Post39
FASAL B - AKHIRAT DAN KIAMAT.
BAB
92: SIFAT-SIFAT JAHANAM, SEKSAANNYA DAN KEPANASANNYA
YANG PEDIH.
Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi dari Abu
Hurairah bahawa Nabi saw. bersabda, “Neraka dinyalakan selama seribu tahun
hingga berwarna merah, Kemudian dinyalakan lagi selama seribu tahun hingga
berwarna putih. Kemudian dinyalakan lagi selama seribu tahun hingga berwarna
hitam, sehingga keakhirnyalah ia akan berwarna hitam pekat”. Menurut Tirmidzi,
hadis ini mauquf. Hanya Yahya bin Abu Bakar sahaja yang menganggap hadis ini
sebagai hadis marfu.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari Abu
Hurairah bahawa ia berkata, “Sesungguhnya Neraka dinylakan selama seribu tahun
sehingga memutih. Lalu dinyalakan seribu tahun lagi hingga merah. Kemudian
dinyalakan selama seribu tahun lagi hingga sampai menghitam. Sehingga, akhirnya
Neraka menjadi hitam pekat seperti pekatnya malam”.
Diriwayatkan oleh Malik, dari bapa
saudaranya Abu Sahl bin Malik, dari ayahnya, dari Abu Hurairah bahawa ia
berkata, “Kamu kira ia seperti api kamu (didapur) ?. Sesungguhnya ia lebih
hitam daripada tar”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Sufian, dari Sulaiman bahawa ia berkata, “Api Neraka itu sangat hitam. Nyalaannya
dan baranya tidak bersinar”. Kemudian ia membaca firman Allah didalam surah
al-Haji ayat 22, mafhumnya ;
“Tiap-tiap
mereka hendak keluar dari dalamnya, kerana kedukaan, lalu dikembalikan
kedalamnya, dan (dikatakan kepadanya): Rasailah oleh mu azab yang membakar”.
Diriwayatkan oleh Malik, dari Abu
az-Zannad, dari al-A’raj, dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Api
yang biasa kamu nyalakan itu adalah satu bahagian dari tujuh puluh bahagian
Neraka Jahanam”. Para sahabat berkata, “Itupun sudah cukup (panas) wahai
Rasulullah”, Baginda bersabda, “Pada hal panasnya api Jahanam itu masih enam
puluh sembilan kali ganda lagi”. Hadis ini juga diriwayatkan oleh Muslim dengan
tambahan dihujungnya, “Semua itu panasnya sama”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Majah, dari Anas
bin Malik bahawa Rasulullah besabda, “Api kamu ini adalah satu bahagian dari
tujuh puluh bahagian api Jahanam. Seandainya ia tidak dipadamkan dengan air
sebanyak dua kali, nescaya ia tidak ada gunanya bagi sesiapa pun”.
Diriwayatkan oleh Abu Umar, dari Ibnu
Abbas bahawa ia berkata, “Api ini sesudah disiram dengan air laut sebanyak
tujuh kali. Seandainya tidak demikian, tentu ia tiada gunanya”. Ini astar sahih
riwayat Ibnu Abdul Barr dalam kitabnya bertajuk ‘at-Tamhid’.
Abdullah ibnu Mas’ud berkata, “Api kamu
itu adalah satu bahagian dari tujuh puluh bahagian api Jahanam. Hanya ia sudah
dipadamkan dengan air sebanyak tujuh puluh kali. Seamdainya tidak begitu,
nescaya tidak ada sesiapa mendekatinya kerana ia dari api Jahanam”.
Diriwayatkan oleh Muslim dari Anas bin
Malik bahawa Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat nanti, salah seorang dari
penghuni Neraka yang paling selesa hidupnya sewaktu didunia dahulu akan
dihadirkan (kehadrat Allah). Setelah ia dibenamkan sekali kedalam Neraka dan
kemudian ia ditanya (oleh Allah), ‘Apakah kamu melihat ada satu saja kebajikan
?, apakah kamu mendapati kenikmatan sekali saja’. Ia menjawab, ‘Sungguh tidak,
Ya Tuhanku’. Kemudian salah seorang penghuni Syurga yang paling sengsara
hidupnya sewaktu didunia dahulu juga
dihadirkan (kehadrat Allah). Setelah ia dibenamkan sekali saja kedalam Syurga
kemudian ia ditanya, ‘Adakah kamu melihat kesengsaraan barang satu pun?, apakah
kamu mengalami kesusahan sekali jua pun?’. Ia menjawab, ‘Sungguh tidak, wahai
Tuhanku. Aku tidak melihat ada kesengsaraan sama sekali dan aku pun tidak
pernah mengalami kesusahan sama sekali”. Maksudnya, mereka menjadi lupa seluruh
pengalaman hidup dunia sama sekali apabila dibenamkan kedalam Syurga atau pun
Neraka, samaada susah atau pun senang.
Juga diriwayatkan oleh Ibnu Majah sebuah
hadis dari Muhammad bin Ishak, dari Humaid ath-Thawil, dari Anas bin Malik
bahawa Rasulullah bersabda, “ Dihari kiamat nanti seorang kafir yang paling
selesa hidupnya sewaktu didunia didatangkan. Allah berfirman, ‘Tenggelamkan ia
sekali saja kedalam Neraka’. Maka ia ditenggelamkan dan setelah ia dikeluarkan
maka ia disoal, ‘Hai sifulan, adakah kamu kenikmatan hidup walau sekali pun?’.
Ia menjawab, ‘Tidak, aku tidak merasakan ada kenikmatan hidup walau hanya
sekali jua pun’. Kemudian didatang pula seorang mukmin yang sangat menderita
hidupnya sewaktu didunia. Allah berfirman, ‘Tenggelamkan ia sekali saja kedalam
Syurga. Ia lalu ditenggelamkan dan setelah ia dikeluarkan maka ia disoal, ‘Hai
sifulan, adakah kamu mengalami penderitaan hidup walau sekali pun?’. Ia
menjawab, ‘Aku tidak pernah mengalami penderitaan sama sekali’”.
Diriwayatkan oleh Abu Hadiyah alias
Ibrahim bin Hadiyah, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah bersabda,
“Seandainya seorang penghuni Jahanam mengeluarkan tapak tangannya kepada
penghuni dunia sehingga mereka melihatnya, nescaya dunia akan terbakar oleh
panasnya. Dan seandainya salah satu Malaikat penjaga Jahanam menampakkan
dirinya kepada penghuni dunia dan mereka melihatnya, nescaya saat itu juga mereka
semua akan mati kerana murka Allah”.
Ka’ab al-Ahbar berkata, “Demi Allah yang
jiwa Ka’ab berada didalam genggaman Nya, seandainya kamu berada didunia sebelah
timur dan Neraka berada disebelah barat dalam keadaan terbuka, nescaya otak mu
akan keluar melalui lubang hidungmu (cair) akibat pengaruh panasnya. Wahai
manusia !, adakah kamu punya kekuatan dan kesabaran menghadapi seksaan ini ?.
Wahai manusia !, taat kepada Allah adalah lebih ringan daripada menanggung azab
tersebut. Oleh kerana itu, taatlah kamu kepada Nya”.
Diriwayatkan oleh al-Bazzari didalam
kitabnya bertajuk ‘Musnad al-Bazzari’, dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah
bersabda, ‘Seandainya ada seratus ribu atau lebih manusia yang sedang duduk
didalam sebuah masjid, kemudian salah seorang penghuni Neraka bernafas
(disitu), nescaya mereka semua akan terbakar”.
FAKTA:
Maksud hadis Nabi saw, “Api yang kamu
nyalakan ini adalah satu bahagian dari tujuh puluh bahagian api Jahanam”, ialah
sekalipun seluruh api yang berada didalm dunia ini dinyalakan, ia hanya satu
bahagian dari tujuh puluh bahagian api Jahanam. Keterangannya telah dikemukaan
diatas tadi. Begitu juga sekiranya seluruh kayu api yang berada didunia ini
dikumpulkan dan dibakar serentak, ia hanya merupakan satu bahagian dari tujuh
puluh bahagian-bahagian api Jahanam yang panasnya adalah tujuh puluh kali ganda
daripada api yang berada didunia ini. Pekara ini juga telah juga dijelaskan
dibahagian akhir tadi.
Adapun ucapan para sahabat, “Itu saja
sudah cukup, wahai Rasulullah”, bermaksud api yang ada didapur rumah itu pun
sudah cukup kepanasannya. Kemudian Nabi saw menjelaskan bahawa kadar kepanasan
api Jahanam adalah berbaki enam puluh sembilan kali ganda lagi.
BAB
93: KELUHAN NERAKA, JURANG YANG CURAM, HURU HARA DAN
BATU YANG DILIMPAR KEDALAM NERAKA.
Diriwayatkan oleh sejumlah Imam tafsir,
dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Neraka mengeluh kepada
Tuhannya,katanya, ‘Wahai Tuhanku, sebahagianku memakan sebahagian yang lain’.
Allah kemudian membahagi Neraka kepada dua nafas. Satu berada didalam musim
sejuk dengan semua udaranya tersangat sejuk terlampau yang kamu rasakan, dan
satu bahagian lagi berada didalam musim panas (kemarau) melampau dengan segala
udaranya panas menyengat yang kamu rasakan”. Hadis ini juga diriwayatkan oleh
Bukhari dan Muslim.
Diriwayatkan oleh Muslim, dari Abu
Hurairah bahawa ia berkata, “Kami sedang berada bersama Rasulullah, tiba-tiba
terdengar bunyi seperti sesuatu yang sangat berat jatuh. Rasulullah bersabda,
“Kamu semua tahu, bunyi apa kah itu ?”. Kami menjawab, “Allah dan Rasulnya saja
yang mengatahui”. Baginda bersabda, “Itu adalah bunyi selongok batu yang
dilemparkan kedalam Neraka semenjak tujuh puluh tahun yang lalu dan sehingga
sekarang ia masih berjatuhan untuk menyampai kedasarnya”.
Diriwayatkan oleh Tirmidzi, dari
al-Hasan bahawa ia bercerita, “Utbah bin Ghazawan pernah berdiri diatas membar
di Basrah seraya memetik sabda Nabi saw, katanya, ‘Sesungguhnya seketul batu
besar yang dilemparkan dari tebing jurang Jahanam, ia akan meluncur selama
tujuh puluh tahun dan belum juga sampai kedasarnya’”. Kemudian Abdullah bin
Umar menyambung, “Oleh kerana itu, selalu-selalulah kamu mengingati Neraka,
kerana pansanya sangat luar biasa, jurangnya yang curam dan penukul-penukulnya
diperbuat dari besi berapi”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Yunus bin Yazid, dari Zuhri, dari Mu’adz bin Jabal bahaw Rasulullah bersabda,
“Demi Allah yang jiwa Muhammad berada didalam genggaman Nya, sesungguhnya,
jarak diantara tebing jurang Neraka hingga kedasarnya ialah sejauh selonggok
batu seberat tujuh ekor lembu betina bunting yang sangat gemuk yang dilemparkan
kedalamnya selama tujuh puluh tahun namun ia tidak juga menyampai”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Hasyim bin Basyir, dari Zafar, dari Ibnu Abu Maryam bahawa ia pernah mendengar
Abu Umamah berkata, “Sesungguhnya jarak diantara tebing juram jahanam hingga
kedasarnya ialah sejauh perjalanan selonggok batu yang meluncur kedalamnya
selama tujuh puluh tahun. Sedangkan baru itu adalah sebesar seekor lembu betina
yang sangat besar dan sedang bunting. Seorang budak suruhan milik Abdullah bin
Khalid bertanya, ‘Apakah dibawahnya
terdapat sesuatu, wahai Abu Umamah?’. Aku menjawab, ‘Ya ada !, iaitu yang
disebut gahyyu dan aysam’”.
Diriwayatkan oleh Muslim, dari Khalid
bin Umair al-Adawi bahawa ia bercerita, “Semasa menjawat jawatan Gebenur
Basrah, Utbah bin Ghazawan pernah memberi syarahan dihadapan kami. Setelah
memanjatkan puji-pujian kehadrat Allah SWT, ia berkata, ‘Amma ba’du,
sesungguhnya dunia memberitahu bahawa ia akan musnah. Tidak ada yang akan
tertinggal dan berbekas. Ia hanya seperti sisa air didalam sebuah mangkuk milik
tuannya. Mahu atau tidak mahu kamu semua terpaksa berpindah darinya kealam yang
kekal abadi. Oleh kerana itu berpindahlah dengan membawa yang terbaik dihadapan
kamu. Sesungguhnya diingatkan kepada kita semua bahawa sebuah batu yang
dilemparkan dari tebing jurang Jahanam akan meluncur kedalamnya selama tujuh
puluh tahun tetapi belum juga sampai kedasarnya. Demi Allah, Neraka itu akan penuh....”
Riwayat ini seterusnya akan disambung
didalam bab berkenaan Syurga yang akan datang.
Berkata Ka’ab bin al-Ahbar, “Seandainya
Neraka Jahanam yang berada disebelah timur dan dibuka lubang sebesar lubang
hidung seekor lembu sahaja, maka otak seseorang yang berada disebelah barat
akan mendidih cair dan meleleh terkena bahang kepanasannya. Dengan hanya
mendengar satu letupan suara Jahanam, Malaikat yang berada hampir dengan A’rasy
mahupun seorang Nabi yang diutus Allah sekalipun akan melutut lalu berkata,
‘Diriku...diriku...’”.
FAKTA:
Sabda Nabi saw, “Neraka mengeluh kepada
Tuhannya...” ini adalah didalam keadaan sebenarnya bukan didalam keadaan majaz.
Sebab, pekara itu bukannya mustahil. Menurut para ulama ahli sunnah, syarat
berkata-kata itu tidak semestinya diucapkan melalui jisim (mulut jasad) dan
lisan. Melainkan hanya cukup dengan kehidupan saja, dan Neraka adalah makhluk
yang merupakan satu benda hidup. Berbeza dengan satu pertengkaran atau
perdebatan yang mesti melelui kefahaman atau megatahui akan hujah ( menggunakan
mulut fizikal dengan berkata-kata). Tetapi ada juga ulama yang berpendapat
bahawa pekara ini merupakan sebuah mijaz (menggunakan mulut fizikal),
waallaua’lam.
Yang sahih adalah pendapat yang pertama
tadi, kerana adalah tidak mustahil Neraka boleh mengeluh (berkata-kata). Firman
Allah didalam surah al-An’aam ayat 57 yang mafhumnya;
“Katakanlah:
Sesungguhnya aku diatas keterangan dari Tuhanku dan kamu mendustakannya. Tidak
ada disisiku (seksaan) yang kamu minta disegerakan itu. Tidak ada suatu
keputusan, melainkan bagi Allah (hak mutlakNya). Dia mengesahkan kebenaran dan
Dialah sebaik-baik yang memutuskan (segala pekara)”,
Tidak ada tuhan melaikan Allah. Demi
kemuliaan dan keagungan Mu.... Allah juga berfirman didalam surah al-Ma’arij
ayat 15 hingga 18 yang mafhumnya;
“Sekali-kali
tidak (yang demikian). Sesungguhnya ia api Neraka. Yang membongkar kulit
kepala. Yang menyeru (menarik) orang yang membelakang dan berpaling (dari agama
islam). Dan menghimpunkan (harta) dan menyimpannya (tidak mengeluarkan zakat)”.
Berkata Ibnu Abbas, “Neraka itu
memanggil orang-orang kafir dan orang-orang munafiq dengan lisan yang fasih,
kemudian mematuk mereka seperti seekor burung mematuk biji-bijian”.
Apa yang dikatakan oleh Ibnu Abbas ini menunjukkan
bahawa yang dimaksudkan dengan mengadu dan berbantah-bantahan adalahh didalam
keadaan sebenarnya, bukannya dalam erti majaz.
Didalam riwayat Razin bahawa Rasulullah
bersabda, “Barangsiapa yang sengaja mendustakan aku, maka dia siapkanlah punggungnya
pada sepasang mata Jahanam”. Seorang sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah,
adakah Jahanam itu memiliki sepasang mata?”. Baginda bersabda, “Apakah kamu
semua tidak pernah mendengar firman Allah, ‘Apabila Neraka melihat mereka dari
tempat yang jauh...”. Kelak bahagian hadapan Neraka akan keluar dengan memiliki
sepasang mata dan lisan. Ia berkata, ‘Aku diserahkan (kuasa) untuk mengurus
orang-orang yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain’. Ia lebih tahu
terhadap mereka daripada seekor burung terhadap biji-bijian yang ingin
dipatuknya”. Didalam riwayat yang lain disebutkan, “...Bahagian depan Neraka
muncul untuk mematuk orang-orang kafir seperti seekor burung yang ingin mematuk
biji-bijian”.
Didalam riwayat ath-Thabrani yang
diketengahkan oleh Muhammad Ibnu Arabi disebutkan, “Bahagian depan Neraka itu
sangat pandai membezakan antara orang-orang kafir dan yang mana makhluk
beriman, seperti seekor burung yang pandai membezakan diantara biji-bijian dan
pasir debu”.
Diriwayatkan oleh ath-Tirmidzi dari Abu
Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat kelak, bahagian hadapan
Neraka akan muncul bersama sepasang mata yang boleh melihat, sepasang telinga
yang boleh mendengar dan lidah yang boleh berkata-kata. Ia akan mengatakan,
‘Aku ditugaskan untuk memilih tiga jenis manusia, iaitu setiap orang yang
sombong dan keras kepala. Orang yang menyeru tuhan yang lain berserta Allah dan
para pelukis (pengukir patong)’”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Wahab dari al
Aththaf bin Khalid, berkenaan firman Allah, “Dan pada hari itu diperlihatkan
Neraka Jahanam”. Lalu ia berkata, “Pada hari kiamat nanti Neraka Jahanam akan
diperlihatkan dalam keadaan sebahagian memakan sebahagian yang lain. Ia
ditambat oleh tujuh puluh ribu Malaikat. Ia dapat melihat manusia, sebagaimana
firman Allah, ‘Apabila Neraka itu melihat mereka dari tempat yang jauh...’. Dan
apabila melihat saja manusia, ia terus
mengeluarkan bunyi letupan, sehingga para Nabi dan orang-orang jujur akan
melutut lalu berkata... ‘Ya Tuhanku, diriku...diriku’. Tetapi Rasulullah
bersabda, ‘Ya Tuhanku, umatku...umatku’”.
Seorang ulama sufi memberi nasihat,
“Wahai orang yang berani menentang Neraka !, adakah kamu mempunyai kekuatan
untuk menghadapi kekerasan Allah ?. Jika Allah murka dan membentak Neraka
sekali saja, nescaya sebahagiannya akan memakan sebahagian yang lain”.
BAB
94: PEMUKUL CEMETI, RANTAI DAN BELENGGU (PASONG) PARA
PENGHUNI NERAKA.
Allah berfirman didalam surah al-Haji
ayat 21, mafhumnya;
“Untuk
mereka (disediakan) cemeti (penukul) dari besi”.
Dan firman Allah lagi didalam surah
al-Mukmin ayat 71 dan 72 yang mafhumnya;
“(Iaitu)
ketika belenggu (diikatkan) pada leher mereka serta rantai- rantai, sedang
mereka diseret”.
Kemudian firman Allah didalam surah
al-Haaqah ayat 32 yang mafhumnya;
“Kemudian
masukkanlah (belitkan) dia kedalam rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta”.
Dan firman Allah didalam surah
al-Muzammil ayat 12 mafhumnya;
“Sesungguhnya
disisi Kami ada belenggu dan Neraka”.
Diriwayatkan oleh al-Hasan bahawa ia
berkata, “Setiap jurang, gua, belenggu, rantai dan tali yang ada di Jahanam
telah tertulis nama-nama pemiliknya”.
Diriwayatkan
oleh Tirmidzi dari Abdullah bin Amr Ibnu ‘Ash bahawa Rasulullah bersabda,
“Seandainya peluru sebesar ini (sambil menunjukkan sebuah mangkok kecil)
ditembakkan dari langit kebumi mengambil masa selama lima ratus tahun, ia akan
sampai sebelum waktu malam. Dan seandainya ia ditembak dari hujung rantai, maka
akan mengambil masa selama empat puluh tahun siang dan malam sebelum ia sampai
kedasarnya”.
Disebut juga
didalam sebuah riwayat iaitu, “InsyAllah kelak, Allah akan memperlihatkan
sebuah awan kepada penghuni Neraka. Apabila saja mereka melihat awan tersebut,
maka mereka teringat akan awan didunia dahulu. Awan itu berkata dan bertanya,
‘Apakah yang kamu semua mahukan?’. Mereka menjawab, ‘Kami inginkan hujan dengan
air yang sejuk’. Lalu awan itu menghujankan belenggu dan rantai-rantai yang
lebih banyak daripada rantai dan belenggu yang sedang membelit tubuh mereka’”.
Didalam astar
hasan riwayat Abu Nu’aim, Muhammad Ibnu Munkadir mengatakan, “Seandainya
seluruh besi yang ada didunia dikumpukan, ia tidak boleh menandingi satu saja
hujung rantai seperti yag disebutkan didalam firman Allah didalam alQuran,
“Kemudian
masukkanlah (belitkan) dia kedalam rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta”. Surah
al-Haaqah ayat 32.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Sufyan, dari Nusair bin Dza’luq bahawa ia pernah mendengar Nauf menafsir firman
Allah, “Kemudian masukkanlah (belitkan) dia kedalam rantai yang panjangnya
tujuh puluh hasta”... “Setiap hasta terdiri dari tujuh puluh depa dan setiap
depa panjangnya sejauh antara tempatmu yang sekarang ini hungga ke Mekah”.
Ketika itu mereka berada di Masjid Kuffah.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Bakkar bin Abdullah, dari Ibnu Abu Malikah, dari Ubai bin Ka’ab bahawa ia
berkata, “Sesungguhnya satu hujung mata rantai saja dari rantai didalam firman
Allah iaitu ‘...masukkanlah (belitkan) dia kedalam rantai...’, sama seperti
seluruh besi yang ada didunia ini”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak bahawa ia
mendengar Sufyan menafsir ayat
‘...masukkanlah (belitkan) dia kedalam rantai...’ “Rantai itu akan dimasukkan
melalui lubang anus (dubur) dan ditarek keluar melalui mulut”.
Berkata Ibnu Zaid, “Pada hari kiamat
nanti, ada sebahagian penghuni Neraka yang selalu melihat rahmat Allah sehingga
kerananya sebahagian penghuni
dikeluarkan. Dan seandainya satu saja belenggu (pasong) yang mengikat tubuh
penghuni Jahanam dilemparkan kesebuah gunung yang sangat besar (didunia ini),
pasti ia akan hancur”.
Diriwayatkan oleh al Qatbi didalam
kitabnya bertajuk ‘Uyun Al- Akhbar’ dari Thawus, “Sesungguhnya Allah
menciptakan Malaikat yang memiliki jari-jari sebanyak jari-jari penghuni
Neraka. Mereka semua diseksa dengan jari-jarinya. Dan seandainya satu saja jari
Malaikat itu diletakkan pada langit dunia, nescaya ia akan hancur
berkeping-keping”.
BAB
95: CARA PENGHUNI NERAKA, MEMASUKI NERAKA.
Diriwayatkan oleh Ibnu Wahab, dari
Abdulrahman bin Zaid bahawa ia berkata, “Pada hari kiamat nanti, Jahanam akan
menjemput mereka dengan bola api seperti bintang. Mereka lalu menoleh
kebelakang dan berlari. Allah yang Mahamenang, Mahaberkati dan Mahatinggi
berfirman, ‘Kembalikan mereka ke Jahanam’. Dan itulah maksud firman Allah dalam
surah al Mukmin ayat 33 yang mafhumnya;
“(Iaitu)
pada hari kamu berpaling membelakang (dari Mahsyar kedalam Neraka), tidak ada
untukmu orang yang memeliharakan dari (seksa) Allah. Barang siapa yang
diseksakan Allah, maka tidak adalah baginya orang yang menunjuki”.
Sebelum memasuki Neraka, mereka terlebih
dahulu sudah dikepong oleh nyalaannya yang sangat panas dan menyerang mata
mereka. Akibatnya mereka menjadi buta memasuki Neraka. Semantara tangan, kaki
dan leher mereka dibelit belenggu yang amat kuat. Rasulullah bersabda, ‘Jarak
diantara bahu-bahu salah satu Malaikat penjaga Jahanam itu seperti jarak
diantara timur dan barat’”.
Berkata Ibnu Zaid, “Para Malaikat
penjaga Jahanam itu memegang cemeti dari besi yang digunakan untuk mengazab
mereka. Mereka sentiasa bersiap sedia menunggu
perintah Allah dan jumlah mereka mencapai ribuan. Badan seorang penghuni
Neraka hanya dipegangnya sekali saja, nescaya daging dan tulang mereka akan
remuk. Setelah tangan, kaki dan leher mereka diikat menjadi satu dan ditambat
pada belenggu, mereka akan dilempar kedalam Neraka dalam keadaan tidak berdaya.
Tidak ada yang mampu terhindar dari azab selain bahagian muka yang pndangan
matanya juga telah menjadi buta. Itulah maksud firman Allah, ‘Maka, apakah orang-orang yang menoleh
dengan mukanya menghindari azab yang buruk pada hari kiamat...’”.
Ketika mereka dilemparkan kedalam Neraka
dan sudah hampir jatuh didasarnya, mereka diangkat semula keatas oleh Malaikat
penjaga Neraka yang luarbiasa kekuatannya, dan apabila mereka hampir terkeluat
dimulut jurang Neraka, mereka dipukul lagi dengan cemeti besi kebawah.
Begitulah keadaannya berulang-ulang kali sebelum akhirnya mereka terdampar
didasar kawah Neraka yang paling bawah. Itulah maksud firman Allah didalam
surah as-Sajdah ayat 20, ‘...Tiap-tiap mereka hendak keluar daripadanya, mereka
dikembalikan kedalamnya...’. Mereka adalah seperti apa yang digambarkan
oleh firman Allah didalam surah al-Ghasiyiah ayat 3 dan 4 mahumnya, ‘Yang berkerja lagi payah (sukar). Dia akan
memasuki Neraka yang panas’”. Sila lihat didalam ‘Tafsir ath- Thabari’.
BAB
96: LIDAH API NERAKA.
Kekuatan
lidah api Neraka yang menjulang-julang itu hingga mampu menerbangkan penghuni
Neraka. Pada saat itulah mereka boleh melihat penghuni Syurga mesti pun mereka
dihalangi dengan dinding tembok yang tebal. Penghuni Syurga berseru seperti
petikkan ayat didalam al-Quran surah al-A’raaf ayat 44, mafhumnya;
“Orang-orang Syurga menyeru orang-orang Neraka, ‘Kami
telah memperolehi apa-apa yang dijanjikan Tuhan kami dengan sebenarnya. Adakah
kamu memperoleh apa yang dijanjikan tuhan kamu dengan sebenarnya?. Mereka
menyahut, ‘Ya..’ Lalu menyeru yang menyeru (Malaikat) diantara keduanya,
‘Sesungguhnya kutukan Allah diatas orang-orang yang aniaya”.
Kemudian
ketika penghuni Neraka itu melihat sungai-sungai didalam Syurga, mereka menyeru
kepada penghuni Syurga, “Limpahkanlah kepada kami sedikit air”. Tetapi mereka
diusir oleh Malaikat azab dengan pukulan cemeti besi hingga mereka terjatuh
semula kedasar Neraka.
Menurut
sebahagian ulama tafsir, itulah maksud dari firman Allah, “Setiap kali mereka hendak keluar daripadanya, mereka dikembalikan
(lagi) kedalamnya”. Sebagaimana yang telah diperkatakan oleh Abu Muhammad
alias Abdul Haq didalam kitabnya ‘Al-Aqibat’. Mungkin kamu semua
tertanya-tanya, bagaimana mungkin penduduk Syurga boleh melihat penduduk Neraka
dan sebaliknya penduduk Neraka boleh melihat penduduk Syurga pula ?. Bagaimana
pula mereka boleh berkata-kata ?. Sedangkan mereka itu dipisahkan oleh sebuah
dinding yang sangat tebal ?. Jawapan
kepada persoalan ini ada pada Allah kerana Dia Mahaberkuasa. Dia boleh menambah
daya pendengara dan penglihatan
mereka-mereka itu sehingga mereka boleh melihat dan mendengar sesama mereka.
Semua ini adalah berkat kekuasaan Allah.
BAB 97: JAHANAM SEBAGAI
ANCAMAN KEPADA PEMINUM ARAK.
Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi dari Abu
Sa’id al-Khudri bahawa Rasulullah bersabda, “Sha’ud adalah gunung dari api yang
dinaiki oleh orang-orang kafir selama tujuh puluh tahun dan dituruni mereka
juga selama tujuh puluh tahun untuk selamanya”. Kata Abu Isa Tirmidzi, hadis
ini gharib, Ia hanya mengenalinya dari hadis Ibnu Luha’iah.
Sebelum ini telah dikemukakan sebuah
riwayat hadis dari Anas iaitu, “Sesungguhnya barangsiapa yang meninggal dunia
dalam keadaan mabuk, nescaya pada hari kiamat nanti ia juga akan dibangkitkan
dalam keadaan mabuk menuju kedalam sebuah parit bernama sakaran yang berada
ditengah-tengah Jahanam”.
Para ulama tafsir berbeza pedapat
mengenai takrif dari firman Allah berkenaan dengan “Wail”(neraka wail).
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Rasydin bin Sa’ad, dari Umar bin Harits, dari Abu Samah, dari Abu Hiitsam, dari
Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi saw bersabda, “Wail adalah sebuah jurang
didalam Neraka Jahanam, tempat orang kafir terjun kedalamnya selama empat puluh
tahun namun belum juga sampai kedasarnya”.
Sha’ud adalah sebuah gunung api yang
didaki oleh orang kafir selama empat puluh tahun dan dituruninya selama empat
puluh tahun juga.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Sa’id bin Ayub, dari Ibnu Ajlan, dari Zaid bin Aslam, dari Atha’ bin Yassar
bahawa ia berkata, “Wail adalah sebuah jurang Jahanam tempat terjun orang
kafir. Seandainya gunung lalu diatasnya, ia akan cair kerana terkena panasnya”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari
Sufyan, dari Ziyad bin Fayyadh, dari Abu Iyadh bahawa ia berkata, “Wail adalah
sebuah lubang yang terdapat didasar Jahanam”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Athiyah dalam
kitabnya ‘Tafsir Ibnu Athiyah’ bahawa ia berkata, “Wail adalah sebuah kolam
nanah bercampur darah dari penghuni Neraka yang terdapat di Jahanam”.
Menurut pendapat ulama-ulama lain
seperti yang telah diambil oleh az-Zuhri, wail ialah nama salah sebuah pintu
Jahanam.
Menurut Abu Sa’id al-Khudri seperti yang
elah dikatakan oleh Ibnu Athiyah dalam tafsirnya, Wail adalah sebuah jurang
yang diapit oleh dua gunung. Orang yang terjun kedalamnya perlu masa selama
empat puluh tahun.
Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi secara
marfu dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi saw bersabda, “Wail adalah sebuah
jurang ditengah-tengah Jahanam. Orang kafir yang terjun kedalamnya selama empat
puluh tahun untuk sampai kedasarnya”.
Berkenaan dengan firman Allah didalam
surah al-Waqi’ah ayat 43, “Didalam naungan asap yang hitam”, Ibnu Zaid
mengatakan, “Yang dimaksudkan dengan asap yang hitam ialah sebuah gunung
didalam Jahanam tempat para penghuni Neraka memohon kepada Allah agar
diperkenankan bernaung dibawahnya. Tidak sejuk, melainkan sangat panas kerana
ia berasal dari asap yang berada ditepi jurang Jahanam. Dan tidak menyenangkan sama
sekali”.
Berkenaan dengan firman Allah yang
menyebut perkataan, “Maubiqan”, Mujahid mengatakan yang telah diambil oleh Ibnu
Wahab, “Iaitu nama sebuah jurang di Jahanam”.
Menurut Ikrimah, Maubiqan adalah sebuah
sungai di Jahanam yang mengalirkan api. Ditepi sungai itu terdapat banyak ular
seperti bigal berwarna hitam legam. Setiap kali sungai itu meluap unuk menyeksa
mereka, mereka akan menjerit meminta tolong. Tetapi akhirnya mereka terjatuh
juga.
Menurut Anas bin Malik, Maubiqan ialah
sebuah jurang nanah bercampur darah di Jahanam.
Berkenaan firman Allah didalam surah
al-Kahfi ayat 52, “Dan Kami adakan untuk mereka tempat kebinasaan”, Nauf
al-Bakkali berkata, “Yang dimaksudkan dengan tempat kebinasaan itu ialah sebuah
jurang di Jahanam yang memisahkan diantara orang-orang kafir dan orang-orang
yang beriman (tetapi durhaka)”.
Ketika
ditanya berkenaan firman Allah didalam surah Maryam ayat 59, “Maka mereka kelak
akan menemui kesesatan”, Aisyah ra iaitu isteri Nabi saw berkata, “ Itu adalah
sebuah sungai di Jahanam”.
Para ulama
juga berbeza pendapat mengenai firman Allah dalam surah al-Falaq (subuh) mafhumnya;
“Katakanlah. Aku berlindung kepada Tuhan
yang menguasi subuh”
Menurut Ibnu
Abbas, al-Falaq (subuh) merupakan sebuah penjara di Neraka Jahanam.
Sedangkan menurut
Ka’ab seperti yang juga diperkatakan oleh Abu Nu’iam iaitu “al Falaq adalah
sebuah rumah di Jahanam. Apabila rumah itu dibuka, seluruh penghuni Neraka akan
menjerit kerana tersangat panasnya”.
Diriwayatkan
oleh Abu Nu’iam dari Humaid bin Hilal ia berkata, “Sesungguhnya didalam Jahanam
itu terdapat dapur-dapur api yang sangat sempit. Ia akan menghempit manusia
menurut amal-amal mereka”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Ismail bin Iyasy, dari Tsa’labah bin Muslim, dari Ayub
bin Basyir, dari Syafi al-Ashbahi bahawa ia berkata, “Sesungguhnya didalam
Jahanam terdapat sebuah gunung bernama Sha’ud. Untuk sampai diatas, orang-orang
kafir harus mendakinya selama empat puluh tahun. Sesungguhnya didalam Jahanam
itu juga terdapat sebuah istana bernama Hawa’. Orang-orang kafir dilontar dari
atas dan terjun meluncur selama empat puluh tahun sebelum ia sampai
kedasarnya”.
Sesungguhnya
didalam Jahanam itu terdapat sebuah lembah bernama Atsam yang banyak ular dan
kala jengking. Tulang belakang seekor ular itu mengandungi racun sebanyak tujuh
puluh tempayan dan untuk kala jengking ujud sebesar seekor keldai peliharaan.
Jika ia mengigit seseorang, ia tidak akan melepaskannya sedangkan ia sendiri
tahan akan kepanasan Jahanam.
Sesungguhnya
juga didalam Jahanam terdapat tujuh puluh jenis ubat untuk penghuninya dan
masing-masing penyakit adalah seperti bahagian dari bahagian-bahagian Jahanam.
Dan sesungguhnya didalam Jahanam itu terdapat sebuah lembah bernama
‘Ghayyi’ yang mengalirkan nanah dan
darah. Ia tergantung untuk apa diciptakan. Allah berfirman, mafhumnya;
“Maka mereka kelak akan menemui kesesatan”
Diriwayatkan
oleh Abu Hadiyah alias Ibrahim bin Hadiyah, dari Anas bin Malik bahawa
Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya didalam Jahanam terdapat sebuah lautan yang
airnya berwarna hitam pekat dan baunya sangat busuk menyengat. Allah
menengelamkan kedalamnya mereka-mereka yang memakan rezeki Nya tetapi menyembah
selain dari Nya”.
Diriwayatkan
oleh Abu Nu’aim, dari Muhammad bin Wasi’ bahawa ia bercerita, “Pada suatu hari
aku menemui Bilal bin Abu Burdah. Aku berkata kepadanya, ‘Wahai Bilal,
sesungguhnya ayahmu menceritakan kepadaku sebuah hadis dari atokmu dari
Rasulullah bahawa baginda bersabda, ‘Sesungguhnya didalam Jahanam terdapat
sebuah jurang bernama ‘Lamlam’. Dijurang ini pula terdapat sebuah kolam bernama
‘Habhab’ dimana Allah memasukkan kedalam kolam tersebut orang-orang yang
sombong. Oleh kerana itu berwaspadalah kamu supaya tidak termasuk didalam
golongan tersebut”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Yahya bin Ubaidillah, dari ayahnya, dari Abu Hurairah
bahawa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya didalam Jahanam terdapat sebuah
jurang bernama ‘Lamlam’. Jurang-jurang lain diNeraka Jahanam dilindungi oleh
Allah akan kepanasan jurang Lamlam itu”.
Diriwayatkan oleh
Malik, dari Anas, dari Ali bin Husain, dari Husain bin Ali, dari ayahnya bahawa
Rasulullah bersabda, “Setiap yang memabukkan itu adalah khamar (arak). Ada tiga
jenis manusia yang Allah amat murka kepada mereka hingga tidak sudi memandang
mereka mahupun berkata-kata kepada mereka dimana mereka berada di Mansa, iaitu
sebuah kolam di Jahanam. Mereka adalah orang-orang yang mendustakan takdir,
orang-orang yang mengada-adakan pekara didalam agama dan orang-orang yang
peminum khamar”. Hadis ini juga diketengahkan oleh al-Khatib Abu Bakar dari
hadis Ahmad bin Sulaiman al-Khaffani al-Qarsyi al-Asadi, dari Malik.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Wahab, dari Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya bahawa
Rasulullah bersabda, “Padahari kiamat nanti orang-orang takabur akan
dikumpulkan dalam bentuk manusia sekecil atom. Tidak ada suatu pun sekecil
mereka. Mereka diiring untuk masuk kesebuah penjara didalam Jahanam bernama
‘Bulis’. Mereka diberi minum dari air peluh beracun penghuni Neraka”. Hadis ini
juga diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak.
Diriwayatkan
oleh Tirmidzi dari Muhammad bin Ajlan, dari Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari
atoknya bahawa Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat kelak, orang-orang yang
sombong akan dikumpulkan dalam bentuk manusia sekecil biji sawi. Mereka
diliputi dengan kehinaan dari semua tempat. Mereka diiring kedalam sebuah
penjara didalam Jahanam bernama Bulas. Mereka berada diatas Neraka api segala
api dan diberi minum dari lumpur nanah yang mengalir dari penghuni Neraka”.
Diriwayatkan
oleh Muslim dan Ahmad, dari Jabir bahawa seseorang datang dari Jaisyan iaitu
termasuk wilayah Yaman dan menemui Nabi saw. Dia bertanya kepada baginda
berkenaan serbuk minuman bernama ‘al-mazar’ yang biasa diminum oleh penduduk
tempatan. Nabi saw bertanya, “Adakah minuman itu memabukkan?”. Dia menjawab,
“Ya”. Lalu baginda bersabda, “Sesungguhnya Allah telah berjanji kepada orang
yang meminum sesuatu yang memabukkan, bahawa Dia akan memberinya minum dari
perahan keringat beracun penghuni Neraka”.
Diriwayatkan
oleh al-Haitsami dan ath-Thabrani dari Zaid bin Tsabit bahawa Rasulullah
bersabda, “Madinah adalah tempat hijrahku. Disana tempat ku berbaring dan dari
sana kelak tempat keluarku (dibangkitkan semula). Adalah kewajiban umat-umatku
menjaga tetangga-tetanggaku disana. Barangsiapa yang menjaga pesanku, nescaya
pada hari kiamat nanti aku akan menjadi saksinya. Dan barangsiapa yang
mengsia-siakan pesanku, Allah akan mengiringnya ke telaga ‘khubal’”. Seorang
sahabat bertanya, ‘Apakah itu telaga khubal?’. Baginda menjawab, “Iaitu telaga
nanah bercampur darah penghuni Neraka”.
Diriwayatkan
oleh ath-Tirmidzi dan Asad bin Musa, dari Ali bin Abu Talib bahawa Nabi saw
bersabda, “Berlindunglah kepada Allah dari telaga al-hazni”. Seorang sahabat
bertanya, “Apakah itu telaga al-hazni?”. Baginda menjawab, “Sebuah jurang
didalam Jahanam, sedangkan Jahanam sendiri setiap hari memohon perlindungan
daripadanya sebanyak tujuh puluh kali. Allah menyediakan telaga tersebut untuk
para ahli pembaca al-Quran yang suka menunjuk-nunjuk (bermegah-megah dengan
bacaannya)”. Didalam satu riwayat yang lain disebuat, “...Allah menyediakannya
untuk orang-orang yang beramal kerana suka menunjuk-nunjuk kepada orang-orang
lain”.
Hadis serupa
diriwayatkan oleh ath-Tirmidzi dari Abu Hurairah bahawa Nabi saw. bersabda,
“... sebanyak seratus kali”. Kami bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah yang
memasukinya?”. Baginda menjawab, “Para ahli pembaca al-Quran yang beramal untuk
menunjuk-nunjuk (berbangga)”.
Hadis yang
serupa juga diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah
bersabda, “Mohonlah perlindungan bagi kamu dari telaga al-hazni”. Para sahabat
bertanya, “Wahai Rasulullah, apa itu telaga al-hazni ?”. Baginda menjawab,
“Sebuah jurang didalam Jahanam dimana Jahanam sendiri mohon berlindung darinya
sebanyak empat ratus kali setiap hari”. Seorang sahabat bertanya, “Siapa yang
memasukinya, wahai Rasulullah?”. Baginda menjawab, “Telaga itu disediakan untuk
ahli pembaca al-Quran yang beramal kerana menunjuk-nunjuk kepada orang ramai.
Para ahli pembaca al-Quran yang paling dibenci Allah ialah yang suka
mengunjungi para penguasa”. Ditambah oleh al-Muharabi, “Iaitu penguasa yang
zalim”.
Didalam hadis
yang lain pula, diriwayatkan oleh Baihaqi dari Asad bin Musa disebutkan bahawa
Nabi saw. bersabda, “Sesungguhnya didalam Jahanam itu terdapat sebuah jurang,
dan Jahanam sendiri memohon perlindungan dari kejahatan jurang itu sebanyak
tujuh kali setiap hari. Didalam jurang itu tersebut terdapat sebuah telaga.
Sesungguhnya Jahanam dan jurang tersebut memohon perlindungan kepada Allah dari
kejahatan telaga itu. Dan didalam telaga itu terdapat ular. Sesungguhnya
Jahanam, jurang dan telaga memohon perlindungan Allah dari kejahatan ular
tersebut. Ia disediakan oleh Allah untuk para penghafal al-Quran (al-hafiz)
yang durjana (berbanga diri dengan gelaran al-hafiz dan suka menunjuk-nunjukm
kehebatannya)”.
Berkata Abu
Hurairah ra, “Sesungguhnya didalam jahanam kelak para ulama yang jahat akan
dicari. Orang yang pernah mengenal mereka sewaktu didunia akan mendekati mereka
dan bertanya, ‘Kenapa kamu menjadi seperti ini, bukankah kamu dahulu yang
mengajar kami?’. Dia menjawab, “Dahulu aku hanya menyuruh kamu semua
mengerjakan kebajikan, sedangkan aku sendiri melanggar perintah”.
Hadis marfu
seperti itu terdapat didalam kitab ‘Sahih Muslim’ dari Usman bin Zaid.
Insyaallah nanti akan dijelaskan lebih lanjut didalam tajuk Orang yang
memerintah pada kebajikan tetapi tidak mahu melakukannya.
Kata Abu
Mutsana al-Amluki, “Sesungguhnya didalam Neraka terdapat kaum yang diikat pada
sebuah jentera api lalu diputar terus menerus tampa henti”.
Berkata
Muhammad bin Ka’ab al-Qardhi, “Malaikat Malik punya sebuah tempat duduk
ditengah-tengah Jahanam dan dibawahnya terdapat sebuah jembatan yang dilalui
oleh para Malaikat Penyeksa. Dari tempat duduknya itu ia boleh melihat
keseluruh penjuru Jahanam...”.
BAB 98: ANCAMAN BAGI ORANG YANG
MENYAKITI ORANG-ORANG MUKMIN DAN KETERANGAN BERKENAAN PANTAI JAHANAM.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari seorang lelaki, dari Mansur, dari Mujahid, dari Yazid
bin Syajarah bahawa ia bercerita, “Mu’awiyah mengirimku membawa pasukan perang.
Ketika bertemu musuh dan melihat sahabat-sahabatku seperti kehilangan semangat,
aku segera mengumpul mereka. Setelah memanjatkan puji pujian kepada Allah, lalu
aku berkata, ‘Amma ba’du, ingatlah kamu semua kepada nikmat Allah yang telah
dianugrahkan kepada kamu. Sesungguhnya nama-nama kamu telah ditulis disisi
Allah. Pada hari kiamat kelak Allah berfirman, ‘Wahai sifulan, ambillah
cahayamu!!’. Allah juga berfirman, ‘Wahai sifulan, kamu tidak punya bahagian
pada cahaya sama sekali!!’.
‘Sesungguhnya
Jahanam itu memiliki sebuah pantai seperti dilautan. Disana ada singa, ada ular
sebesar unta dan ada kala jengking sebesar keladai hitam. Ketika penghuni
Neraka meminta tolong, mereka berteriak, ‘Pindahkanlah kami ketepi pantai!!’.
Dan mereka dilemparkan kesana, mereka dikuasi oleh singa tersebut yag terus
menerkam kelopak mata dan bibir mereka serta bahagian mana saja dari mereka
yang dikehandaki Allah. Singa itu pun membantai mereka. Kemudian mereka
berteriak, ‘Pindahkanlah kami ke Neraka saja!!’.
‘Ketika
mereka dilimparkan semula kedalam Neraka, Allah menguasai mereka diserang
dengan penyakit kudis yang meragut salah seorang dari mereka sehingga kelihatan
tulang-tulang mereka. Sedangkan tebal kulitnya adalah empat puluh hasta. Allah
berfirman, ‘Inilah balasan dari perbuatanmu yang suka menyakiti orang-orang
beriman’”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Sufyan bin Uyainah, dari Ammar ad-Dahmani, dari Athiyah
al-Aufi, dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa ia berkata, “Sha’ud adalah sebuah batu
besar didalam Jahanam. Ketika tangan para penghuni Neraka diletakkan diatas
batu itu, ia akan cari meleleh dan ketika ia diangkat, ia kembali seperti
semula. Untuk lepas darinya adalah dengan membebaskan budak suruhan dari
penghambaan, atau memberi makan pada hari kelaparan (dibulan puasa)”.
Menurut Ibnu
Amr dan Ibnu Abbas, al-Aqabah adalah sebuah gunung didalam Jahanam. Menurut
Ka’ab Ibnu Ahbar sebagaimana yang dipetik oleh Muhammad bin Ka’ab, al-Aqabah
ialah tujuh puluh darjat/tingkat didalam Jahanam. Sedangkan menurut al-Hasan
dan Qatadah, al-Aqabah ialah sebuah jalan mendaki yang sukar yang terdapat
didalam Neraka, dekat dengan Jembatan Sirat. Oleh kerana itu tempuhilah jalan
itu dengan cara melakukan ketaatan kepada Allah yang Mahamulia lagi Mahaagung.
Menurut
Mujahid, adh-Dhahhak dan al Kalbi, maksud al-Aqabah ialah merupakan nama
jembatan sirat. Ada juga ulama mengatakan bahawa al-Aqabah ialah Neraka itu
sendiri. Menurut al-Kalbli, al-Aqabah ialah sebuah gunung yang terletak
diantara Syurga dan Neraka. Gunung ini amat mudah dilalui oleh orang-orang
soleh dan tidak kepada orang kafir.
Berkenaan
dengan firman Allah didalam surah al-Balad ayat 11 hingga 13 mafhumnya :
“Tetapi manusia tidak mahu menempuh kesulitan
(mengerjakan yang berat). Tahukah engkau apakah kesulitan itu?. (ialah)
Memerdekakan budak (hamba)”.
Menurut Zaid
dan sejumlah ulama ahli tafsir lainnya, secara kongkrik memberi maksud ayat ini
ialah, kenapa kamu tidak membelanjakan hartamu untuk memerdekakan budak atau
hamba dan memberi makan orang-orang miskin yang kelaparan, supaya kamu dapat
melepasi pendakian jalan-jalan yang sukar itu?. Bukankah itu lebih baik
daripada kamu mengembar- gemburkan wang kamu didalam hal-hal kemaksiatan dan
pembaziran ?.
Al-Aqabah
atau jalan pendakian yang sukar tersebut disamakan dengan besar dan beratnya
dosa. Oleh itu, jika seseorang mahu memerdekakan budak hamba dan beramal soleh
lainnya, ia samalah dengan halnya bahawa dia telah berhasil mendaki jalan yang
susah itu berupa dosa-dosa yang merbahayakan, menyakiti dan membebaninya.
Apabila dia sanggup melepasi dengan mengerjakan amalan-amalan soleh dan dengan
taubat yang suci murni, maka ia sama dengan orang yang berhasil melepasi jalan
mendaki yang sukar itu dengan mudah dan berjaya.
Menurut
al-Hasan, al-Aqabah adalah usha susah payah seseorang dalam melawan dirinya,
nafsunya dan bisikan Syaitan yang menjadi musuhnya.
Seorang
penyair berdendang;
“Aku diduga
oleh empat pekara. Yang selalu menelekku dengan tepat, iaitu Iblis, dunia,
diriku dan nafsuku dan aku tidak tahu bagaimana aku mahu melepaskan diriku dari
mereka... wahai Tuhan, tolonglah bantu aku dengan keampunan Mu... kerana hanya
Engkau yang aku harapkan untuk menghadapi mereka semua”.
Seorang lagi
penyair berkata;
“Sungguh aku
diduga oleh empat pekara yang selalu mengejarku dengan bidikan panahnya, iaitu
Iblis, dunia, diriku dan nafsuku... Ya Tuhanku, Engkau Mahakuasa untuk
menyelamatkanku”.
Seorang
penyair lagi berkata;
“Aku dicuba
dengan empat pekara yang selalu ingin menguasiku agar aku celaka... iaitu
Iblis, dunia, diriku dan nafsuku. Bagaimana kah caranya untuk aku melepaskan
diriku??... Aku sedar mereka semua adalah musuh-musuhku yang paling nyata”.
Menurut
pendapat ku (Syeikh al-Qurthubi iaitu penulis kitab ini), Barang siapa yang
taat kepada Allah, berjuang memerangi nafsunya sendiri dan menentang pujukan
Syaitan dan dunia, nescaya Syurgalah tempat tinggalnya. Sebaliknya, barang
siapa yang keras kepala didalam kesesatannya dan kezalimannya, membiarkan dunia
memegang kendali kemaksiatannya, menurut hawa nafsunya dan tunduk kepada
pujukan Syaitan yang menjanjikan kesenangan-kesenangan semantara. Nescaya
Nerakalah yang paling tepat untuknya. Allah berfirman didalam surah an-Nazi’aat
ayat 37 hingga 41 yang mafhumnya;
“Maka barang siapa yang durhaka. Dan mengutamakan
kehidupan didunia. Maka sesungguhnya Nerakalah tempat diamnya. Adapun orang
yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan dirinya daripada hawa nafsunya. Maka
sesungguhnya Syurgalah tempat diamnya”.
Berkenaan
dengan firman Allah didalam surah al-Balad ayat 11 hingga 13 mafhumnya :
“Tetapi manusia tidak mahu menempuh kesulitan
(mengerjakan yang berat). Tahukah engkau apakah kesulitan itu?. (ialah)
Memerdekakan budak (hamba)”.
Firman Allah,
“Tetapi manusia tidak mahu menempuh kesulitan”, merupakan kalimah berbentuk
berita, bukannya kalimah penyataan.
Kemudian
firman Allah, “Tahukah engkau apakah kesulitan itu?”. Firman Allah ini
ditujukan kepada Nabi saw. Dengan lain perkataan bahawa kalimahnya seperti,
“Sesungguhnya kamu tidak akan mengatahuinya, wahai Muhammad, sebelum Aku
memberitahukan kepadamu apa itu jalan yang mendaki lagi susah itu”. Jalan yang
mendaki lagi susah itu ialah memerdekakan budak dari penghambaan, atau memberi
makan hari kelaparan, kepada anak yatim yang ada hubungan saudara denganmu,
atau orang-orang miskin yang sangat fakir”.
Diriwayatkan
oleh ath-Thabrani alias Abu Qasim Salman bin Ahmad didalam kitabnya yang
bertajuk ‘Makarim al-Akhlak’, dari Ali bin Abu Thalib bahawa ia berkata,
“Daripada aku mengumpulkan sejumlah sahabatku untuk kenduri makanan, aku lebih
suka keluar kepasar untuk membeli seorang budak perampuan lalu aku merdekakan
ia”.
BAB 99: MENERANGKAN FIRMAN
ALLAH BERKENAAN “BAHAN BAKARNYA MANUSIA DAN BATU”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Musa bin Ubaid, dari Muhammad bin Ibrahim ibnu Harits
at-Taimi, dari Ibnu Hadi, dari al-Abbas bin Abu Muthalib bahawa Rasulullah
bersabda, “Agama (islam) ini akan terus jaya hingga ia melintasi lautan dan
hingga lautan itu diharungi oleh kuda pada jalan Allah Yang Maha Memberkati
lagi Mahatinggi. Kemudian datanglah beberpa kaum yang rajin membaca al-Quran,
dengan sombong mereka bertanya, ‘Siapakah yang lebih pandai membaca al-Quran daripada
kita ?’”. Kemudian baginda berpaling kepada para sahabat dan bertanya, “Apakah
kamu semua melihat kebajikan pada mereka?”. Para sahabat menjawab, “Tidak!”.
Baginda bersabda, “Mereka itu adalah sebahagian dari kamu (keturunan sahabat).
Mereka adalah dari umat ini (umat Muhammad). Mereka itulah yang akan menjadi
bahan bakar Neraka”.
Batu yang
menjadi bahan bakar Neraka itu ialah ‘belerang’. Allah menciptakannya disisiNya
menurut yang dikehendaki Nya, sebab jika dibandingkan dengan batu-batu yang
ada, batu belerang ini memiliki lima kelebihan untuk menyeksa. Iaitu, ia cepat
menyala, bmanerbau busuk, banyak asapnya, punya daya lekat yang kuat pada tubuh
dan daya panasnya sangat luar biasa.
Ada pula ahli
tafsir yang berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan batu itu adalah
patung-patung atau berhala-berhala orang-orang kafir yang disembah selain dari
Allah SWT. Maka batu-batu ini menjadi makanan (bahan bakar) Jahanam. Firman
Allah didalam surah al-Ambiya ayat 98, mafhumnya;
“Sesungguhnya kamu dan apa-apa yang kamu sembah,
selain Allah, menjadi kayu api Neraka Jahanam. Kamu mesti masuk kedalamnya”.
Maksud ayat
diatas tadi adalah menjadi bahan bakar Jahanam. Berdasarkan pekara ini, maka
takwil atau tafsir yang pertama ialah manusia dan batu adalah bahan bakar
Neraka. Kemudian didalam tafsir yang kedua pula ialah manusia itu akan diseksa
di Neraka bersama batu-batu. Telah disebut didalam sebuah hadis, Nabi saw
bersabda, “Semua yang menganggu itu ada didalam Neraka”.
Tetapi tafsir
itu mengandungi dua kemungkinan, pertama, segala sesuatu yang menggangu manusia
didunia akan diseksa Allah diakhirat nanti dengan azab api Neraka. Kedua, semua
yag menggangu manusia didunia seperti binatang buas, serigala atau setangga dan
lain-lain, baginya akan berada di Neraka. Mereka disediakan untuk menghukum
penghuni Neraka.
Ada
sesetengah ulama tafsir yang berpendapat bahawa Neraka yang khusus bagi batu
itu adalah Neraka yang khusus bagi orang-orang kafir saja... waalahua’lam.
BAB 100: BADAN ORANG KAFIR
MEMBESAR SESUAI DENGAN TINGKAT KEKEFIRAN MEREKA DAN BAHAGIAN SEKSAAN KEPADA
ORANG MUKMIN YANG DURHAKA.
Diriwayatkan
oleh Muslim dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Gusi atau taring
orang kafir itu seperti gunung Uhud besarnya dan tebal kulitnya adalah seperti
perjalanan selama tiga hari dengan kenderaan yang cepat”.
Diriwayatkan
oleh Tirmidzi, dari Abu Hurairah bahawa Nabi saw bersabda, “Sesungguhnya tebal
kulit orang-orang kafir itu empat puluh dua hasta. Sesungguhnya gusinya seperti
gunung Uhud besarnya. Dan tempat duduknya dari Jahanam sejauh antara Mekah dan
Madinah”.
Berkata
Tirmidzi bahawa hadis ini hasan, sahih dan gharib dari al-A’masy. Dalam sebuah
riwayat disebut, “... pehanya seperti gunung Baidla’, dan tempat duduknya di
Neraka adalah sejauh perjalanan selama tiga hari seperti (jarak antara) desa
Rabdzah (hingga ke Madinah)”. Diriwayatkan oleh Tirmidzi dari Shalih budak
Tau’amah, dari Abu Hurairah, katanya hadis ini gharib, iaitu yang dimaksudkan
dengan kalimah Rabdzah ialah seperti jarak diantara Mekah dan Madinah.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Yunus, dari Sa’id Ibnu Musayyib, dari Abu Hurairah
bahawa ia berkata, “Pada hari kiamat nanti, gusi orang kafir itu lebih besar
daripada gunung Uhud. Mereka dibesarkan supaya Jahanam terisi penuh oleh mereka
dan supaya mereka merasakan azabnya”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Laits bin Sa’ad, dari Khalid bin Yazid, dari Sa’id bin
Abu Hilal, dari Sa’id al-Muqbari, dari Abu Hurairah bahawa ia berkata, “Gusi
orang kafir itu seperti gunung Uhud. Pehanya seperti gunung Baidla’.
Pinggangnya seperti gunung Warqan dan tempat duduknya dari Neraka seperti
tempat dudukku sekarang ini, hingga ke Mekah. Tebal kulitnya adalah tujuh puluh
hasta. Perutnya seperti gunung Izham”.
Warqan adalah
nama sebuah gunung di Madinah, seperti yang diriwayatkan oleh Abu Nu’aim, dari
Anas bin Malik bahawa Nabi saw bersabda, “Ketika Tuhannya menaiki gunung, maka
terciptalah enam gunung. Tiga gunung terletak di Mekah, iaitu gunung Tsaur,
gunung Tsabir dan gunung Hara’. Manakala tiga gunung lagi terletak di Madinah
iaitu gunung Uhud, gunung Warqan dan gunung Radhwa”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Sufyan bin Uyainah, dari Amr bin Dinar, dari Ubaid bin
Umair bahawa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya orang-orang kafir itu menyerit
lidahnya sejauh satu hingga dua farsakh (batu) dan dipijak-pijak oleh manusia”.
Diriwayatkan
oleh Muslim dari Samurah bin Jundub bahawa Nabi saw bersabda, “Diantara mereka
ada yang dibakar api setinggi mata kakinya. Diantara mereka hingga kelututnya.
Diantara mereka dibakar setinggi pinggangnya dan diantara mereka ada yang
dibakar setinggi tulang selangkanya”.
FAKTA:
Didalam bab
ini memberikan petunjuk kepada kamu semua bahawa kekufuran orang yang hanya
kufur sahaja berbeza dengan kekufuran orang yang juga zalim dan kekufuran orang
yang keras kepala dan durhaka. Sesungguhnya orang-orang kafir yang diazab di
Jahanam itu berbeza-beza, sebagaimana yang kita tahu dari keterangan al-Quran
dan as-sunnah. Kita diberitahu azab bagi orang-orang yang membunuh para nabi,
membunuh kaum muslimin dan membuat kerosakan diatas muka bumi ini sangat
berbeza dengan azab bagi orang-orang kafir yang berbuat baik kepada para nabi
dan kaum muslimin. Contohnya seperti Abu Talib ninda Nabi sendiri. Ia
dikeluarkan oleh Nabi saw dari tingkat Neraka yang paling bawah, kerana sewaktu
didunia dia sangat gigih membela dan melindungi baginda dari ancaman
orang-orang kafir musyrik Mekah.
Hadis Samurah
yang diriwayatkan oleh Muslim itu tadi berlaku bagi orang-orang kafir berdasarkan
cerita Abu Thalib. Tetapi juga boleh berlaku bagi orang-orang mukmin yang
diseksa. Allah hanya mematikan mereka seperti yang telah dikemukakan diatas.
Disebut
didalam sebuah hadis dari Ka’ab al-Ahbar, “Allah berfirman kepada Melaikat
penjaga Neraka, ‘Wahai Malik, tahanlah Neraka. Jangan sampai ia membakar lidah
mereka yang telah mereka gunakan untuk membaca al-Quran. Wahai Malik, katakan
kepada mereka supaya mereka menyeksa sesuai dengan amal-amal mereka’. Neraka
lebih tahu apa yang harus ia lakukan terhadap mereka daripada seorang ibu
terhadap anaknya. Maka diantara mereka ada yang ia seksa hanya separas mata
kaki. Diantara mereka ada yang dibakar separas lutut sahaja. Diantara mereka
ada yang dibakar separas pinggang saja. Dan ada pula yang ia bakar separas dada
saja”. Seterusnya hadis ini akan dibincangkan lagi nanti.
Al-Qatbi
didalam kitabnya bertajuk ‘Uyun al-Akhbar’ menurunkan sebuah hadis marfu dari
Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya ketika Allah selesai
memutuskan diantara makhluk Nya dan kebajikan-kebajikan seorang hamba itu lebih
banyak maka ia masuk Syurga. Jika kebajikan sama banyak dengan keburukan, maka
ia ditahan diatas sirat selama empat puluh tahun, kemudian setelah itu baru ia
masuk Syurga. Dan jika keburukan lebih banyak dari kebajikan, maka ia termasuk
golongan orang yang beriman yang harus masuk Neraka. Mereka diseksa didalam
Neraka menurut kadar amal-amal mereka. Diantara mereka ada yang dibakar api
Neraka separas mata kaki. Diantara mereka ada yang dibakar separas lutut dan
diantara mereka ada yang dibakar oleh api Neraka separas dadanya....”.
Membahaskan
hadis riwayat Muslim tentang maksud firman Allah,
“Dan bagi mereka darjat menurut apa yang telah mereka
kerjakan dan agar Allah mencukupkan bagi mereka (balasan) kerja-kerja mereka
sedang mereka tiada dirugikan”.
Al-Faqih Abu Bakar bin Barajan
mengatakan, “Menurut saya, orang-orang yang dimaksudkan oleh al-Quran dan hadis
ini adalah mereka yang mengesakan Allah. Sebab, orang kafir itu sama sekali
tidak akan dimaafkan oleh Neraka, kerana mereka telah berbuat kafir diatas
dunia, maka diakhirat dia akan diseksa oleh Neraka. Allah berfirman didalam
surah az-Zumar ayat 16 yang mafhumnya;
“Untuk mereka, dari atas mereka ada beberapa tingkat
dari api dan dibawah mereka ada beberapa tingkat (api pula). Dengan (seksa)
itulah Allah menakutkan hamba-hamba Nya. Hai hamba-hamba Ku, takutlah kepada Ku
“.
DNGiriwayatkan
oleh Ibnu Majah, dari al-Harits bin Aqisy bahawa Rasulullah bersanda,
“Sesungguhnya diantara umatku ada orang yang masuk Syurga lebih banyak dari
suku Mudhar dan diantara umatku ada orang yang diperbesarkan tubuh badannya
sehingga ia memenuhi salah satu sudutnya”.
BAB 101: BERATNYA SIKSAAN BAGI
ORANG-ORANG YANG SUKA BERBUAT MAKSIAT DIDUNIA.
Diriwayatkan
oleh Muslim, dari Abdullah bin Mas’ud bahawa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya
manusia yang paling keras diseksa adalah para pembuat patung”. Hadis serupa
juga diriwayatkan oleh Qasim bn Ashbagh dari Abdullah bin Mas’ud bahawa
Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya manusia yang paling keras diseksa pada hari
kiamat nanti adalah orang yang membunuh Nabi atau dibunuh oleh Nabi atau
petukang yang membuat patung”. (HR Ahmad dan Thabrani).
Diriwayatkan
oleh Abu Umar Abdul Barr, Ibnu Majah dan Ibnu Wahab sebuah hadis dari Abu
Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya manusia yang paling keras
diseksa pada hari kiamat kelak ialah seorang ulama yang ilmunya tidak diberi
kemanafaatan oleh Allah”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Wahab, dari Ibnu Zaid bahawa ia berkata, “Pada hari kiamat nanti
sesungguhnya para penghuni Neraka merasa amat terganggu oleh bau busuk kemaluan
orang-orang yang pernah melakukan zina”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Musa bin Ali bin Rabbah, dari ayahnya bahawa ia
berkata, “Ada tiga jenis manusia yang sangat menganggu dan menyakiti penghuni
Neraka. Pertama, orang-orang yang dikunci oleh tabut (peti) dari Neraka. Mereka
berasak-asak didasar Neraka Jahim. Suara hiruk-pikuk mereka yang kuat terdengar
oleh para penghuni Neraka yang lain sehingga sangat menganggu dan menyakitkan.
Para penghuni Neraka yang lain pun bertanya, ‘Mengapa kamu semua boleh bersama
kami disini?’ Mereka menjawab, ‘Kami adalah orang-orang yang sombong’”.
Kedua,
orang-orang yang perutnya terbelah dan usus mereka diseret kedalam Neraka.
Mereka ditanya oleh penghuni Neraka yang lain, “Mengapa kamu boleh berada
bersama kami disini?”. Mereka menjawab, “Kami dahulu suka merampas hak-hak
manusia dengan sumpah palsu kami dan kuasa serta kepercayaan yang ada pada
kami”.
Ketiga,
Orang-orang yang berjalan kehulu kehilir diantara Neraka Jahim dan Neraka
Hamim. Mereka tidak boleh tenang. Lalu mereka ditanya oleh penghuni Neraka yang
lain, ‘Mengapa kamu boleh berada bersama kami disini?’. Mereka menjawab, “Kami
dahulu suka mengadu domba diantara manusia”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari ismail bin Iyasy, dari Taghlab bin Muslim, dari Ayub
bin Basyir al-Ajali, dari Syafi bin Mati’ al-Ashbahi bahawa Rasulullah
bersabda, “Ada empat jenis manusia yang sangat menganggu dan menyakati penghuni
Neraka lain yang sudah dalam keadaan terseksa. Sambil berjalan kehulu kehilir
diantara Jahim dan Hamim, mereka keluh kesah. Para penghuni Neraka yang lain
saling bertanya ‘Apa halnya kepada mereka itu?’. Kenapa mereka menganggu dan
menyakiti kita yang sedang dalam keadaan derita seperti ini?’. Mereka adalah
orang yang dikunci dalam tabut dari bara, orang yang ditarek ususnya, orang
yang mengalir nanah dan barah dari mulutnya dan orang-orang yang memakan daging
mereka sendiri”.
Mereka
bertanya kepada orang yang dikunci didalam tabut bara, “Kenapa kamu sanggup
menganggu dan menyakiti kami yang sudah didalam keadaan yang sangat menderita
begini?” Mereka menjawab, “Ketika meninggal dunia dahulu aku masih punya hutang
yang masih belum dibayar”. Mereka bertanya kepada orang yang menarik ususnya,
“Kenapa kamu sanggup menganggu dan menyakiti kami yang sudah dalam keadaan yang
sangat derita ini?”. Dia menjawab, “Ketika didunia dahulu aku selalu
mengabaikan najis air kencingku”. Mereka juga bertanya kepada orang yang
mulutnya mengalir nanah bercampur darah. “Kenapa kamu sanggup menganggu dan
menyakiti kami yang sedang dalam keadaan menderita ini?”. Dia menjawab, “Dahulu
aku suka mendengar kalimah-kalimah kotor dan keji lalu aku sebarkan kemana-mana
dan aku juga suka menikmati cerita-cerita gosip yang liar lalu aku
sampai-sampaikan”. Mereka juga bertanya kepada orang yang memakan dagingnya
sendiri, “Mengapa kamu suka menganggu dan menyakati kami yang memang sedang
didalam derita seperti ini?”. Dia menjawab, “Dahulu aku suka mengumpat dan
mengadu domba kepada orang lain”.
Maksud yang
sama seperti yang dikemukakan dalam riwayat tadi, juga telah dikemukakan dalam
sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Samurah bin Jundub,
oleh hadis Ibnu Abbas, Abu Hurairah dab Ibnu Mas’ud dalam bab yang membasahkan
tentang seksa kubur. Juga oleh hadis Abu Hurairah tentang orang-orang yang
dibakar oleh Jahanam dan beberapa riwayat yang lain.
Sebagaimana
yang telah dikemukakan diatas tadi, jika seseorang berhutang kepada orang lain
untuk kegunaan membayar kepada keperluan yang sangat penting, dan bukannya
untuk dihambur kepada pembaziran atau kepada hal-hal yang tidak berguna, namun
sebelum sempat dia membayar hutang itu dia tiba-tiba meninggal dunia, maka Allah
tidak akan menahannya memasuki Syurga dan juga tidak menyeksanya. Bahkan, Allah
akan meminta kerelaan kepada mereka yang memberi hutang itu kepadanya. Sehingga
diharapkan mereka semua berada didalam rahmat dan kurniaNya. Ia berbeza kepada
mereka yang berhutang kerana maksiat, kemudian dia meninggal dunia tampa sempat
membayar hutangnya itu. Mereka ini Allah akan seksa secukupnya.
BAB 102: SEKSAAN BAGI ORANG
YANG MENYEKSA ORANG LAIN SEWAKTU DIDUNIA.
Diriwayatkan
oleh Abu Daud ath-Thayalisi, dari Sufyan bin Uyainah, dari Amr bin Dinar, dari
Ibnu Abu Najih, dari Khalid in Hakim, dari Khalid Ibnu Walid bahawa Rasulullah
bersabda, “Manusia yang paling keras diseksa dihari kiamat nanti adalah yang
paling keras menyeksa orang lain semasa didunia ini”.
Diriwayatkan
oleh Bukhari dalam kitabnya bertajuk ‘At-Tarikh’, dari Ali, dari Sufyan bin Amr
bin Dinar, dari Ibnu Abu Najih, dari Khalid bin Hakim bin Hizam bahawa ia
berkata, “Sesungguhnya Abu Ubaidah berhasil menawan seorang askar pasukan musuh
dari penduduk Armenia. Khalid Ibnu Walid berbicara dengannya agar askar itu
dibebaskan saja. Para sahabat yang lain bertanya, ‘Kamu akan menimbulkan
kemarahan Amir, Wahai Khalid?’. Khalid menjawab, ‘Aku tidak menginginkan
kemarahannya. Tetapi aku mendengar Nabi saw pernah bersabda, ‘Orang yang akan
diseksa paling hebat pada hari kiamat kelak ialah yang paling keras menyeksa
orang sewaktu didunia’”.
Hadis serupa
diriwayatkan oleh Muslim, dari Hisyam bin Hakim bin Hizam bahawa pada suatu
hari dia melihat beberapa orang rakyat jelata sedang dijemur ditengah terik
panas matahari. Dia bertanya kepada orang-orang sekeliling, “Kenapa dengan
mereka itu?”. Mereka menjawab, “Orang-orang itu tidak mahu membayar cukai
tanah”. Lalu dia berkata, “Perhatikanlah
baik-baik, aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, ‘Sesungguhnya Allah yang
Mahamulia lagi Mahaagung akan menyeksa orang-orang yang pernah menyeksa manusia
semasa didunia”.
BAB 103: SEKSAAN BAGI ORANG
YANG MENYURUH MENINGGALKAN KEMUNGKARAN, TETAPI DIA SENDIRI MELAKUKANNYA, JUGA BAGI
ORANG MUKMIN DERHAKA SERTA PENYOKONG KEZALIMAN YANG AKAN BERTUKAR MENJADI
ANJING DIAKHIRAT KELAK.
Diriwayatkan
oleh Bukhari dari Usamah bin Zaid bahawa ia pernah mendengar Rasulullah
bersabda, “Seseorang didatangkan, lalu dilemparkan kedalam Neraka. Disana ia
digiling seperti keladai yang menarek pengiling. Ia kemudian dikelilingi
penghuni Neraka lalu ditanya, “Wahai sifulan, bukankah kamu dahulu menyuruh
kami melakukan kebajikan dan mencegah dari kemungkaran?”. Dia menjawab, “Ya...
dahulu aku suka menyuruh pada yang makruf tetapi aku sendiri tidak mahu
melakukannya, dan dahulu juga aku suka mencegah kepada kemungkaran tetapi aku
sendiri melakukannya”.
Hadis yang
serupa juga diriwayatkan oleh Muslim, juga dari Usamah bin Zaid bahawa
Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat kelak seseorang didatangkan lalu
dilempar kedalam Neraka. Usus perutnya terburai diNeraka. Lalu dia
berpusing-pusing seperti keladai yang memutar penggiling. Para penghuni Neraka
mengerumuninya. Meraka bertanya, ‘Wahai sifulan bin sifulan, kenapa dengan
kamu?. Bukankah dahulu kamu suka menyuruh kepada amal makruf dan mencegah
kepada kemungkaran?’. Ia menjawab, ‘Benar !, dahulu memang aku suka menyuruh
kepada amal makruf tetapi aku sendiri tidak melakukannya, dan aku memang suka
mencegah kemungkaran tetapi aku sendiri melanggarnya’”.
Diriwayatkan
oleh al-Hafiz Abu Nu’aim sebuah hadis
dari Malik bin Dinar, dari Tsumamah, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah
bersabda, “Pada malam Isra, aku melihat
satu kaum yang mengunting bibir mereka dengan alat penggunting dari api.
Setelah tergunting, bibir mereka kembali lagi seperti semula. Aku bertanya,
‘Wahai Jibril, siapakah mereka itu?’. Jibril menjawab, ‘Mereka itu adalah para
mubaligh (ulama) dari umatmu. Mereka suka memberi nasihat tetapi tidak mahu
melakukannya. Mereka suka membaca al-Quran tetapi tidak mahu mengamalkan isi
kandungnya’”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Hammad bin Maslamah, dari Ali bin Zaid, dari Anas bin
Malik bahawa Rasulullah bersabda, “Pada malam Isra aku melihat satu kaum yang
mengunting bibir mereka dengan alat penggunting dari api. Lalu aku bertanya,
‘Siapa kah mereka, wahai Jibril ?’. Jibril menjawab, ‘Mereka ialah para ahli
pidato (bersyarah) yang tergolong diantara orang-orang suka menyuruh manusia
melakukan kebajikan, tetapi mereka melupakan diri sendiri, padahal mereka rajin
membaca al-Quran’”.
Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak, dari Sufyan, dari Ismail, dari asy-Syu’bi bahawa ia berkata,
“Sekumpulan penghuni Syurga mengawasi sekumpulan penghuni Neraka. Mereka bertanya,
‘Apa yang membuat kamu masuk Neraka?. Sedangkan kami dimasukkan kedalam Syurga
atas didikkan yang telah kamu beri dahulu?’. Penghuni Neraka itu menjawab,
‘Kami dahulu hanya boleh menyuruh kamu berbuat kebajikan, tetapi kami sendiri
tidak mahu melakukannya’”.
Diriwayatkan
oleh al-Hafiz Abu Nu’aim, dari Muhammad bin Ahmad bin Hambal, dari Sayyar bin
Hatim, dari Ja’far bin Sulaiman, dari Tsabit, dari Anas bin Malik bahawa
Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya pada hari kiamat kelak Allah memaafkan orang-orang
yang buta huruf, tidak seperti Dia memaafkan para ulama”. Hadis ini gharib yang
hanya diriwayatkan oleh Sayyar, dari Ja’far sendirian. Saya (Imam al-Qurthubi)
hanya menulisnya dari hadis Ahmad bin Hambal.
Diriwayatkan
oleh Abu Nu’aim, dari Ahmad bin Ishak bin Hamzah, dari Muhammad bin Alusy Ibnu
Husain al-Jurjani, dari Ali Ibnu Mutsanna, dari Ya’qub bin Khalifah alias Abu
Yusuf al-A’sya, dari Muhammad bin Muslim ath-Tha’ifi, dari Ibrahim bin
Maisarah, dari Thawus, dari Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah bersabda, “Polis atau Penguatkuasa
yang membantu kezaliman kelak akan menjadi anjing Neraka”. Hadis ini gharib
kerana hanya diriwayatkan sendiri oleh Muhammad bin Salim ath-Tha’ifi, dari
Ibrahim bin Maisarah dan Thawus.
FAKTA I:
Menurut
sebahagian ulama. Orang yang paling rugi pada hari kiamat ada tiga jenis;
Pertama,
seorang tuan yang memiliki budak hamba. Ia mengajarkan budak itu dengan
ilmu-ilmu syariat Islam sehingga ia menjadi seorang budak yang taat dan
berakhlak mulia, tetapi tuannya itu tetap durhaka. Pada hari kiamat nanti,
budak hamba itu disuruh masuk Syurga, semantara tuannya diiringi ke Neraka.
Saat itu dia sangat menyesal dan berkata, “Aduhai, ruginya aku dan senangnya
dia. Kenapa budakku yang bahagia dan aku pula derita”. Malaikat pengiring berkata,
“Ia adalah kerana dia berakhlak mulia, tetapi kamu tidak. Dia menjadi budak
yang baik, tetapi kamu menjadi manusia yang jahat”.
Kedua,
seseorang yang berkerja keras mengumpul harta dunia, tetapi dia tetap durhaka
kepada Allah. Setelah dia meninggal dunia, hartanya itu jatuh ketangan
waris-warisnya yang kemudian membelanjakan untuk kebajikan dan ketaatan. Pada
hari kiamat kelak, ahli waris-warisnya disuruh masuk Syurga sedangkan ia
diiringi masuk kedalam Neraka. Disaat itulah timbul rasa yang amat menyesal dan
berkata, ‘Aduhai !, ruginya aku dan senangnya mereka !, mengapakah
harta-hartaku tidak dapat menolongku diwaktu ini?’. Malaikat yang mengurus
keadaan pula menjawab, ‘Itu adalh kerana mereka mahu taat kepada Allah,
sedangkan kamu lalai dengan dunia. Mereka menggunakan harta-harta yang mereka
warisi darimu untuk mendapat redha Allah, sedangkan kamu lalai dengan hartamu
kepada maksiat. Akibatnya, merekalah yang mendapat bahagia sedangkan kamu
menderita’”.
Ketiga,
seseorang yang mengajar dan memberi nasihat kepada ugikaumnya. Mereka semua
mengerjakan dan mengamalkan apa yang disuruh olehnya. Semantara dia sendiri
tidak melakukannya. Pada hari kiamat nanti, mereka semua disuruh masuk Syurga
sedangkan dia diiringi masuk kedalam Neraka. Dia sangat menyesal dan berkata,
“Aduhai !, ruginya aku dan senangnya mereka, bukankah kerana ilmuku mereka
beroleh kesenangan. Kenapa aku yang beroleh azab?”. Malaikat yang mengurus
keadaannya menjawab, “ Ini adalah kerana mereka mengamalkan apa yang kamu
ajarkan, sedangkan kamu tidak mengamalkan apa yang kamu ajarkan. Itulah
sebabnya mereka beroleh kesenangan, sedangkan kamu beroleh penderitaan”.
Demikianlah apa yang dikatakan oleh Abu Far’ Ibnu Jauzi.
FAKTA II:
Ibrahim
an-Nakh’i mengatakan, “Terus terang bahawa aku tidak berapa menyukai pada kisah
didalam tiga ayat ini. Iaitu firman Allah didalam surah al-Bakarah ayat 44,
mafhumnya;
“Adakah patut kamu menyuruh manusia berbuat kebaikkan
dan kamu melupakan dirimu sendiri, sedangkan kamu membaca Kitab (al-Quran).
Tidakkah kamu memikirkan?”.
Kemudian
firman Allah didalam surah ash-Shaaf ayat 2 dan 3, yang mafhumnya;
“Hai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu
mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?. Amat besar kebencian disisi
Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat”.
Dan firman
Allah didalam surah Hud ayat 88, mafhumnya;
“Berkata Syu’ib: Hai kaumku! Apakah kamu fikirkan,
jika aku diatas keterangan dari Tuhanku, dan Dia memberiku rezeki yang baik.
Aku tidak hendak menyalahi kamu tentang apa yang aku larang kamu daripadanya.
Aku tidak menghendaki, selain perbaikkan, sekadar tenagaku dan tiadalah
taufikku, melainkan dengan Allah. Kepada Nya aku bertawakal dan kepada Nya aku
kembali”.
Pada pendapat
saya (Imam al-Qurthubi), lafas firman dari ayat-ayat diatas tadi, disamping
hadis-hadis yang telah saya kemukakan sebelumnya adalah merupakan petunjuk
bahawa hukuman bagi orang-orang yang melanggar ‘amal makruf nahi mungkar’
padahal dia sendiri mengatahuinya. Orang-orang seperti ini sama halnya memperlekeh
kehormatan-kehormatan Allah dan mengabaikan hukum-hukum Nya. Ia samalah seperti
orang yang berilmu tetapi ilmunya tidak bermanafaat.
Padahal
Rasulullah telah bersabda, “Pada hari kiamat nanti, manusia yang diseksa paling
pedih ialah orang yang berilmu tetapi ilmunya tidak memberi manafaat oleh
Allah”.
Diriwayatkan
oleh Abu Umamah bahawa Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya orang-orang yang
menyuruh mengerjakan kebajikan tetapi melupakan diri mereka sendiri, kelak usus
mereka akan ditarek keNeraka Jahanam. Lalu mereka bertanya, ‘Siapa kamu?’.
Mereka menjawab. ‘Kami adalah orang-orang yang menyuruh manusia mengerjakan
kebajikan tetapi melupakan diri kami sendiri”.
Diriwayatkan
oleh Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah bersabda, “Aku melihat Amr bin Luhay
(kafir musrikin Mekah) sedang ditarek usus perutnya di Neraka, dan ia adalah
orang pertama yang membuat peraturan membebaskan unta dari pemiliknya untuk
berhala sha’ib (merampas unta untuk dibuat korban kepada berhala)”.
Sebagaimana
yang telah disebutkan didalam riwayat hadis Abu Sa’id al-Khudri bahawa diantara
penghuni Neraka ada yang dimasukkan kedalam Neraka dan terus saja diazab tampa
pernah mati lagi. Hadis ini ternayata bercanggah dengan hadis yang menerangkan
tentang orang-orang muknin yang derhaka. Lalu bagaimanakah hendak kita
berkompromi atau mengambil jalan tengah dalam permasaalahan ini?.
Menurut saya
(Imam al-Qurthubi), kedua-dua hadis itu boleh saja kita kompromikan atau kita
ambil jalan tengah baginya. Penghuni Neraka yang asli seperti yang disebut
didalam firman Allah didalam surah an-Nisa ayat 56, mafhumnya;
“...Setiap masak (hangus terbakar) kulit mereka, Kami
tukar dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab...”
Menurut
al-Hasan, dalam sehari kulit mereka yang kafir dibakar sampai hangus sebanyak tujuh
puluh kali oleh api Neraka. Berbeza dengan orang-orang mukmin yang durhaka.
Mereka sememangnya diseksa, tetapi setelah itu mereka akan mati.
Dan berkenaan
berapa lama masa mereka diseksa adalah tergantung kepada tingkat kedurhakaan
dan dosa yang mereka lakukan. Ada yang mengatakan bahawa orang-orang mukmin
yang derhaka, ketika mereka diseksa akan juga merasa kesakitannya. Hanya kadar
rasa sakit itu adalah lebih kurang sedikit jika hendak dibandingkan dengan
kesakitan yang dialami oleh orang-orang kafir yang diseksa hidup-hidup. Dalil
bagi pekara ini adalah firman Allah didalam surah al-Mu’min ayat 45 dan 46,
mahfumnya;
“...sedang keluarga Firaun ditimpa oleh sejahat-jahat
seksa. Neraka didatangkan kepada mereka pagi-pagi dan petang-petang (didalam
mati mereka), dan pada hari kiamat dikatakan: Masukkanlah keluarga Firaun
kedalam seksa yang sekeras-kerasnya”.
Allah memberitahu
bahawa seksa yang mereka alami ketika dibangkitkan kembali dihari kiamat kelak
adalah lebih hebat dan keras jika dibandingkan dengan seksa yang mereka alami
sewaktu dialam berzah atau alam kematian.
Dalil yang
lain adalah dari sebuah hadis riwayat al-Barra’ bin Azib yang menceritakan
tenang ucapan orang-orang kafir kepada Allah, “Ya Tuhan, jangan terjadi kiamat
dahulu... jangan terjadi kiamat dahulu... jangan terjadi kiamat dahulu”. Mereka
berkata seumpama itu kerana mereka tahu bahawa azab hari kiamat itu adalah
sangat pedih dan dahsyat sekali. Mungkin seksa yang dialami oleh ahli pidato
dikala itu adalah seksa sewaktu didalam kuburan. Tetapi, sabda Nabi saw yang
telah diriwayatkan oleh Usamah bin Zaid tidak pula menjelaskan perkara itu...
atau mungkin juga mereka diseksa dengan keras kerana ucapan-ucapan mereka yang
berbeza dengan perbuatan mereka. Kita berlindung kepada Allah dari semua pekara
itu...amin.
Sekian dahulu
buat waktu ini, kelak akan disambung lagi berkenaan azab-azab Neraka yang lain
dibab-bab yang akan datang, Insyallah.
Wabillahi
Taufiq Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Sekian,
Atok zamany.