Monday, October 29, 2018

BUMI MELAYU ATAU TANAH MELAYU


Siapa pendatang ?? Melayu atau India ??

Mari kita cerita lagi berkenaan sejarah orang2 Melayu yang ada di Nusantara ini kepada manusia2 yg tak kenal diuntung itu dan cuba menidakkan sejarah org2 Melayu dibumi Nusantara ini ??? Baca atikal dibawah ini:

Melayu : Penduduk Asal Tanah Melayu (Malaysia)
Kajian arkeologi : Melayu bukan pendatang tetapi penduduk asal di bumi Malaysia

SELASA, 13 JULAI 2010 17:46   
Oleh Shahfizal Musa (Ulang siar & edit atok zamany)

BANGI, 13 Julai 2010 – Data arkeologi yang diperolehi di Semenanjung Malaysia dan Sarawak menunjukkan rumpun Melayu adalah  penduduk asal bumi Malaysia sejak lebih daripada 40,000 tahun lalu dan bukan berhijrah ke mari dari tanah besar di utara.

Artifek-arifek seperti seramik yang ditemui di lebih 100 kawasan ekskavasi  (excavation sites) yang dijalankan oleh ahli-ahli arkeologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menunjukkan bahawa artifek itu adalah berbentuk tempatan dan bukan dibawa masuk dari luar.

Antara tempat ekskavasi tersebut ialah Pulau Kalumpang dan Beruas di  Perak; Kota Johor lama, Kota Seluyut, Kota Sayong Pinang dan Muar di Johor; Kota Melaka in Melaka; Kota Lukut di Negeri Sembilan dan beberapa tapak di Tasik Kenyir di Terengganu.  Selain itu, penemuan  tengkorak manusia di Gua Niah, Sarawak oleh Kurator Museum Sarawak, Tom Harrison dan isterinya Barbara  dalam tahun 1958  menunjukkan rumpun Melayu sudah wujud di Malaysia seawal 40,000 tahun yang lalu.

Secara langsung, penemuan di Gua Niah  dan kajian-kajian yang dijalankan oleh ahli arkelogi UKM menolak teori dipercayai ramai bahawa Melayu di Semenanjung adalah pendatang dari tanah besar di utara. Teori migrasi ini dikemukakan Heine-Geldern dan penyelidik dari Pemikiran Vienna ( Vienna School of Thought ) yang dikemukakan dalam tahun 1930an. Teori itu timbul berikutan dengan penemuan kapak batu di Malaysia yang dikatakan mempunyai ciri-ciri yang sama dengan kapak batu yang digunakan di sebelah utara tanah besar Asia bagi membuktikan bahawa orang Melayu telah berpindah dari kawasan utara tanah besar Cina itu kemari. Prof Nik Hassan Shuhaimi  bertanya:  “Adakah hanya kerana kapak batu ditemui di Malaysia orang Melayu telah berpindah dari utara ke selatan di Malaysia. Tidak terfikirkah mereka bahawa orang Melayu waktu itu juga boleh membuat kapak batu?”   Beliau berkata demikian dalam kertas kerjanya bertajuk ‘Tiga Puluh Lapan Tahun Arkeologi di Universiti Kebangsaan Malaysia’ di Seminar Penanda Arasan Penyelidikan Arkelogi di UKM pada 12-13 Julai, 2010, di Bangi.

Beliau berkata penyelidikan arkelogi di UKM  sejak tahun 1980an telah menemui data baru tentang asal usul kerajaan Melayu tertua di Malaysia iaitu Kataha atau Kedah Tua. Data baru ini diperolehi daripada tapak arkelogi Sungai Mas, Kedah.

Beliau juga menyatakan isu penting dalam zaman kerajaan awal/zaman klasik ialah proses Indianisasi. Berdasarkan kajian yang dibuat di UKM proses Indianisasi itu boleh ditukar kepada proses   pembumiputraan kebudayaan India, kata Prof Nik Hassan.

Kebudayaan India yang ada di Alam Melayu bukan dibawa melalui proses penaklukan tetapi dijemput oleh masyarakat tempatan dan disesuaikan dengan kebudayaan tempatan.

Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin ketika merasmikan seminar itu pada 12 Julai, berkata UKM telah melahirkan lebih 1,000 orang graduan dalam bidang arkelogi yang kebanyakanya kini terlibat dalam bidang ini di seluruh Malaysia.

Beliau berkata dalam usia 40 tahun UKM, para pakar arkeloginya yang diketuai oleh Prof Nik Hassan Shuhaimi  telah membuahkan hasil yang bermakna kepada sejarah negara dan memartabatkan warisan Kerajaan Melayu di Alam Melayu.  Sumber : UKM

Nah...itu adalah kajian akologi dari UKM. Keling tu buat kajian apa ?? Tiba2 nak kata bukan2 ?. Nak atur hidup orang Melayu ? Nak ubah sejarah ?

Yan na tambi... pegi bukak buku sejarah dulu, kemudian baru cakap

Bumi ini adalah Bumi Melayu, dikenali sebagai Tanah Melayu. Jika benar orang India menduduki Tanah Melayu sebelum Melayu, mengapa bumi ini tidak pernah dinamalan bumi India atau Tanah India?

Sedarlah, bangsa India duduknya di India, bangsa Cina duduknya di China. Orang India yang menjadi warga Malaysia bukanlah lagi bangsa India begitu juga orang Cina dan lain-lain bangsa. Cubalah kamu buang perkataan India pada bangsa kamu, apa jadi ??? Apa jatidiri kamu ???

Mereka sewajarnya menerima asimilasi jati diri bangsa Malaysia, menjadi bangsa Malaysia dan wajib menerima prinsip perlembagaan Malaysia. Ketahuilah bahawa Bangsa Melayu itu mula wujud secara terbuka apabila bangsa asal rakyat Melayu dan Raja2 Melayu (orang Melayu dan pribumi) bersetuju menerima kaum pendatang sebagai warga Tanah Melayu melalui kuat kuasa Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu bertarikh 21 Januari 1948. Ini semua sebab paksaan British kepada bangsa Melayu, hanya kerana untuk mencapai kemerdekaan, Kalau Melayu dikala itu ikut cakap Dato Onn Jaafar… kaum India dan Cina tidak mungkin dapat duduk sebagai politician, ahli dewan rakyat dll. Kamu akan terus merempat. Nak balik ke India pun tak akan diterima, nak balik ke China pun akan dihalau, Akhirnya kamu mati ditengah-tengah laut. Kamu dikira bernasib baik telah diterima sebagai rakyat Malaysia. Tapi sekarang kamu dah mula mahu naik pijak kepala Melayu. Lu banyak langsi, nanti you mati. Banyak kurang ajar. Kamu ingat Melayu mahu diam??? Kamu cuba..kalau kamu mahu Melayu Mengamuk, Kamu belum kena.. belun tahu. Kamu tengok itu Cina… apa pasal mereka diam tak mahu campur you punya kerja gila??? Sebab mereka sangat tahu pasal Melayu Mengamuk. Jangan Panggil Melayu Mengamuk, nanti 1000 tahun you akan ingat.

Ini fakta.. 

Kita sambung lagi berkenaan sejarah orang Melayu...

 

'Pembukaan Tanah Melayu' 

Migrasi Manusia Dari Sungai Mekong, Yunani dan Arab Ke Dunia Melayu

Sebagai umat Islam pastinya tahu bahawa semua bangsa didunia ini adalah bermula dari Nabi Adam as dan Hawa. Kemudian selepas itu manusia bertebaran didunia ini dengan penghantaran anak2 Nabi Ibrahim as yang berlayar keseluruh dunia dan menurunkan baka keturunannya lelaki dan wanita disetiap benua diatas muka bumi ini. Dari sinilah mulanya perkembangan hidup manusia yang membiak dalam kumpulan masing2. Salah satu bangsa terawal adalah bangsa Melayu yg diturunkan dibenua Nusantara ini. Kemudian hadir pendatang dari Sungai Mekong setelah nereka diperangi bangsa2 yg hendak menakluki Negara mereka. Kemudian mereka berkahwin dgn bangsa2 Melayu yg telah ada disini yg dipanggil orang asal atau orang asli.

Sungai Mekong, yang berukuran 4180km panjang, bermula dari Tibet dan melalui Yunnan, wilayah China, Myanmar, Thailand, Laos, Kemboja dan Vietnam. Pakar-pakar Antropologi menjejaki migrasi masyarakat Melayu Proto, yang merupakan pelaut, lebih kurang 10,000 tahun dahulu apabila mereka belayar menggunakan perahu di sepanjang Sungai Mekong dari Yunnan sehingga Laut China Selatan dan akhirnya mendiami di tempat-tempat berbeza.


Yunnan
 
Penduduk-penduduk awal Yunnan dapat dijejaki dalam sejarah sejak 170 juta tahun dahulu dari sebuah fosil homo erectus, ‘Manusia Yuanmou’,yang dijumpai pada tahun 60-an. Pada tahun 221 SM, Qin Shihuang berjaya menakluk Yunnan dan menyatukan China dan sejak itu mula menjadi sebuah wilayah dalam China. Mereka ini terkenal dengan teknik menanam tanaman padi untuk dibuat nasi.

Teori migrasi Yunnan

Teori Melayu Proto berasal dari Yunnan disokong oleh R.H Geldern, J.H.C Kern, J.R Foster, J.R Logen, Slametmuljana dan Asmah Haji Omar. Melayu Proto (Melayu asli) yang pertama sekali datang mempunyai kemahiran dalam bidang pertanian sementara golongan kedua, Melayu Deutro yang tiba sekitar tahun 1500 SM dan mendiami pesisir pantai mempunyai kemahiran menangkap ikan yang tinggi. Semasa berlakunya migrasi itu, kedua-dua golongan berkahwin dengan masyarakat-masyarakat dari pulau-pulau selatan seperti Jawa, serta penduduk tempatan yang berasal dari keturunan Australasia dan Negrito. Walaubagaimanapun masih terdapat beberapa pihak yang tidak mempersetujui teori ini.
Antara bukti-bukti lain yang menyokong teori ini termasuklah:
*Alatan-alatan batu yang dijumpai di Kepulauan Melayu sama   
   dengan alatan-alatan dari Asia Tengah.
*Persamaan adat resam Melayu dan Assam.
*Bahasa Melayu dan Bahasa Kemboja adalah serumpun kerana tempat asal orang-orang Kemboja berasal dari sumber Sungai Mekong.

Delta Mekong

Menurut sejarah Khmer, tamadun terawal ialah tamadun Khmer Funan di Delta Mekong. Empayar Khmer Angkor ialah yang terakhir sebelum mereka mencari perlindungan di pelbagai tempat. Palembang dan Melaka adalah antara tempat berkenaan. Bukti-bukti arkeologi mendapati penduduk awal Kemboja adalah penduduk dari budaya zaman Neolitik. Mereka mahir dalam kemahiran teknikal sementara kumpulan yang lebih maju yang tinggal di pesisir pantai dan lembah Delta Mekong menanam padi.


Pendatang-pendatang Hindu awal
 
Kedatangan pengaruh Hindu-Buddha mula memasuki kawasan Nusantara hanya beberapa ratus tahun selepas itu. Mereka ini mula memperkenalkan kebudayaan, seni bina, bahasa, tulisan, perkataan, makanan, adat resam, agama, sistem kerajaan, pendidikan moral dan banyak lagi kepada masyarakat setempat. Mereka ini mendirikan kerajaan Melayu tempatan pertama sendiri yang dikenali sebagai Srivijaya atau Vijayanaggar yang bertahan selama 1400 tahun.

Terdapat pelbagai versi kisah-kisah mengenai kedatangan pengaruh Hindu-Buddha ke alam Nusantara dicatitkan. Ini termasuk di dalam penulisan Tun Sri Lanang – Sulalatus As-Salatin, Hikayat Merong Mahawangsa, Hikayat Hang Tuah, Kisah Raja-Raja Pasai dan sebagainya. Bagaimanapun, saya akan huraikan perkara ini kemudian.

Pada masa ini, Asia Tenggara atau Kepulauan Melayu telah terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian yang pertama adalah dari kerajaan Srivijaya yang mana kemudiannya pada era moden ini telah membentuk Malaysia, Indonesia dan Singapura. Bahagian yang kedua pula adalah dari kerajaan-kerajaan kuno Burma, Siam dan Khmer yang kemudiannya membentuk negara-negara moden Indo-China seperti Thailand, Vietnam, Kemboja dan sebagainya.

Pengaruh serta kuasa-kuasa Hindu-Buddha ini kemudian memperluaskan penggunaan bahasa serta penulisan mereka di sini. Mereka juga menggelarkan Asia Tenggara dengan nama ‘Suvarnabhumi’ yang bermaksud ‘Tanah-Tanah Emas’.

 
Semakin ramai manusia tiba, termasuklah pelaut-pelaut dan puak-puak baru. Tanah Melayu menjadi tempat persimpangan perdagangan laut pada zaman lampau. Pelaut-pelaut yang datang ke pantai Semenanjung Tanah Melayu termasuklah orang-orang India, Mesir, Timur Tengah, Jawa, dan Cina. Ptolemy menamakan Tanah Melayu sebagai Aurea Chersonesus (Semenanjung Emas) sementara Tanah Jawa pula digelar sebagai Labadius satu perkataan yang diubah dari bahasa sanskrit lama. Gelaran asal di dalam Sanskrit ialah Yavadvipa.


Pada ketika ini, kemahsyuran dan kemewahan yang terdapat di segenap pelusuk Asia Tenggara telah tersebar luas sejauh eropah. Kemewahan ini kebenyakkannya digambarkan sebagai ‘Kemewahan yang tidak disentuh’ oleh cerdik pandai dari barat pada zaman itu memandangkan tiada kerajaan-kerajaan besar di kawasan sekitar Asia Tenggara. Maka sememangnyalah tidak hairan apabila Claudius Ptolemaeus atau Ptolemy, seorang ilmuan dari Alexandria atau Macedonia amat berminat dengan hasil-hasil bumi di sekitar Asia Tenggara sehingga beliau melukiskan peta Asia mengikut kefahaman beliau. Beliau turut melakarkan peta dunia dalam pengajian beliau mengenai Geografi dunia.

Ini juga menunjukkan bahawa para ilmuan Eropah dan barat telah lama memerhatikan keadaan di sekitar Asia Tenggara atau Nusantara, tetapi atas beberapa sebab, mereka hanya berjaya sampai ke sini pada kurun ke-16. Tetapi disebalik fakta ini, ada beberapa pendapat mengatakan bahawa telah berlaku beberapa siri eksplorasi penjelajahan dari kalangan penduduk Iskandariah atau Alexandria yang mengikuti siri penaklukan Iskandar Zulkarnain atau Alexander The Great.

10,000 – 5,000 tahun dahulu- Neolitik

Masyarakat mula mengetahui cara-cara membina rumah yang mudah dan mereka juga sekarang sudah mengetahui cara berkeluarga. Konsep asas moral dan masyarakat mula diterjemahkan.

Pada era ini jugalah dikatakan bahawa manusia mula memasuki Benua Eropah bagi meluaskan penempatan. Walaupun terdapat penemuan rangka manusia yang berusia lebih kurang 2 juta tahun di Eropah, tetapi belum ada bukti penempatan tetap atau sesebuah penempatan besar di sana sehinggalah pada era Neolitik.

35,000 – 10,000 tahun dahulu – Mesolitik

Pakar-pakar Antropologi berjaya menjejaki sekumpulan pendatang baru iaitu pelaut-pelaut Melayu Proto yang berhijrah dari Yunnan ke Malaysia. Masyarakat-masyarakat Negrito (Orang Asli) dan masyarakat tempatan yang lain terpaksa berpindah ke lereng-lerang bukit. Di masa inilah manusia mula mengetahui cara-cara berpakaian, memasak, memburu, dan memburu dengan senjata batu yang lebih maju. Teknik berkomunikasi juga telah berkembang.
 

Ada teori berpendapat, pada era ini juga berlakunya dua pertembungan besar manusia dari 2 era atau zaman di dalam satu zaman. Teori itu mengatakan bahawa manusia dari zaman Mesolitik (dari Yunnan) telah berhijrah ke kawasan Tanah Melayu lalu bertemu dengan penduduk sini iaitu masyarakat Negrito yang masih lagi hidup dalam era Paleolitik.

Manusia dari dua era ini telah berkembang lagi apabila mereka bercampur sesama mereka dan mereka inilah yang kemudiannya digelar ‘Manusia Proto Asia’ yang kemudiannya menjadi ‘Polynesia’, ‘Micronesia’ dan ‘Melanesia’. Mereka-mereka ini kemudiannya berkembang dan bertaburan di sekitar Kepulauan Hawaii, New Zealand, Papua New Gunea, Malaysia, Singapura, Indonesia, Filipina dan beberapa negara sekitar Asia Tenggara lagi. Atas dasar-dasar tersebut juga, mereka-mereka ini dikatakan adalah ‘saudara’ kepada orang-orang Melayu.

40,000 – 35,000 tahun dahulu – Paleolitik  

Era Paleolitik adalah sebuah era yang hari ini kita menyebutnya sebagai era ‘zaman batu’ atau ‘ice age’. Manusia-manusia awal menjalani kehidupan yang sederhana dengan menjalankan aktiviti pemburuan. Masyarakat awal masih mendiami di kaki-kaki bukit dan pada hari ini dikenali sebagai Orang Asli. Sekarang, Orang Asli berserta dengan orang-orang Melayu dan masyarakat pribumi Sabah dan Sarawak dikenali sebagai masyarakat bumiputra. 65% populasi di Malaysia adalah dari kalangan mereka.

Pada waktu ini, mengikut kajian DNA yang dilakukan oleh Spencer Wells yang ditaja oleh National Geographic dengan tajuk ‘The Journey of Man: A Genetic Odyssey’, muka bumi keseluruhan adalah masih kosong dan belum dihuni manusia terutamanya di bahagian-bahagian Eropah serta utara muka bumi seperti Russia dan sebagainya.
Apabila berahkirnya zaman ais (ice age), ais mula cair dan membanjiri hampir separuh dari muka bumi terutamanya di bahagian utara. Manusia seperti yang kita ketahui iaitu keturunan dari Nabi Allah Adam Alaih Salam pada ketika itu banyak tinggal atau menghuni sekitar Tanah Arab dan Afrika.

Mereka-mereka ini kemudian berpindah secara nomad apabila ais mula cair. Ada di antara beberapa kumpulan yang menjalani perpindahan ini, memilih untuk tinggal di sekitar Arab, India dan ada yang berjalan terus sehingga China dan Mongolia. Kumpulan yang lain pula melintas melalui Tanah Arab, Iraq, India, Afghanistan dan beberapa negara sekitar sebelum sampai ke tanah semenanjung yang kemudiannya kita gelar, ‘Tanah Melayu’. Ada yang memilih untuk menetap terus di sekitar kawasan ini manakala kumpulan yang paling akhir sekali meneruskan perjalanan sehingga Australia dan New Zealand. Keturunan dari mereka ini kemudiannya digelar ‘native Australian’ pada hari ini.

Tamadun Awal 40,000 – 2,000 Tahun Dahulu Di Tanah Melayu

 
Sejarah awal tamadun manusia di Tanah Melayu telah bermula tidak kurang 200,000 tahun dahulu di mana bukti-bukti kewujudan manusia dapat di jumpai sekitar Kota Tampan di Lenggong, Perak. Anatara penemuan terbesar yang pernah di rekodkan dalam kajian sejarah Malaysia ialah penemuan rangka manusia yang berumur sekitar 11,000 tahun di Leggong yang diberi nama ‘Perak Man’ atau ‘Orang Tampan’.

Di kawasan sekitar Lenggong juga, ditemui beberapa kawasan pembuatan peralatan-peralatan batu bagi membuat andas dan tukul-tukul batu bagi kegunaan manusia pra-sejarah yang masih terpelihara dengan baik.

Selain kewujudan manusia pra-sejarah Tanah Melayu di Lenggong Perak, antara penemuan terbesar Malaysia juga terdapat di sekitar Gua Niah, Sarawak. Bukti-bukti yang berusia lebih kurang 40,000 tahun ini menunjukkan bahawa sudah ada penempatan manusia sejak sekian lama.

Salah satu bukti kewujudan manusia pra-sejarah yang terkenal ialah lukisan-lukisan di dinding Gua Tambun seperti di bawah.


Dari Blog di WordPress.com edit atok zamany

 
Tanah ini bumi Melayu
Oleh Dr Wan Ahmad Fauzi Wan Husain

ISU yang sedang hangat dibincangkan akhir-akhir ini terpusat pada satu dakwaan nakal, iaitu oleh kerana agama Hindu sudah bertapak 2,500 tahun di bumi Melayu, maka orang India tidak boleh dikategorikan sebagai kaum pendatang. 
 
Jika benar frasa di atas wujud seperti didakwa, maka izinkan saya melontarkan pertanyaan mudah seperti berikut.

Pertama, bumi ini adalah Melayu, dikenali sebagai Tanah Melayu. Jika benar orang India menduduki Tanah Melayu, mengapa bumi ini tidak pernah menjadi India?
Sedarlah, bangsa India duduknya di India, bangsa Cina duduknya di China. Orang India yang menjadi warga Malaysia bukanlah lagi bangsa India begitu juga orang Cina dan lain-lain bangsa.

Mereka sewajarnya menerima asimilasi jati diri bangsa Malaysia, menjadi bangsa Malaysia dan wajib menerima prinsip perlembagaan Malaysia.

Ketahuilah bahawa Bangsa Melayu itu mula wujud secara terbuka apabila bangsa asal rakyat Raja Melayu (orang Melayu dan pribumi) bersetuju menerima kaum pendatang sebagai warga Tanah Melayu melalui kuat kuasa Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu bertarikh 21 Januari 1948.

Ketahuilah, pada hakikatnya setiap warga Malaysia adalah bangsa Malaysia. Setiap warga Malaysia wajib menjunjung jati diri bangsa yang termaktub prinsip perlembagaan negara, iaitu:

a. Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan negeri-negeri
b. Setia kepada kedaulatan Raja-Raja Melayu
c. Berbahasa Melayu dan boleh menulis Jawi
d. Mengamalkan nilai-nilai murni adat Melayu, adat anak negeri Sarawak dan adat anak negeri Sabah (bergantung di mana mereka tinggal)
e. Menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan pribumi lain serta kepentingan sah kaum-kaum lain yang menjadi warga Malaysia
f. Mengamalkan hidup beragama dan kepercayaan bertuhan

Bukti sejarah kuno

Kedua, bumi (Semenanjung Tanah Melayu) ini adalah Melayu yang berada di Alam Melayu. Alam Melayu terdiri daripada 15 koloni semasa zaman keagungan Kerajaan Melayu Sriwijaya, malah sudah wujud Laut Melayu sebelum Kesultanan Melayu Melaka.

Adanya orang Melayu di sini kerana tanahnya Melayu, kerajaannya Melayu dan ciri-ciri Melayu adalah identiti watan tanah air ini.

Sejarah manakah yang menafikan bumi ini Melayu? Bukankah dalam Ramayana dan Vayu Purana, tulisan Hindi kuno pada abad 3 Sebelum Masihi juga merujuk bumi ini Melayadvipa (Semenanjung Emas)?

Begitu juga halnya rekod Ptolemi sebagai Maleu-Kolon dan sumber Cina sebagai Ma-La-Yu.

Ketiga, Lembah Bujang bukanlah sebuah kerajaan hindu, candi-candi yang ditemui adalah tempat ibadat berupa persinggahan pedagang beragama hindu yang singgah sebelum tiba monsun untuk mereka pulang.

Adakah wujudnya sejumlah penganut Hindu itu menjadikan bumi ini India atau milik semua orang India?

Taat prinsip perlembagaan

Insaflah, Bangsa Malaysia terbentuk kerana Tanah Melayu bersekutu dengan Sabah dan Sarawak. Bahkan Sabah dan Sarawak dahulu pun di bawah Empayar Melayu, kemudiannya buat beberapa ketika mereka berkembang hingga berbeza identiti selepas tidak lagi berada di bawah kedaulatan Raja Melayu.

Apabila Perjanjian Malaysia ditandatangani, mereka kembali di bawah kedaulatan Raja Melayu.

Perlu ditegaskan, bangsa Malaysia itu adalah sesiapa yang menjadi warga secara sah dan wajib taat setia kepada prinsip perlembagaan negara.

Perlu juga dinyatakan bahawa Islam juga agama Nabi Adam AS. Nabi Muhammad SAW membawa syariat akhir zaman dan nabi terakhir yang diutuskan kepada alam ini.
Adalah tidak betul menganggap bahawa agama Hindu itu lebih awal wujud daripada agama Islam.

Akhirnya, ketahuilah bahawa wujudnya Malaysia tidak pernah menafikan jati diri watan bumi ini, termasuklah kedudukan istimewa orang Melayu dan pribumi.

Kedudukan itu bukanlah satu ciptaan yang dirunding antara kaum, tetapi warisan watan yang terpelihara dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sedarlah bahawa bangsa asal itu adalah rakyat Raja Melayu sebelum wujud istilah bangsa. Setelah kita semua bernaung sebagai warga Malaysia, hormatilah prinsip undang-undang negara kerana di situlah terletaknya kedaulatan undang-undang.

Justeru, sedarlah bahawa Melayu dan orang Melayu bukan pendatang. Inilah bumi Melayu, inilah bumi Malaysia. Sesungguhnya Malaysia masih berada di Alam Melayu.
Janganlah sekali-kali menafikan bahawa orang Melayu adalah bangsa asal tanah air ini. Pelbagai kaum yang diterima sebagai warga Malaysia, wajib menjunjung prinsip perlembagaan negara dengan hati terbuka dan taat.

Penulis adalah pemegang PhD Undang-Undang Perlembagaan (Konsep Kedaulatan Raja-Raja Melayu) UKM & Penasihat Gabungan MI'RAJ



Daripada beberapa pendedahan yg atok buat ini berdasarkan penulisan dan kajian rakan2 bloger diatas, maka kita tahu sekarang kedudukan orang2 Melayu diTanah Melayu ini adalah bersifat kekal. Seribu rahmat kehadrat Allah SWT kerana menamakan tanah keramat ini dengan nama Tanah Melayu. Rupa2nya ia mengandungi seribu hikmah dikemudian hari dimana tiada bangsa didunia yg boleh rampas tanah ini dari tangan orang2 Melayu. Ia terpahat dibatu sejarah tak mungkin dapat sesiapa meluntur dan mengeluarkan nama itu kerana ia sejak azali telah termaktub begitu dan akan kekal hingga kiamat. Wallahua'lam

Atok Zamany



351 comments:

  1. Assalamualaikum tok.. artikel yang sangat menarik.. cina Dan India ni memang tok.. semua benda dorang nak klaim/kaut/amek.. Tak sedar diuntung.. kalau la boleh hantar suruh British kaut dorang ni hantar balik ke negara asal kan bagus.. tapi nak buat macam Mana kan tok.. sudah tertulis di luh mahfuz jalan ceritaNya.. andai kata melayu2 zaman dato onn jaafar sokong beliau.. mesti lagi Aman damai kan tok.. tapi nak buat macam Mana,penjilat2 tegar,kaki kipas,pengampu2 byk.. wallahu'alam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Inilah ujian Allah beri kepada bangsa Melayu di M'sia ini. Semamangnya Allah dah tulis begitu.. jadi kita kena juga adap walaupun pahit. Peercaturan British utk menggagalkan kmerdekaan Tanah Melayu dikala itu yg nebyebabkan kita terpaksa menerima mereka. Kalau tidak, kemana mereka nak pergi... nak balik kampung mereka ?? Mereka dah terikat disini dan anak cucu pun dah banyak, semuanya lahir disini. Tapi usha utk menjatuhkan hak Melayu ini adalah sangat jahat. Atok cakap kepada pemimpin PH yg memerintah sekarang termasuklah Syed Sadoq dan Tun juga, "Kalaupun nak tunjuk diri itu dah liberal dan terbuka sangat... janganlah sampai gadai maruah bangsa sendiri... akibatnya dibelakang hari anak cucu cicit melayu akan hancur kerana tak mampu bersaing. Jangan buat kesilapan sekarang... kemudian kita yg jahanam. Kita dah banyak kali kena tipu... skg pun nak kena tipu jugak dgn orang putih. Apa guna belajar tinggi dgn dana kerajaan melayu dan kemudian kamu sendiri nak jatuhkan melayu..fikirkan" Inilah memo atok kepada semua pemimpin PH. Jgn lupa janji kita ???

      atok zamany

      Delete
    2. Assalamualaikum tok..

      Betul apa yang atok cakap tu.. lagi2 tun m. Nak liberal, terbuka sgt kenapa? Syed saddiq ni pun Makin menjadi2 plak.. Tak semua orang belajar pandai2 mcm dorang.. yang kononnya bijak pandai ni la yang banyak yang memandai2.. ni kan tanah melayu. Tak payah la nak terbuka/kebersamaan dalam semua benda.. tunggang langgang la jadi nya nanti..kalau semua nya terbuka habis la orang melayu. Kita org Islam bukan nak kejar dunia ni sangat.. cuma nak jaga apa yang diberikan/diwariskan je.. kesian nenek moyang syahid bermati matian menentang penjajah.. sampai org2 kemudian, jilat sangat penjajah. Ikot percaturan penjajah.. sikit2 tergadai..Ni la percaturan politik cerdik pandai.. kononnya la.. apa2 pun tok , saya sokong usaha atok.. bagi amaran keras sket tok, mana2 pemimpin2 yang liberal sangat ni.. macam2 org bukan islam Dan melayu tuntut nanti.. apalah ertinya kemajuan..
      Terima kasih tok..

      Delete
    3. Orang Melayu dulu teragak2 menentang penjajah adalah kerana sultan2 yang menyebelahi penjajah sehingga sesiapa yang menentang penjajah dianggap juga menentang sultan.Ini adalah fakta yang menyebabkan seolah2 kita mengikut saja penjajah tanpa banyak penentangan berbanding di indonesia.

      Disebabkan itu juga kita mengikut saja kehendak penjajah yang mahu bangsa2 asing diterima sebagai warganegara.Itupun dikaburi dengan beberapa perjanjian dan kontrak sosial yang memberi hak keistimewaan pada orang2 Melayu dan agama Islam yang kononnya dijamin oleh perlembagaan sampai bila2.

      Malangnya generasi2 terkemudian sudah lupa kepada perjanjian ini.Orang2 bukan Melayu sentiasa mempersoalkan dan mencabar hak2 ini dari masa ke semasa kerana sifat tidak bersyukur,dengki dan busuk hati mereka yang tak pernah padam.Yang lebih malang lagi orang2 Melayu sendiri turut sama bersekongkol konon2 atas dasar terbuka dan keadilan.Konon2 juga malu kepada bangsa lain atas keistimewaan yang diterima oleh Melayu.

      Saya nak tanya apa sangat keistimewaan yang Melayu terima selama ini?Mana biasiswa untuk anak2 Melayu belajar?Melainkan sekarang semuanya sudah menjadi pinjaman yang perlu dibayar sama seperti anak2 orang lain.Bantuan2 yang diterima sama ada dalam bentuk modal perniagaan dan subsidi juga diterima oleh kaum lain kebanyakannya.

      Melayu memang mudah lupa.Melayu2 yang sudah berjaya sedikit seperti si sadiq perasan dapat jawatan menteri kerana kelayakannya.Padahal dia naik jadi menteri adalah kerana parti bersatu ketandusan pemimpin.Menang pun setakat 13 kerusi saja.Dulu dia belajar guna bantuan kerajaan atau guna duit sendiri?Setahu saya keluarganya pun bukan senang sangat.

      Tun mahathir mungkin sudah lupa atas faktor usia.Bagaimana anak2nya boleh menjadi billionaire dan antara orang terkaya di Malaysia.Menuduh orang lain pandai tapi lupa nak tengok diri sendiri.Janganlah hipokrit sangat.

      Orang2 Melayu memang terkenal dengan sikap berdengki sesama bangsa dan sikap mementingkan diri sendiri.Sebab itu ada cerita ketam Melayu dan ketam cina.Orang Melayu kalau dah berjaya sikit(walau dengan bantuan kerajaan)akan jadi bangga diri dan memandang rendah pada bangsanya yang kurang berjaya.Dituduhnya pemalas dan cuma mengharapkan bantuan sebab itu tak berjaya,makanya segala sisa2 keistimewaan(kalau ada)mahu ditarik balik dan dihapuskan.

      Cuba tengok cina dan keling.Sekiranya mereka dapat sedikit 'keistimewaan' adakah dikalangan kaum mereka sibuk2 nak tunjuk bagus nak tarik balik keistimewaan yang mereka dapat?Berani potong jari kalau ada bukan Melayu yang berperangai begitu.Sebaliknya mereka akan berusaha sepenuh jiwa raga untuk mempertahankannya sambil menuntut perkara2 lain.Contohnya sekolah2 perkauman cina dan tamil.Mengapa sampai sekarang sekolah2 perkauman ini bertahan malah bertambah subur di Tanah Melayu ini?Adakah dimana2 negara di dunia ini yg mempunyai sekolah2 yang memecah belahkan perpaduan ini?Kenapa pula kerajaan tidak berani menutup sekolah jenis ini?Bukankah ini salah satu bentuk diskriminasi terhadap kaum Melayu?Adakah Melayu mempunyai sekolah Melayu?Yang ada cuma sekolah kebangsaan yang bersifat nasional bukan atas dasar kaum2 tertentu.Kenapa tidak ada bukan Melayu yang merpertikaikan ketidakadilan ini?Mengapa pula peruntukan untuk sekolah2 ini melebihi daripada sekolah2 kebangsaan kalau dikira dari segi peratusan peruntukan yang mereka terima berbanding dengan sekolah kebangsaan?

      Apakah hak2 agama Islam sebagai agama rasmi juga akan disamaratakan?Peruntukan juga disamaratakan?Orang2 Islam juga bebas keluar masuk agama atas dasar kesamarataan dan tiada 'diskriminasi'?

      Delete
    4. Dalam Sejarah
      Ucapan Arwah Dato' Onn.. 26 Ogos 1951

      “Oleh kerana saya mempunyai beberapa peluang dapat melihat sesuatu gerak langkah, sesuatu perbuatan atau cadangan yang hendak dijalankan di Tanah Melayu ini; langkah-langkah dan perbuatan yang mendatangkan kebimbangan kepada diri saya sendiri.
      …saya dapat peluang itu oleh kerana dapat melihat tempat2 yang tidak dapat dimasuki kebanyakkan orang. Melihat gerak langkah dan cadangan-cadangan yang hendak didatangkannya ke atas Tanah Melayu ini. Malang mulut saya tertutup, malang saya berkata mulut saya ini tertutup tidak dapat menzahirkan kepada umat Melayu Semenanjung ini apa yang diketahui oleh saya dalam masa menyempurnakan pekerjaan2 dan tanggungan saya itu…“

      Berat tanggungan Arwah Dato' Onn, ada benda yang dia tahu yg dia nampak, tapi tak terluah dari kerongkongnye. Seorang Bangsawan, nama besar.. pernah menggegar House of Common, setanding Churchill dan Sukarno..... tapi akhirnya meninggal dengan duit RM 412.00 dalam bank jer.. sampai x mampu nak buat majlis tahlil.. Al-Fatihah buat Arwah Dato' Onn..


      Ada 3 peristiwa besar yang berlaku dalam masa 3 bulan pada tahun yg sama 1946.

      1) 3 March hingga July 1946 : Penghapusan kerajaan2 Melayu di Sumatra secara terang-terangan.
      2) 1 April 1946 : Malayan Union
      3) 10 May 1946 : UMNO ditubuhkan

      Ketiga2 peristiwa besar ini, ada kaitan antara satu sama lain..

      Delete
    5. Berkenaan dato onn saya agak keliru kenapa selepas keluar umno dato onn menubuhkan parti negara yang keahliannua terbuka kepada semua kaum.Mungkin tok zamany boleh ulas.

      3 peristiwa besar pada tahun 1946 itu kalau tak silap saya ada kena mengena dengan percaturan freemason/illuminati dalam agenda untuk menguasai dunia Melayu(nusantara).

      Delete
    6. Memang Dato Onn keluar UMNO sebab tidak bersetuju dengan dasar UMNO yg perkauman. Iaitu hanya tertumpu kepada kaum Melayu sahaja. Kemudian dia membuka Party Negara tetapi tidak mendapat tempat dihati kaum Melayu kerana dasar parti Negara yg membuka keahlian kepada semua kaum. Ini disebabkan kebencian kaum Melayu kepada kaum pendatang China dan India sangat memuncak kerana mereka didapati menyokong perjuangan kominis (MPAJA). Kominis telah membunuh ramai orang2 Melayu termasuklah Imam2 kampung, Ust2 dan orang2 alim bangsa melayu termasuklah ramai ketua2 kg dan ketua2 kaum melayu turut terbunuh atau hilang. Kemudian beliau menukar pendirian dan tidak membenarkan lagi kaum asing menyertai Parti Negara. Dikala ini beliau hanya memenangi 1 kerusi di Terangganu atas pertolongan PAS.

      Dato Onn sebenarnya mensyaki bahawa Tuanku Abdul Rahman telah terjerat dengan fahaman Freemasonry atau Illuminiti di London. Pastinya sebagai ahli kumpulan Yahudi berpengaruh didunia itu, pastinya mempunyai agenda kepada Tanah Melayu dan orang2 melayu. Itulah sebabnya Dato Onn mengeluarkan kata2 seperti yg dirangkumkan oleh comment diatas itu.. atok petik "“Oleh kerana saya mempunyai beberapa peluang dapat melihat sesuatu gerak langkah, sesuatu perbuatan atau cadangan yang hendak dijalankan di Tanah Melayu ini; langkah-langkah dan perbuatan yang mendatangkan kebimbangan kepada diri saya sendiri.

      …saya dapat peluang itu oleh kerana dapat melihat tempat2 yang tidak dapat dimasuki kebanyakkan orang. Melihat gerak langkah dan cadangan-cadangan yang hendak didatangkannya ke atas Tanah Melayu ini. Malang mulut saya tertutup, malang saya berkata mulut saya ini tertutup tidak dapat menzahirkan kepada umat Melayu Semenanjung ini apa yang diketahui oleh saya dalam masa menyempurnakan pekerjaan2 dan tanggungan saya itu…“

      Tapi atok tahu pekara yg disembunyikan beliau dari bapak atok yg sangat rapat dgnnya. Inilah sebenarnya yg dibimbangkan oleh Dato Onn jika Melayu dan kaum2 lain tidak dapat bersatu dibawah satu naungan party politik atau gabungan politik... M'sia tidak akan dapat kemerdekaan.

      Maka Tengku cepat2 menubuhkan Party Perikatan yg kemudiannya dikenali sebagai Barisan Nasional yg mengabungkan parti2 terbesar kaum China dan India dll. Kemudian idea ini akhirnya hancur juga apabila pada 9 Mai 2018 BN ditolak oleh rakyat setelah 60 tahun memerintah. Kenapa ??? sebab Melayu2 yg lupa diri dan melanggar hukum Allah. Jika dari awal dulu UMNO menerima pendapat Dato Onn... mereka tidak akan kalah dan akan terus mentadbir Negara hingga bila2.

      waallahua'lam

      atok zamany

      Delete
    7. Salam tok..
      Apa perkara yang dato onn sembunyikan tok? Boleh atok ceritakan?

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam semua,

    Esok 31/10/18 ada himpunan aman penyerahan memorandum tolak ICERD penghapusan hak bumiputera/Melayu.Tempat di hadapan parlimen jam 11 pagi.Siapa yang berpeluang hadir di alu2kn datang beramai2 untuk tunjuk solidariti dan sokongan.

    ReplyDelete
  4. Itulah tok saya pun terpinga2 bila menteri sumber manusia(lupa nama keling ni) kata Tanah Melayu ni kepunyaan kaum india pada asalnya.Alasan terlajak bijak dia adalah kerana nama2 raja dulu2 memakai nama india jadi sudah tentu tanah ini dan negara ini asalnya orang india yang buka.Mesti dia ingat orang2 Melayu sekarang ini berbangsa arab sebab memakai nama arab.Tak tahulah macamana keling ni boleh lulus jadi peguam dulu.Taktik diorang adalah, sengaja timbulkan isu sensitif kemudian pura2 minta maaf dan perkara selesai begitu saja.

    Orang2 india dan cina di sini sangat beruntung kerana orang2 Melayu ni sangatlah penyabar.Sama ada betul2 sabar atau tak peduli tak tahulah yang mana satu.Kalau di india sana suka2 saja diorang bunuh sampai lebih 2000 orang Islam yang cuba mempertahankan masjid Babri dari dirobohkan.Langsung tak ada pembelaan.Nak sebut tragedi tu pun orang2 Islam sana takut.Malah orang2 Islam sana nak sembelih lembu pun tak berani kalau tak mau kena sembelih balik.Sebab itulah kedai mamak takde jual daging,semua jual kambing.

    Sama juga orang2 Islam uighur yang tak dibenarkan berpuasa dan menjalankan ibadah2 lain disamping pelbagai penindasan oleh negara china yang menjajah mereka.Pendek kata jangankan nak meminta hak samarata nak minta hak sendiri pun belum tentu selamat.

    Mereka kata mereka didiskriminasi di negara ini.Contohnya dalam bidang pekerjaan di jabatan2 kerajaan.Padahal mereka yang tak mahu bekerja gomen kerana faktor gaji dll.Sebaliknya semua orang tahu bagaimana syarikat2 swasta cina mendiskriminasi pekerja2 Melayu dengan gaji yang double standard.Misalnya pekerja Melayu dapat gaji rm1000 tapi pekerja cina diberi rm1500.Kalau buat iklan kerja terang2 ditulis mesti fasih bahasa cina.Sudah tentu sebab mereka tak mahu ambil pekerja Melayu.Kalau panggilan interview 10 Melayu apply yang dipanggil mungkin cuma seorang,sebaliknya calon cina yang memohon hampir semuanya akan dipanggil temuduga.Ini dibuktikan dengan kajian dari penasihat ekonomi tun m sendiri(lupa nama prof tu).

    Adakah mereka semakin berani disebabkan kelemahan kuasa politik kita tok?Maklumlah boleh dikatakan mereka majoriti di parlimen dan dun.Ada juga terdengar ura2 tun nak tarik MP dari umno kecuali 4 orang(najib,zahid,nazri,azeez).Betul ke khabar2 angin tu tok?Kalau untuk memperkukuhkan parti dan memperkuatkan suara Melayu apa salahnya ye tak.



    ReplyDelete
  5. Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga kedudukan keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal Malaysia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikkan bagaimana kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosial, dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu.
    Sila google perincian penuh artikel 153 yang berkait dengan hak2 keistimewaan Melayu bumiputera.

    Ini mahathir dan sadiq kata tak guna dan tak relevan?Ya memang tak relevan untuk orang2 yang kaya-raya dan berkedudukan seperti kamu tapi amat relevan untuk bangsa Melayu secara keseluruhannya yang terdiri daripada pelbagai status.

    Jika ada sebarang ketempangan dalam pelaksanaan maka perbetulkanlah dan perbaikilah bukannya dibuang melulu atas kepentingan politik.

    Harap tok zamany dan TSMY boleh menasihatkan dua orang ini.Kalau tidak Parti Bersatu Bumiputera Malaysia silalah tukar nama atau diserap masuk saja dalam PKR dan berhentilah memperalatkan nama Melayu dan bumiputera seperti umno.

    ReplyDelete
  6. Walaikumsalam.. rujuk kpd perhimpunan penyerahan mrmorsndshj

    Sampai bawak keranda bagai... kenapa ??? Marah sangat ??? nak mengamuk ?? kena fikir cara yg lebih baik dari itu. Terpekek terlolong pun depa tak mahu dengar. Lepas tu nak buat apa?? Ini kah saja yg melayu boleh buat ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tok.... apakah cara yang sepatutnyer utk rakyat biasa2 menyampaikan isi hati kebimbingan mereka? Kalau hantar surat resmi rasanya mereka layan ka?

      Dalam post lepas Atok ada menulis yang atok akan menginggatkan puak puak ni.... jadi apa perkembangan nyer Tok?

      Jangan marah saya ya Tok...tanyer jer.

      Delete
    2. Walaikumsalam cu

      Cara atok senang saja.. atok call saja mereka2 tu. Contohnya Syid Sadiq.. atok call saja dia sampai telinga dia berdesing kena marah dgn atok (dia katalah). Sekarang atok tunggu dia jumpa atok. Nanti dia akan jumpa sebab dia tak berapa puas hati kalau tak jumpa. Jadi atok tunggu saja lah. Tun pun atok dah pergi jumpa dia dan dah cakap pasal pekara ni. Dia sebenarnya sependapat dgn atok... cuma dia terpaksalah bercakap berhati2 supaya semua pihak tak marah. Dia suruh diam kan dulu masaalah ini dan akan bertemu dgn beberapa pihak disebelah sana utk memberi amaran. Supaya jangan jolok sarang tabuan. Nanti buruk padahnya. Kita kan sekarang nak pulihkan ekonomi. Kalau dah bergaduh tak habis2... mcm mana nak pulihkan Negara ???

      atok zamany

      Delete
    3. Tok... nanti bgi perkembangan perjumpaan Atok dgn SSadik tu yer. Takut dia ni x faham sejarah atau mmg agenda dia sendiri tpi.musti ade seseorang disebaliknyer.

      Delete
  7. Wah..panjang sungguh beleter dia ni ?? Marah la tu ??? Dgn atok2 sekali kena !!!

    Baik cu..insyaallah nanti dlm musyuarat bersatu atok akan hentam kuat2 telinga dia orang. Mereka akan ingat sampai mati kata2 atok, Atok pernah buat dahulu. Dan sekarang atok akan buat sekali lagi. Supaya kenal intan atau kaca ?? antara tinggi atau rendah melayu ni. Kami diantara perjuang zaman kominis dan 13 May akan bangkit sekali lagi utk menghambat semua melayu yg lupa diri ini. Kali ini bukan nak bantai bangsa pendatang.. tapi nak bantai melayu2 bodoh ni. Ingat kami ni kayu ke ??? Tengok saja kamu cakap dan buat ikut suka kamu ??? Sorry bro.. semua ada batasnya. Kalau kamu lebih batas.. kami tak akan diam diri. Raja2 Melayu dibelakang kami... apa kami peduli dgn kamu yg hanya beberapa hari menjadi pentadbir. Kami lebih lama berjuang..dan akan terus berjuang selagi nafas masih ada. Baru jadi peguam ada hati nak hapus akta2 yg menjaga hak2 melayu dan Raja2 Melayu ??? Kalau berani buat la?? Kpd Tun jgn berani nak sign. Kalau Tun sign... dgn Tun2 sekali kami pulun. Kami gasak habis habisan sampai dia tak boleh bercakap lagi. Kawan kawan jugak.. soal prinsip... no compromise ??

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih atok kerana memahami denyut nadi akar umbi melayu tanpa mengira kepentingan politik kepartian.Orang Melayu akar umbi ramai yang tak senang dengan kenyataan2 syed sadiq dan tun m tok.

      Kami harapkan atok dapat berbuat sesuatu kepada mereka yang di atas ini.Sampaikan salam 'keresahan' kami terhadap tindak tanduk mereka.

      Kami doakan atok dilindungi Allah sentiasa dan berjaya dalam perjuangan memertabatkan agama dan bangsa.Sesungguhnya perjuangan yang murni tak mungkin dapat dijual beli dan dikompromi oleh tekanan kaum2 pendatang yang bagaikan kaduk naik junjung dan disokong pula oleh bangsa sendiri yang bagaikan kacang lupakan kulit ini.

      Mohon maaf tok kalau ada yang terkasar bahasa.

      Delete
    2. Salam..

      Dah jumpa pun mereka2 tu dan dah buat bising ketelinga mereka. Atok hentam habis2 sebab atok berjuang sejak dulu utk pertahan hak2 Melayu dan Raja2 Melayu. Ini pun yg termaktub dlm perlambagaan... tiba2 ada pulak melayu yg cuba nak buat RATIFIKASI ICERD, nak mengaburi mata dan telinga org2 melayu ?? Konon memperjuangkan hak kesamarataan hingga maruah tok nenek kamu sendiri kamu jual demi politik kamu ?? Ya... mula2 retifikasi... kemudian bila kita dah sign, maka PBB akan mencampuri hal ehwal perundangan Negara ini dan akan menghapuskan Hak2 ketuanan Melayu dan Raja2 Melayu. Ini yg syed nak ke ??? bila kita confront dia depan2... gagap tak bercakap... tunduk malu dan akhirnya menangis. Kerana mengenangkan nasib org Melayu.. perjuangan atok dan nenek dia sendiri?? Sama jugalah dgn Mohyiden Yasin... meleleh air mata..bila org tua ini bercakap pasal melayu. Bagaimana ayahnya berjuang dulu ??? tak ingat ke ??? Adakah kerana kamu sekarang dipuncak dunia dah mendabik dada nak buang semua usha2 mereka ??? Ini semua yg atok basuh habis2an hingga tak terkata.. tak berjawab persoalan yg atok beri.. hingga sampai kamu mati pun kamu tak akan mampu balas budi org2 Melayu dulu2. Tak kan ada kita tampa mereka ?? walaupun seburuk mana mereka, walaupun mereka tak terpelajar spt kita... tapi bekas air tangan mereka itulah yg bagi ubun2 kamu mengeras, tulang empat kerat kamu menjadi kuat, otak kamu menjadi geliga..semuanya disebabkan perjuangan mereka utk hidup aman damai ditanah air sendiri. Bukan nak menjadi merempat dan peminta sedekah dinegara orang. Melayu lah yg kena jaga melayu... siapa lagi yg kita nak harapkan kalau tak melayu itu sendiri ??? Tapi kalau melayu dah lupa diri... tak ada kata lain yg atok boleh katakan, hanyalah "perang" kepada kamu semua. Kamu dah jadi musuh melayu.. kamu dah menjadi penghalang melayu.. kamu tikam melayu dari belakang, setelah melayu2 itu menaikkan kamu ditempat yg tinggi. Jika kamu sanggup.. sila kan. Tapi jika sanggup buat... kamu sanggup juga tanggung risikonya ???

      atok zamany

      Delete
    3. Tok,

      Pada pendapat peribadi saya budak sadik ni berani cakap macam tu atas 'kebenaran' yang tun bagi jua.Dia cuma menyuarakan apa yang tun m nak sampaikan.Kalau tak ada green light dari orang atas tak berani dia cakap sembarangan.Sebab itu keluar statement tun selepas itu yang seolah2 'menyokong' sadik secara tak langsung tentang ketuanan Melayu.Walaupun sekali imbas kenyataan tun itu ada benarnya tapi jika dipandang dari sudut yang lain ianya seolah2 ingin menyatakan secara halus bahawa ketuanan melayu atau hak2 melayu termasuk raja2nya adalah sesuatu yang boleh dikompromi malah boleh dibuang jika kena caranya.

      Apa pendapat atok tentang tun m?Adakah tun seorang yg boleh diharap untuk membela melayu atau seorang yg sukar dijangka tindakannya?


      Delete
    4. Salam atok..moga atok sihat
      mungkinkah apa yang diberitahu oleh Syeikh Mahmud Nasri Othamani telah berlaku sekarang dimana Syeikh Mahmud Nasri Othamani mengatakan sampai satu masa nanti orang melayu akan tolak semua parti2 politik melayu di malaysia dan akan bergabung di bawah satu nama..

      Delete
  8. Kepada Allah saje lah tempat beserah. semoga usaha Atok mndapat perkenaanNya.

    ReplyDelete
  9. Insyaallah azizi... jika kita yakin mutlak kepada Allah yg Mahaberkuasa dan Mahamengatur dan menyerahkan urusan besar seumpama itu kepada ketentuan yg baik dariNya, Insyaallah Dia pasti akan mendengar doa2 kita supaya negara ini tidak tergadai lagi kepada bangsa pendatang yg kurangajar itu. Pastinya ada jalan keluar drp masaalah ini akhirnya, tetapi kita bermohon agar pengakhiran itu kelak berpihak kepada kita..amin

    atok zamany

    ReplyDelete
  10. Atok,

    Kenapa peruntukan untuk kementerian pertahanan terlalu sedikit,cuma rm5.9 b?Itupun berkongsi dengan KDN.Sedangkan bajet tahun2 lepas untuk kementerian pertahanan saja melebihi rm15 b.Apakah LGE fikir aspek pertahanan dan keselamatan negara bukan sesuatu yang penting?Ok negara banyak hutang katanya,tapi keselamatan negara bukanlah satu perkara yang boleh dikompromi dan diambil mudah.Mat sabu tak mintak bajet ke apa tok?

    ReplyDelete
  11. Memang KPM dapat sikit begitu juga disemua kementerian yg lain. Kata negara sekarang dlm susah dg hutang yg sangat banyak ?? Jadi bagaimana nak bagi banyak kpd Mat Sabu ?? Semua menteri2 sebenarnya mengeluh kerana budget meraka sedikit. Lepas tu tak dijelaskan secara detail bagaimana nak belanjakan dana itu?? Semua terpinga2 dan blur dibuatnya. Hanya beberapa org menteri yg konon2 sedar dan bercakap depan TV sedangkan dlm kepala sebenarnya blur... terutama Mat Sabu. Dialah yg paling banyak mintak budget kekementeriannya utk beli jet pejuang, halikopter tempur, senjata2 cangih dll. Tetapi keciwa sbb pengagihan budget kali ini bukan tertumpu utk kementerian2 tertentu... ia ditaburkan hingga org bingung dan blur. Ia bukan gimmick dan nak buat trick... tapi nak buat perbezaan dari biasa yg dibuat oleh BN. MP BN pun cakap merapu dan kritik tak tentu hala. Macam pandai... terutama Najib, Zahid dan KJ, padahal juga blur. Mereka tak seharusnya menkritik membabi duta, Mereka sebenarnya kena balek rumah dan teliti betul2 ayat yg ada dalam budget itu dan bertanya LGE apa maksud sebenar budjet yg belum diperincikan itu. Sebab itu PM senyum saja.. kerana kritikan yg mereka beri menunjukkan mereka tak faham dan masih dalam blur. BN terkejut dgn budget yg PH buat kerana mereka tak sangka bahawa PH boleh buat pekara berbeza daripada apa yg lazimnya mereka buat. PH bukan saja membuat pekara berbeza malahan lebih baik dalam semua budget yg pernah BN buat selama ini, semata2 untuk rakyat. Dlm keadaan sempit pun boleh bagi itu ini kepada rakyat ??? pelik bukan ??? ada rahsia tersembunyi yg tak diceritakan berlaku belakang tabir yg LGE sendiri blur utk menjelaskan secara detail setiap budget yg dia baca dlm Dewan Parliament itu. Semua kena baca dan tunggu sedikit masa baru akan diperincikan semuanya hingga semua penganalisa ekonomi pun pening kepala. Baru padan muka. Ingat bijak sangat ??? Atok biasa perhatikan ramai yg akan tunjuk pandai dlm TV seolah2 ekonomi itu mudah pada mereka??? padahal tak lah pandai sangat...kali ini mereka semua terkena dan blur tak faham ekonomi PH.

    Kita tak boleh nak besarkan ATM kita sekarang kerana banyak benda lain yg lebih penting dari jet pejuang, halikopter tempur, kapal perang dan senjata2 canggeh lain. Memang soal pertahanan juga penting... tapi lebih penting menstabilkan pendapatan rakyat, perumahan rakyat dan kos sara hidup rakyat yg kian meningkat. Ini didahulukan sebab PH dah janji kpd rakyat dlm kempen2 pilihanraya mereka. Kalau mereka tak buat... mereka dah mungkir janji dan rakyat akan hilang kepercayaan kpd mereka. Sustainable dlm politik didahulukan. Soal berbelanja mewah... jika kita sudah pulih..mungkin mengambil masa sedikit, tapi pelahan2 kitya juga akan menuju kearah itu.. sabar !!!

    atok zamany

    ReplyDelete
  12. Salam Atok,

    Cucu cuma nak tanya sumber dana tu asalnya dari mana? asal darpipada kekayaan Sultan Sultan Melayu dahulukala kah? atau ada kaitan dengan dana yang bersangkut paut dengan Apek Cina Taiwan sehingga menyebabkan tragedi MH370 suatu ketika dahulu?

    ReplyDelete
  13. Walaikumsalam cu...

    Ai... kan atok dah cerita di ms lepas, tak dapat lagi ke ?? atau kamu tak baca ??

    Emas itu asalnya apa yg British ambil dari tanah melayu sejak lebih 400 tahun memerintah tanah melayu. Kan British tak habis2 buat lombong di Semananjung ni. Lombong Bijih timah, Lombong Besi, Lombong Bock-side, Lombong Tungsten, Lombong Perak dan Lombong Emas. Jadi dari semua logam yg dilombong itu semuanya dibawa balek melalui India dan kemudian ke England. Syarikat yg paling terkenalnya ialah VOC. Kemudian apabila US nak buat perdagangan antarabangsa dgn hanya menggunakan satu mata wang iaitu USD maka ia memerlukan banyak emas sebagai Backup. Maka ia meminta semua blog negara penyokongnya menghantar emas deposit kedalam Bank Dunia atau WBG yg dikawal ketat oleh IMF. Yg kontrol matawang USD ialah juga dikenali sebagai Federal Reserved atau FEB. Disinilah mula punca dana ini dilahirkan. Apabila setelah US tidak menggunakan emas sebagai sandaran pada tahun 1973, maka emas itu telah pula dilaburkan oleh WBG hingga sekarang ia sudah tidak boleh lagi diniagakan atau dinamakan "Tepu"... maka FEB terpaksa mengeluarkan semua stock emas tadi utk mencitak matawang negara2 pemberi deposit emas dulu. Disinilah kami mencelah dan mengatakan bahawa emas yg England beri itu adalah juga sebahagiannya adalah milik Tanah Melayu dan kini dikenali sebagai Malaysia. Kami siapkan bukti2, dokumen2 dan melantik beberapa peguam ke Makamah Antarabangsa. Kami menang dan Malaysia diberi hak sebagai penganjur progerm pencairan dana itu dengan syarat2 ketat yg dikenakan oleh FEB. Ia mengambil masa yg lama dlm proses itu hingga menjangkau 13 tahun lebih. Ingat ya.. kami bukan wakil negara Malaysia, tetapi bergerak sebagai sebuah syarikat kewangan berdaftar profasional melakukan kerja2 ini dan mengunakan dana kami sendiri utk bergerak. Org di Malaysia menganggap kami membuat kerja gila. Tapi kami punya asas yg kukuh dan penyelidikan yg sangat rapi sebelum itu lagi. Akhirnya kami menang juga. Pihak British tidak dapat menolak hujjah2 dan mengalah juga akhirnya.

    Mana ada kena mengena dgn budak China Taiwan tu... jauh sangat kamu ni. Apa asas kami nak ambil duit dia pulak ?? Itulah sebabnya.. kamu ni tak faham cerita atok? Budak Taiwan tu cerita lain... yang MH370 dan MH17 tu memang ada kena mengena dgn dia. Kemudian duit dia tu hak negara lain... dia cuma jalankan kerja dan mintak tolong Najib. Faham ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum tok..

    1) bila najib and the gangs nak kena tangkap tok? Hehehe... Rakyat menunggu.. harap tangkap semua bangsat2 melayu yang menekan Dan menipu melayu tok.. takde umno melayu akan terbangsat!! Katanya.. Padahal dorang yg bangsatkan melayu.. tangkap sekali tok org2 bukan melayu, cina Dan India tok.. Masa zaman najib semua nak jilat habis.. Bila dah kalah, satu2 cerita keluar.. talam Dua muka banyak la tok..

    2) mintak jasa baik atok ambush pendatang tanpa izin tok.. bukan setakat Indon Bangla je.. Vietnam,Filipina, Myanmar,cina,India, Arab,negro Dan lain2 tok.. harap take lagi kononnya visa belajar tok.. negro2 khususnya Mana blaja tok.. ntah apa bisnes dia kt sini ntah.. wrga asing pn dah byk bukak kedai2 tok.. polis pun byk mkn 'pow' je dekat wrga asing ni..

    3) tok tolong sekat perjudian online Dan dadah skali tok.. terutamanya syabu..byk budak melayu terjebak.. dorang Ni Ada 'line' tok..

    Terima kasih tok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Mak datuk.. kamu ingat atok ni ppenguatkuasa KDN ke nak tangkap semua orang yg buat jenayah tu?? atok tak ada kuasa nak tangkap mereka... tapi atok bagi usul tu boleh lah ! Jenayah2 yg kamu cakap ni merangkumi banyak jabatan kerajaan, iaitu Polis, Kastam, SPRM. MKN, JPM dan Immigration, yg duduk didalam beberapa Kementerian. Manalah atok dok jaga semua kementerian tu.

      Tapi tak apa... nanti bila kementerian minta buah fikiran, atok akan bagi usul2 kepada mereka atau menteri2 mereka utk buat beberapa pembaharuan dalam operasi mereka bagi membenteras jenayah2 itu dgn baik supaya mereka akan habis semuanya dan dalang2 yg melindungi mereka juga akan didakwa. Setakat itu,,,bolehlah atok ushakan tapi nak buat lebih dari itu...susah lah. Atok bukannya superman nak buat semua benda dalam satu masa...ok

      atok zamany

      Delete
  15. Atok harta yang dibawa pulang itu emas atau hanya resit SKR?
    Apa yang ABJAD usahakan tu melalui Arif Taiping ke tok?

    ReplyDelete
  16. Salam zamarul..

    Bukan SKR... tapi Bank Note M;sia, SKR nak buat apa..cuma boleh cagarkan. FEB tak keluar SKR. Ia bukan Bank.

    Ada org abjad usahakan ??? usahakan apa ??? atok tak kenal pun arif taiping tu ??? Tak ada pulak dlm group kami bernama arif ??? maaf... tolong bagi penjelasan, jgn main serkap jarang.. atau ada org yg mengambil kesempatan guna nama kami ??? tolong ya.!!!

    atok zamany

    ReplyDelete
  17. Saya tersilap orang tu tok, maafkan saya.
    Bank note Malaysia tu di cagarkan dengan emas dekat BIS ke tok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada perbezaan antara cagar dgn sandaran... Ia bukan di cagaran.. di dicitak berdasarkan sandaran fizikal emas yg sedia ada dgn FEB dan WBG, cuma kena di "cuci" semula dan dibuat dokumentation baru. Kemudian WBG masukkan semula dlm simpanannya. BIS tak akan mampu pegang sebab ia terlalu kecil dibandingkan dgn simpanan emas itu. Lagipun dia tak ada kena mengena dgn Simpanan Emas Dunia. Bank2 saudagar hanya boleh simpan setelah ia menjadi matawang. Itupun kalau diarahkan FEB dan WBG... setaraf dgn kekuatan bank itu. Mcm dana ini memerlukan 20 bank saudagar (20 top bank) mengendalikannya. Ia terlalu besar. BNM pun terkial2 tengok dana ni... garu kepala gabnur fikir dari mana datang duit sebanyak ini??? kata dah jadi papa kedana.. PM pergi sana sini pinjam duit.. sedangkan duit dah terletak disini ??? bingung mereka semua ???

      PM, buat silap mata je tu ??? jgn percaya sangat..konon susah sangat la M'sia ni. Najib dah kebas semua duit sampai kosong tabung2 dlm negara. Dana ni tak kita declare. Kita buat senyap2 dan yg buat pula ialah syarikat persendirian luar pesisir berlesen. Jadi bukan kerajaan M'sia punya. Sbb itu PM buat bodo je pasal duit.. konon2 susah ??? kalau semua org tahu kita berduit, Najib terlepaslah !!! Nak checkmate dia bukan senang ???

      Banyak pekara berselindung disebalek dana besar sebegini yg tidak diketahui manusia diluar sana. Kamu hanya fikir duit gaji setiap bulan yg dibelanjakan kemudian ia habis ditanggan sedang banyak lagi benda nak dibayar... tak dapat dibayar kerana wang dah habis. Ini sajalah yg kamu dapat lihat dihadapan kamu. Tak terfikir pun ada benda2 lain dalam alam kewangan yg sangat luas diluar sana yg diluar benak kamu pun. Tak mengapa.. kamu tak payah fikir soal itu.. biar atok and the group yg fikir bagaimana nak urus. Ok

      atok zamany

      Delete
  18. Assalamualaikum tok..

    Mintak atok usulkan mengenai pembalakan hutan.. pembalakan Makin menjadi2 la tok.. habis hutan semua botak.. air sungai pun keruh.. mcm Mana Tak banjir? semua nak buat bangunan je tok.. kejar untung ribu riban juta2.. tok Rakyat marhaen mcm saya ni boleh mohon tanah ke? Atau kena Ada 'hulur pengeras' baru boleh mohon? Untung la org2 Kaya lagi2 cina senang mohon dapat tanah.. apalah ertinya kemajuan..

    Terima kasih tok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Dah pulak !! kamu nak atok jadi renjer hutan ya... tangkap cina2 curi balak. Kamu ingat dahulu satu berita berkenaan seorang pegawai SPRM bernama Tuan Yusuf Zakaria yg dok intip pencuri balak dan pencuri pasir ??? kamu tahu apa jadi dgn dia ?? Rumah dia dan kereta dia disimbah cat merah... kemudian dia terima sampul surat isi peluru hidup ??? Kemudian dia terpaksa di "hilang" kan dari kerja dia, semata2 nak selamatkan nyawa dia. Kamu tengok sendiri... sampai macam tu sekali sendikit pencuri balak dan pasir mainkan peranan mereka termasuk dgn genster2 mereka dan semua kuncu2 mereka itu semua ???

      Permohonan tanah balak atau pertanian sedang dibekukan sekarang ini. Semua yg ada tu adalah lesen2 yg dikeluarklan semasa zaman najib dahulu. Yg baru tak ada langsung seluruh negara termasuk sabah dan serawak. Nak cuci dulu hak lama2 ni sebab mereka main duit ytk dapatkan tanah. itulah sebabnya.. Kamu klu ada niat nak mohon tanah.. pergi saja ke pejabat tanah dan minta penjelasan dari mereka... tak payah bagi pengeras atau rasuah pun... cuma kalau dia suruh beli salinan plan tapak tu kenalah bayar, beberapa ringgit saja. OK

      atok zamany

      Delete
  19. Tok buatlah satu post khusus berkenan wang tu.

    ReplyDelete
  20. Cucu khairul,

    Atok tak boleh buat nampak sangat... sorok2 sikit...selit2 dgn cerita2 lain tu boleh lah. Itu pun dah kira banyak atok cerita.. kamu kumpulkan sendiri,,,maka jadilah ia satu rangkaian lengkap dari mula sampai sekarang. Hairan juga atok... banyak yg suka cerita pasal dana ni ya ??? Klu terang2 NANTI DIKESAN PULAK ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  21. Salam Tok..

    Saya nak bertanya pada yang pakar.. atok. Sekarang nie syarikat takaful memperbagaikan produk untuk menarik pelanggan antara yang terbaru ialah Hibah Takaful Amanah. Seperti biasa mereka akan bercerita kemalangan, kematian dan apa yang kita akan dapat jika beli produk mereka.

    Macam mana yer tok... nak lawan hujah2 mereka? di kalangan mereka pun ada yang dari latar belakang pendidikan agama yang tinggi.

    ReplyDelete
  22. Walaikumsalam cucu matahari..

    Atok ni bukanlah pakar sangat...suam suam kuku je.

    Berkenaan Insuran Takaful.. sebenarnya apa saja yg melibatkan perniagaan yg mempertaruhkan janji diudara (bercakap atau bertulis tapi tak ada bendanya) adalah termasuk sebagai riba. Dan dalam islam riba adalah haran dan berdosa besar. Walaupun mereka cuba mengaburi mata umat islam dgn cara apa sekali pun termasuklah "membeli Ust2 dan Ulama2" bagi menghalalkan keadah perniagaan mereka. Ia tetap haram... ibarat khinzir yg diharamkan agama. Kamu buatlah bagaimana sekali pun, ia tetap haram. Segala product darinya juga haram walaupun gelitinnya yg sangat halus dan seni yg sangat susah untuk dilihat dgn mata kasar. Begitulah juga product Insuran dgn apa juga namanya.

    Jangan melawan hukum Allah jika kita benar2 berpegang dgnnya. Kita tetap terpalit dgn riba yg diharamkan Allah jika kita tetap berdegil. Hanya satu sebab saja yg dibenarkan agama iaitu apabila kamu terpaksa "membeli Insuran". Contohnya Insuran kereta, sebab kalau tak ada insuran kamu tak boleh beli cukai jalan dan kereta kamu tak boleh jalan atas jalanraya. Maka kereta kamu akan berkarat dan tak boleh bergerak. Khosat niat dikala kamu membeli insuran kenderaan adalah kerana terpaksa dan sesiapa juga yg mengadakan hukum dan undang2 itulah yg akan menanggung dosa besar itu. Kamu berlepas diri darinya kerana "dipaksa" membeli". Jadi inilah pendapat atok kerana atok semenjak atok hidup tak pernah pun sebok nak beli perlindungan insuran... tak ada apa2 masaalah pun ??? hidup aman damai tak dikejar hutang yg kena bayar tiap2 bulan ??? Bertawakalah kamu kepada Allah semata2 kerana dengan berkat kamu berserah diri kepada Allah.. maka Dialah tempat kamu berlindung diri dan mengharap pertolongan dari semua masaalah.

    Kalau berdepan dgn jurujual Insuran Takaful ni, lebih baik kamu tinggalkan mereka saja. Tak guna kamu nak lawan mereka sebab mereka memang telah dilatih utk berhujah sedang kamu tak ada ilmu yg cukup nak lawan mereka. Jadi lebih baik diam dan pergi saja..ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum atuk,

    saya ingin mohon pencerahan atuk tentang bajet 2019 ni. kerajaan ingin membantu golongan B40 seperti saya ni untuk lebih berdikari. dari sudut ekonomi betul, kerajaan salurkan dana untuk membantu usahawan melalui pembiayaan Tekun, Agrobank dan institusi lain. Tetapi, bagi kami yg tahap survival rate ni, ambil pinjaman seperti menjerat leher sendiri. jika yang masih belum pernah berniaga, cuba nak dapatkan dana untuk berniaga dengan pengalaman tak cukup, mungkin dana itu dijadikan syarat untuk kegunaan lain akhirnya meniaga kelaut.

    1) Soalnya tuk, tak ramai anak muda yang ingin mulakan perniagaan dengan berhutang contohnya saya. Kenapa mesti disulitkan bantuan dengan pinjaman? Dana ni lebih sesuai untuk bisnes yang nak semakin berkembang sahaja. untuk yang baru nak start-up dan tahab bisness masih dalam survival rate tak sesuai. Nak dapatkan geran kerajaan pun perlukan ada dana sendiri sekurang-kurangnya 30-40% dan selebihnya geran kerajaan.

    2) Bagaimana dengan nasib pekebun getah, nelayan, peneroka dan lain2 yang bekerja kais pagi makan pagi, kais petang makan petang selepas ini. Kalau dulu zaman DSN semua mereka ni dapat bantuan (maaf saya pon x suka DSN). walaupun bantuan tu nilai nye kecik, sekurang-kurang nya dapat menampung belanja dapur ketika poket kering. Dalam keluarga saya contohnya, ada seorang kakak OKU dan ibu adalah ibu tunggal. Zaman DSN dapat bantuan, lepas PH menang kedua-duanya tak dapat bantuan selepas bancian baru dibuat. Sedangkan kami penoreh getah harapkan harga getah yang sgt murah untuk hidup, bila hujan tak dapat turun menoreh. Alasan mereka bagi, ada rumah besar dan kebun getah. Rumah yang ibu duduk tu rumah masa dapat pencen KWSP masa 19 tahun dulu. mana boleh buat penilaian luaran tanpa ambik tahu masalah isi rumah, pendapatan isi rumah.

    Mohon maaf meluahkan perasaan di wall atuk ni. jika ada jalan untuk membela nasib golongan ini semoga disegerakan dan dimudahkan.

    terima kasih atuk.

    ReplyDelete
  24. Waalaikumsalam cu..

    1. Bagaimana nak menolong kamu sedangkan kamu tak mahu masuk kedalam sistem, Tak ada jalan lain selain dari sistem pinjaman yg sedia ada utk membantu peniaga muda. Memang kamu tidak akan suka dgn sistem pinjaman.. tetapi itu saja sistem yg ada utk bantuan modal. Tiada mana2 institusi kewangan yg boleh membuat sistem sendiri dan memberi dana kepada kamu tampa perjanjian pinjaman. Ia tertakluk kepada akta BNM yg berkuat kuasa samaada suka atau tidak. Jika dana diberikan saja tampa kawalan, bererti kita telah melanggar undang2 peruntukan BNM (BAFIA) dan akta AMLA. Jadi amat sukar dlm keadaan yg kamu mahukan...walaupun niat itu baik. Matalamat tidak menghalalkan cara. Cuma mungkin akan atok cadangkan kepada institute2 kewangan tersebut melonggarkan sedikit syarat agar ia lebih mudah dan melihat lebih luas scop pemberian pinjaman agar ia lebih menyeluruh. Mungkin dgn cara ini ia akan dapat membantu.

    2. Apa yg dapat dibuat jika pada kebiasaannya dahulu kamu penerima bantuan dan sekarang kamu dinafikan hak ??? Kamu boleh membuat rayuan kepada LHDN atau Kementerian Luar Bandar dan Desa agar bantuan lain dapat disalurkan semula kepada kamu. Atau boleh saja ke Baitul Mal utk memohon bantuan sara hidup, Atau boleh ke Kementerian Pertanian utk mendapatkan bantuan sarahidup pekebun kecil. Atau kekementerian Kebajkan masyarakat utk bantuan. Banyak dana diperuntukan kepada pekebun kecil dan orang2 susah bagi mendapatkan bantuan, Cuma kamu kena rajin bertemu dengan mereka. Jangan putus asa disebabkan pengecualian yg terkena kepada keluarga kamu. Masih saja ada jalan jika kamu rajin mencarinya dan bertanya kepada jabatan2 tersebut. Ini saranan atok kepada keluarga kamu.

    Atok sekarang ini memang dihujani dgn soalan2 seperti ini kerana disebabkan dana yg atok katakan. Tetapi atok bukannya pemegang autoreti bahagian pengaggihan. Semua tertakluk kepada syarat yg kerajaan kenakan pada kami. BNM juga tidak membenarkan kami menaburkan wang ditepi jalan atau ditengah2 manusia ramai kerana ia salah dari segi atika dan kemanusiaan. Ia memerlukan dan meletakkan sistem yg dibentuk bagi mengawal fisikal dgn lebih teratur dan mengikut akta mereka. Jadi maknanya tanggan kami diikat kebelakang supaya mengikut peraturan. Faham tak ?? Mungkin kamu melihat ini sebagai satu diskrimanasi kepada masyarakat marhain, tetapi nak buat macam mana.. mereka membuat sistem itu supaya dipatuhi oleh masyarakat.

    atok zamany

    ReplyDelete
  25. Lupa ada yg tertinggal...

    Kpd anonynous ug bertanya soalan diatas, sila hantar maklumat syarikat perniagaan kamu dan keluarga kamu melalui email blog ini spt diatas. Manalah tahu atok boleh tolong...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih pada atuk sudi beri pandangan. Saya sangat menghargai usaha dan keprihatinan atuk.

      Atuk, macam mana dengan project crypto revolt yang Menteri kewangan perkenalkan sekarang ni? katanya BNM ada cukup fund RM3 Billion untuk support. Boleh percaya ke ni atuk?

      Delete
    2. Kementerian Kewangan Malaysia atau LGE punya projek ???

      BNM tak pernah mengiktiraf apa juga jenis matawang digital yg sangat diminati diseluruh dunia. BNM pernah mengeluarkan kenyataan ini pada 2 january 2014 "mata wang digital tidak diiktiraf sebagai sah diperlakukan di Malaysia. Bank Negara Malaysia tidak mengawal selia urus niaga Bitcoin. Orang ramai diingatkan supaya berhati-hati terhadap risiko berkaitan penggunaan mata wang digital tersebut"

      Bank Negara Malaysia
      2 Januari 2014

      Jadi bagaimana ??? Mungkin LGE hanya mengeluarkan kenyataan untuk melihat riaksi pengguna2 islam negara ini. Sama ada mereka setuju atau menentang. Jika menurut atok perniagaan yg berkaitan matawang semuanya adalah haram. Tambah lagi yg bersifat digital yg langsung tiada fizikaLnya. Alangkah perniagaan matawang fiat pun dah haram... ini kan lagi yg dialam maya ni. Atok dah tulis berkenaan pekara ini di ms belakang...siap dengan hadis Nabi sekali. Kamu sila lihat posting itu dan nanti kamu akan lebih faham..kenapa dan mengapa ??? ok

      atok zamany

      Delete
  26. Salam Tok... aper kesudahan isu ICERd ni...?

    ReplyDelete
  27. Waalaikumsalam cu...

    Kenyataan yg masih bercanggah antara semua kepimpinan PH iaitu Amanah, DAP, PKR dan Bersatu. Mereka masih tidak memutuskan apa2 ketetapan lagi. Jadi masih saja dianggap pekara yg perlu perbincangan kepada semua pihak. Rata2 semua NGO Melayu semuanya menolak ICERD kerana dikuatiri mempunyi agenda tersembunyi untuk menghapuskan akta 153 Perlambagaan Persekutuan iaitu hak2 keiatimewaan Melayu dan penduduk pribumi Sabah dan Serawak, Raja2 Melayu dan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara serta banyak lagi peruntukan didalam akta ini yg memehak kepada kepentingan orang2 Melayu di Malaysia.
    Berikut adalah keratan akhbar yang melapurkan percangahan pendapat didalam kepimpinan PH yg dilapurkan didalam Berita Harian 14/11/18 dan akhbar Kosmo 13/11/18
    Parti Amanah Negara (AMANAH) menolak Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) berikutan cadangan itu bertentangan dengan budaya serta Perlembagaan Persekutuan.
    Timbalan Presiden AMANAH, Datuk Salahuddin Ayub berkata, Malaysia mempunyai sistem pentadbiran tersendiri dan sebarang cadangan yang bertentangan dengan semangat Perlembagaan Persekutuan serta kerukunan hidup masyarakat perlu ditolak dengan tegas.
    “Senang. Apa-apa yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan budaya negara, kita tak boleh terima kerana kita ada sistem sendiri. Kita ada sikap kita sendiri, apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan akan kita pertahankan,” katanya.
    Sahaluddin yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, juga disalah erti selepas ia dimanipulasikan.
    “Kita bukan parti yang ding-dong ding-dong begitu. Kita harus pertahankan dan kita ada Perlembagaan Persekutuan yang perlu kita pertahankan.
    “Dia (Mujahid) jelas, cuma manipulasi itu yang kita rasakan perlu dielakkan,” katanya.
    Minggu lalu, media melaporkan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Pahang iaitu ADUN Tras, Chow Yu Hui dan ADUN Tanah Rata, Chiong Yoke Kong mengeluarkan kenyataan bersama bertajuk ‘DAP harus sokong ICERD’ dan menggesa parti itu memberi sokongan di Parlimen atau Kabinet untuk meratifikasikan ICERD.
    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini pula turut menyuarakan keraguannya terhadap ICERD kerana ada peruntukan yang tidak sesuai dengan Malaysia.
    Menurutnya, kerajaan akan membuat keputusan selepas berbincang dengan semua wakil kaum dan beliau mengakui ia bukan mudah kerana Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum.
    Pada 6 November lalu, Ketua Pemuda BERSATU yang juga Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, pihaknya akan menolak proses meratifikasi ICERD jika ia melemahkan atau menghakis fungsi dan kesan Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, sistem Raja Berperlembagaan, kedudukan Islam, dan mana-mana hak termaktub dalam perlembagaan itu.

    Bersambung...

    ReplyDelete
  28. Sambungan...

    Kosmo 11/11/18
    Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak akan melanggar mana-mana perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan berhubung isu meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

    Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan masih mempunyai masa untuk memutuskan pelaksanaan ratifikasi ICERD dan tidak perlu terburu-buru kerana perkara itu perlu dinilai sedalam-dalamnya kerana tidak mahu me langgar Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, sistem Raja Berperlembagaan, kedudukan Islam dan mana-mana hak termaktub dalam Perlembagaan.
    "Malaysia mempunyai pelbagai kaum, agama dan budaya serta mengamalkan cara kehidupan yang berbeza dengan negara-negara lain, apa yang penting kita perlu menjaga kesejahteraan dan keamanan serta hubungan baik antara kaum yang ada di negara kita," katanya pada sidang media selepas mengadakan lawatan kerja ke Hab Pendidikan Tinggi Pagoh (HPTP), Pagoh, di sini hari ini.

    Muhyiddin yang juga Menteri Dalam Negeri berkata PH adalah kerajaan yang bertanggungjawab dan segala keputusan yang akan diambil dalam pelaksanaan ratifikasi ICERD akan diteliti dan mengambil kira kepentingan semua pihak.

    "Bagaimanapun di peringkat kerajaan perkara itu belum lagi menjadi keputusan yang muktamad. Sebarang bentuk pelaksanaan ratifikasi ICERD ini mesti ada proses konsultasi dengan pelbagai pihak sebelum ianya diputuskan oleh jemaah menteri. Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri sudah pun memberikan penjelasan dan pendirian mereka.

    "Pendirian kita, kita telah mendapat banyak input daripada anggota Bersatu yang menyatakan kebimbangan mereka sekiranya perkara ini membawa kesan kepada negara dan menjadi kesulitan selain wajarkah ICERD diaplikasikan. Info yang kita terima, sebahagian besar tidak bersetuju," katanya yang juga Presiden PH Johor.
    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini dilapor berkata rundingan melibatkan semua kaum akan dilakukan sebelum meratifikasi ICERD dan mengakui ia bukan perkara mudah memandangkan Malaysia merupakan negara dengan penduduk berbilang kaum dan masing-masing dengan kepentingan tertentu.

    Dalam pada itu, Muhyiddin yang juga Anggota Parlimen Pagoh berkata sekurang-kurangnya satu Rang Undang-undang untuk meminda atau menghapuskan akta di bawah kementeriannya akan dibentangkan dalam Parlimen sebelum hujung tahun ini.
    Beliau berkata akta-akta itu termasuk Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah
    -langkah Khas) 2012 (SOSMA), Akta Pencegahan Jenayah 1959 (POCA), Akta Perhimpunan Aman 2012, Akta Hasutan 1948 dan hukuman gantung mandatori.

    "Satu jawatankuasa telah ditubuhkan untuk meneliti kesemua akta yang akan dipinda atau dihapuskan dan jawatankuasa berkenaan akan memperhalusi secara terperinci perkara-perkara berkaitan kesemua akta tersebut," kata Muhyiddin yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Gambir. – Bernama

    Bersambung...

    ReplyDelete
  29. Sambungan...

    Oleh itu kerehasan kepada orang2 Melayu umumnya akan juga diambil kira oleh kerajaan PH terutama PM yg secara peribadinya telah juga menolak ICERD yang sebenarnya cuba mencampuri halehwal pentabiran sesebuah Negara dengan cara yg kotor dan menggunakan PBB sebagai perisainya. Mereka cuba memaksa kita menurut kehendak mereka dengan cara ini dan cuba menghapuskan system perundangan Negara yg telah kita bina selama ini. Ada dua orang yg sangat kuat mempromosi ICERD iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator P. Waytha Moorthy yang membentangkan pekara ini didewan Parleman semalam yang rata2 tidak disokong majority MP melayu dan MP dari Sabah dan Serawak serta seorang kepinpinan melayu dari PKR iaitu Menteri Di jabatan Perdana Menteri potfolio agama islam iaitu Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yg seolah2 bercakap macam org bukan melayu dan cuba menunjukkan dirinya sudah terlalu libral dan terbuka hingga telah disindir oleh Sultan Selangor sendiri dalam titah baginda baru2 ini. Kalau dia tak faham lagi tak tahulah. Jangan jadi manusia tak sedar diri dan lupa asal usul kamu dan perjuangan bapa kamu sendiri serta jadi pekak dan bisu bila semua orang2 melayu penyokong kamu sendiri hendak kamu pijak, Jangan dek kerana kamu seorang kelak melayu merempat ditanah air sendiri. Sepatutnya kamulah yg menjadi pelindung, harapkan pagar, nampaknya pagar dah makan padi. Melayu selalu saja punya manusia yg suka pijak melayu sejak dulu lagi, jadi bagaimana melayu nak jadi tuan kalau ramai saja bersifat begini. Apalah nasib anak cucu cicit nanti…waallaua’lam

    Atok zamany

    ReplyDelete
  30. Kepada yang belum faham apa itu ICERD dan apa gunanya tandatangani ICERD ???

    ICERD adalah sebuah konvensyen antarabangsa yang dikuatkuasakan pada tahun 1969 dengan tujuan utama agar negara-negara yang meratifikasi konvensyen ini menghapuskan segala bentuk diskriminasi kaum dan menjamin hak serta kesaksamaan setiap manusia, tanpa mengira kaum, warna kulit, dan asal-usul bangsa.

    Sesebuah konvensyen antarabangsa, pada umumnya, tidak mengikat mana-mana negara sehinggalah negara tersebut menandatangani dan meratifikasi konvensyen tersebut. Ia adalah bersifat sukarela kepada mana-mana negara untuk menandatangani dan meratifikasi sesebuah konvensyen atau triti antarabangsa.

    Namun, setelah konvensyen tersebut diratifikasi, maka negara-negara tersebut akan terikat dengan sebuah prinsip yang dikenali sebagai “pacta sunt servanda”.

    “Pacta sunt servanda” adalah satu prinsip dalam undang-undang antarabangsa yang mengikat janji sesebuah negara setelah negara tersebut meratifikasi sesebuah triti atau konvensyen antarabangsa. Dalam prinsip ini, sesebuah negara tidak boleh menggunakan alasan bahawa undang-undang domestik negara tersebut menghalangnya daripada memenuhi tuntutan dalam konvensyen atau triti tersebut.

    Oleh itu, jika ICERD diratifikasi oleh Malaysia, kita masih samar untuk pastikan sama ada Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan boleh diletakkan sebagai reservasi kepada ICERD dan sama ada Perkara 153 boleh dijadikan hujahan untuk mengelakkan Malaysia daripada melanggar prinsip “pacta sunt servanda” seandainya Perkara 153 tidak dimansuhkan setelah ICERD diratifikasi.

    Walau bagaimanapun, kita masih belum jelas kepada keperluan kerajaan untuk meratifikasi ICERD. Persoalannya, kenapa perlu meratifikasi ICERD? Adakah menjadi keperluan untuk kerajaan meratifikasi ICERD sehingga akhirnya menimbulkan pelbagai reaksi yang tidak perlu daripada rakyat?

    Jika meratifikasi ICERD bakal membawa lebih petaka berbanding kebaikan, apa gunanya kita meratifikasi ICERD? Majoriti orang Melayu yang membantah ICERD rata-ratanya datang dari dalam kalangan orang yang tidak mahu kedudukan keistimewaan Melayu diganggu gugat.

    Manakala orang-orang Melayu yang bersetuju dengan ratifikasi ICERD ini pula kebanyakannya adalah dari dalam kalangan yang tiada masalah untuk kedudukan istimewa Melayu dalam Perlembagaan dihapuskan sama sekali. Setiap pihak mempunyai kepentingan dan konflik masing-masing mengenai isu ICERD ini.

    Bersambung...

    ReplyDelete
  31. Sambungan...

    Seandainya benar kerajaan ikhlas mahu mengatasi masalah diskriminasi kaum di negara ini, masih banyak cara lain yang boleh dilakukan tanpa melibatkan ratifikasi ICERD. Parlimen boleh menggubal undang-undang atau akta berkaitan dengan diskriminasi kaum.
    Akta berkaitan diskriminasi kaum ini boleh digubal tanpa perlu untuk mengganggu mana-mana perkara atau peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Sebenarnya, masih ramai rakyat bukan Bumiputera yang faham dan akur dengan peruntukan mengenai kedudukan istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan. Mereka sedar peruntukan tersebut adalah atas dasar timbal balas hasil daripada kontrak sosial sebelum merdeka.

    Namun, melihatkan kepada situasi hari ini, rakyat bukan Bumiputra menjadi tidak berpuas hati dengan polisi berkaitan dengan kedudukan istimewa Melayu/Bumiputera ini apabila berlaku terlalu banyak salah guna dan salah laku dalam polisi tersebut. Polisi yang telah disalah guna ini menyebabkan rakyat bukan Bumiputera merasakan mereka sedang didiskriminasi dan dianaktirikan di negara sendiri.

    Kerajaan hari ini sepatutnya memberikan lebih fokus kepada pentadbiran dan pengurusan polisi berkaitan kedudukan istimewa Melayu/Bumiputra dan harus memastikan supaya tiada salah guna dan salah laku yang berlaku dalam mengimplementasikan polisi tersebut.

    Pengurusan yang lebih telus dan menyeluruh adalah baik dalam memastikan polisi berkaitan kedudukan istimewa Melayu/Bumiputera dapat benar-benar memberi manfaat kepada orang-orang Melayu dan Bumiputra tanpa membuatkan rakyat bukan Bumiputera merasa dianaktirikan.

    Kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputra yang sudah jelas termaktub dalam Perlembagaan tidak wajar dilihat sebagai satu bentuk diskriminasi kepada kaum lain. Ia adalah apa yang sudah dipersetujui sejak sebelum merdeka. Namun, kita harus sedar, dalam mempertahankan hak bangsa sendiri, jangan dinafikan hak bangsa lain.
    Jadi, masih perlukah kita untuk meratifikasi ICERD kalau ia tidak membawa sebarang nilai yang signifikan kepada negara?

    * Penulis HAEME HASHIM adalah pengamal undang-undang di Kuala Lumpur

    Edit dan siar semula: atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam atok..seperti biasa la bangsa komunis dan chola la paling kuat menyokong benda ni dan siap bandingkn ape yg berlaku kat sini sama mcm kat myanmar..puak2 ni play victim macam belaku genocide besar-besaran mcm rohingya pada puak2 mereka ni..mmg betul2 x sedar di untung puak2 ni..sudah la menyokong benda ni..lepas tu terang-terangan mempertikaikn hak2 org melayu,sultan2 melayu,agama Islam..apa yg sy nampak seperti ada tangan2 ghaib yg cuba untk menghasut dan cuba untuk menghuru-harakan keharmonian di Malaysia ni...atau untk triggered "alter" org melayu..lagi2 Malaysia ni jadi negara terkaya didunia supya berlaku perbalahan mcm 13 mei dlu...termasuk orang melayu pengkhianat berketurunan kitol yg turut sokong benda ni..moga dijauhkn benda2 mcm ni..

      Delete
  32. makin dekat dengan akhir zaman..makin kuat org Islam di uji...
    https://www.facebook.com/rahimhosman/posts/10217488882471953

    ReplyDelete
  33. Salam Tok... artikel tu dah dah baca Tok.
    Aritu tu Atok kata nak sound mereka mereka itu sruh tutup mulut... aper respon dorang?

    ReplyDelete
  34. Kan atok dah jawab diatas ???

    Itu sebab mereka dah ubah statement dari mula2 teragak2 macam sokong je dah tukar dan menolak mcm si syid sadiq tu dan juga Mughiden Yasin. Kemudian Tun pun dah tetapkan penderian cuma cara dia cakap tak mahu nampak sangat.

    Ingat kan kamu faham apa yg atok tulis...rupanya tak faham juga ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut la syed saddiq dah senyap selepas dia keluarkn statement tu..harap dia insaf laa..sekarang ni sy tgk ramai yg marah dekat menteri agama yg mcm memprtahankan ratifikasi ICERD tu dan siap ajak jumpa dia lagi kalau x faham ratifikasi ICERD...

      Delete
    2. Macam lah dia seorang saja yg faham maksud sebenar ratifikasi ICERD tu ??? Orang bukan cari maksud ratifikasi ICERD tu... yg orang melayu sebok sekarang ni ialah niat sebenar sisebaliknya ??? Apa niat sebenar Moorthy buat macam tu ??? Jangan jadi bodoh sangat... kalau orang beria2 sangat menegakkan benang basah dan mintak jasa baik org2 melayu sampai sanggup sujud depan kamu sekarang ni... bererti adalah agenda selepas kamu sign perjanjian itu kelak ??? Ini yg Mujahid nak kena disekolahkan supaya jangan sebok sangat nak tunjuk keterbukaan pada kamu lain sampai sangup gadai maruah bangsa ?? Tak ada gunanya perjanjian itu pada negara ini terutama kepada melayu...langsung tak kita perlukan pun perjanjian seumpama itu yg tidak memehak kepada kita pun ?? Jadi siapa yg sign dan bersetuju bererti dia adalah penghianat bangsa dan negara.

      Bila kelak india dan cina mengedu kpa PBB kata melayu menindas mereka dgn mereka2 cerita penipuan bagaimana ??? Mulalah PBB akan menghantar pasukannya menyiasat dan menggunakan resolusi yg kamu tandatangani itu utk menghapuskan perlambagan yg sedia ada... disitu baru kamu nak mintak maaf.. baru kamu nak sedar ??? Masa tu dah terlambat dan tiada gunanya kamu menangis. Sebenarnya tiada jaminan negara tidak akan diceroboh oleh org luar...kecuali jika kamu yg jemput mereka datang. Masih tak faham tiktik org putih nak menjadikan kamu bangsa merempat ditanah air kamu sendiri ke ???

      atok zamany

      Delete
    3. nak buat macam mana atok..kerajaan melayu melaka jatuh pon sebab ada bangsa pengkhianat..harap Tun M bersama atok buat sesuatu atau "plot twist" supaya rancangan jahat puak2 ni gagal..dan atok betul ke kalau nak kerja kerajaan sekarang lebih mudah kalau pakai kabel atau orang dalam yang ada kuasa berbanding mintak dekat SPA??

      Delete
    4. Dia org tu cukup pandai spin pusing keliling maklumlah mereka ni lawyer. Itu sebab cukup pandai bercakap. Telunjuk lurus kelingking berkait, Dan kita juga kena ada hujjah yg tak boleh mereka pusing. Bila mereka dah habis idea barulah mereka akan terima hujjah bernas yg kita gunakan. Kena cerdek bila berhadapan dgn mereka ni.

      Kalau nak kerja kerajaan melalui JPA tak perlu kabel atau recommendation dari mana2 orang pun. Kamu mintak je terus dan kemudian bertawakal kepada Allah, bukan kepada manusia. Kalau dapat bersyukur dan kalau tak dapat pun bersyukur kerana mungkin Allah ada perancangan lain utk kamu..tapi kamu tak tahu. Kerajaan sekarang bukan macam dulu..semua nak ada kabel. Nak projek pun kena ada kabel, nak kerja pun kena ada kabel. Dahulu kalau dapat kenal dgn Rosmah Mansur, dapatglah kerja yg bagus dan gaji yg tinggi. Sampai nak masukkan anak kesekolah berasramah penuh pun kena mintak tolong dia... itu pasal sekarang semua akan keluar dlm makamah. Ia satu amalan yg haram dan melampau batas. Allah tak suka org yg berperangai begini, tambahan kamu tu beragama islam...waallau'lam

      atok zamany

      Delete
  35. Kali ni atok kena sound 2 menteri tu lar pulak... Mujahid ngan Moorthy. Ke atok dah sound tpi depa x makan saman???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka berdua ni cakap saja tapi sebenarnya penakut.. konon suruh kita jumpa dia ??? peagi lah, kita ajak datang mereka pun takut nak datang...itu yg kata berani sangat, sorry sikit....

      atok zamany

      Delete
  36. Salam tok..
    Saya ingin bertanya tentang Al-Arqam..benarkan pertubuhan mereka sesat tok..adakah sesat dari segi akidah..Mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  37. WALAIKUMSALAM CU..

    ADUHAI.. INI CERITA LAMA TAPI ASEK DITANYA2 OLEH RAMAI ORANG ?? MASIH SAJA ADA YG TIDAK BERPUAS HATI KERANA PENGHARAMANNYA..KENAPA ??? TAK PERCAYA ???

    JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) telah melihat adanya penyelewengan akidah dalam organisasi ini. Setelah bermuzakarah dengan pemimpinnya, Ashaari Muhammad, yang pertama sekali dilakukan oleh kerajaan adalah mengharamkan buku Aurad Muhammadiyah Pegangan Darul Arqam pada tahun 1986.

    Kini kumpulan Al-Arqam tidak lagi wujud kerana telah diharamkan oleh kerajaan pada tahun 1994, tetapi yang wujud ialah Kumpulan Rufaqa'. Kerajaan telah mengharamkan kumpulan Al-Arqam berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan pada 5 Ogos 1994. Fatwa Majlis Kebangsaan itu memutuskan bahawa ajaran dan fahaman kumpulan Al-Arqam bertentangan dengan akidah dan syariah Islam sekali gus mengakibatkan syirik.

    Berikutan itu Ashaari yang ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah membuat pengakuan terbuka mengenai penyelewengan Al-Arqam. Kemudian beliau dikenakan tahanan rumah di Rawang dan Labuan. Beliau dibebaskan pada 25 Oktober 2004.

    Banyk sangat pekara yg bertentangan dengan akidah islam yg menyebabkan ajaran ini amat merbahaya utk diamalkan oleh umat islam. Jadi kenapa kita masih saja nak mempertahankan ajaran ini sedangkan kita lah sepatutnya menjaga akidah pegangan kita dari anasir2 yg mejarakkan kita dari agama. Sila baca berkenaan pergerakan al Akram ini dibanyak laman sedia ada..ok

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terlanjur dah timbul soalan pasal arqam oleh saudara yang bertanya di atas,saya juga ingin bertanya pada atok pasal fatwa jakim.Dalam artikel yang lepas ada atok membuat kenyataan dari soalan pembaca pasal wahdatulwujud.Dalam jawapan atok berikan contoh Hj Shaari Yusof yang dikatakan membawa ajaran tok kenali sebagai fahaman yang benar.Tapi yang menjadi kemusykilan saya setelah saya periksa dari laman web jakim sendiri mengatakan ajaran hj shaari adalah menyeleweng dari ajaran Islam sebenar dan buku2nya juga diharamkan.

      Sebagai orang awam saya agak keliru dengan dua jawapan yang bertentangan itu.Harap atok boleh memberikan penjelasan.

      Delete
    2. Inilah perbezaan antara pelajaran syariat dgn hakikat ? dua pekara yg paling susah hendak dicantumkan menjadi satu, Kamu mesti ingat, apa yg JAKIM jaga adalah akudah masyarakat umum yg memegang ajaran ahli sunnah waljamaah yg mementingkan masalah umum. Jadi sisalam ajaran aswj memang tiada satu pun yg boleh menerima apa yg Hj Saari katakan. Apa yg beliau cuba sampaikan amat asing bagi penganut aswj...padahal itulah initi pati kepada semua ajaran2 Nabi saw. Oeang awam tak boleh fikir dan hanya segelintir manusia yg Allah buka akal dan fikiran mereka untuk menyampai kepada haq hakikat sebenar. Jadi...hj saari pernah atok katakan kepadanya supaya ilmu hakikat yg beliau cuba sampaikan sebenarnya tidak boleh dibuka kepada orang awam..ia akan menjadi fitnah kepada Tok Kenali nanti. Memang benar apa yg atok fikirkan iaitu satu hari nanti ajarannya juga akan diharamkan dan tidak boleh diajarkan kepada umum. Mungkin niatnya baik,,itu supaya semua manusia dapat mengenal Allah secara hakikat dan mendapat anugrah Marafatullah. Tapi cara dan perlaksanaannya sudah disalah ertikan oleh ulama2 syariat. Nasib baik dia tak hidup zaman dulu...kalau tak dia pun dah dihukum bunuh juga???

      atok zamany

      Delete
  38. Tok,

    Peruntukan MARA kenapa dikurangkan dengan drastik dari 3 billion lebih tinggal 1 billion lebih saja?Bukankah MARA ditubuhkan untuk menolong Melayu bumiputera?Sudahlah dikurangkan peruntukan Melayu Bumi,MRSM(Maktab Rendah Sain Mara) pun sudah dibuka kepada kaum2 bukan Melayu.Ada saya terima wasap surat pekeliling dari kemterian pendidikan tentang kemasukan pelajar2 sekolah tamil ke mrsm.Sejauh mana kebenarannya tidaklah dapat dipastikan.Bukankah MRSM itu pada asalnya ditubuhkan dengan tujuan untuk melahirkan cerdik pandai Melayu dari kalangan anak2 Melayu yang datang dari keluarga yang kurang berkemampuan?

    Jadi sebelum ICERD ditandatangani pun hak2 Melayu sudah terang2 diceroboh.Apa lagi yang kita ada kalau hak2 pembelajaran anak2 kita pun mahu direnggut?Sudahlah peruntukan untuk sekolah2 perkauman terus bertambah apabila peruntukan sjkc persendirian pun diberi bantuan berasingan.

    Sekarang heboh pula papantanda2 jalan bertulisan jawi ada yang sudah dibuang dan ada yang ditambah dengan tulisan cina dan tamil.Alasannya tulisan jawi sudah tidak relevan manakala tulisan cina dan tamil pula untuk kaum cina dan india yang tak fasih bahasa kebangsaan.Jadi apa gunanya jadi rakyat Malaysia kalau bahasa Malaysia pun mereka dah tak fasih?Salah siapa kalau bukan kita yang membenarkan pendidikan perkauman diamalkan.

    Apa kesudahan negara kita ini tok?Apa halatuju Melayu tok yang semakin hari semakin diperkotak-katikkan?Dengan siapa lagi kami patut berharap untuk membela kami orang2 Melayu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada macam tu.. kamu ni pun dah terikut2 blog BN yg mengecam PH jugak mampaknya. Cuba kamu beli teks Balanjawan 2018 yg telah dibentangkan hari itu. Baru kamu akan tahu bagaimana pecahan dari 3 billion itu dibuat. Ia telah dimasukkan kedalam beberapa kemanterian yg lain dimana dahulunya jabatan2 itu diletakkan dibawah Kementerian Pembangunan Desa dan Luarbandar. Jadi jika kamu campurkan semula ia akan menjadi jumlah yg sama iaitu 3 billion juga. Kalau dahulu beberapa jabatan itu dibawah kementerian ini, tetapi sekarang ada yg diletak dibawah Kemanterian Belia dan Sukan, Kementerian Pembangunan Usahawan, Kementerian Industri Utama, Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Keenterian Tenaga, Teknologi, Sains Perubahan Iklim dan Alam Sekita, Kementerian di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Kementerian di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan Negara dan Kesejahteraan Sosial) dan Kemanterian Pertanian dan asas Tani. Jadi kena lah buat homework sikit barulah dapat angka sebenar belanjawan. Memang org2 BN jadi pening bila LGE buat beberapa pecahan tetapi ia kembali seperti asal juga. Ia menunjukkan kerajaan PH dah tetapkan jabatan2 itu mendapat bahagian mereka tidak seperti dahulu dimana Menteri berkenaan yg akan membuat pembahagian yg kadang kala tak sampai kejabatan tersebut..faham.

      Ini lagi satu kata2 liar dari kerajaan PAS yg sebenarnya tak ujud pun. Ia serkap jarang dan sengaja bibuat supaya rakyat nampak kepincangan kerajaan PH. Mereka menggunakan tektik kotor yg biasa sejak dahulu lagi. Menaikkan sentiman kemarahan orang2 melayu utk meraih keuntungan politik mereka. Ingatkan PAS tu islam sangat.. tapi sanggu juga main kotor memfitnah kerajaan PH. Pihak polis dah ada bukti semua pekara yg kamu cakap tu dan mereka pun dah mengenal pasti siapa penyebar dakyah fitnah ini. Apa yg mereka buat ini bersangkutan dgn akta Keselamatan Negara dan ia tak akan dibiar berleluasa. Pasti satu hari nanti orang2 ini akan didakwa, jika mereka masih saja degil tak mahu berubah. Kamu jangan terikut2 dan cuba pula meracun pemikiran pembaca blog ini... atok berhak bertindak jika kamu masih saja bersikap begini...faham ???

      atok zamany

      Delete
  39. Salam tok..
    Ada cadangan ke nak bukukan tajuk2 Dalam blog atok ni.. insyaAllah boleh jadi bestseller nti..

    ReplyDelete
  40. Walaikumsalam...

    Dulu memang ada orang yg hendak berbuat demikian... tak tahu lepas tu dia senyap je. Tak tahu kemana perginya beliau ni. Mungkin juga kamu boleh buat...manalah tahu, tapi kamu kenalah mempunyai semangat yg tinggi dan istiqmah. Kalau tak ia akan jadi seperti hangat2 tahu ayam je macam sifulan dulu tu ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  41. Apa tujuan Tun M melantik seorang pelampau hindu hindraf seperti watya moorthy menjadi Menteri Perpaduan?Dah tahu dia ni ular tapi kita bawa masuk juga dalam rumah??Bukankah Kementerian Perpaduan berfungsi untuk menyatupadukan rakyat Malaysia tapi apa yg wathya buat terang2 memecahbelahkan masyarakat berbilang kaum di negara kita?

    ReplyDelete
  42. Memang Tun ingat dia akan berubah dan berfikiran terbuka untuk menerima apa yg telah termaktub didalam perlambagaan. Tapi jangkaan Tun meleset apabila dia rupa2nya telah menggunakan kedudukan itu untuk mencari jalan mengubah perlambagaan negara. Sebagai Menteri Perpaduan, sebenarnya tugas dan kerjanya seharusnya menyatupadukan perpaduan antara kaum dinegara ini. Tetapi kita lihat dia memeng mengungkan kedudukan itu untuk menolak peruntukan perlambaggan negara terutama akta 153 yg menjadi musuhnya sejak dahulu lagi. Dia menjalankan kerja dikementerian itu menggunakan pertimbnangan akal dan fikirannya seorang diri sahaja sedangkan pendapat peribadi tidk bleh diterima dan dilaksanakan didalam kerja kementeriaan apatah lagi hujah2 didalam perliman. Sekarang apabila dia menerima berbagai kecaman dari semua arah... dia dah mengelabah mencari dahan berpaut dan menjadikan video dahulu sebagai alasan menutup malunya. Memang dia tidak layak untuk menjadi Menteri dan sekarang Tun telah menghantar penasihat kepejabatnya. Kita tengok sikit saja lagi samaada dia masih saja sama atau dah berubah ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  43. Barisan pegawai 2 di jabatannyer pon hanya bangsa dia jer.... kena buat sesuatu Tok sblom menjadi barah.

    ReplyDelete
  44. Hindraf adalah satu pergerakan yg sememangnya rasis yg hanya berjuang utk kaun india di negara ini. Keling ni memang asalnya dari situ. Jadi bila dapat tempat mcm Kadok naik Junjung. Dah lupa Daratan. Dlm Kementerian Perpaduan Negara.. isu utama yg mesti dia jaga ialah Jabatan Orang Asal, dimana JAKUA tu sebagai jabatan yg bergerak menyelia kebajikan orang2 asal dlm negara ni. Jadi fungsi ini pun dia dah tak jalankan asek dok nak jaga orang2 keling yg tiada peruntukan mana2 bahagian dalam perlambagaan (ini pendapat dia). Dia lupa sebenarnya orang2 keling dalam negara ini telah diberi tanggungjawab MIC utk jaga. Apabila MIC tak buat kerja asek ikut boss dok curi duit rakyat... maka Hindraf yg marah pada MIC pula kononnya cuba menjadi hero dan cuba nak tunjuk kuasa. Sedangkan kuasa itu diberi oleh rakyat. Dia pun bukan menang mana2 kerusi Parleman yg nak gah sangat. Cubalah masuk mana2 kerusi... contohnya akan berlaku pemilihan di Rantau nanti.. atok cadangkan dia bertanding kawasan ini dlm pati bebas.Kita tengok dia boleh menang ke tak ??? Kalau nak sangat jadi hero keling??? Kami akan cabar dia nanti ???

    Jgn nak menumpang kesenangan org saja... cuba buat sendiri, tengok hero ke takj hero ???
    Keling ni penakut sebenarnya.. cuma limpar batu sembunyi tangan ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  45. Salam tok..

    Nak buat mcm mana dah mahathir sendiri yang angkat waytha moorthy tu jadi menteri kn.. kena la hadap.. kami rakyat malaysia undi PH sebab nak jatuhkan najib and the gangs yang menindas dan merompak rakyat. Tapi cina dan keling paria pasti akan ambil kesempatan.. kena la cantas dari awal tok.. tak boleh bagi muka.. dorang makin naik lemak je.. tapi lagi bangsat kalau melayu islam sendiri yang menindas kaumnya sendiri.. musuh di depan mata senang kita nak lawan..insyaAllah.. tapi musuh dalam selimut yang susah nak lawan tok.. apa2 pun kita org2 melayu islam pasti bersatu..insyaAllah.. bersatu teguh bercerai roboh.. disebabkan hal2 politik dan fahaman masing2.. semoga Allah melindungi kita.. amin.. wallahua'lam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini video bagaimana pariah moorty ini memfitnah kerajaan dan Melayu Islam Malaysia di Prague https://www.youtube.com/watch?v=vr3jUtA3bdg

      Ini satu pengkhianatan yang terang lagi bersuluh.Sepatutnya pariah yg mengaku berasal dari keturunan buruh paksa dalit dari india yg dibawa oleh british ini dihalau dari Malaysia dan dilucutkan kerakyatannya atau pun didakwa kerana menderhaka kepada Yang Dipertuan Agong dan kerajaan Malaysia.

      Nasib baik dalam blog atok jadi kena control sikit kata2.

      Delete
  46. Salam atok..ramai menjangkakan bahawa akn berlaku 13 mei kedua dan lebih bnyk pertumpahan darah dan kematian..menurut atok..perkara ini mungkin berlaku atau tidak?

    ReplyDelete
  47. Minta atok tolong pantau sentimen anti semenanjung oleh orang2 sabah sarawak,terutamanya sarawak.Kalau dalam forum2 di internet orang2 sarawak ni berapi2 dengan semangat anti semenanjung dan nak keluar dari Malaysia.Mereka mendakwa semenanjung memeras hasil bumi mereka dan bangunkan semenanjung dengan hasil minyak mereka selama ini.Sarawak dan sabah pula dibiarkan mundur tidak maju seperti semenanjung.

    Setahu saya minyak sarawak dan sabah cuma produktif sejak 10-15 tahun lepas.Sebelum itu hasil petroleum paling tinggi adalah dari negeri terengganu sehingga digelar kuwait malaysia.Jadi kebanyakan infrastruktur dan pembangunan di malaysia termasuk lebuhraya,klcc,klia,lrt dsb yg didakwa oleh orang sarawak dari hasil minyak mereka sebenarnya adalah dari hasil minyak terengganu.

    Apa pendapat atok tentang sentimen orang2 sarawak ini terutama dari golongan bukan islam termasuk bumiputera bukan islam yang begitu membenci semenanjung?Isu mereka sekarang ini adalah mengenai tuntutan royalti 20% hasil petroleum.Mereka mendakwa negeri mereka tidak sama dengan negeri2 lain di Malaysia kerana bertaraf negara bukan sekadar negeri.Bagaimana tun mahu menangani sikap sarawak yang semakin 'rebel' ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sabah sarawak keluar x smpai sejam..terpacak la bendera indonesia,singapura,filipina..silap2 bendera china terpacak kat sana..lepas tu mula la berlaku konflik sebab perebutan antara negara...terjadilah perang..yg jadi mangsa?rakyat sana..lepas tu mula la menyesal keluar dari malaysia...

      Delete
    2. kdang2 yg menghasut supya sabah sarawak keluar dari malaysia tu bukan penduduk sana pon...atau dorg dh dibayar untuk menghasut org sana..mana ada org kafir atas dunia ni senang dengan mana2 negara Islam lagi2 negara tu kaya dan x ikut telunjuk mereka...

      Delete
    3. Walaikumsalam cucu2 semua..

      Untuk pengatahuan cucu2 semua sentimen anti semenanjung ini telah lama berlaku.. kalau tak silap atok sejak tahun 60an lagi. Mereka sebenarnya berpakat masuk Malaysia hanya untuk Merdeka dari Indonesia dan Filipina. Itu sebab Indonesia dan Filipina amat marah apabila Sabah dan Serawak meninggalkan mereka dan joint Kemerdekaan Malaysia tahun 63. Sentimen ini memuncak apabila Sukarno menghantar tentera2 gorilanya memasuki sempadan di Tuperdu Serawak sekitar tahun 63, tetapi gagal kerana pasukan tentera darat Malaysia sedang menunggu mereka. Kemudian mereka cuba masuk pula melalui sempadan Tawau dan Pulau Sebatik, ini juga gagal. Kemudian mereka menghantar anggota payung terjun di Johor (labis, Muar dan Pontian) juga dapat ditangkap. P. Surkarno amat marakkan Tengku Abd Rahman dlm beberapa insiden selain Malaysia berjaya menubuhkan Kerajaan Merdeka bersama Sabah dan Serawak 1963.

      Kemudian pernah juga berlaku beberapa pemimpin politik di Serawak dan Sabah cuba menghasut rakyat melakukan demotrasi dan kemudian akan membawa kepada konfrantasi dgn kerajaan pusat supaya mereka dapat merdeka dari Malaysia. Pernahjuga berlaku mereka mengambil tindakan makamah tinggi untuk mandapat pengistiharan keluar dari Malaysia... sentimen ini sebenarnya tidak pernah akan berakhir kerana sikap segelintir rakyat disana yg tidak faham undang2 dan semua perjanjian yg telah ditandatangani dahulu. Sampai kiamat pun mereka tidak boleh lagi keluar dari Malaysia walau apa pun alasannya. Isu berkenaan minyak.. memang benar mereka telah kehabisan minyak pun. Meraka sentiasa ingat Semananjung ini mencuri minyak mereka melalui penubuhan Petronas. Sekarang apabila mereka telah menjadi sebahagian pengurusan minyak Serawak... barulah mereka terdiam dan terkedu melihat fakta sebenar apa yg telah diuruskan oleh Petronas sejak dahulu lagi. Mereka sekarang telah mengatahui minyak mereka telah kering lama dahulu dan apa yg Petronas buat selepas itu adalah carigali dan penapis minyak untuk Brunei. Apa yg mereka gambarkan telah meleset dan kenapa tak dihebahkan cerita ini kepada rakyat kamu ?? Ceritalah.. lihat apa kata rakyat2 kamu selepas itu ???

      atok zamany

      Delete
    4. salam atok..betul ke ilmu kebatinan atau ilmu perang negara seberang akan tawar jika dipakai untuk serang Malaysia sebab saya pernah baca satu artikel berkaitan serangan indonesia ke malaysia..semasa Sukarno menghantar tentera payong terjun ke Johor. semua askar indonesia terpinga2 bila mendarat di Johor dan ilmu batin atau ilmu perang mereka tiba2 jadi tawar..

      Delete
    5. Walaikumsalam cu..

      Arr... tak ada lah mcm tu. Swebenarnya askat gorela payung terjun Indonesia jadi terpinga2 disebabkan tempat mereka mendarat sepatutnya adalah hutan belantwera. Tiba2 mereka mendarat didalam sebuah ladang kelapa sawit yg sangat luas dengan jalan2 raya berturap dan rumah2 peneroka yg sangat banyak. Jadi mereka dah tak tahu nak keluar dari situ sebab mereka tidak dibekalkan dengan peta kawasan itu. Oleh itu askar dan AC kawalan kampung2 amat mudah menangkap mereka. Jabatan risek tentera Indonesia telah menggunakan peta lama semananjung Tanah Melayu sewaktu sebelum perang dunia pertama. Jadi itu sebabnya mereka menjadi mengelabah dan terpinga2 macam rusa masuk kampung, Begitu juga keadaannya di Sabah dan Serawak.

      Kalau kebal macam mana pun dalam keadaan macam tu menjadi kalut dan mengelabah. Lain yg mereka training lain yg jadi. Ada tak ada kenalah mereka menyerah diri sajalah. Kamu jangan percaya sangat cakap2 orang...ok

      atok zamany

      Delete
  48. Assalammualaikum Atok Zamany,
    Benarkah apa yg dikatakan oleh Yayasan Tiga dan juga peristiharan perang keatas DAP.

    ReplyDelete
  49. Walaikumsalam Pak Tua..

    Kenyataan Yayasan Tiga mengistiharkan perang kepada DAP atau bangsa India ke sebenarnya adalah bersifat peribadi mereka saja. Ia dianggap pendapat peribadi mereka saja dan bukanlah pendapat yg perlu diambil serius kepada masyarakat melayu am nya. Apa kena mengena orang2 melayu nak ikut cakap mereka??? Ini amat merbahaya kerana cuba mencetuskan provokasi perkauman yg amat serius dan mereka boleh didakwa atau disaman. Apa2 kenyataan awam yg membuat provokosi perkauman untuk berperang boleh didakwa oleh kerajaan dan mereka akan dikenakan hukuman yg berat jika sabit kesalahan. Kan susah nanti...??? Jadi lebih baik kita jangan terlibat dgn mereka kerana keadaan sekarang yg aman damai ini adalah sangat2 lebih baik jika dibandingkan kita dlm perang dan perintah berkurung. Macam waktu 13 May dulu. Amat susah kerana kita tak boleh keluar rumah utk buat apa2 kerja diluar rumah pun. Nak lepak2 dikedai kopi pun tak boleh. Masa itu barulah kita menyesal kerana terkongkong dan amat sedikit ektiviti2 yg boleh dibuat. Masing2 termenong tengok dinding seperti dalam penjara. Jangan kita jual keamanan yg kita kecapi sekarang hanya dengan sentimen dan provokosi dari entah mana2 orang diluar rumah kita. Kita tak kenal pun mereka..tapi nak suruh kita jadi kuli dia utk berperang... banyak cantik muka dia ??? Biarkan saja mereka tu...

    atok zamany

    ReplyDelete
  50. PENGUMUMAN

    KEJAP TADI PEJABAT PERDANA MENTERI TELAH MENETAPKAN TIDAK AKAN MERIKTIFKASI ICERD DAN AKAN MENGEKALKAN BERPEGANG KEPADA PERLAMBAGAAN PERSEKUTUAN SAJA KERANA DIDALAMNYA TELAH TERMAKTUP AKTA SOSIL KONTREK YANG JELAS DAN TELAH DIPERSETUJUI OLEH SEMUA KAMU. JADI TAK PERLU LAGI ISU ICERD INI DIPANJANGKAN LAGI...TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap 8hb nanti takde la apa2 perkara yang tak diingini berlaku..

      Delete
  51. Salam atok..haji mad badal dungun atau ayah su kirim salam kat atok...

    ReplyDelete
  52. Walaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh...

    Panjang umur Ust Hj Mat Jusuf tu...mudah2an Allah redha atas perjuangannya dan mendapat darjat yg tinggi disisiNya,,atok doakan...amin

    Pwehimpunan 8 dis ni oleh PAS dan UMNO hanya buang masa saja. Kerajaan dah pun putuskan tidak akan menandatangani ICERD. Jasi semua usha beberapa pihak yg hendak merngujudkan kacau bilau dalam negara ni terbantut. Tapi sebaliknya melayu2 tu tak habis2 nak memanjangkan sentimen ini yg hendak dijadikan modal politik bagi mencetuskan sentimen perkauman berterusan agar agenda politik pas dan umno berterusan hingga menjelangnya pilihan raya di Rantau kelak. Mereka2 ni bukannya betul sangat pun nak berkuang utk rakyat...kalau tidak ada udang sebalik batu, Mereka tak diberikan permit berhimpun kerana usul ICERD telah pun tamat. Jadi kenapa masih saja berdegil ???

    Jangan jadi pal turut... nanti kamu yg mendapat susah ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada betul juga cakap atok pasal manipulasi isu icerd oleh umno juga pas.Bukan sangat pasal bangsa dan agama tapi atas kepentingan politik pemimpin2 tertentu.Mungkin.Sama juga bagaimana pakatan harapan juga memanipulasikan banyak juga isu2 sewaktu jadi pembangkang dulu.Dah politik namanya.Apapun sebagai non partisan saya sokong yang benar saja tak kiralah parti manapun.

      Walaupun icerd sudah disytiharkan tidak akan ditandatangani oleh tun m,tapi bila tampuk pemerintahan bertukar pada anwar setahun dua lagi,isu icerd ini mungkin akan ditimbulkan balik dan pendirian anwar mungkin tak sama dengan mahathir.

      Malam tadi di Melaka perhimpunan bantah icerd mendapat sambutan hangat,puluh ribu juga yang datang walau dah tahu icerd dibatal/tangguhkan oleh kerajaan.Sebab apa?Sama ada kita suka atau tidak kita kena akui kerajaan sekarang semakin tidak disenangi oleh orang2 Melayu kerana didapati banyak isu yang tidak menguntungkan dan menggembirakan Melayu timbul satu demi satu.

      Sudahlah manifesto banyak yang tidak dilaksanakan,malah isu2 sensitif pula yang dibangkitkan seperti isu uec,lgbt,melayu pendatang,pemansuhan hukuman mati,pemadaman tulisan jawi di papantanda,menteri2 rasis anti Melayu dan icerd.Maafkan saya kerana berterus terang,kalau isu2 ini tidak ditangani secara bijaksana saya tak hairan kalau pru15 nanti PH akan hilang sokongan Melayu dan umno+pas pula akan kembali dipilih Melayu.

      Malah para pelajar dan golongan muda juga sudah mula marah kerana janji ptptn oleh ph juga dicapati secukup rasa.Itu belum masuk isu harga barang yang tetap tidak turun walau tanpa gst,minyak tak turun,tol tak turun,br1m/bsh dikurangkan,kos hidup tetap tinggi..malah tidak ada perubahan yang ketara kecuali semuanya dipersalahkan kerajaan yang lepas,hutang banyak,1mdb dan najib.Memang betul kita akui itu tapi tak selamanya kerajaan hanya bergayut dengan alasan kesalahan orang lain untuk menuntup kelemahan sendiri.

      Komen jujur saya ini sekadar untuk menegur kerajaan baru daripada kacamata rakyat marhaen yang tak berkentingan.Cuma saya harap sebagai permulaan menteri perpecahan yang chauvinis itu wajarlah dibuang dari kabinet kerana cuma menjadi liabiliti kepada kerajaan.Jangan disebabkan dia seorang satu kerajaan dibenci orang.

      Delete
    2. Salam cucu ronin..

      Inilah masaalah besar PH yg tak dapat menunaikan janji2 manifesto mereka. Terlalu banyak janji yg ditabur utk menarek undi org ramai terutama golongan muda, hingga anak2 muda keluar beramai2 utk mengundi dgn harapan yg sangat tinggi kerajaan PH akan menghapuskan isu PTPTN, tol dll. Sekarang setelah 6 bulan mengtakbir mereka sendiri (PM) akur mengatakan yg mereka tidak mampu melakukan kesemua manifesto mereka. Pada atok yg patut dipersalahkan ialah mereka yg buat menifesto itu. Dia langsung tidak membuat kajian sebelum menulis menifesto tu... kemudian dia tampil baru2 ni dan mengaku keselipannya. Rakyat tak peduli apa juga asalkan kesemua menifesto ditunaikan. Hingga tanggal berlakunya pemelihan PRU 15 kelak, kesemua rakyat terutama yg mengharap sanagt2.

      Tak tahu apakah pengakhran penantian rakyat untuk kerajaan PH menunaikan kesemua janji2 nya itu. Rasa atok memang PH tak akan buat pun. Mereka saja akan buat pekara2 lain kerana dana tinggal sedikit. Susah untuk PH mentadbir dengan dana yg sangat minima seperti sekarang ini. Jadi jika mereka kelak ditolak juga oleh rakyat didalam pilihanraya ke 15 akan datang. Waallauaklam

      atok zamany

      Delete
  53. Salam tok..
    Apa perkara yang dato onn sembunyikan tok? Boleh atok ceritakan?

    *ni saya copy balik soalan saya yang di atas. Mungkin atok tak perasan..

    ReplyDelete
  54. Waalaikumsalam...

    Kamu kenalah analisa sendiri dari apa yg atok tulis berkenaan dato onn itu ? cuba lihat balek apa yg atok tulis dan ulang2 bacaan tu..nanti kamu akan dapat jawapannya ? atok takkan ulang tulis berkali2 hanya kerana kamu tidak faham apa yg tersirat dan tersurat? Jadi kenalah fokus bila baca tu...

    atok zamany

    ReplyDelete
  55. salam atok..skrg ni panas kes kuil kat usj..smpai sekarang dorg masih berkumpul..katanya sampai 1000 yg dtg dan paling best dorg salah org melayu..keling exco selangor pulak berani keluarkn statement group of muslim group serang kuil tu padahal bnda ni tiada kena mengena dgn org islam pon..bila kena kecam..reti pulak pusing bnda lain..nmpak mcm nak panaskan lagi suasana(https://www.facebook.com/negarainsider/photos/a.551608811939353/570927316674169/?type=3&theater) ...seperti ada yg curah petrol ke api supaya isu ni jadi isu agama dan perkauman...

    ReplyDelete
  56. Walaikumsalam cu

    Orang keling ni marah pasal kerajaan menolak isu ICERD tu, jadi melarat ambil kesempatan nak salahkan org Islam la pulak. Padahal ia dilakukan oleh orang dia jugak yg diupah utk membuat kecoh. Ini pasal tanah dimana kuil itu dibena. Ia dibena secara haram dlm kawasan hak milik orang. Bila developer dapat perintah makamah supaya tanah itu dikosongkan, mereka memberontak (puak yg mempertahankan kuil iyu). Bila dah bagi notis keluar, kemudian berunding pun tak jalan... maka adalah pihak yg upah keling2 lain utk mengamuk disana. Itu yg kecoh sakan... dia lawan dia lah. Jadi jabgab ada org melayu pulak yg pergi sebok2 pasal pekara ni, Nanti kena tangkap polis. Mamat keling yg tuduh org ilsam tu sikit lagi akan kena jugak kerana cuba buat kecoh yg membabitkan kaum. Esok bila polis bertindak...tuduh kerajaan jahat. Inilah tabiat manusia yg sentiasa cari pasal. Agaknya dah tak ada kerja kot...??

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. risau pulak saya kot2 la ada pihak ambk kesempatan isu ni sebagai alasan untk retifikasi semula ICERD..apa2 pun harap pihak berkuasa dapat selesaikan isu ini dengan segera...

      Delete
  57. Sebenarnya ada dua isu besar dalam menifesto PH yg sangat bahaya, pertama ICERD dan kedua UEC dimana jika diretifikasikan kedua-dua benda ini akan mengundang kemarahan orang2 melayu dan mungkin merebak selepas itu. Jadi setelah mengatahui betapa tak sukanya orang2 melayu atas dua pekara ini... jangan pula PH nak mengada2 buat pekara sebaleknya. Bagi orang melayu 2 benda ini kalau tak ditunaikan langsung lagi baik daripada ia ditunaikan kerana janji2 pilihanraya. Rasanya masage ini telah sampai kepada mereka (pemimpin PH) agar lebih peka terhadap perlambagaan persekutuan terlebih dahulu dari memikirkan penglibralan pemikiran (kononnya) yg akan menyusahkan anak cucu cicit kelak.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. makin panas kat usj tu tok..sampai PGA turun sekali..bomba buat keje pon dia pukul sampai 50-50 keadaan bomba tu..saya tgk isu ni makin panas kes ni sebab tersebar satu video yang mana org yang dibyr oleh developer untuk roboh kuil tu pergi jerit Allahuakhbar semasa dalam kuil tu..keluar pulak statement exco selangor yang kearah provokasi..elok pecat je orang macam tu..sebab cuba keruhkan keadaan..tak professional ketika mengeluarkan sesuatu statement..xtau la puak2 ni ada agenda tersembunyi..

      Delete
    2. Kita doa2lah semoga anggota bomba yang cedera parah yg sekarang berada di icu kerana dibelasah pariah malam tadi semoga selamat.Begitu juga budak2 Melayu naik motor yg kena tarik pariah ramai2 malam tadi(ada videonya)selamat jua hendaknya.

      Sebab kalau sampai melibatkan kematian orang2 yang tak bersalah takut2 lain nanti jadinya.

      Delete
  58. Tiba2 india2 kuil tunjuk ic,sijil nikah,surat ahli silat gayung,insuran,pertubuhan itu ini bagai untuk membuktikan ini kerja Melayu.Pandai sangat samseng2 tu siap cicirkan segala dokumen di tempat kejadian.Nak buat apa bawa segala tok nenek sijil nikah,surat ahli silat bagai tu ke tempat nak buat onar?Macam orang nak merompaklah,siap bawak ic dgn sijil nikah.Lepas merompak cicirkan segala dokumen lepas tu lari.

    Geng2 kuil kata ini kerja geng kucing merah dengan selempang merah.

    Ada banyak benda yang tak kena dalam kes ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak provok tu..supaya berlaku pergaduhan antara orang melayu dan india macam tahun 2001 dekat kampung datuk harun..ada campur tangan ghaib tu..mungkin puak2 pro-ICERD untk jadikan benda ni sebagai modal supaya UN masuk campur dan tekan kerajaan supaya retifikasi semula ICERD..mudah-mudahan segala rancangan mereka ni gagal segagalnya..

      Delete
  59. Kalau dah namanya koling paria buat kerja pon macam tu lah jugak. Langsung tak berfikirm nenbabi buta, dah lah gelap... duduk dalam gelap. Tu yg konon tertinggal bukti ditempat kejadian. Semua nak tunjuk melayu lah yg salah. Keling paria tu ingat kita akan terkesima dgn kerja bodoh dia tu. Sangat cetek pemikiran golongan paria ni ???

    Tak mengapa... biar pihak polis buat kerja mereka. Lagi pun dah dapat lebih 20 org, kejap lagi semua akan kena lah tu. Melayu kenapa pulak dikaitkan dgn kerja pindah kuil ni ??? Tak logik langsung kerja mereka tu ??? Pelek juga ya... kuil tu tak pecah pun, kereta2 je yg dibakar.. pukul org melayu (bomba tu). Kalau betul punm kenapa tak bakar je kuil tu...atau roboh rerus ?? Tahu kenapa tak berlaku spt itu??? Org parya koling ni amat takut pada kuil dan dewa2 syaitan tu. Kalau kacau kuil seumpama roboh rumah sendiri dan mereka rela mati dari roboh kuil. Raubat mereka tak akan buat... itu pasal elok je kuil tu. Nak bagi gempar satu M'sia konon. Ppppp la !!!

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. diorang ni pelik..kalau sayang sgt pokok ara yg beratus tahun tu..buat la deal dgn pemilik tanah tu..buat tabung untuk beli tanah tu.orang india pon ramai yang dah kaya raya yang boleh derma..itu pon xleh nk pikir ke?senang hidup dorang ni..nak tanah free je..lepas tu duk sibuk mintak tun m dengan ahli kabinet lain masuk campur...dewa dorg tu wt pandang adab pon dah berterabur lari...ceit porahh,,hahaha

      Delete
    2. Perangai depa ni semua nak free. Tanah orang pun mereka redah jebuat kuil. Asal dapat pacak panah tiga serampang tu dah kira tanah mereka lah. Nak suruh beli tanah... mati hidup balek pun mereka tak akan beli.. ini lah perangai parya ??

      atok zamany

      Delete
  60. Dr. Ridhuan Tee Abdullah:

    Berapa banyak lagi kuil Hindu yang diperlukan?

    Setakat ini kuil Hindulah yang paling banyak mendominasi meskipun populasi orang India berada pada tangga ketiga, hanya tujuh peratus sahaja, mewakili dua juta daripada keseluruhan 32 juta.

    Itupun tidak semua Hindu, hanya 82 peratus. India lain ada yang beragama Islam empat peratus dan Kristian (enam peratus).

    Persoalannya, kenapa kuil mendominasi rumah ibarat lain?

    Menenggelamkan rumah ibadat agama majoriti, Islam (61 peratus) dan orang Cina Buddha (20 peratus). Ini tidak termasuk agama Kristian dengan gereja mereka.

    Pendek kata, setelah dicampur tolak, jumlah keseluruhan rumah ibadat adalah, hanya ada 30,000 untuk orang Islam, hampir 500,000 rumah ibadat bukan Islam. Dengan dijuarai oleh kuil Hindu berjumlah hampir 300,000 kecil dan besar dengan hanya penganutnya tidak sampai dua juta.

    Keadilan apakah yang telah diberikan oleh Kerajaan Malaysia? Keadilan yang sangat tidak ada tolok bandingnya.

    Batu Caves adalah kawasan tanah pelancongan, tetapi seolah-olah sudah menjadi hak sepenuhnya penganut Hindu. Lebih dahsyat lagi kebanyakan kuil Hindu berada di tanah awam, tanah kerajaan, bukan tanah persendirian.

    Lihatlah betapa baiknya Kerajaan Malaysia. Meskipun kuil-kuil berada di tanah kerajaan, yang ‘dikacau’ bagi laluan pembangunan teramat sedikit, selebihnya semua diberikan.

    Lebih serius lagi banyak jalan yang lurus menjadi bengkok sehingga membahayakan pengguna. Bangunan yang sepatutnya luas menjadi sempit.

    Terkadang, saya menjadi teramat sedih, apakah bentuk tolak ansur yang kita mahukan?

    Yang jelas kita terlalu bertolak ansur, sehingga ditolak secara halus dan beransur-ansur. Masih tidak faham?

    Tersangat sedih mendengar apabila satu kuil mahu dirobohkan untuk memberi laluan kepada pembangunan, isu itu menjadi viral dan heboh satu dunia, seolah-olah Malaysia mendiskriminasikan penganut Hindu.

    Sedangkan kita sudah beri tersangat lebih dan terlebih mencukupi.

    Kenapa bila diambil satu, sudahlah diganti, masih tidak berpuas hati?

    Ini tidak lagi termasuk, deretan kuil hampir 10 buah, berskala besar seperti di Sentul dan beberapa tempat yang lain.

    Keadilan bentuk apakah yang dimahukan lagi?

    Sekarang ini heboh diperkatakan isu Kuil Seafield Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya yang hendak dirobohkan, bagi laluan pembangunan.

    Pernahkah umat Islam bising dan kecoh apabila masjid surau dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembangunan?

    Aduhai! Betapa baiknya orang Melayu. Nasib baik aku Cina.

    Pembinaan rumah ibadat perlu ada formula. Jika tidak Kerajaan Malaysia baharu akan menjadi haru-biru. Caranya, bina kuil mengikut keperluan, ‘bukan pakai pacak aci dan’.

    Ridhuan Tee Abdullah
    Pendakwah bebas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tk kepada yg menghantar komen Ridhuan Tee Abdullah ni..

      Satu hujjah yg baik dan boleh diketengahkan kelak. Atok telah dipanggil dlm sidang bersama kepinpinan PH kelak berkenaan isu kuil ni dan akan bawa beberapa usul. Mungkin isu ini pun akan atok masukkan sekali insyaallah..

      Mereka ni dah melampau..slm satu kawasan karang kala sampai ada 4 -5 kuil dan kuil2 tu tak diurus dgn baik pun. Pantang jumpa pokok ara besar, atau busut besar, atau pokok besar sikit... ada saja kutu keling ni yug pergi pacak serampang 3 mata tu. Lepas tu sikit demi sedikit akan membesar tampa hirau tanah tu milik sesiapa.. Klu tanah milik kerajaan lagi la dia suka. Perangai koling parya ni kena bagi tahu pada PM... tengok komen dia nanti ???

      atok zamany

      Delete
    2. Sama2 tok,harap atok boleh highlightkan perkara ni betul2 pada tun dan pimpinan ph.Kita buat masjid surau pun ikut undang2.Tiba2 keling boleh pula special boleh main pacak kuil tak kira tanah siapa.Pantang nampak biawak melintas kat situ dia bikin kuil.Lepas tu tuan tanah pula salah kalau halau mereka.Kita jangan lembik sangat,undang2 mana boleh pilih bulu,janganlah keling nak memperalatkan agama pula.Kat india sana pun,kaum dalit pariah yg bikin kuil suka hati pun,penguatkuasa diorang langgar dengan bulldozer aje,takde pulak merusuh ke apa.

      Saya dapat tahu sebenarnya sami yg bikin kuil merata tempat ni sebab nak dapat income lebih.Setiap kuil akan dapat collection sekian2 dari penganut yg datang dan derma2 dari orang ramai dan sykt2.Jadi sami2 yg buat kuil ni yg akan sapu duit2 tu.Itu baru satu kuil,kalau 10 dia pegang,tak ke kaya sami2 tu.

      Sudah sampai masa kita hentikan sikap double standard dan jaga hati orang tak bertempat.

      Delete
  61. Harap dalang kena tangkap.. cina jugak yang untung.. hurmm.. org2 melayu kena tangkap dengan polis.. beria2 polis kejar dan tangkap budak2 melayu.. tapi keling paria yang pukul bomba,org2 melayu yg lalu disitu tak beria pun nak tangkap.. kenapa fru tak simbah je air gas pemedih mata.. org2 melayu dah datang berkumpul baru nak turun semua fru bagai.. padahal malam sebelum tu siap bakar2 kereta semua.. hurmmm.. suruh la mahathir singkir menteri2 yang rasis ni tok.. DAP makin naik lemak la.. yang paling bangsat melayu yang boleh dibeli.. apa nak jadi ni.. musuh luar perhati je tu.. harap dapat pecat menteri2/ahli politik yang menggugat keamanan.. semoga baik2 sahaja hendakNya.. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam tadi syabas pada pihak polis yang nampak bersungguh benar menjalankan tugas mengejar dan menangkap anak2 muda Melayu yang berkumpul secara aman.Alangkah elok kalau perkara yg sama polis lakukan pada perusuh2 india yang mengamuk tempoh hari.Tidaklah nanti orang kata polis cuma berani dengan bangsa sendiri saja.

      Delete
  62. Itu kerja samsing2 yg kena upah, jadi mereka buat lah sesuka hati asal jgn kena tangkap polis. Tapi bila dah kena tangkap mereka akan cakap semua pekara yg mereka tahu. Lama kelamaan akan terbongkarlah isi perut dan pasti akan dapat tangkap dalang yg buat pekara ni. Memang semua keganasan akan dipalitkan kepada melayu sebab semasa 13 may dulu pun begitu.\ sedangkan yg mulakan semua pekara adalah cina. Puncanya hanya kecil dan merebak menjadi besar. Jadi diharap org2 melayu jangan cepat sangat melatah dan buat pekara tak masuk akal ni. Jgn jadi tali barut isu perkauman sebab kes itu bukannya kecil. Ia kes yg besar dan kamu boleh dilucut kewarganegaraan Msia bagi pihak DYMM Agung. Jadi jangan cari pasal dlm kes sebegini... cuba fikir.. lepas tu nak pergi mana, nak duduk mana ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. dendam cina komunis terhadap org melayu masih belum padam sejak mereka kalah semasa 13 mei tok..

      Delete
    2. Jadi kena diam dan tengok jer ke Tok bilamana umat islam yg x der mngena pada hari ke 2 dilaukkan oleh perusuh India. Atau akan ada penangkapan besar besaran ke atas perusuh2 tersebut dan mereka akan dilucutkan kerakyataan oleh DYMM...

      Delete
    3. KIta tak boleh ambil tindakan sendiri... kalau buat jugak samalah macam keling2 tu yg buat tindakan tampa buat report polis ada orang ceroboh kuil. Jgn guna sentimen perkauman utk selesai kes begini.. ia ada caranya. Kemudian itu tak termasuk kes dilucut kerakyatan... kalau kamu masih saja meniup permusuhan kaum... kemudian kamu ditangkap polis. Kemudian dibebaskan atas jaminan polis.. tapi kamu tak habis2 juga ajak org melayu perperang dan bunuh semua india ??? masa ni kamu tahulah jawapannya bila kes kamu diangkat kehadapan DYMM. Baginda tak teragak2 utk tarik kerakyatan bila kamu tak pernah serik dan menolak nasihat yg telah diberi kpd kamu oleh polis. Tiada jalan lain selain kamu dibuang dari negara ini. Ia ada prosuder, bukan main buang2 je...faham

      Delete
  63. Salam tok..

    saya ada baca tulisan dalam facebook yang mengatakan syarikat one city tu ada kena mengena dengan teresa kok? Mungkin sedara mara dia punya atau pun teresa kok sendiri.. ?

    Syarikat one city dikatakan telah dibeli oleh syarikat daripada filipina ayala land iaitu kepunyaan sun miguel..

    Dikatakan juga sun miguel telah dibeli oleh mirzan mahathir?

    Minta pencerahan tok.. saya pening la.. ada agenda tersembunyi je tok.. adakah ini khabar angin/fitnah atau pun memang benar?
    Cina jugak tersenyum melihat melayu dan india bergaduh..

    Harap sultan dapat lucutkan warganegara malaysia kepada dalang yang mencetuskan rusuhan agama dan kaum jika sultan ada kuasa penuh terhadapnya.. sampai bila kita nak bertolak ansur tok? Kita ditolak beransur2 ada lah.. macam2 mereka tuntut.. padahal mereka pun dah senang lenang kaya raya.. mereka sendiri rasis.. apalah nak jadi lepas ni.. wallahua'lam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru tengok buletin utama,kenyataan muhyiddin mengesahkan yang terlibat menceroboh kuil adalah 50 lelaki Melayu yang diupah oleh 2 org peguam one city.Kemudian sami kuil mengatakan yang budak bomba itu bukan dipukul tapi eksiden kena langgar dengan lori bomba sendiri semasa bomba mengundur.Diorang bukan baling batu nak hentam lori bomba tapi cuma nak bagitahu pemandu yg ada anggota bomba sudah kena langgar di belakang.Kemudian ada tunjuk video sekumpulan india yang mengusung anggota bomba ke van untuk dibawa ke hospital.

      Nampak tak hujung2 Melayu yang nampak jahat dan busuk namanya.Keling2 pula yang dipandang tinggi dan jadi hero kerana menyelamatkan nyawa bomba yg cedera.

      Sebenarnya ada beberapa perkara yg cuba di cover up untuk menenangkan keadaan konon2nya.Tapi zaman sekarang bukan zaman 70an,80an..ini zaman media sosial dan maklumat di hujung jari.

      Gambar2,video2 dan kenyataan saksi bersepah di internet,media sosial dan boleh dijadikan rujukan.

      Salah satunya pengakuan saksi india ini yg berada di tempat kejadian.Katanya yang membuat kacau membakar kereta dan memukul angota bomba itu diketuai oleh seorang gangster india yg bernama king kong.Dia ni yg menghasut kumpulan perusuh supaya bertindak ganas dan mencederakan orang awam/Melayu.Jadi polis sepatutnya cari orang ini king kong.Sekarang berada di hospital sebab patah rahang.Ini video saksi india sendiri
      https://www.facebook.com/lemuriapohnpei/videos/356471198421502/

      Ok ada beberapa dapatan saya berkenaan kes setelah menggali dari pelbagai sumber.

      1.ada dalang yang mengarahkan supaya samseng2 Melayu masuk ke kuil iaitu peguam pemaju.Sudah tentulah atas arahan pemaju sendiri.Samseng2 ini sendiri pada awalnya tidak tahu tugas mereka,cuma diberitahu oleh ketua mereka ada 'job'.Jadi mereka sangkakan job mereka macam biasa jaga club dsb.Tapi sebaliknya mereka telah dibawa ke kuil dengan arahan mengawal kuil sehingga wakil pemaju dan polis datang.Mungkin dengan tujuan supaya kuil dikosongkan.Belakang, wakil pemaju tak kunjung tiba,polis pun tak sampai2.Ada unsur2 diperdaya disitu oleh dalang yg berkepentingan.Samseng pun kena tipu.Melayu dapat nama busuk.

      2.anggota bomba itu memang dibelasah kumpulan perusuh india yg diketuai oleh gangster bernama king kong.Cuba tengok gambar jentera bomba dan mpv erms yang dinaiki oleh anggota bomba.Masakan boleh hancur teruk dengan cermin pecah retak seribu,tayar hancur dan kemek2 kalau bukan sebab dihentam perusuh.

      3.memang yang membawa adib bomba itu adalah india yg menyertai rusuhan itu juga tapi dari grup yang 'sederhana'.Kan ada beribu yg merusuh,bukan semuanya jahat dan kejam.

      Sekian laporan siasatan tak seberapa dari saya.

      Delete
    2. Pariah dan auta berpisah tiada.Ini kenyataan terbaru KP bomba dan rakan adib di tempat kejadian yg menafikan penipuan sami hindu putar alam.
      https://www.youtube.com/watch?v=muK0iI0m2X0

      Delete
    3. Tapak kuil kepunyaan one city.One city kepunyaan ayala land,ayala land kepunyaan san miguel,san miguel kepunyaan mirzan mahathir...

      Jeng jeng jeng..

      Delete
    4. Kenyataan kamu ni pakai tembak je ??? Mirzan atok hubungi dan dia kata dia tak ada kena mengena dgn skt tu. Dari mana kamu dapat cerita ni ???

      Delete
  64. Berita terbaru melaporkan tun det telah bersetuju untuk secure tanah itu untuk kuil setelah pertemuan dengan pariah morthy dan kulasegaran.Maknanya tapak tanah yang dibina kuil pada tahun 1974 itu akan dibeli oleh pihak kerajaan dari developer.Tak tahulah berapa puluh juta kena keluar duit.Duit kerajaan tu bukan duit rakyat ke?

    Nampaknya kita terpaksa mengalah lagi dan lagi.Sudahlah kita diperbodohkan dengan statement sami hindu yg disiarkan di berita tv yg mengatakan bomba yg tercedera kerana kemalangan sedangkan kenyataan saksi dan ketua pengarah bomba adalah kerana dipukul.Maknanya tiada pihak akan dipertanggungjawabkan atas tindakan jenayah memukul penjawat awam sebab ia cuma kemalangan saja.

    Kami orang2 Melayu tak minta banyak dari kerajaan,kami cuma minta keadilan bukan penghinaan dan penipuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. India 1-Melayu 0
      Moorthy 1-Mahathir 0

      Delete
    2. Ni lagi satu berita palsu ??? Bila Tun cakap yg kerajaan akan beli tanah tu dari skt development tu ??? Hal tanah adalah hal kerajaan negeri selangor.. apa kena mengena dgn kerajaan pusat ??? atau dgn Tun ??? Kamu ingat Tun akan membazir beli tanah yg ada kuil didalamnya kerana nak bagi tanah kpd keling2 tu ??? Kamu silap besar... tun tak akan membazir duit mcm tu je... dia bukan bodoh nak ikut cakap keling. Keling2 tu kalau nak beli tanah kena cari Sami Velu...bukan Tun ?? Tun kan kedekut tahi hidung masin...itu pun tak faham ke ???

      Delete
  65. mahathir ni memang ada darah keturunan india ke tok? mungkin genetik dna dia lebih kepada india bukan melayu.. bukan anak dia dulu pernah kawin dengan anak samy vellu ke tok? kalau melayu ckp itu ini la,malas la,nak bantuan la..mudah lupa la dan mcm2.. padahal kaum india lg malas, samseng,kaki putar alam dan sebagainya.. wallahua'lam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni pulak guna kaun keturunan org tua tu ??? apa kena mengena keturunan tun dgn keling dok jaga kuil hindu ??? Anak dia... itu dia punya pasal. Kamu kalau dah benci sangat... pergi saja jumpa dia dan cakap depan2. Jgn main serkap jarang cerita kisah keturunan org bagai... buat dosa kering ???

      Delete
  66. Atok tak bagi komen sekarang... kena jumpa depa dulu baru balas komen cucu2 semua. Atok "save the best for the last"... kalau tak berjela2 panjang nanti. Nak kena tahu dulu hujung pangkal dan dari berbagai pihak... kemudian atok buat rumusan...ok

    Semantara tu kau orang tulis dulu... atok dengar ni.

    atok zamany

    ReplyDelete
  67. Macam mana nak tau atok pun tak kena kelentong ngan tun det, dulu masa atok masih dlm umno ckp gst bagus, bila join tun atok pun dah uturn. Sampai skrg yg kena tgkp org melayu jer, India yg merusuh tak sorang pun kena tgkp lagi, ini tok kadir jasin pun ckp. Apa ni tok, dgn bangsa sendiri bukan main berani, dengan kaum lain lembik. Berharga sgt ke undi diorang tu tok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu demo org melayu kat batu buruk tahun 2007 polis tembak dgn peluru hidup, ini demo merusuh sampai membelasah anggota bomba tembak air pun tak boleh? Ini dah betul2 double standard ni tok. Si waytha dan menteri2 dap yg mengapi2 pun tak kena tegur ngan tun, apalagi nak pecat. Betullah agaknya kerajaan skrg mmg dikawal oleh dap. Kalau waytha dan adun dap selangor tu tak kena apa2, susah nak redakan marah org melayu ni tok. Harap tok sampaikanlah benda ni kat kawan tok org2 atasan tu, jgn nak cabar lagi had kesabaran org melayu

      Delete
    2. Yg kamu ni baca tak komen2 atok dahulu ?? bila masa atok setuju dgn GST atau SST ?? Atok tak pernah setuju dgn GST atau SST sebab atok kata, "Kalau dah terlalu banyak cukai, akan jatuh spt duit riba, dan duit riba tu haram " Atok joint Tun sejak tahun 80an lagi... bukan baru ni bro... itu sebab atok kata kamu ni tak pernah masuk blog ni dan nak pakai hentam org ikut sedap mulut kamu saja ??? Kalau tak tahu cerita lebih baik diam ???

      Mana kamu tahu Tun tak tegur si Maytha tu ???> for your info.. tun pagi2 dah panggil dia mengadap pasal kuil dan apa kaitan dgn ICERD tu ??? Keluar pejabat tun muka merah padam lalu depan atok. Itu yg kata tak tegur ?? main sedap mulut je cakap ??? Kamu tak kenal Tun...dan kamu tak tahu stail kerja dia. Jgn tuduh cakap bukan2 kalau tak tahu... faham ???

      Siapa yg buat salah misti kena tangkap... bukan pasal dia india ke..pasal dia melayu ke..atau cina. Salah tetap salah dan tiada siapa terlepas dari undang2. Jadi polis bertindak tangkap mereka kerana mereka melanggar undang2 negara. Ini kamu kena faham... begitulah halnya dgn kejadian rusuhan apa sekali pun. Pasti sesiapa yg salah kena dihadapkan kemakamah supaya ia diadili...

      atok zamany

      Delete
  68. Ini satu lagi tok pasal tanah kat Perak, dap tak abis2 mintak freehold walaupun mb dah bg leasehold 99 tahun. Hal ni akan jadi agenda utama dlm sidang akn dtg. Nampak sgt tamaknya, yelah dia kan paling byk kerusi kat Perak. Tak puashati dgn hal tanah ni sampai mb pun nak dijatuhkannya, nak mb yg ikut telunjuknya mcm nizar dulu bg 100 ekar tanah kat puak2 depa ni. Harap tok dapat buat sesuatu psl hal tanah kat Perak ni, jgn kg cina dpt freehold atau 999 tahun tapi org melayu dpt tengok je. Kalau betul dapat mmg pasti akan jadi hal besar sebab ini melibatkan pemilikan tanah. Nak harapkan tun mmg payahlah sebab dia jadi pm pun perlukan sokongan dap. Harap hal tanah ni dap Perak jgn gelojoh sgt. Wallahuaklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal tahan adalah hal ehwal kerajaan negeri... kami tak campur soal kerajaan negeri. Kamu kenalah bagi tahu sendiri pd Menteri Besar Perak hal ni. Kenapa dan mengapa biar dia sendiri jawab. Kenapa tanya atok ???

      Delete
  69. Berita mutakhir pula tun m kata kerajaan tidak akan membeli tanah itu untuk kuil.Sekali kerajaan negeri selangor melalui mb tak cerdiknya kata nak beli pulak(guna duit pembayar cukai).Mahkamah tinggi dah jatuh hukum tadi tiada sebarang penangguhan lagi untuk kuil terus berada di situ.Sekali pariah moorthy sudah jumpa ag thomas,ag thomas pula kata akan guna kuasa dia untuk kasi settle ini kes(nak override keputusan mahkamah tinggi ke).Kemudian ahli parlimen klang santiago(klang keling kan x jauh bunyinya)pula mahu 'mid valley solution' digunapakai dalam kes ini.Maksudnya kuil itu dikekalkan bersama2 dengan kompleks komersial yg akan dibina one city seperti di mid valley.Banyak cantik muka kau.Tengok semua keling pariah bersatu tak kira agama.Boleh gila melayan kerenah keling ni.

    Tun kata undang2 baru setiap kuil perlu dapat kelulusan pbt dan tidak boleh dibina sesukahati atas tanah orang.Tapi bukan memang dah lama ke undang2 ni,tinggal lagi keling pariah aje yg tak reti bahasa,diorang langgar semacam.Saya rasa undang2 yg ada tu kena kuatkuasa setegas2nya bukan jadi hiasan nak jaga hati pengundi katanya,dengan campurtangan ahli politik macam yg berlaku sekarang.Kalau nak buat rule of law kenalah buat betul2,jangan kasi chance sama geng biawak ni.

    Tolonglah jangan mengalah dengan puak2 hangit ni.Tengok macamana diorang macam kaduk naik junjung bila dapat kuasa sikit.Kalau kita mengalah lagi naik tocang diorang,esok2 depan laman masjid pun diorang bina kuil dek kerana tok sami sudah dapat mimpi situ tempat lahir dewa diorang.Kalau nak buat juga buatlah depan laman rumah moorthy ke kulasegaran ke,tommy thomas ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nmpak dorg bru letak tempat dia sembah tepi pokok atas tanah sendri..tebang je pokok tu..dan bakar benda dia sembah tu..letak amaran..siapa ceroboh tanah pesendirian akn ditembak/atau dikenakn tindalan undang2

      Delete
    2. Tak semudah itu nak main bakar je ??? Bila dia nak buat kuil terpaksa melalui beberapa proses. Pertama diakena pacak "tanda" iaitu serampang 3 mata yg dicucuk limau nipis. Kemudian melibatkan sami2 besar dari India utk tidur disitu dan dapatkan rupa dewa yg ada disitu kemudian dia akan suruh pengukir patong bentukkan rupa dewa itu yg dikatakan 100% tepat. Setelah itu sami2 itu akan membuat upucara "mempertabalkan dewa" itu utk duduk disitu. Peoses ini berlarutan hingga beberapa hari atau bulan hinggalah dewa itu betul duduk disitu barulah team dari India tu akan pulang. Tentunya ia melibatkan wang yg banyak utk kerja2 mereka itu. Dewa ini sebenarnya adalah anak cucu Jin Afrid atau melayu sebut Jembalang Tanah mertabat Syaitan. Jadi jangan main2 nak cabut dan bakar kuil mereka. Sesiapa juga yg ganggu benda2 dlm kuil itu akan hidup merana, gila atau terus mati. Jadi bukannya senang nak bagi pindah saja kuil yg telah dibena dan disembah sekian lama oleh penganut hindu dikawasan itu.

      Cuma jika dalam kawasan tanah kamu ada nampak org2 india selalu masuk dan berkumpul... kenalah ambil peduli. Jangan biarkan mereka hingga sampai terbinanya sebuah kuil kecil.. kemudian merebak menjadi semakin besar dek kerana dikatakan "keramat" kerana sentiasa memdatangkan hajat dan permintaan penganut serta mengabulkan hajat2 mereka. Lepas tu mereka akan mendakwa bahawa tanah itu milik mereka (sebenarnya milik dewa yg telah lahir disitu) dan mereka seboleh2 akan mempertahankannya. Ini sebenarnya yg berlaku disebalik anutan keparcayaan hindu. Memang kita nak buat apa raspek sangat dgn perbuatan syirik mereka itu. Tetapi mereka telak terjebak didalam keparcayaan seumpama itu dan tak boleh keluar daripada masaalah itu sampai mati. Susahkan...???

      atok zamany

      Delete
    3. Kalau atas tanah saya hindu nak main pacak2 kuil,memang saya buang saja.Insyaallah saya yakin Allah akan lindung.Dulu ada kawan dekat rumah dia ada hindu main pacak2 memang dia buang macam tu aje,saya usik dia tak takut ke,dia kata Allah lagi berkuasa.So dia yakin jadi memang takde apa2 pun berlaku.Tapi kalau boleh jangan sampai bakarlah.Wallahua'lam.

      Delete
    4. dgn org biasa mmg mungkin terjadi mcm atok ckpkn tu..tapi dengan ahli abjad yg terima talkin syahadah insya Allah puak2 ni akn kalah mutlak...beberapa tahun lepas sy pernah berlawan dengan puak2 ni lepas balik dari jejak kaki ke kuil terbesar di Malaysia(ikut rombongan kelas punya pasal)..atok tau kn kat mana?mmg sy cam x betul sikit lepas balik tu..nk solat jadi malas..jadi tubuh berat yang amat...lepas solat isya' sy buat pandang adab dan buat jabat 14 dan penimbul dan buang benda x elok tu..4 dri tu awal2 dh kalah bila bt pandang adab..satu kalah(mungkin ketua) selepas buat jabat 14...semasa berada betul2 dlm gua kat kuil tu..saya dengar ada satu suara sgt kuat..bergemaa dri ats bukit..macam tengah marah dan semua kera2 termasuk ketua kera pergi kat suara tu dan bila ketua kera turun kebawah dia pandang lain macam kat saya...

      Delete
  70. Banyak pekara kamu tak faham berkenaan "give and take". Kamu ingat kerajaan berlemah lembut dgn satu kaum saja. atau berpihak kepada india2 tu je ??? Tak ada maknanya... masa BN perintahlah paling banyak bagi tanah pd orang melayu. Kemudian kerajaan PH sekarang baru nak belajar pasal tanah... mcm mana nak buat keputusan ??? Pasal tanah kerajaan negeri dah bekukan permohonan skg ni. Kemudian yg atok tahu kalau tanah tu hak milik sementara, pembangunan ditanah tu juga begitu... mengikut SOP ini juga.

    Ya.. memang kerajaan PH skg ni akan cuba menegakkan UNDANG2. Suka tak suka..pekara ni sedang dilaksanakan dengan tegas. Ini juga bermaksud keling itu tidak akan dapat apa yg mereka tuntut sebab perintah makamah tinggi Shah Alam telah dikeluarkan. Episod cuba menolak keputusan itu...kita tengok sendiri nanti adakah kuil menang atau undang2 lebih utama. Pakailah peguam dari langit hijau sekali pun...kalau dah hak org, tetap akan jadi hak org juga. Itu hukum...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atok, tiada tindakan keatas ahli politik india yang buat fitnah keatas kerajaan malaysia mengenai isu kuil tu?memang negara2 kapir nak tengok malaysia ni kucar kacir mcam dekat arab ke atok?

      Delete
    2. Kan polis dah panggil dia dan ambil keterangan lisan dari dia. Masa kena soal siasat itu, pandai2 lah dia elak dari terkena soal perkauman. Kalau tak dia pasti dah dihadapkan pemakamah. Lagi pun polis buat secara senyap supaya tak kecoh2. Ini dah kira amaran terakhir baginya utk mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman dan bila dia ingkar... tindakan akan dikenakan padanya. Ini semua urusan polis.. jadi kita tak boleh campur tangan.

      atok zaman

      Delete
  71. Betul ke tun m tak tahu agong dah kahwin di russia tok?Atau perkahwinan ini memang mahu dirahsiakan oleh agong.Kenapa sampai nak dirahsiakan ya?Bukannya nak campur urusan peribadi baginda,tp rasanya rakyat berhak tahu siapa yg akan jadi permaisuri agong negara ini.

    Zaman sekarang perkara2 besar begini manalah boleh disorok.Laporan media tempatan dan luar terutamanya melaporkan perkara ini secara terbuka.Gambar2 dan video2 perkahwinan di russia juga boleh kita tonton di youtube.

    Tapi ada yang tak sedap dibaca dan dilihatlah tok pasal isteri agong ini.Sampai menjadi bahan jenaka media2 luar.Tak berani saya perincikan disini,atok mungkin lebih tahu atau kalau tidakpun boleh google di internet.Sebagai rakyat Malaysia merah padam jugalah muka kalau ditanya secara sinis oleh orang luar tentang raja kita dan pilihannya itu.Kalau di forum2 internet sudah dibincangkan secara terbuka dan mendalam background isteri agong ini.Mula2 kurang percaya juga tapi bila sudah terbukti dengan gambar,video dan artikel memang mengejutkan juga pilihan agong ini memandangkan perwatakan agong yang dipamerkan sebagai warak,zuhud dan islamik katanya.

    Kalau atok rasa isu ini sensitif saya tak kisah kalau di delete tulisan saya ini.Tiadalah niat saya mahu menghina agong ke apa.Tapi elok juga atok ulas sedikit kerana isu ini sudah menjadi buah mulut rakyat merata dan diperkatakan secara terbuka.Juga saya rasa pertanyaan saya ini bersesuaian juga dengan topik Melayu,asal usul dan institusi raja2 yang kita pertahankan.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  72. Kalau dia kahwin tapi tak nak istihar pun boleh... itu had dia. Dia saja yg berhak meletak siapa permaisuri agung. Kalau Tun kata tak tahu... itu bermaksud dia tak nak isterinya menjadi permaisuri agung. Tiada peruntukkan untuk dia "mesti" istihar. Terpulang pada dia...ok. Lain2 atok "no comment"..

    atok zamany

    ReplyDelete
  73. salam atok..apakah benar apa yang ditulis dalam aritkel ini mengenai tun m? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=316904305832136&set=a.124233165099252&type=3&theater

    banyak jugak yang kata tun m ni agent yang ikut semua rancangan illuminati/freemason atau geng2 sembah setan ni..

    ReplyDelete
  74. Walaikumsalam cu..

    Astarfirullahalazim, apa busuk sangat hati penulis berotak kecil itu kepada Tun M ??? dah banyak sangat ke amalan2 dia utk kelak diberi kepada org tua tu nanti diakhirat ?? Ni lah salah seorang manusia yg sentiasa nak menimbulkan kebincian kepada org lain dgn melalui media alam maya ini. Dahsyat sungguh tulisan nya.. hingga setiap tarikh, nama org2 yahudi yg dia hafal, siap dgn tempat dan acara ditulis dgn rapi seolah2 kejadian itu benar2 berlaku... cuba tanya, umur dia berapa sewaktu semua pekara2 itu berlaku ??? agaknya sewaktu semua acara yg berlaku itu dia masih sekolah rendah lagi kot ??? macam mana dia tahu semua pekara itu ??? Jadi kita jgn cepat terjebak dgn dosa2 besar memfitnah org dgn tulisan2 kita dan dlm semua kerjabuat kita supaya kitya selamat. Benar atau salah sekali pun kita tetap berdosa kerana mengadu-domba cerita org yg tak tahu hujung pangkal ?? kalau dia benci sangat pd Tun M pun ia tak ada kena mengena dgn kita... lantak dia la kalau nak buat dosa kering (dosa yg tak tahu bila nak minta ampun maaf) sekalipun. Biar kan dia dgn masaalah dia...atok tak mahu masuk campur !

    atok zamany

    ReplyDelete
  75. Salam pada atok dan semua pembaca..

    Wah..lama tak jenguk blog atok ni.. makin panas dan sensasi.. hehe.. tok proton keluaran terbaru akan keluar dan mungkin sudah keluar..? X70 x silap saya.. proton ni masih malaysia punya lagi atau tidak tok?

    -Pengguna proton-

    ReplyDelete
  76. Walaikumsalam cu..

    Beginilah keadaan atok yg "dipaksa" melayan kerinah anak2 muda skg. Susah mereka ni nak faham erti sebenar "mengumpat" ? Ramai yg tahu tapi tetap juga suka buat kerja dosa besar tu. Yg tak best nya.. atok pun terkena tempias perkataan2 yg mereka keluarkan itu. Memang sedap mengata kat orang.. tapi sentiasa diingat.. setiap kata2 yg kamu katakan akan melibatkan dosa. Jadi nak buat apa layan...

    Proton tu dah jadi hak org China... kan najib dah jual 51% iquity saham kepada China. dsn yg tinggsl hsnys 49% saja pada M'sia. Walau pun ia ambil hanya 2( lebih.. tapi tetap dia telah menguasai seluruh Proton. Oleh sebab itulah Tun M nak buat satu lagi kreta nasional 3 yg tak tahu lagi namanya. Sebenarnya Proton itu adalah maruah negara yg si Najib bodoh tak tahu pasal maruah...sebab dia tu memang tak bermaruah pon. Kalau diperhatikan apa saja yg Tun M buat semua nak dicaras, supaya nama org tua tu hilang dalam sejarah negara. Tetapi perancangan Allah mengatasi segalanya. Tiada siapa menyangka bahawa Tun M (PH) boleh menang. Hanya dgn memberi tumpuan membersehkan dan mentadbir negara ini dgn kuat kita akan berjaya. Insyaallah dgn pertolongan semua rakan2 seperjuangan kami... M'sia akan kembali kukuh.

    atok zamany

    ReplyDelete
  77. Alhamdulillah, syukur banyak juga tambahan bajet untuk kementerian kesihatan.. boleh la beli ubat dan alat2 untuk kegunaan rakyat.. yang saya paham Tun ni stail kerja dia.. gaji utk penjawat awam kecil.. tapi bajet dan dana awam akan meningkat dan semua akan terima serta orang swasta atau bekerja sendiri akan masyukkk..

    ReplyDelete
  78. Sebenarnya penjawat awam banyak terima bonus tambahan mengikut kerajinan dan kerja kuat mereka. Kalau tak kerja kuat.. tak dapat apa2. Itu pasal skg semua nak kerja baik2 dan bukan lagi kipas boss. Tun merancang akan banyak lagi akan diberi kepada rakyat jika keadaan mengizinkan. Insyaallah dgn dana yg kami usahakan ini kelak akan juga mengangkat ekonomi rakyat dgn lebih baik lagi. Banyak lagi projek2 utk pasarana rakyat akan kami usahakan terutama perumahan rakyat B40 dan M40. Doakan kami..

    atok zamany

    ReplyDelete
  79. bila jangkaan dana yang atok dan team uruskan akan keluar dan boleh dinikmati seluruh warga Malaysia amnya?

    ReplyDelete
  80. INSYAALLAH... jika semua berjalan lancar awal tahun depan. Skg hanya proses protocol akhirnya saja.

    Maaf.. disini ada sedikit kekeliruan, dana ini bukan utk dinikmati oleh seluruh rakyat malaysia sebab ia dijaga dan dicontrol oleh BNM dan org2 yg telah terpilih utk menjaganya. Bukan sembarangan. Amat ketat jagaannya. Jadi terpulang kepada mereka yg telah dilantik itu utk buat macam mana atas nasihat BNM. Ia berlandaskan projek2 atau perniagaan2. Kalau dia nak tolong kamu... dapatlah, kalau tak ??? meloponglah. Walau bagaimana sekali pun BNM akan campur tangan atas setiap sen yg keluar dari mereka2 itu. Silap2 mereka akan masuk penjara.,,dibawah akta AMLA. Jadi ada kemungkinan mereka hanya akan berdiam diri dan tak mahu kecoh2... menyorok. Sbb takut dengan semua sekatan yg dikenakan pd mereka. Kalau boleh pun prosesnya amat susah dan lambat. Kalau mereka buat projek pesarana dan peumahan kos rendah utk org2 melayu yg baru kahwin... yg ini lah yg boleh dinakmati oleh org ramai. Atau dia buat lebuhraya baru tampa tol... atau dia beli semua hutang PTPTN dan suruh PTPTN pinjam duit dia tampa interest dan kosong % kos... atau dia beli semua hutang felda dan beri pinjaman tanam semula tampa kos.. atau dia beli semua subsidi minyak petrol dan disel dan bagi potongan setiap 1 leter seringgit jadi satu liter akan kurang seringgit (skg 2.20 akan jadi 1.20). Berulah memudahkan rakyat namanya kan...kan..kan. Ada banyak lagi yg mereka boleh buat kalau mereka setuju usul atok ini... terpulang mereka membuat pilihan. Betul tak ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tak boleh terlalu mengharapkan. Nanti bila tak dapat.. hampa.. nanti mulalah salahkan itulah.. salahkan inilah.. Kalau dapat Alhamdullillah.. tak dapat pun alhamdullillah kann tok..
      Saya harap orang yang dipilih untuk menjaganya tak jadi gila.. maklumlah duit boleh jadikan seseorang itu gila.. hehehe...

      Delete
    2. Tambah satu lagi tok..bantuan belanja kawin untk yg belum kawin atau kali pertama nak kawin..
      Lagi satu..betul ke akan ada sultan ke 10 dalam masa terdekat dan semua 9 sultan lain akn serah kuasa kepada sultan ke 10 tu?

      Delete
    3. Tak betul adanya surtan ke10 di Msia ni. Kalau ada pun Najib dan Rosmah la yg nak sangat jadi surtan utk lari dari semua kes2 dia dan menyelamatkan kesemua kawan2 dia yg terpalit dgn kes2 di Makamah. Itu yg masih saja nak buat perhimpunan ICERD nanti kononnya perhimpunan kesyukuran sbb iCERD tak jadi.. nak tanya zahid dan hadi...siapa yg bagi tutup itu kes. Kami ke kamu ??? Banyak songeh. Lagi ngada2 buat perhimpunan. Kan kerja membazir dan penatkan diri saja. Kerja yg tak bermanafaat. Saja nak tunjuk kkuat kot ??

      atok zamany

      Delete
    4. kemasukkn dana yg banyak ada harapan x untuk duit malaysia jadi mahal macam duit kuwait,oman,euro atau pound sterling?biar lagi mahal dari duit negara selatan tu macam dlu2..biar semua rakyat malaysia yang kerja dekat negara selatan tu balik kerja kat malaysia..

      Delete
  81. Dah ada pun yg jadi gila..siap bertumbuk sampai masuk hospital lagi. Itu belum dapat...kalau betul2 dapat esok bagaimana ??? Itulah sebabnya atok dah bilang dulu lagi...jangan dilantik org2 bodoh jaga duit sebanyak ini..haru biru hidup mereka sebab mereka bertuhankan duit. Yg paling best nya dana ni bukannya mutlak dia punya... cuma jaga je,,dah lorat semacam, belagak konon terkaya di Msia. Bukannya dia seorang yg kaya... ramai lagi group kami ni. Inilah manusia, jadi tamak haloba. Bila dah ada satu bukit emas.. nak lagi satu bukit emas, sampai org lain punya pun dia nak sakau. Pertama sekali PM terdahulu pun dah jadi sasau pasal dana ni. Mcm mana dgn orang2 lain geng2 dia tu ??? hampir juga nak beroerang kalau boleh. Walhal bukan duit dia pun ??? Banyak cerita sedih disebalik dana ni. Tak tahu kenapa melayu jadi begini.. Insyaallah jika Allah izin..semua pekara akan dipermudahkanNya Hanya tinggal masa dan keadaan menentukannya sambil kita semua berdoa akan mencapai kejayaan ini. Ini mungkin salah satu petunjuk sudah sampai masanya dunia hampir kiamat agaknya.. waallahua'lam

    atok zamany

    ReplyDelete
  82. Salam tok..

    Owh kiranya proton milik syarikat china la ye walaupun saham lebih 2 peratus je.. baru je nak usya2 kereta proton terbaru x70 tu.. kalau mcm ni beli perodua alza la.. hehe.. perodua milik malaysia kan tok? Tak pun tunggu keluaran buatan malaysia yang baru..

    Sape yang bertumbuk sampai masuk hospital tu tok? Ni lah manusia..pasal duit harta pangkat wanita kabur.. susah jugak nak hadap duit banyak2 ni kan tok.. silap2 semuanya nak jadi tuhan..hehe.. mungkin dunia sudah sampai penghujung.. wallahua'lam..terima kasih tok..

    ReplyDelete
  83. Benar..produa memang milik Msia lagi.

    Siapa yg betumbuk tu.. tak boleh lah atok cakap nama dia disini. Cukup saja tahu "pasal duit adek beradek pun boleh bergaduh". Begitu lah akibatnya jika cemburu dan tamak haloba bangsa yg dipanggil MELAYU. Sejak azali lagi sampai sekarang perangai ini tak kan hilang. Hanya yg beragama saja akan tak kisah soal jumlah.. mereka lebih takut pd tanggungjawab keatas dana seumpama ini. Klu tak buat kerja esok kena disoal. Pertama sekali soal ZAKAT nya. Duit zakat saja pun tak tahu bila boleh habis diagehkan ??? entahlah...

    atok zamany

    ReplyDelete
  84. Salam atok...negara kecil selatan ugut nk ambk tindakan ketenteraan dekat malaysia kononya malaysia ceroboh perairan mereka..agak2 mereka ni berani ke buat camtu?atau saje nak tengok reaksi kerajaan baru malaysia?dlu pernah mimpi putrajaya kena serang dan kena bom dengan pesawat pengebom..dekat pesawat tu saya nampak logo bintang satu warna merah..harap sekadar mainan tido..

    ReplyDelete
  85. Saja dia nak cuba try test kita kot. Padahal mereka tahu ruang udara itu milik Msia, tapi gatal juga nak sambung lapangan terbang changi siap tambak laut lagi guna pasir Msia. Mentang2 Msia pernah bagi kebenaran mereka menjaga tgrafik udara kawasan itu.. skg kira nak "rampas" terus hak yg kita ada itu. Itulah sebabnya kita ni terlalu "BERTOLAK ANGSUR". Bila org tolak.. kita kena beransur. Sampai matilah pemimpin UMNO buat kerja bodoh sejak dari dulu lagi/ Skg baru pekara begini terkeluar dan PH kena bagi selesai. Semua pemimpinan UMNO ni buat kerja menyusahkan Msia...mungkin juga ada apa2 dibelakangnya ???

    Suka tak suka... kita kena ambil balek. Dah lama sanghat tu ??? Kalau dia berani sangat nak tembak... atok dekat je di sebelah ni ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak ketegasan kerajaan malaysia hari ini...dia nk batu putih sangat..malaysia dah bagi..dan sekarang malaysia nk tuntut hak malaysia balik..tok..betul ke tun m masa dia jadi pm ke-4 dia pernah cakap malaysia ada bom yg boleh hancurkan singapura secara total?ada orang kata singapura ni israel asia..betul ke?

      Delete
    2. Mana lah kita ada bom "mass distraction" yg kamu cakap tu. Melalui konvension antarabangsa PBB, Bom jenis ini telah diharamkan penggunaannya dan pengeluaran bom jenis ini juga tidak lagi dibuat secara terang2 oleh US, tapi Russia dan China masih saja tidak peduli dgn amaran duani itu. Yg kita nak beli bom besar mcm tu nak buat apa. Kita bertawakal saja pada Allah yg memiliki sebuah bom bastik yg terbesar diseluruh cakarawala dimana jika bom itu meletup seluruh dunia dan cakrawala bimasaktinya akan hancur lebur, hancur menjadi suci dalam debu hingga tiada sebesar zarah pun tinggal ujud lagi. Kita dah memasuki ke zon waktu akan terjadinya ledakkan bom ini. Jadi mengapa masih saja hayal dgn cerita2 org tentang dunia ??? kejar akhirat kerana disana tiada perang dan bom, tiada buruk sangka dan penghianatan, tiada hasad dengki dan iri hati. Hidup aman damai tiada gangguan. Maka nikmatilah hidup yg masih tersisa ini dgn penuh kesyukuran dan redha.

      atok zamany

      Delete
  86. betul ke ni tok?sejak akhir2 ni susah betul nak tahu berita betul2 sahih..
    https://www.facebook.com/menterifacebuk/photos/a.289439544840958/572780723173504/?type=3&theater

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni satu lagi tok http://www.utusan.com.my/berita/nasional/dr-m-lancar-himpunan-hak-asasi-manusia-sama-hari-daulathimpunan-812-1.800217

      adakah tun m sokong icerd ni?

      Delete
  87. Entah lah...atok pun tak tahu ???

    Tak mahu terbabit dgn cerita fitnah memfitnah dan tidak terpalit dgn dosa besar ???

    Jaga je diri sendiri kerana dunia sudah hampir kiamat ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  88. Assalam semua... perusuh yg membelasah abg Bomba Adib dibebaskan dgn jaminan 2K saje. Harap dapat dikenakan balasan setimpal iaitu cubaab membunuh.

    ReplyDelete
  89. Lawyer dia pandai bagi alasan.. dan polis pun bodoh buat tuduhan dan suruh org mengaku salah. Sampai mati pun org tak akan mengaku salah. Itu sebab polis terpaksa lepas dgn ikat jamin murah dan polis kena cari lagi bukti dan saksi yg melihat kejadian itu, Jadi polis kena tunggu adib sihat baru boleh ambil keterangan dia. Kadang2 polis main serkap jarang je nak tuduh orang. Inilah jadinya...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. sprm pon kena join sekali buat siasatan..supaya siasatan lebih telus tanpa sebarang rasuah...

      Delete
  90. Lepas satu... satu isu baru timbul. Minggu ni bagi tumpuan pada Tabung Haji pulak ... Kuil dan icerd dah jadi isu basi. Atok tolong komen pasal Tabung Haji.... nampaknyer Tahun 2019 xder hibah utk pendeposit THaji(baca : Melayu Islam)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud saya... mmg duit TH dah kena rompak ka dgn kerajaan trdahulu? Kalau benar.... amat mnyedihkan bila yg diberi amanah brlaku curang.

      Delete
  91. Najib mana boleh nampak "Tabung".. asalkan ada saja duit dlm tabung itu dia akan cari jalan nak kebas, macam toyol, si aziz bodoh tu ikut saja telunjuk boss toyol tu. Bak pusing2 cakap. Betul lah apa yg telah didedahkan dlm parlimen tu. Duit tabung haji dah tinggal sikit sbb dah hilang 4.1 billion, konon melabur dlm projek 1MDB (pasal pembelian tanah dulu).. orang beli tanah kita, patutnya kita dapat duit..Ni kita pulak hilang duit. Tak ke penipu namanya ??? Tanah kemana..duit kemana ??? Mereka bedua ni patut disumbat dlm pebjara selama2nya. Baru bebaloi dgn perbuatan mereka... sampai tergamak curi duit org nak pergi haji ??? tak ke gila namanya. Itu kjn tak check lagi tabung2 lain spt wang tabung khairat kematian.. atau tabung amanah wang yg tak dituntut waris2 yg kematian keluarga mereka (amanah raya negara).. tabung masjid (collection hari2 jumaat disemua masjid). dan entah apa lagi tabung.. Nama pun Raja Toyol Dunia (kiltokrasi)...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedehnyer... 2018 nyer closing akaun nanti xder dividen gamaknyer. Minta Atok sruh geng Atok suntik dana ke TH.... impak nyer besar kepada orang Melayu Islam dimana sokongan ke atas kerajaan akan mnjadi lebih baik. Pandangan saya.

      Delete
    2. PM tak suka kami buat mcm tu.. dia nak TH kena bangkit sendiri dgn apa yg mereka ada. Kami tak kisah kalau kerajaan perlukan bantuan kami, tapi PM ni ada caranya tersendiri yg susah org nak faham. Walau bagaimana pun kami tak akan biar saja masaalah dlm negara... kami punya berbagai cara utk bantu TH, jika pihak bnm dan managmentnya setuju..insyaallah TH tak akan bangkrup.

      atok zamany

      Delete
    3. Tok..kenapa ramai org mara h bila dpt tau TH dduk bawah selia lge??dlm kata lain lge jaga th tu.

      Delete
    4. Yh tak duduk bawah lge la. Ia dijaga oleh BNM sekarang.. bukan MoF. BNM dgn Mof adalah dua ejensi kerajaan yg berbeza. BNM tidak lagi duduk didalam Mof mcm zaman najib. Ia adalah intiti bebas yg tak boleh dipolitikkan, spt mana penubuhannya mengikut konvension Bank Dunia, Kamu ingat Tun tu bodoh sangat ke nak letak TH dijaga oleh orang kafir. Lagipun Th dikawalselia oleh JAKIM dan jakim pulak ditubuhkan didalam JPM, bawah PM. Sekarang PM suruh BNM jaga kerana penyelewingan yg telah berlaku oleh pentadbiran dulu hingga hilang 4.1 Billion.

      Ini semua propaganda BN yg nak bangkit sentimen perkauman supaya org melayu marah kpd PH. Dgn menaikkan kemarahan org melayu akan terjadi huruhara dan akan cepat kerajaan PH dapat ditombangkan. Mereka cuba nak selamatkan pemimpin2 yg dah masuk dlm makamah kerana rasuah dan salah laku dari keluarga UMNO khususnya. Jgn jadi pak turut mereka... jangan jadi bodoh ikut saja telunjuk mereka. Kena fikir dulu kenapa mereka ujudkan pekara2 karut dlm bangsa melayu???? Mereka dah kering idea skg !!!

      atok zamany

      Delete
  92. Sedih tgk malaysia selalu kena buli dengan negara jiran..selalu diperkotak katik sebab pertahanan malaysia x secanggih negara jiran walaupon kualiti askar malaysia lebih bagus dri negara jiran yg suka buli malaysia..bukan la nk berperang atau tunjuk hebat tapi bila malaysia ada aset pertahanan yg canggih dan setaraf dengan negara jiran...ada la jugak dorang gerun nak buli malaysia selepas ni..lagi2 negara kecil selatan tu..ibarat seorg budak selalu kena buli dgn bdk2 nakal yg ada seni pertahankn diri tiba2 jadi gerun nak buli bila tengok budak yg selalu kena buli tu belajar silat abjad..harap kerajaan hari ini x kedekut bajet pertahanan mcm kerajaan sebelum2 ini

    ReplyDelete
  93. Kerajaan skg memang tak punya banyak dana utk biaya pembelian peralatan, aset2 dan senjata2 baru utk ATM. Jgn kata nak beli baru...yg dah ada tu pun tak mampu diperbaiki. Mana taknya, bila najib jadi menteri pertahanan dan beli kapal selam yg tak boleh selam.. maka ATM hilang duit berbillion ringgit utk transection itu saja dan sampai sekarang kantong ATM dah kosong. Bila Mat Sabu masuk pejabat, pertama sekali dia suruh check ialah dana yg masih ada. Dia terkejut tengok semuanya kosong. Inilah yg dikatakan "harapkan pagar.. pagar makan padi". Hisamudin tu pulak pak turut spt kerbau dicucuk hidung... yes boss. Jadi tak boleh buat apa2 la. Mereka tak boleh buli kita sesuka hati.. PM bukannya bodoh nak ikut cakap mereka. Kali ini mereka pulak kena ikut cakap kita... tak percaya, tengok je nanti !!!

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengan dana yg ada tu..tak boleh ke suntik sedikit tujuan selenggara atau naik taraf aset yang ada atau beli sistem pertahanan udara jarak sederhana dan jauh,..tak dapat beli yang baru..selenggara aset yang ada supaya lebih up-to-date pun jadi la..dan kenapa mat sabu dipilih jadi mentri pertahanan?kenapa tak pilih panglima atm sebagai menteri pertahanan memandangkan panglima atm lebih arif tentang pertahanan negara seperti yang diakukan oleh negara kanada?

      Delete
    2. Semasa kami menandatangani semua surat perjanjian dgn badan2 besar dunia yg menjaga dan menyelangara hal ehwal kewangan dunia itu, antara salah satu syarat ketat yg kami kena persetujui ialah "kami dilarang sama sekali utk menyediakan, membeli, membesarkan, mengunpulkan sistem pertahanan negara kami walau dengan apa alasan sekali pun, samaada secara terus atau sebaliknya atau dengan mana2 kerajaan sekalupun". Jadi dengan syarat itu kami tidak boleh menolong negara utk membeli aset2 ATM.

      Menteri pertahanan memang tidak dilantik dari mana2 staf ATM kerana dibimbangi akan melakukan komplot dan konsprasi pemberontakkan melawan DYMM Agung dan menjadikan negara ini sebagai sebuah Republik. Kita punya sistem kawalan ini dan undang2 supaya semua staf ATM patuh dan taat setia kepada DYMM Adung dan PM serta semua kebinetnya selama dia memakai seragan ATM itu hinggalah dia pencen. Jadi ianya terkawal dan mereka hanya kena berkerja dgn ikral dan sumpah taat setia itu saja. Memang ATM semistinya dikawal selia oleh politik kerajaan pusat supaya ia berjalan mengikut apa yg diputuskan oleh kabinet Kerajaan yg diketuai oleh PM. Itu sebab kamu lihat, selain setiausaha Menteri, Panglima AYM akan selalu saja dibelakang Mat Sabu kemana2 dia pergi. Maksudnya Panglima akan feed Menteri Pertahanan dlm banyak hal termasuklah perkataan2 yg hendak diucapkannya dalam ucapan dlm majlis2 rasminya. Kita berbeza sedikit dari negara2 luar walaupun kita dilihat terkebelakang dari segi asset atau sestem.

      atok zamany

      Delete
    3. sampai macam tu sekali syarat badan2 besar letak padahal itu hak malaysia..mungkin badan2 besar ni takut kalau malaysia jadi negara Islam paling kuat dari negara badan2 besar tu..tapi apa boleh buat..dah termaktub dalam syarat dan perjanjian..

      ohh..baru saya faham kenapa menteri pertahanan dan menteri kdn mesti dari ahli politik sendri dan bukan dari anggota atm dan polis..

      Delete
    4. Apa susah,kalau macam tu salurkanlah dana itu ke kementerian2 lain.Kemudian bajet yang sepatutnya untuk kementerian2 lain tu salurkan balik pada kementah/atm.

      Apa guna ada duit berkoyan kalau kita tak boleh guna ikut kemahuan kita.Saya rasa kita kena pandai 'main' sikitlah supaya tidaklah nampak macam dicucuk hidung sangat oleh kuasa2 asing ni.

      Delete
  94. Tok,

    Apa kes Pulau Kukup?Kenapa tanah itu nak dijadikan milik sultan?Banyak juga tanah di johor yang milik sultan atau dimilik sultankan telah menjadi tanah warga asing china dan spura seperti kes forest city atas nama pembangunan dan dengan alasan bukan hakmilik kekal pun cuma 99 tahun shj(macamlah 99 tahun tu sekejap).Begitu juga katanya yang berlaku di gelang patah,pontian,mersing...

    Kita rakyat biasa ni tak boleh bersuara ke tok,kena redho,pasrah saja dengan perlakuan sultan?Pulau Pisang yg dah jadi macam hakmilik s'pore tu taknak pula di ambiknya.



    ReplyDelete
  95. Jangan marah...sabar. Sebenarnya pulau kukup tu memang hak milik surtan Johor sejak dulu lagi. Baru2 ni adalah pihak nak majukan pulau tu jadi tempat peranginan dan dibena carley dan hotel disitu (proposal kpd kerajaan negeri) kemudian beberapa org dlm ngo alam sekitar dapat tahu dan pergi mengadu kat surtan. Itu yg surtan kuatkusaskan hak milik dia disitu supaya tetap menjadi taman negeri dan tak boleh diganggu semua yg ada disitu. Kena lah ada hutan bakau utk menghalang hakisan ombak. Atok fikir surtan telah bertindak dgn bijak dan menghalang semua pulau di johor "dijajah" sesuka hati oleh mereka2 yg suka mengambil kesempatan.

    Isu Pulau Pisang tak sama dgn pulau kukup. Di pulau pisang ada rumah api yg dijaga oleh pihak s'pore sejak tahun 60an. Ia mengikut undang2 antarabangsa. Tapi tanah2 yg ada di pulau itu kebanyakkan milik warga johor. Moyang2 atok memang dapat anugrah dua bidang tanah disitu siap dgn grannya sekali. Surtan Ibrahim yg bagi. Sekarang dijaga oleh keturunan mereka lah (iaitu sepupu2 atok). Kalau musim manga pulau, atok selalu kesana pergi kutip buah2 manga pagi2 disana. Mereka ada bina rumah persinggahan keluarga kami disana. Sejak atok kecil lagi selalu kesana. Tak ada pun nampak askar s'pore disana. Yg ada rumah api tu je...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok setuju x kalau johor keluar dri malaysia?apa punca sebelum ni perkataan tu selalu bermain di media sosial?ape kesan terhadap malaysia jika johor keluar dan apa kesan terhadap johor sendri..kalau johor keluar..adakah singapura akn bergabung dengan johor?

      Delete
    2. Atok tak setuju kerana Johor akan kebelakang semula macam zaman 60an dulu. Apa yg telah ada di Johor ni dibina aelama 65 tahun dahulu dan semua itu adalah usaha kerajaan persekutuan. Kerajaan negeri jaga apa yg telah kerajaan persekutuan buat. Kemudian semu itu guna duit yg sangat banyak, ratusan billion. Bagaimana johor nak keluar sedangkan jika hasrat ini diteruskan juga johor kena bayar pampasan kpd kerajaan persekutuan ratusan billion yg tak dimiliki oleh kerajaan johor ??? Nak harapka raja ??? dia tahu cakap saja... sebab marah kerana perniagaannya disekat.. mula nak merajuk ??? sikit2 merajuk ??? kata gengster sangat, apa merajuk2 ni ?? relex la bero...cool la... tak chil langsung ???

      Nak buat apa Spore nak joint Johor. Dia dah jadi negara maju.. nak ikut johor yg akan mengundur kebelakang pulak ??? Takkan akan belaku pekara pelik mcm tu..percayalah.

      atok zamany

      Delete
  96. Apa yg saya nampak dengan perkembangan politik semasa bilamana umno sabah lumpuh kerana keluarnya mp dan adun beramai2 dr umno.Kemasukan bersatu ke sabah dan sarawak.Kemasukan mp2 umno ke bersatu.Yang terbaru mas ermieyati.Desas-desus ada ramai lagi mp umno akan menyusul.Saya kira ini semua percaturan tun det untuk memperkukuhkan parti bersatu dan kedudukan orang2 Melayu secara tak langsung di dalam parlimen.

    Kita semua tahu kedudukan ras yang tidak seimbang di dalam dewan dimana majoriti mp terdiri dr bukan Melayu sebelum ini i.e 66 berbanding cuma 58(keputusan pru14).Minoriti yang memerintah majoriti adalah tidak baik untuk sebuah kerajaan dan akan mewujudkan senario politik yang tidak stabil dan keharmonian antara kaum yang rapuh.

    Saya jangkakan selepas semua 'proses' ini selesai kerusi Melayu Islam boleh mencapai lebih 80 kerusi dan kembali menjadi majoriti di dewan rakyat.PH akan menguasai 2/3 majoriti meninggalkan kedudukan pembangkang yg lemah terutamanya umno.Sama ada bersatu boleh menjadi dominan bergantung kepada berapa mp umno yg berjaya dilobi atau melompat ke dalam bersatu.

    Anwar pasti melihat pekembangan ini dengan penuh curiga...

    p/s:ini cuma serkap jarang saya,atok mungkin lebih maklum situasi sebenar,tak gitu tok?hehe

    ReplyDelete
  97. Ada lebenaran juga apa yg kamu cakap ni. Kemungkinan itu tetap ada dgn keadaan UMNo yg sudah dihujung tanduk dan dijaga oleh tiang2 lama yg buruk dan usang. Mereka dah mati langkah hingga mengeluarkan kenyataan2 bahawa "UMNO masih ujud lagi". Itu menunjuklkan seolah2 UMNO memang dah semakin lenyap dari pandangan org2 melayu... jika trand ini berterusan dgn hampir separuh kepinpinannya disumbat dalam penjara, jadi apa lah yg tinggal dlm UMNO ??? hanya puing2 rapuh dan buruk dimakan bubuk2 dek masa yg berlalu. Kalau ada g baru pun tak boleh pakai idea mereka kerana berbaur kemarahan dan sentimen perkauman yg sangat tinggi. Masyarakat sekarang semua dah meningkat dgn anjakan paradikma yg Tun suntik dlm minda mereka. Jgn lagi resisi dan bersifat terbuka dan keluar dari kotak2 usang. Walau pun begitu terbuka... melayu ini misti pun berfikir positif dan terbuka, mereka seharusnya sensitif menjaga kebajikan keturunan mereka akan datang. Itu sebab kestabilan politik melayu kena diperkukuhkan walau pun anwar ingin jadi jaguh. Tapi melayu juga bukan bodoh nak ikut telunjuknya. Ada pilihan yg lain yg boleh diharap dan lebih menampakkan kebolihan mentadbir dgn baik. PKR tak punya identiti ini, mereka hanya bangkit kerana dendam yg berpanjangan. Sampai sekarang mereka curiga dgn bangsa sendiri dibawa2 kemana2 pun gelangang... fikiran dendam mereka akan kelihatan, Ini yg nak jadi jaguh melayu ??? hentikan lah !!

    atok zamany

    ReplyDelete
  98. assalamualaikum tok..

    apa pandangan atok tentang azmin ali? ok ke dia? liberal ke? adakah dia lebih kepada perjuangan anwar ibrahim atau pun mahathir? terima kasih tok..

    ReplyDelete
  99. Dia ni masih baru dan banyak kena belajar lagi drp Tun. Itu sebab Tun tarek dia masuk kebinet dan pegang satu potfolio yg baru supaya dapat belajar pekara yg lebih luas hingga keperingkay antarabangsa. Jgb hanya duduk dlm Selangor je. Soal libral tu memang ada tapi tak lah ketara sangat macam anwar, dia masih boleh membanetu dirinya kearah yg lebih baik dari apa yg dia buat dahulu. Samaada dia berpihak kepada mana2 tu tidak timbul sbb semua org pun tahu yg anwar adalah mento dia sejak dulu lagi. Cuma sekarang dia manu belajar cara pwmikiran baru yg Tun beri kepadanya supaya jgn ikut politik dendam. Dendam tidak akan bawa kemana2 dan akan menjahanamkan manusia kerana dibelakang dendam adalah duduknya Iblis dan Syaitan, Jadi kena lihat lebih luas dan terbuka.

    atok zamany

    ReplyDelete
  100. Assalamualaikum tok

    Sy zam tinggal kat batu pahat. Nk ambik talkin yg terdekat kt mana ye tok

    ReplyDelete
  101. Walaikumsalam cucu zam yg diberkahti, semoga Allah sampaikan hajat kamu dgn limpah rahmatNya...insyaallah/

    Utk pengatahuan kamu atok tak ada no tel badal di Batu Pahat. Mungkin kamu boleh bertanya kepada badal (wakil) yg berada di JB (no tel: 012-7756040 Uts Ibrahim) atau di Melaka (no. tel: 019-3752010 / 06-3852693). atau boleh saja yel kepada Ust Yunus di no 013 2303274. Mereka akan bagi info kepada kamu berkenaan badal yg berada di Batu Pahat. Insyaallah.. Allah permudahkan usha kamu.

    atok zamany

    ReplyDelete
  102. Nampaknya AG berbangsa keling yang dulunya dilantik untuk menangani kes najib razak kerana kehandalannya konon2nyalah tapi kemudian tarik diri,telah menggunakan(menyalahgunakan?)kuasanya untuk memberi hakmilik tanah kepada pihak kuil mariamman yang menceroboh tanah milik one city secara haram.AG tommy thomas telah meng override keputusan mahkamah tinggi yang menghukum sebaliknya dengan sewenang2nya?Seorang peguam Negara menggunakan kuasanya atas dasar perkauman?Duit gantirugi tanah dibayar kepada one city oleh siapa?Kerajaan Selangor?Guna duit siapa?
    Inikah contoh rule of law yang ingin ditunjukkan oleh kerajaan PH kepada rakyat?

    Tanah yg diduduki secara haram pihak kuil dapat.Duit pampasan rm1.5 juta pun depa sapu.Tanah ganti yang sudah dibina kuil pun dapat.Kes ini akan dijadikan precedent untuk kes2 kuil haram pada masa depan.Tidak ada siapa yg akan berani 'mengganggu' pembinaan kuil haram di atas tanah orang kerana akan sentiasa dibela oleh 'undang2'?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada siapa diatas undang2 negara ini ! Ini asas pertama yg kamu kena tahu. Baik pihak peguam atau pendakwa semuanya kena hormat dan taat kepada keptusan Makamah Tinggi walau dia Menteri sekalu pun. Keputusan yg telah diberi oleh makamah menyebut dengan jelas status tanah itu milik One City, jadi tidak timbul ada mana2 pihak yg boleh over rule keputusan itu. Buatlah macam mana... undang2 akan tetap berpihak kepada yg berhak. Kamu ni dah silap berkenaan kenyataan Tony itu dan kenyataan Menteri Besar Selangor. Cuba kamu baca betul2 sebelum kamu bercakap ??

      Duit pampasan one city kena dipulangkan. Wang 1.5j ini telah dibayar kepada pihak kuil, jadi kenalah dipulangkan semula. Bukan guna duit rakyat ??? Kemudian pihak kuil kena menyerahkan tanah semula kepada one city. Inilah kenyataan yg benar jika mengikut keputusan Makamah. Hendak tak hendak pihak kuil kena juga pindah. Tidak timbul utk pihak kuil ingin menubuhkan jawatan kuasa bebas seperti yg Tony dan Murty cakapkan itu. Itu soal lain. Asas utama diatas keputusan makamah ialah hak tanah adalah milik one city. Kemudian atas ehsan one city telah membayar pempasan 1.5j utk urusan pemindahan... tapi keling2 itu dengil dan berkeras juga. Jadi sebelum kerajaan bertindak kasar... lebih baik mereka pindah. Kerajaan masih saja memberi mereka ruang berfikir dan berbincang sesama mereka. Itu saja yg kerajaan beri... lain tak ada, faham ???

      atok zamany

      Delete
    2. Ini beritanya yg mengatakan kuil tu boleh stay di situ atas campurtangan AG.Tak tahulah kalau sy salah faham
      https://www.nst.com.my/news/nation/2018/12/440941/devotees-relieved-temple-can-stay-put

      Delete
    3. AG tiada kuasa utk over rule keputusan makamah. Takkan lawyer one city duduk diam saja... kecuali one city dan lawyer buat keputusan utk bagi tanah itu kpd kuil dgn perbincangan dalaman yg mereka buat. Tiada kenyataan drp one city..yg ada cuma drp keling2 tu je dan AG. Kenalah tanya kpd one city dan lawyer mereka juga barulah tahu pekara sebenar. Itu hanya kenyataan one sided yg tidak jelas. Apa pun... itu urusan mereka, kita buat apa nak bising2. Sukahati mereka lah... yg kita bising ni nak buat apa ?? bukannya soal masjid ke.. atau surau ?? Ia tak ada kena mengena dgn kita.. biar kerajaan dan undang2 selesaikan.

      atok zamany

      Delete
  103. tok..betul ke semasa peristiwa pertempuran antara kiyai saleh selempang merah dengan cina di batu pahat johor dan peristiwa perang sabil perak punca kepada kekalahan org cina semasa dan orang cina jadi hormat kat orang melayu..dan dia tambah lagi kalau tak kerana orang banjar yang angkat senjata semasa dua peristiwa tu..orang melayu dicop tiada telur oleh puak cina dan india..mungkin dia marah kot orang banjar yang bermatian semasa peristiwa tu tapi yang dapat nama melayu ..kalau atok ada cerita sebenar disebalik kekalahan puak cina semasa 13 mei tu harap tok tak berkeberatan untuk berkongsi la..

    ReplyDelete
  104. Kamu ni pun dah macam org cina berfikir ?? "PERKAUMAN". Baik dia banjar ke, bugis ke, jawa ke, orang asli ke..dll itu semua dikira MELAYU. Jadi apa maksud kamu " kalau tidak kerana org banjar... melayu dianggap pengecut" ??? Tahu tak kamu apa semebarnya berlaku waktu itu ??? bukan saja banjar.. malah semua melayu terutama org bugis di johor yg maju kehadapan dahulu sebelum banjar dan jawa ikut serta. Jadi kamu org2 bugis tidak pernah angkat muka dan berkata apa2 berkenaannya... malah kami beranggapan bahawa kami MELAYU lah yg bangkit menentang kaum cina kominis itu semua. Tiba2 sekarang ada pulak suara2 sumbang ingin meletakkan satu kaum saja yg sangat2 berani dan menjadi hero. TTTTooooolllloooonnnnggggg sikit ya?? Kalau tak tahu apa2 jgn celupar mulut nak mengata itu ini ??? lebih baik kamu diam dari nak bercakap pekara yg kamu tak tahu ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  105. Anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim disahkan meninggal dunia pada jam 9.41 malam tadi - Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin

    ini la malaysia..pembunuh masih terlepas dengan alasan tak cukup bukti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Innalilahiwainnalahirojiun.... semoga Adib sentiasa dalam Rahmat Allah dan pelakunya dilaknat Allah.
      Maafkan kami Adib... kami lemah dan x mampu membela kematian mu.

      Delete
  106. Sudah sampai masa dia utk mengadap Allah... redha dan sabar pada semua ahli keluarga dia, Semoga Allah terima dia sebagai seorang suhada. Siapa kata pembunuh dia terlepas ?? Mana boleh lepas.. ada 4 orang yg ditahan dulu kemudian dilepaskan kerana tamat reman. Itu tidak bermakna mereka akan terlepas sbb video yg polis dah bagi jelas, memang nampak muka2 mereka yg terlibat. Oleh kerana Adib dah meninggal dunia.. mereka pastinya akan kena tangkap semula dan akan dituduh dibawah sek 302 kerana memukul dengan niat membunuh dan ternyatalah bahawa org yg dipukul sekarang benar2 dah meninggal dunia. Maka siapkan diri masing2 dan pasanglah lawyer handal2 utk lawan kes ini. Susah nak lepas kerana bukti dan saksi memang ada ditempat kejadian. Pusing kot mana pun... itu angota keselamatan yg kamu bunuh. Berani buat beranilah tanggung. Nak tunjuk kuat sangat.. skg mcm mana ??? Biar undang2 memutuskannya.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok buatlah aper yg patut untuk membela pemergian Adib... semoga Adib tidak disia sia kan
      Gunalah connection aper yg ader atas kapasiti atok dgn pemerintah.... perkara ini harus diselesaikan dgn segera jika tidak ianya akan membarah.

      Delete
    2. Apa boleh buat hukuman mati pun dah dimansuhkan..

      Delete
    3. Ya ...tak payah hang suruh, atok dah buat pun. Tunggu kenyataan Ketua Polis Selangor atau KPN esok berkenaan "mendakwa si pembunuh" itu. Takkan MKN nak diam diri. Ini kes bunuh anggota kerajaan. Kami kena ambil serius lah. Kalau tak semua org nak bunuh polis, tentera, bomba, apm , malahan penguatkujasa parking pun pernah kena belasah dan dah dapat hukumannya...inikan lagi bunuh. Kamu tu sabar boleh tak ??? ingat senang ke kerja ni ??? Kalau dakwa, kami nak pastikan kena hukum.. bukan kena lepas ?? Bagi polis buat kerja mereka.

      Pemansuhan tu baru peringkat perbincangan saja... belum dilaksanakan pun. Kan ramai yg bantah sebab "melepaskan penjenayah yg membunuh ahli keluarga mereka' siapa yg tak marah ~~ Lagi2 hukuman telah pun dijatuhkan. Itu yg mereka tak puashati. Dlm jenayah, Islam pun meletakkan hukuman membunuh dibalas dengan bunuh juga, Jadi mestilah adil..kan. Takkan nak main redha je...

      atok zamany

      Delete
    4. Saya doakan action Atok diambik berat oleh Polis dan Pendakwaraya. Semoga pemergian Adib terbela. Tringat Atok kata dah sound Mourthy berkaitan isu icerd sblom kes kuil suruh dia jgn bnyak cakap....

      Delete
    5. https://scontent.fkul14-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/48370794_10218267750189054_1097671878534758400_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent.fkul14-1.fna&oh=0f58e06eb0e404da4d578bb8ebc2218f&oe=5C9AED8A

      harap pihak polis tangkap keling paria ni sekali..terlalu bnyak dia keluar statement rasis..sampaikan sanggup fitnah arwah adib dengan mengeluarkan statement ni..

      Delete
  107. Masing2 mengeluarkan kenyuataan berbaur rasis tu semata2 nak popular cepat. Ialah nak jadi hero kaum dia, jadi sanggup kata yg bukan2. Itu sikit je..ada yg lebih teruk dari itu. Orang dah meninggal dunia pun masih nak mengata.. sebab cemburu semua bagi tumpuan kepadanya dan anggkat dia jadi hero negara. Kenapa rasa cemburu.. bukan ada kena mengena pun dgn diri kamu atau keluarga kamu. Memanglah org kerajaan yg sedang buat kerja bila kamu pukul sampai mati...kamu sengaja cari masaalah. Utk pengatahuan..3 ekor keling tu dah kena tangkap..tinggal sekor lagi. Kenapa lari kalau tak salah ??? Oleh sebab itu lebih kuat tanggapan pertuduhan mengatakan memang keling tu bersalah dan kenalah polis buru sampai lubang cacing. Masuk dalam barulah tahu siapa gengster ???

    Memang sekarang kalau keluarkan kenyataan resisi akan kena tangkap. Jadi cool je bro.. tak payah cari masaalah walaupun kamu geram dan benci dgn perbuatan mereka. Biasalah MELAYU.. BERTOLAK ANGSUR. DITOLAK SAMPAI MENGANSUR.. DAN MENGANSUR..DAN MENGANSUR !!!

    atok zamany

    ReplyDelete