ini.

    Saya tidak suka berada dibarisan depan sebab masih jahil dan tak mampu memimpin. Walaupun lemah anggota zahir, hati ini masih lagi berkobar untuk melihat agama Allah ini berada atas landasan yang sepatutnya. Tidak dapat dinafikan, pihak musuh sudah mengasak kita sampai ke tahap maksimum. Sudah tiada ruang untuk bernafas, sudah tamat usaha bertolak ansur. Insyaallah, saya dapat rasakan debarannya, dan tidak mustahil ia akan mendapat tempat di hati orang yang sayangkan agama dan bangsanya. Pasti dapat dilaksana walaupun sukar.

    Allah sendiri akan aturkan jika ia selari dengan apa yang tertulis. Doa para wali sentiasa dimakbulkan Allah. Saya amat yakin tentang ini.

    Mereka yang fasik biasanya berat hati untuk kerja amal yang ikhlas, tetapi lambat laun mereka akan belajar memahaminya. Apa yang terjadi dan bakal menyusul (2013?) pastinya menjadi pemangkin kepada gerakan ini. Sediakan tapak dan gelanggang untuk mereka yang bakal menyusul kemudian.

    Semua akan kembali berjuang menegakkan yang Haq. Insyaallah.

    Sekian dulu wassalam.

    p/s pernah tak dengar kisah orang yang zahirnya meninggal, kembali lagi menyambung tugas2 di dunia? ......

    ReplyDelete
  12. salam....

    saya nak tanya bila pulak persidangan tu diadakan ??? kat mana ?

    boleh ker saya meneyelitkan diri kat sana...
    rasa cam semagat berkobar-kobar jee...wlupun hamba seorang insan yg tersangat-sangat lemah dan hina...huhu

    #kalau boleh bagi alamat lengkap lagi bagus...

    ReplyDelete
  13. salam semua...

    kpd hijabulcrewz,

    Atok sendiri pun belum pasti lagi, sebab dari beberapa musyuarat nampaknya ramai yang tak setuju, takut, tak pasti. Beberapa kerat saja yg benar2 berani. Polis sendiri pun tak boleh nak cakap, menteri pun tergamam bila ditanya... mengaru2 kepala. Tak reti nak jawab ????

    Jadi tarikh masih ditunda2... permit masih dlm perbincangan... tempatnya pun belum mendapat kerjasama. Skg Penganjur dah mula pening lalat sebab kena jawab banyak soalan. Nak isi borang pun dah tak pasti... entah lah, tak tahu apa nak jadi dengan Melayu2 ni. Ikutkan atok mudah saja... buat heboh je... macam "Jom Heboh" tu. Lantaklah siapa nak menjerit esok....

    Jadi mesih dll perbincangan...

    atok zamany

    ReplyDelete
  14. asalamualaikum.

    lama juga dah saya baca blog nie, baru sekarang ingin mengomen.

    sebenarnya untuk pengetahun pakcik zamani, saya pun dalam tahun ini banyak menjelajah blog-blog seumpama MF. puncanya selepas saya menonton filem-filem 'the arrivals'.

    dalam pembacaan saya ke atas blog-blog seumpama ini saya tercari-cari siapa yang 'berautoriti' dalam hal sebegini sebab kebanyakan blog ini saya lihat ditulis oleh yang 'muda-muda' atas dasar 'ilmunya' dan 'suka-suka' dengan topik berkenaan tanpa mempunyai pengertian yang mendalam dalam bidang ini.

    namun, setelah saya baca blog pakcik zamany ini, saya yakin pakcik lebih mengetahui dalam bidang ini.

    saya menulis ini ingin menyaran agar perjuangan pakcik ini diteruskan. orang-orang seperti saya memang mengharap untuk mencari panduan.

    'bidang ini' bukan semua orang boleh terima, dan saya memang tak pernah pun menyertai mana-mana. harapan memang ada tapi tak tahu nak jumpa siapa untuk belajar.

    untuk pengetahuan juga, saya berasal dan berada di sarawak. jadi kalau pakcik ada kawan-kawan di sini bolehlah kenal-kenalkan kepada saya.

    wassalam.

    ReplyDelete
  15. Salaam Ya Tuan Zamany

    Pertama saya singgah di halaman tuan yang semerbak harumnya sempat tercium dek hamba di Singapura. Laluan saya hingga ke sini melalui mistisfile kerana mencari 'apa ada pada melayu'. Saya baru sahaja membaca.

    sekian

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Tok,

    Kemana artikelnya pergi? Saya teringin nak baca..

    -Am-

    ReplyDelete