Friday, February 22, 2019

Apa itu yang dimaksudkan dengan INKUIS ?


APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN INKUIS ?

Dalam mencari kefahaman berkenaan inkuis seperti yg telah dilaksanakan dimakamah Kronologi di Shah Alam sekarang ini bersabit dengan kematian ahli bomba Mohd Adib, maka atok muatkan satu atikal yg telah ditulis oleh seorang beragama katolik di Indonesia yang telah dimuatkannya didalam blognya katolisitas.org yang telah atok edit sedikit sahaja kerana bimbang akan mencacatkan tulisannya dan kemudian disiarkan semula didalam blog ini supaya memberi kefahaman berkenaan inkuis. Ini adalah untuk maklumat saja, jangan disalah ertikan dari sudut-sudut agama atau lain-lain. Atikal ini bukan bermaksud untuk mendedahkan ajaran agama ketolik atau mengajar agama itu dalam masyarakat di Malaysia, sebaliknya pembaca kena membuka minda dan cuba memahami maksud sebenar inkuis dari kaca mata penganut katolik yang telah melalui peristiwa tersebut dimasa silam. Pekara ini tidak pernah dilalui oleh umat Islam sebelum ini dan apabila berlaku insiden rusuhan kuil di Subang Jaya yang lalu, barulah pertama kali didalam dunia ini, orang islam menuntuk keadilan melalui inkuis di Makamah Kronologi Shah Alam.

Berkenaan Inkuis (Inquisition)

Dalam dialog dengan umat non- Katolik, topik tentang Inkuisisi kerap mencuat ke permukaan. Tak jarang, pihak Katolik enggan membicarakannya, karena kurang mengetahui bagaimana menanggapinya. Maka mari kita mencoba melihatnya dengan kacamata yang obyektif, untuk melihat duduk persoalannya.


Terdapat tiga jenis inkusisi dalam sejarah

Dari definisinya, Inkuisisi/ inquisition berasal dari kata ‘inquire‘ yang artinya menanyakan/ memeriksa dengan seksama. Dalam hal ini yang diperiksa terutama adalah bagaimana sampai terjadi adanya kejahatan akibat ajaran sesat (heresi). Dalam sejarah, tercatat sedikitnya terdapat 3 macam inkuisisi yang terbesar:

1) Inkuisisi yang diadakan tahun 1184 di Perancis selatan, untuk menangani kaum Kataris. Tentang apakah kaum Kataris, dan mengapa sampai pihak Gereja Katolik dan pemerintah sekular menentang mereka, sudah pernah ditulis di sini, silakan klik.

2) Roman Inquisition yang dimulai 1542

3) Spanish Inquisition yang dimulai tahun 1478, yang diadakan oleh pemerintah Spanyol untuk menyelidiki para conversos yaitu umat Katolik yang tadinya adalah penganut agama Yahudi dan muslim, atau mereka yang berpura-pura menjadi Katolik, namun sebenarnya bukan, demi kepentingan politik dan sosial, yang kemudian secara diam-diam melaksanakan ajaran agama mereka sebelumnya. Maka, selain untuk menghukum mereka yang bersalah, pengadilan/ penyelidikan Inkuisisi juga bermaksud membersihkan nama banyak orang yang tidak bersalah, yang dituduh melakukan heresi/ mengajar ajaran sesat tersebut. Inkuisisi ini diberlakukan bagi umat Katolik sendiri, walaupun bisa terjadi memang sebelumnya menganut agama/ paham lain. Mereka diadili karena  mengajarkan ajaran agamanya/ pahamnya yang terdahulu itu sehingga menimbulkan kekacauan di kalangan umat Katolik, sehingga Gereja Katolik berhak untuk meluruskannya.

Adanya berbagai inkuisisi yang terjadi di dunia dalam abad yang berbeda-beda turut memberikan kontribusi gambaran yang negatif tentang inkuisisi, sebagaimana yang terjadi di India oleh pemerintahan Portugis 1560-1812, dan yang terjadi di Mexico dan Lima di sekitar jangka waktu yang sama.


Kekejaman dalam pelaksanaan inkuisisi?

Dari catatan sejarah yang ditulis oleh kaum fundamentalis Henry C. Lea (1825–1909) dan G.G Coulton (1858–1947) memang kita dapat tercengang akan laporan kekejaman yang terjadi di masa Inkuisisi itu, yang membuat kita sebagai umat Katolik bertanya-tanya mengapa sampai hal-hal itu dapat terjadi. Namun harus kita mengingat juga bahwa tulisan itu dibuat oleh pihak yang sejak awal memang sudah menentang Gereja Katolik. Sebaliknya, umat Katolik juga tidak dapat mengatakan bahwa Inkusisi itu tidak ada atau tidak ada penyimpangan dalam pelaksanaannya. Nampaknya harus diakui bahwa walaupun inkuisisi dilaksanakan oleh pemerintah sekular, namun ada juga keterlibatan anggota-anggota Gereja sebagai pelaksananya, dan dapat terjadi ada penyimpangan dalam prosedurnya; sama seperti pada zaman sekarang, bahwa apapun program pemerintah, yang baik sekalipun, dapat saja dilakukan tidak dengan semestinya. Kristus dan Rasul Paulus sudah memperingatkan akan kemungkinan terjadinya hal ini (lih. Mat 7:15 Kis 20:29). Gereja memang tidak hanya terdiri dari orang-orang suci, namun juga orang-orang berdosa.


Mengapa Gereja Katolik menghukum para heretic / pengajar ajaran sesat?

Harus diakui heresi pada masa itu memang dianggap sebagai perbuatan kriminal yang berat, tidak saja oleh Gereja Katolik, tapi juga oleh gereja-gereja Protestan. (Sesungguhnya bahkan di zaman sekarangpun hal pengajaran sesat oleh sesama umat yang bersangkutan dapat dianggap sebagai perbuatan kriminal, bahkan oleh agama non-Kristen, seperti halnya fatwa yang dikeluarkan oleh Ayatollah Khomeini terhadap Salman Rushdie beberapa tahun yang silam).

Selain itu, Inkuisisi menjatuhkan hukuman juga kepada para penyihir, bukan karena mereka dianggap mengajar ajaran agama sesat, namun karena itu dianggap sebagai tanda ketidakwajaran/ kegilaan (insanity).

Maka sesungguhnya, orang-orang yang dihukum bukanlah orang yang tidak bersalah. Kaum Kataris/ Albigensian bukan “the Bible Christians” sebagaimana diklaim oleh sejumlah orang. Mereka adalah sekte yang mencampurkan ajaran Kristiani dengan Gnosticisme dan Manichaisme, sehingga menentang perkawinan, mengizinkan perzinahan, dan menganjurkan bunuh diri. Tak mengherankan baik Gereja maupun pemerintah sekular menolak ajaran tersebut.

Selanjutnya, pengadilan inkuisisi Spanyol juga mengadili para konvert dari kaum muslim yang dikenal dengan sebutan Moriscos. Mereka memang diadili dengan kejam oleh Lucero di Cordova, namun kemudian, sebagai akibatnya, Lucero sendiri diturunkan dari jabatannya dan dipenjara (1507). ((lih. Catholic New Encyclopedia, Book 7, The Catholic University of America, 1967, reprint 1981, p. 540))

Selanjutnya, perlu diketahui bahwa pengadilan inkuisisi yang melibatkan Gereja Katolik tidak menjatuhkan hukuman mati kepada para heretik yang mengeraskan hati. Yang dilakukan oleh pengadilan Inkuisisi adalah menyatakan keputusan untuk menyerah kepada pengadilan sekular, jika mereka tidak bertobat/ menyesal dari perbuatan mereka. Selama tugasnya sebagai hakim Inkuisisi, Bernard Gui (1307- 1324), hanya mengirimkan 40 heretik yang mengeraskan hati ke pengadilan sekular. Pengadilan sekular inilah yang kemudian menjatuhkan hukuman kepada mereka, yang dapat berupa penyiksaan ataupun hukuman mati. Hukuman mati ini memang dapat berupa hukuman dibakar, yang dilakukan di hadapan publik. Namun hal ini juga merupakan kekecualian dan jarang terjadi. Di Tolouse (1256) tercatat hanya ada sekali hukuman semacam ini diberlakukan, dan 12 hukuman seumur hidup. ((lih. Ibid., p 539)


Mengapa ada inquisisi?

Jika kita membaca kitab Perjanjian Lama, kita kurang lebih dapat memahami pola pikir orang-orang pada zaman inkuisi itu, yaitu jika kita membaca kitab Ulangan tentang hukuman bagi pelaku kejahatan yang melanggar perjanjian dengan Allah. “Apabila di tengah-tengahmu di salah satu tempatmu yang diberikan kepadamu oleh TUHAN, Allahmu, ada terdapat seorang laki-laki atau perempuan yang melakukan apa yang jahat di mata TUHAN, Allahmu, dengan melangkahi perjanjian-Nya, dan yang pergi beribadah kepada allah lain dan sujud menyembah kepadanya, atau kepada matahari atau bulan atau segenap tentara langit, hal yang telah Kularang itu; dan apabila hal itu diberitahukan atau terdengar kepadamu, maka engkau harus memeriksanya baik-baik. Jikalau ternyata benar dan sudah pasti, bahwa kekejian itu dilakukan di antara orang Israel, maka engkau harus membawa laki-laki atau perempuan yang telah melakukan perbuatan jahat itu ke luar ke pintu gerbang, kemudian laki-laki atau perempuan itu harus kaulempari dengan batu sampai mati…” (Ul 17:2-5). Maka di zaman bangsa Israel, juga sudah pernah ada kejadian serupa, di mana diadakan pemeriksaan dengan seksama akan adanya suatu pelanggaran, dan bagaimana yang melanggar tersebut juga berusaha mengajarkan pandangan mereka, dan Tuhan kemudian menunjukkan bagaimana menangani hal tersebut (lih. Ul 13:6-18). Demikianlah kemungkinan para inkuisitor tersebut menyimpulkan bahwa apa yang pernah diberlakukan terhadap bangsa Israel di zaman Perjanjian Lama dapat pula mereka terapkan demi membasmi kejahatan di antara mereka (Ul 13:5, 17:7, 12). Prinsip ini juga diajarkan oleh Rasul Paulus (lih. 1 Kor 5:12-13). Maka yang diadili dalam pemeriksaan inkuisisi adalah orang-orang yang mengaku sebagai umat Katolik, namun hidupnya dilaporkan tidak sesuai dengan ajaran iman Katolik, dan mempengaruhi/ mengajarkan ajaran yang sesat tersebut kepada umat yang lain. Bahwa pada akhirnya dalam pelaksanaan pemeriksaan ini terjadi hal-hal yang menyimpang dan kekejaman, itu adalah sesuatu yang patut disesalkan, namun dengan jujur kita patut menerima bahwa maksud awalnya diadakan sebenarnya adalah membasmi kejahatan dan penyimpangan dari ajaran Tuhan sebagaimana dipercayakan kepada Gereja.


Berapa jumlah yang wafat melalui Inkusisi?

Sejujurnya, berapa jumlah tepatnya korban akibat Inkuisisi, tidak dapat diketahui dengan pasti. Namun kita dapat mengetahui dengan pasti, bahwa klaim 95 juta orang, yang sering disebut-sebut oleh kaum fundamentalis non-Katolik sebagai jumlah korban inkuisisi, jelas terlalu berlebihan, dan tidak masuk akal. Sebab inkuisisi tidak terjadi di Eropa Utara, Eropa Timur, Skandinavia dan Inggris, namun hanya terjadi di kawasan Perancis Selatan, Italia, Spanyol, sebagian kerajaan Romawi. Maka inkuisisi tidak dapat membunuh 95 juta orang sebab jumlah total orang yang hidup di kawasan tersebut saja tidak sampai sebanyak itu.

Studi sejarah yang dilakukan belakangan ini menunjukkan bahwa hanya sekitar 4000 ((cf. Will Durrant, The Reformation: A History of European Civilization from Wycliff to Calvin: 1300-1564 (MJF Books, 1985), p. 216)) sampai 5000 orang yang dihukum mati oleh inkuisisi di Spanyol, dan ini terjadi dalam selang waktu sekitar dua setengah abad. Di masa Spanish Inquisition, dalam 30 tahun pemerintahan ratu Isabella, ada sekitar 100,000 orang yang dikirim ke inkuisisi, dan 80,000 orang di antaranya dinyatakan tidak bersalah. 15,000 dinyatakan bersalah, namun setelah mereka menyatakan iman secara publik, maka mereka dibebaskan kembali. Hanya ada sekitar 2,000 orang yang meninggal karena keputusan inkuisisi sepanjang pemerintahan Ratu Isabella, dan 3000 orang kemudian dari tahun 1550 – 1800 (250 tahun). Sedangkan, sebagai perbandingan, dalam perang sipil di Jerman selama dua tahun (1524-1526) antara para petani dan kaum terpelajar, yang dipicu oleh pengajaran Luther tentang ide membuat semua orang sama derajatnya, membuat puluhan ribu petani menyerang para imam, uskup, prajurit, menguasai kota, membuat kekacauan, dan mengakibatkan serangan balik dari pihak penguasa dan pemerintah yang menewaskan sekitar 130,000 petani belum termasuk golongan masyarakat yang lain. Menurut sejarahwan William Manchester, jumlah warga Jerman yang wafat di sekitar waktu konflik tersebut mencapai sekitar 250,000 orang, jika dihitung sejak tahun 1523 sampai 1527. ((Ibid., p. 392)) Juga, hanya dalam waktu 20 hari, Revolusi Perancis (1794), yang dimotori oleh gerakan “Enlightenment”, meng-eksekusi pria dan wanita sebanyak 16,000- 40,000. Jumlah korban ini, jauh lebih banyak daripada korban inkuisisi dalam 30 tahun pemerintahan Ratu Isabella. Demikian juga, pembunuhan 72,000 umat Katolik yang dilakukan oleh Raja Inggris Henry VIII, sehingga jumlah orang yang meninggal selama beberapa tahun pada masa pemerintahan Henry VIII dan anaknya Elizabeth I, jauh melebihi apa yang terjadi pada inkuisisi di Spanyol dan Roma selama 3 abad.


Inkuisisi oleh pihak non- Katolik

Maka yang menginterpretasikan secara harafiah teks dari Kitab Ulangan tersebut pada masa itu, tidak hanya para inkuisitor Katolik, tetapi juga inkuisitor gereja Protestan. Baik Luther maupun Calvin mengakui hak negara untuk menangani heretik. Calvin tidak hanya mengusir mereka dari Geneva, tetapi juga menghukum mati mereka (contohnya Jacques Gouet, yang dipenggal kepalanya tahun 1547, dan Michael Servetus yang dihukum mati dengan dibakar di tahun 1553). Dari Geneva, Calvin mengirimkan utusan kepada England (Inggris) dengan pesan untuk membunuh orang-orang Katolik: “Siapa yang tidak mau membunuh para pengikut Paus, adalah pengkhianat.” Kebijakan ini dikenal tidak hanya oleh orang-orang Inggris yang setia kepada Roma, tetapi juga orang- orang Irlandia, yang hidup dan hak asasinya diambil (sampai 1913), demikian juga tanah mereka. Tahun  1585 parlemen Inggris mengeluarkan dekrit “hukuman mati bagi para warga Inggris yang kembali ke Inggris setelah ditahbiskan menjadi imam Katolik, dan semua orang yang menghubungi mereka.” ((Vittorio Messori, Black Legends of the Church, ch. 6, nr. 36)). Di Inggris dan Irlandia, para reformer itu juga mengadakan inkuisisi dan penghukuman mati, yang diperkirakan juga mencapai ribuan orang Katolik, entah dengan digantung, ditenggelamkan atau dipotong-potong, karena mereka Katolik dan menolak untuk menjadi Protestan. Lebih banyak yang lainnya dipaksa untuk keluar dari tanah air mereka untuk menyelamatkan diri.

Dengan demikian kita melihat bahwa hal inkusisi ini juga dilakukan tidak saja oleh Gereja Katolik tetapi juga oleh gereja Protestan, dan hal penghukuman mati secara masal dan kejam bahkan terjadi lebih parah lagi dalam Perang dunia ke I, ke II, perang/ pertikaian di negara-negara non- Kristen, dan revolusi negara-negara yang tidak ber-Tuhan, seperti di China dan Rusia. Maka inkusisi selayaknya menjadi fakta kelam sejarah seluruh umat manusia, yang seharusnya membuat kita semua berintrospeksi diri, bukannya menuding pihak tertentu sebagai satu-satunya yang bersalah dalam hal ini. Sebab sejujurnya hal kekejaman pembunuhan umat manusia secara massal tidak saja pernah dilakukan oleh oknum-oknum dari kalangan Katolik saja, tetapi juga kalangan Kristen non- Katolik dan bahkan non- Kristen. Oleh sebab itu, sungguh baiklah teladan Paus Yohanes Paulus II, yang dengan kerendahan hati mengakui adanya kesalahan yang dilakukan oleh putera-puteri Gereja, yang tidak menerapkan hukum kasih selama dalam proses inkuisisi ini. Inilah sebabnya Paus Yohanes Paulus II atas nama Gereja Katolik meminta maaf, atas nama mereka, menjelang perayaan tahun Yubelium 2000.

Mari berdoa agar setiap pemimpin agama ataupun pemimpin negara di dunia juga berlaku yang sama, yang terlebih dahulu mengakui kesalahan yang dilakukan juga oleh anggota-anggotanya, dan kemudian bersama-sama sebagai kesatuan umat manusia kita mengusahakan perdamaian dunia di saat ini dan di masa depan.

Sumber:
The Inquisition, Catholic Answers,
19/12/2018

 katolisitas.org
STEFANUS-INGRID
Stefanus Tay, MTS dan Ingrid Listiati, MTS adalah pasangan suami istri awam dan telah menyelesaikan program studi S2 di bidang teologi di Universitas Ave Maria - Institute for Pastoral Theology, Amerika Serikat. Pengarang buku: Maria, O, Maria

Semoga dengan maklumat diatas tadi dapat memberi kefahaman apa yg dimaksudkan dengan pekara inkuis di Makamah itu. Semoga ia memberi manafaat kepada kalian semua. Sekian

Atok zamany

117 comments:

  1. Assalamualaikum atok..
    Sy nk tya berkaitan saham patuh syariah...blh ka Sy msuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
  2. Waalaikumsalam..

    Bagaimana yg mereka buat sehingga mereka mengatakan saham mereka patuh syariat ??? Tanya dulu puas2 kemudian beritahu atok supaya kita dapat kaji pekara yg dikatakan patuh syariat itu.. jgn pakai ikut saja..ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  3. Yg dlm bursa Malaysia ni atok..
    Yg Ada kaunter tulis syariah..bkn Saham kt luar bursa Malaysia atok...Sy baru lg..

    ReplyDelete
  4. Kalau yg ada dim bursa tu, atok tak berapa galakkan sebab mereka tidak memberi penjelasan jelas maksud smalan syariah yg mereka jalankan. Mereka hanya meletakkan syariah dihadapan tetapi tak tahu asas perniagaan mereka secara terbuka. Itu sebab atok tak galakkan..

    Kalau benar kamu memang hendak membuat pelaburan yg dijamin selamat, atak memang ada beberapa bentuk pelaburan yg boleh kamu mulakan pelaburan itu. Tetapi kamu hendalah masuk didalam email atok (zaman5619@gmail.com) spt diatas bagi mendapat maklumat seterusnya...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum tok.. pelaburan apa yang patuh syariah tu? Perlu modal yang banyak ke?

      Delete
    2. Waalaikumsalam cu..

      Ia sebenarnya ikut kemampuan kamu... bukan memaksa kamu pun. Jika kamu berminat utk mengatahui berkenaan pelaburan itu sila email ke alamat ini: zaman5619@gmail.com. Disana akam atok beritahu..ok

      atok zamany

      Delete
  5. Assalamualaikum atok...

    Semoga atok terus diberi kesihatan untuk meneruskan perjuangan yg tak mungkin boleh dilakukan generasi kini..

    Banyak pengalaman dan cabaran yg atok lalui sehingga boleh sampai ke tahap master makrifah...terima kasih kerna sudi berkongsi sedikit sebnyak pengalaman atok di sini untuk panduan kami mencari redho Allah taala dlm keadaan islam semakin celaru masa kini..bab feqah dah celaru belum lg masuk bab tauhid..yg campur aduk pun bnyak. .

    Adakah tahap makrifah itu berbeza atok..makrifah awaludin tak sama dgn makrifah aulia abadi..

    Apa yg boleh menghalang kita untuk mendapat makam suhadah tok..?adakah hutang boleh mdnghalang kita untuk mencapai shahid tok..?bg sikit kafiat untuk persiapan seseorg yg ingin ke jalan suhadah tok..ia tentu tak semudah yg kita fikir kan tok..

    Atok kenal tak ustaz dhanu atau nama sebenar dia djoko ismanu herlbang..yg buat pengubatan santet dan kerasukan jin dgn cara berdoa terus kepada Allah dlm bahasa melayu indonesia..siap buat acara tv siraman qolbu..apakah ilmu dia benar tok..bg pndangam awam mcm cucu dia nampak benar..

    Terima kasih atok..
    Cucu muliadi

    ReplyDelete
  6. Wakaikumsakam cucu mulaiadi..

    Sememangnya semua tahap makrifat itu mempunyai maqamnya yang berbeza2 memgikut keikhlasan individu tersebuat. Tapi yg paling penting dari semua itu ialah dapat mengenal Allah terlebih dahulu. Lepas tu Dia yg akan tentukan sendiri sebab Makrifat itu milik Dia. Biarlah dia yg atur semuanya... kamu ikut saja. Termasuklah maqam syuhada itu sendiri. Jadi apa nak susah utk kejar maqam2 itu semua. Bila semua Allah yg atur.. Dia lah yg atur hidup kamu kemana pun kesudahannya nanti. Kan lebih mudah begitu dari pada nak fikir atau nak atur kehidupan sendiri. ok

    Berkenaan dgn djoko ismanu herlbang tu atok tak kenal. Tapi jika menurut atok berkenaan ilmu nya yg menyangkut kepada perubatan adalah harus. Kerana bila manusia itu sakit... dia harus mencari ubatnya walau dengan apa cara sekali pun. Kerana berubat jasad kamu itu wajib kerana kesembuhan jasad adalah kesembuhan rohani juga. Utk mengenal samaada ilmu dia benar atau tidak kenalah kita perhatikan keadah yg dia gunakan semasa berubat. Kemudian mengatahui pula perjalanan pelajarannya serta semua guru2nya. Ia sangat susah kerana kita tak mengenal semua itu...mustahil utk kita tentukan. Lagi pun nak buat apa kita telek dia.. lebih baik kita telek diri kita sendiri. Ia lebih memberi manafaat...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah,terima kasih atok

      Cu muliadi

      Delete
  7. Salam atok..
    Btl ka Ada org no jatuhkan Tun M..

    ReplyDelete
  8. Walaikumsalam cu..

    Ya... sudah tentu Tun M sekarang berhadapan pula dgn banyak musuh politik. Ada dua jenis musuh yg paling nyata, satu musuh dalam selimut dan kedua, musuh luar selimut. Sebagai PM, dia dilihat sangat berjaya membentuk kerajaan PH walau pun duit tak cukup, namun masih saja mampu mentadbir. Sama je keadaannya sewaktu tahun 1981 semasa dia menjadi PM ke 4... keadaan kewangan sangat ketat, namun dia mampu membawa Msia menjadi 'Tiger Asia'. Dan sekerang menjadi PM ke7 pun kamu bakal akan dapat lihat Msia akan muncul sebagai negara yg terkuat ekonominya dlm sikit masa lagi. Satu2 kelainan pentadbiran dahulu dan sekarang ialah kurangnya unsur rasuah dan penyalahan gunaan kuasa dlm kesemua jabatan dan kementerian. Ini akan lebih menarek bagi sebuah negara kecil asia dan bakal akan mengalahkan Spore dalam banyak hal nanti. Oleh sebab itulah musuh mahu menjatuhkannya kerana mahu mengambil dan meletakkan dirinya sebagai seorang yg berjaya membuat pembaharuan atau refomasi apabila dia jatuh nanti. Inilah yg menjadi idaman Anwar Ibrahim yg cuba menarek minat politikus melayu utk berdiri dibelakangnya terutama semua ahli PKR bagi membuat undi tidak percaya didalam parlimen. Tetapi beliau telah disailang awal2 lagi oleh PAS. Jadi dia sudah goyang sedangkan didalam partinya sendiri telah menolak usulnya itu. Akhirnya nanti Anwar akan keseorangan dgn modal2 lapuknya. Skg dia telah menjadi tak popular dan down hingga cakap dia pun org dah tak mahu dengar.

    Kemudian musuh sebenarnya iaitu ahli2 UMNO dan BN, sedang membuat serangan saraf dlm semua laman web dan internet. Sebut saja nama laman nya akan ada saja kata2 dan cemuhan pada nya, termasuk rakaman vedio orang2 yg diinterview yg bercakap berbagai2 tomahan buruk berkenaan Tun. Namun begitu Tun masih saja tersenum dan menganggap semua itu adalah asam geram dlm Politik, jadi apa nak risau..??

    Apa pun.. mereka masih saja belum mendapat sebetul2 fakta berasas untuk menjatuhkkannya. Carilah dimana2, mereka tidak akan jumpa. Tun kata "kita dipihak yg benar.. apa nak ditakutkan, Allah akan sentiasa berpihak kepada orang yg benar. Kita buat saja kerja kita dgn baik..insyaallah kita selamat"

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atok..menurut atok siapa calon pengganti tun m selepas ini??kalau anwar ibrahim..habis laa malaysia..dengan arwah abuya dlu pon dia lawan..x ikut apa yg arwah abuya suruh buat..

      Delete
  9. Salam atok zamani. Sy ingin bertanya mengenai status forex exchange. Yg rmai jgk masyarakat Kita msuk. Ianya halal atau Haram untuk Kita msuk..

    ReplyDelete
  10. Asalamualikum atok...
    Skrg ni klu dlm abjad..org nk beruzlah kna rujuk badal2 ke atok...
    Sb sblm ni smua rujuk abuya..
    Masa dlu atok berlatih beruzlah di bawah bimbingan syeikh Mahmud nasri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Ya memang kamu kena rujuk kepada badal, jangan hentam keromo saja. Kenalah tahu adab dan tertibnya, barulah kamu beramal. Memandangkan abuya sudah tiada, maka kamu semua hendaklah merujuk kepada badal yg ada.

      Kami semasa dahulu memang dikawal dan diajar oleh Ust Mahmud dan kadang2 kena memondok dimadrasahnya selama beberapa hari. disana dia melihat kami semua secara dekat dan memperbetulkan kedudukan kami biar kemas. Begitulah semasa Ust Mahmud masa ada. Kemudian Ust Mat pulak pun agak sama, tinggal lagi atok kebanyakannya buat dirumah saja. Atok jarang dapat kemadrasahnya kerana kerja, itulah sebabnya atok buat secara sendirian saja... Tapi semuanya cukup dan khatam.

      atok zamany

      Delete
  11. Walaikumsalam cu...

    Membeli dan menjual didalam forex atau juga dikenali pasaran matawang adalah diisbat san sebagai haram dan tidak dibenarkan didalam syarak. Kerana demgan perniagaan ini yg hasilnya dianggap riba walau apa pun gelaran yg diberi kepada perniagaan itu, ia tetap haram. Ketahuilah kamu setiap matawang sama ada bersandarkan emas atau tidak adalah tridak dibenarkan dan haram dalam maqasid syariah. Ia berlandaskan kepada sebuah hadis Rasulullah saw yang menyatakan bahawa perniagaan matawang sesebuah negara itu adalah haram.. Kamu boleh rujuk penjelasan atok yg panjang lebar di ms dibelakang lengkap dgn dalilnya sekali. Oleh itu umat islam dilarang menceburkan diri didalam perniagaan ini.. ok

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atok..ramai je ahli2 abjad yg main forex..badal yg abuya lantik pon main jugak...katanya xde mslh kalau nk main forex..

      Delete
  12. Waalaikumsalam cu...

    Ada satu masa sewaktu atok duduk bersama dgn Tuan Guru Ust Mat Janggut dahulu, kami didatangi oleh seorang anak murid baru abjad dan bertanya berkenaan pasaran saham forex kerana dia berkerja disitu sebagai remaizer (pengatur pelaburan), Merah padam muka Tuan Guru Ust Mat Janggut, dengan tegas dia suruh budak tu berhenti kerja dan cari kerja lain... kerja sapu sampah pun lagi mulia, katanya. Dia juga jelaskan bahawa perniagaan forex itu haram kerana riba, semua hasil darinya (yg mereka anggap keuntungan) adalah juga haram... sila baca tulisan atok di ms belakang berkenaan dgn matawang ini... kenapa ia haram ??? Jgn jadi malas sangat nak tengok ms belakang tu. Baca dahulu disitu baru tulis komen ???

    Kalau ada diantara sesiapa juga yg main forex walau serban mereka besar bakul sekali pun.. haram tetap haram dan riba tetap riba. Apa hukum makan riba??? Ia musuh Allah no satu tau??? Tak kan ini pun tak tahu??? Berani buat berani lah tanggung ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  13. Salam atok..nk tnya..ada tersebar satu video orang mengamuk dan serang tun m ketika tun m berucap dalam dewan..siap nyalakn api lagi..huhu hara kejap dlm video tu..apa punca yg buat org ramai mengmuk sgt waktu tu?kot la atok ada kat situ

    ReplyDelete
  14. Salam atok....sy nk tya berkaitan dengan asb ni...smaada ianya Haram @ harus ...mengikut sesetengah fatwa mengatakan Haram...Dan sesetengah mengatakan harus....
    Dan sy pn ada menyimpan jgk dlm asb...sb asb ada panel syariah dia...sy pn xtau pendapat mna yg boleh pkai...

    ReplyDelete
  15. WALAIKUMSALAM CU..

    Kalau ikut pendapat atok pulak ia adalah harus..sebab semua pelaburan yg dilakukan oleh asb adalah didalam bidang2 yg halal dan patuh syariah. memang penal dalam asb itu diujudkan semata2 untuk menanganihal ini, jadi pelabur tidak perlu risau berkenaan statusnya. Jadi terpulang kamu samaada nak guna yg mana satu ??

    atok zamany

    ReplyDelete
  16. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151138046706723&type=1&l=78cec19a6f
    pembangunan putrajaya ketika tun m jd pm ke-4 tahun 95..sempat jugak bekerja di salah satu kementerian di putrajaya walaupon hanya 10 bulan tahun lepas..seronok kerja di putrajaya...bila stres kerja pergi tingkap..tgk persekitaran putrajaya..tgk tasik..hilang stress kerja...betul2 awet muda tun waktu tu..umur 70 tapi mcm 40 an..betul ke putrajaya ada penjaganya??

    ReplyDelete
  17. Memang ada penjaganya... ialah semua pak gurd yg dok ronda semua jalan di Putrajaya tu. Skg pulak bila pak gurd dah dikurangkan, semua penutup longkang depan rumah di Putrajaya dilarikan orang. Penjaga dah kurang power. Itu lah pasal...

    atok zamany

    ReplyDelete
  18. tok, kenapa Bersatu boleh kalah di Semenyih pada pendapat atok?

    ReplyDelete
  19. Entah lah.. kan semua org melayu sayang sangat dgn najib.. tu sebab kalah. Nak buat apa sokong benda betul... sokonglah perompak, penyamun, pencuri, kiloptokrasi, salah guna kuasa dan penerima rasuah kan lagi gelemor dari menyokong org tua, orang jujur berkerja. Lagi pun nak buat apa nak melayan dan nak berhidmat kepada masyarakat yg bodoh sombong dan tak mengenal diuntung. Biarkan saja mereka nak jahanam ke atau nak lingkup ke.. biarkan saja. Kalau pun mereka nak jadi Pak Kadok yg nak tgerjun dgn labu2nya... PH kata biarkan... biarkan.. tengoklah apa yg mereka boleh dapat lepas ni ??? BN kena buatlah pulak semua projek terbwngkalai yg dia tinggalkan dulu. Sambunglah kerja mereka utk rakyat Semenyeh

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah satu punca kekalahan mugkin sebahagian dlm ph masih lg berasa diri tu pembangkang walaupon sudah jd kerajaan..

      Delete
  20. Salam atok..atok kenal x dia ni?dia kata dia salah serog yg urus kemasukkan dana yg atok ceritakn dulu tu ke malaysia?
    https://m.facebook.com/D7zul?fref=nf

    ReplyDelete
  21. waalaikumsalam cu...

    Tak..atok tak kenal dgnnya. Dana apa yg dia bawak masuk ke Msia ??

    ReplyDelete
  22. Atok, Dana yg atok cerita tu dh msuk Malaysia ke atok????..
    Bila blh be msuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah masuk Msia... kenapa..tak percaya???

      Delete
    2. Klu mcm tu xlma lg..rakyat blh krajaan blh tunaikn manifesto la atok...

      Delete
    3. kalau masuk mana2 kaunter saham halo2 tok..hihihi

      Delete
    4. Ia tak masuk mana2 kaunter saham... kami yg kena beli saham company yg teruk. kami boleh bagi dia kuat semula. Mana2 skt yg dah naik tu kamu bolehlah melabur sama, Tapi kalau beli pada potfolio nah meningkat agak tinggi juga.. berbanding sewaktu ia jatuh. Sebaiknya beli sewaktu ia rendah dan apabile kami masuk is akan meningkat dan kamu fuga akan untung sama. tapi tak boleh lag cakap... kena agak2 sendiri la. Tak adil pd oeg lain...

      Delete
  23. Salam atok...apakah yg dikatakan seseorang yg majzub...adkh Kita blh bljr dgn org yg majzub ni atok..
    Mcm syeikh Mahmud Al kadahi..
    @ismail ariffin (lepat) ni diketegori majzub ke bkn atok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Majzub adalah anugrah Allah kpd seorang dan bukan utk kamu belajar utk menjadi Majzub. Ia dianugrah kelebihan dapat memahami jalan Allah dengan pantas. Bagaimana org biasa boleh nak belajar dari org seperti ini, Tahap kefahaman kamu lemah sedangkan dia sangat laju. Kamu baru setapak dia dah sampai. Jadi macam mana kamu nak kejar sedangkan kamu terkial2 baru nak mengenal ?? Cara mereka bercakap juga tidak mengikut aturan yg jelas.. sedangkan kamu yg baru nak merangkak tidak adpat ikut pengajaran yg disampaikan.

      Mcm Ismail lepat tu... dia bercakap mengikut kefahamannya sendiri dan cara nya sendiri. Sebanarnya dia tak layak bercakap kepada umum kerana pengajiannya yg tidak diketahui perjalanan tarikatnya. Tiba2 saja muncul dan bercakap pasal ketuhanan. Seorang guru seharusnya menjaga adab dihadapan halayak bukan ikut suka dia saja kerana akan mengundang fitnah kepada agama. Kita belajar tarikat dan ketuhanan bukan utk berhujah dan pamir kehebatan bercakap. Ia lebih kepada peribadi kamu dgn Allah. Jadi kalau utk pamir... dia belum sampai mana2 pun. Lagi kamu kenal Allah... lagi kamu sorok diri...faham ???

      atok zamany

      Delete
  24. kenapa Khazanah asyik jual aset je tok sampai IHH pun di jual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb ia merugikan dan asek nak tambah pelaburan, jadi nak buat apa simpan???

      Delete
  25. Khazanah Nasional

    2008 - Untung RM128j
    2009 - Untung RM 791j
    2010 - Untung RM 2.1b
    2011 - Untung RM 5.3b
    2012 - Untung RM 2.1b
    2013 - Untung RM 3.1b
    2014 - Untung RM 3.2b
    2015 - Untung RM 1.2b
    2016 - Untung RM 1.6b
    2017 - Untung RM 2.9b
    2018 - Rugi RM6.3b

    kenapa zaman Tun begitu cepat rugi tok?

    ReplyDelete
  26. Banyak cantik muka kamu... 2018 zaman tun ??? zaman siapa ??? Bila najib rancang semua projek yg rugi itu ?? sejak dari 2015 lagi dah sebok rancang semua projek yg merugikan Khazanah Nasional Kamu sendiri tulis nampak diatas untung tahun 2015 sampai 2018 berapa? Pasal apa merosot terok dan kemudian rugi besar ??? Kenapa ??? sebab nak curi la ?? Rugi yg sengaja dibuat dan duit itu semua najib bawak lari.. sjg tunjuk org lain pulak... tunggu sikit lagi... kita bukak pekung UMNO Najib dan semua kuncu2 dia yg pelari duit ??? Ini la dasa penipu bangsat melayo yg tak beragama. Lebih bangsat dari kapir,,penipu besar...???

    Kita bukak cerita ni nak bagi tahu rakyat apa pemimpin dahulu buat??? apa Najib buat, sorok duit rakyat.. kzanah sikit punya besar pun boleh lingkup dgn pakar mencuri kelas dunia ni. itu pun melayu nak sokong ??? melayu nak sanjung ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  27. Salam atok,
    Pru bulan 5, maknanya separuh tahun adalah masa ph. Nk tuduh tokjib sepenuhnya dah terang2 tak adil sangat tok. Bukan khazanah je rugi, pelaburan pun dah menurun teruk sgt bwh ph ni. Jgn marah tok

    ReplyDelete
  28. Sejarah pula mahu diubah.

    Bimbang kandungan buku teks subjek sejarah sekolah diubah sekumpulan pengkaji sejarah, pakar sejarah menggesa Kerajaan Pakatan Harapan (PH) khususnya Kementerian Pendidikan untuk tidak membenarkan sebarang cubaan mengenainya dilakukan.


    Memetik Utusan, Prof Datuk Dr Ramlah Adam menjelaskan pengubahsuaian itu hanya akan menyebabkan ketidakseragaman fakta, sekali gus menimbulkan kekeliruan terutama dalam kalangan pelajar.


    “Bagaimana kumpulan pengkaji yang mahu mengubah kandungan mata pelajaran sejarah ini boleh dianggap sebagai pakar sejarah sedangkan latar belakang pendidikan mereka adalah dalam bidang berbeza.

    “Alasan kumpulan pengkaji ini adalah untuk memberi sejarah sebenar kepada rakyat adalah mengarut kerana setiap maklumat dalam buku teks sejarah sekolah diambil daripada pelbagai sumber sahih dan melalui proses pengesahan yang ketat,” katanya.


    Difahamkan, Ramlah yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Silibus Buku Teks Sejarah Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah Kementerian Pendidikan berkata demikian ketika mengulas mengenai laporan sebuah portal yang berhubung usaha sekumpulan pengkaji sejarah yang mahu melakukan perubahan menyeluruh dalam buku teks sekolah.


    Menurut laporan itu, mereka akan menulis semula sejarah secara inklusif atau menyeluruh dalam masa empat tahun akan datang.


    Ramlah menegaskan bahawa fakta dalam buku teks sejarah sekolah perlu dikekalkan bagi mengelak kecelaruan dalam kalangan pelajar dan ia tidak boleh dijadikan sebagai alat untuk meruntuhkan pemikiran anak bangsa.


    Katanya, rakyat Singapura, Indonesia dan Amerika Syarikat pun hormatkan sejarah tanah air mereka. Sehubungan itu, beliau mempersoalkan sikap segelintir rakyat Malaysia yang berani mencabar dasar negara.

    “Adakah sudah hilang rasa hormat kerana mudah mendapat kewarganegaraan berbanding negara lain?

    “Bibit-bibit hilangnya semangat patriotisme dapat dilihat ketika ini apabila bahasa kebangsaan kita semakin dipinggirkan. Sekarang ada pula yang mahu ubah sejarah dengan alasan mahu maklumat lebih inklusif atau menyeluruh,” ujarnya lagi. - CARI

    p/s:Ini apa cerita ni tok?Betullah kita nak betulkan kerosakan yang dibuat oleh najib.Tapi nampaknya lagi banyak kerosakan lain yang timbul.Sampai sejarah negara bangsa yang diajar kepada generasi muda pun nak diubah dan diputarbelit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat mcm mana, puak depa dah rasa cukup kuat dgn byknya kerusi dapat masa pru. Tun pun nmpak berlembut dgn Depa mgkn nak dptkan sokongan untuk undi tak percaya kat parlimen. Bila pembangkang bersatu mcm2 tun kutuk pdhal pembangkang yang melayu ni la yg berikrar nk sokong tun bila ada move dari kem yg nk jatuhkan tun. Sudah2lah kutuk pembangkang atok, pencuri pencuri pencuri, pdhal kes rasuah ph (LGE) berbilion pun AG letak NFA. PH naik ekonomi makin teruk, bantuan utk petani pun ditarik balik, lagi teruk dari zaman BN. Silalah bela puak2 cauvinis dalam ph tu atok, biar mereka naik kepala. Jgn sampai terakam dlm sejarah negarawan terulung bersekongkol dgn puak cauvinis menghakis kuasa pemerintahan melayu demi untuk berkuasa.
      Maaf sekiranya atok terasa. Wallahuaklam.

      Delete
    2. Kata penyokong kerajaan, tak mengapa asalkan bukan merompak dan mencuri.

      Delete
    3. Salam semua..

      Berkenaan dgn sejarah tu... ia memang patut diubah. Terlalu banyak pembohongan sejarah berkenaan negara ini sejak dulu lagi.. Nak buat apa utk mempertahankan sejarah pembohongan ini. Kemudian nak masukkan juga teruknya seorang PM ke 5 yg asek tidur dan tak buat apa2 kebaikkan pd pentadbirannya. Malah memberi kuasa kepada menantunya membuat semua keputusan sampai hampir lingkup Negara ni dibuatnya. Kemudian naik pula PM ke6 setalah PM ke5 itu dibuang dari UMNO. Pm ke 6 ni lagi teruk dan dahsyat. Ia seorang Kiliptokrasi taraf Iblis dunia mengalahkan firaun dan haman. Yg depan saja islam tapi perbuatannya lebih dahsyat dari yahudi zionis, serta menggunakan duit curi utk bena masjid2, hantar org2 pergi haji dan buat filem lucah. Islam apa macam ni.. mencuri, menyamun, salah guna kuasa semua nak dimasukkan dalam buku sejarah negara. Siapa lagi yg nak joint dia ni utk ditulis dalam buku sejarah ???

      Sejarahwan jangan nak tutup keiaban dan menidakkan sejarah sebenar. Sejarahwan apa macam ni.. nak ikut juga perangai PM ke5 tu ke?? Menipu rakyat dan menipu dunia. Sejarah seharusnya tiada unsur macam tu.. mestilah berlaku adil dan saksama semasa menulis sejarah.. tutup sana tutup sini bukannya sejarah.. ia lebih kepada cerita dongeng.

      atok zamany

      Delete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa buang komen ni tok, jadi betullah apa yg ditanya, kami masih ingat komen ini berkenaan ratify sesuatu seperti icerd

      Delete
  30. Tak puas hati.. kan elok kamu saja takbir negara ni. Banyak sangat cakap sedang kamu tak tahu apa2 yg berlaku pun. Hanya percaya apa yg kamu lihat dlm internet.. itu bukan cara utk mentadbir. Bercakap ikut dan, tak tahu banyak pekara, sedangkan pentadbiran bukan nak dengar cakap kamu semua pun.. jadi tak perlu komen apa2 sebab utk mentadbir kalau nak dengar cakap2 bodoh ni, negara tak akan kemana2..Semua komen saja tak pandai nak buat apa2 pun. Lagi best ramai lagi penyokong najib pencuri, penyamun perompak negara kiloptokrasi iblis dunia yg masuk kat sini tak habis2 nak arah org ikut cakap bodo mereka. Sorry la .. kerajaan tak mahu layan. Esok kalau PRU ke 16.. masuk bertanding sokong BN dan kalau menang.. jadilah menteri dan boleh buat ikut suka kamu lepas tu. Mcm tu llagi baik dari asek komplin2 bising2 kat sini tapi tak ada idea langsung...kosong... benak ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  31. aik?kenapa komen sy bertnyakn tentang rome statue kena buang?bukan komen tak puas hati pasal pentadbiran PH..cuma nk tau apa tujuan bnda tu..nk kata provok pon x..something fishy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  32. Tak silap.. memang kena padam sebab solan bodo. Nak buat apa jawab. Itu pon tak faham ?? Tak ada kena mengena pun Msia dgn mereka. Jadi sendiri tanya..sendiri jawab.

    atok zamany

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum,
    Nampaknya jawapan atok makin lama makin emosi bila berkaitan dengan pentadbiran ph, malah banyak soalan tak berjawab selain dari mengutuk pentadbiran dulu. Takpelah, kami faham atok seorang mana mungkin tahu semua hal pasal pentadbiran. Tak apalah atok, sekarang baru nampak ph lebih besar bahayanya dari bn, walaupun atok kata pencuri, perompak, bangsat, dan sebagainya. Namun jgnlah atok pejam mata dan membela membabi buta kepincangan dlm ph itu sendiri dan akhir kata selamat bersilat menghadapi ancaman dari kem dsai dan sekutunya. Semoga atok bahagia selalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tun m tak letak jawatan dalam masa setahun ni anwar,pkr,dap dan amanah akan buat usul undi tak percaya pada pentadbiran tun.Tun ibarat harimau tua seekor dikelilingi oleh serigala2 lapar yang ramai.Tun dan orang2nya mungkin sedar mungkin juga masih terbuai dengan secebis kuasa yang diberi pinjam oleh sekutu2nya untuk sementara waktu.

      Tak lama lagi tempoh honeymoon itu akan berakhir.PPBM cuma parti picisan yang sepenuhnya bergantung kepada aura tun m.Tanpa tun ppbm bukan siapa2.PPBM akan diratah2 oleh rakan2 sekutunya sendiri nanti.

      Ketika tun diundi keluar nanti siapa yang akan pertahankan tun?Parti penunggang agama dan parti perompak,penipu dan orang2 Melayu yang bodoh dan tak tahu apa2?

      Delete
    2. Atok tak hairan pun kalau Tun berhenti sekarang... kalau semua org melayu tak suka, jadi nak buat apa tolong org melayu. Lantaklah kau mereka nak buat undi tak percaya ke, nak memberontak ke.. biarkan saja. Cukup masa Tun akan angkat kaki. Lepaskan negara dan rakyat ini kepada Naga talibarut yahudimelayan kamu semua yg lebih pandai. Biarkan kamu rasa pulak duduk bawah yahudi. Kalau pun PPBM dibubarkan biarkan saja. Jadi siapa nak tolong melayu lepas ni... BN..UMNO.. Pas.. PKR.. DAP ??? Silakan. Atok senang je.. Tun turun atok pun berhenti..habis cerita. Banyak lagi kerja atok lepas ni.

      Kemudian nak buat apa jawab kamu semua... bukannya faham cakap melayu. Ulang2 soalan sampai beratus kali... dah cerita pun tak faham. Jadi nak buat apa jawab.. Biarkan saja. sendiri tanya.. sendiri jawab... dah malas atok

      atok zamany

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Kamu jangan pandai2 cakap yg bukan2. Ini atok punya blog.. suka hati atokmla. Sesiapa yg membuat komen bersifat kurang ajar dan asek ulang soalan dari blog atau youtube,, akan atok buang sebab atok tak suka orang lain punya hal dibawak2 kedalam blog atok. Kenapa tak tanya disana saja. Ingat !!! atok akan sentiasa membuang semua komen yg dibawa dari luar dan bertanya disini untuk penjenjelasan. Tak kuasa atok nak layan perbuatan seperti ini. Kamu ingat atok ni tong sampah.. tak habis2 tanya soalan berkenaan pekara yg bukan atok buat berulang2 kali. Tak reti bahasa ke???

      atok zamany

      Delete
  34. Ramai lagi yang boleh hadam kata2 atok, percaya dgn atok, tetap ada yg berada dibelakang atok mengikut walau kemana atok pergi, waima kolam buaya sekalipun, selagimana atok bawa Allah dan Rasul, insyaAllah tetap ada kami bersama...semoga atok dirahmati dunia akhirat....��

    ReplyDelete
  35. Sekali lagi atok cakap... tak kira kamu suka atau tak suka, kemau selalu kena ingat bahawa disini bukan kamu suka2 nak tanya apa saja ikut dan. Paling atok benci,, bawak permasaalahan dari laman lain utk atok jawab ??? apa semua ni ??? Kamu jangan ingat kamu boleh buat sesuka hati kamu. Ada batas nya ??? Atok dgn cara atok.. jika kamu tak suka tak mengapa..

    atok zamany

    ReplyDelete
  36. Ratify icerd??? dah berapa ratus kali atok jelaskan tapi kamu masih tak puas hati dan tanya berulang2.. berulang2... berulang2 kali. Sekali cakap tak faham??... cakap melayu tak faham?? 2 kali tak faham??? Jadi nak melayan lagi ke pekara macam ni ??? Fikir sendiri.... Jangan ingat kamu tu pandai sangat ??? banyak lagi benda baik yg boleh kamu buat... hanya duduk ditakuk lama. Jika kamu tak puas hati.. kamu tulis sendiri fakta2 kamu dalam blog kamu. Jangan kacau orang ??? Masaalah diluar tanya disana... atok tak mahu jawab masaalah yg orang cipta... faham ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum atok...
    Berkenaan dgn provokasi dari sesuatu pihak yg menghina Nabi Muhammad saw..
    Pendapat atok berkenaan kes tersebut..
    Sama Ada ia dicetuskan oleh puak2 luar yg ingin menjatuhkan kredebiliti tun M @ sengaja dibuat bg mencetuskan permusuhan kaum bg mereka boleh menawan pentadbiran negara in jika berlaku peristiwa yg boleh menggugat keamanan negara ini...
    Satu lagi atok ..fitnah Demi fitnah diviralkan Tanpa Ada kesudahan dari mna2 pihak...shingga sukar ditentukan yg mna betul @ slah..
    Di Mana Kita nk dptkn sumber rujukan yg tepat...

    ReplyDelete
  38. Waalaikumsalam cu...

    Memang sekarang ini terlalu banyak provokasi dari semua pihak tentang PH dan Tun. Utk pengatahuan.. Tun tak kan lama... dia akan undur diri sewaktu dia tengah sedap duduk. Jangan bimbang !!!

    Berkenaan penghinaan kpd Nabi tu sebenarnya ia pekara biasa. Kaum Syiah sejak berpuluh2 tahun telah menghina Nabi, Sahabat2 dan keluarga2 Nabi. Cuma di Msia akan menjadi isu besar kerana enskmen telah pun dipinda memasukkan semua itu sebagai menghina agama dan hukuman untuk kesalahan itu amat berat. Ia memang sengaja dibuat untuk banyak tujuan. Kalau boleh PM letak jawatan esok. Tapi kamu mesti ingat.. org tua tu bukan bodoh !! klu dia berhenti banyak pekara belum selesai dan dia akan bawa keluar sekali dgn meninggalkan masaalah yg sangat besar utk penggantinya. Diwaktu itulah baru semua akan terkejut besar sebab masaalah itu tak boleh selesai sampai mati. Barulah padan dengan muka kamu semua pembenci org tua itu kerana kamu semua akan menanggung akibatnya. Kamu semua bersama2lah berpakat utk menjatuhkan PH dan mengutuk semua kebaikkan yg telah dibuat. Kejap lagi kamu menangis sebab menanggung akibat dari perbuatan kamu sendiri. Atok tak terlibat !!!

    Memang semua sumber telah kacau bilau... semua tak boleh percaya sampai atok pun kena bom oleh mereka. Jadi nak buat macam mana ??? Reda je la

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. BTL la atok..
      Klu dh tun M tgglkn mcm tu blh hncur negara ni..ssh nk CRI org yg ikhlas dlm perjuangan mcm tun M..kluar fkir blk by apa dia nk jd jd pm smula sb smula dia dh Ada...untuk apa dia nk pkir2 byk2 di usia tuan.. elainkan dia nk Bantu ank bangsa dia Dan negara...tp org xnmpk..
      Tp klu dia dh xdak Bru akn dikenang...

      Delete
  39. Salam atok,

    Cucu ada sedikit soalan nak tanya dekat atok berkaitan hakikat alam.
    Cucu tertanya-tanya kenapa alam yang diciptakan Allah yang maha luas tak terjangkau akal fikiran, tapi yang dipersoalkan cuma manusia dan jin. Sedangkan perbandingan alam manusia dengan selurh alam Allah cipta ni macam sebutir zarah kuman ditengah2 lipatan alam2 lain yang sangat luas.

    Adakah makhluk2 lain selain manusia dan jin akan dihisab di hari kiamat nanti? Adakah wujud mereka2 ni tok? Atau cuma manusia dan jin sahaja bermula nabi Adam a.s hingga kiamat sahaja yang akan dihisab?

    Moga atok boleh bagi pencerahan sikit.

    Sayang atok.
    Syah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Semua makhluk ciptaan Allah bakal akan dihisab dan ditimbang semua amal perbuatannya samada baik atau buruk. Dan mereka tetap akan dikenakan balasan syurga atau neraka. Di alam akhirat, semua yg ghaib akan tetap juga ujud seperti manusia.. jadi mereka juga akan merasa pedihnya api neraka itu. Yg dipanggil makhluk adalah juga semua benda yg Allah cipta sebelum Nabi Adam as. Mereka juga akah zahir seperti kita. Jadi tiada yg akan terlepas semua pengalaman dialam akhirat kecuali mereka2 yg mendapat keistemewaan yg Allah kurnia kepada mereka seperti yg Allah janjikan. Masaalahnya... mcm mana nak jadi seperti golongan ini yg terjamin kedudukannya... fikirkan ???

      atok zamany

      Delete
  40. Salam atok ..
    Dunia yg penuh pancaroba, bergolak huru hara ni atok...
    Bermacam fitnah yg datang dari smua arah...viralnya, fb, ytube, Dan naskah2 srat khabarnya...sperti sudah menjadi budaya dlm msykt terutama yg taksub kpd polotik2..Dan yg pengikut parti2 tertentu pcaya tnpa usul periksa...
    Yg keduanya sy lihat byk perkara2 yg mnyedihkn berlaku pada knk2 yg didera Tanpa Ada sdikit belas kasihan pada anak2 kcil...adakah rakyat Malaysia kini sudah ketandusan ilmu agama atau ilmu rohani dlm diri atok...
    Msyrkat yg berbicara ttg agama sbnrnya jahil Bab agamanya..shingga mencetuskn perbalahan dlm masyarakat...
    Satu lagi atok dlm masyrkat di pedalaman khasnya terdapat rmai anak muda Malaysia yg terlibat dgn kancah dadah begitu byk atok..tmpat sy atok sy anggarkn lbh 30 % anak muda terlibat dgn dadah terutamanya jnis syabu (Batu)
    Apakah ini Satu petanda akhir zaman atok....
    Apakah tindakan Kita sewajarnya kpd ank2 muda2 Kita ni atok...mcm na nk berdakwah kpd mereka atok..
    Tmpat bertapaknya Abjad insyaAllah perkara ni dpt berkurang...
    Syg anak2 muda bangsa Kita atok ..jauh hanyut...

    ReplyDelete
  41. Waalaikumsalam cu

    Ya... memang benar manusia sudah menjadi huru hara dengan tekenan hidup seharian diseluruh dunia. Bukan Msia saja yg mengalami keadaan ini. Puak Iblis sedang kelang kabut merosakkan otak2 manusia agar berlaku segala pekara buruk spt, bunuh ahli keluarga sendiri, emak bapak sedniri, berlaku kejam pada anak2 bawah umur hingga sanggup bunuh mereka. Kalau pasal dadah jangan cerita... semua itu adalah dakyah yahudi zionis dan juga puak2 Iblis, Syaitan dan Jin yg merasuk mereka. Puak ini benar2 mahu manusia semua hancur akhlak mereka, agama mereka dan pegangan mereka. Sehir berlaku berluas luasa ditengah2 masyarakat. Mencari kekayaan dgn tidak mengira halal haram nya lagi. Semua ini berlaku kerana tekanan hidup dan ekonomi mereka telah rosak, Jadi sukar untuk kamu berdakwah kepada puak2 yg telah rosak akidah mereka itu. Biarkan saja kerana itu semua bukannya tugas kamu oun... lebih baik kamu lihat dan betulkan diri kamu kemas2 dulu dari nak fikirkan masaalah org lain. Biarlah urusan itu diserahkan kepada kerajaan utk enjaganya. Inilah petanda kiamat hampir sampai dan apabila ia sampai krmat=ri.. pastinya ramai yg akan mengikut..waallahuaklam

    atok zamany

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum atok...
    Atok xkluarkan artikel berkaitan perjalanan ahli Sufi / Dan perjalanan orang yang menuju Allah smpai darjat makrifatullah..

    ReplyDelete
  43. Waalaikumsalam cu..

    Atok berpendapat adalah lebih baik pelajaran dan perjalanan ahli sufi, pelajaran hakikat dan makrifah tidak dibuka kepada halayak ramai kerana pelajaran ini adalah khas dan khusus kepada pelajaran Tarikat yg seharusnya belajar dihadapan guru Tarikat itu sendiri. Adalah tidak bertul untuk didedah kepada umum kerana dikuatiri akan disalah anggap, terutama kepada pihak2 yg anti ajaran Tarikat, Hakikat dan Makrifat Kelak pula atok dituduh mengajar ajaran sesat, hanya kerana mereka tidak memahami perjalanan aliran ketuhanan ini. Kepada yg hendak mempelajari bab ini, hendaklah belajar dihadapan guru yg telah terbukti benar sanad tarikatnya yg menyampai kepada ajaran Nabi Muhammad saw dan Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jailani kerana ini saja sanad yg diakui benar diseluruh dunia. Mulakan dengan mencari pondok pengajian ini sendiri dan pilihan ditangan kamu sendiri. Waallauaklam

    atok zamany

    ReplyDelete
  44. Salam atok...
    Knp Kita nk buat ibadat Dan buat kebajikan terasa berat Dan mcm terhalang...Dan mcm na no tanganinya...

    ReplyDelete
  45. Waalaikumsalam cu..

    Itu menandakan kamu ada gangguan saka. Utk menghindarkannya hendaklah saka itu dibuang dari semua ahli keluarga kamu barulah selesai masaalah. ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum atok...
    Knp Japan percaya pada Malaysia dgn memberikan bon samurai sebegitu banyak atok...Dan LGE menyatakan ingin membuat bon smurai lg skali..apa manfaatnya bon samurai no atok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Jawapannya sebab Msia adalah sebuah negara yg sangat cekap membayar balek pinjamannya terutama dari Jepun. Ingat dahulu Tun M pernah melancarkan rancangan pandang ketimur dan berjaya meminjam bon negara Jepun sebanyak 300B yen sama dgn matawang Msia kira2 sebanyak 15B pada waktu itu. Tun sentiasa membayar hutang negara dgn kadar feadah 0,065 % setiap tahun hinggalah selesai tepat pada masanya. Oleh itu Tun telah berjaya membina kepercayaan Jepun pada kita. Inilah sebabnya mengapa Jepun sentiasa membuka peluang kepada Msia untuk melangani bon kerajaannya. Bon jenis ini dikenali dgn nama Bon Negara Asing.

      Bon ini akan diterbitkan di Tokyo, tetapi hasilnya akan pergi ke Msia dalam jangkamasa 10 tahun. Dan dalam masa itu juga Msia kena furnish hutang dan feadahnya secara berperingkat. Dana yg diperolehi dari langanan bon ini boleh kita gunakan bagi membangunkan negara. Nilai 200 B yen atau bersamaan 7.4 B RM sekarang ini telah terlebih langanan kepada 150%... itulah sebabnya LGE mahu agar Jepun pertimbangkan utk mengeluarkan satu lagi bon samurai juga dgn nilai yg sama supaya menampong langanan yg sedia ada dan permintaan diluar langanan pun dapat ditarek masuk melanggan. Itulah maksudnya. Jadi dalam perkiraan LGE, dalam masa 2 tahun akan datang Msia telah punya lebih kurang 14.8 Billion utk memajukan negara. Tapi risiko bagi bon asing ini juga perlu dipertimbangankan. iaitu kesetabilan RM dalam pasaran mistilah kekal atau naik sedikit menjelang 2029. Adakah kita masih perlu membayar balek 7.4 Billion jika diwaktu itu nilar bon itu bersamaan dgn 6 Billion saja ??? Ini yg perlu dihalusi oleh MoF. Ini saja resiko meminjam bon negara asing... lain2 kits boleh elakkan. Bagaimana pendapat kamu ??

      atok zamany

      Delete
  47. Assalamualaikum Atok
    Nak tanya , kelmarin Kerajaan Negeri Kedah umumkan pembinaan Lapangan terbang di Kulim berharga RM1.6B Dan beberapa projek mega berharga RM3.2B.
    Dana ni ada kaitan dgn Dana yg Atok ceritakan tu ke atau ianya peruntukan drpd kerajaan Pusat?

    ReplyDelete
  48. Walaikumsalam cu..

    Pertama kamu kena sentiasa ingat bahawa "Dana" yg kami buat itu bukannya milik kerajaan Msia tetapi ia adalah milik individu yg bersama2 didalam progrem mencairan dana tersebut sama ada mereka berkerja secara langsung atau tidak (menjadi pelabur saja). Jadi tidak pernah timbul semua pembangunan yg dibuat oleh kerajaan adalah dari sumber dana ini. Ia pastinya dari dana kerajaan pusat sendiri yg telah dikira dan diaudit sebaik mungkin bagi membayai projek2 mega tersebut. Msia bukan tak ada langsung dana, ada tapi dah tak banyak macam dulu2 waktu Tun M memerintah 22 tahun. Waktu dia meninggalkan kerusi PM... terlalu banyak dana yg tersimpan didalam semua tabung (GLC) yg boleh dipetik saja utk digunakan bagi tujuan kemajuan. Tetapi malangnya pengganti2 Tun bukanlah seorang yg amanah dan kuat berkerja. Rupanya mereka menunggu saja peluang utk menekan Tun supaya mengundur diri dan setelah mendapat kedudukan itu, mereka lupa diri dan menjadi perompak, pencilok, salah guna kuasa bersama2 penyokong2 mereka itu. Maka selepas seorang digugurkan... naik pulak seorang lagi Lanun besar dunia Keliptokrasi bertaraf Iblis bertanduk 10. Hampir2 Msia "mampus" dibuatynya dan selepas itu dia akan lari bersembunyi ditengah2 benua asia yg semua orang tak tahu. Rakyat Msia lah penyelamat negara ini... dan adanya kami semula bukan nak berbanga diri.. sebaliknya menangung kerja yg tak pernah terfikir susahnya. Lubang yg mereka bina bukannya kecil... lubang yg sangat besar sehingga jika disumbat seluruh rakyat Msia berjumlah 32juta ni pun tak dapat meninbus lubang itu... Fikirkan sendiri.

    Cakap... terpekek.. melolong... maki... hamun dgn semua kata kesat memang sangat mudah keluar dari mulut kamu semua... Atok cabar "sesiapa yg pandai sangat cakap tu, mari sini duduk dan buat kerja ni" kalau kamu benar2 ikhlas dan jujur ganti kami ni ??? Tanggung semua kerja gila yg kuncu2 Iblis Syaitan tu dah buat ??? Baru kamu semua tahu azab dan seksa dunia ni.. melampau tak???... kurang ajar tak ??? Mengalahkan zionis jahatnya perbuatan mereka ini... tapi rakyar tak tahu... senyum manis la bossku kesana kemari macam org tak pernah buat salah ??? Memang kamu belum didapati bersalah.. tapi kamu peru juga ingat bahawa Ia tak bererti kamu dah terlepas dari tuduhan bersalah. Gelak... ketawa puas2 semantara kamu diluar ni... sebab esok bila kamu dah duduk didalam dgn lamanya baru lah kamu ingat agama... ingat Tuhan.. ingat semua apa yg telah kamu buat kepada rakyat Msia. Apa takut boss ku... apa nak lari dari mengadap pertuduhan... kenapa asek tangguh... asek tangguh... Takut Boss ku ! Kalau asek tangguh tu maksudnya takut utk berhadapan kenyataan... takut hukuman.. takut malu ?? Apa takut Bossku ??? Lawan tetap lawan ??? Mengambil perkataan kawan baik dia yg sekarang menjadi penasihat dia, juga berangan nak jadi PM dgn cepat... itu sebab tangguh.. tangguh... tangguh... maklumlah org ini pernah juga kemakamah dgn 62 kali penangguhan hingga kes dia mengambil masa 6 tahun bicara baru jatuh hukum.. inilah edola dia !!!

    Kamu semua nampak tak sekarang ??? moderoperandi yg sama dimainkan semula utk menyampai kepada PRU 15 nanti... apa takut boss ku ???

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana yg tu bkn kerajaan pya la atok, xkn duit byk mcm tu xdak ckit utk pmbangunan negara no atok.
      Suntik la Dana utk krajaan ckit utk mengurangkan Kos Sara hidup rakyat dgn cara apa2 pn..blh x atok. @ pn dgn Dana tu atok wujudkan peluang perkerjaan sb rmai rakyat Malaysia yg menganggur terutama Melayu Islam..Sb Bangla pn gaji 2k ke atas.
      Najib xnmpk ke duit dari Dana tu atok.
      Dana tu belum cair ke atok??

      Delete
  49. Ya.. bukan kerajaan punya. Tun pun tak mahu duit ni.. dia cakap duit ni akan hancurkan sistem kehidupan rakyat Msia yg sedia teruk ni. Jadi dia suruh org yg dapat duit buat projek sendiri tolong rakyat. Projek swasta, bukan projek kerajaan. Dari situ nanti adlah peluang masyarakat dapat peluang kerja atau peluang berniaga atau peluang membuat sub contrek. Contohnya dia buat projek perumahaan rakyat B40, jual rumah murah sikit dari harga pasaran, jadi org melayu boleh beli. Kemudian bagi sub con pada skt2 melayu kelas e, d, c. b dan a utk siapkan kerja tu. Kemudian buka kantin tempat buruh am utk makan dlm tapak projek, Buka tenda kpd akitek melayu, oditer melayu, consultants melayu, dan beberapa lagi skt professional melayu bagi menjalankan kerja2 sampailah projek siap. Lihat... berapa banyak peluang kerja... melayu jangan malas kerja je. Klu malas macam mana nak siap kerja.

    Najib tu tahu pasal duit ni, Sbb dia lah pencairan duit ni jadi lambat. Kemudian yg paling best dia nak rampas duit ni jadi duit dia. Dia rancang macam2 atas duit yg dia nak rompak ni. Tetapi kuasa tuhan.. dia terbuang dari kerusi besar kerajaan dan dah tak ada kuasa atas apa pun. Maka kami terlepas dari semua tindakannya.. beberapa rakan kami juga dipenjarakan kerana pertuduhan pengubahan wang haram sedangkan semua dokumen telah lengkap. Dia sengaja cari kes utk gagalkan usha kami dan bolehlah dia ambil semua duit ni. Sungguh tamak laki bini ini... hanya tuhan yg tahu.

    Proses pencairan dana seumpama ini amat susah kerana ia mempunyai banyak protocol dan prosuders yg mesti dilakukan terlebih dahulu. Jika semuanya selesai.. barulah ia cair. Cair pun dlm bentuk ledger akaun bank, dana tunai sikit saja. Kita pun tak mahu ganggu nilai RM yg ada sekarang. Itu hak kerajaan... kita tak boleh ganggu. Kena ikut arahan BNM dan MoF. Jadi kita tak mahu rosakkan sistem yg telah dirangka kerajaan. Tapi jika kerajaan mahu bantuan kami... dia petik jari saja, ramai yg akan sampai.

    atok zamany

    ReplyDelete
  50. Perhatian..

    Sekali lagi atok bagitahu, jika SESIAPA YG BERMINAT BERKENAAN DANA TERSEBUT SILA EMAIL ATOK. Boleh lah kamu membuat pilihan. Kalau dok tanya disini.. atok tak akan buka, kenalah lebih khusus, baru betul

    atok zamany

    ReplyDelete
  51. Salam atok...
    Kenapa EU menyekat minyak sawit dari Malaysia dgn alasan mmnjaga Alam sekitar...
    ptut harga sawit skrg jatuh...byk pekebun sawit skrg merungut kejatuhan harga sawit...
    ada yg menyalahkan pakatan harapan...
    Apakah langkah2 kerajaan dlm menangani mslh tersebut ...
    Sb terlalu Malaysia pengeluar komoditi sawit yg agak bsar...sikit sebanyak boleh menggugat ekonomi negara...

    ReplyDelete
  52. Walaikumsalam cu

    Masyarakat di Europa, US, Canada dan Austrila sebenarnya berpakat utk menyekat minyak sawit dari menguasai pasaran mereka. Jika semua rakyat di negara berkenaan menggunakan minyak sawit.. semua minyak masak mereka akan gulung tikar contohnya seperti Minyak Jagung, Minyak Bunga, Minyak Soya dll. Minyak sawit sangat murah dan tinggi kualitinya malah boleh dibuat tampa kelestrol 100%. Minyak mereka sangat mahal berbanding sawit. Satu pokok sawit boleh bertahan 25 tahun dan sentiasa boleh dipetik setiap 40 hari. Ia sentiasa akan mengeluarkan minyak hinggalah usianya 25 tahun,, kemudian barulah ia ditebang dan ditanam semula. Berbanding jagung, soya, bunga dan bijian lain yg dibuat minyak hanya bertahan sekali atau dua kali petik saja dan pokok kena dimusnahkan dan ditanam semula. Usianya singkat menjadikan ia mahal.

    Itu lah sebabnya mereka terpaksa melakukan serangan sikologi kepada rakyat dinegara2 itu supaya jangan menggunakan minyak sawit. Yang paling jahat sekali apabila mereka mengatakan minyak sawit itu mengendungi racun dan boleh menyebabkan kangsa dan merosakkan organ dalaman badan. Maka mereka langsung tidak melarang penggunaan minyak sawit dalam semua products makanan mereka hingga mereka prints disemua bungkusan makanan bahawa products itu "Free sawit". Ini belum pernah berlaku sebelum ini... hanya pada tahun 2019 perang ini sengaja dimulakan diseluruh negara2 yg atok sebutkan diatas tadi. Sikap kurang ajar ini kononnya tidak disokong sesetengah negara seperti Prancis... itu hanya dihadapan kita. Sebaliknya dibelakang kita mereka memboikot minyak sawit kerana masyarakat dinegara2 itu telah berpakat dan bersatu hati utk menyelamatkan products minyak mereka dan peladang2 mereka. Kesatuan peladang seluruh negara2 itu sangat kuat dan memaksa semua politikus mereka mengikut arahan mereka. Ini lah yg belaku disana sebenarnya. Negara kita sangat kecil jika hendak dibandingkan negara2 tersebut.. jadi mereka tidak hiraukan bantahan kita.

    Apa hendak disalahkan kerajaan PH ??? mereka yg buat boikot...PH yg kena ??? Memang rakyat Msia ni bodoh betul... jika begitulah pemikiran mereka. Kamu letak lah siapa pun menjadi pemerintah negara ini.. mereka tak peduli.. boikot tetap boikot. Kerajaan BN lagi teruk hentam petani2 kelapa sawit... tengok saja Felda apa jadi. Habis semua duitnya dicuri dan meninggalkan hutang ratus ribu kepada peladang2. Sampai mati pun mereka tak akan mampu bayar balik hutang yg dicipta oleh Najib & Rosmah rejim. Itu rakyat tak nampak... sayang sungguh rakyat Msia kepada perompak dan penyamun ini ya ?? Kan atok dah kata... kalau kamu pandai sangat sila ganti tempat kami dan takbir negara yg sudah hancur ini utk bangkit kan semula ??? Ada bran ???

    Antara rancangan kerajaan ialah... jika europa masih saja bersikap degil... maka kita terpaksa beralih kepada negara2 yg membeli minyak sawit kita.. dan kita akan pula membalas dgn membeli products negara2 ini..contohnya china, Jepun, Korea, India, Pakistan dll. Kemudian kita akan mengeluarkan Biodisel yg menggunakan minyak sawit sebagai base bersakala besar2an utk lawan mereka. Jika ini berlaku... mereka akan menjerit2 dan merawong2 kerana hilang pasaran... tak percaya, tengok saja nanti ??? kita nothing to loos jika ia berlaku.. mereka lah yg akan hancur, itu lah yg Tun maksudkan... waallaua'lam

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bknkah R&D tentang biodiesel dh LaMA ke atok...
      Knp ianya blm digunapakai @ msih dlm proses kajian...klu biodiesel berjaya dilaksanakan..maknanya ianya akan melonjakkan harga sawit...Dan akan menggalakkan eksport btl ke atok...@ penggunaan biodiesel hnya di Malaysia...

      Delete
    2. Memang teknologi biodisel ni dah lama ada, cuma tak dibuat secara besar2an kerana ia akan menjejaskan petronas. Oleh kerana itu maka kerajaan telah menghadkan pengeluaran biodisel kepada kadar tertentu saja. Tapi mungkin mulai pertengahan tahun ini rancangan mengeluarkan biodisel bersekala besar akan dimulakan supaya dapat mengimbangi pasaran disel dinegara ini. Insyaallah apabila ini berlaku, Msia tak perlu lagi bimbang samaada negara eropah nak boikot ke.. tak nak beli ke.. lantak dia orang la, Kita akan tetap sustain dgn harga minyak sawit dlm pasaran domestic dan dgn sendirinya golongan petani sawit Msia menjadi orang kaya baru selepas itu. Banyak rancangan yg bakal kerajaan perkenal berkenaan sawit ni.. cuma menunggu masa utk dilakukan saja. Ini semua untuk rakyat Msia dan mungkin akan memberi kesan kepada negara2 lain yg menjadi pengeluar sawit spt Indonesia. Tentunya mereka juga akan mengambil bahagian utk mengekspot minyak sawit ke Msia bagi menampong ketidak cukupan minyak sawit nanti.

      Biodisel telah digunakan dimerata dunia. Contohnya negara Amerika Selatan yg kaya dengan pertanian. Mereka mencipta biodisel dari kacang soya, tebu, bahan buangan buah2an dan buah jarak yg ditanam secara besar2an disana seperti Brazil, Venezuela, Chili, Mexico dan Argentina dimana semua bas2, lori2 triala2, kilang2, kereta2, keretapi, kapal2 dan banyak lagi, semuanya menggunakan biodisel. Sekarang Amerika juga sedang cuba beralih kepada biodisel kerana mereka juga mempunyai ribuan tan hasil buangan pertanian spt buah2an dan sayur2an yg boleh diproses menjadi biodisel selain dari baja organik. Sebenarnya diserata dunia sedang cuba memasuki bidang ini cuma sustainable itu yang susah untuk diperolehi, tidak seperti kita yg sentiasa mengeluarkan minyak sawit dgn jutaan hectare sawit diseluruh Msia. Kita tidak boleh lagi hanya mengharapkan bantuan orang dgn eksport. Kita kena bergerak sendiri supaya kita tidak lagi dibuli oleh negara2 kaya didunia ini.

      atok zamany

      Delete
  53. Assalamualaikum Atok

    Boleh Atok terangkan berkenaan ilmu firasat dan apa yang dimaksudkan berkenaan kasyful suari dan kasyful maknawi?

    ReplyDelete
  54. Walaikumsalam cu..

    Firasat dan kasyaf adalah dua pekara yg sangat berbeza didalam ilmu Makrifatullah. Firasat ini merupakan satu pandangan hati yg luhur dan mendapat gambaran yg Allah beri kedalam hati atau dipanggil terang hati berkenaan sesuatu pekara yg bakal berlaku atau sedang berlaku. Selalunya orang ini belum lagi mendapat Makrifatullah atau mengenal Allah tetapi oleh kerana dia sangat waraq dan rajin beribadat, maka Allah lahirkan makauana ini padanya, Tetapi jangan silap, ada juga firasat yg dizahirkan oleh makhluk Syaitan dan Iblis kepada dukun2 dan pawang2 yg menjadi penyembah Syaitan dan Iblis atau orang2 yang punya pendamping dari kalangan Jin. Dgn menggunakan mata makhluk2 inilah mereka mendapat firasat dgn berbagai fenomina yg akan berlaku atau sedang berlaku. Jadi firasat masih saja boleh menjadi istridraj yg sesat terutama apabila dia berbangga dgn kelebihan itu, Firasat boleh hilang jika dia tidak beramal mengikut perintah sahabatnya itu. Firasat jenis ini dikenali juga dgn nama tukang telik. Selalunya org alim tidak mahukan ilmu firasat.. mereka lebih mengejar kepada ilmu Khasyaf.

    Berbeza dgn Khasyaf yg diberi Allah SWT kepada org alim dan wali2 Nya. Pastinya mereka yg mendapat Khasyaf Suari (bathin) atau Khasyaf Maknawi (zahir) adalah mereka yg telah mencapai tingkat Makrifatullah dan mengenal Allah. Boleh dikatakan kesemua mereka yg telah mencapai maqam ini akan diberi Allah dgn kelebihan dgn pandangan Khasyaf, cuma ia mempunyai kehalusan dlm mertabat maqam2 mereka. Khasyaf maknawi adalah khasyaf mata, telinga, mulut dan akal yang dapat "melihat" dgn pancainderanya itu, sedang khasyaf hati adalah yg tertinggi kerana dia melihat dgn "Pandangan Allah". Pada orang sufi mereka tidak mangejar semua kelebihan ini.. mereka hanya mahukan wajah Allah saja. Semua itu mereka tidak hiraukan kerana hanya memandang satu saja. Kalau diberi kelebihan ini pun mereka tidak hiraukannya. Mereka tetap hanya mahukan wajah Allah saja. Sehingga org awam melihatnya sangat anih dan dia pun tak mahu berhadapan dgn masyarakat. Rasulallah pernah bersabda yg maksudnya “Hendaklah kamu takuti Khasyaf seorang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah” Melihat dgn pandangan ini dimaksudkan ialah dgn hati yg murni pantulan cermin didalam hatinya itu memberi pandangan bathin yg sangat jelas Allah SWT memperlihatkan kepadanya semua benda, semua ilmu, semua Malaikat, semua pekara, semua kejadian, Syurga, Neraka, seksa kubur, alam akhirat, cakrawala, kejadian yg akan belaku esok, lusa, tulat. minggu, tahun hingga ratusan tahun seperti yg diperolehi oleh Nabi Allah Khaidir as hingga digelar ilmu ini dgn nama Laduni. Juga pada golongan sufi mereka tidak mengejar pekara seumpama ini. Mereka tetap juga mahukan wajah2 Allah itu sahaja..lain mereka tak hirau. Waallauaklam

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk dpt smua tu mesti dgn tarbiah khusus dn kurnia Allah knows atok...bkn snang nk cpai makrifatullah kn atok klu xberguru kpd yg knal akan Allah...

      Delete
    2. Ya... mesti ada talqin shadatai dari guru hidup atau sekarang dalam abjad diwakili oleh badal (pengganti) kerana Tok Guru dah meninggal dunia, Jadi kena jumpa badal guru amil talqin shadatai supa sempurna Iman, Islam Ihsan kamu. Lepas tu kuat2 belajar dan beramal... dan yg paling utama sekali kena faham abjad, ikhlas dan redha. Ini kunci kejayaan Makrifatullah. Jika langsung tak ada... mcm mana nak mencapai jalan ini ?? Kena cari jalan keluar... sebab itulah tuntutan Allah SWT kepada semua manusia..."iaitu Dia nak kita pulangkan roh Nya yg diberi pinjam semantara kpd kita didunia ini". Kalau tak ada jalan macam mana nak kenal Dia dan nak pulangkan Roh Nya ??? Jadi usha sungguh2 dan cari jalan Nya... ia kerja wajib bagi seluruh manusia sama ada mereka suka atau tidak. Esok Allah SWT akan tanya kamu, apa yg kamu buat dgn roh yang Dia bagi pinjjam itu ??? Kamu nak jawab apa ??? Itu sebab kena belajar...faham ??

      atok zamany

      Delete
  55. Salam atok..
    Dlu sy pernah dgr kapal Armada Amerika dtg Malaysia Dan bg warning dkat askr Malaysia spya jgn terbangkan pesawat di Kawasan Armada tu berlabuh...
    Btl ke atok...Dan Ada pgawai terbangkan jgk pesawat ..tp Radar dorg xdpt detect..

    ReplyDelete
  56. Walaikumsalam cu...

    Dengar2 begitulah kot... tapi berita ini tiada dlm rekod ATM dan mereka akan jawab tak tahu kalau kamu tanya. Fakta ini sangat susah nak dijawab oleh mereka terutama yg besar2 pangkat tu atau Menteri. Ia dianggap berita angin dan meminta masyarakat mengabaikan berita tersebut lagi pun ia akan memalukan sebuah negara besar sedangkan kita ni negara kecil saja. Jadi biarkan saja ia berlalu,,ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  57. Salam atok...
    Xtulis artikel baru ke atok..

    ReplyDelete
  58. Waalaikumsalam

    Belum lagi... baru rangka2 saja.. tapi tak siap2 sebab sebok sikit.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sibuk lg ke atok...
      Dh berumur ni berehat la atok!!
      Tp atok bls Komen slalu pn pkul 12 tgh mlm...mmg slalu tdo lewat ke atok..
      Rencana baru Bab apa atok?..

      Atok sy nk tya ttg rotcshield yg menguasai bank dunia ni siapa atok...mcm mna dia menguasai bank2 dunia ni...dia org yahudi ke?..

      Delete
  59. Atok memang dah berihat... tapi kena panggil balek berkerja. Terpakasa demi negara dan melayu. Tapi melayu tak suka cara kami.. nak buat mcm mana. Jadi kalau Tun berhenti.. atok pun angkat kaki la...

    Org tua mana boleh tidur awal. Kena tidur lambat.
    Tajuk rancana tu sorry la nak bagi tahu sekarang.. tunggu saja la ??

    Rotcshield menguasai bank dunia ?? Mana ada... anak dia dulu adalah.. lepas tu skg dah tak ada dah. Masa ditubuhkan dulu 1946 iaitu perjanjian Bretton Woods, masa anak dia adalah mereka tanam saham di WBG. Saham tu pun kumpulan Yahudi dulu yg bagi modal. Lepas tu WBG merupakan badan bebas dibawah PBB. dgn keahlian seramai 188 negara didunia (ahli PBB). President nya sekarang ialah Kristalina Georgieva kelahiran Sofia, Bulgaria, pada tahun 1953. Beliau memegang ijazah Sarjana Sains Ekonomi dan MA dalam Ekonomi Politik dan Sosiologi dari Universiti Kebangsaan dan Ekonomi Dunia, Sofia, di mana beliau adalah Profesor Madya antara 1977 dan 1991. Sedikit background beliau. Semua kumpulan Pengarah nya ada 24 0rang.

    Kenapa bila kewangan saja org suka kaitkan dgn Rotcshield ?? Dia ada bank dia sendiri (Rotcshield Bank) di US tu... nak buat apa di dok nak jaga WBG pulak ?? Anak cucu dia jaga bank female dia lah...

    atok zamany

    ReplyDelete
  60. Salam atok....
    Di Johor dgr khabar Sultan Johor jalin kerjasama buka pasar Raya harga murah...Apa pandangan atok mengenai Hal ni!!!
    Sy lihat Sultan Johor seorang yg menjaga kebajikan Rakyat Johor khususnya...
    Tp dia lantang juga kluar kenyataan Dan kritikan terhadap kerjaan..
    Apa pandangan atok tentang Sultan Johor..

    ReplyDelete
  61. Walaikumsalam...

    Baguslah kan...Dia banyak duit, bolehlah dia buat macam tu. Sebagai seorang raja memanglah sepatutnya dia ambil berat pasal rakyat dalam semua masaalah. Bukan hanya duduk di Istina tapi kata perihatin. Bukannya cara mcm tu tunjuk perihatin.. kadang2 dia kena turun padang tengok rakyat. Salah satu acara yg setiap tahun akan diadakan ialah Kembara Makhota Johor dimana semua kerabat akan turun padang melawat dari satu bandar ke satu bandar, dari satu pekan kesatu pekan dan dari satu kampong ke satu kampong untuk melihat sendiri keadaan rakyatnya disana.Pekara macam ini tak ada dilain negeri... malah tak ada diseluruh dunia. Jadi rakyat miskin akan terbela jika sekiranya mereka pergi mengadap Tuanku dikala itu...atau baginda singgah ke rumah mereka melihat sendiri keadaan mereka, Ingat pelakon komidi Zaibo yg sakit, Tengku Mahkota dan adeknya pergi melawatnya di kampong Rengit Batu Pahat. Selang beberapa hari sepelas itu Zaibo meninggal dunia. Disini kita lihat keperihatinan kerabat atas kesangsaraan rakyat dengan jelas.

    Adalah biasa kami dikeritik, malah Tun pernah kata jika kita tak pernah dikeritik, bagaimana kita nak tahu kesilapan kita?? jadi teguran oleh Tuanku juga adalah dianggap baik kerana kita dapat tahu kelemahan kita. Malah kita sentiasa cuba memberbaiki kelemahan kita dari masa ke semasa. Pendapat atok berkenaan Surtan Johor,, biasa saja. Tak ada yg luarbiasa apa yg Tuanku lakukan. Memang menjadi tanggungjawab nya untuk berbuat demikian terhadap semua rakyatnya.

    atok zamany

    ReplyDelete
  62. Salam atok zamany...
    Apa pandangan atok tentang pengajian pondok atau sistem pendidikan sekolah agama Rakyat..
    Apa perbezaan Dan pendekatan yg lebih berkesan dalam mendidik anak2 muda yg penuh cabaran pada Hari ini..
    Blh atok ceritakan pengalaman atok dlm pengajian smpai tahap atok skrg ni!!

    ReplyDelete
  63. Walaikumsalam cu

    Sekarang tiada lagi berbeza diantara taraf diantara sek agana rakyat (KAFA) dgn sek pondoh, cuma sisitem pengajian nya berbeza. Sek pondok lebih banyak pengajian dlm bidang keagamaan berbanding sek agama rakyat yg hanya mengajarn bab pengajian syariat sahaja. Sekarang semua sek pondok telah didaftarkan keKemanterian Pelajaran Msia dan mendapat gaji sama macam guru2 disek agama rakyat. Sek pondok juga mendapat peruntukan ribuan ringgit setiap bulan dari kkerajaan malah sekolah mereka telah dibangunkan semula dgn sistem keselamatan yg lengkap. Malah asrama mereka juga telah diperbaiki setelah banyak inseden kebakaran berlaku. Namun ada juga sek pondok yg tidak mahu berdaftar.. inilah masaalah sikit.

    Sejak dari kecil seharusnya ibu bapa memasukkan anak2 mereka ke sek pondok kerana disitu mereka akan dididik bersasiah dalam agama. Maka tiadalah masaalah remaja akan belaku kerana budak2 sek pondok tidak suka dgn kawan2 yg tidak sealiran dgn mereka. Budak2 yg baru nak naik ini dihantar ke sek kebangsaan dan akan mendedahkan mereka dgn berbagai jenis kerosakan akhlak kesan dari pergaulan dgn kawan2 terutama yg bukan seagama. Boleh dikatakan kebanyakan yg masuk lokap, penjara dan pusat serenti adalah dari didikan sek kebangsaan dan menengah kebangsaan. Jarang dijumpa budak2 sek pondok masuk lokap, penjara dan pusat serenti.. kerana mereka dididik menjadi soleh dan bersederhana.

    Ya... atok asalnya adalah murid dari sek pondok di Indon.. boleh juga berjaya dlm bidang sekular ni dan mendapat PhD. Atok tak mahu ulang lagi apa yg atok dah tulis dahulu... maka kamu kena rajin semak ms belakangan untuk mengatahui sejarah pengajian atok. Cari sampai dapat.. ada atok tulis dulu...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  64. Salam atok..
    Dulu Masa pnah ikut Tok guru nk buang Saka. Tok guru akn suruh buat kenduri dulu ..utk apa kduri tu atok...sy xpnah tya la plak utk apa kduri tu pd Tok guru segan nk tya..
    Blh atok terangkan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu

      Ini satu lagi hal... lain orh yg buar... tanya atok jugak ?? Segan.. kenapa nak segan pd guru sendiri, tanya je la. Segan bertanya sesat jalan. Siapa guru kamu tu ?? Kalau arwah Ust Mat.. atok jawab la... tapi kalau org lain.. minta maaf la..sebab atok tak tahu keadah mereka buat,, bagaimana dan untuk apa ??? Maklumat kamu tak lengkap utk jawab soalan kamu.

      atok zamany

      Delete
    2. Ust mat janggut la atok..
      Sy p bc Yasin dgn khatam quran je.

      Delete
  65. Assalamualaikum atok..
    1) perkembangan kehilangan seorang remaja yg merentas hutan namanya acap ni Ada kaitan dgn makhlus halus ke atok..
    Sudah 8 Hari msih Blum bertemu petunjuk baru. Apa pandangan atok??
    2) Dulu berdekatan kg. Sy Ada kes tentang tiba2 Kain terbakar, langsir terbakar, papan terbakar, adakah ianya disebabkan saka@sihir@jin tu sendiri yg nk mengganggu keluarga tu..dalam lbh kurang 10 Thun lps kot..apa pandangan atok?

    ReplyDelete
  66. Waalaikumsalam cu..

    1) Budak tu dah termasuk kealam Jin.. bagaimana nak keluar ?? Kena cari org pandai utk nego dgn jin tu... baru boleh keluar kot..

    2) Itu kes atok pon pernah jawab dulu.. ia memang angkara sehir jin saka atau pon sehir manusia yg dengki. Masa tu arwah Sheikh Ahmad pun masa hidup lagi. Dia pernah ulas berkenaan dgn pekara ni dalam ceramah beliau. Cuba selak ms kebelakangan dlm blog ini..ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  67. Salam atok ..
    apa itu tauhid 3 serangkai...yg diambil Dari ibnu timiyah ni atok...apa percanggahan dengan tauhid sifat 20, ..
    Btl ke kemwnterian pndidikan Ada memasukkan tauhid ni dlm silibus buku pendidikan Islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkenaan tauhid 3 serangkai ni kena penjelasan yg panjang, tak boleh diruangan komen ni saja yg terhad ruangannya. Kebetulan atok akan jelaskan berkenaan tauhid di post yg akan datang... dan atok fikir baik juga kiranya atok terbitkan satu post khas berkenaan dgn pekara ini supaya ia tidak akan mengelirukan umat islam di Msia ini. Nantikan tajuk ini akan datang ya... disitu akan menjawab semua berkenaan masaalah tauhid 3 serangkai ini. ok

      atok zamany

      Delete
    2. Tauhid ni dikatakan akn mnjadi silibus aekolah menengah atok...blh ke atok..

      Delete
    3. Tak boleh... lihat di post terkini ok

      Delete
  68. Assalamualaikum atok zamany!!
    Berkenaan dgn CEP yg belum Masa utk didedahkan yg dikatakan oleh Tun..
    CEP ni Ada cadangan2 untuk membangunkan ekonomi negara yg harus diberitahu pada umum ataupun sekadar teguran@nasihat tentang ekonomi kepada kerajaan pusat secara x formal...

    ReplyDelete
  69. Waalaikumsalam cu..

    Berkenaan CEP tu, laporannya memang sulit yg tak boleh didedahkan sebelum PM bagi lampu hijau. Biar dia settle dulu beberapa pekara mustahak didalam laporan itu terutama berkenaan beberapa perjanjian yg masih tergantung dgn China dan Spore. Itu sebab ianya tak boleh dibincangkan. Memang tugas CEP ni utk membuat cadangan kepada kerajaan PH bagi memperbetulkan kedudukan ekonomi dan pentadbiran. Tetapi bukan semua cadangan mesti diikuti atau untuk 'menghambat ponggong' menteri supaya buat itu dan ini. Ia adalah CADANGAN bukan paksaan. Ini rakyat kena faham fungsi CEP itu ditubuhkan. Kita sama2 tunggu apa PM umumkan kelak..ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  70. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  71. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  72. Adakah anda dalam krisis kewangan, mencari wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri atau membayar bil anda?
    Saya mendapat saya dari Mike Fisher. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 2,000 setiap hari. Saya mendapatnya dari minggu lalu dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 percuma. ATM kosong mengeluarkan wang dari setiap mesin ATM dan tidak ada nama keluarga, ia tidak dapat dikesan dan sekarang saya mempunyai wang untuk bekerja dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup.

    PERCAYA KAD KREDIT KESELAMATAN DI HARGA PRIBADI
    * Mereka menjual kad ini kepada semua pelanggan dan pembeli yang berminat di seluruh dunia, kad ini mempunyai had pengeluaran harian sebanyak $ 2000 hingga $ 5000 dan sehingga $ 50,000 di kedai dan POS tanpa had. *

    * e-mel: blankatm156@gmail.com
    * Anda juga boleh menghubungi atau membantu Hubungi kami hari ini untuk lebih banyak pencerahan
    +1 (301) 329-5298

    ReplyDelete
  73. Nama saya, jayachandra fadhlan
    dari Indonesia Saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini untuk menipu orang. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang macet karena hutang. Ketika saya mencari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan itu adalah PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya belum pernah menerima pinjaman yang saya usulkan. Teman baik saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya ke perusahaan yang dapat dipercaya di mana Ibu KARINA bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam dengan tingkat bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakan demikian. tahu tentang perusahaan-perusahaan fashion. Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi Mrs. KARINA melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya +1 (312) 8721- 592 Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (jayachandrafadhlan@gmail.com) Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan sejahtera.

    ReplyDelete
  74. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +13128721592, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk lebih lanjut maklumat ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    ReplyDelete