Monday, March 30, 2020

BID'AH


Bismillahirahamanirahim,


Bid'ah

Dalam Islam , bid'ah ( bahasa Arab : بدعة ; Bahasa Inggeris: inovasi ) merujuk kepada inovasi dalam perkara agama.  Secara linguistik istilah ini bermaksud "inovasi, pembaharuan, kebaruan, doktrin bidaah , bidah ".

Dalam kesusasteraan bahasa Arab klasik ( adab ), ia telah digunakan sebagai satu bentuk pujian untuk komposisi yang luar biasa dari prosa dan puisi

Dalam Sunni atau Alhi sunah wal Jemaah Islam

Pada awal sejarah Islam, bid'ah dirujuk terutamanya kepada doktrin heterodoks. Dalam undang-undang Islam, apabila digunakan tanpa kelayakan, bid'ah menandakan sebarang perkara baru yang dicipta tanpa preseden dan bertentangan dengan Quran dan Sunnah .

Para ulama umumnya telah membahagikan bid'ah menjadi dua jenis: inovasi dalam perkara duniawi dan inovasi dalam perkara agama. Sesetengah telah membahagikan bid'ah ke dalam inovasi yang sah dan menyalahi undang-undang, butiran yang dibincangkan di bawah.

Memperkenalkan dan bertindak atas bid'ah dalam perkara keagamaan adalah dosa dan dianggap sebagai salah satu ciri utama dalam Islam yang wajib segera berhenti dan bertaubat.

Dalam perkara-perkara duniawi

Para ulama Sunni telah membahagikan bid'ah dalam perkara duniawi kepada dua jenis:
Inovasi yang baik seperti menggunakan teknologi untuk menyebarkan kepercayaan Islam.

Inovasi yang sememangnya jahat - ini dilarang di bawah undang-undang Islam. Contoh-contoh bid'ah jenis ini termasuk alkohol, atau, pada zaman moden, penemuan dan sintesis minuman keras baru.

Dalam perkara agama
Pandangan tradisional
Ada beberapa definisi bid'ah yang berbeza .

Inovasi (pembaharuan) yang baik dan buruk:

Bid'ah Say'iah , "sesuatu yang baru" yang "menentang al-Quran dan Sunnah" atau "terhadap Islam" ( Ibn Hajar al-Asqalani dan Ibn Qayyim al-Jawziyya ) atau " Syariah ( Undang-undang Islam) "(Muhammad Ramzaan), atau menghapus sunnah atau wajib dan dilarang.

Bid'ah Hasana , perkara baru yang tidak menentang Syariah (menurut para ulama seperti Muhammad ash-Shawkani, Al-Nawawi Ibn Hajar al-Asqalani, Ibn Manzur , Al-Raghib al-Isfahani dan Badr al-Din al-Ayni ). Contoh Bid'ah Hasana adalah perkembangan kajian Hadis , Fiqh , Tafsir , yang tidak wujud pada zaman Nabi Muhammad (Al-Nawawi).

"Melakukan perbuatan yang melampaui Allah ta'ala dan utusannya" Muhammad. ( Muhammad ibn Isa at-Tirmidhi ).

"perkara baru yang tidak mempunyai asas dalam Al-Qur'an atau Sunnah" ( Ibn Rajab ).
bid'ah selalu buruk tetapi jika sesuatu yang baru mempunyai asal-usul dalam Al-Qur'an dan Sunnah ia disebut Bid'ah, ( Ibn Taymiyyah ).

Pandangan terhadap bid'ah

Ayat Al - Quran : "Pada hari ini Aku telah menyempurnakan agama kamu untuk kamu, telah melimpahkan nikmat kepadaku, dan telah memilih bagimu Islam sebagai agamamu." ( Quran  5: 3 ), 

Dipertimbangkan oleh sekurang-kurangnya beberapa muslim untuk menentang bid'ah dalam agama. The Sunnah mempunyai banyak lagi larangan terhadap inovasi dalam agama.

Ali ibn Abu Talib , dari Rashidun ( khalifah yang dibimbing dengan betul ), berkata; 

"Dia yang berinovasi atau memberi perlindungan kepada seorang inovator, ada kutukan Allah dan malaikat - Nya dan seluruh umat manusia atasnya."  Abdullah bin Umar berkata: "Setiap inovasi adalah kesesatan, walaupun orang melihatnya sebagai sesuatu yang baik."

Abd Allah ibn Abbas , sahabat Nabi dan ulama Islam awal juga berkata: "Sesungguhnya perkara paling menjijikkan kepada Allah adalah inovasi."  Sufyan al-Thawri , seorang tabi'i ulama Islam , Hafiz dan ahli undang-undang , menyebut: "Inovasi adalah lebih dicintai iblis daripada dosa, kerana dosa itu boleh bertaubat untuk tetapi inovasi tidak bertaubat untuk." Dia juga berkata, "Barangsiapa yang mendengarkan seorang inovator telah meninggalkan perlindungan Allah dan dipercayakan dengan inovasi."

Seseorang pernah menghantar salaam kepada Abdullah bin Umar yang menjawab: "Saya tidak menerima salaamnya, kerana orang ini telah membuat inovasi dengan menjadi Qadariyah (A mazhab yang tidak percaya kepada takdir.")

Al-Fuḍayl ibn'Iyāḍ dikatakan berkata: "Saya bertemu dengan orang-orang yang terbaik, semuanya Salafi dan mereka melarang mengiringi orang-orang inovasi." Hasan al-Basri menyebut: "Jangan duduk dengan orang-orang inovasi dan keinginan, tidak berhujah dengan mereka, atau tidak mendengarkan mereka".  Ibraaheem ibn Maysarah menyebut: "Barangsiapa yang menghormati seorang inovator telah membantu dalam pemusnahan Islam."

Al-Hasan ibn 'Ali al-Barbahari menyebut: "Para inovator adalah seperti kalajengking, mereka mengebumikan kepala dan mayat mereka di dalam pasir dan meninggalkan ekor mereka, apabila mereka mendapat peluang yang menyengat, sama dengan para inovator yang menyembunyikan diri di antara mereka orang-orang, apabila mereka mampu, mereka melakukan apa yang mereka inginkan. " Abu Haatim berkata: "Tanda orang-orang inovasi adalah pertempuran mereka terhadap orang-orang Narrations."  Abu 'Uthmaan as-Saaboonee berkata: "Tanda-tanda orang-orang inovasi jelas dan jelas. Yang paling jelas dari tanda-tanda mereka adalah permusuhan yang berat bagi mereka yang membawa laporan Nabi."

Pelbagai pandangan membezakan bid'ah yang baik dan buruk

Jabir ibn Abd Allah meriwayatkan "... Rasulullah bersabda: Dia yang memperkenalkan beberapa amalan yang baik dalam Islam yang diikuti selepas dia (oleh orang-orang) dia akan mendapat pahala seperti orang yang mengikutinya, tanpa ganjarannya berkurang Dan sesiapa yang memperkenalkan beberapa kejahatan dalam Islam yang telah diikuti kemudian (oleh orang lain), dia dikehendaki menanggung beban seperti orang yang mengikutinya (amalan jahat) tanpa mereka berkurang dalam apa-apa cara.

Anas bin Malik berkata, "Saya mendengar Nabi berkata: 'Bangsa saya tidak akan bersatu dengan kesesatan, jadi jika kamu melihat mereka berbeza, ikut majoriti besar.'"

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yang berdoa pada waktu malam sepanjang bulan Ramadhan dari Iman yang ikhlas dan mengharapkan balasan dari Allah, maka semua dosa-dosa sebelumnya akan diampuni." 

Selepas kematian Nabi, orang-orang terus memelihara bahawa (iaitu Nawafil ditawarkan secara individu, bukan berjemaah), dan ia tetap seperti ketika Khalifah Abu Bakr dan pada zaman awal khalifah Umar ibn Al-Khattab . Semasa Ramadan apabila melihat orang berdoa dalam pelbagai kumpulan, Umar memerintahkan Ubay ibn Ka'buntuk memimpin orang dalam doa jemaah. Mengenai Umar ini berkata: 'Apa yang Bida yang sangat baik (iaitu inovasi dalam agama pada waktu itu dari masa sebelumnya) ini; tetapi doa yang mereka tidak lakukan, tetapi tidur pada waktunya adalah lebih baik daripada yang mereka persembahan. '

Salman al-Farsi meriwayatkan bahawa Nabi telah ditanya, oleh beberapa sahabat, tentang keizinan dan larangan barang-barang tertentu, dia menyatakan "Halal adalah yang Allah telah menjadikan Halal dalam kitabnya, Haram adalah yang Allah telah menjadikan Haram dalam Buku beliau dan tentang apa yang dia telah diam adalah semua diampuni. "

Abu Hurairah menceritakan pada waktu doa Fajr Rasulullah bertanya Bilal ibn al-Harith , "Beritahu saya tentang perbuatan terbaik yang kamu lakukan setelah memeluk Islam, kerana saya mendengar jejak langkah kamu di hadapan saya di Syurga." Bilal menjawab, "Saya tidak melakukan apa-apa yang perlu disebutkan kecuali apabila saya melakukan wabak siang atau malam, saya berdoa selepas wafat itu sebanyak yang ditulis untuk saya." Ibn Hajar al-Asqalani berkata dalam Fath al-Bari bahawa "hadis menunjukkan bahawa dibenarkan untuk menggunakan pemikiran peribadi (ijtihad) dalam memilih waktu untuk ibadah, bagi Bilal mencapai kesimpulan yang disebutkan oleh kesimpulannya sendiri dan Nabi (Allah memberkati dia dan memberinya kedamaian) mengesahkannya di dalamnya. "Khubyab bin Adi meminta untuk berdoa dua rakaat sebelum disempurnakan oleh para penyembah berhala di Makkah, dan karenanya yang pertama menubuhkan sunnah dua rakaat bagi mereka yang bersabar untuk mati.

Rifaa ibn Rafi meriwayatkan: Ketika kami berdoa di belakang Nabi dan dia mengangkat kepalanya dari tunduk dan berkata, "Allah mendengar siapa yang memuji-Nya." Seorang lelaki di belakangnya berkata, "Ya Tuhan kami, Engkau adalah pujian, Apabila dia bangkit untuk pergi, Nabi bertanya siapa yang mengatakannya, dan ketika lelaki itu menjawab bahawa dia itu, Nabi berkata, "Saya melihat tiga puluh ganjil malaikat yang berusaha untuk menjadi orang yang menulisnya."  Ibn Hajar al-Asqalani mengulas di Fath al-Bari bahawa hadith "menunjukkan permulaan permulaan ungkapan baru dhikrdalam doa yang lain daripada yang berkaitan melalui teks hadith (walaupun ini masih dilaporkan dalam hadith), selagi mereka tidak bercanggah dengan yang disampaikan oleh hadith. Sudah jelas bahawa ini adalah kerana di atas adalah peningkatan semata-mata dan addendum untuk tahu, sunna dhikr . "

Imam Shafi'i memberikan nasihat berikut, "Sebuah inovasi yang bertentangan dengan Al-Qur'an, Sunnah, Athar atau Ijma adalah bid'ah bid'ah: jika ada sesuatu yang baru diperkenalkan yang tidak jahat itu sendiri dan tidak bertentangan dengan pihak berwajib yang disebutkan di atas kehidupan, maka itu adalah bid'ah yang tidak dapat disanjung, tanpa bencana. " Ini boleh menyimpulkan bid'a atau teknologi dunia.

Wacana moden

Kriteria yang memenuhi syarat tertentu sebagai bid'ah dalam agama adalah perdebatan antara para sarjana Sunni. Ulama yang beragama dengan sekte Salafi dan Wahhabi berhujah untuk definisi yang eksklusif, yang melibatkan apa-apa yang tidak secara khusus dilakukan atau disahkan oleh Nabi.

Para pengamal Sufi , sebaliknya, berhujah untuk definisi yang menyeluruh dan menyeluruh. Umar Faruq Abd-Allah menulis:

[B] id'a boleh mengambil pelbagai warna makna. Apabila digunakan tanpa kata sifat yang sesuai, ia cenderung untuk mengutuk, contohnya, dalam pernyataan, "bid'a mesti dielakkan" Namun, bid'a tidak selalu sesuatu yang buruk. Dalam konteks tertentu, terutamanya apabila diklasifikasikan oleh kata sifat, bid'a dapat meliputi berbagai makna dari apa yang patut dipuji untuk apa yang benar-benar salah, sebagai contoh, dalam caliph'Umar pernyataan di bawah, "apa bid'a yang sangat baik ini!"
Umar Faruq Abd-Allah, Inovasi dan Kreativiti dalam Islam

Dalam Syiah

Menurut Syiah , definisi bid'ah adalah sesuatu yang diperkenalkan kepada Islam sebagai fard (wajib), mustahabb (disarankan), halal (netral), makruh ( haram ) atau haram(dilarang) yang bertentangan dengan Al-Quran atau hadis. Mana-mana amalan baik baru yang diperkenalkan yang tidak bertentangan dengan Al-Quran atau hadis adalah dibenarkan. Walau bagaimanapun, tidak dibenarkan mengatakan bahawa amalan baik baru (yang tidak bertentangan dengan Al-Quran atau hadith) adalah wajib, sangat disyorkan atau "sunnah" yang sesuai. Oleh itu, sikap Shi'a mencerminkan tubuh ulama Sunni yang memberi gambaran "bid'ah hasana". Sebagai peraturan umum dalam perundangan Syi'ah, apa-apa adalah dibenarkan kecuali apa pun yang dilarang melalui wahyu ilahi (iaitu Al-Quran atau hadis).
Tetapi kemudian menjadi taksub dan extrim dalam bantahan kepada puak suni dan berlebih-lebihan dalam hal bid’ah ini hingga mengkafirkan kaum suni yg melakukan upucara yg mereka anggap bid’ah seperti perbuatan orang melayu yg mengamalkan bacaan surah Yasin, membuat kenduri Tahlil, menyambuat Maulud Nabi dll. Inilah yang menjadi pertikaian sepanjang zaman antara dua puak ini. Terutama hadis yang dikatakan oleh Saidina Omar alKhatab ra berkenaan solat sunat Terawih. Dek kerana orang-orang Syiah sangat membenci Saidina Omar ra, maka mereka mengharamkan dan mengkafirkan sesiapa yang melakukan solat sunat Terawih. Begitu juga hadis peninggalan Isteri Nabi Siti Aisah dan juga Saidina Abu Bakar. 

Didalam atikal kali ini kita mahu rungkai permasaalah diantara fahaman berkenaan bid’ah ini secara jelas. Saya bukan mahu membenarkan apa yang difahami oleh kaum Syiah, tetapi menjelaskan dari sudut pandangan kaum ahli sunah wal Jemaah.

Pertikaian

Walaupun pemahaman umum tentang perbezaan pendapat ilmiah ( ikhtilaf ), tanggapan inovasi yang sah adalah isu polarisasi di dunia Islam. Contoh praktikal ini adalah perdebatan mengenai permasalahan mawlid atau peringatan ulang tahun Muhammad atau Maulud Nabi. Semua cendekiawan bersetuju bahawa perayaan seperti itu tidak wujud dalam sejarah awal Islam, namun perayaan-perayaan yang tidak sah adalah unsur yang sama dalam masyarakat Islam di seluruh dunia. Walau begitu, para ulama Sunni dibahagikan antara kutukan yang tidak bersyarat tegas  dan penerimaan bersyarat  perayaan itu dengan bekas yang menegaskan ia adalah bid'ah dan dengan itu secara automatik menyalahi undang-undang, sementara yang terakhir berpendapat ia tetap adalah konteks yang dibenarkan.

Sejarah sejarawan Sadakat Kadri telah memperhatikan perubahan sepanjang masa dalam apa yang dianggap bid'ah.

Hadis tidak ditulis hingga abad ke-9, sekurang-kurangnya sebahagiannya kerana "ahli tradisi seperti Ibnu Hanbal menganggap sastera manusia sebagai inovasi yang tidak suci."  Tafsiran ini berubah walaupun untuk ahli undang-undang yang sangat konservatif seperti Ibn Taymiyyah yang menulis berpuluh-puluh buku. Ibn Taymiyyah bagaimanapun menganggap matematika, bidah, bentuk pengetahuan palsu yang "tidak membawa kesempurnaan kepada jiwa manusia, atau menyelamatkan manusia dari penolakan Tuhan, atau membawa dia ke kehidupan yang bahagia", dan melarang penggunaannya dalam menentukan permulaan bulan lunar.  Wahhabis sangat konservatif membolehkan siaran televisyen tetapi Deobandi India melarang pengikut mereka daripada menontonnya, tetapi menggunakan ciptaan yang lebih terkini di internet untuk mengeluarkan fatwa.

Secara tradisional yang meninggal dunia akibat wabak dan yang tidak dijelaskan sebagai kehendak Tuhan berdasarkan hadith al-Bukhari, tetapi mengkaji kemajuan Kematian Hitam ( wabak bubonic ) pada abad ke-14, ulama Ibn al-Khatib menyatakan mereka yang meninggal dunia mengalami wabak yang ditularkan kepada mereka dari "pakaian, kapal, cincin telinga; ... orang ... oleh jangkitan pelabuhan laut yang sihat dengan ketibaan dari tanah yang dijangkiti" di mana individu terpencil adalah imun.  Dalam Muqaddimah, Ibn Khaldun membela sains perubatan daripada cadangan bahawa ia adalah inovasi yang akan menentang Sunnah. "Ubat yang disebut dalam tradisi agama ... sama sekali bukan sebahagian daripada wahyu ilahi." Itu hanyalah sebahagian dari "adat Arab dan kebetulan disebutkan berkaitan dengan keadaan Nabi, seperti hal-hal lain yang lazim dalam generasinya." Tetapi "tidak disebutkan untuk menyiratkan bahawa ditetapkan oleh undang-undang agama."

Dalam Kitab Al-Ghazali beliau melihat bahawa banyak fenomena yang pernah difikirkan bid'ah telah menjadi walaupun tidak sah.

Amalan yang diterima pada masa kita adalah menghias dan memberi masjid, dan membelanjakan sejumlah besar wang untuk pembinaan hiasan dan karpet halus yang kemudian dianggap sebagai inovasi. Ini diperkenalkan oleh jemaah haji, kerana orang Islam awal jarang meletakkan apa-apa di atas tanah semasa solat. Begitu juga perdebatan dan perdebatan antara murid-murid yang paling dihormati pada hari itu dan bernombor di antara karya-karya terbaik (qarubat): walau bagaimanapun, mereka berada di kalangan tabu pada masa para Sahabat. Begitu juga dengan cara mengucapkan (talhiri) Al-Quran dan panggilan solat, berlebihan dalam hal-hal kebersihan dan menjadi lebih cerdik dalam hal-hal kesucian upacara, pakaian pemerintah yang najis di atas tanah-tanah kecil dan jauh, dan, di pada masa yang sama.

Beliau menyeru Hudhayfah ibn al-Yaman dengan bersahaja : "Aneh seperti yang mungkin kelihatan, amalan yang diterima hari ini adalah pantang larang hari yang berlalu. ... Dan tabau hari ini adalah amalan yang diterima hari yang akan datang."

Definisi Bid‘ah Mengikut Ahlul Sunnah wal Jamaah

Tulisan ini terbahagi kepada dua bahagian:

I. Definisi Bid‘ah oleh Imam al-Shafi’e (ra).
II. Pembahagian Bid‘ah di kalangan Ahlul Sunnah wal Jamaah dan selainnya.

Definisi Bid‘ah Mengikut Imam Shafi’e:

Sumbangan besar Imâm al-Shâfi`î (ra) dalam ilmu Usul al-Fiqh ialah pembahagian beliau terhadap makna ‘perkara baharu’ (al-bid‘ah) dan ‘perkara baharu yang diadakan’ (al-muhdathât) iaitu samada ‘baik’ atau ‘buruk bergantung kepada samada perkara itu selari dengan Shari‘at.

Ini diriwayatkan secara Sahih dari dua muridnya yang terkenal pada zaman akhir kehidupan beliau iaitu, pakar hadith Mesir, Harmala ibn Yahyâ al-Tujaybî dan al-Rabî` ibn Sulaymân al-Murâdî :

Harmala menyebut, “Aku mendengar Imam al-Shâfi’e (r.a) berkata:

“Bid‘ah itu dua jenis (al-bid‘atu bid`atân)”.
“Bid‘ah yang dipuji (bid‘ah mahmûdah) dan bid‘ah yang dikeji (bid‘ah mazmûmah).

Apa yang selari dengan Sunnah itu dipuji (mahmûdah) dan apa yang bertentangan itu dikeji (mazmûmah).”

Beliau menggunakan dalil dari kenyataan Saidina ‘Umar ibn al-Khattâb (r.a) kepada jemaah yang mengerjakan Sembahyang Terawih di bulan Ramadân dengan katanya:
“Alangkah cantiknya bid‘ah ini!”

Al-Rabî` juga meriwayatkan kenyataan yang sama bahawa Imam Al-Shâfi`î berkata kepada kami:

‘Perkara baharu yang diada-adakan itu dua jenis (al-muh dathâtu min al-umûri darbâin):

Pertama, perkara baharu yang bercanggah dengan al-Qur’an atau Sunnah atau athar Sahabat atau ijmâ’ para ulama’, maka bid‘ah itu adalah sesat (fa hâdhihi al bid‘atu dalâlah).

Kedua, ialah perkara baharu yang diadakan dari segala kebaikan (mâ uhditha min al-khayr) yang tidak bertentangan dengan mana- mana pun di atas, dan ini bukan bid‘ah yang dikeji (wa hâdhihi muhdathatun ghayru madhmûmah).

`Umar (r.a) berkata terhadap sembahyang Terawih berjemaah di bulan Ramadhan:“Alangkah cantiknya bid‘ah ini!” bermaksud bahawa ‘perkara baharu’ yang diada adakan yang belum ada sebelum ini, tetapi ianya tidak bercanggah dengan perkara diatas (Al-Qur’an, Sunnah, athar Sahabat dan Ijma’).’”

Oleh itu, Imam al-Shâfie telah meletakkan suatu kriteria asas, yang perlu digunakan dalam menjatuhkan hukum terhadap sesuatu ‘perkara baharu’. Sehubungan dengan itu Imâm al-Haytamî, Qâdî Abû Bakr Ibn al-`Arabî, dan Imâm al-Lacknawî seterusnya menyambung:

“Bid‘ah dari segi Shari‘atnya ialah apa jua perkara baharu yang diadakan yang bertentangan dengan hukum yang diturunkan Allah, samada berdasarkan dalil-dalil yang nyata atau pun dalil-dalil umum”.

“Hanya Bid‘ah yang menyalahi Sunnah sahaja yang dikeji”.

“Bid‘ah ialah semua perkara yang tidak wujud dalam tiga kurun pertama Islam dan di mana ianya tidak mempunyai asas bersumberkan empat sumber hukum Islam”.
Kesimpulannya, ianya tidak memadai bagi sesuatu perkara itu dikira ‘bid‘ah’ [dan sesat] hanya semata-mata kerana ianya ‘perkara baharu’; tetapi ianya perlulah juga dimasa yang sama bertentangan dengan Islam.


Al-Bayhaqî mengulas kenyataan al-Rabî :

“Begitu juga dalam hal perdebatan aqidah (kalâm) dengan pereka bid‘ah, apabila mereka ini mula mendedahkan perbuatan bid‘ah dalam aqidah mereka kepada masyarakat awam. Walaupun kaedah kalam merupakan ‘perkara baharu’ namun ianya dipuji (mahmudah) kerana ianya bertujuan untuk mendedahkan kepalsuan pereka bid‘ah itu, seperti mana yang kita sebutkan sebelum ini.

Rasulullah dan begitu juga para Sahabat ditanya soalan berhubung dengan Qada’ dan Qadar, yang jawapannya sepertimana telah sampai kepada kita hari ini. Namun pada masa itu, para Sahabat sudah berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Rasulullah. Namun sebaliknya di zaman kita ini pereka bid‘ah tidak lagi berpuas hati dengan jawapan yang sampai kepada kita (daripada Rasulullah dan para Sahabat), dan mereka tidak lagi menerimanya. Oleh itu bagi menangkis serangan mereka, yang mereka sebarkan kepada umum, perlu bagi kita berhujah menggunakan kaedah pembuktian yang diterimapakai oleh mereka sendiri. Dan sesungguhnya kejayaan itu datangnya dari Allâh jua”.

Ini merupakan pembelaan Imâm al-Bayhaqî secara terang-terang terhadap keperluan kalâm dan sifatnya yang selari dengan tuntutan Sunnah demi mempertahankan [Islam] dari pereka bid‘ah. Pendirian yang hampir sama juga boleh dilihat dikalangan para Imam besar seperti Ibn `Asâkir, Ibn al-Salâh, al-Nawawî, Ibn al-Subkî, Ibn `Abidîn dan lain-lain.

Pembahagian Bid‘ah di kalangan ‘ulama’ Ahlul Sunnah wal Jamaah dan selainnya:

(a) Definisi Imam al-Ghazâlî.

Hujjatul Islâm Imam al-Ghazâlî ketika mengulas perbahasan berhubung dengan penambahan ‘titik’ pada huruf ayat-ayat al-Qur’an dengan katanya:
Hakikat bahawa ianya perkara baharu yang diadakan (muhdath) tidak menghalang ini semua. Berapa banyak perkara baharu yang diadakan tetapi ianya baik!, seperti mana sembahyang Terawih secara berjemaah. Ianya adalah antara bid‘ah Saidina`Umar (ra) tetapi ianya adalah bid’ah yang baik (bid‘ah hasana). Bid‘ah yang keji ialah yang bertentangan dengan Sunnah Rasulullah atau yang boleh membawa kepada perubahan Sunnah itu.

(b) Definisi Qâdî Abû Bakr ibn al-‘Arabî al-Mâlikî.

Qâdî Abû Bakr Ibn al-`Arabî ketika mengulas berhubung dengan bid‘ah berkata:
Ketahuilah! – Moga Allah menganugerahkan kamu ilmu! – bahawa bid‘ah itu ada dua jenis (al-muhdathâtu darbân):

(i) Perkara baharu yang diadakan yang tiada asas [agama] melainkan mengikut hawa nafsu sesuka hati. Ini ada jenis yang salah, dan

(ii) Perkara baharu yang diadakan selari dengan apa yang sudah disepakati. Seperti Sunnah para Khulafâ’ dan para Imam-imam besar. Perkara baharu yang diadakan dan bid‘ah bukanlah keji kerana ianya ‘baharu’ (muhdath) [baharu yang tiada sebelum ini] atau semata-mata dipanggil ‘bid‘ah’, dan tidak juga kerana maknanya! Allâh Yang Maha Agung berfirman:

“Tidak datang kepada mereka peringatan yang baharu (muhdath) dari Tuhan mereka” (21:2) dan Saidina `Umar (ra) berkata: “Alangkah cantiknya bid‘ah ini!”

Sebaliknya, bid‘ah yang bertentangan dengan Sunnah itu yang dikeji atau perkara baharu yang diadakan yang membawa kepada kesesatan itu yang dicela. 8

(c) Definisi Ibn Hazm al-Zahiri

Ibn Hazm al-Zâhirî berkata:

Bid‘ah dalam al-Din ialah apa jua yang datang kepada kita yang tiada disebutkan didalam al-Qur’ân dan Hadith Rasulullâh , melainkan seseorang itu diberi ganjaran pada sebahagiannya, dan mereka yang melakukannya dimaafkan jika mereka berniat baik. Di antaranya adalah yang diberi ganjaran dan dikira baik (h asan), apa yang pada asalnya diharuskan (“mâ kâna asluhu al-ibâha”) sepertimana yang diriwayatkan oleh Saidina`Umar (ra): “Alangkah baiknya bid‘ah ini!”Ia jelas merujuk kepada semua amalan kebaikan yang dinyatakan oleh nass (al-Qur’an dan Hadith) secara umum akan galakan melakukannya, walaupun amalan berkenaan itu tidak disebutkan dalam nass secara khusus. Di antaranya juga ada yang dikeji dan tidak dibolehkan apabila ada dalil-dalil yang melarangnya. 9

(d) Definisi Ibn al-Jawzi.

Ibn al-Jawzî menyatakan perkara yang sama dalam kitabnya Talbîs Iblîs:
“Ada sesetengah perkara baharu (muhdathât) diamalkan yang tidak berlawanan dengan Shari‘at atau menyalahinya, mereka [para Salaf] melihat ianya tidak mengapa untuk diamalkan, seperti tindakan Saidina Umar mengumpulkan orang bagi mendirikan sembahyang Terawih di bulan Ramad.ân, kemudian itu beliau berkata: `Alangkah baiknya Bid ‘ah ini!’”


(e) Definisi Ibn al-Athîr al-Jazarî.
Pakar perkamusan Ibn al-Athîr menyebut di dalam kitabnya, al-Nihâyah fî Gharîb al-Hâdîth wal-Athar menyebut:
“Bid‘ah itu ada dua jenis: bid‘ah yang berpetunjuk (bid‘atu hudâ) dan bid‘ah yang sesat (bid`atu dalâlah). Apa jua yang menyalahi perintah Allâh dan RasulNya : itu termasuk dalam perkara yang dikutuk dan dipersalahkan. Dan apa jua yang masuk dalam keumuman Allâh atau RasulNya perintahkan atau galakkan: maka itu termasuk dalam hal-ehwal yang dipuji. Apa jua yang tiada amalan sebelum ini seperti terlampau pemurah atau berbuat baik – seumpama itu termasuk dalam perlakuan dipuji. Tidak dibenarkan beranggapan perkara seumpama itu sebagai menyalahi Shari‘at kerana Rasulullah telah menyebutkan bahawa amalan sedemikian itu diberi ganjaran: “Sesiapa yang memulakan sesuatu amalan kebaikan dalam Islâm (man sanna fîl-islâmi sunnatan hasana) memperolehi ia ganjarannya dan ganjaran sekalian orang yang melakukannya”. Begitu juga sebaliknya Baginda bersabda sesiapa yang memulakan amalan jahat dalam Islâm (waman sanna fîl-islâmi sunnatan sayyi’atan) memikul dosanya dan dosa sekalian mereka yang melakukannya.”

Begitulah apabila perlakuan itu bertentangan dengan apa yang diperintahkan Allâh dan RasulNya …. Dengan maksud inilah hadîth yang menyebut “setiap yang baharu itu sesat”

Sepatutnya difahami: maksud Baginda ialah, apa jua yang bercanggah dengan asas-asas Shari‘at dan menyalahi Sunnah.

(f) Klasifikasi Imam al-Izz Ibn `Abdul Salâm.
Shaykhul Islâm, Sultân al-`Ulâmâ’ Imâm al-`Izz Ibn `Abd al-Salâm juga berkata berhubung dengan perkara yang sama:

Di sana ada beberapa jenis perkara baharu (bid‘ah). Pertama, ialah yang apa yang tidak dilakukan di awal kedatangan Islam namun Shari‘at nyatakannya sebagai terpuji atau wajib. Yang kedua lagi ialah yang tidak dilaksanakan di awal Islam namun Shari‘at mengharamkannya dan dibenci. Yang ketiga ialah perkara yang tidak dilakukan di awal Islam dan Shari‘at mengharuskan.

Di tempat lain beliau menyebut bahawa Bid‘ah itu ada lima jenis, sama sepertimana yang diputuskan para fuqaha dalam amalan perbuatan seeorang, iaitu: Wâjib,Harâm, Sunat (mandûb), Makrûh, dan Harus (mubâh).

(g) Sokongan Imam Nawawî terhadap Klasifikasi Imam al-Izz , Sheikhul-Islâm, Imâm al-Nawawî menyebut:

Bid‘ah mengikut Shari‘at ialah mereka sesuatu yang tidak pernah wujud di zaman Rasulullah dan ianya dibahagikan kepada “baik” dan buruk” (wahya munqasimatun ilâ hasanah wa qabîh ah).

Sheikh, dan Imâm sekalian ilmu-ilmu Islam yang pelbagai yang disepakati kehebatannya iaitu, Abû Muhammad `Abdul-`Azîz ibn `Abdul Salâm – Moga-moga llâh mengasihaninya! – menyebut di akhir buku beliau, al-Qawâ`id [al-Kubrâ]:

“Bid‘ah itu terbahagi kepada perkara-perkara wajib (wâjibat), Haram (muharramat), Sunat (mandûbat), Makruh (makrûhat), dan Harus (mubâhat).

Jalan untuk menilai sesuatu Bid‘ah itu ialah dengan melihat berpandukan kaedah Shari’at (qawâ‘id al-sharî‘ah).

Jika ianya jatuh dalam kategori kewajiban (îjâb) maka jadilah ia Wajib, jika ia termasuk dalam keharaman maka jadilah ia Haram; jika digalakkan maka jadilah ia Sunat, dikeji maka jadilah ia Makruh dan seterusnya yang selainnya ialah Harus.

 (h) Sokongan al-Hafiz Ibn Hajar al-As-Qoolany terhadap Imam al-Izz.

Hâfiz Ibn Hajar berkata:

Akar kata perkataan ‘bid‘ah’ itu ialah sesuatu yang direka tanpa ada duluannya sebelum ini. Ianya digunakan dalam Shari‘at sebagai lawan kepada Sunnah, dan oleh itu dikeji. Jika diteliti, sekiranya ianya termasuk dalam apa yang digalakkan oleh Shari‘at, maka ia termasuk dalam bid‘ah baik (bid‘ah hasanah), dan jika ia termasuk dalam perkara yang dikeji maka ianya adalah bid‘ah buruk (mustaqbahah). Selain daripada itu ianya diharuskan (mubâh). Ianya juga boleh dibahagikan kepada lima kategori.

(i) Ittifaq ‘Ulama’ berhubung Klasifikasi Imam al-Izz.

Para ulama’ dalam empat Mazhab bersetuju dengan klasifikasi lima hukum bagi Bid‘ah yang dibuat oleh Imam al-Izz sepertimana yang telah disebutkan di atas, dengan turut dipersetujui oleh majoriti besar para ‘ulama’ terkemudian setiap Mazhab seperti berikut:


(1) Di kalangan ‘ulama Mazhab Hanafî: al-Kirmânî, Ibn `âbidîn, al-Turkmânî, al-`Aynî, dan al-Tahânawî.

(2) Di kalangan ‘ulama Mazhab Mâlikî: al-Turtûshî, Ibn al-Hâjj, al-Qarâfî, dan al-Zurqânî, kecuali al-Shâtibî yang cuba menafikannya dengan mendakwa klasifikasi Imam al-Izz itu sebagai “bid‘ah tanpa ada dalil dalam Shari ‘at”!.

I`tisâm Imam al-Shâtibî’ telah diedarkan semula oleh dua tokoh Wahabi: Rashîd Ridhâ dan kemudiannya Salîm Hilâlî. Wahhâbî yang ketiga ialah Muhammad `Abdul Salâm Khadir al Shuqayrî – iaitu anak murid kepada Rashid Rida. Al-Shuqayrî adalah pengarang al-Sunan wal-Mubtada`ât al-Muta`alliqah bil-Adhkâr wal-Salawât yang beliau penuhi dengan pelbagai cerita-cerita dongeng yang tidak dapat disahkan, yang kemudiannya beliau mengecamnya

(3) Sepakat (ijma’) di kalangan sekalian ulama’ Mazhab Shâfi`î.

(4) Keenganan menerimanya di kalangan ulama Mazhab Hanbalî yang terkemudian, dengan mengubah istilah Imam al-Shâfi`î dan Imam al-Izz ibn `Abdul-Salâm dengan masing-masing membawa maksud “bid‘ah dari segi bahasa” (bid‘ah lughawiyya) dan “bid ‘ah dari segi syarak” (bid‘ah shar`iyyah). Walaupun ini tidak tepat, mereka cuba memadankan apa yang Imam al-Shâfi`î’ sebutkan sebagai “dibenarkan” dan “dikeji”.

Inilah pendekatan yang sering dibawa oleh golongan Wahabi dengan memecah-mecahkan sesuatu isu sepertimana berlaku dalam isu bid‘ah ini, walaupun sepatutnya pendekatan sebenar ialah berpandukan klasifikasi yang telah dibuat oleh majoriti ulama’ (jumhûr).

Shaykh Muhammad Bakhît al-Mutî`î menyimpulkan:

“Bid ‘ah dari segi Syarak ialah yang sesat dan dicela; adapun bid‘ah yang para ‘ulama membahagikan kepada kepada Wajib dan Haram dan seterusnya itu, adalah Bid’ah dari segi bahasa, yang lebih luas dari Bid’ah dari Syarak kerana Syarak itu juga sebahagian darinya.”

Al-Shawkânî merumuskan di dalam Nayl al-Awtâr iaitu asas kepada pembahagian bid‘ah adalah “baik” dan “buruk”, dan inilah pandangan yang paling kukuh dan kuat sekali.

Memadailah apabila majoriti Imam Mujtahid dari kalangan Salaf menyatakan sedemikian berdasarkan dalil-dalil al-Qur’ân and Sunnah, walau apapun yang dikatakan oleh ulama’ terkemudian – samada oleh ‘ulama bakal murajjih’ seperti al- Shawkânî atau ‘ulama bakal penyunting’ seperti al-Shâtibî.

Kerana pendirian ini telah disepakati (ijma’) di kalangan para ulama’ Mazhab al-Shâfi`î dan juga selari dengan pesanan Rasulullah s.a.w agar kita mengikuti jalan para Mu’min dan mengikut pendapat [ulama’] ramai.

“Bukanlah seorang Imâm dalam `Ilmu apabila mengikut pandangan yang ganjil/terpencil (shâdhdh)” – (`Abdul-Rahmân ibn Mahdî).

 Dan Allah jua Yang Maha Mengetahui

Komen.

Jelas sekali berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan di atas membuktikan bahawa para ulama’ di kalangan empat Mazhab Ahlul Sunnah wal Jamaah, secara majoritinya,(manakala ijma’ di kalangan ulama Mazhab Shafi’e) telah menerima pembahagian bahawa di sana ada dua bentuk bid‘ah, iaitu yang ‘baik’(hasanah) dan yang ‘buruk’ (sayyi’ah/dalalah). Ini sekaligus menolak pandangan ganjil dan keseorangan (shadhdh) Imam al-Shatibi dalam I’tisomnya, yang menentang pembahagian bid’ah sedemikian, dan juga pandangan mereka yang bersamanya yang mendakwa semua ‘perkara baharu’ itu bid‘ah sesat (bid‘ah dalalah/sayyi‘ah) belaka.

• Adapun mereka yang mengemukakan hujah-hujah para Imam Mazhab dan imam imam besar lain yang kononnya menolak dan menentang amalan yang dikatakan “bid‘ah”, penolakan para Imam itu sebenarnya adalah terhadap bid‘ah dalalah, iaitu bid‘ah yang bertentangan dengan Shari‘at, kerana para imam-imam ini dalam masa yang sama di tempat yang lain jelas sekali mengakui dan menerima wujudnya dua kategori bid‘ah: baik dan buruk.

• Dakwaan bahawa kalimah “bid‘ah” yang diungkapkan oleh Saidina Umar r.a hanya bermaksud ‘bid‘ah dari segi bahasa’, dan justeru itu sekalian para ulama telah tersilap faham merupakan suatu tanggapan memperlekehkan keilmuan dan kepakaran bahasa para ulama’ besar seperti Imam Shafi’e, Imam al-Ghazali, Imam al-Izz dan lain-lain, seolah-olah mereka ini jahil tidak tahu membezakan antara ‘bid ‘ah dari segi bahasa’ dan ‘bid‘ah dari segi syarak’. Imam Mazhab, Mujtahid Mutlaq, Hujjatul Islam, Sheikhul Islam dan Sultan al-‘Ulama’ adalah antara gelaran-gelaran yang diberikan terhadap para ulama ini sudah cukup menggambarkan kehebatan keilmuan dan kewibawaan mereka.

• Perlu kita akui bahawa para ulama’ silam teramat mengerti dan arif apa yang dimaksudkan oleh Saidina Umar r.a. dengan ungkapan kalimah “bid‘ah” itu . Mereka juga tahu dan amat mengerti bahawa Rasulullah s.a.w. sendiri pernah melakukan Solat Terawih secara berjemaah untuk dua malam pertama di bulan Ramadhan sepertimana Hadith Aisyah r.a. yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Namun mereka tetap menggunakan hujah perlakuan Saidina Umar itu untuk mengatakan bahawa di sana ada bid‘ah hasanah dan bid‘ah dalalah. Adalah sesuatu yang ganjil tiba-tiba ada ‘ulama mutaakhir termasuk ulama’ kurun ke-20 ini mula mempertikaikan dan menolak hujah para ulama besar seperti Imam Shafi’e, Imam Ghazali dan lain-lain yang telah menggunakan kata-kata Saidina Umar itu tadi sebagai dalil mereka.

• Setiap amalan dalam masyarakat kita perlu dinilai dan diteliti dengan cermat berdasarkan al-Qur’an dan al-Sunnah. Ada ketikanya amalan mereka itu merupakan bid‘ah hasanah, ada juga ketikanya bid‘ah dalalah dan khurafat yang mesti ditentang, dan ada juga ianya merupakan persoalan khilafiyyah (perbezaan pendapat di kalangan ‘ulama’). Adalah terlalu cetek pemikiran melabelkan semua perlakuan yang tiada nass khusus mengenainya, di dalam satu bakul yang sama sebagai bid ‘ah dalalah atau sayyiah.

*Dan Allah jua Yang Maha Mengetahui*
_____________________________________________________________________

RUJUKAN:-

1. Diriwayatkan dari Harmala oleh Abû Nu`aym dengan sanad dari Abû Bakr al-Al- jurrî dalam Hilyat al-Awliyâ’ (9:121 #13315=1985 edisi. 9:113) dan dinukilkan oleh Abû Shâma dalam al-Bâ`ith `alâ Inkâr al-Bida` wal-Hawâdith (edisi Riyadh 1990, hal. 93), Ibn Rajab dalam Jâmi` al-`Ulûm wal-Hikam (hal. 267= edisi Zuhaylî. 2:52= edisi Arna’ût, 2:131=sahîh), Ibn Hajar dalam Fath al-Bârî (edisi 1959, 13:253), al-Turtûshî dalam al-Hawâdith wa al-Bida` (hal. 158-159), dan al-Shawkânî, al-Qawl al-Mufîd fî Adillat al-Ijtihâd wa al-Taqlîd (edisi 1347/1929 hal. 36).
Riwayat dari Saidina `Umar disebut oleh Imam Mâlik dalam al-Muwat a’ dan al-Bukhârî dalam Sahîh Bukhari.

2. Diriwayatkan dari al-Rabî` oleh al-Bayhaqî di dalam Madkhal dan Manâqib al-Shâfi`î beliau (1:469) dengan sanad sahih sepertimana yang disahkan oleh Ibn Taymiyyah dalam Dâr’ Ta`ârud al-`Aql wa al-Naql (hal. 171) dan melalui al-Bayhaqî oleh Ibn `Asâkir dalam Tabyîn Kadhib al-Muftarî (edisi Kawtharî, hal. 97). Dinukilkan oleh al-Dhahabî dalam Siyar (8:408), Ibn Rajab dalam Jâmi` al-`Ulûm wal-Hikam (p. 267= edisi Zuhaylî. 2:52-53=edisi Arna’ût. 2:131 sahîh), dan oleh Ibn Hajar dalam Fath al-Bârî (1959 ed. 13:253).

3. Al-Haytamî, al-Tabyîn fî Sharh al-Arba`în (hal. 32)

4. Ibn al-`Arabî, `âridat al-Ahwadhî (10:147)

5. Cf. al-Lacknawî, Iqâmat al-Hujjah (hal. 12)

6. Al-Bayhaqî, Manâqib al-Shâfi`î (1:469)

7. Al-Ghazzâlî, Ihyâ’ `Ulûm al-Dîn (1:276)

8. Ibn al-`Arabî, `A rid at al-Ahwadhî (10:146-147)

9. Ibn Hazm, al-Ihkâm fî Usûl al-Ahkâm (1:47)

10.Diriwayatkan dari Jarîr ibn `Abd Allâh al-Bajalî oleh Imam Muslim, al-Tirmidhî, al-Nasâ’î, Ibn Mâjah,Ahmad, dan al-Dârimî. Juga diriwayatkan dengan kalimah yang hampir sama dari Abû Hurayrah oleh Ibn Mâjah and Ahmad; dari Abû Juhayfah oleh Ibn Mâjah; dan dari Hudhayfah oleh Imam Ahmad.

11. Diriwayatkan dari al-`Irbâd. ibn Sâriyah oleh al-Tirmidhî (hasan sahih), Abû Dâwûd, Ibn Mâjah, Ah}mad, al-Dârimî, Ibn Hibbân (1:178-179 #5 sahîh.), al-Hâkim (1:95-97= edisi 1990 1:174-177) – menyatakan ianya sahih, sementara al-Dhahabî mengesahkannya – dan di dalam al-Madkhal ilâ al-Sahîh. (hal. 80-81), al-âjurrî dalam al-Sharî`ah (hal. 54-55#79-82= hal. 46 sahîh), Ibn Abî `âsim di dalam al-Sunnah (hal. 29 #54 sahih.), al-Tahâwî di dalam Mushkil al-âthâr (2:69=3:221-224 #1185-1187 sahih), Muhammad ibn Nasr al-Marwazî di dalam al-Sunnah (hal. 26-27 #69-72 sahîh.), al-Hârith ibn Abî Usâma dalam Musnadnya (1:197-198), al-Rûyânî dalam Musnadnya (1:439), Abû Nu`aym dalam Hilyat al-Awliyâ’ (1985 ed. 5:220-221, 10:115), al-Tabarânî dalam Musnad al-Shâmiyyîn (1:254, 1:402, 1:446, 2:197, 2:298) dan al-Kabîr (18:245-257), al-Bayhaqî dalam al-Sunan al-Kubrâ (10:114), al-Madkhal (hal. 115-116), al-I`tiqâd (hal. 229), dan Shu`ab al-‘mân (6:67), al-Baghawî yang mengesahkan ianya hasan dalam Sharh al-Sunnah (1:205 #102 isnâd sahih), Ibn al-Athîr dalam Jâmi` al-Usûl (1:187, 1:279), Ibn `Asâkir dalam al-Arba`în al-Buldâniyyah (hal. 121), Ibn`Abd al-Barr dalam al-Tamhîd (21:278-279) dan Jâmi` Bayân al-`Ilm (2:924 #1758) di mana beliau mengesahkan ianya sahih, dan lain-lain.

12. Ibn al-Athîr, al-Nihâya (1:79 ‘b-d-`).

13. Ibn `Abd al-Salâm, al-Fatâwâ al-Mawsiliyyah (hal. 129).

14. Ibn `Abd al-Salâm, al-Qawâ`id al-Kubrâ (2:337-339) cf. al-Nawawî dalam al-Adhkâr (cetakan Thaqâfiyyah. hal. 237) dan Tahdhîb al-Asma’ wal-Lughât (3:20-22), al-Shâtibî dalam al-I`tisâm (Beirut, 1:188), al-Kirmânî in al-Kawâkib al-Darârî (9:54), Ibn Hajar dalam Fath. al-Bârî (13:253-254), al-Suyûtî, mukaddimah beliau pada Husn al-Maqsid dalam al-Hâwî lil-Fatâwâ; al-Haytamî, Fatâwâ Hadîthiyya (hal. 150), Ibn `âbidîn,n – Radd al-Muhtâr (1:376) dan lain-lain.

15 . Al-Nawawî, Tahdhîb al-Asmâ’ wal-Lughât (3:20-22).

16. Ibn Hajar, Fath. al-Bârî (cetakan 1959 5:156-157= cetakan 1989 4:318).

17. Al-Kirmânî, al-Kawâkib al-Darârî Sharh Sahîh al-Bukhârî (9:54), Ibn `âbidîn, H âshiya (1:376, 1:560); al-Turkmânî, al-Luma` fîl-Hawâdith wal-Bida` (Stuttgart, 1986, 1:37); al-Tahânawî, Kashshâf Istilâh.at al-Funûn (Beirut, 1966, 1:133-135); al-`Aynî, `Umdat al-Qârî dalam al-Himyarî, al-Bid`at al-Hasanah (hal.152-153).

18. Al-Turtûshî, Kitâb al-Hawâdith wa al-Bida` (hal. 15, hal. 158-159); Ibn al-Hajj, Madkhal al-Shar` al-Sharîf (Cairo, 1336/1918 2:115); al-Qarâfî, al-Furûq (4:219) cf. al-Shâtibî, al-I`tis âm (1:188-191); al-Zurqânî, Sharh al-Muwat a’ (1:238).

19. Abû Shâma, al-Bâ`ith `alâ Inkâr al-Bida` wa al-Hawâdith (Riyad: Dâr al-Raya, 1990, hal. 93, cetakan Cairo hal. 12-13) dan juga apa yang ditelah disebut sebelum ini. Perhatian: “ijmâ` adalah lebih menyeluruh dari “ittifâq” dan ianya mengikat dari segi hukum

20. Ibn Rajab, al-Jâmi` fîl-`Ulûm wal-Hikam (2:50-53), dan Ibn Taymiyyah memperkatakan tentang bid`ah dalam kitab beliau Iqtidâ’ al-Sirât. al-Mustaqîm Mukhâlafat Ashâb al-Jah îm. Ini juga merupakan pendirian Ibn Kathîr, lihat tafsiran beliau pada ayat 117 Surah al-Imran, dalam Tafsîrnya. Beliau sependirian dengan gurunya, Ibn Taimiyyah.

21. Bakhît, Fatâwâ Hadîthiyyah (hal. 205).

22. Al-Shawkânî, Nayl al-Awtâr (4:60).

Nukilan: Sheikh DR. Gibril Fouâd Haddâd – Blog Jalan Sufi

PENGERTIAN BID’AH MACAM-MACAM BID’AH DAN HUKUM-HUKUMNYA

Oleh Syaikh Shalih bin Fauzan bin Abdullah Al-Fauzan

PENGERTIAN BID’AH Bid’ah

Menurut bahasa, diambil dari bida’ iaitu mengadakan sesuatu tanpa ada contoh. Sebelumnya Allah berfirman Mafhumnya:

“Allah pencipta langit dan bumi” [Al-Baqarah/2: 117] Artinya adalah Allah yang mengadakannya tanpa ada contoh sebelumnya. Juga firman Allah.

Juga firman Allah
“Katakanlah: ‘Aku bukanlah rasul yang pertama di antara rasul-rasul“. [Al-Ahqaf/46: 9].

Maksudnya adalah: Aku bukanlah orang yang pertama kali datang dengan risalah ini dari Allah Ta’ala kepada hamba-hambanya, bahkan telah banyak sebelumku dari para rasul yang telah mendahuluiku. Dan dikatakan juga: “Fulan mengada-adakan bid’ah“, maksudnya: memulai satu cara yang belum ada sebelumnya.

Dan perbuatan bid’ah itu ada dua bagian:

1. Perbuatan bid’ah dalam adat istiadat (kebiasaan); seperti adanya penemuan-penemuan baru dibidang IPTEK (juga termasuk didalamnya penyingkapan-penyingkapan ilmu dengan berbagai macam-macamnya). Ini adalah mubah (diperbolehkan); karena asal dari semua adat istiadat (kebiasaan) adalah mubah.

2. Perbuatan bid’ah di dalam Ad-Dien (Islam) hukumnya haram, karena yang ada dalam dien itu adalah tauqifi (tidak bisa dirubah-rubah); Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Barangsiapa yang mengadakan hal yang baru (berbuat yang baru) di dalam urusan kami ini yang bukan dari urusan tersebut, maka perbuatannya di tolak (tidak diterima)“. Dan di dalam riwayat lain disebutkan: “Barangsiapa yang berbuat suatu amalan yang bukan didasarkan urusan kami, maka perbuatannya di tolak“.

MACAM-MACAM BID’AH

Bid’ah Dalam Ad-Dien (Islam) Ada Dua Macam:

1. Bid’ah qauliyah ‘itiqadiyah: Bid’ah perkataan yang keluar dari keyakinan, seperti ucapan-ucapan orang Jahmiyah, Mu’tazilah, dan Rafidhah serta semua firqah-firqah (kelompok-kelompok) yang sesat sekaligus keyakinan-keyakinan mereka.

2. Bid’ah fil ibadah : Bid’ah dalam ibadah : seperti beribadah kepada Allah dengan apa yang tidak disyari’atkan oleh Allah : dan bid’ah dalam ibadah ini ada beberapa bagian yaitu:

a. Bid’ah yang berhubungan dengan pokok-pokok ibadah : yaitu mengadakan suatu ibadah yang tidak ada dasarnya dalam syari’at Allah Ta’ala, seperti mengerjakan shalat yang tidak disyari’atkan, shiyam yang tidak disyari’atkan, atau mengadakan hari-hari besar yang tidak disyariatkan seperti pesta ulang tahun, kelahiran dan lain sebagainya.

b. Bid’ah yang bentuknya menambah-nambah terhadap ibadah yang disyariatkan, seperti menambah rakaat kelima pada shalat Dhuhur atau shalat Ashar.

c. Bid’ah yang terdapat pada sifat pelaksanaan ibadah. Yaitu menunaikan ibadah yang sifatnya tidak disyari’atkan seperti membaca dzikir-dzikir yang disyariatkan dengan cara berjama’ah dan suara yang keras. Juga seperti membebani diri (memberatkan diri) dalam ibadah sampai keluar dari batas-batas sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam

d. Bid’ah yang bentuknya menghususkan suatu ibadah yang disari’atkan, tapi tidak dikhususkan oleh syari’at yang ada. Seperti menghususkan hari dan malam nisfu Sya’ban (tanggal 15 bulan Sya’ban) untuk shiyam (berpuasa) dan qiyamullail. Memang pada dasarnya shiyam dan qiyamullail itu di syari’atkan, akan tetapi pengkhususannya dengan pembatasan waktu memerlukan suatu dalil.

HUKUM BID’AH DALAM AD-DIEN

Segala bentuk bid’ah dalam Ad-Dien hukumnya adalah haram dan sesat, sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam ertinya:

“Janganlah kamu sekalian mengada-adakan urusan-urusan yang baru, karena sesungguhnya mengadakan hal yang baru adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat“. [Hadits Riwayat Abdu Daud, dan At-Tirmidzi; hadits hasan shahih].

Dan sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam

“Barangsiapa mengadakan hal yang baru yang bukan dari kami maka perbuatannya tertolak“.

Dan dalam riwayat lain disebutkan:

“Barangsiapa beramal suatu amalan yang tidak didasari oleh urusan kami maka amalannya tertolak“.

Maka hadits tersebut menunjukkan bahwa segala yang diada-adakan dalam Ad-Dien (Islam) adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat dan tertolak.

Artinya bahwa bid’ah di dalam ibadah dan aqidah itu hukumnya haram.

Tetapi pengharaman tersebut tergantung pada bentuk bid’ahnya, ada diantaranya yang menyebabkan kafir (kekufuran), seperti thawaf mengelilingi kuburan untuk mendekatkan diri kepada ahli kubur, mempersembahkan sembelihan dan nadzar-nadzar kepada kuburan-kuburan itu, berdo’a kepada ahli kubur dan minta pertolongan kepada mereka, dan seterusnya. Begitu juga bid’ah seperti bid’ahnya perkataan-perkataan orang-orang yang melampui batas dari golongan Jahmiyah dan Mu’tazilah. Ada juga bid’ah yang merupakan sarana menuju kesyirikan, seperti membangun bangunan di atas kubur, shalat berdo’a disisinya. Ada juga bid’ah yang merupakan fasiq secara aqidah sebagaimana halnya bid’ah Khawarij, Qadariyah dan Murji’ah dalam perkataan-perkataan mereka dan keyakinan Al-Qur’an dan As-Sunnah. Dan ada juga bid’ah yang merupakan maksiat seperti bid’ahnya orang yang beribadah yang keluar dari batas-batas sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan shiyam yang dengan berdiri di terik matahari, juga memotong tempat sperma dengan tujuan menghentikan syahwat jima’ (bersetubuh).

Catatan: 

Orang yang membagi bid’ah menjadi bid’ah hasanah (baik) dan bid’ah syayyiah atau Dolalah (jelek) adalah salah dan menyelesihi sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam : “Sesungguhnya setiap bentuk bid’ah adalah sesat“.

Karena Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menghukumi semua bentuk bid’ah itu adalah sesat ; dan orang ini (yang membagi bid’ah) mengatakan tidak setiap bid’ah itu sesat, tapi ada bid’ah yang baik !

Al-Hafidz Ibnu Rajab mengatakan dalam kitabnya “Syarh Arba’in” mengenai sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam : “Setiap bid’ah adalah sesat”, merupakan (perkataan yang mencakup keseluruhan) tidak ada sesuatupun yang keluar dari kalimat tersebut dan itu merupakan dasar dari dasar Ad-Dien, yang senada dengan sabdanya : “Barangsiapa mengadakan hal baru yang bukan dari urusan kami, maka perbuatannya ditolak“. Jadi setiap orang yang mengada-ada sesuatu kemudian menisbahkannya kepada Ad-Dien, padahal tidak ada dasarnya dalam Ad-Dien sebagai rujukannya, maka orang itu sesat, dan Islam berlepas diri darinya ; baik pada masalah-masalah aqidah, perbuatan atau perkataan-perkataan, baik lahir maupun batin.

Dan mereka itu tidak mempunyai dalil atas apa yang mereka katakan bahwa bid’ah itu ada yang baik, kecuali perkataan sahabat Umar Radhiyallahu ‘anhu pada shalat Tarawih : “Sebaik-baik bid’ah adalah ini”, juga mereka berkata : “Sesungguhnya telah ada hal-hal baru (pada Islam ini)”, yang tidak diingkari oleh ulama salaf, seperti mengumpulkan Al-Qur’an menjadi satu kitab, juga penulisan hadits dan penyusunannya”. Adapun jawaban terhadap mereka adalah : bahwa sesungguhnya masalah-masalah ini ada rujukannya dalam syari’at, jadi bukan diada-adakan. Dan ucapan Umar Radhiyallahu ‘anhu : “Sebaik-baik bid’ah adalah ini”, maksudnya adalah bid’ah menurut bahasa dan bukan bid’ah menurut syariat. Apa saja yang ada dalilnya dalam syariat sebagai rujukannya jika dikatakan “itu bid’ah” maksudnya adalah bid’ah menurut arti bahasa bukan menurut syari’at, karena bid’ah menurut syariat itu tidak ada dasarnya dalam syariat sebagai rujukannya. Dan pengumpulan Al-Qur’an dalam satu kitab, ada rujukannya dalam syariat karena Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah memerintahkan penulisan Al-Qur’an, tapi penulisannya masih terpisah-pisah, maka dikumpulkan oleh para sahabat Radhiyallahu anhum pada satu mushaf (menjadi satu mushaf) untuk menjaga keutuhannya.

Juga shalat Tarawih, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah shalat secara berjama’ah bersama para sahabat beberapa malam, lalu pada akhirnya tidak bersama mereka (sahabat) khawatir kalau dijadikan sebagai satu kewajiban dan para sahabat terus sahalat Tarawih secara berkelompok-kelompok di masa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam masih hidup juga setelah wafat beliau sampai sahabat Umar Radhiyallahu ‘anhu menjadikan mereka satu jama’ah di belakang satu imam. Sebagaimana mereka dahulu di belakang (shalat) seorang dan hal ini bukan merupakan bid’ah dalam Ad-Dien.

Begitu juga halnya penulisan hadits itu ada rujukannya dalam syariat. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah memerintahkan untuk menulis sebagian hadits-hadist kepada sebagian sahabat karena ada permintaan kepada beliau dan yang dikhawatirkan pada penulisan hadits masa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam secara umum adalah ditakutkan tercampur dengan penulisan Al-Qur’an. Ketika Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah wafat, hilanglah kekhawatiran tersebut; sebab Al-Qur’an sudah sempurna dan telah disesuaikan sebelum wafat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Maka setelah itu kaum muslimin mengumpulkan hadits-hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, sebagai usaha untuk menjaga agar supaya tidak hilang ; semoga Allah Ta’ala memberi balasan yang baik kepada mereka semua, karena mereka telah menjaga kitab Allah dan Sunnah Nabi mereka Shallallahu ‘alaihi wa sallam agar tidak kehilangan dan tidak rancu akibat ulah perbuatan orang-orang yang selalu tidak bertanggung jawab.

[Disalin dari buku Al-Wala & Al-Bara Tentang Siapa Yang harus Dicintai & Harus Dimusuhi oleh Orang Islam, oleh Syaikh Shalih bin Fauzan bin Abdullah Al-Fauzan, terbitan At-Tibyan Solo, hal 47-55, penerjemah Endang Saefuddin.] Blog almanhaj

LAGI DALIL-DALIL BERKENAAN BID’AH

Dari Hadis Nabi:

Diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah, dia berkata, “Jika Rasulullah berkhutbah matanya memerah, suaranya begitu keras, dan kelihatan begitu marah, seolah-olah beliau adalah seorang panglima yang meneriaki pasukan, ‘Hati-hati dengan serangan musuh di waktu pagi dan waktu sore’. Lalu dia bersabda, ‘Jarak antara pengutusanku dan hari kiamat adalah bagaikan dua jari ini.’ Beliau berisyarat dengan jari tengah dan jari telunjuknya. Lalu Baginda bersabda,

“Amma ba’du. Sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah kitabullah dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam. Sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan (bid’ah) dan setiap bid’ah adalah sesat.. (HR. Muslim no. 867)

Dalam riwayat An Nasa’i dikatakan,

“Setiap kesesatan tempatnya di neraka.” (HR. An Nasa’i no. 1578)

Diriwayatkan dari Al ‘Irbadh bin Sariyah, beliau berkata, “Kami shalat bersama Rasulullah pada suatu hari. Kemudian beliau mendatangi kami lalu memberi nasihat yang begitu menyentuh, yang membuat air mata ini bercucuran, dan membuat hati ini bergemetar (takut).” Lalu ada yang mengatakan, “Wahai Rasulullah, sepertinya ini adalah nasihat perpisahan. Lalu apa yang engkau akan wasiatkan pada kami?” Nabi berkata,

“Aku wasiatkan kepada kalian untuk bertakwa kepada Allah, tetap mendengar dan ta’at walaupun yang memimpin kalian adalah budak Habsyi. Karena barangsiapa yang hidup di antara kalian setelahku, maka dia akan melihat perselisihan yang banyak. Oleh karena itu, kalian wajib berpegang pada sunnahku dan sunnah Khulafa’ur Rosyidin yang mendapatkan petunjuk. Berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah ia dengan gigi geraham kalian. Hati-hatilah dengan perkara yang diada-adakan karena setiap perkara yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah sesat.”

HR. Abu Daud no. 4607 dan Tirmidzi no. 2676. Hadis ini dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani dalam Shohih wa Dho’if Sunan Abu Daud dan Shohih wa Dho’if Sunan Tirmidzi.

DALIL DARI PERKATAAN SAHABAT:

Ibnu Abbas (I. 619 - Thaif, w. 687 (68 H)) adalah seorang sahabat Nabi Muhammad Orang yg keenam masuk islam, sekaligus saudara sepupunya. Nama Ibnu Abbas juga digunakan untuknya untuk membedakannya dari Abdullah yang lain. Ibnu Abbas merupakan salah satu sahabat yang berpengetahuan luas, dan banyak hadis sahih yang diriwayatkan melalui Ibnu Abbas, serta dia juga menurunkan seluruh Khalifah dari Bani Abbasiyah. Dia berkata,

“Setiap tahun ada saja orang yang membuat bid’ah dan mematikan sunnah, sehingga yang hidup adalah bid’ah dan sunnah pun mati.” —Ath-Thabrani atau Abul-Qasim Sulaiman bin Ahmad al-Lakhmiy ath-Thabrani, lebih dikenal dengan nama Imam ath-Thabrani

Ibnu Mas’ud berkata,

Ikutilah (petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, pen), janganlah membuat bid’ah. Karena (sunnah) itu sudah cukup bagi kalian. Semua bid’ah adalah sesat. —Ath-Thabrani

IMPAK BURUK

Sudah sepatutnya kita menjauhi berbagai macam bid’ah mengingat dampak buruk yang ditimbulkan. Berikut beberapa dampak buruk dari bid’ah.

Amalan tertolak:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam agama kami ini yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak.”

Orang yang berbuat bid’ah inilah yang amalannya merugi. Allah Ta’ala berfirman mafhumnya:

“Katakanlah: Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?” Yaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya.”

Terhalang untuk bertaubat

Dari Anas bin Malik, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Allah betul-betul akan menghalangi setiap pelaku bid’ah untuk bertaubat sampai dia meninggalkan bid’ahnya.”

Tidak mendapat syafaat

Nabi bersabda,

“Aku akan mendahului kalian di al haudh (telaga). Dinampakkan di hadapanku beberapa orang di antara kalian. Ketika aku akan mengambilkan (minuman) untuk mereka dari al haudh, mereka dijauhkan dariku. Aku lantas berkata, ‘Wahai Rabbku, ini adalah umatku.’ Lalu Allah berfirman, ‘Engkau sebenarnya tidak mengetahui bid’ah yang mereka buat sesudahmu.’ “

Dalam riwayat lain dikatakan,

“(Wahai Rabbku), mereka betul-betul pengikutku. Lalu Allah berfirman, ‘Sebenarnya engkau tidak mengetahui bahwa mereka telah mengganti ajaranmu setelahmu.” Kemudian aku (Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam) mengatakan, “Celaka, celaka bagi orang yang telah mengganti ajaranku sesudahku.”

Inilah doa laknat untuk orang-orang yang mengganti ajaran Nabi Muhammad dan berbuat bid’ah.

Ibnu Baththol mengatakan,

“Demikianlah, seluruh perkara bid’ah yang diada-adakan dalam perkara agama tidak diridai oleh Allah karena hal ini telah menyelisihi jalan kaum muslimin yang berada di atas kebenaran (al haq). Seluruh pelaku bid’ah termasuk orang-orang yang mengganti ajaran Nabi dan yang membuat-buat perkara baru dalam agama. Begitu pula orang yang berbuat zholim dan yang menyelisihi kebenaran, mereka semua telah membuat sesuatu yang baru dan telah mengganti dengan ajaran selain Islam. Oleh karena itu, mereka juga termasuk dalam hadis ini.”  Ibnu Baththol, (Lihat Syarh Ibnu Baththol, 19/2, Asy Syamilah)

Berdosa jika perbuatannya tertular orang lain

Nabi Muhammad bersabda,

“Barangsiapa yang membuat sunnah yang baik lalu diikuti oleh orang sesudahnya, maka akan dicatat baginya ganjaran semisal ganjaran orang yang mengikutinya dan sedikitpun tidak akan mengurangi ganjaran yang mereka peroleh. Sebaliknya, barangsiapa melakukan suatu sunnah yang buruk lalu diikuti oleh orang sesudahnya, maka akan dicatat baginya ganjaran yg buruk seperti orang yang mengamalkan, tanpa mengurangi dosa si pemberi misal.” —HR. Muslim no. 1017.

Sekian berkenaan Bid’ah, diharap pembaca sudah dapat memahami masaalah berkenaan Bid’ah ini supaya segala amalan berbentuk Bid’ah Hasanah yg dilakukan tidak diberatkan keterlaluan hingga menyamakan amalan itu sebagai wajib atau sunat muakada. Kita hendaklah berserdahana dalam beribadah atau memerantah atau mengajar anak-anak dari mengerjakan amalan-amalan tersebut. Maaf jika terdapat kesilapan semasa menyeriakan post kali ini. Diharap kalian semua mendapat sedikit sebanyak kefahaman berkenaan amalan Bid’ah dan dapat membezakan antara Bid’ah Dolalah (sesat) dan Bid’ah Hasanah (baik).

Sekian dari:

Zaman

26 comments:

  1. Salam semua... Selain dari covid19 yg kita sedang alami ini sebenarnya Baginda Rasulullah pernah bersabda berkenaan wabak diakhir zaman yg bakal akan membunuh ramai manusia. Selapas itu pula dulkon pada 15 Ramadhan depan yg bersamaan 8/5/20 ini. Ingat apa yg atok zamany kata berkenaan pekara ini. Sila ikuti link dibawah ini ..

    1. https://www.youtube.com/watch?v=Dnkfp-qzOI8

    2. https://www.youtube.com/watch?v=AxslSkKZcjw

    3. https://www.youtube.com/watch?v=LlOaZe4WG7w

    4. https://www.youtube.com/watch?v=LlOaZe4WG7w

    Waallauaklam

    ReplyDelete
  2. 15 Ramadhan pada hari Jumaat

    sejak abad ke-15 sudah empat kali ia berlaku:
    (1) 15 Ramadhan 1433 bersamaan 03/08/2012.
    (2) 15 Ramadhan 1425 bersamaan 29/10/2004.
    (3) 15 Ramadhan 1417 bersamaan 26/01/1997.
    (4) 15 Ramadhan 1409 bersamaan 21/04/1989.

    ReplyDelete
  3. Cuma memberi peringatan utk membuat persiapan menghadapi tanda2 hari kiamat pertama. Beruntung kepada sesiapa yg sentiasa bersedia, dan celakalah kepada sesiapa yg tidak mahu bersedia. Walau berapa kali sekali pun 15 Ramadhan yg jatuh pada hari Jumaat, yang wajib kita ketahui bahawa kita tetap kena bersedia. Jika sekalipun Metior itu tidak menghentam bumi diwaktu itu... sekurang2nya kita sentiasa bersedia utk mati yg mungkin hadir pada kita bila2 saja. Tentunya ia tidak akan merugikan kita. Kita disuruh ingat mengingati diantara kita... maka itulah yg saya buat. Terpulanglah kepada kalian utk percaya atau pun tidak. Pilihan sentiasa ditangan kalian sendiri. Kesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya... waallauklam

    zaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau meteor berlaku pada bulan ramadhan tahun ni dan pkp masih berlangsung..terpaksa langgar pkp balik kmpung sebab dah dipesan supya pulang kekampung halaman kalau betul2 terjadi..lagipun ikut dari group pengkaji astronomi mereka menjangkakan bintang berekor atau meteor wrna kehijau biruan akan lalu pada bulan puasa nanti dan boleh nampak dengan mata kasar..kalau meteor tu kelilingi bumi selama 3 hari sebelum hentam bumi..jadi dah x lama dah tu..

      Delete
    2. Memang kena lari kekawasan tinggi yg ada sumber mata air dan makanan sebab bila metior tu menghentam bumi pertama sekali yg tak ada ialah air kemudian makanan. semua tempat diliputi debu hitam dan panas. Ada setengah ulama berkata lebih baik mencari lubang gua diatas bukit. Debu itu akan menyelubungi bumi selama 40 hari, Matahari pun tak nampak. Jerebu yg sangat teruk. Semua punca air telah tercemar, kecuali yg didalam bumi. Kena simpan air cukup utk 40 hari. Lepas bencana dukhon ini berlaku... semua kenderaan, motor, kapal terbang, kapal laut, kereta, lori, dan semua jentera, makinikal dan semua senjata sudah tidak berfungsi lagi. Malah semua besi dah reput menjadi debu akibat dari metior yg membawa mekron besi berani yg sangat kuat yg menelan semua kekuatan besi yg ada dibumi. Lepas itu semua manusia kembali seperti zaman batu semula. Manusia saling berbunuhan sebab air dan makanan. Semua binatang ternak dan binatang buas juga turut mati, Diindonesia mereka sedang membuat persiapan dgn mengujudkn perkampungan diatas bukut2 dengan lubang bawah tanah (bunkers) seperti lobang bawah tanah utk perang nuklier siap dgn semua peralatan, makanan dan sumber air cukup untuk 250 - 500 orang utk satu2 lubang. Kebanyakannya sekarang ini dibuat tempat pengajian pondok menghafal al Quran disitu oleh budak2 yg dihantar oleh org tua2 mereka atau tempat anak2 yatim belajar. Disitu juga dibuat tempat pertanian dan membela lembu dan kambing, mereka telah bersedia dari sejak tahun 2008 lagi dan kenapa mereka memilih tempat yg tinggi jauh dari kota2 ? Kerana mereka mengikut pesan tok2 guru mereka yg berpesan utk menyediakan kawasan penenpatan diatas bukit supaya terselamat dari golombong tsunami dan gempa bumi, Pengalaman dirempuh tsunami, letupan gunung berapi, tanah runtuh dan banjir lumpur dulu membuat mereka belajar dan bersedia lebih awal secukupnya. Malah mereka telah memelahara kuda2 utk perang dan berlatih memanah dan bermain pedang dari kayu utk bergabung dgn Imam Mahadi bagi perang akhir zaman... jika ditakdirkan mereka terpilih. Tok2 Guru mereka dan ramai golongan ulama dan ust2 disana bergabung tenaga utk menyediakan semua itu kerana pesan itu juga diberi oleh Nabi Muhammad saw dari hadis2 baginda. Kerana kata2 Rasulullah adalah benar belaka. Jadi mereka yakin. Kalau pun bukan tahun ini... mungkin pada tahun2 akan datang. Jadi persediaan itu tidak merugikan apa2. Yg penting mereka telah bersedia. Kita bagaimana ? Budak2 ABJAD bagaimana ? Asek nak bersilat saja ke ?

      Ada pula pandangan yg lebih resional... iaitu "Kita mohon agar metior itu jatuh tepat atas kepala kita biar kita mati saja"... sebab kalau ia jatuh atas kepala kita... kita akan mati syahid kecil dan akan terus masuk syurga, sedangkan jika hidup pun semuanya dah tak sempurna dan susah utk hidup. Oleh itu lebih baik kita mati saja. Kalau difikirkan betul jugak kata2 ni. Tapi kita tak boleh berputus asa... hanya kada dan kadar Allah saja menentukan. Kita berserah saja kepada Allah akan untung nasib kita. Walau bagaimana aekali kita wajib terus kuat beramal, solat malam wirid dan baca al Quran supaya tak mati katak. Buat salam Syeikh banyak2 utk minta barkatnya dan minta dia jaga kita semua anak2 muridnya yg sentiasa taat. Mohon Allah berkati semua budak2 abjad dimana kamu berada sekali pun. Amin...

      zaman

      Delete
    3. Salam tuan... Apa khabar..? Mohon bertanya berkaitan komen tuan ini... Adakah kami perlu pindah ke kampung dalam masa terdekat ini sebagai persediaan menghadapi dukhon tersebut...? Adakah menurut ilmu tuan, ini bermaksud 15 Ramadhan ini akan berlaku perlanggaran meteor ke bumi... Mohon pencerahan tuan jua...

      Delete
    4. Waalaikumsalam... saya sihat2 saja.

      Kalau memang sudah menampakkan metior berterbangan diudara selama 7 atau 3 hari sebelum dhukon menghentam bumi.. hendaklah melarikan diri kekawasan tinggi, didalam hutan, gua dan kampung2 dipendalaman kerana apabila metior menghentam bumi sudah tiada gunanya tinggal dibandar3 lagi, Kawasan bandar akan menjadi seperti padang jaeak padang tetukur. Tiada lagi tumbuhan yg akan hidup. Tiada air dan tiada mekanan. Jika kamu dikawasan pendalaman, sekurang2nya boleh mendapatkan air didlm perigi2 yg digali sendiri, tetapi persediaan makanan mestilah ada... kalau tak susah juga. Selepas hentaman itu semua benda sudah tak berfungsi/ Lampu letrik dah tak ada, air paip pun dah tak ada, kehidupan semua menggunakan manual semula seperti dulu kala. Bank pun dah tak beroperasi, semua duit dah tak ada nilainya, Makanan pun mengunakan sistem tukar barang saja. Itulah sebabnya jika dikala itu kamu punya gudang makanan yg telah tersimpan banyak makanan... bermakna kamulah yg paling kaya didunia. Jika semua org tahu... semua akan menyerang kamu utk mengambil makanan kamu itu, Kemudian kamu akan dibunuh mereka. sama seperti cerita2 dongeng zaman purba.

      Bungkes yg mereka buat itu adalah untuk bersembunyi dari orang ramai dan kemudian selepas hentaman dhukon itu akan keluar pula Dajjal yg akan menyesatkan semua manusia terutama umat islam. Org Yahudi dan Nasrani memang menunggu Dajjal untuk mereka bergabung dgnnya melawan Islam. Jadi org Islam mesti lari bersembunyi selama sekurang2nya 2 tahun. Jangan keluar dari gua dan lubang dalam hutan tu. Dajjal akan datang kesemua kota, bandar, pekan dan kampung2utk membunuh kamu atau kamu ikut jadi kafir mcm dia. Ingat hadir Nabi,,, Sekuat2 iman kamu sekali pun, pasti kamu akan tewas dengan ajakan Dajjal kerana dia membawa syurga, makanan dan air. Semuanya boleh dia adakan sekelip mata. Itu sebab ramai org islam yg jadi kafir, Ingat ya... bila dah jadi kafir... kamu akan terus kafir sampai akhirnya, Jika Imam Mahadi hadir dikala itu... kepala kamu wajib dipancungnya. Imam Mahadi hanya akan zahir dipetengahan kehadiran Dajjal. Mereka juga bersembunyi hinggalah kedatangan Nabi Isa as utk menguatkan mereka. Dimana mereka bersembunyi ? Di negara Syria atau Jorden yg Nabi panggil Syam... bukan di Malaysia. Sehinggalah Nabi Isa keluar menbunuh Dajjal dan semua Yahudi dan Nasrani. Dihapuskan semua salib dan babi diatas muka bumi ini. Setelah itu Allah uji sekali lagi dgn mengeluarkan Yakjud dan Makjud yg kemudiannya Allah bunuh semuanya. Pada waktyu itu mereka bersembunyi didalam bangunan2 tinggalan perang di Palastain Jorden dan Syria itu. Setelah itu mereka semua berkumpul dan memasuki Palastain dan membentuk kerajaan Islam terakhir disana. Bila keadaan telah aman... kamu semua yg duduk dalam lubang, dalam hutan dan dalam gua kena keluar mengambara ke negara Palastin. Kalau pun kamu tak suka atau tak larat... akan sampai satu jenis api yg akan menghalau kemu kesana. Jadi kamu kenalah jalan kaki beribu2 KM kesana, Jika kamu ada kenderaan spt kereta lembu atau kereta kuda... lajulah sikit. Kalau tak kenalah jalan kaki saja. Kenapa kamu kena kesana ? Sebab disanalah negara yg Nabi sebut negara yg sangat subur dan makmur, Malaysia dan semua negara DISEBELAH TIMUR INI AKAN ALLAH TENGGELAMKAN SEMUANYA. Yg tinggal hanyalah Palastain, Jorden dan Syria (Syam). Inilah tempat akhir zaman sebelum semua umat Islam dimatikan serentak dgn tiupan angin lembut berbau kasturi syurga mencabut nyawa.
      Bersambung…

      Delete
    5. Sambungan….

      Deretan kisah ini kan telah diceritakan oleh atok zamany dulu. Takkan tak ingat ? Amat pamjamg perjalanan kisah umat Islam sebelum Allah menyuruh Malaikat Israfil meniup sangkakala untuk menghadirkan hari kiamat dan mengulung seluruh muka bumi ini. Kemudian selepas itu maka kamu akan dihidupkan semula di Padang Masyar. Apa pun Tanda besar hari kiamat adalah hentaman Dikhon itu. Itulah yg pertama... kemudian baru datang Dajjal kemudian Imam Mahadim kemudian Nabi Isa as, kemudian Yakjud dan Makjud, Kemudian Binatang melata di Madinah dan Mekah, kemudian Kaabah dihapuskan, kemudian alQuran diangkat kelangit, Kemudian negara Islam akhir zaman yg sangat aman, makmur, subur dan adil, Kemudian angin sejuk lembut dan wangi membunuh semua umat islam. Hanya sampai sini saja kita hidup. Tanda2 kiamat selanjutnya seperti terbitnya matahari dari barat, berlaku banjir besar, gunung berapi meletup semuanya, Tsuami besar dan tiupan Sangkakala langsung tiada umat islam yg lihat. Hanya orang kafir yg masih hidup masa itu akan menyaksikan semua itu kerana Allah ingin mereka lihat hari kiamat depan kepala mereka kerana mereka mengingkiari akan hari kiamat. Begitulah serba ringkas turutan kejadian pada akhir zaman.

      YG boleh menyelamatkan kita hanyalah amalan2 soleh, Syafaat Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jalani - guru kita, Syafaat al Quran, Syafaat Nabi saja. Jadi dlm beberapa hari yg masih berbaki ini... jangan tidur.. terus kuat beramal. Jangan tinggal salam Syeikh tu... buat sekuat hati san sungguh2. Jika kita terselamat... tiada ruginya beramal. Tambah2 lagi bulan Ramadhan ni, Banyak2 baca al Quran tu supaya terselamat. Baca surah Kahfi supaya terselamat dari Dajjal. Buat Pandang Adab sekuat hati setiap waktu. Pandang terus kepada Syeikh Mughyideen... berpaut padanya kerana tiada lagi tempat berpaut.. hanya kepadanya saja. Tawakal pada Allah selepas itu, agar kamu mati dalam iman.... mudah2an kamu semua berjaya.

      zaman

      Delete
  4. Asalamualaikum se,ua..

    Selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa.

    zaman

    ReplyDelete
  5. Salam tuan...
    Malam lailatul qadar jtuh mlm bila??

    ReplyDelete
  6. Waalaikumsalam

    Dah lepas pun... mlm 27 yg lepas.Hari ini dah mlm 28

    zaman

    ReplyDelete
  7. Salam semua...

    Saya seisi keluarga semua mengucapkan selamat hari raya aidulfitri 1441H / 2020. Semoga kalian bersabar dan sentiasa didalam keadaan sihat sejahtra serta kekal tinggal dirumah masing2. Nampaknya kita beraya anak beranak saja lah tahun ni. Mohon ampun dan maaf jika belaku sebarang kesilapan dan kesalahan dimana2 juga, baik yg disengajakan atau tak disengajakan atau tak teperasan telah mengingong perasaan kalian. Harap kalian maafkan dan ampunkan kesalahan saya semua... semoga kalian dianugrahkan Allah kebahagian dunia dan akhirat, panjang umur dan diperbanyakkan rezeki dari semua arah dimana juga kalian berada. Juga mohon Allah terima semua amal abadah kita serta semua kerjabuat kita menjadi amal ibadah yg digandakan melimpah ruah bagai buih laut dan bak pasir ditepi lautan...amin..amin

    ikhlas dari zaman sekeluarga.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum tuan, dalam web ini iaitu padaThursday, March 11, 2010- artikel atok zamany bertajuk "IBLIS DAN ALAMNYA - siri 1 -IBLIS DAN ALAMNYA (Musuh Kamu Yang Paling Nyata)", telah dinyatakan bahawa terdapat silat yang terlibat dgn jin@saka. Satu drp silat yg dikatakan terlibat dgn puaka sungai ialah silat sendeng. Mungkin silat sendeng yang atok maksudkan ini silat sendeng lain. Saya pesilat sendeng langkahan nusantara drp ust din ipoh, saya tak jumpa di mana salahnya silat ini. Tolong tuan jelaskan bagaimana puaka sungai berkait dgn silat sendeng? Terima kasih..selamat aidilfitri, maaf zahir batin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tuan ,
      Sy mencelah, langkahan sendeng yg diasaskan oleh ustaz din (sendeng nusantara)...
      Yg tuan bljr tu silat Abjad cuma langkahan shj sendeng...
      Sb Abjad xterikat dgn mna2 susunan @langkahan,wirid ,@ jampian..
      Tuan nk bljar tomoi ka, gayong ka, taekwondo ka,...@ apa2 langkahan sekalipun tuan tetap perlu melakukan adab memulakan seauatu mengucap 9kali tu..
      Maksud atok dlm artikel tu bukan sendeng tu..
      Sb ustaz din adlh seorg badal arwah Ust Mat janggut..
      Jadi sendeng nusantara langkahan yg diasas oleh ustaz din iaitu biuah,pukulan,
      Kunci..

      Delete
  9. puaka @ dewa sungai betul ke terdapat dlm silat sendeng?

    ReplyDelete
  10. Salam semua...

    Saya adalah salah seorang yg pernah belajar silat sending warisan johor/makasar yg diajar oleh Tuan Guru Hj Daing Makeraker. Jadi segala selok belok ajaran beliau tu pada asasnya adalah mengikut syarak... tapi bila tiba bab penutup dan tamat perguruan tu ia dah menyempang dari syarak sbb guna ayam hitam yg disembeleh ditepi sungai sambil beliau memanggil semangat sungai (hantu air atau jembalang sungai / dewa penjaga sungai)... disinilah yg salah ni. Bila masuk abjad... arwah Ust Mat suruh buang saka ni. Dan bukan itu saja.. banyak saka2 lain yg saya ada disuruh buang semuanya, ini termasuklah saka keluarga sy. Jadi proses buang saka ni makan masa selama 4 tahun dan saya buat sebanyak 7x berserta semua amalan dan wirid2 yg Ust suruh buat. Susah betul saka2 tu nak keluar... tapi berkat pertolongan Tuan Guru Ust, akhirnya saya berjaya mengeluarkan semua saka2 tersebut hinggalah saya merasa tenang dan lapang. Itu sebab atok zamany tahu akan pekara yg dia tulis dlm blog dulu... semua itu rujuk kepada masaalah saya. Bukan dia tulis kosong... dia tahu masaalah saka yg berada dgn saya dan betapa susahnya saya berentap nak pisahkan diri dari mereka semua. Dia tulis supaya menjadi contoh kepada yg lain jangan jadi macam saya. Masa muda2 dulu tak ingat dunia belajar silat... bila dah tua, susah sebab semua silat2 itu ada bersaka. Waallauaklam...

    Selamat Hari Raya Aidulfitri
    Minal Aidil Walfaizin
    zaman

    ReplyDelete
  11. Salam tuan...
    Apa Apa beza akademi ASBAB Dan Silat Abjad

    ReplyDelete
  12. Waalaikumsalam...

    Akadami ASBAB atau da`afa al-ummah al-Islamiyah wa-subul al-nuhud bi-ha min manzur, Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya yang diasaskan oleh Ahmad Qushayri Suhayl sebenarnya bermula dari kajian beliau melalui Hadis dan al Quran. Tidak diketahui samaada beliau ada mengambil talqin ranyaian atau wasilah dari mana2 guru atau mualim yg berwasilah hingga ketangan Baginda Rasulullah saw atau pun memang dia mempunyai wasilah ini. Bukan itu saja, malahan semua bab ilmu dan amalnya pun punya wasilah hingga ke Rasulullah saw atau tidak ??? Disinilah persoalan utama dalam apa juga "JALAN KEROHANIAN". Kamu boleh saja mengaku menjadi tok2 guru apa juga ajaran dan persilatan. Mengaku telah bertemu Rasulullah saw sebelum menubuhkan perguruan dan galangan persilatan... sedangkan sebenarnya ia tidak pun berlaku atau siapakah yg kamu jumpa dalam mimpi itu sebenarnya ? sedangkan kamu pun tak pernah jumpa rasulullah... macam mana tahu rupa dan wajah baginda ??? Atau melalui tangan2 guru yg juga tidak menyampai hingga kepada Nabi... tergantung ilmu dan amalnya ditengah2 jalan.. hingga tak tahu hujung pangkal. Ingatlah... semua bentuk ilmu dan amal yg tidak mempunyai wasilah dan rabitah dari tanggan Baginda Rasulullah saw adalah BATAL ???? Belajarlah sampai kelangit hijau tingginya sakali pun... dihadrat Allah ianya KOSONG. HAMPA dan PALSU BELAKA. Esok dihari pertimbangan Mizan... baru lah terkejut besar kerana semua amalan kamu tidak Allah terima sebagai amalan ibadah. Malahan ia semuanya dikira dosa2 kerana kebodohan dan culasnya kamu dalam mencari ilmu. Untuk mengerjakan amalan2 kena ada ilmu. Tampa ilmu kamu adalah jahil... jika terus juga degil dan bertambah2 jahil maka kamu masuk dalam golongan Jahil Muraqab iaitu satu golongan yg sangat degil dan tak mahu berubah dan mencari jalan kebenaran... terus saja jahil dari satu tapak kepada tapak2 yg lain bertimpa2 dan berlapis2 hingga ia mati dalam keadaan itu. Maka ia tidak dapat keluar lagi daripada jahil dan bodoh. Tak cukup dengan itu... oleh kerana dia juga belajar persilatan yg memanggil semangat dan roh dengan segala jampi dan upucara2 pemujaan yd dgn tidak sedar telah bersahabat dgn jin atau syaitan... maka bila dia mati akan pula meninggalkan SAKA kepada semua keturunannya dibelakang. Nah... bagaimana ???? tak ke bertimpa2 masaalah yg dia bawa bukan kepada dirinya saja tetapi seluruh keturunannya dibawah2. Nilah masaalah besar belajar tampa panduan sah dan benar2 yakin dan pasti bahawa tuan guru tempat kamu ambil semua ilmu dan amal serta BUNGA DAN TARI PERSILATAN itu dibawah wadah yg sama dan mempunyai wasilah dan rabitah dri tanggan Rasulullah saw melalui tangan ke tangan hingga kepada kamu sebagai anak murid seumur hidup kepada guru mursyid iaitu Nabi itu sendiri. Inilah yg ada dalam ABJAD yg tak ada dalam mana2 perguruan yg lain. Kalau pun ada yg mendakwa bahawa mereka juga punya wasilah dan rabitah yg sama... IA HANYALAH PEMBOHONGAN DAN PENIPUAN YG BESAR KERANA WASILAH DAN RABITAH JENIS INI HANYA DATANG DARI SATU SUMBER SAJA IAITU DARI TANGAN SYEIKH MUHAMMED YUSUF KENALI atau TOK KENALI sorang saja dialam melayu ini. Jadi bagaimana boleh datang dari org lain ??? Waallauaklam...

    zaman

    ReplyDelete
  13. Salam maaf mencelah ..
    Merujuk komen diatas
    Hamba bertanya... sanad keilmuan hanya melalui tok kenali
    ulama lain takde ke mungkin belah indon ada tak sanad lain ??

    ReplyDelete
  14. Waalaikumsalam...

    Ya... sanad yg utama adalah melalui Tok Kenali, Kemudian baru ulama2 dibawah dia yg ambil talqin lalu tangan dia. Kerana tok kenali adalah wali kutub sebelah sini. Jadi seluruh saluran yg bukan dari tangan dia kita tak tahu kebenarannya. Jadi ambil jalam selamat... ambil lah lalu tangan dia dan kemudian dari tangan arwah Syeikh Ahmad Junaidin (Ust Mat Jangot). Barulah kita diiktiraf sebagai pengikut setia Nabi Muhammad saw, Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jailani, Syeikh Daud alFotani, Syeikh Ahmad Muhammad Zain al Fotani, Syeikh Muhammad Yusof kenali, Syeikh Ahmad Junaidin.. inilah salasilahnya. Tapi ada lagi dicelah2 mereka itu... tapi kita pendekkan saja lah. Begitulah keadaah nya... waallahuaklam

    zaman

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Terima kasih tuan zaman dan unknown, barulah saya faham tentang silat sendeng yang dimaksudkan bersaka dewa sungai. Maka bagi pesilat sendeng langkahan nusantara (abjad) dan sendeng muar haji hamid hamzah, teruskanlah beramal dan melangkah, insyaAllah bersih drp khurafat.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. Salam Tuan Zaman..
    Ada perkembangan terbaru ke politik Malaysia..

    ReplyDelete
  19. Waalaikumsalam..

    Buat masa ini kita pun dah pening dgn apa yg sedang berlaku. Tun dah buat jalan pelik, sedang Anwar masih saja menuntut janji dari Tun kerana itu saja jalan singkat utk dia menjadi PM. Yg betul2 merasa terbuang ialah DAP dan AMANAH dimana mereka langsung tak boleh berkata apa2 dah. Hanya ikut cakap Anwar saja. Agung pun dah tak mahu layan Tun dan Anwar. Agung tetap penderian dgn Mughiyyidin yg sangat popular sekarang seluruh dunia sbb berjaya mengatasai covid19 dgn baik sekali. Jadi keluarlah macam2 fitnah berkenaan rakaman suara lah.. macam2 org pun turut dibabitkan dgn macam2 fitnah kpd PM. Yg tengah hot sekarang ialah masaalah Syid Sadiq yg hilang duit ratusan ribu, konon katanya duit party yg disimpannya. Ini semua rencah berpolitik. Kita rakyat biasa ni cuma boleh dengar dantengok saja sendiwara mereka2 ni. Kadang2 org2 buat kelakar dgn mereka2 ni semua. Tumpang gelak saja lah. Kita nak masuk campur pun... dah naik malas dgn kerenah mereka2 semua. Jadi... lebih baik diam saja lah kan !

    zaman

    ReplyDelete