Saturday, February 13, 2016

SIRAH - KEMATIAN, AKHIRAT DAN KIAMAT 30

Post 46



BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.



FASAL C - FITNAH AKHIR ZAMAN & TANDA KIAMAT.



BAB 166: MENGHINDARKAN DIRI DAN BERSABAR KETIKA KEDATANGAN FITNAH SERTA PERGINYA ORANG-OPRANG SOLEH DIKALANGAN KAMU.

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Adisah Binti Ahban bahawa ia bercerita, "Ketika Ali bin Abu Talib sampai di Basrah, ia menenui ayahku. Ali berkata, 'Wahai Abu Muslim, apakah kau tidak mahu menolongku mengatasi orang-orang itu?'. Ayahku menjawab, 'Tentu !'. Ayahku lalu memanggil orang suruhannya dan berkata, 'Tolong ambilkan pedangku?'. Setelah menerima pedang itu, ayahku lalu menghunuskannya keluar kira-kira sejengkal. Ternyata pedang itu diperbuat daripada kayu. Ayahku berkata, 'Sesungguhnya orang yang aku cintai yang seterusnya adalah anak pakcik mu. Nabi saw pernah berpesan kepadaku bahawa jika berlakunya fitnah kekacauan, supaya aku membuat pedang dari kayu. Kalau kau mahu, aku akan ikut serta keluar bersamamu?'. Ali berkata, 'Aku sama sekali tidak memerlukanmu bersama pedangmu itu'".

Diriwayatkan oleh Ahmad dari Zaid bin Syurahbil dari Abu Musa al-Asy'ari bahawa Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya menjelang kiamat terjadilah kekacauan-kekacauan laksana sepotong malam yang gelap. Disiang hari seseorang masih mukmin, namun menjelang malam ia menjadi kafir. Dan jika disebelah petang dia masih sahaja mukmin, namun menjelang pagi ia menjadi kafir. Pada saat itu orang yang duduk adalah lebih baik dari orang yang berdiri. Orang yang berdiri adalah lebih baik dari orang yang berjalan. Dan orang yang berjalan adalah lebih baik dari orang yang berlari. Oleh kerana itu musnahkanlah anak-anak panah kamu, putuskanlah tali busar kamu dan pukulkan pedang kamu pada sebuah batu (patahkannya). Jika salah seorang dari kamu menghadapi fitnah kekacauan, maka hendaklah ia bersikap seperti salah seorang dari putra Nabi Adam (Habil)". Hadis ini juga diriwayatkan oleh Abu Daud.

Diriwayatkan oleh Abu Daud sebuah hadis dari Saad bin Abu Waqash bahawa ia pernah bertanya kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, bagaimana jika seorang pengacau masuk kedalam rumahku dan mengerakkan tangannya hendak membunuhku'. Rasulullah bersanda, 'Bersikaplah seperti salah seorang putra terbaik Nabi Adam'. Baginda lalu membaca ayat 28 surah Al- Maaidah, 'Sesungguhnya, jika engkau memukulku dengan tanganmu kerana hendak membunuhku, nescaya aku tidak akan memukul engkau dengan tanganku. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan semasta alam'".

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah saw bersabda, "Bagaimana keadaan kamu serta hari kiamat yang hampir tiba, iaitu orang-orang yang diayak dalam ayakkan zaman dan yang tinggal hanyalah orang-orang hina dan buruk akhlaknya. Janji mereka kacaubilau, amanah diperlekehkan, maka mereka pun berselisih faham. Mereka adalah seperti ini (baginda memasukkan jarijemarinya dibahagian yang lain secara berselang seli). Para sahabat bertanya, 'Bagaimana dengan keadaan kami jika hal itu memang terjadi?'. Baginda menjawab, 'Kalian ambil sesuatu yang kamu ketahui dan tinggalkan hal-hal yang kamu tidak kamu ketahui. Kamu datangi orang-orang yang terbaik dikalangan kamu dan tinggalkan urusan orang-orang kebanyakan diantara kamu'". Hadis ini juga diriwayatkan oleh Abu Daud.

Hadis serupa juga diriwayatkan oleh al-Hafiz Abu Nuaim berikut sanadnya dari Muhammad bin Ka'ab al-Qarzhi, dari al Hasan bin Ali, dari Syuraih (hakim ketika zaman Saidina Omar ibnu Khathab), dari Omar ibnu Khathab bahawa Rasulullah bersabda, "Kamu akan diayak dengan ayakan zaman hingga kamu berada ditengah-tengah manusia buruk akhlaknya yang suka mungkir janji dan pecah amanah'. Seorang sahabat bertanya, 'Lalu bagaimana dengan nasib kami, ya Rasulullah?'. Baginda bersabda, 'Amalkan saja apa yang kamu ketahui dan tinggalkan apa yang kamu tidak ketahui (tidak suka), dan berdoalah kepada Allah, 'Ya Allah yang Maha Esa, tolonglah kami atas orang-orang yang berbuat zalim kepada kami dan lindungkan kami dari orang-orang jahat yang ada dikalangan kami'".

Diriwayatkan oleh an-Nasa'i dari Abdullah bin Amr ibnu Ash bahawa Rasulullah bersabda, "Kamu akan melihat manusia suka melanggar janji dan menghianati amanah-amanah mereka sendiri. Mereka bersatu hati dan berpuak-puak (sambil menunjukkan jari-jarinya masuk antara satu dengan yang lain)". Abdullah lalu menghampiri baginda dan bertanya, "Semoga aku dijadikan Allah sebagai tebusanmu. Pada saat itu apa yang harus aku lakukan, ya Rasulullah?".  Baginda bersabda, "Tinggalkan rumahmu, kawal lidahmu, lakukan apa yang kamu ketahui dan tinggalkan apa yang kamu tidak ketahui (tidak suka). Uruskan pekara-pekara yang bersangkutan dengan dirimu dan keluargamu sahaja. Tinggalkan semua urusan yang bersangkutan dengan kebanyakan orang". Hadis ini juga diriwayatkan oleh Abu Daud.

Diriwayatkan oleh Tirmidzi dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Sesunggunnya kamu akan hidup pada suatu zaman dimana barangsiapa diantara kamu meninggalkan pergaulan yang diperintahkan, kamu akan binasa. Dan akan datang kepada manusia disesuatu zaman nanti dimana barangsiapa diantara mereka melakukan apa yang diperintahkan, ia akan selamat".


Fakta: 

Berkenaan Sabda Rasulullah mengenai perkataan "yang diayak dengan ayakkan zaman" bermaksud merupakan satu ungkapan tentang kematian orang-orang beriman dan baik, manakala meninggalkan orang-orang yang buruk akhlak dan jahat diatas dunia ini. Seolah-olah manusia ditapis oleh tapisan dunia.

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya kamu akan dicuci berseh sebagaimana buah kurma yang dibersihkan dari kulitnya. Kemudian orang-orang yang baik diantara kamu akan meninggal dunia, dan yang hanya tinggal adalah orang-orang yang jahat diantara kamu. Maka... kalau boleh, hendaklah kamu mati saja". 

diriwayatkan oleh Bukhari dari Maradis al-Aslami bahawa Rasulullah bersabda, "Satu demi satu orang-orang soleh akan pergi dan yang tinggal hanyalah orang-orang jahat dan buruk akhlaknya seperti buah gandum dan kurma yang busuk yang tidak akan dipedulikan oleh Allah kelak".

Yang dimaksudkan orang-orang soleh ialah orang-orang yang taat kepada Allah dan kepada Rasul utusan Nya, mengamalkan apa yang diperintahkan kepada mereka dan menahan diri dari apa-apayang dilarang kepada mereka.


Nukilan Atok:

Perhatikanlah disekeliling kamu apa yang sedang dan akan berlaku di Negara ini. Semua yang disabdakan oleh Nabi saw sedang pun berlaku dan menjadi budaya amalan oleh kebanyakan pemimpin dewasa ini.  Mereka pecah amanah dengan sumpah yang mereka akad sendiri. Mereka menjadi tidak amanah dan mungkir janji-janji yang mereka sendiri sebut-sebutkan. Mereka berpakat dengan erat sekali melindungi kawan-kawan mereka dari segala bentuk tuduhan, sedangkan fakta itu adalah benar. Sesiapa saja yang mempersoalkan kesepakatan dan kerja keji yang mereka buat, akan dipecat dan dibuang. Orang-orang yang amanah dan tidak lupa pada janji yang wajib ditunaikan juga turut menjadi mangsa dilucutkan jawatannya. Apa yang kumpulan itu mahukan ialah seorang pemimpin yang kurup, kotor dan tidak berakhlak seperti mereka, supaya mereka boleh mengaut keuntungan diri daripada wang rakyat. Mereka bersatu hati membersihkan kawasan pentadbiran mereka daripada orang-orang baik dan amanah supaya semua kerja kotor dan keji mereka akan terlindung dan ditutup oleh rakan-rakan sepasokan mereka itu. Perintah itu wajib dilakukan jika tidak mahu ikut mereka akan dikena tindakan. Perintah itu bukan sahaja untuk menutup mulut malah membuang segala bukti sah yang boleh dibawa kemakamah. Malah mereka sangup mengelapkan dan menipu segala fakta dan memusingkan bukti-bukti supaya segala keburukan dapat ditutup dari undang-undang dan rakyat. Inilah tugas-tugas yang diperintahkan kepada semua kuncu-kuncunya dan sesiapa yang engkar akan dipecat. Mereka langsung tidak takut pada hukum Allah dan perintah Rasulullah didalam hadis-hadisnya. Maka kamu tunggu saja azab Allah kelak yang kamu ingat tidak akan terjadi kepada kamu. Segala pembohongan akan dibuka, segala penipuan akan terungkai dan segala aib akan tersingkap. Kamu dan semua orang yang berserta kamu akan dibalas dengan setimpal dan kamu akan kekal diazab didalam neraka jahanam.

Jadi, alangkah benar sekali semua sabda Rasulullah saw 1437 tahun yang lalu berkenaan pekara ini. Ini juga menunjukkan dunia sudah sampai kepenghujungnya. Kiamat yang ditunggu-tunggu sudah sangat hampir. Maka kenalah kita buat semua saranan Rasulullah bagi meletakkan diri kita diwalayah selamat dari semua bentuk fitnah akhir zaman. Semoga kita semua dilindungi Allah...amin.



BAB 167: KEWAJIPAN BERSATU DALAM JAMAAH MUSLIMIN DAN CIRI-CIRI PENYERU AKHIR ZAMAN, SERTA PERINTAH MENGIKUTI AL-QURAN.


Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Nashr bin Ashim al-Laitsi bahawa ia berkata, "Kami dengan beberapa orang dari suku kami Laitsi menemui al-Baskari. Ia bertanya, 'Siapa mereka ini semua?'. Aku menjawab, 'Orang-orang kami, bani Laitsi. Kami datang kepada engkau untuk bertanya berkenaan hadis Hudzaifah'. Kemudian ia bercerita, 'Aku bersama Abu Musa pergi berombongan ke Kuffah. Pada waktu itu harga tanah tersangat mahal di Kuffah. Apabila tiba di Kuffah, aku bersama seorang sahabatku meminta izinn kepada Abu Musa untuk memasuki Kuffah. Setelah mendapat izin, kami pun memasuki Kuffah.

Ketika melawat sebuah Masjid, aku menyuruh sahabatku menunggu disebuah pasar. Seterusnya aku memasuki Masjid itu. Disana aku melihat beberapa orang sedang duduk membentuk sebuah lingkaran. Mereka sedang mendengar cerita seseorang dengan tekun. Baru saja aku duduk bersama-sama mereka, salah seorang diantara mereka datang dan duduk disebelahku. Ketika aku bertanya siapakah orang yang sedang menyampaikan hadis tersebut, ia sebaliknya bertanya, 'Kamu penduduk Basrah kan ?'. Aku menjawab, 'Ya!'. Ia berkata, 'Saya yakin, jika kamu penduduk Kuffah, pasti kamu mengenali orang itu. Ia adalah Hudzaifah'. Aku lalu mendekatkan diriku. Aku mendengar Hudzaifah berkata, 'Orang ramai bertanya kepada Rasulullah tentang kebaikkan, semantara aku bertanya berkenaan keburukan. Aku tahu kebaikkan tidak akan mendahului ku. Aku lalu bertanya Rasulullah, 'Wahai Rasulullah, apakah sesudah kebaikan itu ada keburukan?'. Baginda bersabda, 'Wahai Hudzaifah, pelajari olehmu Kitab Allah dan ikutilah isinya'. Baginda menguilangi ungkapan itu sebanyak tiga kali. Aku bertanya lagi, 'Wahai Rasulullah, apakah sesudah kebaikkan itu ada keburukan?'.  Baginda bersabda, 'Fitnah dan keburukan'. Aku mengulangi lagi pertanyaan ku itu, 'Wahai Rasulullah, apakah sesudah kebaikkan itu ada keburukan?'. Baginda bersabda, 'Wahai Hudzaifah, pelajari Kitab Allah dan ikutilah isinya'. Dan aku masih mengulangi pertanyaan ku tadi, 'Wahai Rasulullah, apakah sesudah kebaikkan itu ada keburukan?'.  Baginda bersabda, 'Manusia itu bersifat seperti bersatupadu dalam sebuah ikatan, dan sekelompok lainnya berhati rosak'. Aku bertanya, 'Wahai Rasulullah, apakah maksudnya?'. Baginda bersabda, 'Hati manusia tidak akan kembali seperti semula'. 

Aku bertanya lagi, "Wahai Rasulullah, apakah setelah kebaikkan itu suatu keburukan?'. Baginda bersabda, 'Wahai Hudzaifah, pelajarilah Kitab Allah dan ikutilah isinya'. Baginda mengulangi ungkapan itu sebanyak tiga kali. Aku terus bertanya, 'Wahai Rasulullah, apakah setelah kebaikkan itu suatu keburukan?'. Baginda lalu bersabda, 'Benar itu wahai Hudzaifah!, Iaitu suatu bencana yang membuat manusia buta dan pekak terhadap sesuatu yang haq. Pada saat itu muncullah para ulamak dakwah (yang telah dibeli) yang menyeru kepintu-pintu Jahanam. Jika kamu mati menahan diri daripadanya, wahai Hudzaifah, adalah lebih baik daripada kamu mengikuti seorang dari mereka'".

Diriwayatkan oleh al-Hafiz Abu Nu'aim, dari Mu'adz bin Jabal bahawa ia pernah mendengar Rasulullah bersabda, "Terimalah pemberian (hadiah), sepanjang ia memang merupakan pemberian. Tetapi, jika hal itu sudah merupakan suapan (rasuah) yang terbawa-bawa kepada (hukum) agama, maka kamu jangan mahu menerimanya. Dengan menolaknya (pemberian itu), tidak akan menghalangi kamu dari kemiskinan dan keperluan itu. Ingatlah, sesungguhnya peperangan dalaman Islam terus akan berputar. Oleh kerana itu apa pun yang terjadi tetaplah kamu bersama al-Quran. Ingatlah sesungguhnya al-Quran dan kekuasaan itu akian terpisah. Oleh kerana itu janganlah kamu meninggalkan al-Quran. Ingatlah, akan muncul penguasa-penguasa dikalangan kamu yang memutuskan hukum hanya demi kepentingan diri mereka sendiri sahaja, bukan demi kepentingan kamu (orang ramai). Jika kamu berani menentang mereka, kamu akan dibunuhnya. Tetapi jika kamu mengikuti mereka, kalian akan disesatkan". Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, lalu apa yang harus kami lakukan?'. Baginda bersabda, "Seperti apa yang telah dilakukan oleh sahabat-sahabat Isa bin Maryam. Mereka membawa gergaji untuk mengergaji papan (membuat keranda sendiri). Mati didalam taat kepada Allah adalah lebih baik daripada hidup dalam durhaka kepada Nya".

Diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan Abu Daud, dari Idris al-Khaulani bahawa ia pernah mendengar Hudzaifah mengatakan, "Beberapa orang sahabat bertanya kepada Rasulullah tentang kebajikan. Semantara aku bertanya tentang keburukan, kerana kuwathir aku akan terperangkap olehnya. Aku katakan, Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami semua hidup dalam zaman jahiliah yang bergelumang dengan keburukan. Lalu Allah membawa kebajikan kepada kami. Apakah setelah kebajikan itu ada keburukan?'. Baginda bersabda, 'Ya'. Aku bertanya lagi, 'Apakah setelah itu ada kebajikan?'. Baginda bersabda, 'Ya..dan didalamnya ada kerusakkan'. Aku bertanya, 'Apakah kerusakkan itu?'. Baginda bersabda, 'Ada suatu kaum yang mengikuti sunnah yang bukan sunnahku dan berpedoman pada petunjuk yang bukan petunjukku. Sebahagian dari mereka ada yang kamu kenal dan tidak kamu kenali'.

Aku bertanya lagi, 'Apakah setelah kebajikan itu ada keburukan lagi?'. Baginda bersabda, 'Ya... orang-orang yang menyeru pada pintu-pintu Jahanam (neraka). Barangsiapa mengikuti seruan mereka, mereka akan melemparkan diri mereka kedalamnya'. Aku bertanya, 'Wahai Rasulullah, tolong sebutkan kepada kami ciri-ciri mereka?'. Baginda bersabda, 'Baiklah.. mereka adalah dari kaum kerabat kita, mereka juga berkata-kata dengan bahasa kita'. Aku bertanya, 'Wahai Rasulullah, jika aku dapati hal itu memang terjadi, apakah perintahmu untuk aku lakukan?'. Baginda bersabda, 'Hendaklah kamu tetapkan diri kamu didalam jemaah kaum muslimin dan pemimpinnya (yang adil)'. Aku bertanya, 'Bagaimana jikalau kaum muslimin tidak punya jemaah dan imam (pemimpin yang adil)?'. Baginda bersabda, 'Jauhilah dirimu dari kelompok-kelompok itu semua. Sekalipun kamu (terpaksa) menggigit akar pohon (kerana takut) sampai datang kematian menjemputmu, hendaklah kamu tetap dalam keadaan seperti itu'".   

Didalam riwayat Muslim disebutkan, "...'Sepeninggalanku nanti akan muncul pemimpin-pemimpin yang tidak menunjukkan manusia dengan petunjukku, dan mengada-adakan sunnah yang bukan dari sunnahku. Akan ada ditengah-tengah mereka orang-orang yang berhati syaitan dan bertubuh manusia'. Aku bertanya, 'Wahai Rasulullah, jika aku mendapati hal itu apa yang harus aku lakukan?'. Baginda bersabda, 'Dengarlah dan taatlah kepada pemimpinmu, walaupun ia memukul punggungmu dan mengambil hartamu. Dengarlah dan taatlah'".

Disebutkan didalam sebuah riwayat yang diketengahkan oleh Abu Daud pula mengatakan, ".... Aku bertanya, Wahai Rasulullah, lalu apa?'. Baginda bersabda, 'Jika ada Khalifah Allah dimuka bumi ini yang memukul punggung dan mengambil hartamu, taatlah kepadanya. Kalau tidak, hendaklah kamu mati didalan keadaan menggigit akar pohon'. Aku bertanya lagi, 'Kemudian apa?'. Baginda bersabda, 'Kemudian keluarlah Dajjal dengan membawa sungai dan api. Barangsiapa jatuh kedalam apinya, ia mendapat pahala dan dihapuskan segala dosanya. Barangsiapa yang jatuh kedalam sungainya, ia mendapatkan dosa dan dihapuskan semua pahalanya'. Aku bertanya lagi, 'Seterusnya apa lagi?'. Baginda bersabda, 'Terjadilah kiamat'". 


Fakta:

Kata "debu" didalam riwayat diatas merupakan ungkapan yang merujuk kepada adanya kerosakkan didalam hati mereka. Maksudnya, secara lahiriah mereka menampakkan sikap rukun dan menyenangkan kepada kamu. Padahal didalam hati mereka tersimpan perasaan yang sangat keji dan busuk. Inilah sikap dan peribadi pemimpin-pemimpin akhir zaman yang ada bersama-sama kita sekarang ini.



BAB 168: JIKA ORANG MUSLIMIN BERBUNUHAN SESAMA MEREKA, KEDUA-DUA DIANTARA MEREKA ADALAH AHLI NERAKA.


Diriwayatkan oleh Muslim dari al-Ahnaf bin Qais bahawa ia bercerita, "Saya keluar untuk ikut memerangi orang-orang itu, Ditengah jalan aku bertemu dengan Abu Bakrah. Ia bertanya, 'Wahai Ahnaf, mahu kemana kamu?'. Aku menjawab, 'Aku ingin ikut membela Ali anak saudara Rasulullah itu'. Dia berkata, 'Kambalilah saja kamu, wahai Ahnaf. Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, 'Jika dua orang muslim berhadap-hadapan dengan pedang ditangan, maka yang membunuh dan yang dibunuh sama-sama didalam Neraka'. Lalu kami (Abu Bakrah dan sahabat) bertanya, 'Wahai Rasulullah, ia wajar bagi yang mambunuh. Tetapi bagaimana pula nasib orang yang dibunuh?'. Baginda bersabda, 'Persoalannya, dia juga ingin membunuh sahabatnya itu'". Hadis ini diriwayatkan oleh Bukhari. Dalam riwayat yang lain disebut, "....Sesungguhnya ia juga ingin sekali membunuh sahabat yang membunuhnya itu". 


Fakta:

Menurut para Ulama Ahli Sunnah Wal- Jemaah, hadis diatas itu tidak bersangkutan atau tiada kena-mengena dengan peperangan diantara sahabat-sahabat Baginda setelah kewafatan Baginda. Ini berdasarkan firman Allah didalam surah al-Hujurat ayat 9 yang mafhumnya;
"Jika dua golongan diantara orang-orang Mukmin berperang-perangan, hendaklah kamu perdamaikan antara keduanya. Maka jika salah satu dari keduanya menginaya yang lainnya, hendaklah kamu perangi (golongan) yang aniaya, sehingga ia kembali kepada perintah Allah. Jika ia kembali, hendaklah perdamaikan antara keduanya dengan  keadilan dan hendaklah kamu berlaku adil. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang adil".

Didalam ayat ini Allah memerintahkan untuk memerangi golongan yang berbuat anaya. Ia juga bermaksud, jika seluruh kaum Muslimin tidak ada yang mahu memerangi mereka adalah dikira telah juga melanggar perintah Allah. Ini menunjukkan bahawa hadis Nabi saw iaitu, "Orang yang membunuh dan yang dibunuh sama-sama di Neraka", tidak bersangkutan dan tiada kena-mengena dengan semua sahabat-sahabat Baginda, kerana mereka perperang hanyalah kerana perintah Allah dan untuk menegakkan kebenaran.

Menurut ath-Thabari, jika dalam setiap perselisihan yang melibatkan dua golongan kaum Muslimin setiap orang islam diwajibkan tidak boleh menghindarkan diri dengan hanya tinggal dirumah sahaja dan memusnahkan senjata-senjata mereka, tentulah hukum hadd menjadi tidak berguna dan kebatilan hanya dibiarkan begitu saja. Pekara ini akan membuka peluang kepada orang-orang munafiq dan orang-orang kafir berluas-luasa untuk menghalalkan harta kaum Muslimin untuk dirampas, sedangkan Allah telah mengharamkan harta-harta kaum Muslimin buat mereka. Orang-orang yang buruk akhlak (jahat) itu akan bebas menawan wanita-wanita kaum Muslimin, menumpahkan darah mereka dan melakukan kemungkaran-kemungkaran lain terhadap kaum Muslimin. Pekara itu akan pula menyebabkan kaum Muslimin (yang lemah) melarikan diri, bersembunyi dan takut untuk mempertahankan diri. Mereka akan berkata, "Ini adalah kekacauan dan kita dilarang ikut serta, kita disuruh untuk menghindarkan diri sahaja". Sikap kaum Muslimin seumpama ini juga telah melanggar sunnah dan sabda Baginda Rasulullah saw iaitu, "Peganglah (pimpinlah) tangan orang-orang (saudara seagamamu) yang lemah diantara kamu".

Menurut saya (Imam al-Qurthubi) , hadis Abu Bakar tersebut berlaku bagi peperangan untuk kepentingan-kepentingan duniawi sahaja. Itulah yang pernah dinyatakan oleh salah seorang guru saya sebagaimana yang dikutip oleh al-Bazzari, "Apabila kalian bertengkar demi kepentingan duniawi (hingga terjadi pekara bunuh membunuh), maka yang membunuh dan yand dibunuh sama-sama di Neraka".

Dalil lain yang membenarkan pekara itu ialah hadis riwayat Muslim didalam kitabnya yang bertajuk 'Shahih Muslim', dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Demi Allah yang jiwaku berada didalam genggaman Nya, dunia ini belum juga akan lenyap sampai datang kepada manusia suatu hari dimana seorang yang membunuh tidak punya alasan kenapa ia membunuh, dan orang yang dibunuh juga tidak mengatahui sebab kenapa dia dibunuh'. Seorang sahabat bertanya, 'Bagaimana pekara itu boleh terjadi?'. Baginda bersabda, 'Al-Harj... orang yang membunuh dan orang yang dibunuh di Neraka'".

Hadis diatas tadi menjelaskan bahawa jikalau satu peristiwa pembunuhan bermotifkan urusan duniawi, atau berlatabelakangkan untuk memuaskan hawa nafsu, maka yang dibunuh juga masuk Neraka. Berbeza jikalau ia bermotifkan demi memperjuangkan haq-haq agama. Dalam peristiwa peperangan diantara sahabat-sahabat Rasulullah saw, biarlah apa pun yang telah berlaku kaum Muslimin seluruhnya tetap perlu akur dan menghargai perjuangan mereka, merekalah yang menyebarluaskan nilai-nilai akhlak yang baik dan umat Islam dilarang membicarakan kesalahan-kesalahan mereka kerana kita tidak berada disitu semasa peristiwa itu terjadi. Sudah tentulah kita tidak mengatahui duduk pekara yang sebenarnya dan kemelut yang berlaku. Kita juga dilarang untuk menuduh mana-mana pihak samaada ia dipihak yang benar atau yang salah, kerana dikuatiri akan menyebabkan tersebarnya fitnah. Allah yang Mahamulia lagi Mahaagung sendiri telah memuji-muji mereka didalam kitab Nya al-Quran ul-Karim seperti dinyatakan dibeberapa ayat yang mafhumnya;

"Sesungguhnya Allah telah reda (suka) terhadap orang-orang Mukmin (mejoritinya adalah sahabat-sahabat Nabi saw), ketika mereka bai'ah (berjanji setia) dengan engkau (Nabi saw) dibawah pohon kayu, lalu Dia mengatahui apa-apa yang didalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan kedalam hati-hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat". Ayat 18 Surah al-Fath.

"Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang-orang yang bersamanya (orang Mukmin) sangat keras terhadap orang-orang kafir, berkasih sayang sesama mereka (orang-orang Mukmin), engkau lihat mereka itu rukuk (solat berjemaah), sujud serta mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredhaannya. Tanda mereka itu adalah dimuka mereka kerana bekas sujud. Itulah sifat mereka didalam Taurat dan contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya (kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar, lalu tegak lurus dengan batangnya, sehingga ia menajubkan orang-orang yang menanamnya (perumpaman bagi orang Islam yang pada mulanya sedikit lagi lemah, kemudian bertambah banyak dan kuat), supaya Allah memarahkan (membangkitkan) orang-orang kafir disebabkan mereka. Allah telah menjanjikan keampunan dan pahala yang besar untuk orang-orang yang beriman (menjadi Islam) dan beramal soleh diantara mereka itu" . Ayat 29 surah al-Fath.

"Megapakah kamu tidak mahu menafkahkan (infaq, derma, zakat hartamu) pada jalan Allah, pada hal kepunyaan Allah pusaka langit dan bumi?.  Tidaklah sama diantara kamu, orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum menakluk (kota Mekah)(dengan orang lain). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang-orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah (menakluk Mekah) itu. Tetapi masing-masing itu Allah telah janjikan pahala yang baik baginya. Allah Mahamengatahui apa-apa yang kamu kerjakan". Ayat 10 surah al-Haddid.

Pada hakikatnya semua sahabat Rasulullah saw itu sama, sekalipun diantara mereka ada yang lebih utama dan ada yang lebih dahulu beriman daripada sebahagian yang lain. Terdapat diantara mereka yang mengertikan hadis-hadis diatas tadi sebagai satu larangan secara umum. Sehingga mereka menjauhkan diri dari segala pertikian serta peperangan yang terjadi diantara sesama mereka. Tetapi ada pula sahabat yang pada mulanya menjauhikan diri seperti itu, kemudiannya mereka rasa menyesal atas perbuatan mereka. Contohnya seperti Abdullah bin Umar yang rasa menyesal kerana tidak turun membela Ali bin Abu Talib. Kekesalannya yang teramat sangat dilafaskan disaat-saat akhir hidupnya dengan mengatakan, "Tidak ada sesuatu yang paling aku kesalkan selain dari ketidak hadiran diriku tidak ikut memerangi golongan yang zalim". Maksudnya untuk memerangi pasokan golongan Mu'awiyah yang berlaku zalim dan fitnah.

Itulah pendapat yang benar menurut Islam kerana apabila suatu golongan itu melakukan kezaliman dengan sengaja dan terang-terangan, maka mereka wajib diperangi. Abdulrahman bin Azib mengatakan, "Dalam perangan Shaffin aku berada dipihak Ali bersama lapan ratus pasokan dari golongan sahabat yang pernah terlibat dalam peristiwa Baiaah Ridhwan (baiah dibawah pohon). Enam puluh tiga diantara mereka meninggal dunia dan salah seorang diantaranya ialah Ammar bin Yasir". 

Kemudian Abdulrahman as-Sulami bercerita, "Kami ikut hadir dalam Peperangan Shaffin dipihak Ali. Ditengah kemuncak peperangan itu aku melihat Ali selalu diikuti oleh semua sahabat-sahabat Nabi Muhammad saw yang lain seolah-olah dia adalah pemimpin mereka. Pada saat itu aku mendengar ia berkata kepada Hasyim bin Utbah, 'Wahai Hasyim, majulah!, pada hari ini  syurga berada dibawah panji-panji yang dipersembahkan kepada Muhammad dan pasukannya. Demi Allah, sekalipun nanti mereka berjaya mengasak kita hingga kepuncak gunung, kita harus tetap yakin bahawa kitalah yang berada dipihak yang benar dan mereka berada dipihak yang batil (salah). Seterusnya dia memdandangkan sebuag syair;

'Dahulu kami berhasil memukul kamu dan... 
Sekarang pun kami berhasil memukul kamu lagi... 
Sebuah pukulan yang mematikan....
Atau biarkanlah kebenaran kembali pada jalannya....'
Pada saat itu aku melihat banyak sekali sahabat Nabi Muhammad yang gugur'". (lihat kitab Asad al-Ghabat, bab IV/ms. 134)

Ketika seorang Ulama tua yang ditanya berkenaan peperangan yang terjadi diantara sahabat, ia menjawab dengan memetik firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 134 yang mafhumnya;

"Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa-apa yang telah mereka kerjakan dan untukmu apa-apa yang kamu ushakan, dan kamu tidak diperiksa tentang apa-apa yang telah mereka kerjakan".

Pembicaraan mengenai pekara ini telah saya jelaskan dan perincikan didalam kitab saya (Imam al-Qurthubi) bertajuk: "Al-Jami Li Ahkam Al-Quran" berkenaan surah Hujurat. Yang benar adalah apa yang saya kemukakan pertama. Waallahua'lam...

Diriwayatkan bahawa Nabi saw bersabda, "Ditengah-tengah sahabatku akan muncul sebuah fitnah kekecauan. Allah akan memberi keampunan kepada mereka kerana mereka adalah sahabatku. Kemudian, hal itu diikuti oleh satu kaum sesudah mereka yang masuk Neraka kerananya".



BAB 169: KEGANASAN ITU MUNCUL DARI DIRI MEREKA SENDIRI ATAS KEHENDAK ALLAH.


Allag berfirman didalam surah al-An'aam ayat 65 yang mafhumnya;

"Katakanlah: Dia berkuasa mengirimkan siksaan kepadamu dari atas (dikepala) mu atau dari bawah kakimu (bumi) atau Dia menjadikan kamu bergolongan-golongan sehingga setengah kamu merasa kesakitan daripada yang lain. Perhatikanlah, bagaimana Kami menerangkan beberapa ayat, mudah-mudahan mereka memahaminya".

Diriwayatkan oleh Muslim dari Tsauban bahawa Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya Allah mengumpulkan bumi untukku, maka aku dapat melihat belahan bahagian timur dan belahan bahagian baratnya. Sesungguhnya kekuasaan umatku akan mencapai apa yang dikumpulkan untukku itu. Dan aku diberi dua simpanan, iaitu yang kuning (emas) dan yang putih (perak). Aku memohon kepada Tuhanku untuk umatku agar Dia tidak menghancurkan mereka (umatku) dengan bincana menengalamkan mereka, dan tidak menguasa musuh terhadap mereka selain diri mereka sehingga musuh tadi akan merampas kejayaan mereka. Kemudian Allah berfirman, 'Wahai Muhammad, sesungguhnya jika Aku telah menetapkan satu ketetapan, maka tidak (boleh) ditolak. Sesungguhnya Aku memberikan kepada umatmu agar Aku tidak membinasakan mereka dengan menengelamkan mereka dan tidak akan memenangkan musuh (orang kafir) terhadap mereka yang akan merampas kejayaan mereka dari golongan mereka sendiri. Lalu musuh tidak boleh menghancurkan kesatuan mereka mesti pun orang-orang (kafir) disemua penjuru (dunia) bersatu menghadapi mereka dan menawan sebahagian yang lain'".

Riwayat Abu Daud menambah, bahawa Nabi saw bersabda, "Sesungguhnya yang aku khawatirkan kepada umatku ialah para pemimpin yang menyesatkan. Apabila pedang telah diletakkan pada umatku, maka tidak akan diangkat dari mereka sehingga hari kiamat. Dan kiamat tidak akan hadir sehingga ada beberapa suku dari umatku yang bertemu dengan orang-orang musyrik (bersekutu dengan orang kafir) sehingga ada diantara umatku itu yang kembali menyembah patung-patung berhala (kerana dipisongkan akidahnya). Sesungguhnya akan muncul ditengah-tengah umatku tiga puluh orang pendusta yang semuanya mengaku sebagai nabi. Padahal akulah Nabi terakhir (yang diiutuskan Allah) dan tidak akan ada Nabi sama sekali setelah aku. Akan selalu ada diantara umatku segolongan orang yang setia menegakkan kebenaran tampa merasa takut terkena mudarat dari orang-orang yang menentang mereka hingga datang keputusan Allah". 

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Mu'adz bin Jabal bahawa ia berkata, "Pada suatu hari Rasulullah menunaikan solat sunat cukup lama sekali. Selesai solat, kami para  sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, Kenapa solat begitu lama ?'. Baginda bersabda, "Sesungguhnya aku tadi bersolat dalam keadaan mengharap yang sangat cemas. Aku bermohon kehadrat Allah tiga pekara untuk umatku. Allah mengkhabulkan dua dari permohonanku dan menolak satu permohonan. Aku memohon kepada Allah agar Dia berkenan tidak menguasakan musuh keatas mereka dan Dia mengkhabulkan permohonanku itu. Aku memohon agar Dia berkenan tidak membinasakan mereka dengan menengelamkan mereka, dan Dia mengkhabulkan permohonanku itu. Dan aku memohon agar Dia berkenan tidak menjadikan keganasan perang diantara mereka dan Dia menolak permohonanku itu".

Hadis ini juga diriwayatkan oleh Muslim dari Sa'ad bin Abu Waqqash bahawa pada suatu hari Rasulullah muncul dari al-Aliyah. Ketika sampai di Masjid Bani Mu'awiyah, baginda masuk dan menunaikan solat sunat dua rakaat dan kami pun ikut solat. Setelah berdoa cukup lama kepada Allah, baginda berpaling kearah kami dan bersabda, "Aku tadi memohon tiga pekara kepada Tuhanku. Dia mengkhabulkan dua permohonanku dan menolak yang satunya lagi. Aku memohon kepada Tuhanku agar Dia tidak membinasakan umatku dengan malapetaka (tenggelam dalam air banjir besar) yang melata, dan Dia mengkhabulkannya. Aku memohom agar Dia tidak menguasakan musuh keatas umatku, dan Dia mengkhabulkannya. Aku bermohon agar Dia tidak menjadikan keganasan perang diantara mereka, namun Dia menolaknya". Hadis ini juga diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi dan an-Nasai yang menilaikannya sebagai hadis saheh. Sedangkan lafaznya oleh an-Nasai.  

Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi dari Khabbab ibnu Arat, salah seorang sahabat yang ikut perang didalam peperangan Badar bersama Rasulullah, bahawa selama sehari suntuk dia memerhatikan Rasulullah menunaikan solat sunat hingga kefajar. Setelah memberi salam, Khabbab datang menghampiri baginda dan berkata, "Wahai Rasulullah, demi ayah dan ibuku, selama aku memerhatikan tuan melakukan ibadah solat yang belum pernah terjadi seperti sebelumnya". Baginda bersabda, ' Ya... memang benar. Itu adalah solat orang yang berharap dengan cemas. Dalam solat itu aku memohon kepada Allah tiga pekara untuk umatku. Dia mengabulkan dua pekara dan menolak yang satunya lagi. Aku memohon agar Dia tidak membinasakan umatku seperti Dia membinasakan umat-umat yang terdahulu (dengan malapetaka seperta banjir besar dll) dan Dia mengkhabulkannya.  Aku memohon kepada Tuhanku yang Mahamulia lagi Mahaagung agar Dia jangan menguasakan musuh (kafir) selain kita terhadap mereka, dan Dia mengkhabulkannya. Dan aku memohon kepada Tuhanku yang Mahamulia lagi Mahaagung supaya Dia jangan mencampurkan kita dalam golongan-golongan yang saling bermusuhan, dan Dia menolaknya'".

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa ia berkata, "Rasulullah bercerita kepada kami, "Sesungguhnya menjelang hari kiamat nanti terjadi kekacauan'. Aku bertanya, 'Wahai Rasulullah...Kekacauan apa?'. Baginda bersabda, 'Pembunuhan demi pembunuhan'. Sebahagian kaum muslimin berkata, 'Wahai Rasulullah, sesungguhnya dalam setahun ini, kami telah membunuh orang-orang musyrik (kafir) sekian banyaknya'. Baginda bersabda, 'Bukan terbunuhnya orang-orang musyrik. Tetapi, kerana sebilangan dari kamu membunuh sebahagian yang lain. Sehingga, seseorang membunuh tetangganya, saudara sepupunya dan kerabatnya yang lain sendiri...'".



BAB 170: FITNAH-FITNAH KEKACAUAN YANG DIKABARKAN NABI SAW.


Diriwayatkan oleh Muslim dari Hudzaifah bahawa ia berkata, "Rasulullah berdiri ditengah-tengah kami disuatu tempat. Baginda menceritakan apa saja yang akan terjadi hingga sampai hari kiamat nanti. Semua sahabatku mengatahui mereka. Namun, terkadang terjadi sesuatu yang telah aku lupakan. Apabila melihatnya, maka baru aku boleh mengingatinya. Sama seperti seseorang yang ingat wajah orang itu ketika tidak ada, namun apabila melihatnya ia terus boleh mengingatinya".

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Huzaifah bahawa ia berkata, "Demi Allah, saya tidak tahu apakah sahabat-sahabatku benar-benar lupa ataukah mereka pura-pura lupa. Demi Allah, Rasulullah telah menjelaskan dengan sangat jelas tentang pembangkit fitnah hingga dunia akan berakhir, yang persertanya mencapai tiga ratus lebih. Bahkan, Rasulullah telah menyebutkan namanya, nama ayahnya dan nama sukunya".

Diriwayatkan oleh Muslim dari Hudzaifah Ibnu Yaman bahawa ia berkata, "Dalam sebuah majlis dimana aku juga berada disana, Rasulullah bercerita kepada kami tentang fitnah-fitnah kekacauan sambil menghitungnya, 'Diantara fitnah-fitnah kekacauan tersebut ada tiga yang hampir-hampir tidak meninggalkan apa-apa, ada yang seperti angin kemarau dan diantaranya ada yang kecil dan besar'. Seterusnya semua orang meninggalkannya kecuali aku".

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abdullah bin Umar bahawa ia berkata, "Kami sedang duduk disamping Rasulullah yang sedang menceritakan secara panjang lebar tentang fitnah-fitnah kekacauan, sehingga baginda menyebut berkenaan fitnah ahlas. Seorang sahabat bertanya, 'Wahai Rasulullah, Apa itu fitnah ahlas?'. Baginda bersabda, 'Fitnah ahlas ialah satu bincana dimana orang saling menjauhkan diri kerana bermusuhan. Selanjutnya fitnah kejahatan yang muncul dari bawah telapak kaki seorang dari ahli keluargaku. Ia mengaku diriku (mengaku jadi nabi atau jadi rasul atau menjadi ahli baith) padahal ia bukan dariku (sunah yang diada-adakan), kerana sesungguhnya para penolongku adalah orang-orang yang bertakwa. Kemudian orang-orang berhimpun dan berbaiat (berbaiah) pada sesuatu yang naif (baiah kepada sesuatu kumpulan ajaran sesat atau yang tidak punya sanad kepada baginda atau mengadakan ajaran sendiri atau fahaman sendiri).

Seterusnya fitnah yang pasti menimpa dan menampar setiap orang dari umat ini. Apabila dikatakan telah tamat, ternyata fitnah itu masih terus menular. Ditengah-tengah fitnah tersebujt pagi seseorang masih beriman, menjelang petang dia telah menjadi kafir, atau paginya menjadi kafir menakala menjelang petang ia menjadi beriman. Sehingga manusia menjadi dua kelompok. Iaitu, kelompok manusia beriman yang suci dan tidak dinodai oleh kemunafikan sama sekali, kemudian manusia munafik yang tidak punya iman sama sekali. Jika keadaan telah menjadi seperti itu, maka kamu tunggu sajalah keluarnya Dajjal pada hari itu atau esoknya...".


FAKTA: 


Berkenaan ucapan Hudzaifah, "Rauslullah berdiri ditengah-tengah kami disuatu tempat". Didalam riwayat yang lain disebut pula "....Disebuah majlis". Merupakan ungkapan kebiasaan. Kemudian Abu Zaid berkata, "Rasulullah solat Subuh bersama kami lalu naik keatas mimbar dan bersyarah ditengah-tengah kami. Tiba waktu Zuhur baginda turun lalu solat kemudian naik mimbar dan bersyarah lagi ditengah-tengah kami. Tiba waktu Asar, baginda turun dan solat Asar kemudian naik semula keatas mimbar dan bersyarah lagi ditengah-tengah kami hingga terbenam matahari. Baginda memberitahu kami pekara-pekara yang akan terjadi dan yang pasti terjadi. Siapa diantara kami yang paling memerhatikan kesemua saranannya, dialah yang paling hafal". Demikian riwayat Muslim.

Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi sebuad hadis dari Abu Sa'id al-Khudri bahawa ia berkata, "Pada Suatu hari Rasulullah solat berjemaah bersama kami. Selesai solat Baginda berdiri dan bersyarah. Baginda menceritakan kepada kami semua pekara yang akan terjadi hingga hari kiamat. Orang yang memerhatikannya ia akan hafal dan orang yang mengabaikannya ia akan lupa".

Berdasarkan hadis tadi, waktu baginda berdiri untuk menyampaikan syarahannya adalah sesudah waktu Asar, bukannya sebelum Asar. Ini bertentangan dengan riwayat-riwayat sebelumnya. Tetapi, boleh jadi juga apa yang berlaku itu didalam dua hari.  Maksudnya pada hari pertama baginda bersyarah sesudah Asar dan pada hari esoknya baginda bersyarah sepanjang hari. Iaitu setelah selesai waktu solat Subuh hinggalah terbenam matahari, seperti yang diketengahkan oleh Abu Zaid tadi.

Menurut al-Khatthabi, mengaitkan fitnah atau kekacauan dengan kata 'ahlas' yang bererti berdiam lama, kerana musibah itu mungkin akan berlaku dan menular berterusan cukup lama. Kata 'ahlas' juga bermaksud sesuatu yang sangat hitam. Pekara ini mungkin kerana semua bentuk fitnah kekacauan disifatkan sebagai hitam atau kegelapan. Hadis-hadis diatas itu tadi juga menunjukkan bahawa para sahabat-sahabat Nabi saw itu juga memiliki pengatahuan yang cukup mendalam tentang apa yang akan terjadi diseluruh alam Cakrawala ini (Ilmu Laduni) hingga hari kiamat nanti. Tetapi mereka tidak pernah menunjuk-nunjuk atau mempamirkan kebolehan ini dihalayak. Ini adalah kerana pekara-pekara itu tidak termasuk hadis-hadis yang bersangkutan dengan hukum, sehingga cukup untuk mereka ketahuinya sendiri sahaja. 

Diriwayatkan oleh Bukhari dari Abu Hurairah bahawa ia berkata, "Aku hafal dari Rasulullah dua macam pesanan. Salah satu darinya akan aku khabarkan (beritahu), dan yang satu lagi kalau aku katakan kepada kalian, akan putus lubang tengkorakku (dipancung oleh orang ramai)".

Kata 'fisthat' bererti kelompok, erti asalnya ialah sebuah tanda besar. Nama ini digunakan untuk sebuah kota di Mesir. Tetapi yang dimaksudkan didalam hadis tersebut ialah satu golongan atau kelompok manusia yang memisahkan diri mereka dari golongan-golongan lain. Sehingga, mereka disamakan seperti sebuah bendera yang terpisah dari bendera-bendera yang lain.



BAB 171: GELOMBANG FITNAH DAN KEKACAUAN SERTA UMAT NABI YANG BINASA DITANGAN BANI QURAISY.  

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Syaqiq dari Hudzaifah bahawa ia bercerita, "Kami sedang berkumpul dengan Umar Ibnu al-Khathab, kemudian ia bertanya, 'Siapa diantara kamu yang hafal hadis-hadis Rasulullah berkenaan dengan fitnah?'. Lalu aku menjawab, ' Saya!'. Umar berkata, 'Kalau begitu kamu adalah orang yang kuat daya ingatanmu. Bagaimanakah yang kamu dengar dari Baginda?'.  Aku mendengar Rasulullah bersabda, 'Fitnah yang ditimbulkan oleh seseorang terhadap keluarganya, hartanya, mahu pun kepada jirantetangganya boleh dihapuskan dengan solat, puasa, sedakah jariah dan amal maaruf nahi mungkar (menyuruh berbuat baik dan melarang membuat jahat)'. Umar berkata, ' Bukannya itu yang saya maksudkan. Yang saya maksudkan ialah fitnah gelombang seperti golombang dilautan?'. Aku bertanya, 'Kenapa dengan gelombang fitnah itu dan apakah kaitannya denganmu, ya Amirulmukminin?. Padahal diantara gelombang dengan dirimu itu ada sebuah pintu yang terkunci rapat'. Umat bertanya lagi, 'Adakah pintu itu boleh dibuka atau dipecahkan?'. Aku menjawab, 'Harus dipecahkan saja'. Umar berkata, 'Kalau begitu, biarkan saja pintu itu terbuka, dan tak perlu dikunci langsung'. 

Kami bertanya kepada Hudzaifah, Apakah Umar mengatahui siapa yang menjadi pintu itu?'. Hudzaifah menjawab, 'Ya, sama dia mengatahui bahawa sebelum pagi pasti ada malam. Sesungguhnya saya telah menceritakan kepadanya sebuah hadis yang benar'. Oleh sebab kami takut bertanya kepada Hudzaifah berkenaan siapakah orang yang menjadi pintu itu, lalu kami katakan kepada Masruq, 'Tanyakanlah kepada Hudzaifah'. Akhirnya Hudzaifah berkata, 'Ia adalah Umar sendiri'". Hadis ini juga diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Diriwayatkan oleh al-Khathib Abu Bakar Ahmad bin Ali sebuah hadis dari Malik bin Anas bahawa suatu hari Umar ibnu al-Khathab menemui putri Ali bin Abu Thalib. Didapatinya gadis ini sedang menangis. Umar bertanya, "Mengapa kamu menangis?'. Gadis itu menjawab, 'Orang Yahudi itu (maksudnya Ka'ab al-Ahbar) mengatakan bahawa dikau adalah salah satu dari pintu Jahanam'. Umar berkata, 'Masyaallah!... Padahal aku mengharapkan mudah-mudahan Allah menciptakan aku sebagai orang yang berbahagia'. 

Lalu Umar pun pulang dan memanggil Ka'ab mengadap. Apabila dia sampai dihadapan Umar, dia terus berkata, 'Wahai Amirul Mukminin, demi Allah yang jiwaku berada didalam genggamanNya, tidaklah berlalu bulan Dzulhijjah sebelum dikau masuk Syurga'. Umar bertanya, 'Apakah maksudmu?. Sebentar kau kata aku di Neraka dan sebentar di Syurga?'. Ka'ab menjawab, ' Demi Allah yang jiwaku berada didalam genggamanNya, dalam kitabullah sesungguhnya aku mendapati dikau sedang menghalang umat Islam dari jatuh kedalam Neraka. Dan sepeninggalan dikau kelak, mereka terus akan berjatuhan kedalam Neraka hingga hari kiamat'".

Diriwayatkan oleh Bukhari dari Amr bin Yahya bin Sa'id. dari datuknya bahawa ia bercerita, "Aku sedang bersama Abu Hudzaifah di Masjid Nabawi di Madinah. Marwan juga bersama kami ketika itu. Abu Hurairah berkata, 'Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, 'Kehancuran umatku ditangan anak-anak muda kaum Quraisy'. Marwan berkata, 'Laknat Allah keatas mereka'. Abu Hurairah berkata, 'Seandainya kamu ingin aku menyebutkan Bani apa dan Bani siapakan mereka itu, tentu aku boleh menyebutkannya'. Suatu hari aku bersama datukku bertemu dengan Bani Marwan yang telah menawan Syaria. Melihat mereka masih muda-muda, datukku berkata, 'Barangkali mereka inilah yang termasuk apa yang disebutkan oleh Abu Hurairah'. Maka aku berkata, 'Kan atok lebih tahu'". 

Diriwayatkan oleh Muslim didalam kitannya bertajuk 'Sahih Muslim' sebuah hadis dari Abu Hurairah bahawa Nabi saw bersabda, "Umatku binasa oleh suku dari Quraisy ini". Abu Hurairah bertanya, "Lalu apa yang baginda mahu kami lakukan?". Baginda bersabda, "Seandainya kamu semua mahu menjauhkan diri dari mereka".


FAKTA:

Menurut para Ulama Ahli Sunnah Wal Jemaah, hadis tadi menunjukkan bahawa Abu Hurairah memiliki pengatahuan yang luas tentang fitnah kekacauan. Bahkan dia mampu menyebutkan siapa sebenarnya yang menjadi sumbernya. Buktinya, ia berani menyebutkan, "Kalau kamu mahu, aku boleh sebutkan kepada kamu bahawa mereka dari Bani apa dan Bani siapa". Tetapi ia memilih untuk berdiam diri saja bagi menghindarkan kekacauan yang lebih besar lagi.

Dari beberapa pemerhatian yang disampaikan, mereka adalah Yazid bin Mu'awiyah, Ubaidillah bin Ziyad dan beberapa penguasa dari dinasti Bani Umayyah (Quarisy) lainnya. Merekalah yang menjadi sumber terbunuhnya keluarga serta anak cucu Rasulullah saw, tokoh-tokoh pilihan kaum Muhajirin serta kaum Anshar baik yang berada di Mekah, di Madinah mahupun ditempat-tempat lain. Sudah tidak boleh disembunyikan lagi apa yang telah dilakukan oleh al-Hajjaj dan Sulaiman bin Abdul Malik iaitu perbuatan anak cucu mereka. Mereka telah merampas harta benda dan pembunuhan penduduk-penduduk tanah Hijjah, Iraq dan negara-negara lainnya. Sekarang ini termasuklah yang belaku di Syaria dan Semananjung Arab keseluruhannya. 

Secara keseluruhannya Bani Quraisy atau Bani Umayyah inilah orang-orang yang memegang pesan Nabi saw terhadap anggota keluarga dan anak cucu cicit baginda (maksudnya berjanji untuk memelihara keturunan Baginda), tetapi merekalah yang kemudiannya menentang dan mendurhakai amanat tersebut. Pekara ini boleh diperhatikan melalui sorotan sejarah pembunuhan-pembunuhan yang telah mereka lakukan terhadap anggota keluarga Nabi saw, menghina kaum wanitanya, menawan anak-anaknya, menghancurkan rumah-rumah yang mereka diami, menoda kehormatan dan kemuliaan mereka. Inilah kekejaman serta tindakan sewenang-wenangnya yang telah mereka lakukan terhadap keluarga Baginda. Bahkan mereka sanggup menentang pesan, amanat, keinginan dan harapan Baginda Rasulullah itu sendiri. Kelak dihari kiamat, ketika dihadapan Allah Rabuljalil, semua perbuatan, semua pencabulan, semua aib dan semua keburukan akhlak mereka itu akan terbuka dengan nyata dan jelas sekali. Disinilah baru kamu semua akan tahu azab yang bakal kamu terima akibat mendurhakai perintah Nabi Muhammad saw. Azab yang paling dahsyat yang bakal kamu terima kerana Allah telah memberi amaranNya dan telah pun berjanji didalam Quran akan membela Nabi-nabi dan Rasul-rasul Nya kelak. Tiada siapa yang akan terlepas walau selicik mana pun kamu sewaktu didunia. Semoga Allah merahamati Baginda dan seluruh kaum keluarganya.



BAB 172: PERISTIWA PEMBUNUHAN SAIDINA HUSSIN BIN ALI ra.

Diriwayatkan oleh al-Hafizh Abu Sa'id bin Utsman as-Sakan, dari Abu Abdullah Husin bin Ismail, dari Muhammad bin Ibrahim al-Halwani, dari Ibnu Sakan, dari Abu Bakar Muhammad bin Muhammad bin Ismail, dari Ahmad bin Abdullah bin Abdullah bin Ziyad al- Haddad, dari Sa'id bin Abdul Malik bin Waqid, dari Atha' bin Muslim, dari Asy'ats bin Syuhaim, dari ayahnya, dari Anas ibnu Harith bahawa Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya cucuku ini akan dibunuh disebuah wilayah di Iraq. Barangsiapa diantara kamu mendapatinya, hendaklah kamu membelanya". Akhirnya, Anas ibnu Harith turut terbunuh bersama-sama Husain bin Ali ra.

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad didalam kitabnya bertajuk 'Musnad Ahmad', dari Mu'ammal, dari Umarah bin Zadzan, dari Tasbit, dari Anas bahawa ia berkata, "Sesungguhnya Malik al-Mathar meminta izin untuk bertemu Nabi saw dan beliau dibenarkan masuk. Baginda menyuruh isterinya Ummu Salamah untuk menutup pintu supaya tidak diganggu sesiapa. Tidak lama kemudian, Husain masuk. Ummu Salamah cuba melarangnya tetapi anak itu melompat masuk dan terus berpaut dibelakang sambil memeluk bahu dan leher Baginda.

Malik al-Mathar bertanya kepada Nabi saw, 'Wahai Rasulullah, anda mencintainya?' Baginda menjawab, 'Ya!... umatmu akan membunuhnya. Jika kamu mahu akan aku tunjukan tempat dimana ia akan dibunuh'. Baginda memberi isyarat kepada isterinya Ummu Salamah untuk mengambil buah tanggan yang dibawa oleh Malik, iaitu berupa buah tin yang berwarna merah. Ummu Salamah mengambil dengan memasukkan ia kedalam tudung kepalanya dan diberi kepada Nabi". Kata Tsabit, 'Aku mendengar tempat itu adalah Karbala".

Mush'ab bin Zubair bercerita, "Husain menunaikan haji sebanyak dua puluh lima kali dengan berjalan kaki". Didalam hadis riwayat Tirmidzi dan Ahmad disebutkan berkenaan Hasan dan Husain, Nabi pernah bersabda, 'Sesungguhnya mereka berdua adalah pemimpin anak-anak muda penduduk Syurga". Baginda juga pernah bersabda dalam hadis riwayat Bukhari, 'Mereka berdua ini adalah sepasang pohon beraroma harum milikku didunia ini'".

Setiap kali Baginda terpandang kepada kedua cucunya itu, Nabi saw akan kelihatan riang-ria dengan wajah berseri-seri. Baginda suka sekali mendokong mereka itu.

Diriwayatkan oleh Abu Daud bahawa pada suatu hari Hasan dan Husain masuk kedalam Masjid ketika Nabi saw sedang bersyarah diatas mimbar. Baginda tiba-tiba berhenti berucap dan turun dari mimbar untuk mendokong mereka dan membewa mereka naik keatas mimbar. Baginda bersabda, "Aku tidak boleh menahan diriku apabila melihat kedua-dua anak ini". 

Masih berkenaan putra Ali bin Abu Thalib berdua itu. Nabi saw pernah berdoa, "Ya Allah, sesungguhnya aku mencintai kedua-dua cucuku ini dan juga mencintai sesiapa pun yang mencintai mereka". Demikian hadis riwayat Thabrani.

SAIDINA HUSAIN BIN ALI ra. DIBUNUH PADA HARI JUMAAT TANGGAL SEPULUH MUHARAM TAHUN ENAM PULUH SATU HIJRAH DIPADANG KARBALA, DEKAT SEBUAH TEMPAT BERNAMA LUTHAF DIWALAYAH KUFFAH, IRAQ.

Menurut para Ulama ahli sejarah, pada tahun enam puluh hijrah ketika Mu'awiyah meninggal dunia, dan Yazid menggantikannya sebagai Khalifah, semantara pada waktu itu Walid bin Uthbah ditugaskan untuk menekan penduduk Madinah supaya mahu membaiat (sumpah taat setia) Yazid. Malam-malam dia mengutus seorang soldadu (tentera) untuk membawa Husain bin Ali ra. dan Abdullah ibnu Zubair. Setelah kedua-duanya hadir, Yazid berkata, "Berbaiatlah kamu?". Kedua-duanya menjawab, "Orang seperti kami tidak barbaiat secara sembunyi-sembunyi begini. Tetapi kami akan berbaiat dihadapan halayak ramai esok hari". Lalu mereka pulang kerumah mereka masing-masing.

Pada malam itu juga mereka (Husain dan Abdullah) serta keluarga mereka berangkat ke Mekah. Husain tinggal diMekah selama empat bulan, iaitu bermula dari bulan Sya'ban hingga ke bulan Dzulqa'idah. Pada hari Tarwiyah atau tarikh lapan Dzulqa'idah, Husain pun berangkat ke Kuffah. Mendengar berita itu, Abdullah bin Ziyad segera mengutus sekumpulan pasukan tentera berkuda dengan dipimpin Amr bin Sa'ad bin Abu Waqqash untuk memburu Husain dan rombongannya. Mereka akhirnya berjaya mengepong Husain disebuah padang di Karbala. 

Dikabarkan kononnya Abdullah bin Ziyad mengirim surat kepada al-Har bin Yazid ar-Riyahi untuk menengkap Husain. Seterusnya ia meminta bantuan Amr bin Sa'ad untuk mengirimkan empat ribu tentera bagi melaksanakan misi jahatnya itu. Jumlah tentera terus bertambah mencapai kepada empat puluh dua ribu orang. Amr bin Sa'ad dijanjikan kekuasaan dikota Rai dan orang fasiq ini sedia menerima tugas jahat daripada Yazid itu.

Dengan kejam dan tindakan tidak berperikemanusiaan, orang-orang terkutuk tersebut menyeksa Husain dan keluarganya selama beberapa hari, hinggalah mereka meninggal dunia pada hari Juamaat atau hari Sabtu tarikh sepuluh Muharram. Menurut Ibnu Abdul Barr, tragedi itu terjadi pada hari Ahad bertarikh sepuluh Muharram dipadang Karbala yang termasuk diwilayah Kuffah. Menurut Zubair bin Bakkar, ketika itu Husain berumur lima puluh enam tahun. Ia lahir didalam bulah Sya'ban tahun empat hijrah bersamaan dengan terjadinya peperangan Dzatu Raqa' iaitu waktu umat islam dibolehkan mengqasar dan menjamakkan solat. Juga peristiwa penikahan Nabi saw dengan Ummu Salamah.

Para Ulama ahli sejarah sepakat bahawa Husain dibunuh pada hari Asyura atau tanggal sepuluh Muharram tahun enam puluh satu hijrah. Tahun ini juga dikenali dengan nama 'tahun kesedihan' atau 'am al-huzni dalam bahasa arabnya. Ikut terbunuh bersama-sama Husain ialah seramai lapan puluh dua orang sahabatnya setelah mereka bertempur bermati-matian. Antaranya ialah al-Hirru bin Yazid sahabat yang paling setia menamani beliau dimana saja. Kemudian seluruh anak-anak Husain juga dibunuh kecuali yang bernama Ali kemudiannya ia dikenali dengan nama Zainal Abidin. Pada waktu itu ia sedang sakit. Setelah kematian Husain (ayahnya), ia ditangkap sebagai tawanan. Selain itu ramai juga saudara-saudara Husain, anak-anak bapa saudaranya yang menjadi korban pembunuhan.

Kata Jaafar ash-Shadiq, pada jasad Husain terdapat tiga puluh tiga kesan tusukan pedang dan empat puluh tiga kesan tusukan lembing. Para Ulama berselisih pendapat mengenai siapakah yang telah membunuh Husain iaitu cucu Nabi saw yang paling baginda sayang. Menurut keterangan penduduk Kuffah seperti yang diambil oleh Yahya bin Muain, orang yang membunuh Husain adalah Amr bin Sa'ad. Pada pandangan Ibnu Abdul Barr, jika Amr bin Sa'ad diyakini sebagai pembunuh Husain, ia adalah bertepatan sekali kerana dialah yang memimpin pasukan tentera berkuda upahan dari Ubaidillah bin Ziyad untuk membunuh Husain. Untuk memastikan tujuan membunuh itu berhasil, dia dijanjikan kedudukan sebagai penguasa di kota Rai, Iraq.

Didalam pasukan tentera berkuda upahan itu termasuklah penduduk dari Mesir dan Yaman. Dikatakan juga bahawa Sulaiman bin Fitnah al-Khaza'i ikut berkomplot dalam pembunuhan tersebut. Tetapi terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa pembunuh Husain bin Ali ra adalah Sinan bin Abu Sinan an-Nakh'i. Mush'ab memberi pendapat yang sama. Menurutnya, Husain bin Ali ra telah dibunuh oleh Sinan bin Abu Sinan an-Nakh'i, iaitu datuk Syarik al-Qadhi.

Menurut Khalifah bin Khayyath seperti yang dipetik oleh Ibnu Abdul Barr didalam kitabnya bertajuk 'Al-Isti'ab' yang memperkukuhkan lagi pendapat bahawa pembunuh Husain bin Ali ra. adalah Syamr bin Dzil Jausyan dan komander pasukan Amr bin Sa'ad. Khaulah bin Yazid al-Ashbahi menyambut kedatangan Syamr yang membawa kepala Husain lalu menyerahkannya kepada Ubaidillah bin Ziyad.

Ada yang menyatakan bahawa yang berjaya membawa kepala Husain adalah Bisyri bin Malik al-Kindi. Dengan bangganya ia menyerahkannya kepada Ubaidillah bin Ziyad. Tetapi ia merasa tersinggung dengan ucapan Bisyri yang dirangkaikan didalam beberapa bait-bait syair. Kerana terlalu marah ia tidak jadi memberi imbuhan kepada Bisyri. Sebaleknya dia mengajar dan memukul Bisyri habis-habisan dan membunuhnya. Kemudian ada pula yang mengatakan bahawa Yazid bin Mu'awiyah akhirnya berjaya membunuh orang yang membunuh Husain.

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hambal, dari Abdulrahman bin Mahdi, dari Hammad bin Salamah, dari Ammar bin Abu Ammar, dari Ibnu Abbas bahawa ia berkata, "Tengahhari aku pernah melihat Rasulullah dengan rambut kusut dan membawa sebatang tombak berlumuran darah yang baginda temui dijalanan. Baginda memerhatikan bahagian tajam tombak itu. Aku bertanya kepada baginda, 'Wahai Rasulullah, apa tu?'. Baginda menjawab, 'Darah Husain dan kawan-kawannya'. Semenjak dari hari itu, aku selalu memerhatikan Husain'. Kata Ammar, 'Aku berusaha mengingatkan hari itu, dan ternyata apa yang Rasulullah katakan terbukti menjadi kenyataan'".

Pada hari yang hitam dalam sejarah Islam itu, segrombolan pasukan tentera berkuda mengiringi sebahagian besar anak cucu cicit Rasulullah, seperti mengiringi tawanan perang. Ketika melalui kota Kuffah, orang ramai keluar dari rumah untuk melihatnya. Mereka melihat diantara orang-orang yang diiring itu, iaitu Ali bin Husain (Zainal Abidin) yang waktu itu sedang sakit dan tanggannya diikatkan pada leher, kemudian Zainab binti Ali ra. adik wanitanya Ummu Kaltsum, Fatimah, Sakinah binti Husain dan yang lainnya. Angota keluarga Nabi saw itu diiringi oleh pasukan tentera berkuda yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Diriwayatkan oleh Fathar, dari Mundzir ats-Tsauri, dari Muhammad ibnu Hanafiyah bahawa ia berkata, "Selain Husain, turut terbunuh ialah tujuh belas lagi orang lainnya. Mereka semua terdiri dari anak cucu Fatimah". Demikian yang diriwayatkan oleh Thabrani.

Diriwayatkan oleh Abu Umar alias Abdul Barr, dari Hasan al-Bashri bahawa ia berkata, "Selain Husain, turut terkorban dalam peristiwa pembunuhan tersebut sebanyak enam belas orang keluarganya. Sungguh merupakan satu kemusnahan yang belum pernah terjadi diatas muka bumi ini waktu itu dan ia tiada duanya".

Menurut riwayat oleh Ibnu Barr didalam kitabnya bertajuk 'Astar Sahih'. Husin dibunuh bersama anak, saudara, dan angota keluarganya yang lain berjumlah dua puluh tiga orang kesemuanya.

Disebutkan didalam 'Sahih Bukhari' kitab Riwayat Hidup Anas bin Malik bahawa Ubaidillah bin Ziyad datang dengan membawa kepala Husain yang dimasukkan kedalam sebuah bekas lalu ia melemparkannya (dilambung-lambungkan). Wajah Husain tetap juga sangat tampan. Dialah yang paling mirip wajah Rasulullah diantara keturunan baginda yang lain.

Seterusnya Ubaidillah bin Ziyad menyuruh untuk dicucukkan kepala Husain dengan sebilah tombak untuk diangkat tinggi-tinggi. Oleh kerana merasa tersangat ngeri, maka semua orang mengundur dan menjauhinya. Mereka tidak tergamak untuk melakukannya. Tiba-tiba hadir seorang lelaki bernama Thariq ibnu Mubarak sedia melakukannya. Akhirnya kepala Husain ditusuk dengan tombak dan dipacakkan dihadapan pintu rumah Ubaidillah. Setelah itu Ubaidillah mengumumkan supaya semua orang berkumpul dihadapan Masjid Jami. Ia kemudiannya memberikan ucapan dihadapan seluruh manusia disitu yang tidak layak dikutip dan sangat tidak sopan untuk didengar. Selesai berucap, ia memanggil Ziyad bin Harban al-Ju'fi lalu menyerahkan bahagian kepala Husain, kepala saudara-saudaranya, kepala anggota keluarganya yang lain dan termasuklah kepala sahabat-sahabatnya.

Seterusnya Ali bin Husain (Zainal Abidin) dan saudara-saudaranya diserahkan kepada Yazid. Setelah mereka dimasukkan kedalam kurungan (diatas kereta kuda) mereka dibawa ke Masjid sebagai tawanan. Orang-orang dari seluruh pelusuk negeri berasak-asak ingin melihatnya. Bahkan dikatakan ada yang datang dari Damaskus. Mereka lalu ditempatkan disatu ruang dekat tangga  pintu Masjid yang bersebelahan dengan tempat tawanan dikurung.

Bahagian kepala Husain diletakkan dihadapan Yazid. Kemudian dimasukkan kedalam sebuah bekas yang diperbuat dari emas, ia kemudian berucap kepada para hadirin dengan ucapan yang sungguh keji dan tidak perlu diketahui langsung. Selesai berucap, ia memanggil anak buahnya bernama Khalid bin Afran untuk membawa kepala Husain bagi disalib dan dipertontonkan kepada masyarakat di Syria. Selesai melakukan tugas itu, Khalid bersembunyikan diri dari sahabat-sahabat Husain yang terdiri dari tokoh-tokoh Tabi'in. Mereka mencarinya sekian lama, kemudian mereka berjaya menemui Khalid. Ketika ia ditanya mengapa dia bersembunyi, ia menjawab kerana ia merasa takut.

Para Ulama ahli sejarah berselisih pendapat mengenai dimana bahagian kepala Husain diletakkan dan dibawa kenegara mana?. Menurut pendapat paling sahih diantara semua pendapat ialah yang diketengahkan oleh Al-Hafiz Abu A'la al-Hamdzani, mengatakan bahawa ketika bahagian kepala Husain diserahkan kepada Yazid, ia memerintahkan supaya dibawa ke Madinah. Di kota ini seluruh anggota keluarga keturunan Bani Hasyim dan Bani Abu Sufyan dipaksa untuk melihatnya.

Seterusnya bahagian kepala Husain ini diserahkan kepada Amr bin Sa'ad ibnu 'Ash selaku Gabenur Madinah waktu itu. Tetapi beliau mengatakan, "Aku lebih suka jukalau kepala Husain itu tidak dikirimkan kepadaku". Lalu ia memerintahkan supaya bahagian kepala Husain itu dikafankan dan dikebumikan dimakam Baqi bersebelahan makam Ibunya Fatimah. Pendapat ini bersumber dari keterangan Zubair bin Bakkar sebagai orang yang paling tahu dalam masaalah ini, dan dia mendapat cerita daripada Muhammad bin Hasan al-Makhzumi.

Menurut orang-orang yang berfahaman Syiah Imamiah (pendapat yang paling mengarut sekali), kepala Husain itu dikembalikan semula kejasadnya yang berada di Karbala setelah empat puluh hari selepas ia dipancung dan diarak keliling negara. Hari itu dinamakan hari kunjungan atau peristiwa kunjungan yang diraikan oleh masyarakat Syiah di Iraq. Jadi pendapat ini dan juga pendapat yang mengatakan bahawa ia dimakamkan di makam Asfalan atau juga makam di Kairo Mesir adalah pendapat yang mengelirukan dan tidak boleh diterima oleh mejoriti umat Islam terutama pemegang kuat mazhab ASWJ.

Allah telah membalas perbuatan orang-orang yang berlaku zalim dan membunuh Saidina Husain bin Ali ra. Kerana perbuatan mereka yang sangat kejam, culas dan tidak berperikemanusiaan itu, maka Allah kurniakan kesedihan, kecemasan, ketakutan dihati-hati mereka cukup lama. Enam tahun setelah peristiwa Saidina Husain terbunuh, Khalifah Mukthar berhasil memenggal kepala-kepala mereka itu kemudian kepala-kepala mereka itu dibawa ke Madinah dan dipersembahkan kepada dua orang anak Saidina Husain yang terselamat dari peristiwa itu. Yang terakhir ialah mereka memencung kepala Amr bin Sa'ad dan semua pengikutnya kemudian dicurahkan air panas bergelas-gelas diatas luka kepala-kepala mereka dan badan-badan mereka hingga rupanya tidak dapat dikenali lagi. Itu baru seksaan didunia, manakala seksaan diakhirat yang teramat pedih pula menanti mereka setelah mereka dihadapkan kehadrat Allah Rabuljalil. Allah yang Mahakuasa lagi Mahamengatahui telah berfirman didalam surah ar-Rahman ayat 41 yang mafhumnya;

"Maka, diketahui orang-orang yang berdosa dengan tanda-tandanya, lalu dipegang ubun-ubuh mereka dan tapak kaki mereka (dilontar kedalam Neraka)".

Diriwayatkan oleh Tirmidzi, dari Washil bin Abed al-A'la, dari Abu Mu'awiyah, dari al-A'masy, dari Ummarah bin Umairah bahawa ia berkata, "Ketika bahagian kepala Ubaidillah bin Ziyad berserta semua pengikut-pengikut dan ahli keluarganya tiba, ia terus digantung tinggi-tinggi dihalaman Masjid secara beramai-ramai. Ketika aku mahu mendekatinya, tiba-tiba kedengaran mereka berteriak, 'Ia sudah datang!'. Tiba-tiba muncul seekor ular merempuh dicelah-celah manusia ramai itu, kemudian ia masuk kedalam tengkorak-tengkorak Ubaidillah bin Ziyad. Setelah berhenti sejenak dan menghilang. Kemudian aku lalu berundur dari situ. Dari kejauhan aku masih mendengar teriakkan manusia, 'Ia sudah datang!'... 'Ia sudah datang'. Kejadian ini berulang dua hingga tiga kali'".

Menurut pandangan Ulama Ahli Sunah Wal Jamaah (ASWJ), pekara ini adalah merupakan balasan yang dikurniakan oleh Allah diatas dunia ini setimpal dengan perbuatan mereka-mereka itu.  Ini baru bentuk balasan seksaan permulaan sahaja, kerana Allah telah mengurniakan kekuasaan kepada Khalifah Mukhtar keatas mereka dan berjaya membunuh dan menghantar mereka kedalam Neraka Allah.

Pada suatu ketika (setelah kematian Husain), Amir Madhaj bin Ibrahim bin Malik berhadapan dengan Ubaidillah bin Ziyad sekitar lima farsakah (kira-kira lima kilometer) dari walayah al-Mushil. Waktu itu Ubaidillah bin Ziyad membawa tentera seramai tiga puluh tiga ribu orang, manakala Amir Madhaj hanya membawa pasukan dengan kekuatan dua puluh ribu anggota tentera sahaja. Ketika berlakunya pertempuran yang sangat sengit, Ibrahim melihat seorang penunggang kuda dengan pakaian yang sangat mewah dengan penamprilan sangat bongkak dan sombong. Ia juga memakai bauan yang sangat harum sambil ditanggannya memegang lembaran pelana yang dibuat dari emas.

Ibrahim segera mendekatinya, bukan kerana apa, tetapi ia ingin mendapatkan lembaran pelana emas dan juga kuda miliknya saja. Apabila ada saja ruang, Ibrahim melancarkan serangan terus kepadanya dan berjaya membunuh dan mematikan sipenunggang kuda mewah itu. Ia berhasil mendapatkan lembaran pelana emas itu tetapi tidak berjaya menangkap kudanya. Tidak ada sesiapa yang melihat kejadian itu kerana keadaan yang sangat gelap oleh kepulan debu tebal yang berterbangan. Kuda itu berlari memijak-mijak mayat yang bergelimpangan dari pasukan Iraq yang terbunuh seramai tiga puluh tiga orang, semantara dipasukan Syria lebih ramai lagi.

Keesokan harinya, Amir Ibrahim mendapatkan kuda itu yang berjaya ditangkap oleh tenteranya. Ketika itulah baru dia mengatahui bahawa orang yang dibunuh itu ialah Ubaidillah bin Ziyad, serta merta ia melakukan sujud syukur kerana ia sangat bersyukur kehadrat Allah atas pertolongan Nya mereka berjaya mengalahkan tentera Ubaidillah yang sangat jahat itu. Ia bertambah bersyukur kerana dapat membunuh hampir kesemua bala tentera musuh dan dipihaknya hanya sedikit korban sahaja. 

Berkata Syeikh al-Qurthubi (penulis kitab ini), "Cerita ini dipetik dari kitab 'Maraj al-Bahrain Fi Mazayid al-Musyriqin wa al-Maghribin' karangan al-Hafiz Abu Khaththab bin Dahyat".


FAKTA: 

Sebelum kekejaman yang dilakukan oleh Ubaidillah bin Ziyad ini, telah terdahulu terjadinya peristiwa pembunuhan yang dilakukan oleh Basir bin Arthat al-Amiri. Ia telah menjatuhkan dan memijak-mijak kehormatan umat Islam dengan membunuh banyak kaum Muslimin secara kejam dan ini termasuklah kaum kerabat keluarga terdekat Rasulullah saw. Dia jugalah yang sanggup menyembelih dua putra Ubaidillah bin Abbas bin Abdul Mutalib. Ketika kanak-kanak itu masih kecil yang sedang bermain dihalaman rumah mereka ditangkap dan disembelih dihadapan ibu mereka. Apabila ibu mereka ingin melindungi mereka, ia juga turut terbunuh disitu. 

Sebuah hadis yang cukup panjang diriwayatkan oleh Abu Bakar bin Abu Syaibah didalam kitabnya bertajuk, 'Musnaf Ibnu Syaibah'. Dituliskan, "...Abu Dzar al-Ghifari, salah seorang sahabat Rasulullah, berdoa memohon perlindungan dari keburukan hari malapetaka dan hari aurat, dalam solat yang ia tunaikan cukup lama ketika berdiri, ketika ruku' dan ketika sujud. Kami bertanya kepadanya, 'Apa yang kau pohonkan dan untuk apa permohonanmu itu?'. Dia menjawab, 'Aku memohon perlindungan Allah dari keburukan hari malapetaka dan hari aurat. Kelak kaum wanita-wanita islam akan memakai pakaian yang menampakkan dengan jelas betis-betis mereka. Siapa diantara mereka yang berbetis lebih besar dan gebu, dimana kaum lelaki akan membelinya kerana betisnya itu. Aku tadi berdoa supaya aku tidak termasuk didalam zaman seperti itu, tetapi barangkali kamu akan menghadapinya'". 

Diriwayatkan oleh Abu Umar bin Abdul Barr, dari al-Khathbi alias Abu Muhammad Abdullah bin Muhammad Ismail bin Muhammad al-Khathbi, dari Muhammad bin Mu'min bin Hammad, dari Salman bin Abu Syaikh, dari Muhammad bin Abdul Hakam, dari Awanah bahawa ia bercerita, "Setelah melakukan pengubahsuaian pemerintahan, Mu'awiyah menghantar Bisri bin Arthat membawa pasukan tenteranya dari Syria ke Madinah. Pada waktu itu yang menjadi wakil Saidina Ali menjadi Gabenor Madinah ialah Abu Ayyub al-Anshari yang juga salah seorang sahabat Rasulullah. Apabila mengatahui tentera Bisir memasuki Madinah, Ayyub meninggalkan Madinah dan pergi bertemu Saidina Ali. Bila Bisir masuk saja kedalam kota Madinah, ia terus menaiki membar dan berkata, 'Mana orang tua itu ?, (maksudnya Saidina Othman bin Affan) yang telah aku pesan untuk bertemu aku disini ?. Wahai penduduk Madinah, seandainya Mu'awiyah tidak berpesan kepadaku nescaya akan aku bunuh semua orang-orang dewasa yang berada disini. Sekarang berbaiatlah kamu kepada Mu'awiyah'.  

Seterusnya Bisir bin Arthat mengirim surat kepada keluarga besar Bani Salamah yang isinya menyebut, ' Aku mahupun Mu'awiyah tidak boleh menjamin keselamatan kamu semua, kecuali jika kamu menyerahkan Jabir kepadaku'. Jabir yang menerima berita itu terus berangkat ke Syria untuk bertemu Ummu Salamah isteri Nabi saw. Ia bertanya, 'Bagaimana pendapatmu wahai Ibu Mukminin?. Aku sebenarnya khuwatir akan dibunuh dan jika aku berbaiat, ia adalah sesat?'. Jawab Ummu Salamah, 'Menurut pendapatku, lebih baik kamu berbaiat saja demi keselamatanmu. Aku juga sudah menyuruh anakku Umar bin Abu Salamah untuk berbaiat'. Atas saranan Ummu Salamah itu, Jabir lalu pergi menemui Bisir untuk menyatakan baiat kepada Mu'awiyah.

Setelah merasakan kedudukannya telah cukup kuat di Madinah, Bisir kemudiannya berangkat keMekah untuk menemui Abu Musa al-Asy'ari untuk dipaksa berbaiat dengan Mu'awiyah. Bimbang akan keselamatan dirinya, Abu Musa al-Asy'ari pun terpaksa melarikan diri, sedangkan menurut pengakuan Bisir, dia tidak bermaksud membunuhnya kerana Saidina Ali telah pun dipecat dan ia tidak mahu menuntut apa-apa lagi. 

Seterusnya Abu Musa mengirim surat ke Yaman untuk mengberitahu bahawa pasukan tentera Mu'awiyah pimpinan Bisir sedang menuju Yaman dan akan membunuh sesiapa saja yang menolak pengakuan pemerintahan Mu'awiyah. Bisir tiba di Yaman semasa Gabenor Ubaidillah bin Abbas mentadbir Yaman atas perlantikan Saidina Ali. Apabila mendengar kedatangan tentera Bisir, Ubaidillah bin Abbas pula melarikan diri ke Kuffah dan memujuk al-Haritsi mengantikannya. Tetapi, dalam perjalanan Ubaidillah dapat ditangkap oleh Bisir dan membunuhnya berserta seluruh ahli keluarganya. Bahkan putranya yang masih kecil pun sanggup dibunuh oleh Bisir. Setelah itu Bisir kembali ke Syria.

Diriwayatkan oleh Abu Umar asy-Syaibani bahawa ia bercerita, "Mu'awiyah menugaskan Bisir bin Arthat untuk membunuh para pengikut Saidina Ali. Tiba di Madinah ia membunuh kedua-dua putra Ubaidillah bin Abbas. Penduduk Madinah melarikan diri keperkampungan Bani Sulaim. Bisir terus memburu mereka. Ia membunuh beberapa orang diantara mereka dan menawan kaum wanita. Kaum wanita inilah yang pertama menjadi tawanan perang dalam sejarah islam. Bisir juga turut membunuh beberapa orang dari keturunan Bani Sa'ad".

Terdapat percanggahan pendapat mengenai tempat terbunuhnya kedua-dua putra Ubaidillah ibnu Abbas itu. Adakah ia dibunuh di Madinah, atau di Mekah atau di Yaman?. Persoalannya tanggan kanan Mu'awiyah itu telah memasuki ketiga-tiga tempat itu. Disana mereka membuat kekacauan, melakukan tindakan-tindakan memerasugut rakyat, mereka menentang Saidina Ali secara terang-terangan dan menguasai anggota keluarga Nabi saw yang dihormati, serta membunuh dan menghapuskan mereka dengan kejam.

Pada tahun empat puluh Hijrah, Mu'awiyah yang mengutus Bisir ke Yaman yang pada waktu itu sedang ditadbir oleh Gabenor Ubaidillah bin Abbas iaitu adek kepada Abdullah ibnu Abbas. Sepeninggalan Ubaidillah (yang telah dibunuh) wilayah Yaman ditadbir oleh Bisir. Dengan kuasa yang ada, dia berbuat sesuka hati tampa memikirkan hukum- hukum agama. Dia telah menjual Yaman dengan harga yang sangat murah. Tatapi kemudian Saidina Ali telah mengutus Haritsah bin Qadamah as-Sa'di untuk menghapuskan Bisir. Ia telah memburu Bisir hingga ke Syria. Haritsah berjaya membunuh Bisir dan membalas segala perbuatannya yang sangat keji itu. Setelah itu Bisir mesti dipertanggungjawabkan keatas semua perbuatannya dihadapan Allah Rabuljalil kelak. Demikianlah maksud firman Allah didalam surah ar-Rahman ayat 41;

"Maka, diketahui orang-orang yang berdosa dengan tanda-tandanya, lalu dipegang ubun-ubuh mereka dan tapak kaki mereka (dilontar kedalam Neraka)".

Yang mulia Gabenor Abu Muhammad Abdullah kembali kenegeri Yaman dengan jawatan penguasa Yaman sehinggalah kewafatan Saidina Ali ra. Menurut Imam Ahmad bin Hambal, Yahya bin Mu'in serta lainnya, Bisir bin Arthat tidak pernah mendengar satu huruf pun daripada Rasulullah saw. Kerana sewaktu Baginda Wafat, Bisir masih kecil. Oleh itu beliau bukanlah seorang sahabat Nabi saw. Ada yang menceritakan bahawa Bisir mengalami tekanan perasaan (gila) diwaktu akhir hidupnya dan menurut Yahya bin Mu'in lagi, dia adalah seorang yang sangat jahat.

Kata Imam al-Qurthubi (penulis kitab ini), "Begitulah yang telah diceritakan oleh al-Hafiz Abu Khaththab bin Dahyat".

Diriwayatkan oleh Abu Daud, dari Janadah, dari Ibnu Abu Umayyah bahawa ia berkata, "Kami pernah bersama Bisir bin Arthat dalam perjalanan perang dilautan. Seorang bernama Manshur didapati mencuri seekor unta betina lalu dihadapkan kepadanya. Ia berkata, 'Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, 'Tidak boleh dipotong tanggan dalam perjalanan perang'. Kalau tidak kerana hadis tersebut, sudah tentu aku memotong tangan pencuri ini'".

Menurut Abu Muhammad alias Abdul Haq, "Pada zaman Rasulullah, Bisir sewaktu itu masih kanak-kanak. Ia terkenal amat memusuhi Ali dan sahabat-sahabatnya. Bahkan dialah yang membunuh kedua-dua anak Ubaidillah bin Abbas. Merasa kehilangan dua anak kesayangannya, ibunya mengalami tekanan jiwa. Saidina Ali pernah berdoa agar Bisir diberkan umur yang panjang dan mengelami tekanan perasaan (gila) yang berat. Rupanya doa Ali itu dimakbulkan Allah'".

Menurut Ibnu Dahiyat, melihatkan kedua-dua anaknya disembelih oleh Bisir bin Arthat dihadapan matanya sendiri, si ibu mengalami tekanan jiwa dan selalu menangais sambil membaca syair-syair sedih yang sangat memilukan.



BAB 173: FITNAH LIDAH ITU LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG.

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah bersabda, "Akan terjadi satu fitnah kekacauan yang akan melanda orang-orang Arab hingga habis binasa. Para korbannya akan dilemparkan kedalam Neraka. Pada waktu itu lidah lebih tajam dari mata pedang".

Hadis ini juga diriwayatkan oleh Tirmidzi, katanya, "Hadis ini gharib. Menurut Muhammad Ismail, Ziyad bin Samin Kausya tidak pernah mendengar riwayat ini dari Abdullah bin Umar, selain hanya satu hadis ini saja".

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Akan terjadi satu fitnah yang tuli, bisu dan buta terhadap pekara yang haq. Barangsiapa mendekatinya, maka bincana itu mendekatinya. Pada waktu itu tajamnya lidah seperti libasan pedang". Hadis yang sama diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda, "Menghindarkanlah oleh kamu dari fitnah-fitnah kekacauan, kerana pada waktu itu tajamnya lidah sudah seperti libasan pedang".


FAKTA:

Penjelasan mengapa para korban fitnah kekacauan juga dilontarkan kedalam Neraka ialah kerana mereka semua berperang untuk kepentingan dunia dan menurut hawa nafsu semata-mata. Jika lidah dikatakan lebih tajam dari mata pedang, itu adalah kerana organ yang satu itulah digunakan untuk berdusta, mengampu penguasa zalim, mengadu domba kepada penguasa yang zalim. Sehinggakan akibat dari perbuatannya itu jauh lebih kejam daripada akibat yang ditimbulkannya oleh fitnah kekacauannya itu sendiri.

Disebutkan didalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim sebuah hadis dari Abu Hurairah bahawa aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya seseorang akan mengucapkan suatu kalimah yang akan menyebabkan ia dihumbankan kedalam Neraka yang luas jaraknya dari timur dan barat". Didalam riwayat lain yang juga bersumber dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya gara-gara seorang hamba yang mengucapkan satu kalimah yang tidak jelas maksudnya, membolehkan ia akan dihumban kedalam Neraka sejauh jaraknya antara timur dan berat".

Disebutkan didalam sebuah riwayat Tirmidzi, "Sesungguhnya salah seorang diantara kamu itu kalau berbicara dengan kata-kata yang menyebabkan ia memperolehi kemurkaan Allah, semantara dia tidak menyedari akibat buruknya, nescaya kerana kata-katanya itu ia akan terjun kedalam Neraka selama tujuh puluh tahun". Contoh kata-kata yang boleh menimbulkan kemurkaan Allah ialah berdusta, mengada-gada, lucah, memaki hamun dan kata-kata yang boleh membuat orang ramai tertawa seperti rancangan-rancangan lawak di TV dan seumpamanya. Pekara ini pernah diingatkan Nabi didalam hadis baginda iaitu, "Celaka bagi orang yang mengucapkan kata-kata dusta (mengada-adakan cerita) dengan maksud agar orang ramai ketawa, Celaka dia !.. Celaka dia ! ".

Disebutkan didalam sebuah hadis mauquf oleh Ibnu Mas'ud, "Sesungguhnya seseorang yang mengucapkan kata-kata canda (lawak, main-main, bergurau dll) yang menimbulkan Kemurkaan Allah, nescaya ia akan dijerumuskan kedalam Neraka sejauh jarak antara langit dan bumi". Demikian atsar sahih riwayat ath-Thabrani didalam kitabnya bertajuk 'Al-Kabir'.

Disebut fitnah itu merupakan kata-kata tuli (pekak), bisu dan buta bermaksud, fitnah sememangnya tidak mempunyai pencaindra (kecuali orang yang bercakap itu) untuk mendengar, berkata dan melihat kebenaran. Sehingga melawan pekara-pekara haq dengan membabi buta atau perbuataan untuk menutup sesuatu kebenaran dan disebarkan melalu mulut kemulut.


NUKILAN ATOK:  PENGAJARAN DARI HADIS. 

Terlalu banyak pengajaran yang boleh dikutip melalui hadis-hadis yang atok ketengahkan disini. Pertama ialah berkenaan berlakunya pembunuhan Saidina Husain bin Ali ra yang sangat tragis dan sungguh kejam yang memalukan kepada siperlaku dan seluruh keturunannya sampai hari kiamat. Ini juga menunjukkan kepada kita bahawa manusia memiliki pemikiran yang berbeza-beza. Perbezaan pendapat bukan bermaksud hingga sanggup membunuh masa depan seseorang kerana kita tidak berhak untuk mengambil nyawa atau masa depan sesiapa saja. Ia sepatutnya menjadikan fikiran lebih terbuka kepada isu yang ada dan mendapatkan penyelasaian dengan cara mendengar pandangan-pandangan orang ramai. Tetapi didalam kes Saidina Husain, ia melibatkan dendam, iri hati dan perasaan dengki hianat serta hawa nafsu keduniaan yang melampau hingga sanggup membunuh dan cuba menghapuskan seluruh keturunan Nabi saw. Mereka-mereka itu pastinya mendapat laknat Allah didunia dan akhirat.

Lihatlah kejadian fitnah kekacauan terdahulu itu, apabila Islam tidak bersatu dibawah pemimpin yang diredhai Allah bagaimanakah keadaan yang berlaku?. Ditambah pula dengan mulut-mulut yang mengada-adakan cerita yang bukan-bukan untuk menutup kebenaran. Pembunuhan demi pembunuhan orang-orang islam telah berlaku semenjak ketiadaan Nabi saw. 1437 tahun yang lalu. Terakhir ini kita lihat pula apa yang akan berlaku didalam Pasatuan ABJAD Malaysia setelah kepergian Almarhum Tuan Guru Syeikh Ahmad Junaidin. Pastinya selepas ini akan ada lagi perpecahan yang akan berlaku. Ia merupakan ulangan episod kepada kisah yang lalu setelah pemergian Syeikh Mahmud Nasri Othmani. Bukannya lama hingga bepuluh-puluh atau beratus-ratus tahun, malahan hanya beberapa tahun saja kisah ini akan berulang. Ini adalah disebabkan ceteknya ilmu dihati-hati mereka berkenaan apa yang dikatakan "Pemimpin yang diredhai Allah" dan seluruh kesatuan ini semenjak dari pentadbiran Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jailani lagi. Bukanlah semudah yang disangka untuk mentabal diri sebagai Imam. Jangan kita hayal dengan tarekkan atau kecenderungan Iblis terhadap kedudukan itu sebab kita sendiri tidak mampu menilai diri kita yang serba kekurangan. Sama-sama kita lihat siapa yang akan melatah dan menjadi punca perpecahan dalam kesatuan ini.

Kemudian pengajaran berkenaan fitnah akhir zaman. Semua yang disebutkan itu adalah merupakan fitnah akhir zaman. Terlalu banyak jika kita hendak mengiranya. Jika dahulu hanya takut kepada "terbukanya betis wanita islam", dizaman sekarang ini bukan setakat betis saja malah ada wanita islam yang telah membuka keseluruhan tubuh badannya, menayang kemaluan mereka, malah melakukan hubungan sek dihalayak, dilaman sosial dan menjadi viral diseluruh dunia sedikit masa dulu. Ada pula yag sangat berbangga dengan perbuatannya itu dan marah kepada sesiapa yang menegur akan perbuatan melampaunya itu. Sebenarnya kalau difikirkan... apa yang dia dapat ? untuk apa semua itu ?. Semua perbuatan itu tiada faedahnya langsung. Kalau pun diberi upah yang sedikit bagi memalukan seluruh warga islam sedunia, ia tidak memadai kerana islam tidak akan jatuh kerana kamu. Islam tidak tergugat pun dengan apa juga perilaku yang manusia berfikiran cetek ini lakukan kerana ia adalah perjalanan hidup yang sangat dianamik dan komplek. Seperti sesetengah manusia yang sanggup membunuh diri, pengbom berani mati dan sebagainya,  juga merupakan perbuatan sia-sia yang tiada penghujung. Ia tidak membawa islam kemana-mana walau apa pun dakyah dan doktrin yang cuba mereka sampaikan. Sebaliknya merekalah yang telah memerangkap diri mereka didalam "Dakyah Iblis" untuk menghapuskan kesucian islam. Jadi mereka hanya "Mati Katak" dan tiada siapa yang akan membela mereka diakhirat kelak.

Kemudian berkenaan perbuatan menjadi "Raja Lawak" menjadi-jadi diudarakan didalam media. Nabi saw amat melarang perbuatan ini. Membuat orang ramai ketawa dengan kata-kata atau perbuatan boleh melupakan diri kepada Allah. Lupa pada Allah, tak sedar diri, suka yang melampau-lampau inilah yang Nabi larang. Dia larang kerana dia tahu bahawa Allah murka kepada manusiap-manusia sebegini. Jadi bagaimana sekarang kerana perbuatan melawak telah menjadi aliran hiburan yang mendapat tempat dimata orang ramai sedangkan Nabi saw larang. Mana yang hendak dipilih ?. Saranan untuk media supaya menghentikan rancangan seumpama itu tidak pernah diindahkan. Nasihat demi nasihat tidak pernah dihiraukan mereka sebab "rateing" tinggi dari penonton. Jadi biarkan saja apa yang sedang berlaku ? Atau biarkan saja mereka "terjun dengan labu-labunya" kedalam Neraka kelak ? Kesemua pihak yang terlibat pasti akan kena dan dipertanggungjawabkan atas perbuatan mereka itu. Bertaubatlah selagi masa masih ada.


*****************************************************

Sekian dahulu untuk kali ini, insya Allah dilain lapangan atok akan menyambungnya lagi bahagian ketiga Fasal C berkenaan tajuk "Fitnah akhir zaman & tanda kiamat". Diharap kalian dapat bersabar membacanya dan menafaatkan tulisan ini serta menlebarluaskannya selepas itu.

Wabillahi Taufiq Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sekian,

ATOK ZAMANY.

82 comments:

  1. Assalamualaikum atok....
    Takut, ngeri, dan sedih baca tok ...
    Semoga Allah tunjukkan kita jalanNya...
    Boleh atok ceritakan balik x apa yang berlaku selepas syeikh mahmood nasri meninggal dulu.. saya orang baru yang perlukan bimbingan Dan panduan sejarah untuk dihayati...

    Terima kasih tok..

    ReplyDelete
  2. Walaikumsalam cu...

    Cerita kekecohan selepas permergiaan keramahtuallah almarhum Tuan Guru Syeikh Mahmud Nasri memang agak serius dikala itu. Abjad jadi tongang langgang, kelang kabut kita dibuatnya. Pergi sana... pergi sini... tanya pasal pekara ini pada setiap senior kita. Masa tu tak ada badal macam sekarang. Jadi pakat jumpa sesiapa yg dianggap lebih rapat dan akrab dgn tuan guru la. Malangnya... tuan guru pun tak cakap siapa pengganti dirinya. Macam sekarang ni... jadi masing2 dok tunggu "arahan". Selepas Hj Ahmad Janggut kata dia pengganti... masing2 pun nak percaya ke... tak percaya ke? Berbelah bahagi... setelah mendapat ramai pengasahan drp ahli2 yg arif dlm pekara ini... maka sahlah penggantinya adalah Ust Mat janggut. Maka kami pun benggambil talqin semula drpnya. Itu pun tak puas hati lagi... masing2 buat penyelidikan dan siasiatan lanjut atas pekara ini kerana soal "Talqin" bukannya isue yg boleh dibuat main2. Lama juga atok dok buat kerja tu... sampai "dapat pengasahan" drp yg punya jalan. Barulah atok jumpa Ust Mat Janggut. Tahu apa dia cakap pd atok ???
    Ha...baru nampak muka, lama dah saya tunggu awak ??
    Dah puas hati ??? Dah benar2 pasti ???
    Atok jawab "ya..Dah puas hati ust !"
    Dok dekat sini... Talqin semula.

    Jadi bukan main "angkat diri sendiri" saja2. Kena ada athority drp yg punya jalan. Terutama menyentuh bab Rohani. "Kalau kita tak menyampai kepada Allah... macam mana nak bawak orang menuju Allah". Ini yg menjadi tonggak dalam memberi Talqin Shadatai.

    Cerita selanjutnya kamu kenalah tanya pada badal2 senior yg telah dilantik oleh Tuan Guru. Jangan tanya yg baru2...sbb mereka pun tak tahu cerita asal. Atak tak boleh cerita disini... terlampau terbuka. Bukannya ahli saja yg baca blog atok ni... malah hampir diseluruh dunia baca blog ni. Takut nanti atok dikatakan menyampai2 cerita pulak ??? kan ke susah. Tapi memang atok ada dikala kemelut kejadian itu berlaku dan sememangnya atok tahu kebenaran yang haq.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok atok...terima kasih penjelasannya...biarpun ringkas tapi penuh dgn kias2 bermakna...insyaAllah pemimpin yg haq tetap akan datang....urusan Allah semuanya....sedar tak sedar,tahu tak tahu "imam" tetap akan muncul...apa yg penting latih dan tubi diri rohani dan jasmani seperti mana yang dianjurkan oleh Abuya kepada anak muridnya selama ini....jgn tinggal jemaah dan terus duduk kekal di dalamnya...terima kasih byk2 atok....moga dirahmati dunia akhirat....

      Delete
  3. Baik atok.... mogamoga semua selamat dalam nikmat iman,islam, ehsan. Allah,,pilihlah kami untuk terus berada
    Di jalan ini

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum maaf nak bertanya tentangvsebuah kitab bertajuk " bayan alif" yg disusun oleh Syeikh Mahmud,hanya nak tahu adakah penulis tersebut guru kpd aruah ustaz mat atau org lain itu saja t/kasih

    ReplyDelete
  5. Walaikumsalam cu...

    Kalau maknanya Syeikh Mahmud yg susun, berertilah juga ia merupakan tulisan drp guru-guru kpd Almarhum Syeikh Ahmad Junaidin yg dimana Almarhum Syeikh Mahmud ialah gurunya sendiri. Maka dgn sendirinya mereka2 itu adalah juga guru-guru kita2 ni... faham tak ni. Samalah kisahnya dgn ilmu2 yg ditulis oleh Almarhum Syeikh Ahmad Kenali. Semua ilmu2 mereka2 itu diisbatkan menjadi hal milik Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jailani dan kita2 semua bisa saja beramal dgnnya. Begitulah yg seharusnya kamu faham berkenaan dengan semua bentuk ilmu didunia ini. ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  6. Asalamualaikum semua...

    Disini atok nak kongsi dgn kamu satu fenomina yg dialami oleh salah seorang peminat blog ini yg telah menulis pertanyaannya kpd atok beberapa hari lalu berkenaan Gerhana Matahari. Kamu semua renungkan apakah pengajaran disebalek fenomina yg beliau alami sewaktu satu dunia dok hiran tengok Gerhana Matahari sedangkan beliau dapat "melihat" pekara ghaib disebalik fenomina ini. Iaitu:

    Saya telah merakam gerhana matahari ketika pukul 9 pagi td. Setelah melihat kembali rakaman, sy dapat lihat 1 objek kecil hitam nisbah sebutir pasir dgn syiling 50 sen mucul menuju matahari, lenyap dan muncul semula seperti ditendang dan ia kembali menuju matahari seperti ditarik/sedut dan akhirnya berlaku seperti letusan merah berapi. Saya rakam melapis dgn kaca mata hitam. Jika tanpa pelapik, cahaya terlalu terang tidak akan nampak apa2. Kenapa orangramai tidak memperkatakan hal ini sedangkan objek tersebut amat besar menyamai saiz bumi jika diukur dari nisbah saiz yg kelihatan.
    Mohon pandangan atuk tentang hal ini?

    Jawapan atok:

    Wah... kamu nampak ya?. Gangguan ini adalah merupakan percubaan Iblis utk menutup atau menghalang berlakunya gerhana Matahari kerana gerhana matahari dirujuk sebagai petanda kedatangan hari kiamat yg amat mereka takuti termasuklah mejoriti manusia kafir terutama org2 yahudi zionis. Ia adalah makhluk halus (golongan Iblis) yg cuba ganggu urusan Allah. Ia nak cuba campur tanggan dlm urusan ini sebab satu dunia tengah dok teropong situ, jadi cubalah juga nak mencelah. Kan Allah dah berfirman, semua urusan dilangit dan lohmafhus didalam bidang kuasa mutlaq Allah dan barang siapa yg cuba menceroboh akan "ditelan" (atau dipanah petir). Inilah yg kamu nampak. Tetapi hanya org2 tertentu saja yg terbuka hijab ini, bukan semua manusia boleh nampak. Ia seolah2 pekara biasa... tetapi sebenarnya ia adalah pekara ghaib yg tertutup pd pandangan seluruh manusia biasa.Jika kamu nampak... bermaknanya kamu telah diberi rezeki utk tahu satu pekara atas kekuasaan Nya. Kamu buat tak solat sunat Gerhana dan sujud syukur.

    Dihara kamu semua dapat memberi pandangan sendiri berkenaan fenomana itu disini ??? ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  7. salam tok.. sihat ke tok? sy ingin brtanya tentang keadaan ekonomi & politik sekarang.. mahathir vs najib? mcm mana tu tok? atau tu semua wayang je tok? lagi satu, tppa ni apa sbnarnya tok? adakah negara kita dijajah, negara dijual, masuk ikut telunjuk dajal? sekarang ni pun panas lain mcm je tok.. mohon penjelasan tok..
    ~ingin tahu~

    ReplyDelete
  8. Walaikumsalam cucu ingintahu...

    Keadaan ekonomi keluarga kita dulu yg kamu kena fikir. Tak payah kita nak fikir keadaan ekonomi negara, bagi kpd org yg telah dipertanggungjawabkan fikir. Ekonomi keluarga kita semakin hari semakin menguncup sbb harga barang dah mahal, semuanya dah mahal. Jadi kita mesti bajet betul2 atas semua pekara supaya cukup, berjimat cermat jangan membazir, kena tahan nafsu nak bebelanja, jangan dok gatal pergi ke shoping complex, kalau tak ada kerja duduk saja dirumah. Boleh buat tak spt ni ? Kalau tak boleh pun kena jugak… sebab dah terpaksa.

    Bab politik.. BN dan UMNO dah menuju pengakhirannya. Nabi dah cakap... Diakhir dunia ni (menuju kiamat) pemerintah islam menjadi kejam, rakus, rasuah, tamak haloba, menindas rakyat sampai rata dgn tanah, gila dunia, kuku besi, dll. Dia tak mahu dengar nasihat org sebab Dajjal tutup mata dan telinga dia. Dajjal tonggang otak dia supaya fikir cara2 nak bagi org lain sengsara, semua kena dengar cakap dia saja. Cakap pasal islam...cukup pandai, tapi perbuatan macam syaitan. Kali ini bukan wayang lagi... ini la "the true color" sebenar jiwa dia. Semua yg Nabi saw cakap dah ujud dan zahir pada dia. Malang sungguh M'sia... dapat pemimpin seumpama ini, gah disana sini, tapi dalam seluar penuh najis. Org2 luar layan kamu ada dua sebab. Pertama sbb M'sia negara Islam... kedua sebab mereka kasiankan rakyat negara ini yg kena buli oleh dajjal bermata empat. Bukan sbb kamu sbg ketua. Mereka diluar sana tu nampak apa yg kamu buat... tetapi kamu dan kuncu2 kamu menepis dan cuba menidakkan kebenaran dgn apa cara sekali pun. Walaupun mengorbankan politik kawan2, mengorbankan harta benda negara, membunuh semua saksi2, hata kalau terdesak... rakyat pun kena jual. Ya.. kita2 ni dah kena jual, Cuma masyarakat tak sedar ia sedang berlaku. Agenda Dajjal Yahudi dah pun menukar masuk dan tanduknya semakin panjang. Ditambah pula ketua yg dirasuk dajjal laknatuallah bertenggek diatas kepala.

    Alam sendiri menjadi saksi betapa dia tidak disenangi oleh Allah SWT. Gerhana Matahari, gempa bumi, banjir besar, ribut, kebakaran, kemalagan yg meragut nyawa setiap hari dipaparkan adalah BUKTI kuasa alam sebagai saksi kepada kemunafikan, kekejaman pemimpin kepada rakyat sudah sampai keperingkat setaraf dgn kejahatan dajjal. Tak perlu menjadi Yahudi, tetapi perbuatan kamu menampakkan kamu itu menyokong perjuangan Yahudi Dajjal. Menjadi pendokong kepada kemusnahan dunia islam disana sini dan akan keseluruh dunia kelak.

    Ingatlah wahai umat islam semua... berwaspadalah kamu dari duduk bersengkokol dgn mereka2 itu. Janganlah kamu menjadi sebahagian drp mereka kerana kelak kamu akan direjam kedalam Neraka Jahanam dan kamu kekal didalamnya. Bertaubatlah kamu semantara waktu masih ada. Waktunya sudah sangat hampir menuju kiamat kubra. Kami umat islam semua hanya menunggu kedatangan Imam kami iaitu Mujjadit yang terakhir diatas alam ini. Kami umat islam semua tidak perlu kepada pemimpin seumpama kamu yg buruk akhlak dan sangat jahat. Imam kami akan menyelamatkan kami drp tangan2 kotor kamu yg bersengkokol dgn dajjal. Ingatlah... apabila waktnya telah tiba, kami tidak lagi mengenali kamu, dan kamu bukannya lagi sebahagian dari kami. Bagi kamu agama kamu dan bagi kami agama kami. Kamu juga tidak pernah menyembah Tuhan kami dan kami juga tidak akan menyembah tuhan dunia kamu. Kamu tunggu saja azab yg bakal kamu terima kelak... insyaallah. Allah huakbar... Allah huakbar... Allah huakbar.

    atok zamany

    ReplyDelete
  9. salam tok.. btol tu tok..ekonomi sekarang tak menentu, harga brg semuanya naik..ditambah dgn gst lg.. rakyat ibarat pegi keje dpat gaji, gaji hbs dekat keje.. blanja,tolak utang sana sini tinggal bpe sen sgt je tok..nak kena buat 2,3 keje smpai ibadah pn x tentu hala tok.. asyik pkir psl duit,sara hidup je tok..hurrmmm.. nak buat mcm mana,kena hadap jugak la.. mcm mana pulak dgn 1.5 juta bangla tu tok? btol ke tu salah satu bantuan utk undi hantu akan dtg? bkn nk buruk sangka tok..maaf tok byk bertanya.. ~ingin tahu~

    ReplyDelete
  10. Salam tuan, sekarang siapa yang memimpin Abjad ?

    ReplyDelete
  11. Waalaikumsalam cu..

    Buat masa sekarang Abjad diterajui oleh pengerusinya Ust. Idris bin Syeikh Mahmud Nasri Othmani dan yg lain2 (sama macam dulu) serta semua badal guru (wakil yg dilantik sendiri oleh almarhum) dan tetap menjalankan tugas2 yang sama seperti dahulu. Cuma yg tak ada ialah pengganti al Marhum iaitu sebagai Guru Ijazah Pusat. Jadi yg kami tunggu2 ialah pengganti almarhum sebagi Guru Ijazah yg mutlaq. Perlantikkan itu mestinyalah datang dari "tuan yang empunya jalan" sendiri. Bukannya melantik diri sendiri sesuka hati saja tampa watikah perlantikan yg sah zahir dan bathin.

    Memang atok telah diberitahu sewaktu Tuan Guru tenat di Hospital bahawa dia tidak melantik sesiapa menjadi pengganti beliau sebab tidak diberi mandat diwaktu itu. Maka abjad akan kekal seperti sedia ada dan mungkin disuatu waktu akan dilantik seorang guru menggantikan tempat almarhum, tetapi jika tidak... itu bererti Mujjadit yg terakhir itulah ketua atau Imam kami dan kami wajib patuh kepadanya. Ini bermakna juga bahawa bumi ini telah sangat hampir pada kehancurannya dan kiamat kubra bakal akan tiba. Kami tidak perlu pergi bersusah payah utk mencari kepada Imam itu, sebaliknya dia sendiri akan hadir kepada kami dan memberi talqin shadatai itu kepada kami. Dia akam memilih beberapa orang dari kami utk bersama2nya bagi "Membayar Hutang2" kepada semua yg memusuhi Islam termasuklah orang2 munafik yg berpura2 islam tetapi menyokong Dajjal.

    atok zamany

    ReplyDelete
  12. Salam tok, saya nak tahu siapakah mujaddid zaman sekarang ? Saya dengar beliau akan muncul setiap 100 tahun. Dan siapa ketua wali kutub pada zaman sekarang ?

    ReplyDelete
  13. Walaikumsalam cu...

    Tak tahu ? sebab tok ayah kami kata jika ada yg dilantik maka dialah mujaddit. tapi wali kutub masih kekal separti dulu. Kalau dikawasan asia selatan ni masih Tok Kenali menjadi wali kutubnya.

    ReplyDelete
  14. Salam tok Zamany, harap tok dapat terangkan apa maksud wali kutub itu. adakah ia berbeza dengan wali Allah yg lain?

    ReplyDelete
  15. Walaikumsalam cucu ahmad lajim..

    Kutub itu bermaksud wilayah. Contohnya kutub utara, kutub selatan, kutub timur dan kutub barat. Jadi wali kutub ini ada 4 orang semuanya. Ia adalah mertabat yg Allah kurnia kepada seseorang yg tidak akan ditarek semula sampai kiamat nanti. Memang ia sangat berbeza dgn mertabat wali2 yg lain kerana mertabat wali kutub ini sangat tinggi makamnya. Sedangkan dibawah2nya adalah wali2 yg bermertabat lebih rendah darinya.

    Rasanya atok pernah tulis berkenan makam2 ini di ms yg lalu dan kamu disaran menyemak semula tulisan atok yg lalu (jauh dibelakang)...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  16. Salam atok,

    Saya suka blog atok ni, banyak ilmu saya dapat daripadanya, terima kasih atok. Kebetulan saya terbaca penerangan atok tentang Tok Kenali, jadi saya nak tanya pandangan atok tentang buku "Warisan Ilmu Tok Kenali Kelantan : Ilmu Mengenal Allah" yang ditulis oleh Mohd Yusof Che Wook. Pernah terjumpa di kedai buku beberapa tahun lepas, terniat nak beli tapi tak jadi sebab saya takut bila baca kandungannya memandangkan tiada ilmu untuk memahaminya. Masa tu saya tak tahu pun buku tu diharamkan. Harap atok boleh beri penjelasan sama ada kandungan buku itu memang sesat atau diharamkan kerana khuatir menyasarkan akidah orang biasa yang tak mampu mencapai kandungannya.

    Maaf soalan sensitif atok, terima kasih.

    -Pathfinder

    ReplyDelete
  17. Walaikumsalam Pathfinder...

    Sebenarnya terlalu banyak fitnah yg dilakukan atas nama Tok Kenali, seolah2 ilmu begitu datangnya dari Al marhum. Walhal apa yg diajarkannya amat berbeza dari isi kandungan buku tersebut. Buku ini diharamkan oleh jakim sebab kandungannya memang terang2 bercangah dgn syariat. Ilmu begitu pun tidak pernah diajarkan oleh Tok Kenali kepada mana2 individu. Jadi jika org membaca buku ini kemudian beramal dgnnya akan meyebabkan mereka terpesong dari segi akidah rohani jasmani. Betulah tindakan kamu yg tidak turut belajar dari buku ciptaan manusia jahil itu. Apa yg diterapkan oleh tok kenali adalah mengatahui asas utama berkenaan akidah, iaitu memperbetulkan kedudukan kalimah shadatai itu dulu. Kemudian beramal dgnnya didalam semua bentuk amalan yg wajib mahupun yg sunat serta semua kerjabuat setiap hari supaya ia mampan dgn diri dan diterima Allah sebagai kebajikan. Kemudian menjauhkan segala jenis kurafat, kerja2 syirik, kemungkaran dll. Untuk menjadi insan sejati sebagai hamba Allah yg soleh.

    Apa yg dipaparkan didalam buku berkenaan adalah berbeza dari ini semua. Malahan kebanyakkannya menjurus kepada pemikiran atau doktrin falasafah rekaan penulisnya. Nampaknya mudah, tetapi sebenarnya boleh membawa kpd kesesatan yg nyata. Untuk menganal Allah bukan hanya dgn pemikiran seumpama itu. Ia lebih komplek sebab menyentuh kepada bab rohani. Maka mereka yg tidak terbuka kerohaniannya kehadrat Allah, mustahil dapat membawa orang mengenal Allah. Atau keadah yg dirasai olehnya berkenaan "menyampai kpd Allah" itu telah diselewingkan oleh Iblis ditenggah perjalanannya. Sedangkan dia sendiri tidak menyedari akan kesesatannya itu. Walaupun telah dikatakan kepadanya bahawa dia telah menyempang dari jalan yg lurus, dia masih saja tetap dgn pendiriannya. Jadi susah nak diajak balek semula kepengkalan jalan sebab iblis telah pun menguasi akal fikirannya. Hanya kematian saja tempat untuk ia mengenal kebenaran. Tetapi tentunya semua itu telah terlambat. Jadi jauhkan diri kita dari memilih jalan seumpama itu. Ia akan mengundang kepada kemurkaan Allah dan tiada tempat utk kita berpatah balek.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atok di atas penjelasan tersebut. Jika atok tak keberatan saya nak tanya satu lagi soalan berkenaan umur umat Nabi Muhammad. Pernah terbaca yang umur umat baginda hanya lebih kurang 1500 tahun sahaja. Betulkah atok...

      -Pathfinder

      Delete
    2. Ya... memang benar menurut kiraan ulama-ulama. Mereka mengira mengikut hadis-hadis baginda Nabi saw. Olweh itu bolehlah kita simpulkan kiraan itu :

      1500 - 1450 (1437 th hijrah + 13 th sebelum hijrah, Nabi diMekah)
      = 50th.

      Jadi umur dunia ini hanya tinggal 50 tahun saja lagi.

      Kemudian kedatangan Imam Mahadi lebih kurang 9 atau 10 tahun lagi sebagai Mujadid terakhir alam ini kerana berpandukan kepada pemerintahannya yg dikatakan selama 40 tahun. Sebab itu tiada pengganti kepada wakil Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jailani sehingga waktu itu sebagai badal guru Mursyid. Waallaua'lam

      atok zamany

      Delete
  18. Salaam Atom,

    Saya ingin nak tanya pendapat atok mengenai niqab. Adakah memang satu aurat ke atau macam mana tok ? Sebab saya tengok ramai bebudak skang ni pakai niqab tapi ada segelintir tu tak jaga perkataan yang diucapkan.

    Itu saja ton yang saya nak tau stakat ni.

    Wassalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maap tok salah taip.. saya pakai handphone cap ayam tok..

      Delete
  19. Walaikumsalam cu

    Ya... Memang didalam syarak adalah wajib menutup aurat samaada wanita ataupun lelaki islam apabila keluar rumah atau berhadapan dgn orang2 yg bukan muhrim baginya. Menutup aurat ini diwajibkan Allah kerana telah disebut didalam al Quran dalam beberapa surah mafhumnya:
    ‘Hai anak Adam, Sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan dan pakaian takwa itulah yang paling baik.’ [al-A’raaf 26]
    ‘Hai nabi, Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya (melabuhkan pakaian dan penutup muka, tudung) ke seluruh tubuh mereka”. yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, Karena itu mereka tidak diganggu. dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’ [al-Ahzab : 59].
    ‘Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya (labuhkan), dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, ….’ [An-Nûr : 31].
    Justru daripada ayat-ayat inilah para ulama tafsir menentukan bahawa wanita islam diwajibkan menutup aurat dengan berhijab (berjilbab- tudung labuh). Maka kewajipan itu mestilah ditaati oleh seluruh wanita islam dan adalah diharamkan menampakkan perhiasan mereka (rambut, kening, telinga, leher, buah dada, tangan, punggung, pusat, kemaluan, perut, lutut, peha, betis, buku lali dan kaki). Manakala untuk kaum lelaki hanya dari bahagian pusat hingga ke lutut sahaja yg wajib ditutup ataupun dipanggil aurat. Larangan ini kekal dari semenjak mereka balagh' hinggalah mereka mati. Terkecuali jika mereka terkena gangguan (histeria), sakit teruk, lupa, hilang ingatan, sawan, nazak dan gila. Kerana hukum syarak menetapkan mereka2 itu adalah didalam keadaan "terlepas" dari hukum atau juga dipanggil uzur syarie. Sedangkan nabi Muhammad saw sendiri diperintah oleh Allah supaya memelahara ahli keluarganya supaya berhijab dan menutup aurat, apatah lagi kita2 ni. Jadi tiada alasan untuk tidak mengenakan hijab / tudung labuh bagi semua wanita islam walau dalam keadaan apa sekali pun
    Mengenai mengenakan makeup, maskara, bedak, gincu, celak, cukur kening, tambah bulu mata serta bertingkah-laku, perkatan2 dan perkataan2 yg mereka lakukan setiap hari ia juga diharamkan Allah melalui ayat yang lain didalam al-Quran contohnya didalam surah dibawah ini, mafhumnya:
    ‘…. dan janganlah kamu berhias dan bertingkah-laku (berkata-kata) seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu …’ [Al-Ahzab : 33].
    Kemudian larangan2 yag telah disebutkan diatas tadi jika diingkari akan mengakibatkan mereka terkeluar dari agama islam (tercabut 2 kalimah shadat dgn sendirinya). Ini ditegaskan Allah didalam ayat Nya, mafhumnya:
    ‘Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (mengadakan alasan-alasan) tentang urusan mereka. dan barangsiapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya. Maka sungguhlah dia telah sesat yang nyata [Al-Ahzab: 36]
    Jadi, jangan memberi banyak alasan dan mengadakan hukum sendiri2 yang mana hukumnya amat serius terhadap Iman, Islam, Ehsan yg kita pegang. Secara diam dan tampa kita sedari kita telah terkeluar dari agama. Maka fikirkan dalam2 sebalum melakukan sesuatu..... waallauaklam.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tok. Saya faham sekarang.

      Delete
  20. Assalammualaikum tok,

    Tok, betul ke satu dalil hadis yang menyatakan kalau seseorang muslim itu mati syahid , dia boleh memberi syafaat kepada 70 orang ahli keluarganya di akhirat kelak tok ?

    Saya tak ingat mana saya baca tok. Harap tok boleh bagi pendapat tok berkenaan hadis ini.

    Terima kasih tok.

    ReplyDelete
  21. Ya... memang benar apa yg kamu baca tu. Ia merupakan hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad serta merupaka hadis sahih. Salah satu daripada 6 kelebihan kepada orang2 yg mati syahid ialah ia boleh memberi syafaat kepada 70 orang ahli keluarganya dan saudaramaranya.

    atok zamany

    ReplyDelete
  22. salam tok
    cucu nk tnya.
    cucu ni dah kene tipu hutang lebih 500k
    ada x amalan yang boleh diamalkan supaya cucu dapat bebas dari hutang tersebut?

    ReplyDelete
  23. Waalaikumsalam cu...

    Astarfurallah halazim... banyaknya kamu kena aniaya...

    Amalan nak bagi hutang selesai ya. Ok pertama kamu kena redha atas ujian yg Allah beri pada kamu. Kamu pulangkan semua urusan pada Allah supaya Dia ganti dengan yg lebih baik dari itu. Terpulang kepada Allah untuk membalas atas perbuatan manusia zalim spt itu. Kemudian kamu mohon Dia balas kamu dengan ganti wang telah hilang dengan sumber yg lebih baik dan hasil yg lebih berkah.

    Kemudian kamu kena rajin bangun 3/4 malam dgn membuat solat sunat 3 serangkai iaitu solat sunat taubat, solat sunat hajat dan solat sunat tahajud. Dan kalau kamu mahu memohon petunjuk kamu buat juga solat sunat Istiqarah. Minta diberi petunjuk kepada sumber hasil yg lebih baik dan dimanakah puncanya. Kemudian kalau boleh disebelah siangnya kamu puasa sunat hajat mungkin beberapa bulan sampai hajat kamu terkabul. Jangan cepat putus asa sebab Allah murka kepada mereka yg berputus asa keatas rahmatNya. Lagi kamu kena, lagilah kamu kuat memohon kepada Nya, sehingga Dia mengkhabulkan hajat kamu itu. Tak kiralah samaada ia memakan masa bertahun2 atau berbulan2 atau berminggu2... kamu tetap juga istiqamah dan yakin bahawa hanya "Dialah tempat kamu berserah diri dan memohon pertolongan". Orang yg sabar selalunya menang dunia dan menang akhirat. Insyaallah...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq atok..insya Allah sy akan amalkan

      Delete
  24. Salam Atok,
    Seperti yang kita ketahui, hadi Nabi s.a.w menyebut sebelum kemunculan Dajjal, akan terjadi musim kemarau berpanjangan 3 tahun berturut-turut. Tahun pertama Allah memerintahkan langit dan bumi menahan 1/3, tahun ke-2, 2/3 dan tahun ke-3, 3/3 (tiada langsung air hujan dan hasil bumi). Ada beberapa pendapat mengatakan tahun ini (2016) kita dah memasuki tahun ke-2 kemarau yang disebut oleh Nabi s.a.w tersebut. Apa pandangan atok dalam hal ini? Adakah benar kemarau kali ini adalah petanda paling dekat sebelum kemunculan Dajjal? Risau saya atok, jika dia keluar adakah kita secara mudahnya mengikut beliau? Moga dijauhi perkara ini.
    Sekian, syah

    ReplyDelete
  25. Walaikumsalam cu...

    Ya... memang benar, atok pernah bincang dgn beberapa tokoh ulama berkenaan dgn hadis ini malahan boleh dikatakan semua ulama bersetuju akan kebenaran hadis Baginda ini. Sekarang apa yg kami bincang 10 tahun yg lalu itu telah menjadi kenyataan. Kamu lihat sahaja hari ini, suhu mencapai hingga 39*C disetengah2 tempat di Malaysia. Malahan ada juga yg telah mencapai hingga 43*C di Sulawisi Indonesia. Telah ramai juga yg telah mengalami penyakit akibat dari cuaca yg panas sekarang ini. Jadi rasanya petanda Dajjal akan muncul dihadapan biji mata kita semua ini amat hampir sekali. Tentunya hampir keseluruhan manusia akan bertuhankan dia sebab hanya dia yg boleh bagi air dan makanan. Manusia islam yg sanggup bertahan tidak akan diberi air dan makanan hingga mereka mati kehausan dan kelaparan. Jadi apa yg harus kAMU BUAT ??? Berpuasa ??? Berzikir ??? baca 10 ayat permulaan dan 2 ayat diakhir surah al-Kahfi ??? Solat sunat Istiqsa' supaya Allah turunkan hujan ??? Solat sunat hajat ??? Adakah ini semua dapat melindungkan kamu daripada fitnah Dajjal itu ???

    Ya... jawapannya hanya ada pada kamu2 sendiri... siapa yg diantara kamu yg mempunyai akal fikiran yg waras dan resional kemudian berpegang teguh akan janji Allah saja yg mampu bertahan. Walau bagaimana pun ia tetap akan menemui ajal diakhirnya. Jadi TAWAKAL lah kepada Allah.. itu saja jawapan bagi semua cubaan akhir zaman ini. Janganlah kamu mati didalam keadaan kafir dan mengikut tulunjuk Dajjal walau apa pun terjadi, kamu wajib mempertahankan keimanan kamu kepada Allah walau nyawa sebagai galang-gantinya. Bertahan ketahap maksimum. Waallahua'lam...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tok atas jawapan yang diberi. InsyaAllah saya akan persiapkan diri dan keluarga untuk hadapi zaman yang mencabar ini. Saya yang fakir lagi hina ini menyeru diri sendiri, sahabat,saudara seagama saya supaya perkukuhkan iman kita, dan jangan lalai dengan keseronokan yang menipu di akhir zaman ini..moga dengan ini kita semua selamat dari fitnah dajjal laknatullah..
      Atok, soakan saya dan ahli keluarga serta seluruh umat islam dapat mengharungi ujian yang maha hebat ini. Aminn ya robbal'alamin.
      syah

      Delete
    2. Salam tok,

      Selain tanda2 3 tahun kemarau,kalau tak silap saya ada hadis tentang keringnya tasik tiberia/galilee di israel sebelum keluarnya dajjal.Keadaan semasa tasik itu memang sedang menyusut dari tahun ke tahun cuma belumlah kering lagi.Tak tahulah dalam tempoh 2/3 tahun akan datang adakah akan kering sehingga kontang atau macamana.

      Apapun saya harap tidaklah berlaku dalam masa terdekat(keluar dajjal) kerana saya khuatir saya tak kuat sebagaimana yg diharapkan.Walau bagaimanapun sama2lah kita mohon perlindungan dari Allah dari fitnah dajjal ini.

      Delete
    3. Waalaikumsalam cu..

      Tak payah nak tunggu tasek galilee israel tu kering, sekarang ni tasek2 di M'sia pun dah hampir kering, empangan air minum kita pun dah merosot paras airnya. Itu baru Allah turunkan Matahari sebanyak 2 inci dari obitnya. Kalau Matahari turun lagi 4 inci bagaimana agaknya??? Maka keringlah semua tasek, empangan, laut, sungai dll. Ini merujuk pula hadis yg mengatakan matahari akan diturunkan sejengkal (iaitu 6 inci). Bukannya sejengkal diatas kepala... sejengkal dari paksi yg ia duduk pada asalnya. Kalau sejengkal diatas kepala... kita dah rentong jadi arang. Sekarang ni baru diturunkan 2 inci... tinggal 4 inci saja lagi. Inipun dah panas semacam, banyak yg mati, ada yang sakit kena strock haba, pokok pun ada yg kering, rumput kering, sawah padi dah kering. Jadi fenomena ini akan berterusan ke.. atau ada waktu ia kembali semula tenang seperti dulu.

      Kemudian kita lihat semua negara didunia telah banyak berlaku gempa bumi, gunung berapi meletup, banjir dinegara yg kering, salji turun dinegara panas, hujan batu dgn tiba2, hujan ikan yg tak pernah terfikir oleh manusia dan berbagai2 lagi peristiwa pelik, kemusnahan dan kematian trajis kepada manusia diseluruh dunia. Ini semua petanda kiamat kecil sudah menghampiri kepenghujung dan akan pula masuk keera petanda kiamat besar pula selepas ini. Kemudian anak2 dajjal pula telah muncul satu persatu akhir2 ini. Bakal kita lihat hujung tahun ini apabila Prisedan Amerika yg baru dipilih oleh rakyatnya. Mereka akan meletakkan seorang yg mirip dajjal sebagai pemimpin. Dia akan menunjukkan semua bentuk kejahatannya terutama kpd umat islam sedunia dan sebaleknya menyokong kekejaman israel ditebing barat. Kerana zionis bertuhankan dajjal. Kemudian menyokong puak2 redikal extrimis islam untuk membunuh sesama islam. Agenda inilah permainan politik akhir zaman diterajui oleh anak2 dajjal. Anak2 dajjal adalah pemimpin negara islam yg kejam kepada rakyatnya termasuklah M'sia. Disini kejahatannya bukan berperang atau membunuh, tetapi mencekek darah rakyatnya dgn berbagai jenis hutang, riba, cukai dan berbagai2 lagi keadah tersembunyi (rasuah) yg tidak kelihatan. Jika ini berterusan, tidak mustahil manusia2 ini juga akan bersama2 dajjal kelak.

      Oleh itu kita jagalah diri sendiri, keluarga sendiri dan anak2 kita dengan bertakwa dan bertawakal kepada Allah. Beritahu mereka supaya berpegang kepada 2 kalimah shadat sentiasa dan jangan berganjak walaupun nyawa sebagai taruhannya... sampai mati pun tetap kamu berpegang dgn 2 kalimah ini. Itu saja jalan yg ada utk bertahan dihujung nyawa ini hingga menyampai hari kiamat kelak. Lain jalan tak ada.... waallaua'lam

      atok zamany

      Delete
  26. Assalamualaikum...ada perkara ingin ditanya boleh x hubungi no. Ini
    0196759164

    ReplyDelete
  27. Maaf... atok tak call org. Kalau nak tanya hantarkan email tuan dialamat email atok diatas... ok

    ReplyDelete
  28. Salam atok yang dikasihi,

    Semoga atok dan family dalam sehat bahagia hendaknya.
    Apalah pengakhirannya negara kita ini ye tok ? Saye kekadang terasa seram takut. Banyak berlaku pembunuhan disana sini. Ditambah dengan kebanyakan pemimpin semacam tak kisah je. Tak termasuk lagi ancaman luar yang negara kita hadapi.

    ReplyDelete
  29. Walaikumsalam cu...

    Waallahua'lam... tak tahu la atok akan pengakhiran negara ini sebab tak ada diberitahu akan pengakhirannya. Yg kita perlu tahu ialah kehidupan kita hari ini yg penuh cabaran dan rintingan ditambah pula dgn pemimpin2 yg kejam. Tak habis2 nak kaut keuntungan dari rakyatnya. Kalau boleh sampai rakyat mati kering. Kerja mereka langsung tak dibuat... nak kata dia jaga masyarakat... banyak juga yg mati kena bunuh dek penjahat, perompak, gengster, pembunuhan upahan, geng pecah rumah, samun sana sini, penculik, perompak, pencuri, peragut dll, jadi apa yg dia jaga ??? Inilah pemimpin yg hanya gila kuasa tapi kerja tak kuasa nak buat. Kalau buat pun nak tunjuk dlm TV... contohnya nak pilihanraya serawak.... wah, wah, wah bukan main lagi propagandanya, konon dah mengotakakan janji... camon bro... setelah memerintah 58 tahun baru teringat nak buat itu... ini ke ??? itu semua tanggungjawab kamu, yg mesti kamu buat dulu...dulu lagi... bukan sekarang dan berkokok megah setelah 58 tahun ??? Maklumlah nak pancing undi... sebenarnya kamu tak buat kerja dan tak layak mentadbir dan menjadi ketua. Kamu haprak dan kurup dlm semua kerja kamu hingga rakyat kamu buat macam sampah. Kami semua rakyat M'sia terutama semua umat Islam disini sedang menunggu "Pemerintah Khalifah akhir zaman" yg bakal akan memancung kepala2 kamu semua kelak sebab pemerintah ini saja yg diiktiraf Allah utk mentadbir dunia ini... bukan macam kamu yg langsung tak layak memimpin jauh sekali utk menjadi imam2 umat Islam semua disini. Kamu semua bakal melihat sendiri siapakah mereka2 yg disebut didalam al-Quran sebagai pemimpin akhir zaman yg kamu sendiri tidak menyedarinya ada disebelah kamu. Dan dgn tiba2 kepala kamu jatuh kebumi... bagaimana???

    Jadi... kalau jadi org islam, janganlah melampau sangat. Jagalah tata susila, amal ibadah, rakan2 seagama. Jangan main ranggah semacam dan tak kenal halal haram atau panggil ust (yg boleh dibeli) utk menghalalkan pekara yg haram. Kalau dah terang2 pekara itu riba... buatlah macammana sekalipun, ia tetap haram dan Allah akan hapuskan kerajaan yg mengamalkan makan harta riba ini. Ini yg paling utama dalam pentadbiran sesebuah kerajaan islam. Jadi mengaku dgn mulut saja tak cukup... ianya mesti dibuat dan diamalkan. Contoh yg paling dekat sekali ialah GST...(gasak sampai tonggeng). Tahu dah rakyat skg dlm keadaan susah... kamu bantai dgn GST... makin susahlah rakyat. Lama kelamaan jika rakyat mulai diam... nanti kamu bantai pulak dgn "cukai menghirup udara di M'sia"... lepas itu cukai berjalan (memijak bumi) M'sia... lepas tu cukai minum air M'sia... lepas tu cukai melihat pemandangan M'sia...sampai cukai sebab mati di M'sia.... macam inikah yg kamu mahu ???? Inilah yg dikatakan Pemimpin zalim, manusia zalim, islam diluar tetapi mempunyai hati yg sangat keji dan kotor mengalahkan yahudi zionis.

    Maaf la... atok tadi nak jawab soalan kamu... ter bebel kebenda2 lain pulak. Berkenaan takut... tak perlu takut... kan Allah ada. Dia kan Maha memberi perlindungan. Jadi lindungkan diri kamu kepada Allah dan hendaklah kamu bertawakal kepada Nya. Lantaklah apa akan terjadi... yg paling penting kamu kuat2 beribadah dan sentiasa berdoa mohon diberi ketenangan hidup, dipermudah urusan dunia ini dan dimatikan kamu didalam rahmat Nya. Jangan ambil peduli kpd mereka2 itu. Kamu fikirkan utk diri kamu sendiri saja. Biar mereka terjun dgn labu2 nya.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tok. Suka baca komen dari atok.

      Delete
  30. ASSALAMUALAIKUM ATOK....BANYAK YANG TERSURAT DAN TERSIRATNYA NUKILAN-NUKILAN ATOK NI....SEPERTI INI " Kamu semua bakal melihat sendiri siapakah mereka2 yg disebut didalam al-Quran sebagai pemimpin akhir zaman yg kamu sendiri tidak menyedarinya ada disebelah kamu. Dan dgn tiba2 kepala kamu jatuh kebumi... bagaimana??? "
    TERIMA KASIH ATOK....BERI KLU....MOGA ALLAH MERAHMATI ATOK....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cucu ady...

      Ni nak korek atok la ni ??? Tak boleh la buka semua... sikit2 boleh la.

      Sebab apa yg diberitahu kepada atok oleh tok2 guru atok terdahulu, sebahagian drp mereka2 itu sebenarnya adalah orang2 yg kamu kenal ada ada juga diantaranya adalah sahabat2 kamu sendiri. Tetapi oleh kerana kita tidak mengikut ajaran sebenar Rasulullah dan alQuran kemudian banyak pula berlaku syirik besar dan syirik kecil (yg tidak kamu sedari) maka mereka akan hadir sepantas kilat dgn pedang lezer ditangan2 mereka memenggal kepala2 kita juga tampa kita sedari. Sama juga apa yg berlaku kepada orang2 kafir dan orang2 yahudi itu.

      Kalau ikut kata2 Syeikh Ahmad Junaidi (ust Mat janggut), sebahagian drp budak2 abjad ini akan ditarek masuk dlm berisan tentera itu. Maka, kawan2 kamu yg kenal kamu terperanjat besar apabila kepala mereka dipenggal oleh org yg mereka kenal sendiri tetapi mereka tidak mengatahui bahawa kamu telah terpilih menganggotai bala tentera itu. Oleh sebab "perintah" yg mereka terima mesti dipatahui, maka mereka hanya nampak kalimah didahi sahaja. Mereka tak tahu pun, hanya menjalankan tugas mereka. Jadi jika kalimah itu tidak juga zahir didahi mereka2 itu... maka mereka wajib mati. Begitulah legih kurang cerita drp. tok guru... waallahuak'lam.

      atok zamany

      Delete
  31. Walaikumsalam cucu ady...

    Wah ada pulak yg kot kata2 atok tu... perasan juga dia, ingatkan tak ada yg perasan.

    Ya... pada peringkat kemusnahan kepada semua kafir dan org2 yg sewaktu dengannya, Allah akan menzahirkan panglima2 perangNya sekelip mata saja. Ada yg diantara mereka adalah org2 kamu sendiri (iaitu org yg kamu kenal dahulunya). Manakala sebahagian besarnya tidak kamu kenali. Ini adalah nukilan dari sebuah kitab oleh Syeikh Ahmad rka. Atok ambil kata2nya sebab dia ni "khasyaf" menjangkau ratusan tahun dapat dia gambarkan dan ditulis. Ia tidak melihat matahari dan bulan dalam seluruh hidupnya. Dan dia adalah salah seorang "Wali Kthub". Jadi seterusnya panglima2 perang Allah ini akan memancung semua manusia yg ingkar kepada Allah dan mereka2 itu bersama2 dengan Imam Mahadi dlm perang akhir zaman kelak. Wallahua'lam

    atok zamany

    ReplyDelete
  32. teringat tentang pedang laser yg Atok tulis... ia wujud dalam alif ba jim dal.. syukran atok

    anak murid hingga akhir waktu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu tak apa ?? memang benar ayat yg kamu tulis itu. Ia sememangnya ada dalam abjad. Cuma setengah2 ahlinya tak faham2... semua ust mat dah ajar, kamu selak2 nukilan ust yg lama2 dan ingatkan semula ajarannya. Perhatikan dgn sebenar2nya dan sedalam2nya... ia tersirat berbagai maksud berserta bersama semua bentuk latihan2 dan ilmu2 yg diperturunkannya itu.

      atok zamany

      Delete
  33. Nukilan Atok: Perhatikanlah disekeliling kamu apa yang sedang dan akan berlaku di Negara ini....
    Macam2 kan tok.....emmm....

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum atok....menurut atok umur dunia tinggal lagi berapa tahun?dan bila tanda2 kiamat kubra akan muncul?adakah kita di zaman ini dah sampai di sempadan untuk masuk ke fasa tanda² besar kiamat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Ya.. memang benar. Kita sekarang hanya tinggal hujung2 fasa nak masuk kiamat kubra dan perang akhir zaman. Lepas tu kiamat.

      Kenapa... tak percaya ke ???

      atok zamany

      Delete
  35. Assalamualaikum atok
    Sy ada call ustaz mat janggut tp ustaz xangkat.
    Bgaimana sy nak.berbaiah dgn ustaz mat...sy seorg perempuan

    Ble.atok.bg alamat email.atok....sy nak tyakan soalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu...

      Maaf lambat jawab sebab tak sedar ada pertanyaan drp cucu.

      Untuk pengatahuan Ust Mat Janggut telah meninggal dunia awal tahun ni di Perlis. Mungkin keluarga beliau tidak lagi menjawab panggilan sesiapa...waallaua'lam.

      Alamat email atok sama macam alamat email blog ini iaitu :

      zaman5619@gmail.com

      Sekian
      atok zamany

      Delete
  36. Almarhum Ustaz Mat dah lama tinggalkan dunia kita :(, Cuba cari Badal terdekat..
    Petikan dari jawapan Atok di atas..
    "Buat masa sekarang Abjad diterajui oleh pengerusinya Ust. Idris bin Syeikh Mahmud Nasri Othmani dan yg lain2 (sama macam dulu) serta semua badal guru (wakil yg dilantik sendiri oleh almarhum) dan tetap menjalankan tugas2 yang sama seperti dahulu. Cuma yg tak ada ialah pengganti al Marhum iaitu sebagai Guru Ijazah Pusat. Jadi yg kami tunggu2 ialah pengganti almarhum sebagi Guru Ijazah yg mutlaq. Perlantikkan itu mestinyalah datang dari "tuan yang empunya jalan" sendiri. Bukannya melantik diri sendiri sesuka hati saja tanpa watikah perlantikan yg sah zahir dan bathin".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni nak suruh atok pejelas apa yg tersirat didalam kenyataan atok itu ke ?? atau saja nak tulis ??? sbb tak ada pertanyaan yg kamu buat ???

      atok zamany

      Delete
    2. assalamualaikum atuk & anonymous..

      kita telah kehilangan tuan guru Ust. Mat setahun yg lepas. Setiap guru ada meninggalkan murid nya. dlm setiap muridnya ada seorg yg dilatih khusus sehingga lulus. Pusaka wali agama islam bukan diwasiatkan sms hidup tetapi setelah perginya seorang guru. Perlantikan itu khas oleh 'tuan empunya jalan'. Amat rugilah ahli2 abjad yang masih tidak menjumpai pengganti yang telah dilantik semasa hayat beliau. Atuk, beliau juga telah kembali ke rahmatullah sebelum ramadhan tiba. Ada yang mengetahui tapi tidak mahu menerima dek kerana ego dan ceteknya ilmu. bagi yang sempat bersama perjuangan beliau semasa hayat dan akhir nafas beliau amat meyakini perkara ini walaupun tempoh terlalu singkat dan pemergian yg tidak disangka2. Ajal maut adalah rahsia Allah. Al-fatihah utk guru2 kita yang telah pergi meninggalkan kita. Amin.

      Delete
  37. Walaikumsalam cu...

    Kalau diikutkan, "sebenarnya kita tidak kehilangannya... malah dia tetap hadir selalu kepada kita. Cuma kamu tidak sedar dan tidak mempunyai pancaindra untuk merasai kehadirannya. Hanya kepada orang2 tertentu akan dapat bukan saja merasai kehadiran, atau nampak dgn cukup jelas malahan dapat juga berinteriksi dgnnya seperti semula"

    Bagaimana pendapat cucu akan ungkapan Ust Mat ini semasa hidupnya pernah dinyatakan kpd atok dgn penuh maksud yg sangat dalam. Dan kemudian atok sedari akan kebenaran kata2 beliau ini sendiri dgn nyata dan jelas. Ya... semua itu berlaku sewaktu beliau maseh bersama kita (dia melatih kita) dan setelah beliau tiada. Waallauaklam

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. rabithah dan wasilah yg atuk bgtau dulu tu kan. btul tuk ht masih gelap lg xde pancaindera utk merasai. hrp mdengar khabar dr org yg 'celik'. itupn sdh rasa nikmat x terhingga.selalu guru pesan kena duduk dlm rabithah selalu dlm apa kerja buat. kdg leka jgk dlm sibuk mencari rezeki hingga lupa guru.bila guru 'pergi' br tersentap. syukur blog atuk ni msih bertuan.msih berpeluang menerima berita kubra.
      atuk knl cucu x ni?hihi. lama dh x email atuk.Insya Allah

      Delete
  38. Salam cu...

    Cucu tak sebut nama, manalah atok nak tahu. Dlm email tu pun dah beratus cucu atok yg selalu tulis pertanyaan. Jadi tak dapat nak kenal pasti yg mana satu.

    Kalau boleh tulis dlm emali, lagi mudah utk kenal pasti..ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  39. Asalamualaikum semua...

    Kepada semua peminat laman ini dan juga semua ahli abjad malaysia.

    Atok ucapkan selamat menyambut ramadhan dan selamat mengerjakan ibadah puasa pada tahun ini Isnin 1 Ramadan 1437H bersamaan 6/6/2016. Semoga anda semua dirahamati dan diberkathi Allah sentiasa. Banyak2 lah beramal dibulan ini. Semoga kita berjaya mengharungi ibadah puasa tahun ini hingga keakhirnya....amin.

    atok zamany

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum w.b.t

    Selamat menyambut Ramadhan al mubarak buat atok zamany dan semua..moga kita sentiasa di dalam rahmatNya..barokallahu fik

    ReplyDelete
  41. The world is beating u down... im around through every mood

    ReplyDelete
  42. Assalamu'alaikum

    Atok,siapa sheikh Abdullah alMajzub dari Manir Tganu? Adakah beliau dari ABJAD?

    ReplyDelete
  43. Walaikumsalam cu....

    Berkenaan dgn Syeikh yg cucu tanya tu... atok tak pernah dengar pun Tuan Guru sebut pasal nama dia. Kalau yg lain2 (yang lama2) kebanyakannya berbaiah dgn Tuan Guru Syeikh Muhammad Yussuf Kenali (tok kenali... abjad la tu) adalah jugak. Dan kebanyakan dari mereka2 itu semuanya menjadi Waliallah2 kecil selepas itu. Waallaua'lam...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum tok,
      Saya banyak baca di blog tok ni hari ini, tapi tak habis baca kerana ada yg dari tahun 2010. Betul mcm tok cakap bab2 guru itu semua. Saya mohon pencerahan daripada tok. Agak rumit sedikit masalah saya. Boleh kah saya berhubung dengan tok melalui email? dan bagaimana?

      Saya mohon agar tok dapat tolong saya. Terima Kasih tok.

      WH

      Delete
    2. ok takpa dah nampak email tok kat atas. nnt saya email

      WH

      Delete
  44. Salam Ramadhan Tok...

    Tahun ni Atok x menunaikan Umrah seperti sblom sblom ni?
    Setiap tahun Atok ada bgi tips tntang malam Lailatul Qadr....tahun ada tak tips nyer?

    Wassalm..

    ReplyDelete
  45. Walaikumsalam cu..

    Ya... memang sedang bersedia untuk berangkat kesana la ni. Atok berangkat dgn group dari S'pore pulak kali ni. Depa ni dah lama nak atok bersama mereka. Jadi tahun ni giliran dia orang la pulak. Biasalah atok akan pilih hujung2 puasa sebab ramai dan lebih meriah. Nenek kamu pun ikut sekali sbb dah selalu duduk seorang masa raya.

    Masih terlalu awal nak tahu bila malam Lailatul Qhadar, biasanya akan hadir signal tu masa dah dekat spt contohnya malam 20 ramadhan. Insyaallah tahin ni agak2 dlm malam 25 ramadhan juga rasa2nya. Kamu pulun betul2 la dari malam 20 tu.. barulah mungkin diberi "nampak" dgn jelas akan kehebatan nya.

    Waallaua'lam

    ReplyDelete
  46. Selamat Hari Raya Aidilfitri Atok.. jemput dtg rumah :)

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikimum atok. Selamat hari raya maaf zahir dan batin. Atok ceritalah pengalaman atok membuat umrah serta bertemu lailatulbqadar. Juga mengenai pengeboman di masjidi nabawi... Semakin risau mendengar macam2 berita pengeboman ni.

    ReplyDelete
  48. Walaikumsalam cucu semua...

    Raya sakan atok tahun ni... leoas beraya di Mekah kemudian di Madinah, atok sepat di bawa ziarah ke Masir. Utk pengatahuan atok kan pergi umarah bersama2 kawan2 atok di S'pore iaitu keluarga syed al Seagoff & al Habbesyi seramai 40 orang. Jadi ramailah saudara maea mereka baik di Arab Saudi dan juga di Mesir. Atok ikut2 je ziarah dan melancung. Jadi hari ini baru balek. Lama jugak di luar negara sampai keluarga disini ramai yg hampa dipagi shawal sbb atok tak ada dirumah. Memanglah setiap tahun mereka semua akan datang awal2 kerumah atok takut tak dapat jumpa atok. Tahun ni atok yg hilang... haru depa semua. Terutama anak2 saudara, cucu2 dan semua anak2 tahfiz. Menangis dipagi aidilfitri sebab tak dapat jumpa atok. Tadi mereka semua dah jumpa atok... tapi masih ramai lagi yg kata nak ziarah. Jadi atok tak lah kemana2 sebab nak tunggu mereka sampai. Masakan spesial dirumah atok dipagi aidilfitri ialah "Burasak" dan "Lepat Loi" lawannya ialah masak asam pedas ikan parang, kemudian laksa Johor. Ini adalah makanan orang2 bugis johor. Memang tradisinya begini sejak dari dulu2 lagi dizaman nenek moyang atok lagi. Ini yg orang semua Miss sangat2 tahun ini. Atok balek 4 shawal jadi tak adalah semua tu. Tapi ada juga anak cucu saudara yg sanggup nak buatkan masakan ini utk atok dan akan hantar kesini malam ni. Syukur sangat2 atok kerahmat Allah, diberi semua kenikmatan ini hingga tak terkata apa2 lagi.

    Berkenaan dgn malam Lailatul qhadar di Mekah jatu pada malam 27 Ramadhan. Waktunya dari masuk waktu Magrib hingga akhir waktu subuh di Masjidil Haram. Jadi mereka yg ikut atok umrah ramai yg dapat menyaksikannya. Hanya ada 2 - 3 orang yg termiss sebab mengantuk. Sedangkan kami tak henti2 solat sunat dan berdoa sampai masuk waktu bersahur. Keadaannya ialah liputan hawa yg sejuk berserta bauan wangi teramat wangi berlingkaran di kawasan kami. Sedang orang yg lalu lalang tidak menyedari pun akan pekara itu. Kami hanya diam dan terus saja dgn kerja kami tak henti2 tampa sepatah perkataan pun. Mereka semua menjadi jemaah atok diwaktu itu dan atok tak benarkan mereka bercakap2. Selepas subuh barulah meraka sebok bertanya macam2... maka tahulah mereka bahawa mereka telah pun berada dimalam Lailatul Qhadar tahun ini dengan amal ibadah, dao dan sujud syukur yg banyak. Kebanyakan mereka menangis dan bagaikan tak pernah menyangka bahawa mereka boleh juga bertemu malam agung itu sebelum akhir hayat mereka. Sampai sekarang mereka seronok berbual mengenaiinya (sesama mereka saja) sebab atok suruh mereka merahsiakannya. Ia adalah kurnian agung Allah utk tiap2 diri yg ikhlas dan redha kehadrat Nya. Maka kalau boleh jangan diceritakan kepada sesiapa terutama yg pertama kali menerima hadiah ini. Mereka katanya nak beraya pulak kerumah atok esok... nenek kau sebuk nak sediakan masakan utk tetamu2 itu. Atok tak ambik pot pun... diam2 je, sbb kepenatan.

    Tentang berlakunya letupan tu... kami belum sampai kesana waktu itu. Jadi kami tengok TV je lah. Bila sampai disana... tak nampak pun apa2. cuma pecah2an batu sikit itu pun jauh dari Misjid Nabawi, dekat tapak letak kereta dikawasan misjid ini lah. Jadi... inilah aginda2 manusia yg anti Islam. Sedangkan yg mati itu juga islam yg telah terpisong akidahnya. Sanggup ke seorang islam membunuh saudaranya sendiri??? Sedangkan ia sendiri tahu bahawa ia perbuatan haram dan berdosa besar???
    Waallaua'lam... sekian.

    atok zamany

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum & Selamat hari raya Tok,

    Semoga sihat sejahtera serta dikurniakan nikmat kesihatan yang baik.

    Saya search di google berkenaan abjad+syeikh muhyiddin abdul qadir jailani dan jumpa satu catatan berkenaan kekeliruan yang ada didalam buku MAHKOTA PAHLAWAN; Bagi Mereka yang Mahu Menang, Megah dan Hebat” Seni Silat Abjad (Asli). Ni link website:

    http://ibnumar.blogspot.my/2009/01/menjawab-beberapa-dakwaan-sangat.html

    Saya pun jadi keliru lepas baca dan mohon pandangan tok mengenai penulisan beliau. Terima kasih.

    ReplyDelete
  50. Walaikumsalam...

    Ha... akhirnya ada juga yg akan bertanya berkenaan blog itu. Terima kasih tuan ug bertanya...

    Atok tak akan menjawab satu persayu pertanyaan dlm blog itu tetapi atok akan cuba menangkis sikap dan matlamat apa sebenarnya tulisan sep-erti itu dikeluarkan.

    Sememangnya kita tidak mengatahui niat dan pekara yg cuba penulis itu ketengahkan. Sedangkan pihak Jabatan Kemajuan Agama Islam Melaysia sendiri telah memberi kebenaran kepada abjad mencitak buku itu untuk semua AHLI2NYA SAHAJA. Jadi kami pertikaikan pertama sekali ialah adakah dia tu ahli abjad>. Jika ada sebutkan no keahliannya, serta bila, dimana dan dgn siapa dia mengambil ijazah talqin? Cerita panjang lebar berkenaan Ijazah... wasilah dan berbagai lagi. bagaimana sdng saudara sendiri... pernah ambil wasilah dab ijazah "Dua kalimah shadat" yg dia pegang selama ini ??? Tuduhan memang sedap dibuat, tapi kena batang hidung sendiri. Mcm mana ???

    Sudahlah "mencuri" baca kitab org... pandai pulak nak komen itu ini. Setahu atok semua yg dia komen tu Tuan Guru kami dah jawab dulu lagi sebelum dia hidup, tapi dia tak tulis (kebijaksanaannya), dia bagi dengan ceranah dan taskirahnya secara lisan lepada ahli2. Jadi macam mana nak tahu kalau dia bukan ahli abjad ??? Pakai tembak sana sini saja pakai peluru kapor ??? kalau nak tahu datang sini dan tanya, bukan tulis dan tunggu org jawab ??? sori la.... Kita tak akan jawab org merapu mcm kamu, kamu keliru itu sebab kebodohan kamu sendiri, sebab kamu guna otak kamu yg tak sampai mana2 yu utk fikir jawapan, sebab "curi baca" kemudian "campak bom sembunmyi tangan" suruh budak abjad jawab persoalan kamu. Sebab itu masaalah kamu, bukan masaalah kami. Kamu jawab la sendiri ? Kamu masukkan lah bom itu dalam mulut kamu sendiri dan tunggu ia meletup...

    Kamu cuba nak mehancurkan abjad ? Kamu cuba nak gunakan otok bodo kamu utk mengugat keyakinan ajli2 abjad ? Kamu cuba nak kacau bilaukan abjad dengan niat yg sangat busuk ? Kamu cuba kocar-kacirkan abjad sebab Tuan Guru kami dah tiada, supaya kamu pula nak jadi guru ? Kamu berguru dgn buku... kemudian nak komen perjalanan Tarikat org lain... macam mana kamu ni ??? Siapa guru sebenar kamu ??? Dulu semasa Tuan Guru masih ada tak pulak kamu sebok pertikai itu ini ??? sekerang sampai bukak blog bagai, dah hebat sangat ke pengatahuan dan pengalaman kamu tu ???

    Kalau ada sebarang kemuskilan berkenaan abjad, pergilah berjumpa dgn orang bertauliah dalam abjad untuk bertanya. Bukan hentam orh dlam blog, cakap merapu sana sini, itu ini ??? Eaham...

    Dan kalau kamu budak abjad... pergi tanya dgn badal2 kamu. Bukan tulis di blog atok ni... palig kurang pun email kan kpd atok kalau kamu bukan ahli abjad. Benda2 macam ni jangan buka kepada umum, nanti org salah faham ??? Itu bukan pekara kecil... ia mempertikaikan persoalan yg sangat sensitif. Jadi gunalah saloran yg betul...

    Maaf kalau terkasar bahasa... atok geram sebenarnya !!!

    atok zamany

    ReplyDelete
  51. Saya adalah insan yg sangat cetek pengetauan. Bukan niat saya nak menghentam dan melaga-lagakan mana-mana pihak. Ampun dan maaf saya pinta.

    ReplyDelete
  52. Salam subuh. Tok... atok x pegi ziarah Tayib Erdogan ke. Cer cite sikit ?

    ReplyDelete
  53. Assalam tok.. sy terjumpa tulisan tok zamany di blog abatasa2... sy sgt kenal akan tulisan itu adalah tulisan org yg arif dan sgt halus penelitiannya (hitam dan Putih) dan sy terbaca artikel tentang sabdo polo... ad bnd yg sy sedang musykil dan ingin sekali sy berjumpa dengan tuan untuk dapatkan pencerahan.. dapat lepak minum2 kopi sembang pun jd la tok... tolong ye.. sy duduk di area rawang.. boleh hubungi di Schynro99@gmail.com. InshaAllah..

    ReplyDelete
  54. Waalaikumsalam cu...

    Kenapa pulak atok kena jumpa dgn Tayib Erdogan... siapalah atok ni nak kena jumpa pemimpin agung sekular tu ? Atok sudah pun agak pekara merebut atau pemberontakan akan berlaku dulu lagi apabila dia sendiri melentik dirinya sebagai Prisiden Turky maksudnya Raja turky moden. Jika kita lihat rentitan sejarah dari mula Mustafar Kamal Antartuk memusnahkan sistem Khalifah kerajaan Othmaniah dan kemudian melanyak warga islam Turky dengan idealogi baratnya. Hinggakan segala2 berkenaan islam semuanya dihancurkan dan ditukar menjadi keperbadian barat. Kamal Antartuk seorang manusia kejam dan sekular. Kemudian diikuti oleh semua pemimpin Turky semuanya mempunyai perwatakan seakan2 Kamal, ini termasuklah yg ada sekarang ini. Itulah sebabnya negara ini tidak pernah akan sunyi dari pemberontakan. Baik antara ahli2 politiknya, tenteranya mahupun rakyatnya sendiri. Ini belum sebut lagi berkenaan agenda US dan London disitu. Kemudian kepentingan Yahudi dirantau itu.

    Jadi pada atok negara ini sebenarnya sangat "rapuh" dan boleh saja jatuh pada bila2 masa. Itulah sebabnya Tayib melentik dirinya sebagai Presiden, yh dia ingat akan mengukuhkan kedudukannya. Dia silap... ramai rakyatnya yg dah tak suka sistem ala US ni. Makin lama semakin ramai lah orang yg akan ditangkap kerana dianggap mendurhaka dan sudah tentunya ia akan diseksa. Inilah rialiti kekuasaan Tayib Erdogan yg berselindung disebalek kekuatan tenteranya dan kuasanya yg sangat besar. Waallahua'lam...

    Kepada Fakir Bijaksana...

    Emaikan saja masalah tuan ke add email atok spt diatas. Sudah terlalu ramai org nak jumpa atok tapi tak mungkin tuan akan dapat bertemu dgn atok. Sebab atok tidak akan membuka diri atok atau untuk dikenali oleh sesiapa pun sebab perjanjian yg telah atok pegang kepada guru atok untuk selama-lamanya. Ini semua adalah ilmu milik mutlak guru2 atok sedangkan atok hanyalah sekadar anak muridnya saja. Jadi jika ada apa2 pekara dan ditanya atau nak diperkatakan silalah email kan saja masaalah tuan...ok.

    atok zamany

    ReplyDelete
  55. Salam atok yang dikasihi,

    Apa pendapat atok berkenaan situasi negara China dengan Amerika sekarang ni ? Apakah perang akan terjadi tuk?

    Terima kasih tok saya dahulukan.

    Si Pemerhati

    ReplyDelete
  56. Walaikumsalam cucu si pemerhati..

    Kata dok perhati... tapi tanya atok ? apa yg kamu perhati ?

    Menurut pendapat atok, perang tak juga akan berlaku sebab pihak2 yg terlibat antara China dan USA yang menjadi perlindung kpd Filipina dan Indonesia kemudian Viatnam, Malaysia, Singapore, Brunai, Laos, Thailand, Taiwan dan Jepun.. semua mereka ini sedang berunding. Kemudian Indonesia, Jepun dan Filapina juga telah menghantar peguam2nya ke Makamah Timbangtara bagi tujuan menghalang China "merampas" hak2 mereka di Kepulauan Natuna, Spratly dan Paracel. Begitu juga dengan Jepun yang mempertahankan hak mereka dikepulauan Senkaku.

    Penghantaran kapal induk Loaoning bersama beberapa buah kepal perang dan kapal pengiring diperairan Laut China Selatan dikatakan adalah hanya satu latihan untuk memguji kemampuan kapal induk yg baru di belinya dari Ukrain pada 2012 lalu. Cuma tindakkan China itu dicuragai oleh semua Negara2 yg terlibat seperti mahu menunjuk kekuatan dan mengawal semua kepulauan2 yg menjadi pertikaian itu. Justru negara2 seperti Taiwan, Viatnam, Filapina dan Indonesia secara rutin setiap menghantar kapalterbang pengintip mereka keperairan Laut China Selatan itu untuk meninjau tingkah laku tentera laut China itu/ Kemudian USA juga telah mengerakkan Kapal2 Induknya keperairan itu bagi tujuan yg sama. Jadi China jika ia mahu berperang dan terus berdegil pastinya akan mendepat tentangan dari banyak negara yg pastinya ia tidak akan mampu bertahan walaupun ia mendapat sokongan Rusia.

    Pergolakan ini masih saja samar bagi semua pihak. Sebenarnya China hanya "mahu test power" dan mahu melihat bagaimana riaksi negara2 tersebut. Dia sendiri selama ini tidak pernah cuba menguasi Laut China Selatan itu bersendirian. Semua telah ditentukan lama dahulu di PBB atas sempadan laut yg telah dipersetujui oleh semua negara tersebut.

    Kamu jangalah suka sangat untuk melihat perang... sebaliknya kamu hendaklah berdoa semoga Allah lindungi kita dari terlibat dgn perang. Perang itu kemusnahan, bukannya ada kebaikkan apabila berperang. Jadi sama2 kita berdoa semoga Allah lindungi M'sia dari perang. Ok... waallahuaklam

    atok zamany

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum atok zamany yang dikasihi..

    Alhamdulillah tengah hari tadi akhirnya dapat juga cucu baiah shadatai dengan Ust Zainorahim badal nilai.. walaupun telah mengikuti blog atok sejak 2012 sewaktu Ust Mat masih hidup tetapi cucu telah mensia-siakan peluang yang atok bukakan kepada orang-orang yang jahil macam cucu ni..

    Terima kasih byk2 atok atas segala info yang atok smpaikan..

    cucu ada beberapa persoalan yang cucu ingin ajukan kepada atok menerusi e-mel atok.. bolehkan atok?

    ReplyDelete
  58. Waalaikumsalam cu...

    Tidak mengapa. Asalkan kamu dah duduk dalam wilayah selamat Tuan Guru Syekh Mughyideen Abdul Khadir Jailani. Itu yg terpenting, Kamu rajin2 buat amalan2 yg diberi dan selalu jumpa Ust Zainol tu...ok.

    Kalau kamu ada kemuskilan, bolehlah email atok. Atok ni bukan pandai sangat. Sama macam kamu juga, menjadi anak murid Syeikh sampai mati. Insyaallah

    atok zamany

    ReplyDelete
  59. Terima kasih atok.. nnt saya e-mel atok..

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum.. Tok,

    Komen sikit, tentang parti baru 'BERSATU'.
    Kebal sungguh sigincu tak turun2. Sampai orang tua masuk hospital.

    ReplyDelete
  61. Waalaikumsalam cu...

    Parti BERSATU tu untuk org2 yang belakang. Mereka cuba memaparkan sikap keciwa mereka yg tidak dipedulikan oleh pucuk pimpinan semasa mereka didalam kerajaan dulu. Mereka dipaksa utk turun dengan konpirasi jahat org2 dalam parti juga. Jadi memang trand sejak 30 tahun kebelakangan ini ada saja pemimpin atasan yg akan memberontak apabila dah pencen. Kerana pemimpin itu masih punya reputasi dan keupayaan mengegar pimpinan yg ada. Itulah sebabnya mereka masih ada disitu lagi. Tapi sebenarnya dia pun dah malas nak ikut serta dlm kencah politik. Jangan sangka org tua tu tak ada taring. Kepimpinan yg ada tu pun jangan ingat dah kuat sangat. Org tua tu banyak pengalaman yg tak dimiliki oleh kepimpinan yg ada sekarang. kepimpinan yg ada ni jgn bak sorok dan tipu fakta. Rakyat bolehlah kamu tipu... tapi yg duduk dlm BERSATU tu semua tahu fakta dan ada senjata yg kamu tidak sangka. Terutama kpd yg banyak sangat cakap dan kuat mengampu. Sesetengah drp mereka dipanggil masuk kebinat atas tiket mengampu, bukan pasal handal dlm politik pun. Mereka punya rekod yg sangat buruk zaman Tun dulu, sebab itu mereka kena buang drp kebinet. Tak ingat ke peristiwa2 tu ???

    Sebab tu kalau komen kpd Tun, perkataan mereka sangat busuk. Sebab mereka lepas geram dan marah kpd Tun. Tapi fakta tetap fakta... mereka bukannya pemimpin yg baik. Letaklah dimana juga, mereka ibarat api dalam sekam... telunjuk lurus kelingking berkait. Kita nak tengok mereka dlm pilihanraya kelak... kemana mereka akan pergi???

    Org tua tu pun satu... atok nasihat tak nak dengar, awak tu dah tak perlu campur hal budak2 tu lagi. Biar Allah saja yg jaga M'sia. Kita buat ibadah banyak2 sebab masa kita dah tak berapa nak ada pun. Mari sama2 kita ke Mekah, buat haji atau umrah. Kita ibadah banyak2 untuk masa kita dialam barzah nanti. Biar dunia dgn masaalah mereka. Kita lepas kan dan bebaskan diri dari semua itu, supaya kita juga selamat disanan nanti.... jika kamu mendengar ????

    atok zamany

    ReplyDelete