Monday, May 06, 2019

BREXIT


Memahami Brexit: Apa itu Brexit dan bagaimana? – Bolehkah Britain dan EU sepakat?

Pada 23 Jun 2016, Britain mengadakan referendum untuk memutuskan apakah mereka harus keluar atau tetap menjadi anggota Kesatuan Eropah (EU). Lebih dari 30 juta orang memberikan suara dengan hasil akhir 51,9% orang memilih untuk meninggalkan EU dan baki 48,1% memilih untuk tetap bergabung.

Enam bulan kemudian, Perdana Menteri Britain yang baru, Theresa May,  menyampaikan ucapan yang berbunyi:

“Rakyat UK memilih untuk perubahan … Dan adalah tugas pemerintah untuk melaksanakannya.”

Yang selanjutnya menjadi masalah adalah memutuskan cara untuk meninggalkan UE. Apakah proses pisahnya akan benar-benar cepat atau dikenali dengan proses Brexit yang kasar, atau adakah versi lembutnya, di mana beberapa hubungan dengan UE masih tetap dipertahankan?

Sedikit tentang EU

EU merupakan sebuah bentuk Perjanjian Ekonomi dan politik 28 negara Eropa, termasuk Prancis, Jerman, Italia, Swedia, Finlandia, Britain, Irlandia dll. EU beroperasi di bawah mekanisme “pasaran tunggal” yang berarti barangan, pekerjaan, modal dan orang-orang dari berbagai negara anggota dapat bergerak seolah-olah mereka adalah satu negara.

Sembilan belas negara anggota, tidak termasuk Britain, memiliki mata wang yang sama iaitu Euro. EU juga memiliki parlimennya sendiri yang menetapkan peraturan di bidang-bidang yang berbeda termasuk kawasan sempadan, transport, dan hak-hak konsumen.

Strategi Sapu Bersih Theresa May

Visi Theresa May untuk meninggalkan EU disampaikan melalui Buku Putih Brexit, yang dia sampaikan ke Parlimen pada 2 Februari 2017. Makalah ini menjelaskan bahwa, dalam negosiasi (perbincangan) untuk keluar dari Uni Eropa, Inggris akan:

1.     Tidak mencari keanggotaan dalam pasar tunggal UE
2.     Mengejar perjanjian strategis baru dengan UE
3. Mengejar pengaturan usaha baru dengan UE untuk mengamankan perjanjian perdagangan baru dengan negara lain secara bilateral (dua hala) dan dalam kelompok yang lebih luas.

Secara substantif, buku putih ini adalah indikasi yang jelas untuk opsi Brexit Keluar dari EU) dengan pendekatan yang kasar. Brexit yang menggunakan pendekatan yang lembut akan membuat Britain tetap berada di pasar tunggal Eropah, atau paling tidak menjadi anggota syarikat exsternal rakan EU sebagaimana Turki dan beberapa negara kecil lainnya termasuk Monako, Andorra, dan San Marino.

Syarikat rakan adalah pengaturan antara dua atau lebih negara yang memungkinkan barang beredar bebas antara-wilayah negara-negara yang menjadi anggota syarikat rakan. Peredaran barang ini dilakukan dengan menghapus tarif antara negara-negara di dalam syarikat dan menetapkan tarif eksternal bersama untuk negara-negara di luar syarikat.

Syarikat rakan tidak mencakup usaha perdagangan dan aliran modal dan manusia. Tetapi perjanjian-perjanjian yang telah membentuk EU mengabadikan pasar tunggal (di mana syarikat rakan menjadi komponennya) dalam empat kuasa yang tidak dapat dipisahkan: pergerakan bebas barang, usaha, modal, dan tenaga kerja. Untuk EU, ini adalah paket kukuh sehingga anggota pasar tunggal tidak dapat memilih salah satu dari ke empat unsur di atas.

Cara keras atau lembut? Jadi atau tidak?

Perbedaan cara kasar atau lembut berbeza dengan apakah Brexit terjadi dengan adanya kesepakatan atau tidak. Isu pertama sudah ditentukan: pendekatan yang diambil oleh May adalah Brexit Keras, karena Theresa May tidak mencari keanggotaan pasar tunggal EU dan satu Syarikat rakan sahaja.

Pendekatan ini memungkinkan Britain untuk merundingkan perjanjian perdagangan internasional secara bersendirian, baik dengan mana-mana negara atau rakan Syarikat lainnya setelah tarikh penarikan diri resmi Britain: 29 March 2019. Setelah tarikh ini, kesepakatan Brexit antara Britain dan EU tentang apa yang terjadi selanjutnya boleh terjadi atau tidak.

Jadi, pengaturan pasca penarikan diri dengan EU juga termasuk apakah ada kesepakatan antara Britain dan EU: Apakah Britain akan keluar begitu saja, atau dengan melalui tahap pelaksanaan yang berperingkat?

Kesepakatan Brexit

Baik pemerintah Britain maupun badan-badan EU jelas lebih suka berpisah dengan kesepakatan dan proses pemisahan yang bertahap. Untuk tujuan ini, kedua belah pihak telah menghabiskan masa lebih dua tahun berunding (negotiation) untuk menyepakati perjanjian pemisahan.

Ini adalah “perjanjian kesepakatan Brexit” yang sekarang kita kenal. Perjanjian tersebut berupa naskah setebal 585 halaman yang disetujui secara hukum oleh pemerintah EU dan Britain pada tarikhl 14 November 2018. Kesepakatan tersebut menetapkan ketentuan bahwa pemisahan Britain dari EU hanya dapat mulai berlaku setelah diratifikasi (diluluskan) oleh Parlimen Britain.

Image result for theresa may brexit  Image result for theresa may brexit

Tetapi, pada 15 Januari 2019 House of Commons–Majlis Rendah di sistem parlimen Inggris–menolak kesepakatan Brexit dengan total suara majoriti yang menakjubkan dan belum pernah terjadi sebelumnya iaitu 230 undi. Lebih dari sepertiga ahli parlimen menyokong Theresa May bergabung dengan parti-parti pembangkang dalam menentang kesepakatan Brexit meskipun mereka menunjukkan sokongannya pada pemerintahan May pada keesokan harinya.

Jadi apa masalah di balik kesepakatan itu?

Seperti dalam kes perceraian, kesepakatan Brexit yang dibawa oleh Theresa May dan kemudian ditolak oleh parlemen menetapkan syarat untuk pembagian aset, kewajiban, dan sumber daya manusia. Disamping berbagai masalah undang-undang yang mempengaruhi perdagangan, kesepakatan itu secara khusus mengatakan berapa banyak wang yang harus dibayar Britain kepada EU berikut syarat-syarat bagaimana wang sejumlah £39 juta (RM 218 juta) akan dibayar.

Kesepakatan itu juga melindungi hak-hak pekerja dan tempat tinggal warga negara Inggris yang tinggal di tempat lain di Eropah dan warga negara EU yang tinggal di England hingga akhir periode implementasi Brexit pada 31 Desember 2020.

Tetapi masalah yang paling sukar dari kesepakatan Brexit (keluar EU), dan yang terbukti sebagai kelemahan utamanya, adalah usul untuk memperkenalkan cara baru untuk digunakan bagi menghindari kembali persempadanan antara Irland Utara yang merupakan sebagian dari Britain dan Republik Irland, yang merupakan negara anggota EU. Inilah masaalah besar bagi Britain sekarang, mungkinkah Irland Utara akan merdeka, seperti yang diperjuangkan oleh rakyat Irland Utara sejak ratusan tahun dulu terakhir pada tahun 60an? Inilah yang paling ditunggu-tunggu oleh seluruh masyarakat dunia bagaimana Irland utara akan keluar dari masaalah ini. Jika semua politikus Irland Utara berpihak bergabung dengan Republik Irland bagi memastikan mereka merdeka atau bergabung dengan Britain dan kekal sebagai Negara jajahan England?

‘Pintu belakang’ Irlandia Utara

Pulau Irland terbagi menjadi dua kawasan yang terpisah: Republik Irland, yang merupakan negara anggota dari EU yang merdeka (independen), dan Irlandia Utara, yang merupakan bagian milik dari Britain dan memiliki 18 kerusi di parlemen Britain sekarang.

Keberadaan solusi ‘backstop’ di Irlandia Utara dalam kesepakatan Brexit merupakan langkah berbelit-belit untuk mempertahankan persempadanan terbuka (yg dipriktis sekarang ini) antara Irlandia Utara dan Republik Irlandia hingga Britain dan EU dapat menemukan kata putus jangka panjang untuk jangkamasa yang tidak terbatas, bahkan setelah berakhirnya jangkamasa implementasi Brexit (31 Desember 2020).

Faktanya adalah–dengan atau tanpa kesepakatan Brexit– Buku Putih Brexit telah menegaskan bahwa Britain harus berada di luar Pasaran Tunggal EU dan Syarikat rakan. Pekara ini berarti persempadanan akan muncul kembali di pulau Irland.

Ini adalah prospek yang tidak menyenangkan kerana ingatan silam trigidi “Troubles”, iaitu konflik berdarah Irland Utara yang dibawa pembrontakkan di wilayah persempadanan pada akhir tahun 1960-an. Pembrontakkan ini terjadi antara majoriti penganut Kristian Protestan England dan penduduk minority Kristian Katolik atau nasionalis Irland.

Selama bertahun-tahun, keanggotaan Britain dan Irland di EU menghilangkan persempadanan yang memisahkan keduanya. Krsatuan Eropah ini berhasil mengakhiri “Troubles” dalam Perjanjian Jumat Agung Good Friday) 1998,. Perjanjian tersebut juga menetapkan bahwa seluruh perbatasan Irland bebas. Bererti Iland Utara merdeka dengan sendiri nya tampa peperangan dan konflik.

Pendekatan kasar yang diambil dalam kesepakatan Brexit melanggar Perjanjian Jumat Agung. Usul Theresa May dengan resolusi ‘backstop’ untuk persempadanan Irland dalam kesepakatan Brexit.

Penyokong konservatif Brexit dan Northern Irish Democratic Union Party menolak usulan Theresa May. PAUL MCERLANE/EPA

Bererti ‘backstop’ sebenarnya mendorong perbatasan Britain dengan EU dari Irland Utara. Ini berarti Irland Utara akan terus tunduk pada kerangka undang-undang EU dan akan tetap terpisah dari Britain untuk waktu yang tidak terbatas.

Dan inilah mengapa garis keras Brexit konservatif, dan Parti Kesatuan Demokratik Irland Utara (DUP) yang kecil namun sangat diperlukan, menentang resolusi Theresa May ini. Terlepas dari kenyataan bahwa mayoriti rakyat Irland Utara memilih untuk tetap berada di EU dalam referendum 2016, DUP bimbang pekara tersebut akan memberikan momentum bagi mereka yang ingin menyatukan kembali Irlandia.

Di sisi lain, meskipun mendapatkan desakan dari Theresa May, EU tidak memberikan jaminan undang-undang yang mengikat tentang tarikh berakhir yang muktamat untuk resolusi ‘backstop’ tersebut. Strategi EU jelas. Hal ini dipicu oleh keberadaan resolusi ‘backstop’ yang memberikan daya tawar lebih bagi UE dalam proses perbincagan (negosiasi) selanjutnya dengan Britain.

Jadi.. apakah alternatif bagi Theresa May untuk mewujudkan kesepakatan Brexit dengan cara yang kasar? Cara yang boleh dilakukan dengan menunda atau menarik masa rangcangan Brexit. Bahkan telah ada perbicaraan tentang kemungkinan adanya referendum Brexit kedua. Mengingat ketidakpastian politik dan realitas undang-undang, jangkaan apa pun hanyalah angan-angan semata-mata

Kesan Brexit terhadap Ekonomi Malaysia
Oleh Dr Zulkiply Omar Fello Penyelidik Kanan
Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER)

Masyarakat umum baharu sahaja didedahkan dengan cerita Perjanjian Perkongsian Trans-Pasific (TPPA) berhubung dengan keterbukaan ekonomi. TPPA adalah merupakan perjanjian antara 12 negara pada masa kini untuk membentuk satu kawasan perdagangan bebas. Ianya merupakan satu perjanjian komprehensif antara 12 negara terbabit termasuk Malaysia bertujuan mempertingkatkan integrasi ekonomi melalui liberalisasi perdagangan dan pelaburan.

Malaysia telah menandatangani perjanjian tersebut setelah diluluskan oleh Parlimen. Ini bermakna TPPA dilihat mampu memberi kesan positif terhadap ekonomi negara, antara lain melalui peningkatan perdagangan dan pelaburan. Mungkin yang lebih penting adalah sumbangan positif TPPA terhadap pengukuhan asas-asas ekonomi melalui keperluan reformasi untuk peningkatan daya saing.

Pada masa yang sama juga pakatan negara-negara ASEAN sedang giat bergerak ke arah Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC). AEC merupakan satu integrasi ekonomi wilayah yang dianggotai oleh negara-negara ASEAN. Integrasi ini akan mewujudkan satu kuasa ekonomi yang besar dianggotai oleh 622 juta penduduk.

Ringkasnya, kedua-dua inisiatif tersebut telah meyakinkan umum tentang kebaikan ekonomi terbuka melalui kesepakatan wilayah. Namun, baharu-baharu ini komuniti dunia telah di kejutkan dengan berita Brexit. Brexit adalah jolokan yang diberi kepada “United Kingdom (UK) keluar dari Kesatuan Eropah (EU)”, hasil dari pungutan suara umum.

EU merupakan satu kesatuan ekonomi. Kesatuan ekonomi merupakan konsep kesepakatan wilayah yang lebih komprehensif berbanding dengan komuniti ekonomi. EU berkembang dari suatu komuniti ekonomi yang dikenali sebagai Komuniti Ekonomi

1 Pandangan yang dikemukakan adalah milik pengarang dan tidak semestinya mewakili pandangan MIER.

Eropah (EEC). EU mempunyai Parlimen dan mata wang sendiri, yakni euro. Di dalam kesatuan ekonomi ini, barangan dan perkhidmatan serta tenaga buruh adalah bebas bergerak melampaui sempadan negara di antara 28 ahlinya. Ini bermakna, dari perspektif ekonomi, EU adalah berfungsi sebagai seolah-olah sebuah negara. EEC ditubuhkan pada tahun 1957 dan UK menganggotainya pada tahun 1973. Faktor utama penubuhan kesepakatan ini adalah untuk memaksimumkan manfaat ekonomi negara-negara ahli melalui pengagihan sumber yang cekap. Dari sudut sebuah kesatuan ekonomi, kejayaan EU merupakan sebuah contoh buku teks yang diajar di sekolah-sekolah ekonomi. Kini EU sebagai sebuah kesatuan, merupakan blok ekonomi yang mempunyai penduduk melebihi 500 juta. Ianya merupakan salah sebuah kuasa ekonomi terbesar di dunia.

Berdasarkan sejarah EU, tidak hairanlah jika ianya merupakan rujukan utama untuk lain-lain negara di dalam konteks kerjasama ekonomi wilayah. Penubuhan AEC adalah mengikut jejak langkah EU. Bertabirkan kejayaan EU, sedikit sebanyak Brexit mengetengahkan semula persoalan tentang baik-buruknya sebuah kesatuan ekonomi. Jika ianya baik, mengapa UK memilih untuk keluar dari kesatuan?

Persoalan buruk-baik sebuah komuniti ekonomi sentiasa wujud, di mana konsep kesatuan ini diterima atas dasar kebaikannya melebihi keburukan. Di dalam konteks UK, mungkin ramai ahli-ahli ekonomi masih beranggapan UK adalah lebih baik berada dalam EU dari segi manfaat ekonomi jangka panjang. Namun demikian, pungutan suara umum memberi kemenangan kepada Brexit kerana pejuang-pejuang Brexit telah berjaya mengetengahkan isu-isu benar berkaitan dengan UK di dalam EU dengan merujuk kepada realiti semasa. Contohnya, pergerakan bebas buruh dari lain-lain negara ahli EU menyebabkan gaji pekerja warga UK menjadi rendah. Keburukan reality semasa ini tidak semestinya buruk untuk keseluruhan ekonomi UK terutama untuk jangka panjang. Sebaliknya kebaikan ekonomi jangka panjang pula tidak boleh ditunjuk dengan jelas.

Dari segi jangka panjang, kesan Brexit masih tidak jelas. Apa yang kita lihat sekarang adalah kesan jangka pendek yang sebenarnya tidak melambangkan asas ekonomi. Ramai yang memberi penumpuan terhadap kesan ke atas pemboleh ubah kewangan, seperti kesan terhadap pasaran saham dan nilai mata wang, yang tidak semestinya memberi kesan terhadap asas ekonomi jangka panjang.

Satu lagi persoalan yang lebih relevan kepada Malaysia adalah kesan Brexit terhadap ekonomi Malaysia sendiri. Untuk menilai kesan Brexit ke atas ekonomi Malaysia, sekiranya ada, kita terlebih dahulu perlu mengenal pasti saluran-saluran yang berkemungkinan mempengaruhi pemboleh ubah ekonomi. Umpamanya, jika di kaji dari sudut permintaan, adakah Brexit mempengaruhi mana-mana komponen permintaan agregat negara, seperti pelaburan, penggunaan, perbelanjaan kerajaan dan eksport bersih? Sekiranya ada, apakah saluran-salurannya?

Secara amnya tiada suatu saluran yang jelas sama ada UK berada di dalam EU atau berada diluar EU akan mempengaruhi salah satu atau lebih komponen permintaan agregat Malaysia. Cuma secara tidak langsung komponen-komponen tersebut boleh dipengaruhi melalui saluran tukaran asing di antara ringgit Malaysia dengan pound British. Namun demikian, kesan tehadap nilai ringgit berbanding pound adalah bersifat sementara yang dipengaruhi oleh sentimen umum berkaitan dengan Brexit. Kesan ini tidak mempengaruhi asas-asas ekonomi Malaysia. Malah kesan ini juga dijangka tidak mempengaruhi asas-asas ekonomi UK.

Faktor yang memberi kesan sementara kepada penawaran dan permintaan di dalam ekonomi seperti Brexit ini biasanya di sebut sebagai kejutan. Kejutan ini dikaitkan dengan faktor diluar kawalan dan diluar jangkaan yang boleh memberi kesan sementara kepada sesuatu ekonomi, secara positif mahu pun negatif – atau apa yang dipanggil kitaran perniagaan. Ianya tidak boleh kekal kerana potensi pengeluaran ekonomi tidak berubah dengan ketara. Malah kejutan Brexit ini boleh dianggap kecil kerana ianya telah dijangka lebih awal dan kebanyakan kumpulan-kumpulan yang terlibat telah mengambil langkah berjaga-jaga lebih awal.

Nilai tukaran di antara ringgit dan pound juga dipengaruhi oleh permintaan dan penawaran terhadap kedua-dua mata wang. Permintaan dan penawaran kedua-dua mata wang tersebut pula dipengaruhi terutamanya oleh aktiviti perdagangan dua hala antara kedua-dua negara. Namun, perdagangan di antara UK dan Malaysia dijangka tidak dipengaruhi oleh Brexit melalui lain-lain faktor berkaitan dengan perdagangan  seperti tarif dan sebagainya. Ianya mungkin terpengaruh oleh perubahan nilai tukaran ringgit-pound, tetapi seperti yang dijelaskan di atas ianya bersifat sementara.

Perlu juga diingat bahawa Brexit juga mempunyai kesan positif yang mungkin mengambil masa lebih lama sedikit untuk direalisasikan. Kesan positif ini mungkin akan memberi kebaikan kepada hubungan ekonomi Malaysia-UK. Diantara kesan positif tersebut adalah terhasil dari tindak balas UK untuk memperbaiki kelemahannya merujuk kepada kelemahan EU seperti diperjuangkan oleh para penyokong Brexit. Antaranya, pro-Brexit berpendapat EU tidak efisien dan terdedah kepada birokrasi. Maka sudah tentu kerajaan UK akan menggunakan mandat baru dari rakyat untuk memperbaiki keadaan ini, yakni meminimumkan birokrasi dan meningkatkan kecekapan.

Akhir sekali, UK selepas Brexit dijangka akan berusaha untuk memperbaiki perjanjian perdagangan dua-hala dengan rakan dagangnya, termasuk Malaysia. Malah para pemerhati berpendapat perjanjian perdagangan dua-hala di dalam konteks ini mungkin lebih berkesan, berbanding dengan perjanjian dua-hala antara EU dan lain-lain Negara seperti Malaysia.

 Related image  Image result for brexit and european union 
Peta yang menunjukkan anggota EU saat ini. Perbedaan warna menunjukkan tahun bergabungnya setiap Negara

Fakta Lain Yang Harus Kamu Tahu Tentang Brexit

Seluruh dunia saat ini sedang membicarakan Brexit, atau keluarnya Inggris dari keanggotaan Uni Eropa. Tapi apa yang sebenarnya terjadi? Mengapa Inggris memutuskan keluar?

Kami telah mengumpulkan 7 jawaban untuk pertanyaan-pertanyaanmu. Jawaban ini berasal dari berbagai sumber seperti BBC, The Telegraph, Associated Press yang dikutip oleh JakartaPost, serta Reuters yang dikutip oleh JakartaGlobe. Kita mulai dengan...

1.     Apa yang sebenarnya terjadi?

Sebuah referendum telah dilaksanakan pada hari Kamis, 23 Juni kemarin untuk menentukan apakah Inggris akan tetap berada sebagai anggota di Uni Eropa atau meninggalkan keanggotaannya. Hasilnya menunjukkan bahwa 52% penduduk Inggris Raya (yang termasuk Skotlandia dan Irlandia Utara) memutuskan untuk keluar dari kenaggotaan Uni Eropa. Inilah yang disebut Brexit (Britain dan Exit).

       2.  Lalu apa itu referendum? Dan kenapa referendum ini dilaksanakan?
Referendum itu seperti pilihanraya, hanya saja keputusan yang diambil adalah "Ya" atau "Tidak". Pada tahun 1999 Timor Leste (atau Timor Timur pada saat itu) juga pernah melaksanakan referendum. Perbedaannya waktu itu keputusan yang diambil adalah apakah Timor Leste akan tetap menjadi bagian Republik Indonesia atau tidak.

Referendum di Britain ini dilaksanakan karena memang pada tahun 2015 Perdana Menteri Britain David Cameroon menjanjikan akan mengadakan referendum waktu berkampen. Terakhir kali referendum dilaksanakan adalah tahun 1975 dimana hasilnya adalah Britain tetap berada di EU. Namun pihak Parlimen Britain menganggap EU sudah banyak berubah semenjak tahun 1975. Pihak Parlemen merasa EU sudah mencampuri terlalu banyak urusan dalaman Britain.

3       Apa itu EU?

EU muncul dari keinginan untuk perdamaian setelah terjadi Perang Dunia II. Lima tahun setelah Perang Dunia II berakhir, Perancis dan Jerman membuat rencana agar kedua negara tidak pernah berperang lagi. Hasilnya bukan hanya Perancis dan Jerman, tapi total 6 negara akhirnya membuat persetujuan perdamaian dan perdagangan bersama pada tahun 1950. Inggris bergabung dengan kerjasama ini pada tahun 1973. Hingga saat ini, anggota EU berjumlah 28 negara (menjadi 27 setelah Britain keluar).

        4. Kenapa Britain memilih untuk keluar?

Walaupun kelihatannya EU (Europian Unaited) adalah ide yang cemerlang, namun ia tidak seindah itu. Untuk keberlangsungan EU, tentu saja diperlukan dana. Dana ini diambil dari yuran setiap negara anggota. Namun, kadar yuran adalah tidak sama untuk setiap negara. Negara dengan kemampuan kewangan yang besar seperti Jerman, Perancis, dan Britain harus membayar yuran yang tinggi. Sementara negara dengan kemampuan kewangan tidak sekuat negara anggota lain seperti Hungaria, Polandia, dan Grees dapat membayar lebih rendah. Ini adalah salah satu alasan mengapa Britain memilih untuk keluar.

Selain masalah yuran, berbagai keputusan juga diambil oleh badan tersendiri iaitu Suruhanjaya Eropah (European Commission) dan keputusan ini mengikat seluruh anggota EU. Seperti kes menangani migran dari timur tengah yang datang ke Eropa misalnya, Suruhanjaya Eropah memutuskan bahwa Eropah akan membukakan pintu bagi para migran. Negara dengan kewangan tidak terlalu mapan seperti Grees tentu mengalami kesulitan dengan keputusan ini. Mereka baru saja mendapat pinjaman setelah dibelit hutang dan tidak mampu membayar hutangnya, namun sekarang harus membiayai para migran. Masalah ini juga dialami oleh negara anggota lain, bahkan yang keuangannya lebih baik seperti Britain sekalipun. Lagi pun orang-orang Britain tidak menyukai para pendatang asing yang memasuki Negara mereka, lagi-lagi yg berjaya mendapatkan perkerjaan yg baik disana dan menidakkan hak penduduk Negara itu sendiri dek kerana soal gaji yg rendah dari warga Britain sendiri yang tidak mendapat kerja kerana mereka punya paras gaji yg sangat tinggi. Mereka merasa rimas dgn kaum pendatang ini dan sangat marah dgn dasar kerajaan yg membiarkan mereka masuk beramai-ramai kenagara itu. Mereka bukannya resis, tetapi telah dituduh resis kerana pekara ini oleh pihak-pihak yang mahukan Braitain kekal bersama EU, terutama golongan koperat dari US yg sebenarnya mahu monopoli perdagangan di EU. Inilah isu yg sangat besar dan panas di Britain sekarang.

     5. Sebesar manakah yuran yang dikenakan itu hingga Britain mahu keluar dari EU?

Carta dibawah ini menunjukkan besaran yuran yang dibayarkan oleh setiap negara anggota. Seperti yang terlihat di tabel, Inggris merupakan penyumbang iuran terbesar ketiga setelah Jerman dan Perancis. Dengan total dana terkumpul 145 Juta Euro (RM 652 juta) pada tahun 2015, artinya yuran 12,57% yang dibayar oleh Britain tahun lalu adalah 18,2 Juta Euro (RM 78,260,000 ) Besar kan ??

Image result for brexit and european union Related image

        6. Adakah keuntungan bagi Britain untuk terus bersama EU?

Tentu saja ada. Kenyataannya 48% penduduk England memilih untuk tetap menjadi anggota EU walaupun akhirnya dikalahkan oleh pihak yang mahukan Britain meninggalkan keanggotaan EU. Perdana Menteri Britain David Cameron serta 16 anggota Parlimen sebenarnya mendukung Britain untuk tetap menjadi anggota EU. Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, serta beberapa negara anggota lain seperti Perancis dan Jerman juga menyokong untuk tidak meninggalkan EU.

Salah satu alasan para penyokong Britain untuk tetap berada di EU adalah alasan ekonomi. Walaupun Britain harus membayar yuran tinggi keanggotaan setiap tahunnya, namun Britain juga mendapat berbagai kemudahan dalam menjual barang dan jasa yang dihasilkan ke negara anggota lain. Pekara ini disebabkan karana tidak adanya penerapan tarif untuk transaksi sesama anggota. Berbeda kiranya jika Britain bukan lagi anggota EU. Setiap transaksi dengan negara anggota akan dikenakan tariff (cukai), sama seperti transaksi dengan negara-negara yang bukan ahli EU. Pekara ini dianggap dapat menaikkan ekonomi Britain dengan pantas.

Selain itu, pihak yang pro EU berpendapat bahwa imigran (pendatang asing) yang datang dari timur tengah akan dapat menjadi tenaga kerja yang menggerakan ekonomi Britain. Sebagai pekerja mereka juga akan menjadi pembayar cukai kepada Britain.

       7. Adakah Britain sudah resmi keluar dari EU?

Hasil referendum memang menunjukkan penduduk Britain ingin keluar dari EU. Tapi berbagai perbincangan antara kedua pihak harus dijalankan untuk menentukan berbagai pekara mendatang. Salah satunya adalah untuk memisahkan ekonomi Britain dengan EU yang sudah terikat lama. Proses ini akan memakan masa selama 2 tahun atau pun lebih dari itu. Selama masa perbincangan ini, Britain masih dianggap masih menjadi negara anggota EU. Ini bermaksud Britain harus mematuhi segala peraturan dan perjanjian keanggotaan EU, namun tidak berhak untuk memberikan suara dalam pengambilan keputusan lagi.

Image result for impact of brexit on uk industry  Image result for impact of brexit on uk industry engineering

Industri enginering yang merupakan penyumbang ekspor terbesar Britain akan terhalang penjualannya ke negara anggota EU setelah keluar dari keangotaan EU

Beberapa perkara penting tentang Brexit

1. Apakah Referendum United Kingdom?

Referendum UK adalah pungutan suara yang dicadangkan Perdana Menteri UK, David Cameron selepas pilihan raya pada 2015 bagi mengutip undi rakyat United Kingdom (UK) untuk menentukan sama ada UK kekal atau keluar dari Kesatuan Eropah (EU).

Selain menentukan nasib UK dalam EU, ia juga bakal mencorak penglibatan UK dalam beberapa isu utama termasuk imigresen, kerjasama ekonomi dan konsep pergerakan bebas EU.

Pungutan suara serupa pernah dijalankan pada 1975 bagi menentukan keahlian UK kedalam Komuniti Ekonomi Eropah (EEC), badan kerjasama awal dalam kalangan negara Eropah yang kemudiannya dibentuk menjadi EU pada 1993. Dikala itu 67 peratus rakyat Britain mengundi untuk Britain memasuki kedalam kesatuan EEC pada 1975. Referendum kedua bagi UK untuk menentukan keahlian Britain dalam EU telah diadakan 23 Jun 2016 lalu dan hasinya 51.9% menyokong untuk keluar manakala hanya 48.1% untuk terus kekal bersama EU.

2. Siapa yang boleh mengundi untuk Referendum UK ini.

Semua rakyat UK layak mengundi, ini bermakna Britain, Scotland, Ireland dan Wales. Selain itu, rakyat UK yang menetap di luar Negara, malahan yang berumur kurang 15 tahun turut diberi hak untuk mengundi. Hak mengundi turut diberi kepada semua warga Komanwel yang menetap di UK. Ini antara lain termasuk rakyat dari negara seperti Malaysia, Australia, Kanada dan India yang tinggal di UK. Tetapi hanya mereka berumur 18 tahun ke atas diberi hak mengundi.

 Image result for brexit uk Rakyat negara Komanwel yang menetap di UK,  Image result for  brexit uk Rakyat negara Komanwel yang menetap di UK,
Rakyat negara Komanwel yang menetap di UK, termasuk rakyat Malaysia juga boleh mengundi. - Foto AP

3. Apa sentimen rakyat Britain terhadap referendum ini

Pada waktu itu rata-rata rakyat Britain didapati masih berbelah bahagi, sama ada untuk mengundi kekal dalam EU atau sebaliknya.

Tinjauan pada waktu itu oleh akhbar-akhbar Britain, Financial Times mendapati peratusan rakyat Britain yang ingin kekal berbanding mereka yang ingin keluar EU masing-masing berada pada 44 peratus, sementara baki 12 peratus berada di atas pagar. Bagaimanapun pakar berpendapat, insiden pembunuhan Jo Cox, Wakil Parti Buruh dan penyokong kempen Britain kekal di EU pada 16 Jun 2016 didapati meningkatkan sentimen negatif terhadap kempen keluar EU. Ini bagaimanapun masih belum dicerminkan di dalam apa-apa data rasmi - yang masih menunjukkan taburan sama rata dalam kalangan rakyat Britain yang akhirnya memilih untuk keluar dari Kesatuan Eropah (EU) itu

4. Siapa yang ada dalam kempen 'Remain' dan 'Leave' Referendum UK.

Kempen 'Remain' (kekal didalam EU)

Diketuai Perdana Menteri David Cameron (sekarang diketuai oleh Trase May), antara isu yang dibawa kempen 'Remain' adalah ekonomi. Ia mengambarkan kesan buruk sekiranya hubungan antara blok dagangan UK dan EU terputus dan perlu dirunding semula. Malah, kempen 'Remain' menyifatkan pemisahan akan menghapuskan kuasa UK terhadap dunia melalui EU yang selama ini memainkan peranan besar dalam dagangan dunia.

Image result for  brexit uk Rakyat negara Komanwel yang menetap di UK,  Image result for  brexit uk Rakyat negara Komanwel yang menetap di UK,

Cameron vs Johnson masing-masing mengetuai kempen 'Remain' dan 'Leave'. - Foto AP

Selain itu, dilemanya adalah bagaimana sistem pekerjaan rentas sempadan akan dirombak susulan pembatalan keahlian UK dalam EU (ini merujuk kepada sempadan Irland Utara). Ini bakal menyaksikan pekerja EU di UK terpaksa memohon visa bagi kemasukan ke UK sekali gus menyukarkan majikan. Malah, tarif dagangan antara UK dan EU akan berubah kepada asal dan menyaksikan barangan lebih mahal diimport ke UK.

EU membeli 50 peratus eksport UK dengan lebih 300,000 syarikat Britain beroperasi di EU. Jika ia keluar dari EU, ini bermakna UK perlu berunding semula terma dagangan bebas dengan negara lain kerana sebelum ini rundingan dilakukan atas kapasiti EU. Dari segi pekerjaan juga, sejumlah 3.5 juta pekerjaan di Britain berkait dengan keahlian Britain dalam pasaran tunggal EU.

Kempen 'Leave' (keluar)

Diketuai bekas Datuk Bandar London Boris Johnson, sentimen utama yang dimainkan adalah krisis pelarian dan imigresen.

Kempen pemisahan menyifatkan EU satu kesatuan gagal dengan mengambil contoh Greece yang masih terperangkap dalam kancah hutang.

Selain itu pergerakan bebas penduduk EU ke UK dan menikmati manfaat sama seperti rakyat UK turut dipertikai. Mereka mendakwa Britain yang terkenal dengan slogan 'Great Britain' kini hanya tinggal 'Britain' saja

Justeru mereka mahu kuasa menentukan hala tuju negara terutama dalam isu imigresen dan ekonomi ditentukan sendiri oleh Britain tanpa campur tangan EU. Kempen ini mendakwa Britain terpaksa membayar yuran keahlian 17.4 bilion Pound setahun, di mana mereka berpendapat lebih baik dilaburkan untuk kebajikan penduduk UK.

Isu imigresen yang ditimbulkan termasuk bagaimana kawalan imigresen EU ditentukan oleh EU menyaksikan penduduk rantau itu lebih mudah datang ke UK berbanding penduduk negara Komanwel lainnya.

5. Apakah kesannya kepada Malaysia.

Kesannya adalah minimum terhadap dagangan Malaysia memandangkan UK bukan 10 negara teratas perdagangan luar Malaysia. Namun beberapa kesan yang disifatkan baik akan dinikmati sekiranya UK keluar EU. Antaranya, Ketua Ekonomi IQI Shan Saeed meramalkan nilai Pound akan jatuh sebaris nilai Dolar. Ini bermakna, kos ke UK lebih murah berbanding dahulu. Tetapi hingga sekarang nilai Pound berbanding Ringgit masih saja ditahap yang sama. Jadi ramalan ini tidak tepat dan melesit sama sekali. Kepada peniaga yg telah menjual Paund mengeluh kerana nilai yg mereka harapkan tidak menjadi kenyataan, semtimen sebeginilah yang membuat perniagaan matawang menjadi “Haram” dalam Islam kerana mengajar untung atas kesusahan Negara lain yang dianggap sebagai RIBA dalam syariah islam. Ini pun masih saja orang-orang islam tidak percaya dengan ajaran Rasulullah saw, masih saja tidak peduli dan terus saja melibatkan diri didalam perniagaan berunsur riba ini.

Pakar meramalkan nilai Pound mungkin jatuh setara kepada USD jika Brexit berlaku. - Foto AP

Ketua Ekonomi Alliance Bank Monakaran Mottain berkata sekiranya Brexit berlaku, ringgit dan mata wang utama lain akan kembali mengukuh tetapi jika sebaliknya, ringgit mungkin menyusut dan boleh mencecah RM6 berbanding pound. Bukan itu sahaja, perbezaan nilai Pound ini amat kritikal kerana jumlah pelajar Malaysia yang besar di UK.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada Isnin menyatakan tidak bimbang mengenai ketidaktentuan berkaitan pungutan suara Britain keluar EU. Ini kerana pendedahan rendah dana itu kepada Pound Sterling meskipun merupakan antara pemegang kepentingan dalam projek Battersea di London. Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Shahril Ridza Ridzuan, hanya 1 peratus dari 26 peratus asset global KWSP terdedah kepada Pound. Sehingga sekarang semua keraguan ini tidak berlaku sedangkan Pound tetap ditahap yang sama.

 Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND  Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND

 Apa makna Brexit, UK keluar EU
HISHAMUDDIN RAIS
Diterbitkan 13 Jul 2016, 4:34 petang  |  Dikemaskini 13 Jul 2016, 4:34 petang

 Image result for Pembangkang brexit  Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND  

Pada 24 Jun yang lalu warga United Kingdom (UK) telah menjalankan pungutan suara: terus bersama Kesatuan Eropah (EU) atau keluar daripadanya. Pungutan suara ini dikenali sebagai Brexit. Kita semua telah membaca, mendengar dan menonton di kaca TV dan tahu apa jawapan warga UK. Tulisan ini bertujuan memberi pencerahan untuk memahami latar belakang EU, untuk memberi satu lagi jalur pandangan tentang apa yang telah berlaku. Paling penting untuk meneliti perkara-perkara yang tersorok dan yang sengaja disorokkan dalam EU dan Brexit ini.

Media Eropah berbondong-bondong melobi , yang kanan dan yang liberal,  mengambil garis berpihak supaya UK wajib terus berada dalam EU. Media-media ini telah berdendang tentang ‘bahaya’ jika UK meninggalkan EU. Sahinggakan di UK, akhbar liberal rasional seperti The Guardian dan juga BBC mengambil garis yang sama.

Kerana hampir semua media Eropah cuba menghalang UK dari keluar dari EU, maka kita wajib bertanya apa sebenarnya Brexit ini? Apa itu EU? Dan kenapa UK keluar dari EU akan membahayakan Eropah?

Daripada segi sejarah, EU muncul sesudah Perang Dunia Kedua. Berjuta-juta warga Eropah telah gugur selepas berbantai sesama sendiri dalam dua perang dunia.

Maka, pada tahun 1948 diadakan Kongres Hague  di Belanda melibatkan enam negara. Negara-negara seperti Belgium, Belanda, Luxembourg, Jerman Barat, Perancis dan Itali telah membuat perjanjian perniagaan. Di sini jelas sekali ekonomi adalah punca segala punca dan sebab keujudan EU

Telah diwar-warkan bagaimana Eropah akan menjadi aman damai permai jika pertelagahan tidak wujud. Perang akan lenyap. Eropah yang menjadi panggung dua perang dunia akan menjadi wilayah contoh. Diimpikan warga Eropah akan bekerjasama untuk kesejahteraan umat manusia. Apakah ini tepat dan benar?

Daripada satu segi, hingga ke satu tahap, memang benar apa yang dipropagandakan. Ekonomi Eropah maju jaya. Taraf hidup rakyat baik. Tetapi, di sebalik propaganda ini ada lagi satu projek rahsia terbuka.

Ketika EU mula meluas, Perang Dingin sudah bermula. Rusia yang memimpin USSR dan blok Sosialis Eropah Timur dilihat sebagai musuh. Sesudah tamat Perang Dunia Kedua, kuasa imperial Britain jatuh ke tangan Amerika. Amerika yang memonopoli bom atom menjadi kuasa empayar baru. Maka, muncullah konsep kuasa imperial Anglo-Amerika.

Sesudah Perang Dunia Kedua, negara-negara kapitalis di Asia, Afrika dan Amerika Latin dijajah semula oleh kuasa baru - kuasa imperial Anglo-Amerika. Imperialis Great Britain telah digantikan dengan imperialis Amerika. Sistem ekonomi kapitalis tetap kapitalis kecuali di Eropah Timur, di China, Cuba, Korea Utara dan di Vietnam.

Kempen 'jahat'

Di belakang projek EU ini ialah kuasa imperialis Anglo-Amerika. Amerika menyokong kuat kewujudan EU. Ketika Perang Dingin berjalan negara-negara EU ini menjadi tempat Amerika mendirikan pangkalan tentera – darat, laut dan udara. Amerika memasang bom nuklear dan peluru berpandu di negara-negara EU.

Bom nuklear dan soldadu Amerika dapat bergerak di Eropah kerana negara EU ini bekerjasama dalam Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato). Ini adalah perjanjian ketenteraan Eropah Barat dengan Amerika. Hakikatnya negara EU telah menjadi tanah jajahan Amerika.

Nato melihat Rusia dan blok Sosialis sebagai musuh mereka. Justeru senjata nuklear dan peluru berpandu semuanya diarahkan ke Moscow. Suasana ini meruncingkan keadaan Perang Dingin. Ini ditambah pula dengan Perang Vietnam yang menyaksikan kuasa bala tentera Amerika dibantai oleh gerila yang dibantu oleh Rusia dan blok Sosialis. Amerika kalah dan merasa sangat malu akan kekalahan ini.

Pada awalnya Perancis bawah Presiden Charles de Gaulle (1958-1969) tidak bersetuju dengan rancangan Amerika yang mahu menjadikan Eropah tanah jajahan. Justeru Perancis menarik diri daripada Nato. Tetapi hari ini tidak ada negara Eropah yang berani berdiri merdeka seperti Perancis bawah pimpinan de Gaulle.

Sesudah Tembok Berlin runtuh pada tahun 1989, Jerman Barat dan Jerman Timur bersatu. Blok Rusia runtuh. Suasana ini menjemput banyak negara Eropah Timur untuk menjadi warga EU. Daripada sini muncullah EU yang terdiri dari 28 buah negara. Hari ini ia telah menjadi 27 tolak satu (tanpa UK).

Justeru apabila warga UK bersuara untuk keluar daripada EU, ini bermakna mereka secara tidak sedar atau secara sedar telah mensabotaj rancangan induk kuasa imperial Anglo-Amerika.  Apabila UK keluar EU, bermakna segara perancangan licik kuasa imperial Amerika yang mahu mendominasi Eropah digagalkan. Perkara ini bukan susah untuk difahami. Kita lihat siapa yang datang untuk menyokong dan berkempen untuk meyakinkan warga UK agar tidak meninggalkan Eropah.

Yang datang menyokong kempen untuk terus dalam EU ialah: Barack Obama, George Soros, setiausaha Nato, pengerusi IMF dan Bank Dunia, akhbar Financial Times, majalah Economist. Berdasarkan nama-nama ini, kita sudah dapat mencium bahawa mereka semua ini adalah ‘orang jahat’ yang cuba sedaya upaya untuk rakyat UK memilih kekal bersama EU

Kalau orang jahat sokong kerja kita bermakna kerja yang kita buat tidak baik. Maka apabila kaum pemodal kapitalis berbondong berkempen agar UK jangan keluar EU, maka kita wajib sedar keluar EU adalah langkah bijak untuk menggagalkan projek kapitalis.

Betul dan tepat - apabila 52 peratus warga UK memilih untuk keluar EU - nilai pound sterling jatuh.

Pasaran saham tunggang-langgang

Pasaran saham Eropah tunggang-langgang. Pasaran saham Amerika dan Jepun tunggang terbalik. Apa maknanya ini? Ini bermakna rancangan kaum pemodal, ini bermakna rancangan kuasa imperialis Amerika untuk mendominasi Eropah dan dunia, telah digagalkan. Ini bermakna projek kaum kapitalis telah berjaya dibantutkan. Apabila kaum kapitalis dalam kesusahan, ini bermakna rakyat dunia mendapat rahmat.

Apa yang jelas projek dunia baru bawah telunjuk Amerika telah gagal di Eropah. Harus difahami dan wajib diingat, kuasa imperial ini dikenali sebagai kuasa Anglo-Amerika. Ada kerjasama yang intim antara pemodal British dan kaum pemodal Amerika. Mereka menetas dari reban yang sama. Yang di Amerika itu berasal usul dari United Kingdom juga. Mereka muntah kedarah melalui Bank of England. Sebelum wujud Wall Street kaum kapitalis ini menjarah harta kekayaan dunia melalui City of London.

Apa yang berlaku apabila hanya 48 peratus warga UK yang bersetuju mahu terus menetap dalam EU?

Media propemodal yang sebelum hari pungutan suara telah menakut-nakutkan warga UK tentang malapetaka jika UK meninggalkan EU. Apabila keputusan sampai, media membuat propaganda untuk membuktikan bahawa warga yang menolak EU ini adalah rasis pula. Tidak mahu menerima ‘orang lain’ masuk ke dalam UK.

Kenyataan pemimpin parti kanan Eropah diberi layanan muka hadapan seolah-olah projek tinggalkan EU ini adalah projek parti kanan. Justeru kita hanya membaca ucapan tahniah kepada warga UK yang berjaya meninggalkan EU daripada Marine Le Pen - parti Front Nasional Perancis, daripada Geert Wilders, Freedom Party Belanda dan juga Heinz-Christian Strache, pemimpin Freedom Partry Austria. Semua ini pemimpin parti berhaluan kanan.

Suara intelektual kiri seperti Tarik Ali, Pual Craig Roberts atau Socilist Workers Party yang menyokong kempen keluar EU langsung tidak dipungut oleh media arus perdana. Memang betul ada agenda menolak kemasukan pendatang baru dalam kempen Brexit. Memang betul terlalu ramai warga asing meluru masuk ke UK. Ini hasil dari perjanjian EU. Warga EU boleh keluar masuk ke mana sahaja dalam 27 negeri ini. Mereka boleh mencari pekerjaan dan boleh bermastautin.

Hakikatnya EU telah menjadi satu negara tanpa sempadan.

Cuba tanya diri sendiri, apabila Zahid Hamidi awal tahun ini merancang untuk membawa masuk 1.5 juta Bangladesh ke Malaysia, kita menentang langkah ini. Apakah kita rasis?

Ahli parlimen 'patung mainan'

Image result for Pembangkang brexit  Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND

Apabila watak kampung dan pekan kita, tempat tinggal kita, kondo kita mula dipenuhi oleh warga Nigeria dan kita merasa tidak selesa, adakah kita rasis?

Justeru, mempertahankan tanah air sendiri daripada berubah bentuk dan demografi pasti bukan sikap rasis. Berita yang amat-amat memberangsangkan apabila UK meningglkan EU ialah sentimen anti-EU dan anti-Brussels makin melonjak. Kempen keluar EU di UK telah membawa pencerahan. Ramai warga Eropah baru sedar bahawa undang-undang dan hukum-hakam di EU bukan dibuat oleh parlimen Eropah tetapi birokrat yang digaji dan tidak dipilih oleh suara ramai.

Anggota parlimen EU hanya patung mainan. Hukum-hakam muncul dihasilkan oleh para pelobi kaum pemodal. Pencerahan sedemikian telah menaikkan semangat warga Belanda, Itali dan Portugal untuk mengadakan pungutan suara seperti yang dijalankan di UK. Jika ini berlaku, maka rancangan besar imperialis Amerika untuk menjadikan Eropah sebagai koloni dan Rusia sebagai musuh telah gagal.


Kenapa pula Brexit ini penting untuk kita fahami

Jangan lupa kalau kita di Malaysia ada TPPA yang hangat diperdebat didalam Parlimen. Dalam perjanjian TPPA ini Najib Razak telah menjual Malaysia kepada kaum pemodal Amerika. Nasib baik PH dapat mandate rakyat utk mentadbir kerajaan Malaysia dan mengalahkan rejim Najib Razak, maka TPPA dibatalkan.

Rakyat Eropah juga hampir terjual sama melalui Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Brexit telah menyelamatkan warga Eropah. Apabila UK keluar EU, maka projek TTIP ini boleh dianggap telah musnah. Kejayaan warga UK meninggalkan EU adalah kekalahan kuasa imperialis Anglo-Amerika. Kekalahan kuasa imperialis Anglo-Amerika adalah kemenangan rakyat dunia.

Gagalnya TTIP di Eropah ini akan membawa pengaruh untuk rakyat Asia dan kita di Malaysia khasnya untuk menggagalkan projek TPPA milik imperialis Amerika. Tetapi kita lebih awal telah keluar dari perjanjian TPPA itu sebab rejim Najib Razak dan diselamatkan oleh Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir Mohammad.
  
Pekara yang perlu kamu tahu berkenaan Brexit
 Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND  Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND
Pemain2 bola juga memerima kesan dari Brexit. Emas sebagai penilai khusus bagi nilai Pound. 

Akhir-akhir ini kamu mungkin sering mendengar atau membaca soal "brexit". Ya, ini beberapa hal yang perlu kamu tahu tentang Brexit dan bakal mempengaruhi tata politik dan perekonomian dunia. Bicara soal Brexit, Uni Eropa tidak bisa dikesampingkan. EU adalah merupakan satu-satunya organisasi supernasional dunia.


Keadaan ini dianggap luar biasa karena mampu membuat pemimpinh negara-negara Eropah menyerahkan sebagian kedaulatan mereka ke Brussels di Belgium tempat dimana pusat pentadbiran Kesatuan Eropah diletakkan. Namun, belakangan ini EU menghadapi berbagai-bagai tantangan, salah satu yang terbesar adalah Brexit atau British Exit (Britain keluar EU)

Istilah ini digunakan untuk merujuk kepada keinginan Britain untuk keluar dari EU yang dianggap tidak menguntungkan. Selama dua tahun lebih terjadi perdebatan mengenai adakah keinginan keluar EU itu satu langkah yang bijaksana dan tepat atau sebaliknya.

1.     Majoriti rakyat Britain memilih keluar dari EU melalui Referendum 2016

Pada 23 Juni 2016 telah berlakunya pilihanraya atau referendum di mana sebagian besar masyarakat di Britain memilih untuk meninggalkan Kesatuan Eropah. Jika dilihat semula, angkanya sangat signifikan. Sebanyak 51.9% memilih "leave" (yang berarti berpisah dari EU), sedangkan 48.1% memilih "remain" (yang berarti tetap bersatu dengan EU).

Keinginan Britain untuk keluar dari EU dimungkinkan terjadi oleh adanya Pasal 50 dalam Perjanjian Lisbon. Didalam perjanjian itu tertulis bahwa setiap negara anggota boleh keluar secara bersendirian (unilateral) dan berbincang (negociat) prosedur serta syarat-syarat dalam jangkamasa dua tahun.

 Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND  Image result for BREXIT KESAN NILAI POUND
Mr Been pun dah naik hot pasal Brexit. Pemain bola yg kena buang akibat brexit

2.     Perdana Menteri Britain Theresa May, menetapkan England boleh keluar dari EU pada 29 March 2019

Hampir setahun setelah referendum, iaitu pada 29 March 2017, Theresa May memutuskan untuk memulakan perbincangan proses Brexit. Artinya, pada 29 March 2019 nanti Inggris mungkin secara resmi berpisah dengan EU.

Hanya apa yang dilihat selama proses dua tahun belakangan ini, menampakan satu proses yang tidak mudah dijalani. Disebabkan untuk Brexit berhasil, maka majoriti Negara EU harus menyetujuinya. Apa tah lagi setiap negara bisa mengeluarkan veto mereka.

 Image result for brexit pro and con  Image result for brexit pro and con 

3.     Britain mahupun EU ada kepentingan masing-masing yang diperjuangkan dalam proses perundingan (negosiasi) itu.

Untuk EU bersetuju dengan Brexit, maka Pemimpin Britain harus sepakat dengan syarat-syarat tertentu dalam negosiasi, dan begitu juga sebaliknya. Dengan kata lain, masing-masing tidak mahu kerugian jika Brexit benar-benar terjadi.

Dipetik dari Bloomberg, EU contohnya ingin agar Britain bertuju dengan syarat kebebasan bergerak bagi masyarakat EU ke Britain. Namun, Theresa May menolaknya. Ini berkaitan dengan apa yang akan terjadi dengan rakyat Eropah di Britain, serta rakyat Britain di Eropah.

Pejabat EU di Brussels menilai May cuba memilih mana persetujuan terbaik saja, dan itu tidak boleh diterima. Mereka menegaskan Britain tak boleh melanggar peraturan sesuka hati jika ingin mendapatkan persetujuan dari EU.

Sementara itu, May dan Parti Pembangkang di Britain yakin Brexit boleh terjadi meski pun ada penolakan keras di kalangan masyarakat dan ada pihak lain yang lebih fokus kepada bentuk realisasi antara Britain dan EU setelah Brexit berlaku nanti, sebab May diyakini sudah pasti membuat perpisahan itu berlaku.

Berikut satu lagi blog tulisan Khairul Azri berkenaan Brexit

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang BREXIT
Khairul Azri     Bisnes    June 24, 2016, 2:37 PM

1. Apa yang sedang berlaku?

 Sebuah referendum akan dijalankan hari ini (Khamis,23 Jun) untuk menentukan samada Britain akan kekal atau tidak di dalam Kesatuan Eropah ( EU).

Nota kaki: Apa itu referendum? referendum adalah sebuah undian bercorak YA atau TIDAK. Pihak yang dapat lebih 50% undian adalah pemenang.

2. Kenapa tiba-tiba ada referendum ini?

Ianya bukan berlaku secara tiba-tiba, selepas memenangi PRU 2015, Perdana menteri David Cameron telah berjanji akan mengadakan referendum ini akibat desakan dari MP parti beliau sendiri, mereka berpendapat bahawa sejak berada di dalam EU, Britain tidak lagi berkuasa untuk membuat pilihan sendiri, EU juga sudah banyak berubah dan kini orang Britain sudah dikawal sepenuhnya.

3. Apa itu Brexit?

Hasil dari gabungan UK keluar dari EU.

BRitish EXIT = BREXIT

Image result for brexit pro and con  Image result for brexit pro and con  

4. Siapa yang boleh mengundi?

Warga Britain, Ireland, rakyat Komenwel yang tinggal di UK dan juga warga UK yang tinggal di luar UK yang telah berdaftar dengan suruhanjaya pilihanraya UK sejak 15 tahun kebelakang.

5. Pihak yang mahu UK untuk KELUAR dari EU?

a.     Warga Britain 50/50 berdasarkan dari tinjaun pendapat awam yang terbaru.
b.     Parti Bebas UK
c.      Separuh MP dari Parti Konservertif(Parti David Cameron) termasuk 5 menteri kabinet
d.     Beberapa wakil Parti Buruh dan DUP.

6. Argumen- Argumen Pihak KELUAR dari EU:

a.     Britain dipegang ‘telur’nya oleh EU.
b.     Banyak perniagaan dikenakan peraturan dan keahlian yang mengenakan bayaran berbilion pound kepada rakyat Britain (“red tape”).
c.      Mahukan Britain berkuasa kembali terhadap sempadannya.
d.     Mengurangkan kemasukkan orang luar masuk dan berkerja di UK, kerana prinsip EU ialah “free movement” di mana jika anda dari negara EU, anda tak perlukan visa untuk menetap di negara EU yang lain.
e.     Menentang idea “United States of Europe”.

7. Pihak yang mahu UK KEKAL dalam EU?

a.     Warga Britain 50/50 berdasarkan dari tinjaun pendapat awam yang terbaru.
b.     Perdana menteri David Cameron
c.      Parti Konservitif (baki)
d.     Parti Buruh, SNP, Plaid Cymru dan Lib Dems
e.     Barrack Obama dulu dan sekarang US pimpinan Donal Trum
f.       Negara-negara EU sendiri seperti Perancis dan Germany

8. Argumen- argumen Pihak untuk KEKAL dalam EU:

a.     Britain telah memperolehi pelbagai kebaikan dari keahlian EU.
b.     Aktiviti jual beli yang mudah merentasi negara EU
c.      Kemasukkan imigran muda dari EU membantu Britian dari segi ekonomi dan kestabilan negara dan merupakan peyumbang besar hasil cukai yang digunakan untuk perkhidmatan awam.
d.     Status Britain sebagai sebuah negara besar akan hilang jika meninggalkan EU.
e.     Bersatu di bawah 28 negara lebih kuat dari bersendirian.

9. Kesan keluar atau kekal Brexit.

a.     Bisnes besar mudah untuk melakukan perniagaan di dalam EU, mudah untuk mereka mengerakkan sumber kewangan, orang dan juga produk mereka ke serata dunia, jika kekal.
b.     Bisnes tradisional/kecil serderhana lebih senang untuk berniaga/bergerak dengan satu kepala daripada 28 negara
               jika keluar.
c.      Bisnes kecil sederhana akan lebih menguntungkan daripada langkah “cut the red tape”, jika keluar.
d.     Bisnes hartanah akan merosot jika keluar. Bagi pelabur hartanah ini merisaukan mereka. Tetapi bagi pembeli rumah sebenar ini berita baik bagi mereka.
e.     Saham dan matawang pound akan “rally” jika Britain kekal, manakala sebaliknya akan berlaku jika keluar.
f.       Universiti-universiti top di UK akan kekal mendapat dana penyelidikan, pelajar dan juga tenaga pengajar dari Eropah jika kekal dan sebaliknya akan berlaku jika keluar.
g.     Kerajaan Britain dapat mejimatkan dana bantuan kepada pelajar asing jika keluar.
h.     Program tajaan Erasmus Mundus tidak lagi dapat diakses oleh warga UK jika keluar (15 ribu pelajar UK mendapat bantuan dari negara EU sejak ’13-“14).

10. Jadi mana yang bagus? Keluar atau Kekal?

Bergantung daripada sisi mana anda analisis isu ini. Keluar dari EU adalah satu langkah gergasi yang dianggap lebih besar dari pilihanraya. Soalan yang perlu/sepatutnya ditanya:

Adakah langkah ini akan memerdekakan Britain atau menghantarnya ke sebuah neraka kegagalan ekonomi?

 Image result for brexit pro and con  Image result for brexit pro and con

11. Apa kena mengena dengan kita?

Walaupun Brexit kelihatan hanya akan memberi impak besar kepada ekonomi UK, ianya juga boleh menjadi titik mula untuk sebuah gelombang kegawatan ekonomi di seluruh dunia terutamanya US (UK adalah trading partner ke-7 terbesar US), untuk pengetahuan anda Yellen telah menangguhkan kenaikan “interest rate” untuk mengelakkan kesan lebih besar (systemic risk) jika ianya benar benar berlaku.

Jika benar ianya akan memberi impak ekonomi kepada US..tidak perlu masa yang lama untuk ia singgah ke sempadan KLSE.. Eh KL..:) Gelombang yang pasti akan menghentam pasaran saham KL dan pastinya akam membuat Negara Malaysia merundum ekonominya dan pastinya beberapa skt gergasi akan gulung tikar dan balik ketempat asal mereka.

Nota kaki: Siapa Yellen? Yellen adalah chairperson untuk Fedrel Reseave US (FED).. Ala-ala Zeti untuk BNM tapi versi US.
p/s: Yang ada duit, simpan ketat-ketat.. Beli digi money (bitcoin) bila market crash.
p/s: Buy gold or yen or Rubembi
Sekian.

Image result for brexit pro and con  Image result for brexit pro and con  Image result for brexit pro and con
54% rakyat Bratein mahu keluat dan 46% mahu kekal... tak tahu keputusannya lagi.

Dari beberapa penjelasan diatas diharapkan kamu semua faham sekarang berkenaan Brexit. Sekurang-kurangnya apabila orang bercakap berkenaan Brexit, kamu taklah melopong kerana tidak faham, atau jika kamu melihat TV berbincang berkenaan Brexit taklah sampai kamu tak faham langsung berkenaannya. Perkembangan dunia perlu juga kita ketahui sedikit sebanyak walaupun mungkin ia tiada kaitan langsung dengan diri kita atau kehidupan kita. Sekadar menambah Ilmu didada supaya tidak dikatakan kamu macam katak dibawah tempurong. Pencerahan ini mungkin juga berguna kepada pelajar-pelajar ataupun siswa di Universiti terutama yang mengambil mata pelajaran yang berkaitan dengan Sains Politik atau Ekonomi mungkin juga dalam mata pelajaran Sisciology. Malaysia yang telah terselamat dari perjanjian TPPA tajaan Najib Razak iaitu pakar Kiliptokrasi dunia seharusnya mengambil aktibar dari Brexit ini kerana ia sangat mirip dengan semua bentuk penipuan ahli kepatalis Amerika diserata dunia. Nasib baik Pakatan Harapan dapat mentadbir Malaysia, kalau tidak sudah pasti Malaysia telah tergadai kepada Amerika, tak pun tergadai ke Negara China. Inilah pentingnya mengapa kita wajib mengatahui sedikit sebanyak berkenaan masaalah didunia ini. Dari peristiwa itu kita dapat belajar bagaimana seharusnya kita mentadbir Negara kita untuk kekal merdeka dan bebas tampa kongkongan orang luar. Kalau tak sampai bila pun kita tidak akan faham erti MERDEKA sebenar-benarnya. Waasalam.

Atok zamany

125 comments:

  1. Salam atok.
    Salam Ramadan atok Dan pembaca blog atok seperti sy...
    Saya nk tya!!
    Knp Ada duit beli simpan gold, yen @ rubembi??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu,

      Memang disarankan untuk menyimpan Gold, yen dan Rubembi kerana jika Pound jatuh akibat dia keluar dari kesatuab Europa, harga emas akan meningkat, yen dan rubembi juga diramalkan akan naik harga untuk kaut untung dalam forex, Ini lah yg dikejar oleh semua perniaga forex dan emas diseluruh dunia. Memang jika ditinjau dalam pasaran dunia.. ketiga2 matawang ini meningkat naik setiap hari apabila Britain berbincang berkenaan Brexit sikit masa dulu. Sampai sekarang mereka membeli matawang ini sebagai simpanan.

      atok zaman

      Delete
  2. Assalamualaikum atok..
    Kenapa rizab Emas begitu penting kepada sesebuah negara??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Ya.. kerana semua nilai wang negara ini dinilai menggunakan emas simpanan negara itu. Jika emas tiada... maka wang mereka tiada nilainya lagi. Walaupun kebanyakan negara sekarang menanbat nilai pd USD,, namun simpanan emas itu juga wajib ada didalam negara tersebiut sebagai kekuatan matawang untuk urusniaga jual beli setiap hari..

      atok zamany

      Delete
  3. Salam atok
    kalau uk keluar dari eu..ada harapan tak uk akan terima minyak sawit sebagai bayaran untuk pesawat eurofighter typhoon t3 kalau malaysia berminat nak beli pesawat tu pakai minyak sawit?

    kenapa dinar kuwait,dinar bahrain,rial oman dan dinar jordan sangat mahal berbanding ringgit malaysia?sampai rm10-15 untuk 1 dinar atau 1 riyal..adakah sebab negara tu ada simpanan emas terlalu banyak berbanding malaysia?musykil ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cucu Nik...

      Sebab itu Msia menyokong Britain keluar dari EU sebab yg kempin boikot minyak sawit kita adalah EU. Tetapi perbincangan berkenaan pembelian pesawat tempur ini masih belum diputuskan lagi oleh Britain. Kerana bukannya sedikit ?? Masih dalam perbincangan diperingkat pegawai kedua2 negara... insyaallah mereka akan berjaya mendapat hak penjualan ini.

      atok zamany

      Delete
  4. Assalamualaikum atok.

    Apa itu BTC loophole??
    Yg dikatakan oleh Syed saddiq..

    ReplyDelete
  5. #Waalaikumsalam cu

    Atok pun tak tahu la cu... apa yg dimaksudkan oleh Syed Sadiq tu ? Mungkin atok boleh tanya dia nanti kalau atok jumpa dia la. Bukannya senang nak jumpa dia pun ??

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. BTC adalah sebuah kumpulan penyanyi popular dari Korea Selatan. Ia banyak pengaruh kepada anak muda seluruh dunia dgn nyanyian mereka. Jadi Syed Sadiq nak ambil mereka sebagai ikon tahun melawat Msia 2020 dan telah bentangkan dalam parlimen tempoh hari. Namun tidak mendapat sokongan ahli2 Parlimen. Maka usul ini tidak diluluskan. Ada pro dan contra dlm hal ini.

      Satu pihak (yg menyokong Syed Sadiq) beranggapan bahawa dgn pengaruh yg ada pada kumpulan penyanyi Korea ini akan dapat menarek pelancung2 datang ke Msia beramai2 kerana kumpulan ini akan membuat persembahan dan membuat promosi Msia dimata dunia. Pekara ini sama macam Indonesia yg pernah menggunakan idea yg sama dan kesannya sangat positif atas usha mereka mempromosi Indonesia dimata dunia. Mereka berjaya menarek pelancung2 muda utk datang ke Jakarta dan telah menaikkan ekonomi pelancungan kepada 30% tahun lalu. Jadi Syed Sadiq menggunakan idea yg sama.

      Kemudian kumpulan yg menentang ideanya beranggapan, Jika hendak mempromosi Msia seharusnya menggunakan elemen dlm negara seperti mempamirkan kebudayaan, makanan dan hospitality yg ada di Msia... bukannya menggunakan kumpulan BTC itu walaupun kumpulan itu sangat popular diseluruh dunia. Maksudnya.. kenapa menggunakan org lain punya budaya dan nyanyian.. kenapa tidak mengenegahkan penyanyi tempatan saja.

      Oleh sebab itu timbullah kenyataan Syed Sadiq "BTC loophole" iaitu jalan penyelasaian yg boleh diterima ramai ahli2 parliman atas isu ini. Utk menggunakan hidmat BTC dalam mempromosi Tahun Melawat Msia tahun 2020 nanti.. waallaua'lam

      atok zamany

      Delete
    2. salam atok..makin rosak la anak2 muda lepas ni kalau bawak bts ke malaysia lagi2 kaum perempuan yg taksud melampau2 dengan geng2 bts ni...sampai ada yang sanggup sembah group bts ni..taksub sangat..boleh rosak akidah..jujur cakap saya x bersetuju bawak masuk bts ni..elok promosikan yang malaysia ni mempunyai pelbagai kebudayaan,seni macam atok tulis tu..

      Delete
  6. Salam atok.
    Knp nilai ringgit Malaysia Makin jatuh..
    Atas faktor apa?
    Dan apakah mekanisme kerajaan utk mengukuhkan lagi nilai ringgit yg lebih tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Kejatuhan matawang Msia bisebabkan beberapa faktur dan kebanyakan faktur dunia menyebabkan ianya jatuh. Memang peralihan kuasa selepas pihihan raya dijangka akan menurunkan pasaran saham dan nilai matawang Msia. Tetapi Jangkaan itu meleset kerana Kerajaan PH yg memacukan pentadbiran dgn telus dan terbuka menyebabkan semua pelabur masuk semula kedalam pasaran. Setelah beberapa bulan pentadbiran PH, nilai ringgit turun sedikit demi sedikit bukan kerana faktur dalaman tetapi disebabkan nilai USD yg melonjak naik akibat dari Brexit yg telah menekan Euro kebawah dari diambil sebagai backup oleh negara2 membangun, Mereka berpindah semula kepada Dollar Amerika sebagi Greenback yg mengukuh nilai matawang mereka. Sekali gus menekan nilai ringit Msia juga terkesan. Kemudian faktur pertelingkahan perdegangan antara US dgn China juga menekan semua matawang dunia berbanding USD. USD dilihat terus melonjak akibat dasar mereka yg mengenakan tarif hingga 30% kepada beberapa barangan dari China. Begitu juga China yg juga menaikkan tarif import beberapa barangan dari US, Ini lah faktur terbesar yug mempengaruhi kenaikkan dollar US dikalangan pelabur matawang diseluruh dunia. Bila USD naik... ia dgn sendiri akan menekan Ringgit Msia kerana kita bergantung kepada USD sebagai backup. Sama juga dgn semua negara didunia ini yg juga mengalami nilai penurunan yg sama macam Msia. Kemudian faktor kejatuhan harga minyak dunia menyebabkan Msia terkesan kerana Msia merupakan Pemain antara yg terbesar untuk pendapatannya. Ini juga menyumbang kepada kejatuhan ringgit sebab ringgit sentiasa terpaksa membeli uSD ketika berurusan dipasaran dunia. Sedang US sentiasa menekan dan menjual minyaknya dgn nilai rendah sebab ingin mengukuhkan nilai Dolarnya. jadi bagaimana Msia nak mengukuhkan ringgit sedangkan semua faktur yg menekan ringgit berkisar dipasaran luar negara. Pasaran dalaman Msia mengukuh dan bertambah pelabur setiap hari akibat dari perjanjian ECRL yg disambung semula dgn keuntungan berpihak kepada Msia. Begitu juga dgn beberapa projek mega yg sedang dalam perancangan dan perbincangan semua berkenaan harga yg terlebih nilai semasa rejim Najib yg bodoh.

      atok zamany

      Delete
  7. Salam atok,

    Betul, Ringgit merudum teruk, harta2 kerajaan pun banyak dah kena jual untuk menampung budget. Saham semakin jatuh, boleh kata Malaysia sedang menuju ke arah MUFLIS. Apa yang akan terjadi pada negera ini tok? Adakah BREXIT akan dapat membantu atau menjadikannya semakin teruk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Kamu ni kurang faham pasal pasaran saham dunia dan pasaran forex asing. Walaupun ringgit menurun... ia tidak menjejaskan ekonomi Msia sebab kedan kejatuhan ini bersifat globel. Bukan ringgit saja yg ditekan, semua matawang didunia juga mengalami nasib yg sama. Selagi empat faktor yg atok cakap diatas tadi tidak memulih seperti asal.. nilai ringgit akan terus begini. Negara ini tidak akan muflis kerana kita masih saja kukuh dgn rezab emas dan matawang yg setabil atas urusan BNM yg cekap dan berhemah. Brexit memang memberi kesan sedikit pada Ringgit akibat peralihan negara2 membangun berpindah kepada USD sebagai Greenback duit mereka. Ia juga menekan ringgit dan tidak dapat naik hinggalah Britain benar2 keluar dari EU. Dana yg bakal masuk kepasaran Msia harus dijaga dgn teliti supaya ia tidak mengejutkan pasaran forex Msia. Itu sebab BNM amat berhati2 dan sentiasa memantau dgn dekat... bila dana ini boleh dikeluarkan dan diniagakan ???

      atok zamany

      Delete
  8. Assalamualaikum atok.

    Dana yg atok bw msuk tu..
    Knp xbw msuk Emas trus ke dalam Malaysia ni??

    ReplyDelete
  9. Waalaikumsalam cu..

    Kamu ni lagi tak faham pasal nilai ringgit berbanding emas. Kan sekarang harga emas tinggi melangit... jadi kenapa kita nak jatuhkan matawang sendiri utk beli emas. Emas yg kita buat itu adalah milik FED bukan kita punya. FED yg kena bayar kita dgn USD bukan dgn Emas. Emasnya kita pulang semula dan USD kita tukar jadi RM dgn nilai yg mereka tetapkan. Kami (RM) dapat nilai yg tinggi semasa membuat penilaian pertukaran hari itu kerana kerja2 yg kami buat utk pengukuhan USD dipasaran dunia. USD kena sentiasa kukuh utk kesetabilan ringgit jugak. cuma terpaksa tertekan sedikit akibat permaina pasaran forex dunia dan harga minyak. Jadi ada por dan con disini.

    Sebenarnya rakyat Msia tak perlu risau berkenaan ringgit yg jatuh sebab harga barangan diMsia masih saja berada dalam kawalan dan masih rendah lagi jika dibandingkan semua negara asia tenggara. Lagi pun kita tidak menggunakan USD dlm negara, tidak seperti Thailand, Indonesia, Viatnam, Filipina dan Myanmar dimana mereka mengalami defisit dan inflasi yg sangat tinggi didunia. Mereka sebenarnya berhutang dgn US jika terus menerus membenarkan penggunaan USD dipasaran dalaman mereka.. Ini labih parah..

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam atok.
      Bkn ke Emas tu Emas yg Malaysia punya ke atok??
      Utk apa Emas tersebut dikeluarkan Dan dikembalikan semula pada FED. Dan utk apa badan dunia beri mandat pada group atok utk uruskan Dana ni .
      Klu Emas tu dibiarkan dlm FED tanpa didokumenkan semula apa akan jadi pada nilai dolar ??

      Delete
    2. Emas tu milik FED... kita punya sikit saja... selebihnya FED punya 3/4 lebih besar. Emas kita terletak di WBG.. dan kena masukkan semuala bila dah guna, Tak boleh bawak balek. Kalau bawak balek... ringgit terus tak ada nilai. Itu dah jadi rezeb kita lah tu. Lagi pun nak buat apa bawak balek... bukannya ada erti pada nilai ringgit skg.... Biarkanlah kat sana.

      atpk zamany

      Delete
  10. Salam atok.

    Pengukuhan nilai ringgit menaik bermula pada Thun 2005 Dan mencatatkan nilai paling tinggi pada Thun 2010 sehingga mncapai 3.05 bertanding dolar Dan selepas pada tu is menunjukkan trending menurun sehingga sekarang...Dan dlm jgka 10 Thun, Thun ni paling ketara Kan atok ..
    Adakah ianya faktor perang perdagangan antara dua kuasa besar dunia US Dan CHINA???
    Adakah Dana yg atok ckpkn tu bila dicairkan akan memberi kesan utk mengukuhkan nilai ringgit??

    ReplyDelete
  11. Waalaikumsalam cu..

    Benar apa yg kamu kata tu... perang perdagangan inilah punca yg sangat ketara memberi tekanan kepada ringgit hungga saat ini. Masing2 mengenakkan kenaikkan cukai import 30% lebih kepada kedua2 barangan import mereka, Itu sebab kita tak boleh buat apa2 kecuali jika Msia membeli Rubimbi dgn sekala besar. Ini saja cara dan mungkin PM sedang berbincang utk tujuan itu. Kami tunggu dan lihat... jika dikehendaki kami masuk.. kami akan buat..

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rubembi ke atok?
      Bgus la klu group atok blh beli rubembi ni atok. Klu guna Dana tu utk beli rubembi mcm celah Gigi je Kan atok..
      Moga2 group atok Dan bersama Tun M dapat mengatasi masalah yang timbul..

      Delete
  12. Ya.. atok dah offer pd Tun semalam... tak tahu dia nak kata apa ?? Tunggu jawapannya. Pembelian ni kena mintak org besar dan BNM tolong.. baru jadi... Klu kita je beli.. tak jadi apa pun. Jadi mintak2 bossku tolong ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  13. Salam atok.
    Rubembi ni apa dia atok?
    Matawang ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Astarfirullah... bagai nak rak atok dok explain berkenaan perang perdagangan china dan us.. hang boleh tak tahu apa itu Rubembi... Ia ia matawang China dulu orang sebuat Yuan.. ok

      atok zamany

      Delete
  14. Assalamualaikum atok.

    Main forex exchange hukumnya Haram Kan atok.
    Tp knp setiap negara tidak terlepas dari bergelut dgn sistem forex ni..

    Yang kedua betul ke yang viral di media sosial yg mat Sabu ni berfahaman syiah??

    ReplyDelete
  15. Waalaikumsalam cu..

    Kita beli Rubimbi semata2 nak bagi kejutan pada USD yg sedang melampau menekan negara membangun.. dan mungkin sikit masa akan menguasai mereka. Kalau kita biarkan USD akan bertambah kuat dan terlalu berkuasa. Jadi bila kita beli.. nilai Rubimbi akan naik seimbang dgn USD.. jadi perniagaan China akan setabil semula terutama dirantgau sebelah timur itu. Jangan silap fikir pulak... bukannya kita nak kejar riba tu. Sekadar menyedarkan US bahawa mata wang China juga mampu bersaing.

    Syiah ?? mentang2 dia pergi Iran je terus jadi Syiah ke ??? Inilah mentality Melayu kuno UMNO yg dah tak ada modal nak hentam orang, Jadi cari apa saja alasan utk kecam pemimpin PH. Dia pergi Iran sebeb jemputan kerajaan Iran, nak tengok kemajuan pindahan teknology iran dgn Russia. Memang mengejutkan, iran sekarang boleh buat banyak jenis senjata tempur, roket2 cangih, kapat terbang tempur cangih dan halikopta cangih dan macam2 lagi. Tapi PBB larang kita beli senjata Iran sebab sekatan dagangan PBB masih berjalan... ini semua US punya agenda. Jadi kita cuma tengok je lah dan balek... tiba2 budak2 UMNO gila pulak bagi viral kata mat sabu syiah ??? Jgn tuduh seberangan.. syiah tu sesat... takkan mat sabu bodoh sangat pasal agama. Ingat semua setiausaha dia tak bagi tahu ke ??? apa punya busuk hati orang2 BN dan UMNO ni. Kata orang ikut suka dia je.. pasal marah bossku dah masuk dlm jerat ug sendiri buat kemudian ramai kawan2 pun ikut sama..ya. Marah pasal ikan jerung semua masuk jerat rasuah... anak2 ikan tak dapat makan duit raya free?? duit buat umrah free ?? clim duit projek tak ujud ?? Elaun free ?? Ini semua bekas kuncu2, dalang2, ejen2 kerja haram dalam semua jabatan dan kementerian di Putrajaya Kerajaan rejim Najib. Yg tak tahu selindung diri... kena tangkap pakai baju oren pergi Makamah. Yg dah lari lintang pukang.. ramai gak. Lagi bodoh yg dok menjerit dlm midia sosial, blog2, viral fitnah sana sini. Ini golongan yg tak sempat makan free... baru duit jalan on the way.. PH dah ambil aleh kerajaan. Jadi payment stop.. tu yg menjerit, meroyan sana sini tu. Jangan pedulilah mereka ni ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  16. Salam atok.

    China skrg kn menekan org Muslim uighur ni. Knp Kita xtegur je China ni atok??

    Nilai runminbi lebih rendah bertanding RM. Jd nk beli utk menyeimbangkn nilai dolar sy rasa xdak mslh kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAALAIKUMSALAM CU

      Itu masaalah dalam mereka... nak buat kita masuk campur. Lagi pun kita tak tahu masaalah mereka dan rak mahu ambil tahu pun

      Ka;au kota beli Rubunbi bukan menggunakan RM.. itu nak bunuh diri jawabnya. Kita guna USD... biar US mengamuk dan dengar sikit cakap China. Barulah US akan kendur dan akur dgn term2 yg bukan hanya berpihak pada dia.. malah terbuka kepada semua negara. Nilai Rubimbi akan naik dan kita dapat tolong China utk menjadi pengimbang bagi Dollar...Itu kalau kerajaan bagi lah... klu tak,,, diam saja lah.

      atok zamany

      Delete
  17. Assalamualaikum, atok!

    Sy nk bertanyakan tentang malam lailatulqadar ?
    Mcm na Kita nak Tau mlm ty mlm lailatulqadar. Mengikut dari pengalaman atok? Para ulama dahulu dpt mengetahui tentang mlm lailatulqadar apabila dibuka rahsia pada mereka. Seperti Ada diceritakan bahawa datuk kpd sheikh Ahmad fathoni melihat air telaga melimpah pada mlm tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Malam lailatuqadar adalah rezeki yg Allah beri pada org2 tertentu saja. Orang awam susah nak dapat... walau pun tunggu malam itu.

      Yang kedua, dimalam itu hanya orang itu yg dapat melihatnya. Org lai tal akan dapat melihat apa yg diperlihatkan kepada orh itu walaupun orang2 duduk disebelahnya. Jadi susah nak cakap pada orang ramai... kita diam saja sebab itu rezeki kita, bukan rezeki org lain.

      Yg ketiga, tanda tu macam2 jenis... bukannya tetap begitu saja. Maksudnya.. kadangkala kita dapat lihat semua pohon sujud. Kadangkala air sungai beku. Kadangkala kabus berwarna warni datang berpusing2 dibadan kita dgn bau harum...dan bermacam2 lagi.

      Yg keempat... kalau nak dapat malam istimewa itu kena rajin beramal di 2/3 malam, berpuasa dari bulan Rejab lagi.. kemudian sambung dlm bulan Saaban dan kemudian Ramadhan. Biasakan berjaga malam dgn solat2 sunat. Kalau malas bagaimana nak dapat. Bukan free je Allah nak bagi dan tentunya kerana rezeki.

      Jangan dengar cerita org saja.. kena usha dapatkan semantara masih hidup. Kena berguru dgn wasilah yg betul.. ingatlah, malam Lailatulqadar itu ibarat sebuah pingat kebesaran dari Allah SWT. Jika Dia dah beri... Dia tak akan tarik balek selama2nya. Itulah hadiah Allah paling berharga kepada manusia muslim..ok

      atok zamany

      Delete
  18. Salam atok zamany.

    Manusia ni xleh lps dpd sifat iri Hari, ujub, riak, takbur, dll sifat dlm Diri yg jahat. Sifat2 mazmumah.
    Dengan Jalan apa Kita boleh keluar dari masalah penyakit dalam Diri yg sgt bahaya Dan boleh merosakkan akidah, Dan ibadat yg Kita buat.
    Apakah Jalan ulama yg telah Susun utk keluar dari mslh ni??

    ReplyDelete
  19. Waalaikumsalam cu..

    Boleh keluar dari masaalah itu... tapi kena kuat kerja lah. Allah yg hilangkan semua sifat buruk itu. Kita mohon lalu ibadah sunat, puasa sunat, rajin menderma kepada fakir miskin, kemudian jangan banyak bercakap pekara2 yg tak berfeadah dan membawang. Insyaallah Allah akan perhilang sedikit demi sedikit sifat mazmumah itu. Itu saja ramuan bagi menghilangkan masaalah besar itu. Insyaallah

    atok zamany

    ReplyDelete
  20. Salam atok.

    Atok boleh ceritakan ckit berkaitan tentang gelaran HABIB??
    Habib ni benar2 ahlul bait ke atok??

    ReplyDelete
  21. Waalaikumsalam cu..

    Nak tahu pasal ini pulak ya ?? ok atok cuba jelaskan...

    Awalan nama Habib (orang yang dikasihi) di kalangan orang Arab-Indonesia dan juga Malaysia digunakan sebagai panggilan/gelaran khusus terhadap keturunan Nabi Muhammad melalui Fatimah az-Zahra dan Ali bin Abi Thalib. Habib yang datang ke Nusantara majoritinya adalah keturunan saidina Hussein bin Ali. Diperkiran di Nusantara terdapat sebanyak 1.2 juta orang yang masih hidup yang berhak menyandang sebutan ini.

    Di Nusantara, habib semuanya memiliki moyang yang berasal dari Yaman, khususnya Hadramaut. Berdasarkan catatan pertubuhan yang melakukan pencatatan salasilah para habib ini, Ar-Rabithah, ada sekitar 20 juta orang di seluruh dunia yang dapat menyandang gelar ini (disebut muhibbin) dari 114 marga (cabang). Hanya keturunan laki-laki saja yang berhak menyandang gelar habib.

    Dalam perkembangannya, khususnya di kalangan masyarakat muslim Nusantara, gelar ini tidak hanya disandang oleh para da'i dari Yaman saja, kerana warga telah memuliakan mereka sebagai pemimpin mereka tanpa melihat asal-usul keturunan dengan alasan seorang menjadi alim tidak diakibatkan oleh asal keturunannya. Selain itu terjadi pula pelanggaran terhadap aturan, dengan menarik garis keturunan secara matrilineal (keturunan dari perempuan juga diberi hak menyandang "habib") walaupun akhirnya pernyataan ini hanyalah sebuah fitnah dari kaum orientalis untuk menghilangkan rasa hormat masyarakat Nusantara terhadap kaum kerabat Nabi Muhammad.

    Para habib sangat dihormati pada masyarakat muslim Nusantara kerana dianggap sebagai tali hubungan yang suci bersih, karena garis keturunannya yang terus dari Nabi Muhammad.

    Penghormatan ini sangat membuat gusar para kelompok anti-sunnah yang mengkait-kaitkan hal ini dengan bid'ah. Para Habaib (jamak dari Habib) di Nusantara sangatlah banyak memberikan pencerahan dan pengetahuan akan agama Islam. Gelar lain untuk habib adalah Sayyid, Syed, Sidi (Sayyidi), Wan dan bagi golongan raja disebut Syarif/Syarifah. Para habib terdapat pada golongan (firqoh) Sunni mahupun Syiah

    Beberapa habib yang popular

    Habib Alatas
    Habib al Rizieq
    Husein Ali Alhabsi
    Habib Abu Bakar Alhabsi
    Habib Muhammad

    Begitulah sedikit sebanyak berkenaan gelaran Habib yg diletakkan kepada keturunan Nabi saw itu. Mudah2an kamu telah faham sekarang.

    atok zamany

    ReplyDelete
  22. Salam atok.

    Dlm link ni berkaitan Dana apa?
    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/tiga-lelaki-diberkas-terbabit-kes-penipuan-pelaburan-jasman-207570#

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tu Dana hj jasman..
      Dana yg xwujud pn. Dan disenarai hitam oleh BNM

      Delete
    2. Waalaikumsalam cu..

      Ha.. kan dah meletop2 satu Msia !!! Dana Hj Jasman (pernah atok beri komen berkenaan dana ini satu masa lalu) Memang dana yg tak ujud. Mereka menggunakan cara memerangkap pelabur dgn menunjuk beberapa surat guarantee bank (BG) di US dan juga Bank Draft yg seakan2 mirip milik Bank tersebut yg tertera namanya diatas dokumen itu sebagai beneficiary (penerima dana). Wal hal, dokumen itu adalah palsu kerana ia dibuat oleh artist (mencipta rekabentuk dokumen tersebut). Kan atok dah cakap dulu, mereka pernah minta tolong atok utk mencairkan dana dlm dokumen itu.. bila atok buat duedeligent.. hancur berkecai semuanya. Nasib baik atok guna org dalam bank (bukan jalan biasa, guna kawan) tolong check dokumen tersebut... kalau tak atok dulu masuk dalam di US sana ??? Jahat betul mereka ni nak kenakan atok !!! Padahal mereka dah tahu dokumen itu "dibuat", sanggup nak perangkap atok ??? Jadi atok cakap pekara benar... tapi mereka tetap degil dan masih saja nak teruskan kerja jahat mereka. Berulang2 kali org ramai bertanya pd atok. Atok cakap jawapan yg sama dari dulu lagi... mereka menjalankan kerja ni dah lama. Ramai kawan2 atok yg dah pencen pun degil turut joint dana jasman ni. Nah sekarang dah terbukti mereka menipu kamu semua... padan lah dgn muka kamu semua sbb degil cakap atok... ada yg betul tak nak masuk... nak masuk yg tak betul jugak sebab murah..untung besar. Sekarang satu sen pun tak dapat... modal kamu terbang dan tak boleh tuntut balek.. dah jadi hak kerajaan.

      Mereka guna gelaran Datuk, Datuk Seri, Tan Sri sebagai meraih kepercayaan org ramai dan mengeluarkan kenyataan pelaburan secara terbuka dilaman web mereka. Keadah pelaburan rendah... tapi keuntunggan tinggi. Mereka bergerak dgn nama2 berbeza spt Dana Roy (Dato Rohaizat), Dana WSB (white spirit boy), Dana Raja2 Melayu, Dana Heritage dll nama lagi utk menipu pelabur. Kawan2 mereka bernama Romi, Eng Bakar, Dato Zaitun, Adnan kelantan dll itu adalah diantara penaja dan mastermind projek menipu itu. Dana2 ini tak ujud pun dan tak pernah akan ada ujud pun sampai hari kiamat. Bagaimana dgn nasib pelabur2 mereka ??? Amat malang sungguh dan hanya menunggu buah yg tak akan jatuh.. sian mereka ???

      Hanya satu saja dana yg sebenarnya yg sahih dan benar.. dana yg atok buat yg sekarang dah sedang proses utk cair. Ini saja dana yg sebenar2nya masuk dan akan cair sikit masa saja lagi. Dana yg atok buat ini sah disisi undang2 dan cukup dgn sistem keselamatannya yg diiktiraf di Negara ini dan diseluruh dunia Jadi modesoperandi mereka adalah meniru kami dan mengatakan dana ini adalah dana mereka... padahalnya langsung tak ada kene mengena dgn mereka dan mereka juga tak tahu bagaimana proses pencairan ini dibuat. Nak tunjuk pandai sangat.. akhirnya masuk perangkap sendiri buat. Jadi itulah cerita sebenar2nya..apa yg terpampang dlm berita TV3 jam 8 malam tadi.

      Berpijak di bumi yg nyata.. yakin pada yg benar.. kemudian bertawakal kepada Allah, insyaallah kita pasti akan berjaya. Amin...

      atok zamany

      Delete
    3. Salam atok
      puak ni sggp aniaya org melayu Islam sendiri. Xtau hukum ka puak2 ni atok??
      Mcm na puak2 ni dpt pgkat Dato.

      Delete
    4. Soalan tambahan tok..

      Boleh ke belajar ilmu hakikat dan makrifat ni seperti dengar ceramah2 tertentu? Ataupun kena baiah? Ataupun kena beramal tok? Mohon pencerahan tok..

      Delete
    5. Utk soalan tambahan..jawapan tambahan atok ialah:

      Tidak !! Pelajaran ilmu hakikat dan makrifat kena ada guru hidup dihadapan kamu. Kemudian guru itu mestilah mempunyai wasilah dan rabitah yg menyampai kepada Nabi Muhammad saw. Tampa wasilah ini...kamu akan juga dikira tersesat jalan. Jangan belajar hakikat dan makrifat secara sendirian..ia sangat bahaya. Kamu boleh jadi gila dan sasau. Dari guru yg berwasilah yg saheh itu bolehlah kamu berbaiah. Belajar hakikat dan makrifat itu bukan hanya beramal... tetapi guru kena terangkan secara jelas berkenaan ilmu2 itu. Ok

      atok zamany

      Delete
  23. Salam atok

    Dgr kata ringgit jtuh lg atok. Disebabkan tiada kata sepakat perjumpaan AS dgn China baru2 ni.
    Tun M xsuruh atok beli rubinbi lg ke atok...

    ReplyDelete
  24. Waalaikumsalam cu...

    Ya.. jatuh sebab sentimen dari penjualan minyak mentah Venezuela yg dikontrol oleh US dgn banyak awal minggu ini. Tak ada kena mengena pun dgn RM.. tapi effect terkena pada Petronas dan pelaburan kerajaan yg terbesar disini. Itu saja sebabnya, Bukan pasal kita beli Rubembi tu. Kan US ni "gila2" sikit dan punya sifat nakal.. jadi nak ajar budak nakal kena pukul barulah dia berhenti buat perangai. Macam tu la kita kena buat.. baru dia reda sikit..kan,

    atok zamany

    ReplyDelete
  25. Atok, betul ke ada ura - ura ppbm akan bergabung dengan umno?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak.. bukan bergabung tapi perpindahan warga UMNO masuk kedalam PPBM. Yg tinggal disana tu semua nya penyangak, perompak, agen dapat projek free, mengugut kerajaan PH, penipu macam Bossku dan macam2 penjahat lagi. Biarlah mereka tengelam dgn labu2nya sebab penyakit dalaman yg tak mampu diubat. Siapa yg fikir nak berubah.. berpindahlah.. tapi utk PPBM nak ikut telunjuk mereka... tidak sama sekali. Fakta ini yg atok kumpul dan pemerhatian perjalanan parti ini sekarang amat jauh berbeza dgn UMNO. UMNO dah tak releven utk Melayu. Mereka kejam, kurup dan tak berperikemanusiaan..sampai sanggup menghianati bangsa sendiri utk kepentingan diri dan kuncu2 mereka. Jadi jang diharap pergabungan itu akan belaku...

      atok zamany

      Delete
  26. Salam atok.

    Dh lma atok tulis blog..dh 10 Thun dah.
    Apa penyebab atok masih terus menulis tanpa jemu.
    Nt atok kluarkan lah artikel berkaitan dengan kesan2 pasaran global yg mempengaruhi ekonomi Malaysia. Dan kesan tekanan perang perdagangan dua kuasa besar dunia.
    Adik ust mat janggut Ada yg jd badal ke atok???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Menulis saja satu2nya midium utk atok kongsi pengatahuan dan pengelaman. Lain atok tak tahu.. contohnya nak berceramah atau bersyarah. Atok bukan kejar gelimor pun. Dah lama dan semakin banyak pekara yg dapat didedahkan kepada kamu semua sebagai pengatahuan dan panduan.. mungkin ?? Atok pun bukannya pandai sangat.. sikit2 saja boleh cerita. Kalau tak tahu.. cakap saja tak tahu..ini saja cara atok..ok

      Berkenaan kesan ekonomi ni kamu boleh baca dalam berbagai Blog dan akhbar online. Tapi kan atok dah cakap berkenaan pekara ini dalam keluaran kali ini berkeanaan Brexit diatas...tak cukup ke ??

      Adeknya mungkin ada yg jadi Badal... tapi atok tak berapa pasti. Mungkin kamu boleh bertanya dgn badal2 semua berkenaan pekara ini.

      atok zamany

      Delete
  27. Salam atok..
    Apa isi kandungan My portfolio yg Tun M ucapkan?
    Lagi Satu benarkah biasiswa JPA rmai org Cina yg dapat? Knp bukan Melayu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      My portfolio itu maksudnyg ialah semua ahli kebinet yg bersama2 dgn Tun M lah..cuma dia sebut dgn cara baru.. kalau cara lama hanya sebutan My Kebinet saja.

      Biasiswa JPA tu bukan utk Melayu saja... tapi utk semua rakyat Msia asalkan mereka mendapat excellent dan kepujian dalam ujian mereka. Jadi.. jika melayu nakkan biasiswa tersebut kenalah mendapat result yg sama macam mereka. Ia ada kuota pemberian biasiswa dan ada penal yg menguruskannya. Bukan hentam keromo saja..

      atok zamany

      Delete
  28. Assalamualaikum atok.
    Skrg perang perdagangan AS Dan China semakin hangat sehinggakan China mengenakan cukai barangan AS sebanyak 250 billion Dan AS mengenakan cukai Import kepada China sebanyak 1.2 trillion...gila punya keja atok..cukai smpai byk tu!!?
    Apa kesan terhadap Malaysia atok??

    ReplyDelete
  29. Waalaikumsalam cu..

    Itu adalah peperangan mereka.. bukannya kita, cuma harga barangan keluaran china akan naik sedikit. Maksudnya bila kita membeli barangan keluaran china seperti semi conductor kegunaan eletronik akan merasa sedikit bahang peperangan mereka itu. Memang banyak produk2 China yg dibawa masuk ke Msia.. walau bagaimana pun ia masih terkawal. Usah risau.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. AnonymousMay 15, 2019 at 2:04 AM
      Assalamualaikum empunya blog (atok) dan pembaca sekalian.. wahh dah lama saya x jengok blog ni walaupun dah lama membaca bloh kubra news ni.. byk juga saya ketinggalan ni.
      Maaf tok saya ingin bertanya.. sudilah kiranya menjawab..

      Dana apa yang atok maksudkan? Nak dicairkan?
      Dana seperti haji jasman ke?
      Ada syarat2 tertentu ke nak join seperti kena baiah? Kena labur duit dgn harga tertentu ke?
      Adakah dana ni utk ahli abjad saja? Kalau bukan ahli abjad boleh ke? Sebab saya bukan ahli abjad..
      Boleh ke org awam atau masyarakat marhaen seprti saya ni join? Apakah akan terjadi jika duit dana ni bila kita sudah dapat keuntungannya, kalau org2 besar atau kerajaan tahu? Adakah akan dirampas? Yela rakyat marhaen kata kan.. tau2 dah kaya..
      Maaf tok sekadar brtnya sbb saya penah join dana haji jasman ni. Tu pun member saya beria2 ajak masok. Tp syukur alhamdulillah sbb saya join x byk. Dlm rm200 - rm300 saya join.. paling rendah dan cikai la. katanya boleh dpt keuntungan berjuta2.. member saya sampai mencecah ribuan ringgit pun ada.. siap isi borang amek gambar, sijil bagai sebagai ahli. Saya mula tak pecaya bila kawan kata kena baiah. Apa kena mengena nak berbaiah? Takkan pasal duit nak kena baiah? Lepas tu nak mintak tambahan duit lagi kononnya dana tersebut tak dapat dikeluarkan lagi atas sebab2 tertentu. Contohnya kena bayar lawyer la,cas itu ini la dan sebagainya.. saya mula dah tak percaya sampai kawan saya pulak tarik muka dan marah kat saya sebab x percaya. Ramai jugak yang join tu tok.. member ada bagi pulak surat kononnya sesiapa yang tak pecaya boleh amek balik duit tu tp dengan syarat kena bayar dam atau denda la. Mcm tu la lebih kurang.. aduhh macam 3 line la pulak. Saya pun bukan bekenan dgn group 3 line ni. Tapi saya x amek duit tu balik pun,sebab nak jaga air muka kawan saya. Duit tu org atas/leader dia dah pegang mcm mana nak dapat balik. Confirm takkan dapat la dan macam2 alasan akan diberi. Takkan member saya nak bayar pakai duit dia walaupun kita takkan dapat duit yang kita labur tu sepenuhnya. Aduhai.. nak wat mcm mana. Nak kaya punya pasal,dah terbayang macam2,sanggup labur ke tempat yg salah. Tapi alhamdulillah nasib 2 3 ratus je.hehe. kalau beribu mau garu menung je..kasihan dekat kawan2 lain yg bym berabis duit. Dan kesian kat member saya tu tak tau nak letak muka kat mana sbb org asyik tnya je. Dia pun dah penat asyik jumpa leader. Itulah serba sedikit cerita ssya tok..pkkir2 balik kelakar,sedih dan marah pun ada. Sampai mcm tu sekali org nak menipu guna agama..na'uzubillahiminzalik.. apa2 pun terima kasih ye tok.. nanti saya masuk balik,tggu atok reply.
      Salam..

      ~ingin tahu

      Delete
    2. Waalaikumsalam cu..

      Maaf.. kalau nak bercerita dan bertanya berkenaan dana itu...kamu kena email pada atok. Atok dah kata banyak kali guna email atok zaman5619@gmail.com tu. Cerita dana ini tidak boleh dibuka dihalauak ramai.. ia dibuat secara khusus dan peribadi saja. Jadi tolong email kpd atok... insyaallah atok akan jawab..ok

      Atok zamany

      Delete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. AnonymousMay 14, 2019 at 9:58 AM
    Salam atok
    puak ni sggp aniaya org melayu Islam sendiri. Xtau hukum ka puak2 ni atok??
    Mcm na puak2 ni dpt pgkat Dato.

    ReplyDelete
  32. Waalaikumsalam cu..

    Tak boleh jawab diatas kerana tiada ruang reply... terpaksa tarek kebawah utk jawab, Kalau kamu bertanya,,jgn guna ruang reply tu..sebeb nanti ia hilang dan atok tak boleh jawab diatas..faham

    Jawapan utk soalan kamu...

    Memang mereka telah mengiaya org ramai.. sebab orang melayu suka benda2 macam ni, Pelaburan yg terlalu sedikit dgn pulangan yg sangat2 besar. ia terlalu melampau la

    Macam mana mereka dapat Dato ??? Mereka sebenarnya tak ada pangkat Dato ke... Dato sri ke.. Tan Sri ke.. itu semua rekaan mereka sahaja. Ini bila dah kena tangkap...rasakan lah semua itu akan diadali dalam makamah. Menggunakan pangkat itu juga merupakan satu kesalahan... lagi2 dengan tujuan utk menipu. Inilah akibatnya orang yg sentiasa suka meniru perbuatan org lain sedangkan mereka tak tahu apa2 berkenaan pelaburan, proses pencairan dan dgn dokumen2 ciptaan mereka. Sampai bila pun dana itu tak akan ujud dan ramai yg tertipu atas kelicikkan operasi mereka..

    atok zamany

    ReplyDelete
  33. Apa pandangan atok tntang artikel malaysiakini psl 13 mei 69 .artikal tu diulang ulang seolah2 mcm nak bg rakyat begaduh.... Dlm artikel tu digambarkan seolah olah kaum cina jd mangsa, sebaliknya Melayu digambarkan sbg pengganas...siap ckp Melayu lilitan kain merah bertulis kalimah lailahaillallah turun mengamuk stlh diberi minum air kolah masjid dan berwirid.... Tp punca Melayu mengamuk 13 mei tu xde plk disebut... Mcm kes kongsi gelap cina menyerang dan mmbunuh org Melayu dipanggung wayang tu... Selaku org lama apa pandangan atok tntang 13 mei tu? Betul ke Melayu puncanya dan cina adalah mangsa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah propaganda manusia yg anti Melayu dan anti kekuasaan Melayu. Mereka semenjak dulu lagi sentiasa mencari jalan untuk musnahkan kerajaan Melayu ini. Meniup api kebencian kepada Melayu supaya rakyat bangsa asing bangkit dan menentang kerajaan Melayu. PH adalah kerajaan Melayu... bukan DAP. Mereka suka tak suka pun mereka tak boleh menang tampa Melayu. Jadi agendanya adalah rosakkan kesatuan melayu itu sendiri baik dgn apa cara pun... jadi melayu kenalah sedar diri..tiada bangsa lain yg boleh menolong Melayu kecuali Melayu itu sendiri. Kenalah Melayu bersatu.. barulah kita kuat dan gagah dihadapan mata mereka.

      Puncanya memang bila pati DAP cina tu menang kerusi di KL ni. Mulalah mereka buat kecoh nak halau semua melayu masuk dalam hutan. Bila mula mereka membunuh beberapa orang melayu... maka melayu pun dah tak tahan lalu membalas perbuatan mereka. Diamoknya semua cina dalam KL ni.. hampir jadi padang jarak padang tekukur. Nasib baik Tun Razak buat perintah berkurung... kalau tak memang habis semua cina satu Msia ni. Jadi puncanya memang dari bangsa bangsat cina kafir laknatullah itu. Bukan melayu.

      atok zamany

      Delete
    2. Sy pun x fhm knpa malaysiakini asik2 duk ulang2 artikal 13 mei 69...siap buat tajuk satu kampung cina diserang....elok2 org dah lupakan kisah lalu, Melayu cina pun dah bebaik baik tiba2 malaysiakini api2kan... X ke akn bangkitkan sifat dendam nnti....sy pun x fhm dgn malaysiakini ni, dia keluarkan artikal tu x takut ke kehilangan sokongan Melayu kt ph...kdg2 sbb mcm ni la org Melayu dah mula meluat dgn DAP sbb malaysiakini tu mmg pro DAP dr dlu lg...pmimpin Melayu ph susah pyh nak tarik sokongan Melayu, susah pyh jaga keharmonian kaum, malaysiakini plk seolah olah mengapi apikan kaum dgn mngungkit pristiwa lama..kan bodoh namanya tu...

      Delete
    3. Memang mereka menggunakan isu lama itu untuk menaikkan kebencian kaum di negara ini. Mereka ingat rakyat ni bodoh sangat nak ikut kata2 mereka yg bersalahan dari fakta sebenar. Masih ramai diantara pejuang2 dikala itu yg masih hidup dan tentunya mereka akan membantah isu yg mereka ada2 itu. Malaysiakini itu adalah propaganda UMNO dan BN memang sejak dulu lagi pun mereka mendapat dedak UMNO dan BN utk ekalkan organisation mereka tetap ujud... Jadi bila dah makan jasa... sekarang kenalah balas jasa. Propaganda mereka berniat sangat busuk dan menikam dari belakang kaum mereka sendiri. Itu semua mereka tolak tepi asalkan propganda utk membangkitkan kebencian kaum dan rakyat akan menjadi huru hara dan berperang sesama sendiri. Dikala inilah mereka akan meraih keuntungan politik bagi menjatuhkan kerajaan PH. Semua Isu yg mereka cuba setakat ini tak menjadi... jadi sekarang tukar stratigi utk membangkitkan peperangan kaum pula. Sepatutnya rakyat bertindak membuat laporan Polis kepada Malaysiakini supaya mereka ditangkap dan juga disumbay dalam penjara atas pertuduhan cuba membangkitkan rusuhan kaum di sini. Barulah mereka tahu.. selagi tak masuk dalam penjara... otak tak berfungsi. Lepas dah masuk barulah nak diam...

      atok zamany

      Delete
    4. Tp tok malaysiakini ni bkn alat umno mcm utusan, malaysiakini mmg pro DAP dr dlu lg.... Tmpt rujukan penyokong2 ph dr dlu lg

      Delete
  34. Salam atok.

    Sy rasa Ada puak2 umno nk berniat jahat utk menjatuhkan kerajaan skrg ni. Mgkn sb banyak gejala rasuah dapat dikorek oleh SPRM Dan pihak pas sendiri yg banyak dari Umno dulu.
    Apa yg Rakyat mahu sebenarnya??
    Semua hanya melihat daripada viral di media sosial yg dilihat bercanggah dgn apa yg sebenarnya berlaku Dan dpd logik akal..

    ReplyDelete
  35. Waalaikumsalam cu..

    Bukan rasa2 je lagi... memang dah sah pun mereka menjadi dalang mengapi2 berkenaan Melayu dan raja2 melayu tu. Mana ada org lain. Kumpulan penjilat UMNO dan BN ni mengulupuh kepanasan bila satu persatu ketua2 mereka diusung ke Makamah oleh pihak SPRM, pakai baju oren tu... rasakan la. Jadi utk menutup semua kesalahan dan utk menyelamatkan ketua2 penyamun UMNO dan BN tu... mereka adakan macam2 kerja jahat termasuk dlm web, Blog, Viralkan, berita online dan macam2 lagi. Sebab itulah cara yg ada utk mereka serang kerajaan PH. Malas lah nak layan mereka ni... otak dah korup dan dah rosak.. nak dibuat macam mana sekali pun.. ia tetap rosak.

    atok zamany

    ReplyDelete
  36. Salam atok.
    Qailullah tdur sbelum zohor ni apa klebihannya...
    Adakah ianya amalan2 ulama terdahulu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      syaitan tidak melakukan Qailulah, Oleh itu itu orang-orang Mukmin yang melakukan Qailulah atau tidur sejenak sebelum solat Zohor selama 10-40 minit akan memperolehi kerehatan yang cukup, sehingga membolehkannya melakukan ibadat dengan sempurna sepanjang hari.

      Sabda Rasullah s.a.w "Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak berani Qailulah" (Riwayat ai-Tabrani)

      Apa itu Qailulah ?
      Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari.

      Bila waktu paling sesuai untuk amalkan Qailulah ?
      Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor.

      Apakah kelebihan atau Kebaikan Qailulah ?
      Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.

      Qailulah @ tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail.

      Orang barat memanggil Qailulah sebagai "nap". Di negara barat biasanya "nap" dilakukan dari pukul 2-4 petang. Hasil kajian menunjukan amalan "nap' waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung.

      Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga. Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia.

      Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit. Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi, kecerdasan dan fokus, Waallaua'lam

      atok zamany

      Delete
  37. Salam atok..
    Sy dh lma ambil talkin syahadatai..
    Tp xpaham sgt dgn kafiat adab ni.
    Sb jrang hadiri muzakarah sb sbuk kerja.
    Boleh atok jelaskan mcm na..

    ReplyDelete
  38. Salam atok.
    Apa yg diceritakan dlm link ni berkaitan Dana Indonesia. Dana ni mcm na plan atok??

    https://amgdot786.blogspot.com/2013/10/membongkar-rahsia-kekayaan-nusantara_5160.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cu..

      Ya.. dana itu memang benar dan ujud. Atok juga pernah terlibat (bersama2 kerajaan Indonesia semsa Megawati menjadi Presiden) utk membuat pencairan dana ini dan membawanya pulang ke Indonesia. Tetapi sebenarnya ia belum boleh dibawa pulang kerana terlalu banyak perjanjian yg dibuat oleh Sukarno seaktu perjanjian dibuat tahun 1945. Perjanjian Brighton yg pertama adalah untuk membuat matawang US sebagai matawang perdagangan diseluruh dunia, Sebenarnya bukannya Indonesia saja yg bagi emas, England (emas dari Malaya yg mereka gali selama 400 tahun), China (yg terbesar), Monggolia (juga antara yg terbesar), Prancis, seluruh negara Eropah rasanya lebih 80 negara yg mengeluarkan emas mereka utk penubuhan Matawang US sebagai matawang dunia dikala itu, Emas2 tersebut dimasukkan kedalam Bank Federal Reserve (FED)utk disimpan disitu.

      Jadi proses itu terlalu sukar untuk dilakukan dan melibatkan perbelanjaan yg sangat besar dimana kerajaan Indonesia tidak mampu mengadakannya. Jadi projek itu diberhentikan saja.

      Tapi kepada rakyat Indonesia masih saja memikirkan emas mereka yg seolah2 digunakan oleh amerika tampa mahu dipulangkan semula. Mereka saban hari ingat begitu mudah utk mengambil balik emas yg telah tersimpan begitu lama dgn dana2 cukai dan imbuhan yg berlimpah ruah utk Indonesia. Sebenarnya mereka langsung tak faham dan tak tahu prosuder pencairan emas mereka yg hanya berjumlah 35 tan metrik saja asalnya. Kita lagi banyak emas tersimpan disitu yg dimasukkan oleh Britain atas nama Queen of England.

      Emas kita inilah yg kita clime kita punya di ICJ tempoh hari pada awal masa atok buat kerja pencairan dana kita dulu. Dgn perintah Makamah ICJ... England terpaksa lepaskan penguasaan dan memberi laluan kita utk buat pencairan ini. Sekarang Jelas tak asal usul dana yg atok bawak balek tu ???

      Semua dokumen yg dipamirkan dilink tersebut ada pada atok semua salinannya. Malah perintah Makamah Tinggi Indonesia bersama2 Kelulusan Parlimen dan Priseden Indonesia pun ada. Jadi.. indonesia baik lupakan saja pasal emas mereka tu. Buat penat saja kerja kalau modalnya tak cukup...

      atok zamany

      Delete
    2. salam atok..saya tertarik dengan komen atok ni..kat indonesia berlaku sejarah hitam yang mana habis raja-raja melayu kena bunuh dengan rakyat mereka sendri kecuali raja jawa..memandangkan ada sebahagian dana raja melayu indonesia di FED, layakkah rakyat indonesia menikmati dana-dana raja melayu tersebut setelah mereka membunuh kesemua raja-raja melayu suatu ketika dahulu akibat pengaruh komunis??

      Delete
  39. Waalaikumsalam cu..

    Amalan kafiat adab ini sebenarnya patut diamalkan sewaktu kamu baru2 masuk abjad. Sebab bagaimana kamu nak jadi mantap juka kamu tinggal amalan kafiat adap ini. Ia adalh untuk memantapkan diri dgn kalimah shadatai itu sendiri Bagaimana kamu nak hubungkan kerohanian kamu kepada guru2 hinggalah sampai kepada Nabi Muhammad saw. Jadi pada kebiasaannya murid yg baru masuk akan diajar bagaimana pandang dgn mata hati dgn pejam mata kemas2 kemudian bayangkan dihadapan kamu adalah guru (Ust Ahmad Junaidin) yg berwasilah, disebalah kanannya Ust Mahmud Nasri othmani, disebelah kirinya Syeikh Muhammad Kenali. Kemudian dibarisan kedua diatas adalah Syeikh Ahmad Muhammad Zain al Fotani disebelahnya adalah Syeikh Daud Fotani. Kemudian dibarisan ketiga diatas adalah kedudukan Syeikh Mughyideen Abdul Khadir Jailani, bersama2 Nabi Allah Khadir as, dan kemudian dibarisan teratas adalah kedudukan Nabi Muhammad saw.

    Dibawah tapak kaki kamu adalah kedudukan Izazil dan semua bala tentera mereka yg tak boleh meninggi sampai hari kiamat.

    Maka selepas itu kamu mengucap 9 kali dan diteruskan dgn menyebut Allah..Allah..Allah sampai pejap dihati kamu dalam rangkuman itu semua itu tadi dipandangan mata hati kamu. Jadikan ini sebagai amalan habis kurang pun 40 hari setiap selepas solat waktu harian. Sampai kamu rasa apa yg kamu buat ini benar1 pejap dinaluri dan kalbu kamu. Ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  40. Salam tok.. Nk tanya sikit blh? Apa hukum amal wirid dan pakai wafaq...contoh wafaq selempang merah yg diguna ms zmn komunis dan 13 mei dlu... Sy keliru sbb ada yg kata blh guna... Ada sorg ustaz ni kata ulama2 dlu tmasuk di nusantara bnyk je yg pakai wafaq..wirid2 dan hizib2 ttntu dikatakan amalan para wali.. Cuma zmn skg je dikata pelik dan syirik....betul ke ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alang2 ada org tnya pasal selendang/selempang merah
      betul ke ayat 4 selempang merah ni terdiri daripada
      1. Tasbih Nabi Yunus
      2. Zikir Saidina Ali r.a
      3. Doa Asif Barqiya
      4. Zikir Imam Al Ghazali

      sebab dalam komen yang lepas atok ada bagitau yang selempang merah kiyai salleh ni pakai amalan kuno jawa..

      Delete
    2. Pelik gak klu ckp pakai amalan kuno jawa.. Kt bwh ni aku copy dlm fb..bnyk yg aku delete sbb x ckp ruang

      TUAN GURU HAJI MUKHTAR BIN HAJI ALI, PARIT ANDEN, PARIT YAANI.

      Oleh: FB AmliIlma

      Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

      Tuan Guru Haji Mukhtar bin Haji Ali dilahirkan di Kampung Paya, Barabai, Banjar Masin pada tahun 1870. Beliau berguru dengan Tuan Guru Mohd Arif, salah seorang cucu-cicit keturunan Syeikh Arshad al-Banjari, bersebelahan Kampung Paya, Barabai. Beliau telah dihantar bapanya menuntut ilmu di situ bersama tiga orang lagi adik-beradiknya. Namun dikalangan mereka berempat, Tuan Guru Haji Mukhtar antara kalangan murid yang paling tekun dan taat. Lantaran kebaikan, ketekunan dan ketaatan beliau dalam menimba ilmu pengetahuan, beliau dikahwinkan dengan anak Tuan Guru Mohd Arif.

      Beliau dikurniakan beberapa orang anak, hasil pernikahannya dengan Puan Salamah binti Tuan Guru Mohd Arif. Antaranya ada yang bertemu Tuhannya dalam usia muda. Hanya ada tiga yang membesar hingga dewasa, iaitu Tuan Haji Mastor, Tuan Haji Md Tahir dan Siti Aisyah (meninggal di Makkah pada 1982).

      Semasa Jepun menduduki Tanah Melayu, bekalan makanan menjadi sukar. Kebanyakan orang hanya mampu memakan ubi. Tiada bekalan beras dan tiadalah nasi. Ketika itulah, Tuan Guru Haji Mukhtar menebang hutan di Kampung Parit Bandan dan dijadikan ia jelapang padi, berguna untuk bekalan makanan suatu masa nanti.

      Semasa perang komunis cina bintang tiga, beliau telah ke Parit Bandan, Olak Batu, mempersiapkan apa yang perlu. Sebelum beliau ke situ, berbulan-bulan sudah beliau sediakan pelbagai perkakasan yang diperlukan. Antaranya baju, selendang atau selempang merah dan panji-panji peperangan.

      Berhari-hari beliau akan puasa. Rutin qiyamullail, zikir dan wiridnya, tetap diteruskan seperti biasa. Seawal jam tiga mata sudah dibuka, diri dipersiapkannya untuk menghadap Allah Yang Esa. Sela-sela waktu tertentu, beliau akan menulis wafaq pada selendang dan membikin baju. Satu-persatu dengan tekun beliau menulis huruf-huruf yang semua itu. Tidak pasti cara sebenar pembikinannya, namun ia ilmu yang diwarisi dari gurunya, guna untuk mempertahan diri dan pertiwi yang tercinta.

      Dikatakan, pemakai selendang merah, menjadi kebal dan tidak mampu dilihat orang. Walaupun begitu, ia tidak boleh sembarang dipakai. Ada cara dan adab yang perlu diturutkan. Mereka akan memakai baju luar (vest), berselempang merah dan membawa panji-panji tiga segi. Dikatakan komunis hanya menembak tinggi. Kerana yang kelihatan pejuang berbadan tinggi. Sedangkan sebenarnya mereka di bawah panji-panji. Namun, syaratnya jangan menoleh ke belakang. Kalau demikian dilakukan, mereka akan kelihatan rendah, tampak jelas sedang meredah. Akhirnya akan jatuh rebah diserang berdarah-darah.

      Bermula dari dahulu, Tuan Guru memang kerjanya mengajar ilmu. Mendidik masyarakat tanpa jemu. Ketika perang mahupun aman. Zaman susah ataupun senang.

      Antara jadual mingguannya, tiap pagi jumaat, antara jam lapan hingga sebelas pagi, akan ada pengajian di rumah Tuan Guru Haji. Pengajiannya bukan hanya dihadiri masyarakat setempat, bahkan ada yang datang dari Perak, bermalam dan menginap di rumah beliau. Dikatakan Sultan Ibrahim ibnu Sultan Abu Bakar, pernah menyatakan hasrat melantik beliau menjadi mufti besar. Namun ia ditolak beliau.

      Diceritakan, pernah suatu ketika beliau mendayung sampan membawa bersama ramai orang. Hujan turun deras berulang-ulang. Sampai di jeti, semua orang kebasahan, hanya Tuan Guru kekeringan seperti tidak ditimpa hujan. Ramai bertanya, apa rahsianya? Beliau berkata, "engkau tidak dekat pada Yang Maha Esa".

      Al-Fatehah...

      al-faqir catatkan sebagaimana perbualan bersama cucunda beliau, Encik Fakhri bin Haji Mastor pada 13 Mac 2017.

      Delete
    3. Ini jawapan berkenaan menggunakan wirid dan wafaq spt selapang merah yg berwafa.

      Dahulu, sewaktu Tanah Melayu bergolak dangan kemasukan Jepun dan Kominis, orang melayu tiada arah utk minta tolong bagi mengusir mereka2 ini. Itulah sebab tok2 imam dan bomoh2 menjadi tempat mereka meminta pertolongan supaya mereka boleh berjuang melawan musuh. Hanya altanatif ini saja yg mereka tahu. Setelah semua itu reda. Masing2 mencari guru2 agama utk membuang semua kesyirikan ini. Dari guru2 inilah mereka baru tahu bahawa pekara yg mereka guna itu adalah syirik kepada Allah, sebeb meminta perlindungan yg bukan dari Allah. Sebaliknya masuklah Syaitan dan Jin memerintah mereka hingga ada yg tinggal jadi saka keluarga hingga kehari ini. Kesilapan mengambil ayat2, zikir2, Jampi2, mentera2 dan semua wafak dan azimat adalah salah diri segi akidah syariah. Ia boleh dianggap syirik kepada Allah kerana menjadikan benda2 dan ayat2 itu sebagai tempat meminta tolong. Isu halal haram pekara ini telah pun jelas apabila semua Mufti dan semua peringkat pelajaran keugamaan,.. akan berkata hukum yg sama dalam masaalah ini.

      Tiada maknanya itu keilmuan Kewalian.. mustahil. Tok2 wali hampir saja tak buat segala pekara yang haram, malahan makruh pun mereka akan hindari. Mereka kata ini ilmu kewalian... sebenarnya mereka telah pun memfitnah semua Nabi dan Rasul Allah. Memang mereka cari masaalah dgn seluruh sestem Kenabian dan kerasulan, Mereka ni banyak yg sesat dan fasiq kerana mempercayai satu orang biasa yg diberi kuasa seolah2 keromah.

      Jadi itu komen atok

      atok zamany

      Delete
    4. Tp pelik gak tok, selain kiyai salleh yg bwk amalan selempang merah, wirid, zikir ni bkn org biasa2 tp tok2 guru pondok.....slh sorgnya Tuan Guru Hj Mokhtar yg sy copy kt atas tula...yg plk sblm belaku peperangan Melayu komunis dia dh dpt petunjuk bbln2 sblm tu..sapa yg bg firasat?..mcm tu gak Tuan Guru Haji Bakri yg mmimpin tentera sabil di sungai manik perak, pun guru pondok gak, meninggal di Mekah...
      Ketika blaku peperangan Tuan Guru Haji Bakri akn beriktikaf di masjid untuk solat hajat, bzikir dan berwirid sementara ank buahnya turun bperang...tu menurut cerita org2 lama sg manik la....bkenaan ustaz yg ckp ilmu kewalian tu asal dr pulau pinang...ustaz tabligh..dia pun ada simpan wafaq nurun nubuwah....apa pndapat atok tntang nurun nubuwah ni....blh ke cetak dan simpan utk pelindungan diri...

      Delete
    5. Apa nk pelik.. banyak tok2 guru dulu2 memang mengamalkan cara itu sebab mereka beranggapan bahawa pekara sebegitu dibolehkan. Padahal mereka melakukan pekara yg salah dan syirik. Mereka tidak menyedari bahawa pekara itu salah disebabkan dikala itu dalam keadaan terdesak. Jadi mereka buat supaya dapat memberi semangat juang kepada anak2 muda mempertahankan negara. Kaum cina telah bergabung dgn kominis dan membuat huru hara disemua bandar2 terutama di PP, KL dan JB, Jadi senjata apa lagi yg Melayu ada ?? Jadi berbekalkan segala apa yg kiyai Saleh, Hj Bakri, Hj Hussin, Hj Mokhtar dll beri itulah mereka keluar berjuang. Kalau nak ajar ilmu.. makan masa berbulan2 malahan bertahun2.. jadi mana sempat dah. Itu yg keluar segala selepang merah, pedang berwafaq, azimat, kulit kerbau landau, besi kuning, batu delima merah dll untuk membantu mereka berjuang. Walaupun pekara ini salah... mereka terpaksa. Jadi bila dah habis konfantasi itu... kenalah balik semula kedalam akidah. Semua barang2 tu kena pulang semula pada guru, kiyai, ulama2 dan kamu kena segera bertaubat nasuha dan pergi jumpa guru2 muktabar seperti Syeikh Mahmud Nasri Othmani untuk membetulkan semula akidah dan akhlak. Bukankah atok dah cerita..atok pun ada selepang mereh dan pedang wafaq tu. Itu sebab kenapa kena pergi jumpa semula guru agar kamu boleh kembali semualah kejalan Allah dgn mengambil talqin shadah semula dan kembali kefitrah seorang muslim. Apa yg dah lepas.. biarkan ia berlalu. Sekarang ni dihadapan kamu kena hadapi.

      Kalau kamu menggunakan Nurulnubawah utk amalan itu tidak mangapa kerana ia adalah doa mustajab. Tetapi jangan dijadikan azimat... ini yg salah. Doa itu utk diamalkan kerana mempunyai bait2 yg bagus peninggalan tok2 guru. Tapi ia bukan azimat pelindung diri. Kamu kena faham.. hanya kepada Allah kita berserh diri dan minta tolong.. bukan bersandarkan apa2 benda walaupun ia ayat2 alQuran, Ia sudah memesongkan akidah selain dari Allah. Sila kamu ikuti kuliah Tg Syeikh Ahmed Junaidin supaya kamu faham..linknya:https://www.youtube.com/watch?v=UMNXQ_uJ2IA

      atok zamany

      Delete
  41. Salam atok

    Apa itu "tabut" dan betulkah ia ada di Tanah Melayu?

    ReplyDelete
  42. Waalaikkumsalam cu

    Tabut Shakina adalah risalah kerasulan dan kenabian yg diturunkan Allah untuk Nabi Allah dan Rasul dari seorang demi seorang hinggalah zaman Nabi Musa as. Kemudian Allah hilangkan ia dan dipegang oleh Nabi Allah Haidir yg akan menyampaikan Tabut Sakina ini kepada Nabi dan Rasul seterusnya. Ia adalah risilah rahsia yg Allah titipkan kepada mereka, Jadi selepas Nabi Musa as wafat.. maka Tabut Sakina ini akan dipegang oleh Nabi Allah Haidir as sementara turun pula Nabi Isa as. Bila ia lahir.. maka tabut ini akan diserahkan kepadanya sehinggalah ia meninggal dunia pula, Kemudian ia dipegang semula oleh Nabi Allah Haidir as sehingga kelahiran Nabi Muhammad saw. Sekarang Setelah Nabi Muhammad wafat... ia dipegang oleh Nabi Allah Haidir as.

    Tabut ini selalu saja menjadi rebutan antara 3 agama, Yahudi, Nasrani dan Islam. Masing2 beranggapan agama merekalah yg berhak memegang Tabut tersebut, terutama pebgikut agama Yahudi. Habis semua kawasan Baitumaqadis itu dikorek mereka untuk mencari Tabut yg telah hilang. Ada mereka membuat replika tabut ini dan diarak setiap sampai waktu perayaan agama Yahudi. Ia tidak benar... ia hanya replika. Yg original dah ghaib.

    Ada ulama mengatakan bahawa Tabut ini diturunkan semanjak dari Nabi Adam as lagi. Ada pula yg mengatakan ia diberi kepada Nabi Ibrahim as.. waallauaklam hanya Allah yg tahu/

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atok..sekarang ni puak2 yahudi percaya yang tabut sakinah original berada di tanah melayu..tak tahu la apa tujuan mereka cakap macam tu..

      Delete
    2. Wasalam cu

      Mereka dah cuba nak masuk kacau Msia. Ada saja cara mereka nak cuba masuk sini kerana tahu Maia ni sangat susah nak terima idealogi mereka. Apa gunanya peramid tu ?? Nak buat apa dgn perimid kalau pun ada disini ?? Kita kan orang islam.. tak perlukan kuasa peramid tu.. Kalu tengik di Mesir ty.. melambak perimid tak ada apa2 pun keistimeaan?? Tak ada kuasa hebat pun ??? sama je mcm tu

      atok zamany

      Delete
  43. Salam tok,

    Sejauh mana benarnya maklumat dalam blog ini? Nampak macam betul jer. http://beritatvmalaysia.blogspot.com/2018/11/pulangnya-dana-raja-raja-melayu-ke.html

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu..

      Ha.. ha.. berani sungguh menulis pekara yg tak benar tu ya. Sejarah duit tu pun dia tak tahu... tulis yg bukan2. Jauh sungguh angan2 mereka ni..sama saja dgn rakyat Indonesia yg berangan dana Sukarno tu. Siapa yg nak bawak balik tu ??? Tolong bagitahu namanya ?? esok dia akan masuk penjara.. sebab apa ?? Nama pun dah nama dana Raja2 melayu.. jadi raja2 la yg punya kuasa nak buat... bukan kutu tepi jalan mengaku dapat mended atau kuasa. Atas kuasa saja tak mencukupi bagi dirinya utk mencairkan dana hak orang lain. Kemudian dikatakan dana nilainya hanya 250 billion? Ini lagi satu fakta yg tak betul ?? kenapa sikit sangat ?? Dana ni memang ada dan sah... tapi bukan macam mana yg diceritakan se Sahabat Shahpaskal tu ?? Galang ganti nyawa la konon ?? apa benda tu ?? Langsung jauh.. klu begitulah ceritanya..sampai kiamat pun tak boleh bawak balek ??

      Atok tak ada kena mengena dgn dana ni ya... jangan nak kaitkan atok dgn mereka tau?? Sorry sikit.. kita org professional bukan caca merba tak tentu hijung pangkal macam apa yg dikatakan dlm blog ni.. kalau tak tahu..lebih baik diam ??

      atok zamany

      Delete
  44. Salam atok ..
    Skrg dgr byk blog tulis pasal Dana ni...
    Adakah Dana yg atok bw msuk tu...
    Seolah2 rmai dh Tau..

    ReplyDelete
  45. Waalaikumsalam cu..

    Kamu pun lagi satu... asal dana saja.. atok yg kamu cari..asal dana saja... atok lah yg punya kerja ??? Tolong sikit bro.. kami tak ada kena mengena dgn mereka, Kan dah beratus kali atok cakap. KAMI TAK ADA KENE MENGENA DGN DANA RAJA2 MELAYU KE... DANA HJ JASMAN KE.. DANA Heritage KE.. DANA LOKMAN KE.. DANA WSB KE.. DANA APA JUGA DALAM SEMUA WEB... TAK ADA ??? FAHAM.... Dana kami tak ada nama.. dan ia tersendiri.

    atok zamany

    ReplyDelete
  46. Salam semua...

    Makluman kami terlalu banyak yg bocor kepada mereka2 ni.. jadi menggunakan maklumat kami itu lah mereka mencipta2 dan mereka2 cerita seolah2 mereka lah yg pandai sangat mencairkan dana dan bawak balik dana ni. Kami tak bertanggungjawab jika kemu semua terperangkap dgn dakyah mereka kerana cuba menipu org ramai dgn mengurip duit2 mereka. Sedangkan kami tak tahu pun siapa mereka... contohnya dato Rohaizat, dato Romi dan Hj Adnan... mereka pandai2 mengutip duit dan mengumpul kekayaan dari orang ramai dan pandai pulak nak kaitkan org lain dlm kerja kotor mereka. Itu sebab atok kena buat kenyataan terbuka diatas supaya kamu semua tak tersilap sangka. Kan atok dah kata.. kalau nak tahu email pada atok. Atok tak akan buka disini..ok Terima kasih

    atok zamany

    ReplyDelete
  47. Maaf atok..
    Bkn apa skrg ni byk sgt blog duk cita pasal dana2 ni..tp xtau Dana pa ..
    Tu yg tya atok..

    ReplyDelete
  48. Tak apa.. hang pun tak tahu, nak buat mcm mana kan ?? Kalau nak tahu dana atok kena email, bukan tanya di blog ni... sampai mati pun atok tak akan cerita.

    atok zamany

    ReplyDelete
  49. Asalamualaikum semua...

    Atok akan berangkat ke Mekah malam ini melalui S'pore. Mohon maaf jika selama ini atok ada menyengong perasaan kamu semua atau kata2 yg kurang sedap didengar serta apa juga kesilapan dan kesalahan yg nyata mahu pun yg tersembunyi,,haraplah dimaafkan. Atok hanya insan yg lemah dan semuanya atok serah kepada Allah kerana hanya Dia yg Mahamengatahui dan Mahaberkuasa. Tiada apa lagi yg atok ingin pertahankan hak2 dunia dan hak2 masyarakat semua kerana rasanya atok dah buat semua kerja2 yg diarah utk atok lakukan dan atok dah serahkan semua hak2 itu kepada mereka2 yg atok anggap adil dan saksama. Mungkin ini adalah yg terakhir dari atok untuk kamu semua... insyaallah kamu semua akan berjaya nanti. Jangan risau pasal atok... tapi kamu jagalah Tanah air ini dgn baik dan jagalah kepuarga kamu supaya meraka terpelihara dari kejahatan dunia dan akhirat. Segala pesanan, pengatahuan dan ilmu yg atok sampaikan disini telah atok halalkan dunia akhirat. Amalkannya dan jadikan ia sebagai perisai hidup kamu semua utk menghadapi dunia yg sungguh kejam dan kacau bilau ini. Terima kasih semua dan selamat berhari raya aidulfitri kepada semua cucu atok yg atok kasihi. sekian

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas segala2nya atok, semoga semua urusan atok dipermudahkan, dunia dan akhirat....Allahuakbar....sedihnya, dah lama saya ikut blog atok, dan melalui blog ini jugalah saya terima talkin syahadah, dan mengikuti jalan abjad hingga kini...terima kasih atok.

      Delete
    2. Bunyi macam atok dah taknak menulis lagi. Janganlah gitu tok. Masih banyak lagi ilmu dan pengalaman yg atok boleh kongsikan bersama kami di sini.

      Delete
  50. Waalaikumsalam atok... Semoga atok sentiasa di bawah naungan dan kasih sayangNya... Sedih plk baca ayat2 atok setelah sekian lama folow blog atok ni... Terima kasih atas kasih sayang atok walaupun kita tak pernah bertemu muka... Semoga kita dipertemukan lagi... Mohon sampaikan salam saya sekeluarga kepada baginda Rasulullah... doakan saya sekeluarga sampai ke sana ya tok...

    ReplyDelete
  51. Waalaikumsalam atok..
    Semoga sihat hendaknya, semoga selamat pergi Dan selamat kembali atok utk meneruskan perjuangan. Rasa sedih plak bc ayat atok ni. Jgn lupa update nt atok psai Mlm lailatulqadr.
    Kami menunggu kepulangan atok insyaAllah...

    ReplyDelete
  52. Waalaikumsalam atok..
    Semoga atok selamat pergi dan selamat kembali..mohon ampun maaf juga sekiranya soalan2 dari cucu ada menyingung perasaan atok..halal kan segala ilmu pengetahuan yg atok sampaikan kepada kami dunia akhirat..doa kan cucu dah keluarga sentiasa dalam Rahmat Allah SWT dari dunia sampai ahkirat..

    Cucu muliadi

    ReplyDelete
  53. Terima kasih banyak Atok atas segala ilmu yang telah dicurahkan. Hanya Allah yang dapat membalasnya. Moga Allah permudahkan segala urusan Atok Zamany dan keluarga. Aamiin

    ReplyDelete
  54. Nanti siapa2 yang dah dapat dana tu updatelah kat sini ya.Bukan apa nak tumpang gembira aje,maklumlah nak join tak mampu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam semua. Sama-samalah kita makmurkan seluruh warga Islam. Itu hasrat Tuan Guru kita. Bagi anda yang tidak mampu saya bersedia bantu sebagaimana yang dianjurkan, kami warga ABJAD Bangi berjaya lakukan atas nasihat atok Zamany. Kami berkongsi sorang sedikit dan kini sudah ada 17 orang dalam grup kami. Jika anda ingin turut serta bolehlah anda hantar email kepada saya (dzukirjab@gmail.com) dan kami gembira kerana berjaya membantu mereka yang tidak mampu.

      ABATASA (mungkin anda pernah jumpa nama ini)

      Delete
    2. Sudah suntuk sangat, dah hampir nak cair. Yang tidak mampu sertai seperti mana syarat asal (basic), boleh sertai kami. Saya akan bekalkan maklumat yang saya ada. Kenalah cepat takut tak sempat. Terima kasih.

      ABATASA

      Delete
    3. Assalamualaikum bang..

      Kalau bukan ahli abjad mcm Mana? Kena join abjad jugak ke? Brapa modal yg diperlukan?

      Delete
    4. Silalah tanya dalam email, kan atok zamany dah cakap takkan buka dalam ruangan ini...tak semestinya ahli abjad..ok

      Delete
    5. Alhamdulillah tuan dzuki.
      Moga2 tuan dirahmati..
      Moga Kita dapat menikmati bersama dalam menolong orang Islam.

      Delete
  55. Assalamualaikum tuan

    Sy dah email kpd tuan untuk pencerahan.. Semoga tuan sentiasa didalam rahmat Allah swt

    ReplyDelete
  56. Waalaikumussalam

    Terima kasih kepada mereka yang telah hubungi saya. Semoga anda dalam rahmat Allah. Betul cakap anon, saya tidak wajar buka dalam blog ini sebagaimana pesan atok.

    Kami masih membuka peluang kepada mereka yang tidak mampu untuk ikut serta. Itu hasrat kami. Siapa berminat mengetahui lebih lanjut sila email saya dzukirjab@gmail.com selagi dana ini belum cair sepenuhnya.

    Sekian dari ABATASA

    ReplyDelete
  57. Asalamualaikum wkt...

    Saya adalah cucu atok zamany..ingin membuat satu pengmuman berita yg sedih dari Mekah berkenaan atok zamany yg telah dilapurkan hilang pada Malam Lailatulqadar di Masjidil Haram Mekah bersamaan dgn 26 Ramadhan waktu Msia.

    Mengikut cerita dari sahabat2 dia yg ada bersama pada waktu itu, seperti biasa dia akan menjadi Imam solat malam. Setelah selesai solat2 sunat malam itu mereka melakukan zikir dan tahlil, kemudian dalam jam 3 pagi Mekah.. hadir satu cahaya dan kabus tebal yg sangat harum mengililingi mereka. Lebih kurang 1 jam.. kemudian atok bangkit utk solat sunat syukur dan sujud syukur... selesai selepas itu, dia bangkit dan berjalan mengikut kabue dan cahaya itu pergi meninggalkan semua makmum dia itu dan terus hilang. Itu sebab saya katakan dia pergi bersama2 Lailatulqadar. Mungkin inilah pertama kali saya dengar pernah terjadi kepada manusia dan yg paling saya tak sangka ia berlaku kepada atok saya sendiri. Memang sejak 6 bulan kebelakangan ini dia banyak memberi wasiat kepada saya. Semuanya dia serah kepada saya melalui lawyernya. Malah dana yg dia usahakan itu juga telah diberi amanah kepada saya utk mentadbirnya. Kemudian kata2 akhir dia yg paling saya sedih sekali ialah "Atok tak mahu menyusahkan sesiapa.. atok pergi ini jangan kamu tunggu kepulangan atok kerana atok terus mengadap Allah utk selama2nya". Kata2 ini diucapkan semasa dia nak berangkat hari itu. Saya anggap ia mungkin satu gurauan atok saja... rupa2nya ia benar2 terjadi.

    Ada 3 org sahabat dia bermimpi cerita yg sama semasa di Mekah itu.. dimana atok datang dan beritahu mereka tak payah cari dia kerana dia dah pergi untuk selama2nya. Jadi oleh sebab itu mereka balek terus hari ini dan tak perlu tunggu lagi di Mekah. Tapi semua urusan telah mereka lakukan di kedutaan disana dan hanya berang2 dia yg saya terima di Airport Changi Spore tadi. Mereka terpaksa bertolak semula ke Australia, Indonesia dan Brunei. Hanya seorang saja dari Spore..yg lain transit saja utk jumpa saya.

    Jadi... inilah berita yg saya terima dan hingga disini saja usaha atok zamany kepada umat islam di Msia, kawan2 dan sahabat handai dimana dia memperjuangkan dan memberi kesedaran kepada ramai orang terutama semua sahabat2nya didalam blog ini. Saya terpaksa memengang amanah yg telah dia beri dan blog ini mungkin akan saya sambung...tapi saya tidak pandai dan berpengelaman macam atok. Mungkin mula sekarang saya kena belajar menulis seperti atok cuma bagaimana ya ???

    Bagi pihak atok zamany dan seluruh kaum keluarganya, saya memohon ampun dan maaf jika sekiranya ada kata2 atok yg menyinggung perasaan semua,, haraplah dimaafkan. dan kepada sesiapa yg telah memberi hutang apa2 juga.. hendaklah dihalalkan atau boleh bertemu saya untuk saya jelaskan segalanya. Jika mengikut wasiatnya... dia tiada berhutang kepada sesiapa pun kerana semuanya telah ia jelaskan dahulu sebab memang pekara ini telah saya tanya dan pastikan sebelum dia berangkat ke Mekah tempoh hari. Tetapi... manalah tahu ada lagi yg tertinggal... mohon email saya dengan menggunakan alamat yg sama blog ini..ya.

    Sekian dahulau dari saya dan terima kasih.

    saya yg benar:

    zaman

    ReplyDelete
  58. Semoga tuan dan keluarga tabah dlm menghadapi ujian ini, disebalik kemenangan yg telah Allah beri pada atok...kami sentiasa mendoakan kesejahteraan keatas tuan dan keluarga termasuk semua ahli pasukan tuan dan atok zamany....atok zamany seperti dah tahu akan perkara ini sebelum berangkat ke mekah, dan kerana itu telah mewasiatkan kepada tuan untuk menggalas banyak tanggungjawab khususnya, pada pada kami amnya...kami doakan semoga tuan dan pasukan terus istiqamah dan memperoleh kejayaan dunia dan akhirat...salam takziah dari kami semua...semoga hasrat dan pesanan atok selama ini membawa manfaat kepada kita bagi menempuh perjalanan di hadapan nanti...pemergian atok ini seolah2 satu isyarat kepada kita akan perkara2 besar yg bakal berlaku esok lusa...semoga kita bersedia menghadapi apa2 jua yg bakal menyapa di depan nanti....insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa amat bertuah dapat mengenali Atok Zamany melalui blog serta sudah lama follow penulisan Atok sejak tahun 2010 lagi. Semoga Tuan & family tabah menghadapinya. Moga kita semua juga mendapat rahmat & kasih sayang Allah hendaknya...Aamiin

      Delete
    2. Takziah buat Tuan Sekeluarga..
      Moga tuan tahah harungi dugaan in..
      Buat Mikhael apa yg tuan maksudkn dgn perkara besar akn berlaku???

      Delete
  59. Assalamualaukum

    Takziah buat tuan zaman sekeluarga.Maha Suci Allah pemergian yg dicemburui.perginya di bulan yg mulia..di tempat yg mulia..di saat yg penuh baroqah.sememanya tulisan terakhir atok sebelum berangkat ke tanah suci sudah memberi hint yg atok akan pergi buat selamanya.sy mengikuti blog atok seawal penulisan atok.bnyak kmuskilan tntng khidupan seharian dan apa yg berlaku di sekeliling kita diajukan kpd atok dijwp dgn begitu berhemah..kami masih dahagakan ilmu drpd atok tp kami tak dpt mlwn ketentuan Allah SWT.sy setuju dgn saudara Mikhael pemergian atok satu isyarat kpd kita perkara2 besar akan berlaku esok lusa.di tulisan terakhir atok ada pesanan untuk kita bersedia menghadapi dunia yg begitu kejam dan kacau bilau.sy tak mengenali atok namun besar harapan sy untuk mengenali dan bersama atok di sana nanti..Allahuakbar

    ReplyDelete
  60. Salaam takziah buat Tuan Sekeluarga
    Semoga Allah terima segala Amal kebaikan Yang telah Atok Zamany laksanakan Dan ikhlaskan...

    Amin.

    ReplyDelete
  61. Dah lama sy ikuti blog atok ni..
    Sdih rasa sb atok dh xdak utk jwab kemushkilan sy lg...moga atok tenang di Sana. Walaupun xpernah bersua tp sayu rasa mcm seorang pembimbing dah hilang!! Al fatihah buat atok yg dikasihi..

    ReplyDelete
  62. Comment terakhir atok zamany mmg atok dah bagi hint dia akan tinggalkan Kita..dah lama follow blog atok sejak Dari tahun 2013 lagi..Al fatihah buat atok zamany..

    ReplyDelete
  63. Salam semua..

    Saya dan seluruh ahli keluarga ingin mengucapkan ribuan terima kaseh atas semua ucapan rasa simpati kalian kepada semua ahli keluarga kami atas kehilangan atok zamany yg kami kasihi.. semoga kalian diberi kebagahian dan kegimbiraan disamping keluarga2 kalian, sahabat handai kalian dimana juga kalian berada.

    Sempana menyambut hari raya aidulfitri ini, saya bagi pihak keluarga juga ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya aidil fitri.. minal aidil walfaizin dan jika terdapat apa juga kesilapan dan sesalahan haraplah dimaafkan zahir dan batin. Semoga hari raya ini dapat membahagiakan kalian semua, Ini adalah hari terakhir ramadhan... semoga ditahun2 hadapan dapat kita bersama2 menyambut ramadhan ini lagi. Rasa syukur dan takzim bercampur baur dihari kemenangan ini kerana telah kehilangan yg amat dirasai seluruh keluarga kami. Ampun dan maaf sekali lagi dari saya..zaman keluarga. Tk

    zaman

    ReplyDelete
  64. Barakallah...sama2 kita Tuan, Selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan batin...semoga atok ditempatkan dikalangan org2 yg beriman, dan semoga tuan dan keluarga sentiasa dlm rahmat Allah dunia akhirat..Aammin

    ReplyDelete
  65. Waalaikumussalam tuan Zaman, Selamat Hari Raya Maaf Dzahir Bathin.

    Semoga tuan dan keluarga dapat mengharungi kepedihan kesedihan pemergian insan tersayang, Atok Zamany. Beliau telah pergi ke hadhirat Allah swt melalui satu peristiwa yang sangat mengejutkan semua. Pergi bersama alQadar. Maha Suci Allah telah yang memanggil kembali hambaNya yang dikasihi melalui Malam penuh keberkatan - LailatulQadar. Sesuatu yang amat dicemburui oleh semuan Insan.

    ReplyDelete
  66. wasalam wbt..kehilangan atok zamany sangat terasa walaupun hanya satu perguruan dan hanya bertemu dalam alam maya ini..sempat juga mengambil beberapa ilmu darinya dan bertanya beberapa masalah kepadanya ketika atok zamany masih hidup...semoga saudara zaman dan keluarga kuat menghadapi pemergiaan atok zamany..

    ReplyDelete
  67. Waalaikumsalam dan selamat hari raya semua...

    Terima kasih atas ucapan yg telah saudara saudari berikan dan kami sekeluarga amat terharu sekali dgn keperhatinan saudara saudari berikan terhadap atok zamany. Kami juga sentiasa memanjatkan doa tulus ikhlas kami terhadap saudara saudari agar Allah melempahkan juga keberkatahan keatas semua peminat atok zamany dimana jua kalian berada.

    Sebenarnya ada satu fakta lagi yg saya perolehi berkenaan atok zamany yg selama ini saya sendiri tidak mengatahuinya. Setelah beberapa hari menyambut kehadiran rakan2, sahabat2 handai dan ahli2 keluarga terdekat kami.. maka saya telah diberitahu berkenaan fakta ini dari rakan2 rapat atok dari Indonesia (Kiyai2 pondok). Mereka berkata atok ini adalah Syeikhul al Qadar kerana dilahirkan dimalam lailatulqadar dan meninggal juga dimalam lailatulqadar. Mula2 tu saya sukar utk mempercayainya juga... tapi fakta ini juga disokong oleh beberapa saudara tua kami yg lain yg masih hidup walaupun usia mereka sudah hampir 100 tahun. Dari sinilah saya terpaksa akur akan fakta ini dan sekarang baru saya faham mengapa atok saban tahun akan bertemu malam lailatulqadar malah dia juga mampu membawa jemaahnya turut serta masuk kemalam lailatulqadar dimana2 jua. Maknanya bukan di Mekah saja...malah di Indon pun pernah, Msia pun pernah, di Jorden pun pernah, di Masir juga pernah, di London juga pernah, di US pun pernah, di Australia dan banyak negara lagi. Hampir semua rakan yg turut serta masuk kemalam lailatulqadar (menjadi makmaumnya) ditempat2 itu semua hadir kemari utk mengucap taziah kepada kami. Saya hampir saja tak terucap kata apa2 lagi kerana setelah ketiadaannya barulah semua cerita kehebatan dan keromah atok diceritakan oleh mereka semua pada saya. Rupa2nya selama ini dia bukanlah orang biasa macam kita.. ??? Banyak anugrah2 Allah beri padanya tetapi dia hanya mendiamkan dirinya saja dan tak pernah bercerita berkenaannya. Perjuangan dan dakwahnya sangat luas hingga tak terjangkau pemikiran kita. Apa juga pengalaman yg beliau ceritakkan didalam blog nya ini... boleh dikatakan 90% adalah cerita tentang dirinya sendiri dan selebihnya adalah pengalaman dan cerita guru2nya atau sahabat2nya sendiri. Itulah sebabnya cerita yg dipamirkan itu sangat hidup dan berkesan.

    Ini semua akan menjadi kenangan kita untuk selamanya dan saya juga tidak akan memadamnya dari ruangan ini kerana saya sekarang adalah admin blog ini. Dari sini mungkin kalian semua boleh membaca semula cerita2 beliau dan menjadikannya sebagai rujukan dimasa hadapan. Oleh itu juga sekali lagi saya sekeluarga menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf sekiranya ada kesalahan dan kesilapan bahasa2 kami dalam penulisan didalam blog ini. Semoga Allah menambah dan mengandakan ilmu dan amalan2 kalina dgn bacaan didlm bolg ini.

    Ikhlas daripada zaman sekeluarga...amin

    ReplyDelete
  68. Amin3 Ya Rabbal Alamin

    Subhanallah, memang ternyata apa yang diceritakan itu benar, atok bukan calang2 insan. Tidak keterlaluan jika kita kata atok bertaraf WaliAllah. Semoga kita semua dirahmati Allah dan dilimpahi naungan alQadar sempena gelaran atok Zamany. Allahu Akbar.

    ReplyDelete
  69. Alhamdulillah tuan zaman.
    InsyaAllah atok bersama dgn org Slim Dan para waliAllah. Sesungguhnya pemergian atok dirasai Dan dicemburui oleh seluruh pembaca blog atok.. walaupun xpernah bersua muka.
    Harap tuan dapat menyerikan blog atok spt sblm ni.
    Kerna blog atok sy lihat begitu ramai follower dari dalam negara mahupun luar negara. Dan begitu rmai rupanya orang yg ketandusan ilmu2 agama ni..
    Apa perancangan tuan slps ni sbg admin blog ni???

    ReplyDelete
  70. Saya bercadang menyambung kerya atok yg masih belum di post kan. Memang ada beberapa rencana yg beliau telah tulis tapi beliau tidak menerbitkannya lagi... tak tahu kenapa ? Nanti bila ada masa saya akan buat..insyaallah

    zaman

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum zaman. Ada gambar Atok ke? Boleh post kat blog ini? Rindu kat Atok.

    ReplyDelete
  72. ...selamat mencuba kawan...

    ReplyDelete
  73. Atas menghormati permintaan atok yg terakhir... saya dilarang utk menyiarkan apa2 juga berkenaan diri atok. Biographic nya, gambarnya, namanya baik apa juga bentuk yg boleh mendedahkan identitinya what so ever. Dia menganggapkan semua hasil nukilannya dan semua kerja buatnya adalah hak milik tuan guru Syeikh Mughyideen Abdul Kadir Jailani sedangkan dia hanya anak muridnya saja. Jadi lihat yg besar..jgn lihat yg kecil.

    Jadi maaf banyak2 kerana ia telah diwasiatkan.. jadi terpaksa dilakukan juga. Tk sebab bertanya

    zaman

    ReplyDelete
  74. Salam, kami amat menghurmati pesanan atok. Terima kasih.

    ReplyDelete
  75. Salam zaman..
    Adakah Tun M tahu tentang pemergian atok baru2 ni!!
    Atok Kan rapat dgn Tun M. Ingin tahu..

    ReplyDelete
  76. Walaikumsalam..

    Ya..dia dah tahu. Hari itu dia ada call dan saya dah jawab. Kemudian bila saya balik KL saya pergi mengadap beliau di rumahnya dan menyampaikan berita kepada nya. Dia maklum dan ucap taziah. Dia juga telah dimaklumkan oleh duta Msia ke Arab Saudi berkenaan pekara ini.

    zaman

    ReplyDelete
  77. tuan, jika dapat publish o/s artikel tentang SELAWAT di ucapkan terima kasih

    ReplyDelete
  78. Ya..sedang disusun sekarang ini. akan publish dlm masa terdekat. draft yg atok buat sangat susah utk disusun semula dan atikel ini sangat panjang,,

    zaman

    ReplyDelete