Wednesday, September 03, 2014

PENIPUAN DAN PENGHAMBAAN WANG KEPADA RAKYAT



BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.

Asalamualaikum Warahmatuallahi Wabarakatuh kepada semua dan selamat Hari Merdeka ke 57 atok ucapkan... hari ini 31hb. Ogos 2014..... atikal ini sangat panjang dan terpaksa dibuat kerana atok bimbang kamu kena tipu sampai mati... lepas tu anak kamu... lepas tu cucu kamu... lepas tu cicit kamu.... sampai hari kiamat nanti. Sebab itu atikal ini diselitkan dan diberi ruang terlebih dahulu kerana dirasakan ia sangat penting untuk umat Islam umumnya, malahan untuk semua genarasi baru diseluruh dunia. Baca atikal ini hingga habis, dan kamu akan tahu mengapa dan kenapa atikal ini penting ?

Adakah “Hari Merdeka” ini membawa erti2 dalam hidup saudara dan saudari semua ? Merdeka sebenarnya membawa banyak pengertian dalam hidup seorang insan, terutama sebagai seorang Islam. Kepada seorang pejuang atau askar, mungkin dia beranggapan erti merdeka adalah terlepas dari tangan penjajahan, kebebasan hidup atau boleh menjalani hidup yang bebas. Kepada seorang politikus pula, ia beranggapan bahawa merdeka dan bebas dari tangan penjajah dan boleh mentadbir negaranya sendiri secara demokerasi. Ini dari aspek jasmani kemerdekaan sahaja. Dari aspek kerohanian pula, seseorang Islam ahli abadah beranggapan bahawa erti merdeka sebenar adalah apabila dirinya (rohani dan jasani) terbebas dari cengkaman keduniaan dan tidak diserti oleh Jin,  Saka atau Qarin dan Syaitan Iblis, serta rohnya bebas terbang mengadap kehadrat Allah dialam Lahut dalam setiap ibadahnya dan kerjabuatnya setiap saat dan waktu berlandaskan wasilah dan rabitah yang padanya menurut ilmu dan amalnya.. Kemudian kepada orang awam yang tidak betul2 faham atau tidak mahu peduli... ikut2 saja cakap orang2 lain... macam lembu dicucuk hidung tak tahu  apa yang dia cari dalam hidupnya.... tiada tujuan dan matalamat hidup. Sesetengahnya yang hanya belajar agama sebagai ikut-ikut, pak turut dan  kemudian berbangga, kononnya telah merdeka. Padahal ia didalam kesesatan yang nyata serta akan mati sesat dalam pencarian kemerdekaan hakiki... inilah kisah pencarian dan perjuangan kepada ke Merdekaan Hakiki. Banyak yang telah terkorban, mati dalam kesesatan nyata yang tidak boleh berpatah balik lagi.

Yang Atok nak cerita hari ini ialah apa yang berlaku setelah Merdeka ?. Adakah Malaysia dan rakyatnya benar2 Merdeka seperti yg Perdana Menteri dan semua orang cakap tu ? Jika menurut pengalaman atok yg hidup sebelum Merdeka (akhir 30’an), sewaktu Merdeka (1957) dan didalam ke Merdeka an (sekarang ini) banyak yang telah atok lihat dan rasa. Menurut pendapat atok, Malaysia masih terjajah dalam banyak bentuk. Terjajah pemikirannya, terjajah sistem pemerintahannya, sistem Kewangannya, terjajah kebudayaanya, terjajah bahasanya, terjajah atas banyak sistem pentadbiran seperti badan2 kerajaan, polis, askar, hospital dan termasuklah syarikat koprat dan kongomerat milik Kerajaan dan swasta yg sedia ada... semuanya terjajah. Sistem persekolahannya, bahasa percakapannya, bahasa penulisannya juga turut terjajah sama hingga kehari ini. Hari ini terlalu ramai orang2 di Malaysia yg dah tak tahu cakap bahasa melayu, malah menghina orang yang tak tahu berbahasa Inggeris (bahasa penjajah). Dari Pemimpin2 Politiknya, Pegawai2 Kerajaannya, Pensyarah2 Universitinya, Kakitangan2 Kerajaan dan swasta, Pengarah2 Syarikat, Pengarah badan2 Koprat, Pelakon2 filem, Penyanyi dan Artis2, Pengacara2 TV dan Radio malahan orang2 awam dan orang2 kebiasaan ini pun dah banyak lupa nak bercakap dalam bahasa Melayu yang betul dan bangga berbahasa Inggeris. Lihatlah dalam TV apabila mereka ditanya... tongang langang bahasa melayu mereka paling teruk sekali... Inilah yang dinamakan “penjajahan” yang tetap kekal disanubari rakyat  Malaysia, walaupun setelah 57 tahun merdeka.. Kemudian bertolak dari itu, dengan senyap2 rakyat Malaysia semua dijajah oleh sistem Kewangan sendiri, penipuan, penjajahan dan penghambaan yang paling dahsyat dalam sejarah kemanusiaan didunia ini. Mungkin hanya segelintir yang sedar dan benar2 faham akan pekara ini, tetapi atok pasti mejoritinya tak sedar dan tak faham akan konsep penjajahan kewangan yang kerajaan kamu buat pada kamu ?.... Betul tak ???

 Ini berlaku bukan hanya di Malaysia saja, malahan seluruh dunia. Mereka yang mengaut keuntungan dan mengambil kesempatan inilah yang kaya, yang jadi tuan dan jadi “Raja” tampa menonjolkan diri mereka. Sedangkan kita semua dan seluruh negara didunia telah diperhambaakan oleh mereka. Hanya segelintir manusia didunia ini yang sedar dan faham akan pekara ini. Atok jalankan kempen ini supaya kamu sedar dan dapat melihat penipuan yang telah mereka buat secara senyap dan setelah 100 tahun barulah penipuan ini dapat dikesan dan dibongker oleh orang-orang mereka (Amerika) sendiri yang kemudiannya berkempen keseluruh dunia, memperjelas akan kebodohan kita dan perhambaan era baru yang telah mereka kenakan kepada manusia seluruh dunia. Sebenarnya kita berhidmat untuk mereka, jenarasi demi jenarasi hinggalah sestem kewangan mereka (USA) itu akan jatuh dengan sendirinya, barulah ia akan terpadam dan tamat. Persoalannya ....bila ???

Hari ini, sempena menyambut keMerdekaan Malaysia ke 57... atok akan membuka satu kisah penjajahan, kekejaman dan perhambaan yang terburuk dalam sejarah kemanusiaan di Malaysia khususnya diseluruh dunia amnya. Penjajahan ini lebih teruk dari dijajah Protugis, lebih teruk dijajah Belanda, lebih teruk dijajah Inggeris, lebih teruk dijajah Jepon dan lebih teruk dari kekejaman kominis... kerana yang membuatnya itu adalah orang-orang yang kamu pilih sendiri, orang2 yang kamu undi sendiri, orang-orang yang bercakap sangat lembut dan berbibir merah menghembur kata-kata bak menanam tebu ditepi bibir, berpelajaran tinggi yang berkata semasa kempen pilihan raya dahulu bahawa dia akan membawa “kemerdekaan hakiki” kepada rakyat Malaysia. Semua bertepok tangan, bersorak gembira dgn merasa bangga kerana mendapat seorang pemimpin yg berjiwa rakyat dan memahami kehendak serta impian rakyat semua.... itu semua haprak... itu semua penipuan... itu semua nak menghambakan kamu sebenarnya ? Sesetengah dikalangan Politikus itu sendiri pun tidak tahu dan tidak faham bahawa mereka juga telah ditipu dan dihambakan.

Selepas krisis kewangan yang melanda dunia beberapa kali... atok mula terfikir mesti ada yg tak kena dengan sistem kewangan dunia ini, maka atok telah mulakan pengkajian atok sendiri kerana ingin tahu serta memahami akan masaalah sebenar dan senerionya. Jadi atok mula mencari buku2 ekonomi, masuk ke Perpustakaan didalam negeri dan luar negera sejak tahun 2007 lagi. Kemudian dengan kemudahan internet ini, atok dapat banyak maklumat berkenaan dengannya dan mula mentelaah setiap satunya hinggalah atok benar2 faham. Ada juga kalanya atok bertanya kepada kawan2 di BNM, di Kementarian Kewangan kemudian diBank2 swasta. Memang benar apa yg atok sangka dan muskilkan. Semuanya terjawab dan itulah sebabnya kenapa atok tulis rencana ini semata2 bertujuan supaya kamu semua menjadi rakyat yg celek dan ada ilmu.

Tahu tak kamu bahawa Sistem Kewangan sedia ada ini  telah menjadikan kamu hamba abdi sehingga akhir hayat kamu kemudian disambung oleh anak, cucu, cicit... ratusan jenarasi sesudah kamu akan datang  hingga hari kiamat??? Bukan itu saja.. malahan hidup rakyat Malaysia seluruhnya bergelumang dengan RIBA saban hari hingga hari kiamat ??? BAGAIMANA!!! ... TERKEJUT TAK KAMU SEMUA ???? ok.... tak percaya.... atok akan buktikan.....

Pertama kita kena tahu apakah matawang dan wang, kemudian kita kena tahu sedikit sebanyak berkenaan ekonomi dunia dan kita juga kena singkap sejarah kewangan dunia, terutama Amarika Syarikat kerana disinilah segalanya bermula... kemudian baru kita tengok di Malaysia pula sesudah itu. Tahu tak kamu beza diantara Matawang dan Wang ??? Oleh kerana sesetengahnya tak faham cakap melayu kerana masih dijajah..ok dalam bahasa inggeris nya ialah “Currency” and “Money” ??? tahu bezakan tak ??? Matawang atau currancy adalah “satu betuk wang yang digunakan oleh sesebuah negara yang dikeluarkan oleh kerajaan negara itu dan diistiharkan bagi kegunaan seluruh dunia” seperti contohnya matawang Peso untuk negara Filipina, matawang Rupiah untuk negara Indonesia, matawang Pound untuk negara England dll. Manakala wang atau money ataupun duit itu pula ialah “satu bentuk alat pertukaran dengan nilainya boleh ditukarkan secara terus dan mempunyai nilai hakiki”.

Kemudian setelah itu timbul pula apa yang dikatakan sebagai “wang fiat” atau wang kertas “yang dikeluarkan oleh sesebuah  negara dan tertakluk kepada peraturan atau akta negara2 tersebut yang dijanjikan (guarantee) akan sah nilainya oleh kerajaan tersebut”. Kalau di atas wang kertas Malaysia (sekarang dalam bentuk plastik polymer), tertulis kata2 “WANG INI SAH DIPERLAKUKAN DENGAN NILAI”. Wang bentuk kertas ini sebenarnya tiada nilai hakiki kerana tidak lagi berlandaskan atau bersandarkan emas (Back by Gold) seperti dahulu (sebelum 1971). Ia hanya “janji” atau “guarintee” dari kerajaan sahaja tidak lebih dari itu.  Setelah itu ada lagi satu bentuk “wang” magik tampa kertas, polymer, tembaga dan besi. Yang ada “hanyalah nombor2 dalam komputer2 didalam bank2 swasta”  siap dengan mesen  ATM sekali .. iaitu dalam bentuk akaun simpanan atau akaun kridit atau hutang2. Dengan penggunaan wang kad plastik, yang bermaksud sebenarnya kamu langsung tak gunakan wang hakiki atau wang fiat.... sebaliknya menggunakan wang alam maya yg tak berbentuk tetapi bernombor... yang magiknya ialah apabila disuruh keluarkan duit.... pandai pulak dia keluarkan wang fiat atau duit tunai tu ???  pandai betul bank ni guna magik... dia belajar dengan Firaun kot atau dia membela jin atau toyol kot ??? gurau saja...

Satu lagi keburukan wang kertas yang tiada nilai hakiki ini bila-bila masa saja boleh dinyah nilainya atau dihapuskan oleh Kerajaan. Di Malaysia pada tahun 1999 kerajaan telah menghapuskan penggunaan wang kertas RM 1000 dan RM 500, masih tak kamu ingat pekara ini ? Tindakan itu difikirkan wajar kerana PM nak menyelamatkan nilai matawang RM yang diserang oleh penyangak matawang...kononnya la ! Dan setelah masaalah itu berlalu... siapa yang lebih besar punya penyangak ??? Tiada bezanya dia dengan Soros tu pun... sama  2x5 saja. Kemudian sekali lagi berlaku apabila pada tahun 2005 wang siling RM 1 pula dimansuhkan. Konon dikatakan ada mamat dah ciplak duit singgit ni ??? Tahu pulak dia marah, sampai dihapuskannya duit singgit tu ??? Tapi kalau dia yang buat tak mengapa. Betul-betul haprak punya Bank ??? Cuba fikir... jika anda seorang yang kaya raya dan mempunyai “safe deposit” sediri dan menyimpan RM sebanyak 5 billion (katakan) didalamnya.... Disatu masa anda mengeluarkan wang itu untuk membeli sebidang tanah yang luas untuk ladang baru anda. Tiba-tiba penjual tidak mahu menerima wang anda yang dikatakan sebagai wang yang telah tamat tempoh (telah dimansuhkan kegunaannya)... bagaimana perasaan anda ???

Untuk bercakap soal kewangan, maka kenalah kita tahu sejarah. Sejarah bagaimana manusia bertukar dari sistem tukar barang kepada sistem matawang. Kemudian disuatu zaman silam bagaimana manusia menjadikan kulit2 siput, manik2, batu2 permata, tembika2, alat2 senjata, gandum, barli, kurma dan garam sebagai matawang. Sebab itu ahli2 akialogi menemukan benda2 ini didalam kota2 zaman silam yg telah pupus ribuan tahun lampau sebab itulah benda yg djadikan matawang pertukaran. Kemudian didalam hadis2 Nabi saw juga menjelaskan kegunaan kurma sebagai matawang pertukaran kemudian Rasulullah saw menempa emas dan perak sebagai matawang kerajaan Islam pertama yang menggunakan dinar dan dirham menggantikan keadah penggunaan kurma setelah menang beberapa peperangan  iaitu dari harta rampasan perang dari emas dan perak dijadikan matawang oleh perbandaharaan kerajaannya atau Baitulmal. Masih ingat dengan riwayat yg difirmankan Allah didalam al-Quran berkenaan pemuda Asabul Kahfi. Mereka “dimatikan” Allah didalam gua selama 300 tahun dan setelah sedar, dua orang diantara mereka keluar kepasar membawa wang perak yg hendak ditukarkan dengan makanan ? Wang itu tidak lagi digunakan kerana telah bertukar Raja pada waktu itu dan ketahuilah mereka bahawa mereka telah “dibawa kehadapan” dalam tidur mereka. Maka kegunaan wang telah ada dimasa zaman Nabi Ibrahim as lagi, iaitu lebih kurang 7000 tahun sebelum Nabi Muhammad saw. lagi. Jika mengikut bangsa Eropah, kegunaan matawang telah ada sejak zaman Firaun atau Nabi Musa as sahaja.  Tatapi ia sebanarnya lebih lama dari itu. Pada zaman itu mereka dikatakan menggunakan kepingan logam emas dan perak sebagai pertukaran dengan barang2 makanan. Sejak dari sinilah diperkatakan bahawa emas dan perak sebagai asas kewangan dunia kerana seluruh dunia manusia kenal akan emas dan perak, terutama pada golongan bangsawan dan raja2.

Kemudian peggunaan wang kertas pertama didunia ialah pada kurun ke10 iaitu dibawah pemerintahan Dinasti Song China. Ia merupakan sekeping kertas putih yang dicetak dengan gambar2 empat segi panjang berwarna merah. Kerajaan memaksa rakyat menggunakan wang kertas itu dan jika mereka ingkar, mereka akan dipancung kepala mereka. Tetap wang kertas ini tidak digunakan diseluruh dunia kerana tidak diiktiraf. Wang logam global pertama ialah wang perak Spanyol tahun 1821.Juga diguakan di USA. Tetapi pada tahun 1857 US telah mengubal undang2 baru kewangan atau “Coinage Act 1857” yang membatalkan kegunaan wang perak Spanyol itu dan menggantikannya dengan “Coin” mereka sendiri yang telah ditempa pada tahun 1850 dalam logam emas dan perak. Wang coin perak 1 dollar dan wang coin emas 10 dollar yang beratnya 16.7 gm, ukurlilit 26.8mm. Wang coin ini semuanya bersandarkan emas dan perak tulin (berbentuk bullion atau jongkong) yang disimpan oleh Perbendaharaan Negara Amerika (US Tresuary Department) dikala itu.

Kemudian pada tahun 1862 Kerajaan Amerika telah memperkenalkan wang fiat atau wang kertas pertama mereka melalui Perbendaharaan Negaranya. Wang kertas ini bernilai 1 dollar bersamaan 1 dollar perak (back by silver). Pada 1913 Kerajaan Amerika Syarikat telah memperkenalkan keguanan wang kertas menyeluruh dengan menubuhkan Bank Pusat dan Federal Reseave, konon bagi “mengawal selia” sistem kewangan dan juga matawangnya. Wang-wang kertas (wang fiat) mereka itu masih lagi mempunyai nilai hakiki kerana mempunyai sandaran emas dan perak. Pada 1928 Kerajaan Amerika Syarikat cetak atau print lagi duit baru (wang fiat atau wang kertas) melalui Fedral Reserve (Rezeb Negara US). Wang kertas ini maseh lagi mempunyai nilai hakiki kerana bersandarkan emas dan perak, iaitu setiap 1oz emas = 22 USD. Ini bererti jika kamu pegang wang kertas 220USD boleh ditukarkan atau ditebus dengan emas seberat 10oz di Federal Reserve. Ini kerana perkataan “Boleh ditebus dengan emas di Federal Reserve” atau juga mereka panggil dengan singkatan nama Fed.

Setelah itu, pada tahun 1934, wang kertas baru atau mereka panggil “USD Note” telah dicetak. Kali ini mereka telah mengubah perkataan yang tertulis disitu dengan hanya menulis “Gurantee by Federal Reserve” (ianya panjang, atok singkatkan) sahaja. Ini bererti wang fiat atau wang kertas itu tidak punya sandaran emas dan perak lagi. Malahan ianya tidak boleh ditukar atau ditebus dengan emas atau perak seperti dahulu. Maka disinilah bermulanya pertukaran dari wang yang punya nilai hakiki kerana bersandarkan emas dan perak, bertukar kepada tiada nilai hakiki kerana tiada sandaran emas dan perak. Ianya hanya bersandarkan “JANJI” atau “gurantee” dari Jabatan Rezeb Negaranya atau Fed sahaja. Dirasakan juga Fed telah diswastakan pada waktu yang sama. Pengswastaan ini tidak diumumkan dan dirahsiakan hinggalah sekarang. Masyarakat di US sendiri pun tidak mengatahui akan pekara ini, tetapi melalui beberapa pembocoran maklumat (selepas krisis kewangan) akhirnya rakyat Amerika tahu dan sangat marah. Mereka mengadakan bantahan dan demostarasi jalanan diseluruh bandar di Amerika. Mereka marah kerana manakan mungkin sebuah jabatan kerajaan diswastakan, yang membawa akibat membebankan dan memperhambakan rakyat US sendiri. Jabatan itu seharusnya milik kerajaan pusat sepenuhnya dan tidak boleh dipindah milik kepada orang perseorangan atau syarikat-syarikat swasta contohnya Bank. Perpindahan pegangan saham didalam FED menjadikan pihak berkepentingan itu akan mengaut keuntungan semaxsima mungkin tampa mempeduli nasib dan hak-hak rakyat. Itulah sebabnya mereka memberontak hinggalah kehari ini, meminta didedahkan siapakah pemilik sebenar FED dan FED dibubarkan sahaja,

Pada tahun 1944 iaitu apabila Perang Dunia hampir tamat, Kerajaan Amerika telah memanggil negara-negara sekutunya untuk bersidang disebuah bandar bernama Bretton Wood atau lebih dikenali sebagai “Bretton Wood Confrance 1944”. Persidangan ini adalah untuk menentukan dan mengubal undang-undang bagi penggunaan wang Dollar Amerika atau USD sebagai matawang pertukaran untuk seluruh dunia. Ini bermaksud bahawa USD juga dibuat sebagai sandaran bagi matawang negara-negara tersebut, termasuklah Malaya kerana Malaya adalah dibawah jajahan British yang menjadi penyokong kuat Amerika dikala itu. Malaya atau Tanah Melayu dengan secara senyap telah ditipu dan dihambakan lagi walaupun telah diberi kemerdekaan oleh British pada 1957. Begitulah liciknya orang putih terhadap kita, yang walaupun telah ada pemimpin sendiri tetapi tak boleh diharap langsung rupa-rupanya. Mereka  sebenarnya tahu akan pekara ini,,, tetapi oleh kerana tidak mahu  hilang kuasa dan tak tahu macam mana nak ubah sistem kewangan sedia ada itu ??? Ia satu masaalah yang sangat komplex. Perdana Menteri Malaysia Dr. M dulu pernah nak cuba mengubahnya... mana dia... haram...senyap macam tikus lepas kena amaran dgn Amerika. Hari itu Mr. Obama datang sebab apa ??? sebab takut Malaysia berpakat dengan China nak ubah sistem kewangan inilah... china sebuah kuasa besar dunia dan punya banyak emas simpanan (lebih kurang 198 juta Metric Tons tetapi yang didaftarkan hanya sekitar beberapa ratus ribu MT saja). Jika dia menukar sistem kewangannya dan membuat wangnya disandarkan dengan emas itu... apa akan jadi dengan Amerika dan USD nya.. ia akan jadi macam “Tolet Peper” saja selepas itu.  Kenyataan ini pernah dikatakan oleh Tun Dr. M sendiri. Amerika akan menjunam jatuh masuk kelaut semuanya. China perlukan Malaysia sebab Malaysia sangat pakar dalam bab duit emas dan dipercayai dalam bab rundingan.  Sebab itu Menteri Kewangannya selalu melawat Malaysia... Kita lihat nanti apa yang akan terjadi.....

Sambung semula bab sejarah tadi   Dikala itu Malaya (Malaysia sekarang) sedang berperang dengan Jepun dan kemudian dengan Party Kominis Malaya, sedangkan British yang menjajah Malaya telah bersengkokol dengan Amerika Syarikat mengubal undang-undang dunia berkenaan Kewangan Global, tampa seorang pun rakyat, hata mahu pun Pemimpin Melayu dikala itu yang tahu akan pekara ini. Orang-orang Melayu hanya tahu berperang untuk mempertahankan Negara saja. Itu pun tolong British lawan Jepon dan lawan Kominis. Mereka jadi tuan kepada Melayu. Mereka sedut emas dan perak kemudian hantar pulang ke London, konon untuk cetak matawang Malaya “Malay Settelment”. Raja-raja dan Pemimpin-pemimpin Melayu, angok-angok saja konon faham, atau buat-buat faham, walhal tak tahu sepatah haram pun. Kamu nampak tak “bodohnya” melayu-melayu itu sekarang ??? Belajar saja tinggi... tapi bodoh lagi ??? Kita harapkan dia... dia (enjoy2) rupa-rupanya, bukannya pergi belajar ke london ??? Lepas tu belagak sakan.... Kita mati-matian berperang untuk mempertahankan maruah, agama, bangsa dan tanah air, supaya dia balik nanti boleh tadbir negara sendiri.... Ya!  memang terlaksana sebahagian... tapi kita telah masuk kedalam lubang arnab (pepatah orang Inggeris) yang sangat dalam iaitu PERHAMBAAN ABADI...ini kah balasan yang kami terima ??? ini kah yang dikatakan Merdeka ???

Lihat ya, melalui perjanjian di Bretton Wood itulah segalanya bermula apabila semua negara iaitu 44 buah negara-negara besar dunia dikala itu telah bersetuju menggunakan matawang Dollar Amerika Syarikat (USD) sebagai sandaran asalkan ia berjanji “Guarantee” bahawa matawangnya itu disandarkan dengan emas iaitu 1oz emas = 35USD. Nilai ini sengaja diturunkan sedangkan negaranya telah kaya kerana sebelumnya menilai 1oz emas = 22 USD. Kemudiannya mereka memansuhkan penggunaan emas, bererti rezeb emas mereka sangat banyak di Pebendaharaan (perak dah dihilangkan waktu ini kerana ia telah jatuh harga dan ia dianggap lemah). Kerajaan Amerika telah berjanji dan persetujuan kerana mereka boleh tunjuk bahawa mereka ada emas yang sangat banyak di Perbandahraan dan persetujuan pun telah dicapai kerana semua yakin bahawa Dollar mampu disokong oleh emasnya. Untuk mengukuhkan sestem baru ini maka tertubuhlah IMF (International Monetary Fund) dan World Bank Federation (WBF) sebagai badan yang mengawal selia sestem kewangan global, pinjaman rezeb Negara-negara didunia dan kawalan pindahan matawang hinggalah kehari ini. Semenjak dari tarikh inilah matawang USD menjadi alat pertukaran global bagi perniagaan diseluruh dunia.

Tetapi langit tak selalu cerah.... janji hanya tinggal janji.. terutama dengan penipu seperti Amerika. Apabila Amerika melibatkan diri (sengaja melibatkan dirinya) dalam Perang Viatnam bermula pada tahun 1955 hingga tahun 1975 (20 tahun) dan dia kalah. Oleh kerana “Perang” yang direkanya itu, dia pun mengambil kesempatan untuk memansuhkan perjanjian di Bretton Wood iaitu menambat dollar dengan emas. Inilah tujuan sebenar mengapa terjadinya Perang Viatnam. Semasa era Perang Viatnam ini, Prancis dan Swetzerland telah bertindak memulangkan semua matawang dollar Amerika dan menukarkan dengan emas semula. Hanya dua negara ini saja yang sempat berbuat demikian kerana dengan kesedaran bahawa jika semua negara angota Perjanjian Bretton Wood berbuat demikian, negara Amerika akan bungkrup (muflis), Presiden Nixson telah memperkenalkan satu yang sangat mengejutkan dunia semua pada tahun 1971 yang dikenali sebagai “Nixson Shock” iaitu menjadikan USD sebagai “barang” yang boleh diniagakan” atau “trade comodity” didalam pasaran yang dinamakan “Forex” sebagai “Legal Tender”.  Maka disinilah datangnya “RIBA” dalam jualbeli matawang pada Hukum Syarak dalam Islam..

Matawang adalah merupakan alat pertukaran. Jika dijadikan barang jualan... berapa nak dinilaikan kepada 1 USD ?? (sebagai contoh) Sekarang 1 USD = RM 3.12... ia sangat jauh bezanya, maka lebihan itulah yang dianggap “RIBA” yang haram didalam Islam. Nabi saw pernah menegur Bilal bin Rabah ra iaitu sahabatnya itu apabila pada suatu hari Bilal telah menghidangkan segenggam kurma yang sangat baik, Maka ditanya oleh Rasulullah saw, darimana dia memperolehi kurma yang baik itu. Bilal menjawab bahawa dia telah menukarkan segenggam kurma yang baik itu dengan dua genggam kurma yang buruk. Maka Rasulullah berkata iaitu perbuatan Riba dan haram, maka Bilal pun pergi semula kepasar dan mencari peniaga itu dan memulangkan semula kurma yang baik itu kepadanya. Diwaktu yang lain pula, seorang sahabat bertanya Rasulullah saw berkenaan pertukaran yang dibuatnya iaitu menukarkan 2 ekor unta jantan dengan 1 ekor unta betina, maka jawab Rasulullah saw... ianya HALAL. Persoalannya mengapa ??? Sebab, kurma diwaktu itu dikira sebagai matawang, sedangkan unta bukannya mataang. Kiraan dalam Islam, jika emas ditukar dengan emas yang sama beratnya, perak ditukar dengan perak yang sama beratnya, gandum ditukar dengan gandum, barli dengan barli dan kurma juga hanya boleh ditukar dengan kurma yang sama berat (sukatannya) dan mutunya. Matawang hanya boleh ditukar dengan matawang dengan nilai yang sama. Jadi perbuatan Bilal tadi adalah melibatkan Riba dan haram hukumnya. Persoalannya pada kita dihari ini, adakah kita juga terlibat dengan Riba pada wang kertas yang kita gunakan itu ??? Jawapannya Ya...Ya...Ya !!!

Lihat ya... pertama tadi apabila Ringgit diniagakan dalam pasaran Forex.. maka ia haram kerana meibatkan riba. Sekarang ia telah diapongkan dan tidak lagi diniagakan didalam forex. Tetapi sedar tak kamu semua bahawa untuk mencetak wang polimer RM 1 kosnya dibawah 10 sen, jadi apa dah jadi dengan lebihan 90 sen tu ??? Lebihan ini atau dipanggl “Sergoniagore” (inilah RIBA) telah di kebas oleh BNM. Sekarang bagaimana dengan wang RM 100 ? Berapa lebihannya ? Lebihannya ialah RM 99.90... (kerana setiap ringgit tak kira note berapa pun kosnya adalah sama iaitu tak lebih dari 10 sen saja) wah..wah..wah ! dalam terang2 dia kebas duit kita... kalau orang rompak bank... marah...tembak.! Kalau BNM dan Bank-bank swasta rompak kamu... kamu nak marah ??? Kamu senyum, melompat-lompat gembira, bertepok tanggan, menyanyi lagi lagu Sudirman... sambil terpekek melolong... Merdeka ! Merdeka ! dan mengibarkan bendera yang ala-ala US punya bendera ??? Seorang cucu datang tanya atok ... kenapa bendera kita sama macam bendera Amerika tok ??? atok jawab : sebab pemimpin kita b..o..d..o..h... malaslah nak cakap.. buat sakit hati je ???

Nah ! bagaimana ? terbukti tak sekarang... kita terlibat dengan Riba. Ingat... Hukum memberi dan menerima Riba adalah sama iaitu masuk dalam Neraka Jahanam dan kekal didalamnya dalam keadaan gila. Sila rujuk surah al-Baqarah ayat 275. Hanya orang bijak saja yang boleh lepas dari fitnah ini ??? Bagaimana ??? Nak atok ajarkan... kena bagi upah kat atok sebagi “consultance fees” ha..ha...ha.  Rasanya atok dah ajar bagaimana nak melepaskan diri dari fitnah Riba dalam jawapan komen2 atok dalam blog atok ni. Cuba rujuk dan selak halaman dibelakang. Kemudian anda baca terjemahan al-Quran surah al-Baqarah ayat 278 dan 279.

Sekarang setuasinya begini, kamu kerja seharian dengat ikhlas dan jujur supaya mendapat rezeki yang halal bukan ??? Bila dapat gaji setiap bulan.... sudahlah nilai hakikinya tidak ujud lagi, kamu simpan duit dalam bank yang kemudiannya telah “ditukar” kepada nombor-nombor dalam akaun kamu (dah tak ujud kertas atau polimer lagi)... tetapi boleh megik dan dapat duit tunai dengan cucuk duit plastik je ! Tentulah kamu tak keluarkan semua duit kamu tu... jadi kemana duit yg dalam akaun itu pergi (duit kertas dan polimer tadi)... Jawabnya... bank lah guna tampa kebenaran. Guna untuk apa ??? Dia guna untuk berjudi ??? bagaimana... dengan membeli unit saham di pasaran saham yang berdasarkan “fundimental” dan “ Speculation” atau dalam bahasa melayunya ialah “Ramalan”.... sama tak macam tikam nombor ekor ??? Judi... tak ni ??? Kemudian BNM telah menetapkan pecahan simpanan yang boleh diambil adalah 90% manakala hanya 10% tunai saja yang disimpan dalam akuan anda pada hakikatnya. 90% dari wang anda itu bank gunakan dengan berbagai jenis perniagaan seperti pasaran saham, pelaburan perniagaan matawang (forex), memberi pinjaman dengan feadah (bunga) dll. Kebanyakkannya adalah bersangkutan dengan riba, judi, tipu dan rompak.

Asturfirullahhalazim....dua kali kita dah tekena ni ? satu Riba dan satu lagi Judi.... ada lagi. Dengan duit kamu itu juga Bank bagi “pinjaman” kepada orang-orang yang suka meminjam untuk berniaga dan berlagak dengan kridit kad dia.... nah terlibat tak dengan “interest” atau bunga... ini apa ni?? Ini Riba kedua lah cucu sayang oi !... Jadi Riba I, Judi dan Riba II sekarang telah masuk dalam kocek kamu. Satu lagi di BNM tadi apabila dia dapat “mengebas” lebihan atau Sergoniagore dari kamu tadi, dia bagi pada kerajaan iaitu Kementerian Kewangan untuk urus. Kementerian Kewangan (MOF) pun dengan bongkak dan berhidung belang sangat tinggi, mengeluarkan arahan kepada Jabatan-jabatan melalui “Perbantangan Belanjawan” atau “Budjet” membahagi2 harta rampasan titik peluh rakyat (duit rompak I) tadi kepada tender2 terbuka, tender2 tertutup, tender2 terus bagi pada kuncu-kuncu kaki bodek dan tender-tender penutup mulut, dan tak ketinggalan kepada pekerja-pekerja kerajaan, guru-guru, ahli perang, ahli panjat, ahli tengkap, ahli silap mata, ahli cakap banyak, badut-badut dan semua rakyat seklian dengan apa ?? dengan duit rompak?? Kemudian datang....Bram..Brim..Brum... (duit rompak II) naik motor masuk kekampung-kampung nak agih-agihkan duit rompak. Dari duit apa ??? dari hasil apa ???... Hai... itu pun tak cukup lagi... kamu diwajbkan bayar cukai... itu tanggungjawab kamu kepada kerajaan. Kalau dalam Islam, zakat cuma 2.5% je... ni kena bayar sampai 28% ni.. banyak ni ??? Tak apa lah, kan kita tolong kerajaan kita. Bagaimana dengan “lebihan” ini ??? (duit rompak III) tak kah ini juga riba dan hasil rampasan titik peluh rakyat yang tak dibenarkan syarak ??? Ini duit rompak ni ???.  Jadi berapa kali sudah kamu terkena... dah 6 kali bro...ya dah 6 kali kamu kena tipu, kena rompak...itu pun tak faham ?

Belum cerita lagi pasal insuran (menjual janji atau angin saja pada sesuatu yang belum terjadi dan kabanyakkannya tak jadi pun). Beli kereta kena ada insuran. Tak ada insuran (riba), tak dapat road tex (cukai lagi). Tak ada semua ni... tak boleh dapat pinjaman (finance) – riba lagi... Jadi pada kereta tuan-tuan tu saja dah 3 kali kena tipu. Campur diatas tadi dah jadi 9 kali kena tipu. Sama juga halnya jika beli rumah... rumah mampu milik lah konon dan macam-macam skim...itu ini...semuanya jerat kamu dalam hutang... hutang... hutang. Tahu apa  Bank-bank dapat dengan hutang-hutang kamu tu??... dia dapat duit...kamu dapat beban. Dahlah berniaga pakai duit kamu... bila kamu pinjam “duit dia”... dia kenakan bunga. Kemudian tak ada pun duit hakiki... yg ada ‘duit alam maya’ dengan buku cek atau kad plastik... tahu tak bagaimana duit magik ini ujud ? Mudah saja semudah A B C. Mula-mula dia bagi pinjaman, dia cuma taip dalam komputer  bahawa kamu sudah masuk perangkap hutang nya. Kemudian dia ujudkan akaun kridit kamu dengan hanya menaip dalam komputer nombor-nombor. Dia bekalkan kamu dengan buku cek yang juga berbentuk ‘janji bayar’ (hutang lah tu) bila kamu buat apa-apa bayaran nanti. Atau kamu diberi kad plastik untuk cucuk di ATM (Automatic Transaction Machine). Semua bentuk makanisma ini sebenarnya adalah untuk mengikat kamu kepada satu bentuk “perhambaan” dan jika kamu gagal membayar hutang termasuk bunga yang sebenarnya berasal dari duit-duit pendeposit (penyimpan atau kamu sendiri) – dimasukkan kedalam Bank – kemudian bank guna tampa kebenaran tuan punya duit itu dan bagi pinjam kepada orang lain... seolah-olah macam duit dia sendiri. Sebenarnya Bank tu berniaga pakai duit anda... bukan duit dia. Tapi siapa yang terkena riba, beban hutang dan kena tipu ???...pendeposit... kamu la tu ??? Tuan punya bank dan kuncu-kuncu kaya raya, hidup mewah, megah dihalayak ramai, kerajaan bangga atas kebijaksanaannya “menipu” rakyat yang dungu dan dianugrah pingat dengan gelaran Tan Sri... Datuk Sri... Kamu sebagai rakyat... setengah mati berkerja untuk bayar hutang rumah, hutang kereta, hutang insuran, hutang PTPTN anak-anak, hutang kedai runcit, hutang itu... hutang ini dan melambak2 kad kridit dan bil-bil rumah yang belum dijelaskan saban bulan... begitulah hidup kamu sampai kamu mati... diperhambakan bank dan kerajaan yang zalim dengan berbagai jenis hutang-hutang baru, pinjaman- pinjaman jenis baru telah dilancarkan. Kerana bila banyak hutang... banyaklah duit boleh diujudkan. Tak cukup dengan itu... bila masuk kubur kena bantai bertubi-tubi oleh Malaikat Mungkar dan Nangkir sebab tiba-tiba diberitahu kamu terlibat Riba itu... Riba ini... Tipu itu... tipu ini... dosa itu dan dosa ini... kerana terbabit sama dengan fitnah yang mereka buat. Apa macam tuan-tuan dan puan-puan semua.... betul tak apa yang atok cakap ???

Kerajaan pun berbelanja melebihi pendapatan (pernah dengar tak perkataan ini?) atau dipanggil dengan istilah ekonomi ‘deficit’  Kemudian Tresuary atau Perbendarhan Negara melalui BNM pula mengeluarkan ‘sukuk’ atau ‘bond’ dengan kelulusan Kementarian Kewangan. Dia suruh syarikat swasta yang kaya atau Bank ambil sukuk ini. Tahu tak apa bendanya sukuk tu ?? Sukuk atau bond adalah sekeping kertas akur janji yang sangat cantik lukisannya dengan beberapa nombor diatas dengan perkataan yang membawa maksud “Sekarang aku hutang kamu 1 billion ringgit malaysia dan aku akan bayar kamu 5 tahun akan datang dengan bunga sebanyak 5% setahun”. Dengan deposit wang sebanyak 30% dari jumlah bond itu iaitu 300 juta ringgit, maka sukuk atau bond itu menjadi milik Bank A. Bank B yang berminat pula membeli bond itu dengan tawaran sebanyak 200 juta termasuk modal mrnjadi 500juta kepada Bank A. Maka Bank B pula bakal mendapat 500 juta untung bersama bunga 25% iaitu 250juta = 750 juta pada tahun yang berakhir 5 tahun dari tarikh bond itu dikeluarkan. Dia pula mencagarkan bond itu kepada Syarikat Pelaburan Kewangan Antarabangsa berlesen, dengan akurjanji pendapatan sebanyak 34% sebulan. Ini bererti dalam tempoh itu dia bakal mendapat 750juta dari Kerajaan, dia juga telah berjaya mendapat untung (riba kerana mencagarkan kertas saja dah dapat duit) 3.4% (nilai minima dan boleh sampai nilai maxsima 300% sebulan dalam HYIP atau High Yield Investment Programs) iaitu bersamaan 34juta sebulan (dikira dari face value bond) dan jika dalam tempoh 3 tahun bersamaan 12 x 3 = 36 x 34 = 1.224 billion. Jika sampai masa matang bond itu bererti dicampur lagi 750juta = 1.974 billion. Cuba lihat berapa banyak duit yang Bank B telah buat dalam tempoh 5 tahun... hampir 2 x ganda (minima dan 3 trillion ringgit maxsima dengan HYIP) dari nilai sukuk atau bond itu. Yang paling ironik sekali Kerajaan yang hutang telah membebankan kepada pembayar cukai iaitu kamu semua, untuk bayar hutangnya termasuk bunga kepada Bank B tadi ???... sakit hati tak ??? Kamu bayar hutang negara bersama dengan bunga.... alias riba itu sekali ???

Satu lagi cara ialah yang mereka buat ialah apabila BNM terbitkan sukuk atau bond bernilai RM 1 billion sebanyak 3 keping bersamaan RM 3 billion. Bond ini di lelong dan kemudian Syarikat kaya ataupun Bank swasta akan membeli bond dengan nilai yang sama iaitu 3 billion Ringgit. Anda mesti ingat bahawa bond adalah hutang kerajaan yang bakal kamu bayar dan seluruh genarasi anak cucu cicit kamu yang akan turut terlibat menjadi ‘hamba’ membayarnya. Ini samalah ertinya bahawa mereka telah merompak kekayaan kamu bersama anak cucu cicit kamu, iaitu genarasi akan datang. Kemudian Bank yang berjaya didalam lelongan itu tadi, “swap” bond itu untuk mencipta wang. Bagaimana caranya, ia membawa bond itu ke Perbendaharaan Negara yang kemudian akan mengeluarkan sekeping cek (yang sebenarnya tiada nilai dan tiada tunai didalam akaun itu pun hanya janji). Kalau kita keluar cek tampa ada wang yang cukup didalam akaun, maka cek kita itu akan ditendang. Berbeza dengan Perbendaharaan, bila dia tulis cek (yang tiada deposit wang dalam mana-mana akaun), kemudian perbendaharaan akan memberi cek itu kepada Bank dan dengan itu Bank tadi bolehlah mencetak wang. Itulah sebabnya telah banyak pertukaran wang kertas atau polimer dengan cetakkan dan design baru waktu ini setelah lelongan sukuk pada awal tahun ini telah berjaya dibuat. Oleh itu melambaklah kepingan cek-cek “tipu” di Perbandaharaan dan banyaklah wang fiat polimer didalam BNM. Bank itu akan mengambil wang itu dari BNM dan membeli banyak lagi sukuk atau bond yang diterbitkan. Begitulah seterusnya dibuat berkali-kali supaya Kerajaan dapat berbelanja melebihi pendapatan saban tahun. Sebab itu PM sentiasa melancarkan skim pinjaman itu... skim pinjaman ini. Inilah caranya bagaimana wang baru dikeluarkan. Pembohong besar jika dikatakan bahawa Ringgit Malaysia disandarkan dengan emas. Tidak ada emas, yang ada hanyalah “Janji kosong” atau “guarantee” . Faham tak ??? Rezab emas negara hanyalah untuk menkaburi mata orang ramai saja. Ia hanya satu simpanan biasa sebab takut orang ramai marah pada dia nanti kalau kosong. Simpanan ini sama saja jumlahnya sampai kehari ini.

Hasil-hasil lain yang Kerajaan kutip dari rakyat ialah simpanan KWSP iaitu wang pencen. Sebenarnya istilah sebenar kepada simpanan ini ialah “Kamu pinjamkan wang gaji kamu kepada Kerajaan”. Kemudian ia digunakan kepada pelaburan didalam berbagai jenis perniagaan samada koperat atau kongomerat seperti MAS atau FGV dll. Itu tak mengapa... masaalahnya apabila pembayaran keuntungan atau feadah yang diberi kepada pencarum (pendeposit) seperti anda hanya dibayar “ciput” saja iaitu lebih kurang 3% hingga 6% sedangkan keuntungannya sebenar tidak diberitahu atau jauh dari itu. Adil tak ?? Ia sama juga dengan Amanah Saham milik Kerajaan. Lihat saja apabila pengumuman keuntungan atau nilai feadah yang diumumkan... 5.7%... 6.4%...6.8%... apa kah maksud nya ??? Maksud sebenar dari nilai serendah itu ialah “Keuntungan yang Dikawal”. Mereka mengawal keuntungan yang sepatutnya diberikan kepada rakyat yang menyimpan. Itu pun rakyat masih lagi menyimpan dalam banyak jenis amanah saham yang disediakan yang bermaksud “Kamu tak tahu pakai duit, baik kamu simpan disini, nanti aku bagi untung tinggi sikit dari Bank”. Tahu tak kenapa rakyat simpan dalam skim amanah ini ?? sebab “Dijamin oleh Kerajaan”... inilah perkataan yang selalu kedengaran. Wal hal mereka menipu sewaktu pemberian keuntungan. Sepatutnya rakyat mendapat lebih dari apa yang mereka umumkan itu. Cuba lihat nilai jualan unit amanah itu... hanya 0.05 sen seunit atau kurang lagi dari itu.?? Kenapa, sebab dia tak kasi kamu keluarkan semua wang kamu ?? Kalau boleh letak saja disana sampai kamu mati.

Ada banyak lagi cara bagaimana Kerajaan mengaut keuntungan dari wang titik peluh kamu yang berkerja separuh mati. Cuba kita lihat apakah yang mesti kamu bayar kepada Kerajaan, Bank Swasta dan kos sara hidup dengan wang gaji kamu setiap bulan atau wang keuntungan perniagaan kamu atau wang pendapatan dari titik peluh kamu sendiri. Cuba lihat senarai dibawah ini :
1.    Cukai Pendapatan.
2.    Cukai Pintu
3.    Cukai Tanah
4.    Cukai Perniagaan
5.    Cukai Hasil (pelbagai keluaran mengikut jenis spt cukai hasi hutan dll)
6.    Cukai Perhidmatan (sekarang GST)
7.    Cukai Jalan
8.    Cukai Perjalanan (dikenakan semasa nak keluar negara)
9.    Simpanan KWSP (suchaj utk perhidmatan simpanan)
10.                      Primium Tanah (permohonan tanah kerajaan utk pertanian dll)
11.                      Bil Air
12.                      Bil Api
13.                      Bil Rawat Pembentungan
14.                      Bil Air meter pukal –  pangsapuri atau kondominium
15.                      Bil Api meter pukal – pangsapuri atau kondominium
16.                      Bil Penyalengaraan – pangsapuri atau kondominium.
17.                      Bil Kawalan Keselamatan – pangsapuri dan kondominium
18.                      Yuran pakir kereta – pangsapuri dan kondominium
19.                      Yuran pengajian tambahan (tusion) anak-anak.
20.                      Insuran Hayat (Takaful la konon!)
21.                      Insuran Kereta
22.                      Insuran Rumah
23.                      Insuran Perjalanan
24.                      Insuran Pelajaran (pengajian luar negara)
25.                      Insuran Kesehatan dan Hospital
26.                      Insuran SOKSO
27.                      Pinjaman PTPTN (hampir ‘wajib’ kepada pelajar2 skg)
28.                      Bunga kad kridit
29.                      Bunga pinjaman rumah
30.                      Bunga pinjaman kereta
31.                      Bunga pinjaman Perniagaan
32.                      Bunga pinjaman Peribadi
33.                      Belanja dapur dan makanan
34.                      Makanan tambahan dan kesihatan
35.                      Belanja pakaian dan peralatan... serta lain-lain lagi.

Sekarang atau satu masa nanti, tidak mustahil Kerajaan akan mewajibkan Zakat-zakat dibayar kepada Kerajaan. Sesetengah dari kamu tidak pernah menyadari akan semua yang telah disenaraikan diatas tadi sebab kamu malas nak kaji, malas nak pening kepala. Mungkin selepas ini baru kamu sedar bahawa kamu sudah terikat dengan satu sistem kewangan yang kejam, memaksa dan diperhambakan. Lihat saja senarai diatas dan kamu pilih sendiri dimana yang telah atau sedang kamu “terkena bayar” itu. Begitulah banyak kalinya kamu terkena dan diperhambakan dari kamu, anak kamu, cucu kamu, cicit kamu dan seterusnya hingga hari kiamat nanti. Tambahan dari itu semua ialah kamu juga telah terjerat dengan dosa Riba dan dosa Penipuan yang akan dibalas didalam kubur dan dialam akhirat kelak.... Adil tak semua ini ??? ini kah yang dinamakan Merdeka ??? Ya.. merdeka buat mereka, tetapi bukan untuk kita.

Kenaikkan harga barang dipasaran tidak dapat dibendung oleh Kerajaan. Kerajaan mencipta satu Kementerian iaitu KPDNKK hanya semata-mata untuk “cuba” mengawal dan memaksa peniaga mengikut harga yang telah dihadkan. Tetapi pada hakikatnya harga barang tetap juga naik. Kesilapan ini bukannya datang dari pengeluar, pemborong dan peniaga. Kesilapan ini datangnya dari Kerajaan itu sendiri. Sistem kewangan yang berasaskan Hutang dan Kawalan Kewangan (Monotery funds) BNM itulah penyebabnya. Dengan Hutang yang banyak Bank-bank akan mencetak banyak wang. Wang yang terlalu banyak dipasaran akan menyebabkan “hilangnya kuasa beli” kepada rakyat, inilah yang dipanggil “Inflasi”. Inflasi merupakan “cukai” secara perlahan-lahan dan tidak kelihatan, senyap dan terlindung datangnya dari sistem monotery atau kawalan dari Bank Pusat yang mencipta hutang-hutang, kemudian memberi kebenaran kepada Bank-bank swasta mencetak wang dengan banyak. Sestem ini memberi manafaat dan kuasa kepada ahli politik dan golongan kapatalis yang mencipta matawang tersebut dan merekalah yang mula-mula sekali menerima wang ini kerana merekalah yang dapat membelanjakan wang tersebut buat pertama kalinya sebelum ianya mendatangkan kesan kepada ekonomi negara itu. Mereka sebenarnya telah mencuri kuasa beli yang sepatutnya anda miliki, kemudian dipindahkan kepada Bank-bank swasta. Ini adalah penipuan atau “Fraud”. Ini adalah sistem piramid, ianya adalah “skim Ponzi” dan ia adalah satu komplot atau “scam” rompakan dan penipuan yang di halalkan oleh Kerajaan.

Sistem kejam dan zalim inilah yang mencuri kekayaan rakyat yang dipaksa berkerja untuk Kerajaan dan Perbankan itu sendiri. Ianya merupakan penyebab kepada ledakkan dan kejatuhan ekonomi yang diada-adakan yang kemudiannya menjadi pemisah jurang yang sangat ketara diantara golongan yang kaya dan golongan yang berkerja. Ini berlaku disebabkan kita tidak lagi menggunakan wang sebenar, sebaliknya kita hanya menggunakan matawang. Tetapi yang paling terburuk dari itu semua adalah “Penghambaan” dari genarasi ke genarasi hingga hari kiamat. Perkataan Bond berasal dari perkataan “bondage” yang bermaksud pengabdian dan ikatan. Apabila Kerajaan mengeluarkan bond atau sukuk, ia bererti membuat satu akurjanji rakyat untuk membayarnya dimasa akan datang. Pernah tak sesiapa bertanya kepada anda “Adakah kamu membayar cukai pada hari ini untuk nikmat hidup dimasa datuk kamu dulu ??”. Atau tiada seiapa yang pernah bertanya kepada anak-anak kita soalan iaitu: “Adakah mereka sanggup berkerja keras dimasa hadapan untuk membayar kenikmatan hidup dimasa kita sekarang ??”. Itu bermaksud bahawa mereka telah mencuri kekayaan masa hadapan untuk berbelanja diwaktu sekarang. Itu juga menyebabkan kita telah terperangkap masuk kedalam sestem perhambaan mereka dan juga genarasi kita akan datang. Mereka sebenarnya mengambil kesempatan diatas kelemahan, kebodohan, kejujuran rakyat jelata untuk menghidupkan sistem ini. Kelamahan ini pasti boleh diatasi jikalau seluruh rakyat boleh bersatu hati membubarkan sistem kewangan zalim ini dan digantikan dengan satu sistem yang lebih adil dan kukuh. Kita kena lihat semula al-Quran dan Hadis. Didalamnya itu terdapat sudah pengajaran sistem kewangan yang kukuh iaitu matawang yang bersandarkan emas dan perak.

Bukanlah bererti dengan hanya menempa logam emas dan perak saja dapat mengubah sistem ini. Sistem kewangan adalah sebuah sistem yang komplex dan bukannya sesuatu yang boleh bertindak bersendirian seperti ujudnya Dinar emas dan Dirham perak Negeri Kelantan itu. Ia tidak mencukupi kerana tidak punya sokongan dan makanisem yang lengkap untuk mereka menjadikan dinar dan dirham itu satu bentuk matawang yang boleh diterima semua bangsa dan agama. Walau bagaimana pun diucapkan “Syabas” kepada mereka kerana sekurang-kurangnya mereka telah mencuba. Begitu juga di Indonesia. Gerakan telah diushakan bagi penggunaan dinar emas dan dirham perak dibeberapa bandar disana. Pada pendapat atok, tidak semistinya dinamakan dinar atau dirham. Mungkin juga mengekalkan nama Ringgit Malaysia atau Rupiah Indonesia tetapi mempunyai sandaran yang kukuh bertaut dengan emas dan perak. Atau saja boleh ditempa emas dan perak melekat pada matawang itu terus dengan nilai hakikinya dapat dilihat sekali gus. Atok pernah melihat seseorang menempa emas menjadi kepingan nipis yang kukuh (seperti kertas tetapi kuat), oleh sebab itu tidak mustahil jika kepingan emas-emas seumpama itu digunakan sebagai “wang” dimasa akan datang. Emas sebenarnya tetap sama nilainya seperi dahulu. Contohnya jika dizaman Nabi Allah Isa as dahulu dikatakan 1 dinar emas boleh ditukarkan dengan seekor kambing, maka pada hari ini nilai itu juga tetap sama. Cuba kita kira :

1 dinar emas = 16.7gm (90% pureity)
1gm = RM 112.00 x 16.7gm = RM 1870.40
Rasanya kambing seekor sekarang lebih kurang harganya RM1870.00

Ini bermaksud benarlah apa yang diperkatakan itu iaitu nilainya tetap sama walaupun ia telah melebahi hampir 3000 tahun yang lalu. Itulah sebabnya Allah telah firmankan didalam Quran akan penggunaan emas dan perak sebagai matawang kerana ia tetap kukuh dan tidak ditelan zaman. Sistem yang ada sekarang diperbuat begitu rumit untuk difahami kerana ia sememangnya direka bentuk begitu supaya ramai yang akan bosan dan malas nak pening kepala membacanya. Bila rakyat dah tak tahu apa-apa, mudahlah mereka menjalankan ektiviti-ektiviti penipuan mereka kepada rakyat, hingga rakyat tidak sedar bahawa mereka telah tertipu dan dirompak disiang hari.

Maka kamu fahamkan betul-betul atikal ini dan kemudian tolong sampaikan maklumat ini kepada keluarga kamu dan kawan-kawan kamu supaya semua pakat keluar dari masaalah ini. Memang kita ni kerdil dan kecil dimata mereka, tetapi jika kita ramai-ramai pakat... tentu mengerunkan mereka. Paling kurang pun kita elakkan diri kita dari fitnah yang mereka cipta itu supaya kita berlepas diri dan tidak akan dipersalahkan kelak dihadapan Allah Rabuljalil. Kita punya peluang kerana kita manusia yang terniaya dan kecil yang tidak mampu merubah apa-apa dan tiada kuasa. Maka kita berlepas diri dari semua masaalah dan fitnah yang mereka cipta kerana takut akan hukum Allah kelak. Mudah-mudahan Allah menerima “pelepasan” diri kita ini dan menempatkan kita diantara golongan kanan yang tiada terbabit atas fitnah itu...amin.

Wabillahi Taufiq Walhadiyah Wassalam Mualaikum WarahmatuAllahi Ta’la Wabarakatuh.



Sekian,
Atok zamany.

110 comments:

  1. Salam tok...

    Wah...dahsyat betul kerajaan buat pada rakyat ya ??? Jika itu semuanya benar... bagaimana dengan amal ibadah yang dibuat menggunakan RM tok ??? contohnya zakat, derma, infaq, Haji, qurban, akikah, duit mas kahwin, kenduri kendara (jamuan makan) malah duit nafkah isteri dan keluarga... bagaimana dgn semua ini, Apa pendapat atok????

    sekian.

    ReplyDelete
  2. Walaikumsalam cu...

    Semua itu tidak dikira amalan lah jawabnya... semuanya dah jadi haram kerana kerajaan guna duit haram. Kita hanya manusia yg lemah, tak berdaya untuk mengubah keadaan. Kita hanya mampu berdoa dan berharap agar Allah terima semua bentuk amalan sebab kita tak berdaya nak buat apa untuk menukar matawang itu. Dosa besar itu biarkan orang2 kerajaan itu yang tanggung jawab. Kita berlepas diri dari amalan yang mereka sanjung dan agung-agungkan itu. Semoga Allah menerima amalan kita sebab kita tak tahu dan kita lemah. Kita serahkan semuanya kepada Allah SWT saja dan sentiasa berdoa.

    sekian
    atok zamany

    ReplyDelete
  3. Kena tipu bulat2 oleh kononnya pemimpin yang berjuang untuk agama,bangsa dan negara....

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum tok..

    alhamdulillah.. semakin terbongkar satu persatu.. teruskan berjuang tok.. kami sentiasa menyokong dari belakang..

    [hamba Allah]

    ReplyDelete
  5. Walaikumsalam cucu hamba Allah...

    Terima kasih sebab menyokong kami. Ingatkan lepas habis berperang dgn Kominis dulu dan Merdeka dari British... kita tak akan dijajah lagi. Rupa-rupanya kita dijajah juga dengan secara senyap. Kita keluar dari mulut buaya masuk pulak mulut rimau (RM la tu). Kurang ajar betul mereka2 ni ! Atok dgn kawan-kawan di Johor ni sebenarnya tak duduk diam... kami memang kaki bising... sampai dia orang lari bila nampak "atok and the gang". Mana boleh tahan... lepas satu... satu kami kena hadap. Dia orang tahu apa... tahu nak duduk kerusi empuk saja ke ?? Banyak cantik muka ??? kenalah buat kerja... Atok hambat satu-satu, sampai MB pun lari... Kejap lagi nak naik KL pulak ni... tahulah dia orang nanti... siap lah kamu...

    Sakit hati betul bila kena tipu cara ni... kalau satu lawan satu pakai parang tu ok lah jugak... ini main kotor... Melayu dah jadi lebih teruk dari Yahudi Zionis (YZ). Dok kutuk YZ macam bagus lah sangat... rupa-rupanya "Berkokok berderai-derai, ekor berpalit najis". Sampai bila nak ikut orang... kata saja merdeka, tapi masih menyembah YZ rupa-rupanya. Mereka "bertuhankan" YZ ni la agaknya.... hai melayu...melayu.... esok rentung dalam Neraka Jahanam masih nak menegakkan benang basah jugak... sudah-sudah lah tu... rambut dah putih semua... muka pun dah naik hitam... cuma harapkan bibir merah saja yang ada... Tak kemana pun...

    atok zamany

    ReplyDelete
  6. Salam tok..

    Bagaimana dengan perbankan islam yang ada dalam negara kita nie.. tok?
    Adakah sistem perbankan islam itu bebas dari riba?
    Atok mesti ada baca buku tulisan2 Ustaz PHD dlm bidang Fiqh Muamalat yg berada dlm pasaran, bagaimana dengan hujah mereka?

    ReplyDelete
  7. Walaikumsalam cucu Ba Yu...

    Pada pendapat atok... baik ustaz... baik PhD... baik pengarah2 bank "keislaman", semuanya masih bodoh lagi berkenaan perbankkan itu sendiri. Apa pun teory atau hujah-hujah mereka tidak dapat membasuh RIBA yg telah terpalit sejak awal penubuhan bank-bank tersebut. Kemudian wang dan matawang yang sedia ada didalam bank-bank itu sendiri adalah "wang haram", wang fiat atau wang kertas yang "menipu" rakyat, kemudian wang magik yang tiada dlm bentuk tetapi hanya ada dalam angka juga adalah wang haram, penggunaan cek-cek "janji hutang" hanya sekeping kertas sahaja yg jelas menipu dan riba, bond-bond yang membuat rakyat menderita membayarnya semuanya haram... semua ini mereka tak cerita pada umum... mana ada perbankkan islam ??? Kalau dah asasnya riba, menipu, mencekek darah rakyat, menghambakan rakyat, menipu rakyat, pinjam duit rakyat tampa kebenaran apa yang hendak di "islamkan" ??? Hukum haram tetap haram ???

    Adakah boleh dipegang janji dan kata-kata mereka dengan perkataan "perbankkan tampa riba" atau "semua bentuk urusan dengan akad" atau "semua bentuk urusan mengikut hukum syarak" ??? Adakah dengan lafas begitu saja telah "mengislamkan" bank itu ??? Mungkin mereka beranggapan bahawa hujah-hujah mereka itu boleh "menghalalkan" wang yang telah sedia ada puluhan tahun sebelum mereka itu hidup lagi dan secara sahnya berpunca dari perbuatan haram...hanya kerana mereka seorang Ustaz... atau PhD... atau mereka adalah pengarah2 bank itu saja ??? Mereka berputar belitkan semua hukum dari al-quran dan hadis, kemudian memasukkan nama2 dalam bahasa arab... konon nampak "islam" jika sebut dalam bahasa arab ??? Apa benda yg mereka buat tu ??? Semua itu adalah usha untuk "mengislamkan bank yang haram"... Ustaz2 dan PhD2 serta pengarah2 bank itu telah dibeli oleh kerajaan untuk memikirkan dan mencari jalan bagi mengislamkan bank-bank tersebut. Buktinya semua bank di Malaysia sekarang mempunyai "perbankan islam"... mana bank yang tak buat dianggap ketinggalan dan tak dapat bersaiang dan mungkin juga "kena ugut" BNM kot ???

    Bertolak daripada itu, M'sia amat berbangga kerana telah berjaya mengujudkan sistem perbankkan islam ini dan menjadi negara islam contoh kemudian menjual produk ini keseluruh dunia... pakar lah konon ??? Ya... pakar menghalalkan benda yang haram ??. Pakar memutar belit hukum dalam al-Quran dan Hadis ?? Kalau kita cakap tak nak dengar... maklumlah dia tu Ustaz, dia tu PhD.. dia tu Pengarah... mana nak dengar cakap orang kampong macam atok ni??

    Apa pun kita kena pegang bahawa wang dan matawang yg kita ada dari titik peluh kita itu tetap halal. Kemudian apa pun yg mereka buat... merekalah yang tanggung esok . Waallauaha'lam

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Atok...sangat setuju. Kalau ada PhD ni umpama dewa kat Malaysia ni, dia jerlah yang tau serba serbi.

      Delete
  8. Salam Atok


    kalau kita nak sangat hidup merdeka dari system Riba kita lancarkan perang.. Tapi tiada siapa ingin berperang berbunuhan.. Oleh itu cara untuk hidup kita hiduplah dengan sederhana.. Makan, minum pakai x perlu yg mewah2.. Kalau nak kahwin rancang lah keluarga.. Anak yg ramai belum tentu semua berjaya..

    Kita hidup sederhana sahaja.. X perlu nak mewah2.. Maaf atok itu pendapat saya..

    ReplyDelete
  9. Walaikumsalam cu.anon 448 pm...

    Persoalan kalau perang tu mudah saja... kan atok dah cakap, kalau lawan guna parang senang sebab kita nampak lawan kita... ni kita lawan satu sistem... mana ada yg nak mengaku dia terlibat. Mati hidup balek pun tak mahu mengaku. Dia cakap... dia cuma teruskan dasar yg sedia ada. Bukan dia yg mencipta sistem... Kalau nak bubar sistem ini... memang sukar sebab kena lawan kuasa2 besar dunia yg mengawal kewangan dunia. Masa zaman Tun dulu dah kita cuba buat... malangnya semua negara asia tenggara tak mahu ikut campur... walaupun akhirnya mereka sendiri kena serang kewangan dan ekonomi mereka. Mereka hampir lumpuh masa tu. Hanya Malaysia yg terselamat dan tak pinjam dari IMF. Hingga sekarang mereka yg pinjam dari IMF terbelenggu dgn hutang yg tiada penghujung... mereka dah diperhambakan untuk kali kedua oleh dunia. Begitulah buruknya kesan dari runtuhnya kewangan dan ekonomi mereka. Sekarang negara2 ni langsung tak boleh bangkit lagi... apa tah lagi nak tukar sistem.

    Bukannya persoalan hidup mewah atau tidak... sebab kemewahan yg sepatutnya milik kamu telah dirampas oleh negara kamu sendiri. Faham tak ? ok... atok bagi contoh : Kalau gaji kamu RM2000... sepatutnya 2k ini disandarkan dgn nilai emas juga 2k... tetapi sekarang sandarannya telah dicuri... yg ada cuma 2k dan bila ditolak dgn segala macam cukai dan kos... kamu hanya boleh bawa balek rumah hanya 600 saja... yg lainnya juga telah dicuri...Kemudian wang 600 ni kamu masukkan dalam bank... kamu akan hilang lagi wang kerana kamu dah bagi pinjam pada bank 90% dari 600 = 540. Jadi yg tinggal dalam akaun kamu hanya 10% = RM60 (sebenar2nya). Tapi no dlm akaun tulis 2000. Ia adalah ilusi sahaja... wal hal kamu dah hilang wang (nilai matawang) ditengah2 jalan menuju kerumah.... Jadi.. mana nak mewah... bawah paras mewah... bawah paras ngam-ngam pun... Makin miskin lah jawabnya rakyat semua... faham tak ...

    Kalau berlaku perang fizikal... lagi jahanam kita semua. Sedangkan tak perang pun kita dah miskin... ini kan lagi nak perang. Jadi papa kedana lah kita dijawabnya... sebab nilai wang dan matawang dah tiada lagi... jadi wang berjuta pun dah hilang dgn sekelip mata saja. Itu sebabnya jika wang ditambat dgn emas... kalau perang pun kita tetap kaya sebab kita ada emas dlm perbendaharaan negara (dari wang yg kita pegang dgn nilai yg sama dgn emas simpanan), Jadi kalau kamu kaya... cepat2 tukar dgn emas... itulah cara yg paling selamat. Jgn percaya dgn bank... buat save deposit sendiri dan simpan sendiri emas kamu. Apa2 berlaku... kamu ada simpanan sendiri... tak kiralah...walau pun sedikit.

    atok zamany

    ReplyDelete
  10. Terbaik tok..mcm ceramah public gold. Pakat2 beli gold bar or gold coin. Harga emas per gram tengah turun sekarang ni.

    ReplyDelete
  11. Walaikumsalam cu anon 1114pm..

    Ha...ha...ha, atok ni bukan nak kempen mcm public gold , atau dinar kelantan atau Muple Leaf gold coin atau ATS Gold Britannia's coin tu. Atok cuma nak ingatkan kamu semua supaya bersedia zahir dan batin nak mengekang kekuasaan dan perhambaan mereka pada kamu. Zahirnya ialah dengan menukarkan RM kepada emas 22k atau 20k dalam apa juga bentuk sebagai simpanan. Kemudian rohaninya ialah bersedia sebelum kamu meninggal dunia hendaklah kamu PISAH kan diri kamu dengan kekejaman, penipuan, riba dan perhambaan yg mereka buat dalam apa juga bentuk dosa kecil atau yg besar supaya kamu tidak ikut terbabit dgn perbuatan mereka itu. Ini saja yg boleh kita buat sebagai rakyat yg lemah dan tak punya kuasa. Apabila esok ditanya dan ditimbang dosa dan pahala... maka kamu punya hujah depan Allah SWT sebab kamu tahu akan pekara2 yg mereka buat dan sudah pun memisahkan diri kamu. Itulah sebab utama kenapa atok tulis rencana ini. harap kalian faham dan buat tindakan sekarang. ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  12. Salam atok Zamany..
    Kalau kita simpan emas atau dengan perak sendiri..
    Zakat emas ngn perak tu camana tok nak kira..

    kalau simpan duit bank islam, katanya automatik dah dibayar zakat..
    tapi sememangnya kesahihannya diragui..

    zakat simpanan duit camana tok,, kalau kita ada RM 3000 simpanan kita kena bayar sejumlah zakat harta kan tok

    Cik Wonder

    ReplyDelete
  13. Walaikumsalam Cik Wonder....

    Ok... atok muatkan cara nak kira zakat emas dan perak berserta zakat simpanan wang :

    Menurut keterangan syarak, zakat terbahagi dua.

    Pertama: Zakat badan (Fitrah)
    Kedua: Zakat harta.

    Jenis-jenis harta yang diwajibkan zakatnya ialah:

    (1) Emas dan perak
    (2) Binatang ternak: Unta, lembu, kerbau, kambing, biri-biri dan kibas
    (3) Hasil tanaman:
    (a) Biji-bijian dari jenis-jenis yang mengenyangkan dan tahan disimpan seperti gandum, padi, jagung dan lain-lainnya.
    (b) Buah-buahan: Tamar dan anggur sahaja.
    (4) Barang-barang perniagaan.
    (5) Benda-benda galian (dari logam emas dan perak).
    (6) "Rikaz" , iaitu harta benda yang terpendam yang ditanam (harta Karun)

    Pengiraan zakat emas.

    Zakat emas dikira dalam dua keadaan iaitu:
    1. Zakat emas yang disimpan (tidak dipakai)
    2. Zakat emas yang dipakai.

    1. Zakat emas yang disimpan (tidak dipakai)
    Emas yang tidak digunakan atau dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun. Jika nilai emas tersebut menyamai atau melebihi 85gram (nisab), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5%.
    Contoh: Anda memiliki 100 gram jongkong emas bernilai RM138/gram (harga semasa 12/9/14) dan telah menyimpannya selama setahun (dari tarikh mula simpan)
    100 x RM138 = RM13,800
    Jumlah zakat = 2.5% x RM13,800= RM 34,500 bahagi 100
    = RM345 (jumlah yg wajib dibayar sebagai zakat emas simpanan)

    2. Zakat emas yang dipakai (barang kemas atau perhiasan)
    Emas yang dipakai (sebagai perhiasan) walaupun sekali dalam tempoh setahun tidak wajib dikeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi jika ia melebihi ‘uruf’ (uruf merujuk kepada nilai kebiasaan pemakaian emas bagi wanita di sesebuah tempat), maka ia diwajibkan zakat dengan kadar 2.5% atas lebihan daripada nilai uruf. Nilai yang diambil kira adalah nilai semasa emas sahaja iaitu tidak termasuk batu permata.
    Contoh: Jika anda bermastautin di Wilayah Persekutuan maka kadar uruf adalah 150 gram emas. (, sila rujuk kadar uruf bagi negeri anda tinggal di bawah)
    Contoh: Berat emas yang dipakai ialah 250 gram
    Berat Emas yang layak dizakatkan adalah:
    = 250 gram – 150 gram (uruf)
    = 100gram
    Zakat yang wajib dibayar = 2.5% x 100 gram x harga semasa
    Katakan harga emas semasa RM135 / gram, oleh itu 100xRM138 = RM13,500
    = 2.5% x RM 13,500 bahagi 100
    = RM337.50 (zakat yg wajib dikeluarkan)

    Bersambung...

    ReplyDelete
  14. Sambungan....

    Berikut adalah nilai uruf bagi negeri-negeri di Malaysia.

    1. Uruf emas bagi negeri Kedah adalah 150 gram.
    2. Uruf emas bagi negeri Perlis adalah 170 gram
    3. Uruf emas bagi negeri Pulau Pinang adalah 165 gram
    4. Uruf emas bagi negeri Melaka adalah RM5000
    5. Uruf emas bagi negeri Johor adalah 850 gram
    6. Uruf emas bagi negeri Sembilan adalah 200 gram
    7. Uruf emas bagi negeri Selangor adalah 800 gram
    8. Uruf emas bagi Wilayah Persekutuan adalah 150 gram
    9. Uruf emas bagi negeri Kelantan : tiada uruf
    10. Uruf emas bagi negeri Terengganu adalah 850 gram
    11. Uruf emas bagi negeri Pahang adalah 200 gram
    12. Uruf emas bagi negeri Perak adalah 500 gram
    13. Uruf emas bagi negeri Sabah adalah RM5000
    14. Uruf emas bagi negeri Sarawak adalah 775 gram

    Pengiraan zakat perak.

    Bagi zakat perak, ia perlu memenuhi syarat cukup haul dan nisab.
    - Haul ialah tempoh masa setahun dari mula anda mendapat perak itu.
    - Nisab zakat perak sebanyak 200 dirham iaitu sama atau melebihi 595 gram (1 dirham = 2.975 gram)
    Formula: [berat perak (gram)] x [harga perak semasa/gram] x 2.5%
    Contoh: Anda menyimpan 1kg perak 999
    Katakan harga semasa 1kg perak 999 adalah RM4500
    Zakat perak yang wajib dibayar = 2.5% x RM4500
    = RM112.50 (zakat yg wajib dibayar)

    Pengiraan zakat wang simpanan.

    Jika wang RM kita disandarkan dengan emas, maka kita wajib keluarkan zakat apabila sudah cukup haul dan nisabnya. Tetapi didalamm keadaan seperti yg telah atok terangkan didalam atikal diatas dimana wang RM tidak lagi ditambat dengan emas, maka kita tidak perlu bayar zakatnya. Kalau kamu maseh lagi ragu-ragu dan masih hendak membayar zakat wang simpanan kamu kiraan adalah seperti berikut :

    Nilai uruf bagi negeri kamu tinggal, contoh WP = 150gm x RM 138 /gm (contoh harga emas semasa)
    Oleh itu nilai uruf nya ialah RM20,700.

    Kamu hanya ada RM3000 sahaja, maka kamu tidak wajib membayar zakat.

    Katakanlah kamu ada simpan RM 30,000 maka kiraannya ialah:

    RM30,000 – RM 20,700 = RM 9,300 (lebihan yg kena zakat)

    2.5% x RM 9,300 = 23,250 bahagi 100

    =RM 232.50 (zakat yg wajib dibayar)

    NOTA:
    Sekiranya kamu inginkan penjelasan yang lebih lengkap sila pergi bertanya kepusat zakat yang berhampiran

    Kamu teliti betul2 cara kiraan itu dan sila rujuk harga emas dam perak yg betul2 dipasaran semasa kamu hendak mambayar zakat. Kalu boleh kamu bayar sendiri kepada hasnaf yg boleh menerima zakat. Jangan bayar dikaunter zakat sebab wang tu tak tahu dia buat apa lagi. ok

    sekian
    atok zamany

    ReplyDelete
  15. Salam Tok..

    Saya ada beri ibu saya baca aktikel di atas, baca tak abis terus marah2, saya pun kena sekali katanya aktikel ini menghasut membenci kerajaan.. Aduih..
    Betul kata atok tak semua orang akan faham perkara ini.

    ReplyDelete
  16. Walaikumsalam cucu yg poning...

    ha...ha... org semua pening dgn atok, sebab atok adalah diantara 'pioner' dlm umno (no pendaftaran atok angka belasan saja) bermakna diantara org yg awal daftar dlm umno. Kemudian dlm perikatan sekarang BN. pun sama... tapi kenapa dok kritik dia org sampai lunyai. Sebabnya mudah saja. Kan pepatah melayu ada berkata "Sayang kan anak tangan-tangankan". Ini lah yg atok dok buat... atok kritik sebab tak betul... sebab hukum... sebab tanggungjawab. Kalau pekara tu haram... takkan nak tengok saja... kenalah tegur.... kenalah marah... kenalah herdek ! bukan pakai ikut membabi buta... jadi pak turut... jadi kerbau dicucuk hidung. Sorry sikit bro.... atok bukan mcm tu punya ahli umno... bukan macam tu punya ahli BN... atok ada otak punya ahli... tau ??? kan atok dah cakap...kalau kita nak berjuang, kita berjuang dalam umno... kita berjuang dalam BN. Sebab depa boleh dengar suara kita.... tapi kalau kita dok bercakap dari luar... siapa nak peduli ??? kita sebaliknya dianggap musuh !!!

    Susah nak menegakkan yang haq ni... terpaksa lawan org yg berkuasa dan bersyaitan yg bersarang dalam hati... dalam kepala... dalam jiwa. Depan kata... :"anakanda faham tok.... anakanda faham tok...! tapi tak buat apa pun... sampai bila kita nak tipu rakyat... sampai bila kita nak tipu diri sendiri.... sampai bila kita nak tipu Tuhan ??? Inilah susahnya jadi pemimpin... diluah mati emak... ditelan mati bapak ??? dah tersepit baru tahu ??? tanggunglah nanti diakhirat, atok dah cakap... atok dah ingatkan... atok dah berlepas diri didunia ini lagi... maka kamu pemimpin semua yg akan menanggungnya kelak. Jangan cakap tak ada org tegur... tak ada orang beri peringatan ini... semuanya dah dijelaskan... siap dgn dokumen... siap dgn bukti... siap dgn cadangan, bagaimana nak buat.... kami dah ambil masa selama 7 tahun utk siapkan tu semua... semua yg terlibat... boleh dikatakan "bapak segala pakar"... "bapak segala genius".. "bapak segala PhD"... tak ada siapa dlm M'sia tak kenal kami semua... jgn nak mengada-ada, nak kata yg bukan-bukan lagi... buat saja...

    Itulah yg kami perjuangkan skg... kepada semua doakan kami agar semua perbincangan... demi perbincangan dipermudahkan... kami buat apa yg terdaya dan ilham yg Allah beri mudah2an dapat diterima. Bukanlah nak cakap besar... bukanlah nak medabik dada... tapi sekadar menjalankan tanggungjawab... menegur... menasihat, supaya yg tak betul diperbetul...itu saja.

    sekian
    atok zamany.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atok...atok lah pemikir zaman ini..saya mengikuti masalah sistem kewangan dunia sejak tahun 2010 ,masa belajar. saya sedar apabila melihat dokumentari bertajuk the slavery by consent di youtube .menyebabkan saya jatuh terduduk bertapa kejam nya sistem ini yg dirancang oleh zionis konco2 dajjal ,dalam nak merosakkan peradaban umat nabi muhammad saw . sehingga saya membuat keputusan tidak menerima pinjaman ptptn. masa tu saya bertawakal kpd Allah swt. dgn mengambil pinjaman dgn yayasan .maksud tiada bayaran lebih. bayar cukup2 sahaja. saya selalu berdoa kpd Allah swt ,agar saya terselamat dari cengkaman riba yg merosakkan. saya hampir menangis mengenangkan kisah riba yg berpuluh macam ragam.bayangkan tuan2 sekalian dosa riba yg paling kecil itu sama seperti berzina dgn ibu kandung sendiri .Nabi saw semasa di israk mikraj kan telah melihat pelaku riba ini di hukum olah Allah swt. doa kan saya tok,

      Delete
  17. Assalamualaiku w.b.t tok

    macam mana cara kira zakat pendapatan dengan betul? yang saya tau ada 2 kaedah...saya tengah pening mana satu kaedah plg tepat .....


    contoh kaedah A

    gaji sebulan x 12 bulan = 18,000
    bonus x 12 bulan = 7,620
    jumlah = 25620

    zakat setahun = 25,620 x 2.5%
    =RM 640.50

    kaedah B

    gaji sebulan x 12 bulan = 18,000
    elaun x 12 bulan = 7,620
    jumlah = 25,620

    Perbelanjaan

    diri = 4680
    Sewa rumah = 6000
    hutang bank = 8,220.
    insuran = 600
    ibu bapa = 1,200
    jumlah = 20,700

    zakat setaun (25, 620 - 20,700) x 2.5%
    = 4920 x 2.5%
    = RM 123.00

    menurut atok kaedah mana yang lebih tepat? perlu tolak perbelanjaan ke tidak...harap atok sudi beri jawapan.

    Ingin tahu



    ReplyDelete
  18. Assalamualaiku w.b.t tok

    macam mana cara kira zakat pendapatan dengan betul? yang saya tau ada 2 kaedah...saya tengah pening mana satu kaedah plg tepat .....


    contoh kaedah A

    gaji sebulan x 12 bulan = 18,000
    elaun x 12 bulan = 7,620
    jumlah = 25620

    zakat setahun = 25,620 x 2.5%
    =RM 640.50

    kaedah B

    gaji sebulan x 12 bulan = 18,000
    elaun x 12 bulan = 7,620
    jumlah = 25,620

    Perbelanjaan

    diri = 4680
    Sewa rumah = 6000
    hutang bank = 8,220.
    insuran = 600
    ibu bapa = 1,200
    jumlah = 20,700

    zakat setaun (25, 620 - 20,700) x 2.5%
    = 4920 x 2.5%
    = RM 123.00

    menurut atok kaedah mana yang lebih tepat? perlu tolak perbelanjaan ke tidak...saya skrg tengah berkira kira nak bayar zakat tp tengah konfius kaedah mana paling tepat....kaedah A atau B...harap atok sudi beri jawapan.

    Ingin tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cucu ingin tahu...

      Keadah yg ke dua tu lebih tepat... sebab kena tolak semua kos2 sara hidup, bil2, tanggungan2 keluarga (termasuk nafkah isteri dan anak2), makan minum utk diri sendiri, dan semua kos2 lain, juga tolak sekali zakat fitrah (yg dah dibayar pd bulan puasa yg lalu).

      Zakat pendapatan yg tak ditolak kos2 sara hidup adalah batal dan tidak sah. Kena kira betul2 ya...

      atok zamany

      Delete
  19. Assalamualaikum w.b.t..

    sy keliru antara zakat pendapatan n simpanan..

    apa beza zakat pndapatn dgn zakat simpanan.. zakat smpanan sy fhm, tp bab zakat pndapatan sy x brape jelas, dr segi

    - jumlah, adkah perlu tolak duet belanja blann atau tidak ?
    - adakah prlu b'sndar pd nisab n haul ?

    jika kiraan zakat yg perlu d'keluar'n adlh b'dasar'n lebihan slpas kite suda tolak duet kperluan asas (mkn, sewa umah, knderaan, dll), bukan kah duet lbihan i2 suda d'kira sbg simpanan, n bayar zakat d'bwh zakat smpann ??

    trm ksih

    ingin tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cu ingin tahu...

      Jgn pening kepala... senang saja. Bezanya ialah duit simpanan yg tak dikeluarkan atau tak digunakan langsung selama setahun hijrah itulah yg dipanggil wang simpanan yg dikenakan zakat. Cuma zakatnya kena ikut harga emas serta dgn haul dan nisabnya... macam yg atok tulis diatas tu.

      Kemudian wang pendapatan setiap bulan mestilah dikira setelah ditolak semua kos... spt yg atok tulis diatas tadi. Zakatnya kalau nak diikutkan juga mestilah mengikut kiraan nilai emas juga. Tetapi oleh zaman sekarang tak adalagi sandaran emas pd duit tu... jadi terus saja kira dari nilai duit itu sendiri, ia lebih mudah... sila rujuk komen atok diatas... baca banyak2 kali dan buat catitan... lama2 kamu akan faham...ok

      atok zamany

      Delete
    2. Terima kasih atas jawapannya tok, skrg sudah jelas.....maknanya sy kena kira blk zakat yg wajib dibayar mulai sy masuk kerja taun 2009 hingga skrg...klu blh sy nak bayar sekali gus....dulu mmg sy jahil bab2 zakat ni, yg sy tau hanya zakat itrah je...rupanya zakat ni ada bnyk jenis......


      lg satu tok sy nk tanya...dulu sy ada buat pinjaman pribadi kt bank..contoh sy pinjam 56000 ribu....sy guna hanya 30000 ribu je....lg 26000 ribu sy simpan dlm ASB...adakah lebihan pinjaman ni wajib dizakat sbg zakat simpanan mmdangkan sy simpan dlm asb.....ataupun tidak wajib sbb status duit pinjaman yg sy bayar bulan2 di bank.....

      ingin tahu

      Delete
  20. Walaikumsalam cu ingin tahu...

    Jangan lupa ditolak dgn jumlah uruf bagi negeri tempat kamu tinggal... kan atok dah nyatakan diatas. Itu kalau nak ikut nilai emas... tapi kalau nak kira terus saja pun boleh. Lebihan dari bayaran zakat dikira derma atau sedakah. Kalau tidak ditolak dgn jumlah uruf, bagaimana pun ia akan lebih jumlah bayarannya...kamu ikut penyata tahunan ASB itu sebab disana dinyatakan jumlah keuntungan tahunannya sekali. Ia juga dikenakan zakat. Begitulah kalau kita nak bersihkan harta dari sub'ahat dll didalam pendapatan kita. Yg terbaik sekali kamu buat qurban pd hari raya aiduladha ni sekali... lagi berkah hasil titik peluh kamu... insyaallah.

    atok zamany.

    ReplyDelete
  21. Boleh tak Atok komen sikit tentang tentara IS yg bergolak di negara Arab sekarang ni? IS makin besar pengaruhnya sehingga tentera pemberontak MLIF filipina pun menyokong mereka..
    Adakah Perang akhir zaman akan tiba tak lama lagi?



    -Cucu 666-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Baru terbaca artikel 'Why Aren’t ISIS and Al-Qaeda Attacking Israel?'..ini linknya:
      http://www.zengardner.com/arent-isis-al-qaeda-attacking-israel/
      Mungkin berkaitan, kadangkala atau selalunya apa yang terjadi depan mata tak boleh dinilai pada lapis pertama atau kedua saja, mungkin perlu pergi hingga lapis ke tujuh@ke lapan...Allahu a`lam...
      ~Sekadar berkongsi pandangan

      Delete
    2. Terima kasih Saudara.


      -Cucu 666-

      Delete
    3. Terima kasih Saudara.


      -666-

      Delete
  22. Walaikumsalam cucu 666...

    Sebelum cucu terus bercakap berkenaan Perang Akhir Zaman, cucu kena tahu siapa sebenarnya ISIS ini dan kenapa mereka mengangkat senjata. ISIS ini bukanlah pasokan tentera akhir zaman seperti yg cucu dan semua orang ingat. Mereka tidak diiktiraf hampir seluruh Ulama ASWJ sebagai khalifah bagi Daulah Islamiah dimana2 negara atau daerah didunia ini kerana mereka tidak punya negara. Mereka belum lagi memiliki Iraq atau pun Syria, tetapi telah menganggap kedua2 kerajaan ini adalah milik mereka dan lagi mereka tidak mewakali seluruh umat Islam dunia yg berjumlah hampir 1 billion itu. Ciri2 pasokan perang akhir zaman yang pertama ialah mereka mestilah diiktiraf oleh mejoriti umat islam dunia terutama ASWJ dan punya kepemimpinan yg berlandaskan Islam sebenar. Mereka itulah yg diberi bantuan Allah, Rasul2, Nabi2, Waliallah2 dan anggota perang mereka mejoritinya adalah balatentera Allah dari kalangan Aulia Maqdudin dan para Malaikat Muqrabbin. Bala tentera ini dipimpin oleh Imam Mahadi dan beberapa lagi Aulia al Qubra yang lain kemudian diangkat dihadapan Baitullah (Kaabah) di Mekah semasa musim haji didalam keadaan umat islam telah terkepong disitu dan tak boleh keluar dari Masjidil Haram. Waktu inilah Allah telah menurunkan bantuan dari langit dan tertubuhlah angkatan Perang Akhir Zaman kemudian Imam Mahadi pun diangkat menjadi panglima perangnya.. Ini fakta berkenaan Tentera Akhir Zaman yg cucu kena tahu sebelum kamu mahu bercakap berkenannya. Cuba bandingkan dgn ISIS atau al-Qaadah atau Mujahiddin2 yg melambak-lambak dibumi2 timur tengah sekarang (12 pasokan semuanya) itu....???? Apa betul mereka itu pejuang ???? atau berperang menurut hawa nafsu jahat mereka dan api dendam perkauman yg mendalam??

    Manakala ISIS (Islamic State of Iraq and Syam) adalah satu kelompok daripada penduduk Iraq dan Syria yang mahu membebaskan negara mereka dari tangan2 penjajahan Amerika dan Barat di bumi mereka. Pada asalnya mereka ini ditubuhkan di Iraq oleh pemimpin mereka bernama Abu Bakar al-Bagdadi sebagai puak Mujihidin Iraq yang berjaya menghalau Amerika dari Iraq. Tetapi Amerika tidak pernah mengakui bahawa mereka telah kalah. Sebaleknya mengadaka helah bahawa mereka mengundurkan tentera mereka kerana mahu mengujudkan pemerintah Iraq sendiri. Pemerintahan Iraq ini adalah dari kalangan Syah yg sebenarnya dilantik Amerika untuk berhadapan dgn Mujahidi Iraq itu. Ameraka seperti yg semua tahu amat takut atau gerun dgn perkataan “perang gorela” ala2 perang Viatnam dulu... ia akan lari dulu dari nak berhadapan dgn Gorela Mujahidin. Itulah sebabnya mengapa mereka terpaksa keluar dari Iraq walaupun tak sepenuhnya. Mereka sebenarnya hanya mahu lihat Iraq berpecah belah dan berperang sesama sendiri sedangkan dia menjadi “tuan” yg mentadbir hasil bumi Iraq itu. Pengunduran tentera Amerika dari bumi Iraq dibuat berperingkat2 semata2 untuk tujuan kawalan eknominya. Syah yang sememangnya mengidamkan Iraq sejak dulu lagi bagaikan bulan jatuh keriba dan segala kekerasan serta pembunuhan beramai-ramai para ulama ASWJ pun berlaku dikala itu. Hampir seluruh ulama2 dan imam2 ASWJ berjaya mereka tangkap dan bunuh. Jadi pertelingkahan diantara Iran dan Amerika hanyalah lakunan semata-mata kerana di Iraq mereka berkerjasama.

    Bersambung...

    ReplyDelete
  23. Begitu jugalah halnya di Syam atau Syria. Puak menority yang mentadbir kerajaan Syria ialah dari puak Syah yang sanngat kejam. Mereka menzalimi rakyat suni Syria selama 40 tahun lamanya, Kebangkitan ISIS itu adalah kesenambunganm perjuangan mereka dari Iraq. Mereka cuba sedaya upaya untuk mengalahkan pemerintah Syria dan keturunan Hafiz al-Asad serta menghalang Amerika dan kuasa Barat yg lain dari campurtangan. Amerika dan Barat sebenarnya menyokong Asad walaupun mereka tahu akan ketidakadilan pemerintahan Asad terhadap kaum suni Syria. Sekarang Asad telah mendapatkan bantuan dari Syah Jorden dan Syah Iran yang telahpun menghantar tentera2 mereka memasuki sempadan Syria. Jadi ujudnya ISIS ini sekurang2nya telah memberikan tekanan hebat kepada pentadbiran kerajaan Syria sekarang. Manakala Amerika dan Barat memainkan peranan mengadu domba diseluruh dunia berkenaan keburukan ISIS dan kemudian menyalurkan pula bantuan ketenteraan udaranya di Syria dan Iraq. Inilah tindakan Amerika dan Barat bagi mengabui pandangan masyarakat dunia berkenaan perjuangan ISIS serta mengujudkan ketakutan dunia dengan berbagai propaganda di meria sosial dan internet. Mereka sendiri tidak berani untuk turun kebumi berperang berhadapan dengan Mujahidin itu. Mereka hanya menghantar jet2 pejuang yg membedil dari jarak jauh kearah Mujahidin.

    Puak mujahidin ini adalah terdiri dari pejuang2 dari seluruh pelusuk dunia sebenarnya. Mereka tidak mempunyai negara dan wilayah untuk dinamakan hak mereka, sebaliknya beranggapan bahawa Iraq dan Syria adalah negara yng mereka wakili. Tentera gorela mujihidin ini terbahagi kepada 12 puak dan masing2 mempunyai Jenderal pemerintahnya masing2. Kebanyakan dari mereka berfahaman Kawarij dan Takfiri yang sangat mudah mengkhafirkan sesiapa saja yang tidak meyokong mereka. Malah mereka sanggup memaksa sesiapa saja yang mereka tawan untuk memelok islam dan jika mereka ingkar kepala mereka akan dipenggal. Gambar-gambar yang menunjukkan kekejaman mereka membunuh sesiapa saja tawanan mereka telah mereka sebarkan melalui internet. Ini termasuklah beberapa wartawan barat dan Amerika yang telah mereka penggal kepala mereka yang amat mengemparkan dunia. Mujhidin ini sebenarnya bukanlah mewakali puak ASWJ atau suni yang sebenar2nya kerana tiada didalam ajaran ASWJ yang membolehkan seseorang membunuh sesuka hati tampa sebab yang dibolehkan didalam syarak seperti itu. Jadi mereka sebenarnya bertindak atas sebab nafsu dan perkauman yang mendalam disanubari mereka sendiri. Mereka ingin membalas dendam atas perbuatan Syah yang membunuh ahli keluarga mereka di Iraq dan Syria. Inilah gambaran sebenar mereka.

    Jadi jangan cepat terpengaruh dengan perjuangan gorela mujahidin itu kerana tak semuanya perbuatan mereka itu benar. Kamu kena menapis berita2 yang kamu terima sebelum kamu mempercayai akan kebenaran berita itu. Ada diantara berita yang dimuat turun adalah propaganda Syah yang memburuk2kan puak ISIS ini. Setengah2 berita pembunuhan itu dilakukan oleh pihak Syah dan bukannya oleh puak ISIS yang melakukannya. Tetapi oleh kerana media barat dan Amerika telah mengembar-gemburkan berita itu, maka semua orang diseluruh dunia percaya bulat2 akan cakap2 pemberita2 itu. Inilah satu cara Amerika hendak mendapatkan kelulusan PBB bagi meraih sokongan antarabangsa bagi memerangi ISIS dan al Qidah serta mendapat dana tambahan dari dewan sanetnya supaya meluluskan peruntukan “peperangan” terhadap ISIS itu. Adakah ini yg dipanggil “memerangi keganasan” ??? kamu fikirkanlah sendiri.

    sekian
    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Atok.


      -Cucu 666-

      Delete
    2. salam atok..saya ada dapat maklumat tentang ISIS..melalui web azzam media. dari situ saya tahu kisah sebenar melalui web tersebut. setiap video terbaru mrk update dgn sarikata indonesia. mereka dilihat sgt extreme. baru2 ni mereka dah lancarkan dinar emas mereka sendiri. ada peta dunia pd dinar emas tersebut. mereka menguasai kawasan2 yg terdapat telaga minyak. sehingga kan mereka gunakan hasil minyak tersebut dijual dipasaran black market. habis jatuh harga crude oil dunia. ini pon tok saya dpt pengesahan dari pihak petronas sendiri. mereka pon dah x keluarkan banyak tender projek offshore.menyebabkan ramai perkerja kontrak offshore hilang perkerjaan. sebab harga minyak masih dalam trend menurun. sehingga memberi kesan kpd currency myr (RM). krn fundamental currency malaysia dari segi sumber ekonomi byk datang dari penjualan minyak. jadi sekarang petronas menangung kerugian.sebab minyak dah makin xlaku..wallahualam..tok try usha2 web tu..itu jer informasi ttg IS yg saya dapat tahu

      Delete
  24. Atok. Saya nak tanya adakah orang kafir yg dilahirkan cacat, buta, oku, lumpuh akan tetap masuk ke neraka di akhirat nanti?



    -Cucu 666-

    ReplyDelete
  25. Walaikumsalam cucu 666..

    Ya... kebanyakannya masuk neraka sebab kebodohan org tua mereka bersekududukan dgn Syaitan dan Iblis dari semenjak nenek2 moyang mereka lagi. Kebanyakan kecacatan adalah disebabkan kemasukan syaitan dan iblis ketika mereka berjimak (bersetubuh). Mereka tak boleh salahkan Tuhan yg menyebabkan mereka cacat sebab nenek moyang atau ibubapa mereka dah melampaui batas dlm keyakinan akidah atau takbud kepada yg lain selain Allah. Maka mereka juga akan dihukum melainkan atas keampunan Allah sahaja sesetengah dari mereka akan terlepas.

    Wallauallahua'lam....

    atok zamany

    ReplyDelete
  26. Walaikumsalam cu

    Atok dulu lagi dah bising berkenaan pekara yg disebut sebagai "subsidi penipu" ni. Tapi ramai yg tak ambil peduli akan pekara ini dan beranggapan segala teori yg kerajaan beri berbentuk "teori ekonomi" yg memeningkan kepala mereka, tidak diambil endah banyak orang. Itulah sebabnya saban tahun mereka akan guna ayat yg sama dlm memberi sebab kenaikan harga minyak. Sebenar2nya tiada yg boleh dipanggil subsidi jika teori penyerapan keuntungan petronas dibuat terus kepada harga minyak. Tapi oleh kerana kerajaan "tamakkan keuntungan" dan dgn jalan ini mereka boleh mengaut keuntungan maksimum, sedangkan semua kos telah dibebankan kepada pengguna.. iaitu rakyat. Maka kesan yg paling ketara ialah apabila kos pengangkutan meningkat, maka harga barang2 dipasaran pun akan melambung naik. Tiada sekali pun rakyat dapat menikmati "hasil" yg dibuat oleh petronas dlm pengagihan keuntungan mereka. Sedangkan penubuhannya ialah untuk rakyat. Sebaliknya mereka akan sentiasa bermain dgn kata2 bahawa atas alasan kenaikan harga minyak mentah dan kos bahan api diseluruh dunia. Maka apa yg mereka akan paparkan dikaca TV dan akhbar2 ialah perbandingan harga minyak dgn negara2 jiran kita, termasuk Indonesia. Kamu tahu tak yg kita ni adalah pengeluar minyak sama macam Indonesia dan kita juga memproses minyak mentah hingga menjadi bermacam jenis minyak yg kita jual kembali kepasaran dunia dgn harga yg tinggi. Kita untung berbillion ringgit saban tahun. Tidak seperti Indonesia yg mengharapkan org luar memproses minyak mereka. Kan ini satu perbezaan nyata. Dan yg lain2 tu langsung tak ada minyak, kalau pun ada tak banyak macam M'sia.

    Maka apa yg diperkatakan oleh Prof Hamid Yeop itu adalah benar dan jika teroinya dijadikan landasan, maka rakyat M'sia tak akan sengsara dan akan jadi kaya raya.

    atok zamany

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum Atok..

    Alhamdullillah.. pada hari Rabu bersamaan 13 Zulhijjah, jam 6.05 petang saya mendapat anak lelaki yang kedua.
    apakah nama yang terbaik untuk anak saya tok?

    ReplyDelete
  28. Walaikumsalam cucu...

    Syukuran... subahanAllah cucu telah mendapat seorang anak pada Hari Raya Akbar yg juga bersamaan dgn hari ukuf di Arafah dan di Mina.Sempena dgn Hari Raya Qurban pulak tu... sungguh besar nikmat Allah SWT beri pada cucu keluarga. Oleh sebab itu atok cadangkan ia diberi nama Muhammad Adam, mengambil sempena tempat pertemuan Adam dan Hawa di Arafah. Mudah2an anak itu akan membesar didalam lindungan Allah seperti Allah melindungi seluruh jemaah Haji disana pada hari yg penuh berkah itu. Atok sebenarnya tidaklah arif sangat nak memberi nama ni... tapi tiba2 saja nama ini terlintas dalam fikiran atok setelah membaca commen cucu... agaknya ia memang telah rezeki kamu kot...? waallahua'lam...

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tok atas nama itu. Kalau nak buat akikah hari selain yg atok sebut iaitu hari ke7/ke14/ke21 boleh ke tok? Ade ustaz kata bila2 bole buat akikah jika tak bole buat pd hari ke7.

      Delete
  29. walaikumsalam cu,

    Ya.. sangat digalakkan dan janga lupa buat cukur rambut sekali dan timbang. Kemudian digantikan sama berat atau sama nilai dgn emas atau digantikan dgn wang dan disedekahkan kepada fakir atau miskin. Itulah sebabnya kena buat waktu dia kecil lagi. Kalau dah dewasa rambut dia dah banyak dan tak betul pengiraan timbangan itu. Lgi pun budak dah remaja tak suka dibotakkan rambut mereka kecuali waktu mengerjakan haji nanti. waalahua'lam

    atok zamany.

    ReplyDelete
  30. Salam Atok..


    Saya nak tanya.. Dalam islam undang2 perhambaan di halalkan. Adakah di zaman Nabi golongan hamba berhak untuk kahwin?

    Adakah di zaman Nabi golongan hamba tidak diberi gaji setiap bulan seperti pembantu rumah zaman sekarang yg setiap bulan mendapat gaji?



    ReplyDelete
  31. Walaikumsalam cu,

    Hamba sahya dizaman sebelum Nabi telah diamalkan oleh puak arab jahiliah. Hata sewaktu Nabi menjadi Rasul, masih diguna pakai. Hamba dimiliki oleh tuannya melalui jualbeli dengan akad. Maka setelah itu hamba itu akan tinggal dgn tuannya dan membuat semua kerja yg diperintahkan oleh tuannya. Ia tidak dibayar gaji sebaliknya mereka hanya diberi makanan, minuman, tempat tinggal, keselamatan dan kesihatan mereka dijaga oleh tuannya. Tuan mereka juga boleh meniduri mereka tampa akad nikah dan jika mereka mendapat anak, anak itu dikira umm walid atau merdeka setelah tuannya mati. Boleh ditiduri kerana dikira menjadi 'hak milik' tetapi ada hukum hakamnya. Sistem perhambaan diamalkan sehingga jatuhnya Khilayah Usthmaniyyah pada tahun 1924 Masehi. Hamba sahya, auratnya dengan tuannya macam aurat suami isteri begitu juga anak-anak hasil persetubuhan seperti aurat anak-anak hasil pernikahan hari ini. Zaman Nabi saw masih ada, sebab itu wujud ayat al-quran yang menceritakan tentang 'memerdekakan hamba'. Nabi juga mengalakkan memerdekakan hamba didalam beberapa buah hadis sahihnya. Setelah itu Ia menjadi dalil yg dimasukkah kedalam beberapa hukum syarak yg memperkenalkan beberapa hukum bagi membebaskan mereka.
    Waallahua'lam...

    atok zamany

    ReplyDelete
  32. As salam atok zamani, terima kasih diatas ilmu yang dicurahkan. Saya nak tanya mengenai Bismillah 5. Bolehkah ia diamalkan hanya mengambil dr buku. Apa kebaikkanya. Terima kasih.
    Azmah

    ReplyDelete
  33. Walaikumsalam cu azmah..

    Apa juga bentuk amalan yg ditulis didalam buku atau kitab, ia hanyalah sebagai pengatahuan dan bacaan sahaja. Manakala jika amalan tersebut hendak dijadikan amalan2 harian, maka hendaknya ia diambil secara 'tertil' iaitu dihadapan seorang guru yg berwisilah dan berebitah yg dibaca dihadapannya untuk disemak bacaan kamu kemudian dia akan menjelaskan beberapa pekara berkenaan dgn amalan tersebut... contohnya amalan fatihah 5 itu. Ini adalah utk mengelakkan drp gangguan2 rohani drp golongan jin dan syaitan yg sentiasa mengentai peluang utk memesongkan atau mengambil kesempatan diatas setiap amalan yg tiada berguru... maka dialah yg akan menjadi guru kamu. Ini juga bermaksud bahawa kamu akan beramal utk dirinya sedangkan kamu kosong. Hanya penat saja... tetapi dihadirkan perasaan oleh kuasa jin dan syaitan tadi seolah2 amalan kamu telah 'menjadi' atau 'mampan' sedangkan yg duduk disitu ialah jin dan syaitan tadi. Amalan yg menjadi itu akan menampakkan beberapa keajaiban, walhal ia hanyalah illusi jin dan syaitan sahaja. Bukannya datang dari Allah SWT. sebab jika benar seiap amalan itu... Allah tidak menghadirkan keajaiban sebaliknya akan menghadirkan rahmat... contohnya rasa tanang dan bahagia.

    Maka kamu nampak tak perbazaan ini. Itulah sebabnya mengapa setiap amalan kena berguru. Iaitu supaya kamu bahagia dan tenang selalu didalam rahmat Allah. Bukan rahmat jin dan syaitan. Jadi atok sarankan jangan diamal apa juga bentuk amalan yg diambil dari buku2 atau kiab2. Ia adalah sangat bahaya dan sesetengahnya boleh membawa kepada "gila isim"... atau kerasukan. Berhati2 ya....

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. .... maaf ada kesilapan.... diatas ditulis fatihah 5... sebanarnya bismillah 5 seperti yang cucu asmah katakan... ralat

      atok zamay

      Delete
  34. Assalamualaikum atok yang dikasihi...moga2 sihat selalu hendaknya....

    atok, cu nak pendapat pasal perkara ni...

    cucu ada bertanya kepada seorang sheikh tariqat tentang "benarkah jalan menuju Allah itu
    sebanyak hembusan nafas makhluk?

    jawab beliau: "ya...

    tapi Bukan semua jalan ada kesempurnaan,
    ada jalan yang perlu ditempuh untuk mencapai matlamat maqsud, ada jalan yang ianya sendiri merupakan maksud"

    cu kurang fahamlah atok...adakah "jalan ABJAD ini merupakan maksud" yang dikatakan...?

    sebelum ini ada juga cucu terfikir masuk tarikat2 muktabar, tapi didorong oleh ALLAH dapat masuk jalan ABJAD...alhamdulillah

    yang cucu tau jalan mengenal Allah tu melalui jalan SYARIAT, TARIKAT, HAKIKAT & MAKRIFAT...

    -kosong-

    ReplyDelete
  35. Walaikumsalam cucu kosong...

    Maksud kepada sebuah perjalanan semuanya mengharap kepada Allah. Tak kira bagaimana kamu menempuhnya. Bukannya bermaksud kepada jalan sahaja, kerana ia bukannya kesempurnaan. Kesempurnaan hanya milik Allah... sedangkan kita menempuh perjalanan itu dengan maksud menyampai kepada makrifahtuAllah. Allah tidak berkehendak... tetapi kitalah yg berkehendak kepada Nya. Maka apa yg ada didalam abjad selari dengan tuntutan ini. Sedangkan jalan ini tidak sedikit pun terkeluar dari sunatuAllah dan jalan2 yg ditempuh oleh orang2 terdahulu drp kita. Ia adalah jalan yg sama seperti apa yg disarankan oleh Nabi saw dan juga al Quran Karim. Baik didalam Syariatnya, mahupun didalam Tarikatnya, Hakikatnya dan Makrifahnya... semuanya berserta serentak. Tiada penambahan mahupun penolakan.

    Masaalah sebenarnya... Kebanyakkan budak2 abjad tidak faham dan mengerti bagaimana nak mula, bagaimana nak tanya... apa yg nak ditanya. Ada pula yg mengharap terus menjadi hebat tampa memahami apa dia abjad sebenarnya. Kemudian sesetengahnya pula mengharap agar tok guru beri semua ilmu padanya, sedangkan dia sendiri tak tahu nak buat apa. Ada pula yg beranggapan bahawa dia dah tahu banyak sangat hingga dia tak perlu buat apa2. Jadi inilah masaalahnya... termasuklah kepada cucu yg bertanya ni... Dia sendiri tak faham apa sebenarnya ABJAD.... sebab tu dia tanya sperti soalan2nya diatas....

    Percaya dan yakinlah... ramai yg dah berjaya diatas jalan abjad ni... cuma mereka tersorok dari pengatahuan umum. Inilah rahsia Allah... hanya dia yg berhak keatas jalan ini dan menyimpan rahsia Nya didalam ilmu Nya yg sangat luas itu. Kamu gali lagi dan singkaplah semua tabir didalam jalan ini, insyaallah kelak kamu akan faham apa sebenarnya rahsia dalam abjad ini.

    atok zamany

    ReplyDelete
  36. Salam Tok,

    Ini mungkin soalan ulang siar tapi x pasti.

    Soalannya - Jika kita nak belajar sesuatu tapi disyaratkan supaya menyediakan
    1) kain sekein sekein ela
    2) duit sekein sekein ringgit.

    Kenapa disyaratkan begitu adakah :-

    1) kerana adat
    2) guru sblomnya mensyaratkan begitu.
    3) sekadar mahar tanda ijab kabul?

    Boleh atok terangkan sbb dari hukum syarak macam OK.

    Saya yang x tahu

    ReplyDelete
  37. Walaikumsalam cucu yang x tahu...

    Jika guru itu mensyaratkan spt yg demikian, itu bererti dia membuat kesenambungan perguruannya drp guru2nya yang terdahulu. Ia juga sebagai isyarat bahawa anak murid yg baru belajar itu menerima akurjanji dgn perguruan itu. Kalau nak dinamakan sbg ijab kabul juga pun sama maksudnya. Masaalahnya ialah ia bertentangan dgn syariat Islam dan tak ada dalam ajaran ASWJ. Atok tanya kamu satu soalah... kamu pernah dengar tak hadis atau ayat Quran yg memerintahkan utk disediakan barang2 pensyaratan untuk masuk islam yg dilakukan oleh Nabi Muhammad saw ??. Tak pernah atok baca atau terjumpa hadis yg menyuruh berbuat demikian. Jadi dgn sendirinya bahawa prbuatan itu tidak ada diajar didalam Islam dan menyempang didalam syarak. Tambah2 jika ia bersangkatuan dgn amalan hitam berJin dan syirik... maka hukumnya adalah haram.

    Maka kpd umat islam hendaklah dijauhi akan pekara seumpama ini kerana ia akan memerangkap kamu dgn akidah yg sesat lagi menyesatkan. lagi jauh dari itu kamu akan dibawa kepada syirik kepada Allah SWT. Ingatlah bahawa dosa syirik tidak dapat keampunan Allah dan azab yang menanti amatlah berat hingga tidak tertanggung kelak. Jangan beranggapan bahawa pekara itu hanya mainan kerana ia nampak mudah dan senang... tetapi disebaliknya tersembunyi satu penipuan Iblis dan Syaitan yg sangat halus kepada umat Islam. Sentiasa berwaspada dgn penipuan mereka...insyaallah kamu akan selamat didunia dan akhirat...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  38. Salam tok....terimakasih atas pencerahan. Boleh atok bgi email ID atok....ada soalan susulan tapi sya xnak open kat sini takot mnimbulkan fitnah dan sangkaan sangkaan.

    Saya yang x tahu

    ReplyDelete
  39. Walaikumsalam cucu yg tak tahu...

    Email atok samalah dgn email bolg ini iaitu zaman5619@gmail.com . Ya betul tu... kalau ada soalah yg agak peribadi, siala email kan kealamat itu. Ramai sebanarnya yg guna alamat ini dgn berbagai masaalah mereka. Atok cuba jawab.. kalau atok tak tahu atok akan beri kepada org yg lebih arif. Insyaallah atok cuba juga carikan jawapannya...

    atok zamany

    ReplyDelete
  40. Terima kasih banyak-banyak atok zamany diatas penjelasan tersebut. Kalau begitu saya jadi risau juga sebab dengan adanya teknologi watsapp dan telegram semua maklumat terlalu mudah disampsikan... Contohnya Bismillah 5 tersebut kerana melalui seorang mengesyorkan menjadikan amalan melalui buku dan gambar yg yg dihantar mungkin ramai yang beramal tanpa ilmu...sedangkan buku2 tersebut ( dan juga blog2) tidak menerangkan tertib pengambilan ilmu2 tersebut.

    Lagi satu atok, saya cuba untuk menjadikan amalan zikir untuk pagi dan petang: Istighfar100x, salawat100x, lailahailallah100x, al ikhlas 3x, alfatihah, doa ikut turutan. Pertanyaan saya adakah salawat dibaca lebih awal dari istighfar kerana saya pernah dengar bahawa setiap zikir atau doa mestilah dimulakan dengan salawat terlebih dahulu kerana tanpa membaca salawat sebagai pembuka dan penutup, doa atau amalan kita tidak sampai... Tolong ulas ya atok zamany.
    Terima kasih
    Azmah



    ReplyDelete
  41. Walaikumsalam cu azmah...

    Ya.. jika diikutkan sebagai salah satu adab berdoa dan berzikir hendaklah kita baca fatihah 1x khas utk Baginda Nabi saw. kerana kita mengambil baginda sebagai tempat tawasul kehadrat Allah swt. Kamu harus tahu bahawa Allah sangat kasih kepada baginda, dan jika kita berpaut kepada baginda dan bermohon doa... maka doa kamu akan Allah utamakan. Sebaliknya jika kamu berdoa tampa peduli akan kedudukan Nabi disisi Allah... maka doa kamu hanya seperti diangin lalu saja. Ia tidak diberi perhatian langsung oleh Allah. Kemudian berkenaan dgn selawat kepada nabi dan keluarga serta sahabat2nya... juga diberatkan akan perbuatan ini kerana Allah berfirman didalam Al-Quran didalam surah al ahzab ayat 56 supaya umat islam berselawat kepada Nabi dgn sempurna kerana Allah dan para malaikat2 juga berselawat kepada baginda. Jika kamu berselawat 1x, Allah akan berselawat 10x kepada kamu. Maka itulah sebabnya mengapa selawat itu besar fadilatnya dan sangat dianjurkan dlm Islam.

    Berkenaan dgn zikir2 yang kamu lakukan itu sangat bagus sekali dan hendaknya kamu istikamah melakukannya setiap hari. Semua susunan itu merupakan sunah Nabi dan tidak perlu mendapat mana2 ijazah kerana Nabi telah beri kepada umatnya restu dan ajaran ini. Kemudian jika kamu hendak meletakkan selawat diawal dan akhir kepada zikir kamu itu juga sangat baik. Jadi usah risau akan amalan sunah itu...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  42. Alhamdulillah... Terima kasih atok zamani. InsyaaAllah saya berusaha untuk istiqamah cuma memang sesuatu yang agak sukar sekira tidak dengan peraturan masa yg baik.

    Lagi satu atok, bagaimanakah kita hendak menjadi orang yang ikhlas terhadap Allah Subhana WaTaala... dengan hati dan minda yang benar2 tulus... Adakah amalan2 yang boleh membantu untuk mengikhlaskan diri... Ini kerana bercakap secara teori Lillahitaala sangat mudah tetapi sukar disertakan dengan seluruh diri kita tambahan dengan gangguan luaran yg sangat banyak... Sekiranya tidak menyusahkan, mohon atok zamani boleh beri cara2 yang boleh membawa kepada sifat keikhlasan ini. Terima kasih atok zamani.
    Azmah

    ReplyDelete
  43. Salam cucu azmah

    Ya... kenalah kamu bagi masa pd diri kamu untuk beramal. Semua ini menuntut kepada pengorbanan sama ada diri atau harta. Ia adalah untuk diri kamu sendiri...ya tak ?

    Perkataan "IKHLAS" ni sangat mudah diucapkan tetapi sangat sukar nak dibuat dan dibuktikan. Tidak siapa yg tahu tahap keikhlasan seseorang itu sehinggalah dia membuktikannya. Begitu juga kehadrat Allah SWT. Semua bentuk niat dan perbuatan untuk Nya hanya Allah dan Rasul Nya saja yg mengatahui akan tahap keikhlasan seseorang, walaupun mereka itu dikalangan sahabat2 Nabi dahulu. Diceritakan didalam sebuah hadis riwayat Tirmidzi dan hadis ini sangat terkenal dikalangan mereka2 pencari ikhlas. Diceritakan pada satu masa Nabi didatangi oleh seorang saudagar yg sangat kaya dan hendaki mendermakan seluruh harta kekayaannya kepada Nabi untuk digunakan kejalan Allah. Tetapi Nabi menolak. Kemudian dia hendak pula mendermakan 1/2 dari hartanya itu. Juga ditolak oleh Nabi. Kemudian dia mendermakan hanya 1/4 dari hartanya... lalu Nabi terima. Dia kemudian bertanya kepada Nabi, mengapakah Nabi boleh menerima pemberian saidina Abu Bakar as Sediq dan baginad menolak pemberiannya. Nabi lalu bersabda, "Setiap manusia itu mempunyai tahap kehilsalannya masing2". Kemudian saudagar itu pun pergi. Pada hari yg lain para sahabat yg lain ingin mengatahui apakah perbezaan yg ada pada saidina Abu Bakar itu. Nabi lalu bersabda, "Dia diberi Allah tahap kimanan dan keikhlasan yg tidak diberkan kepada manusia2 yg lain selepas aku".

    Jadi drp petikan hadis ini dapatlah kamu simpulkan bahawa tahap keikhlasan seseorang itu telah ditentukan oleh Allah sejak kamu belum lahir lagi. Cuma kamu mungkin boleh renungkan kata2 atok ini :

    "Bahawa seluruh hidupku, nyawaku, akalku, pancainderku, kudratku, hartaku, rumahku, tanah dan kebunku, keretaku, anak2ku, isteri2 ku, suami ku, ayah dan ibuku, Ilmuku, amalanku, pangkatku, darjatku, pekerjaanku, kuasaku, kehebatanku, namaku..dll seluruhnya adalah milik mutkaq Allah SWT"

    Kalau dah begitu... dimana letaknya kamu ??? ada tak lagi hak kamu ??? kamu renungkan dan hayati akan pekara ini dan semua patah perkataan itu... boleh tak kamu jumpa IKHLAS disitu... buat setiap hari dan masa sampai kamu nampak apa yg atok maksudkan didalam patah perkataan itui...ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum atok..
    sy ingin bertanya..
    1) sultan - sultan kita d malaysia nie yg mana berketurunan Rasulullah saw?
    2) sultan kelantan salah satunya kn?
    3) pendapat atok mengenai sultan kelantan dgn sultan yg lain di malaysia? maksudnya dari segi hal ehwal agamanya? cara perwatakannya? ciri2 kepimpinannya?

    sy rasa atok arif dan mengetahuinya? mohon beri pencerahan tentang pemimpin2 nie?
    terima kasih atok..

    -Ibnu ahmad-

    ReplyDelete
  45. Walaikumsalam cucu Ibnu Ahmad...

    Jawapam atok :

    1) Antaranya ialah Sultan Perlis, Sultan Kedah, Sultan Kelantan dan Sultan T'gnu
    2) Ya.
    3) Dia boleh dikatakan antara seorang Sultan yg ahli ibadah dan sangat tekun menuntut ilmu. Kalau nak diikutkan dia juga menjadi salah seorang murid kepada beberapa Tuan2 Guru tokoh agama dan ulama2 besar di Malaysia serta sangat faham berkenaan Sanad Wasilah dan Rabitah beragama kesenambungan keilmuan dari tangan ke tangan hingga menyampai kepada Baginda Rasulullah saw. Ini pernah dijelaskan kepada atok oleh Alalamah alarifbillah Tuan Guru Saidi Syeikh Ahmad Junaidi iaitu merangkap guru ijazah kami didalam Pertubuhan ABJAD ini sendiri. Baginda juga merupakan salah seorang muridnya dan sangat tekun belajar serta mengamalkan amalan2 yang wajib dan yg sunad. Mudah2an Allah sentiasa memberi hidayah dan sentiasa merahmati baginda, kekal menjadi duli yang mahamulia Sultan Kelantan agar seluruh rakyat2 Negeri Kelantan yg tinggal dibawah naungan duli baginda juga diberkati, aman bahagia dan dijauhi musibah...amin ya Rabalalamin.

    atok zamany

    ReplyDelete
  46. Salam... Tok.

    Boleh atok beritahu, orang2 yang di kenali (popular) di arus perdana yang pernah ambil shadatai dari tok guru Ustaz Mat ?

    ReplyDelete
  47. Walaikumsalam cu mawar...

    Kalau tak silap atok antara tokoh itu spt Tun Dr Mahathir, TS Muhyidfin Yasin dan beberapa org lagi tokoh politik. Kemudian beberapa orang Mufti, Ulama2 besar dan Imam2 di M'sia dsn negara luar. Kemudian juga beberapa orang Guru2 Pemimpin Tarikat mukthabar di sini... kenapa?

    Abjad ni bukan pertubuhan baru, dah beberapa abad dan kurun lamanya sejak kita belum lahir lagi semasa pemerintahan Kedah Tua lagi. Cuma sejak tahun 1980 an baru didaftarkan dan diberi nama abjad. Ia sememangnya telah ada sejak dahulu lagi... yg kita bawah2 ni ikut jejak mereka2 yg telah lebih dahulu mewarisi wasilah dan rabitah yg sama seperti kita juga. Mujur juga kita jumpa "punca"... kalau tak terjunlah dgn labu2nya, spt yg lain2 itu. Alhamdulillah...syukur pada Allah buka jalan pada kita2 ni. amin....

    atok zamany

    ReplyDelete
  48. terima kasih atok...
    Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati baginda duli yang mahamulia Sultan Kelantan bersama seluruh rakyat-rakyat negeri Kelantan..
    Amin ya Rabbalalamin..

    ReplyDelete
  49. Jazakallahu khair atok zamani.... Sangat mendalam... Semoga Allah buka hijab keikhlasan kepada diri saya. InsyaaAllah setiap patah perkataan itu akan saya jadikan renungan dan pedoman....perlu hilangkan ego diri ya atok....terima kasih... Semoga atok zamany sentiasa dirahmati...
    Azmah

    ReplyDelete
  50. Salam Atok..


    Saya ada soalan tentang sejarah Nabi Isa kalau Atok tahulah. Kalau tak tahu tak mengapa. Ketika Nabi Isa hendak dibunuh oleh kaumnya, Allah telah mengangkatnya ke langit dan seorang yg hampir menemui Nabi Isa bersembunyi telah diubah mukanya seperti Nabi Isa. Orang itu akhirnya telah mati disalib. Maka pengikutnya pun percayalah itu Nabi Isa yg disalib disebabkan muka orang itu telah diubah mirip Nabi Isa.


    Soalan saya Atok, bagaimana kaum Nabi Isa boleh menjadikan tragedi penyaliban ini sebagai sebuah Agama?
    Kaum Nabi Isa ingin membunuhnya tiba2 pulak mereka mencipta sebuah Agama sesat.. Dan Agama ini mendapat tempat di hati masyarakat Inggeris. Maaf Atok kalau tak tahu tak mengapa.. Mungkin tragedi penyaliban ini ada kaitan dengan geng2 Illuminati dajjal.



    -eee-

    ReplyDelete
  51. Walaikumsalam cucu ...

    Kamu salah fakta ni...Kaum Nabi Isa as tu bukannya yg mencipta Kristian... tetapi sekumpulan puak Yahudi yg berfahaman Kartus Kuno yg memfitnah Nabi Isa as sebagai ahli sehir kepada Raja Rom yg pada masa itu menjalankan penghapusan pengamal2 sehir. Puak Yahudi ini akhirnya disambar petir ketika upucara Pengsaliban itu sedang berlangsung. Kemudian atas rasa sangat bersalah pengikut Yahudi kuno itu pula memutarbelit kenyataan menjadikan Isa sbg anak tuhan, Mariam sebagai Ibu tuhan dan Tuhan sbg bapa tuhan. Maka merekalah yg mencipta agama Kristian dan meletakkan 3 tuhan dlm agama tersebut. Propaganda yg sangat hebat telah mereka jalankan bagi menyesatkan kaum dan puak pengikut Nabi Isa as. Akhirtnya mereka berjaya dan terbenalah Kerajaan yg dipanggil Vatican City. Atok tuliskan sejarah Nabi Isa as secara lengkap dibawah ini bagi tatapan cucu2 semua, supaya tak tersalah fakta nanti...ok.

    Nabi Isa a.s.

    FAKTA

    - Kelahiran Tahun 7-2 (Sebelum Masihi) diBethlehem dibawah pemerintahan Judea Lama. (kini sebahagian daripada Palestin).

    - Belum meninggal dunia sebaliknya diangkat oleh Allah diantara umur 30-33 tahun. Akan turun kembali ke bumi apabila Hari Kiamat mula hampir.

    - Terkenal kerana salah seorang dari Nabi dan rasul dalam ajaran Islam dan Rasul Ulul Azmi.

    - Tidak berkahwin
    - Tiada anak, namun meninggalkan 12 orang Hawari (sahabat)

    - Tiada bapa, mempunyai ibu bernama Maryam

    Isa al-Masih, Bahasa Ibrani יהושע‎ (Yehoshua), Arab (عيسى, ʿĪsā), Aram ישוע‎ (Yeshua)

    Isa (عيسى) merupakan seorang nabi yang penting dalam agama Islam. Dalam Kitab Suci Al Qur'an, ia digelar Isa ibni Maryam atau Isa al-Masih. Kata ini diperkirakan berasal dari bahasa Aram, Eesho atau Eesaa/ didalam teks asli yang dibaca E( Ye ) dan menghasilkan pelbagai perubahan bahasa/loghat sehingga sering disebut sebagai Yesus di Indonesia dan Jesus di Malaysia juga di peringkat antarabangsa. Jesus Christ atau Jesus Dari Nazareth adalah nama yang umumnya diguna pakai oleh pengganut Kristian untuk menyebutnya, sedangkan orang Arab Kristian pula menyebutnya dengan Yasu' al-Masih (يسوع المسيح).
    Mengikut Al-Quran, keturunan Isa bermula dari kelahiran Maryam iaitu anak perempuan Imran, berlanjut dengan tumbuh kembangnya didalam asuhan Zakaria, serta kelahiran Yahya. Kemudian Qur'an menceritakan keajaiban kelahiran Isa sebagai anak kepada Maryam tanpa ayah.
    (Ingatlah), ketika Malaikat berkata: "Wahai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al Masih Isa putera Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang-orang yang didekatkan (kepada Allah) (Al-Quran surah Ali Imran ayat 45)
    Cerita tentang Isa kemudian diteruskan dengan pengangkatannya sebagai seorang utusan Allah, penolakan oleh Bani Israel dan berakhir dengan pengangkatannya ke syurga.

    bersambung...

    ReplyDelete
  52. sambungan...

    Kepercayaan dasar Islam tentang Nabi Isa
    Beberapa kepercayaan yang dianut ummat Islam mengenai Isa antara lain :
    • Salasilah Nabi Isa datang daripada Nabi Ibrahim a.s. melalui puteranya Ishak a.s.
    • Isa adalah salah satu nabi yang tergolong dalam Ulul Azmi, yakni Nabi dan Rasul yang memiliki kedudukan tinggi/istimewa bersama dengan (Nabi Muhammad s.a.w., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s. dan Nabi Nuh a.s.).
    • Isa adalah Al-Masih dan diutus untuk kaum bani Israel
    • Isa bukanlah Tuhan mahupun anak Tuhan, melainkan salah seorang manusia biasa yang diangkat menjadi Nabi dan Rasul sebagaimana juga setiap para Nabi dan Rasul lain yang diutus pada kaum masing-masing.
    • Kelahiran Isa terjadi dengan ajaib, tanpa perantaraan ayah kandung yakni terus atas kekuasaan Tuhan. Ibunya Maryam adalah dari golongan mereka yang suci serta masih perawan. Atas kekuasaan Allah apapun boleh terjadi dan tiada yang mustahil bagiNya, seperti juga perihal akan Nabi Adam a.s. yang tanpa bapa dan ibu mampu diciptakan atas kehendak Allah Yang Maha Agung.
    • Isa memiliki beberapa keajaiban (mukjizat) atas kekuasaan Tuhan. Di samping kelahirannya yang ajaib, baginda mampu bercakap-cakap sewaktu berusia hanya beberapa hari, Isa bercakap dan membela Ibunya dari tuduhan penzinaan. Dalam Al-Quran juga turut diceritakan tentang kisah baginda atas izin Allah dapat menghidupkan orang yang sudah mati, menyembuhkan orang yang buta sejak lahir dan mengubati orang yang menghidapi sopak (kusta).
    • Isa menerima wahyu dari Allah melalui kitab Injil (umum merujuknya pada Perjanjian Baru agama Kristian), namun versi yang dimiliki oleh umat Kristian pada waktu ini dipercayai telah ditokok tambah dari versi asalnya yang merupakan koleksi sabda-sabda Nabi Isa a.s yang dicatat oleh para sahabat baginda. Beberapa pendapat dalam Islam menyebutkan bahawa Nabi Isa a.s sebenarnya memiliki Injilnya yang tersendiri berdasarkan dari keterangan dalam Al-Quran. Injil Barnabas atau Injil catatan seorang dari sahabat baginda yang bernama Barnabas adalah versi Injil paling berlainan dari Injil yang diperbaharui setiap masa pada waktu ini.
    • Isa tidaklah dibunuh mahupun disalib, tetapi Allah menyerupakan orang lain (Judas Iskariot) kepada muka baginda setelah sahabat nabi Isa itu mengkhianatinya dengan menjual baginda Isa Al-masih putera Maryam kepada tentera Rom. Nabi Isa a.s telah difitnah oleh orang yahudi yang ingkar dengan ajaran baginda yang meninginkan baginda dijatuhi hukuman bunuh oleh penguasa Rom, sedangkan Isa sendiri diangkat terus ke syurga dan sahabatnya yang diserupakan tadi yang akhirnya adalah orang yang mati disalib.
    • Isa masih hidup dan berada di syurga, suatu hari baginda akan datang kembali ke bumi untuk melawan Dajjal (atau Antichrist dalam agama kristian) dan merupakan salah satu tanda-tanda dekatnya Hari Kiamat.
    • Isa juga bukan merupakan penebus dosa bagi manusia, Islam menolak konsep dosa keturunan dan menganut konsep bahawa setiap manusia bertanggungjawab dan akan diadili keatas perbuatannya sendiri.

    bersambung...

    ReplyDelete
  53. sambungan...

    Kelahiran
    Berdasarkan Al-Quran, Nabi Isa Al-Masih telah dilahirkan di bawah sebatang pokok tamar (kurma) di suatu tempat yang diberi nama Bethlehem (Baitul lahm), Palestin (filistin). Kelahiran Isa dianggap ajaib, diceritakan dalam beberapa ayat dalam Al-Quran. Dalam cerita Islam disebutkan datangnya malaikat kepada Maryam mengkhabarkan bahawa dia akan segera melahirkan seorang putera (lihat kembali ayat 45 surah Ali Imran pada bahagian awal artikel). Maryam kemudian terkejut dan menjawab kepada Malaikat itu bahawa dia tidak pernah disentuh seorang lelaki pun. Jibril kemudian menjawab:
    Jibril berkata: "Demikianlah". Tuhanmu itu berfirman: "Hal itu adalah mudah bagiKu; dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami; dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan". (Al-Quran surah Maryam ayat 21)
    ...Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya akan berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia. (Qur'an surah Maryam ayat 35)
    Beberapa ayat lain berkaitan dengan kelahiran Isa antara lain:
    Sesungguhnya misal (penciptaan) Isa di sisi Allah, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: "Jadilah" (seorang manusia), maka menjadilah dia. (Ali Imran 3:59)
    Dan (ingatlah kisah) Maryam yang telah memelihara kehormatannya, lalu Kami tiupkan ke dalam (tubuh)nya roh dari Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya itu tanda (kekuasaan Allah) yang besar bagi semesta alam (Surah Al Anbiyaa' ayat 21)

    Sebagai seorang nabi

    Beberapa ayat dari Al Qur'an yang menegaskan tentang kenabian Isa antara lain:
    • Berkata Isa: "Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku kitab suci (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi,dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup; serta berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka. Dan kesejahteraan itu semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan juga pada hari aku dibangkitkan hidup kembali". Itulah Isa putera Maryam, yang mengatakan perkataan yang benar, yang mereka berbantah-bantahan tentang kebenarannya. Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia. (Surah Maryam ayat 30-35)

    bersambung...

    ReplyDelete
  54. sambungan..

    • Dan tatkala Isa datang membawa keterangan dia berkata: "Sesungguhnya aku datang kepadamu dengan membawa hikmah dan untuk menjelaskan kepadamu sebagian dari apa yang kamu berselisih tentangnya, maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah (kepada) ku". Sesungguhnya Allah Dialah Tuhanku dan juga Tuhan, kamu maka sembahlah Dia, ini adalah jalan yang lurus. Maka berselisihlah golongan-golongan (yang terdapat) di antara mereka, lalu kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang zalim yakni siksaan hari yang pedih (kiamat). (Surah Az Zukhruf 63-65)
    • Al Masih putera Maryam itu hanyalah seorang Rasul yang sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, dan ibunya adalah seorang yang sangat benar, kedua-duanya biasa memakan makanan. Perhatikan bagaimana Kami menjelaskan kepada mereka (ahli kitab) tanda-tanda kekuasaan (Kami), kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari memperhatikan ayat-ayat Kami itu). (Surah Al Maa'idah ayat 75)
    • Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: "Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?". Isa menjawab: "Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku untuk mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). Jika aku pernah mengatakannya maka tentulah Engkau (sedia) mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui (pula) apa yang ada pada diri Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib". Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali apa yang Engkau perintahkan kepadaku (mengatakan)nya iaitu: "Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu", dan adalah aku menjadi saksi terhadap mereka, selama aku berada di antara mereka. Maka setelah Engkau wafatkan aku, Engkau-lah yang mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu. (Surah Al Maa'idah ayat 116-117)

    Sahabat-sahabat Nabi Isa

    Berdasarkan maklumat yang diperolehi dari pakar-pakar sejarawan seperti Ibnu Kathir, Imam Qurtubi, serta kitab-kitab Qisasul Anbiya' telah dijelaskan bahawa Nabi Isa Al-Masih (Jesus Christ) mempunyai 12 orang sahabat. Dalam Quran mereka digelar sebagai Al-Hawariyun (الحواريون). Masyarakat Kristian pula menggelar mereka 12 diciples. kadangkala juga disebut appostle. Menurut Kristian, anggota Al-Hawariyun dikatakan terdiri daripada penama-penama berikut:
    • Peter@Petrus atau namanya yang sebenar adalah Simon (atau dalam bahasa Aram beliau disebut Kef@Simon Bar Yokhanan)
    • James (Yohannes {bukan Nabi Yahya} @ Yakobus) anak Zabedee@Zabeedah@Zabedeus
    • John atau Yahya atau Yohannes (bukan Nabi Yahya). Terdapat segelintir pihak yang mempertikaikan tentang nama John atau Yahya ini, kerana dikatakan pada masa itu sepatutnya tiada orang lain yang telah dewasa bernama sedimikian melainkan Nabi Yahya a.s sendiri sebagai orang pertama seumpamanya dengan nama itu berdasarkan ayat ke7 dalam surah Maryam
    • Andrew (Andreas) (diriwayatkan anak murid kepada Nabi Yahya)
    • Philip (Filipus)
    • Barthomew anak Talemai (Bar Talemai) (mempunyai nama gelaran yang disebut Nathanael)
    • Matthew atau Matius
    • Thomas (dalam bahasa Aramik disebut Toma) @Didimus (dalam bahasa Yunani)
    • James anak Alphaeus@Yakobus bin Alphaeus
    • Thaddeus Lebbaeus (Yudas Thaddeus)
    • Simon The Cananean (Simon orang Kanaan) @ Simon The Zilot (Simon orang Zilot)
    • Judas Iscariot (Yudas pengkhianat)
    Namun begitu,nama-nama berikut sebenarnya masih lagi samar-samar disebabkan tiada fakta yang benar-benar sahih menunjukkan nama-nama itu mewakili setiap individu Al-Hawariyun yang sebenar.Kitab Injil(Bible) kini sendiri bertelagah mengenai individu Al-Hawariyun serta riwayat hidup mereka yang dicatitkan dalam Injil-Injil Kristian.

    bersambung...

    ReplyDelete
  55. sambungan...

    Firman Allah berkaitan keimanan anggota Al-Hawariyun dalam Al-Quran:
    • "Dan (ingatlah) ketika Aku (Allah) ilhamkan kepada orang-orang Hawariyiin (sahabat-sahabat Nabi Isa): "Berimanlah kamu kepadaKu dan kepada RasulKu!", Mereka menjawab: "Kami telah beriman,dan saksikanlah, bahawa sesungguhnya kami orang-orang Islam (Muslim) (yang menyerah diri kepada Allah)".
    • "Dan (ingatlah) ketika orang-orang Hawariyun berkata: "Wahai Isa ibn Maryam (Nabi Isa)! Dapatkah kiranya Tuhanmu menurunkan kepada kami satu hidangan dari langit?" Nabi Isa menjawab: "Bertaqwalah kamu kepada Allah jika benar kamu orang-orang yang beriman".
    • "Mereka menjawab: "Kami hanya ingin hendak makan dari hidangan itu (untuk mengambil berkat), dan supaya tenang tenteram hati kami,dan juga supaya kami mengetahui dengan yakin, bahawa sesungguhnya engkau telah berkata benar kepada kami, dan supaya menjadilah kami orang-orang yang menyaksikannya sendiri".
    • "Isa ibn Maryam (itu pun berdoa kehadrat Allah)berkata: "Ya Allah,Tuhan kami! Turunkanlan kiranya kepada kami satu hidangan dari langit,untuk menjadi perayaan bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (Mukjizat) daripadaMu (yang menunjukkan Kebesaran dan KekuasaanMu), dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi rezeki".
    • "Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menurunkan hidangan itu kepadamu, kemudian sesiapa yang kufur ingkar sesudah (turunnya hidangan itu), maka sesungguhnya Aku akan menyeksanya dengan azab sengsara yang tidak pernah Aku timpakan kepada sesiapapun di alam ini".
    Al-Quran Surah Al-Maaidah ayat 111-115

    Nabi Isa dan Mukjizat2nya

    Al-Quran juga menceritakan perihal Nabi Isa yang diberikan mukjizat oleh Tuhan.
    • Rasul-rasul itu Kami lebihkan sebahagian (dari) mereka atas sebahagian yang lain. Di antara mereka ada yang Allah berkata-kata (langsung dengan dia) dan sebagiannya Allah meninggikannya beberapa darjat. Dan Kami berikan kepada Isa putera Maryam beberapa mukjizat serta Kami perkuat dia dengan Ruhul Qudus. Dan kalau Allah menghendaki, nescaya tidaklah berbunuh-bunuhan orang-orang (yang datang) sesudah rasul-rasul itu, sesudah datang kepada mereka beberapa macam keterangan, akan tetapi mereka berselisih, maka ada di antara mereka yang beriman dan ada (pula) di antara mereka yang kafir. Seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendaki-Nya. (Surah Al Baqarah ayat 253)

    bersambung...

    ReplyDelete
  56. sambungan...

    • (Ingatlah), ketika Allah mengatakan: "Hai Isa putra Maryam, ingatlah nikmat-Ku kepadamu dan kepada ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan ruhul qudus. Kamu dapat berbicara dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan sesudah dewasa; dan (ingatlah) di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat dan Injil, dan (ingatlah pula) diwaktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izin-Ku, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan seizin-Ku. Dan (ingatlah) di waktu kamu menyembuhkan orang yang buta sejak dalam kandungan ibu dan orang yang berpenyakit sopak dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan mereka membunuh kamu) di kala kamu mengemukakan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang kafir diantara mereka berkata: "Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata". (Al Maa'idah ayat 110)

    Isa tidak dibunuh ataupun disalib

    Nabi Isa a.s. diselamatkan oleh Allah SWT dengan cara diangkat ke langit dan ditempatkan disuatu tempat yang hanya Allah SWT yang tahu.
    Al-Quran menjelaskan tentang peristiwa penyelamatan ini.
    • Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah An-Nisaa':158)

    Berdasarkan kepada ayat yang sama, sebahagian kecil umat Islam pula yang berpendapat bahawa Nabi Isa a.s. diselamatkan dari kematian di tiang salib, kemudian telah wafat sewajarnya bagi manusia, dengan demikian darjat baginda telah ditinggikan oleh Allah SWT dengan terhindar dari kematian di tiang salib.
    Walaubagaimanapun, sebilangan besar umat Islam mempercayai Nabi Allah Isa telah diangkat beserta dengan jasad-jasadnya sekali ke Sisi-Allah. Hal ini berdasarkan kepada peristiwa yang berlaku ketika Nabi Allah Isa bersama kaum Hawariyyun (12 orang) menjamah makanan moreh terakhir bersama dalam peristiwa Santapan Terakhir (The Last Supper). Pada waktu itu Nabi Isa ada menyebutkan yang salah seorang dari kaum Hawariyyun akan mengkhianatinya .

    Dan tatkala ketika Nabi Isa bersama dengan kaum Hawariyyun di (Taman Gethsemane, Baitul Maqdis, Jerusalem) selepas makan moreh (untuk bertahannuth, bertaqarrub, bertasbih, dan berdoa kepada Allah) datang salah seorang dari kaum hawariyyun itu kepada Nabi Allah Isa yang digelar Judas Iscariot cuba untuk membisikkan sesuatu kepada nabi Allah Isa, sekumupulan kecil dari tentera Rom turut hadir dan menunggu diluar Taman Gethsemani bagi memastikan orang yang pertama yang keluar dari taman itu adalah Isa Al-Masih yang dimaksudkan. Namun kuasa Allah Yang Maha Tinggi dan Terpuji serta kasih kepada Rasul dan hambanya, Allah telah menyelamatkan Nabi Isa ke langit dan serta merta menukarkan paras rupa Judas supaya seiras dengan raut wajah Nabi Isa. Apabila tentera Rom mendapati bahawa orang yang keluar dari taman itu adalah berparas rupakan seseorang yang mirip dengan Isa putera Maryam, mereka menangkap Judas dan dibawa ke muka pengadilan supaya dapat disalibkan.

    Namun begitu, para pembesar Israel, Kesatria Rom dan majlis kehakiman benar-benar bertelagah dan berasa was-was adakah orang yang dimaksudkan itu adalah Isa atau orang lain, hal ini kerana walaupun mukanya mirip muka Isa, namun perwatakan orang itu amat berbeza sekali dengan Nabi Isa. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel. Namun tidak berapa lama kemudian mereka bertemu semula untuk memastikan diantara mereka sentiasa mempraktikkan segala ilmu duniawi dan ukhrawi yang telah diajarkan oleh Nabi Isa sebelumnya. Mereka juga mengharapkan kedatangan pemimpin yang masyhur yang dijanjikan kedatangannya oleh Allah iaitu Nabi Muhammad Rasullullah.

    bersambung...

    ReplyDelete
  57. sambungan...

    Nabi Isa akan diturunkan kembali ke bumi:

    Nabi Isa as. sehingga kini masih hidup dan hanya Allah SWT saja tahu dimana Nabi Isa ditempatkan. Dari keterangan hadis Nabi Muhammad saw. diceritakan bahawa menjelang hari kiamat / akhir zaman, Nabi Isa akan di turunkan oleh Allah SWT dari langit ke bumi (The Second Coming dalam versi Kristian).
    Peristiwa itu tergambar dari hadis berikut :
    • “Tidak ada seorang nabi pun antara aku dan Isa dan sesungguhnya ia benar-benar akan turun (dari langit), apabila kamu telah melihatnya,maka ketahuilah;bahwa ia adalah seorang laki-laki berperawakan tubuh sedang,berkulit putih kemerah-merahan. Ia akan turun dengan memakai dua lapis pakaian yang dicelup dengan warna merah,kepalanya seakan-akan meneteskan air walaupun ia tidak basah”. (HR Abu Dawud)
    • “Sekelompok dari ummatku akan tetap berperang dalam dalam kebenaran secara terang-terangan sampai hari kiamat,sehingga turunlah Isa Ibn Maryam ,maka berkatalah pemimpin mereka (Al Mahdi) : “ Kemarilah dan imamilah shalat kami”. Ia menjawab;”Tidak, sesungguhnya sebagian kamu adalah sebagai pemimpin terhadap sebagian yang lain, sebagai suatu kemuliaan yang diberikan Allah kepada ummat ini (ummat Islam)”. (HR Muslim & Ahmad)
    • “Tiba-tiba Isa sudah berada diantara mereka dan berkumandangkanlah solat,maka dikatakan kepadanya, majulah kamu (menjadi imam solat) wahai roh Allah.” Ia menjawab:”Hendaklah yang maju itu pemimpin kamu dan hendaklah dia yang mengimami solat kamu”. (HR Muslim & Ahmad)
    Hal pertama yang dilakukan Nabi Isa setelah turun dari langit adalah menunaikan solat sebagaimana yang dijelaskan oleh hadis-hadis di atas. Nabi Isa akan menjadi makmum dalam solat yang diimamkan oleh Imam Mahdi.
    Adapun lokasi turunnya Nabi Isa dijelaskan oleh Rasulullah saw. dalam sebuah hadist berikut :
    • “Isa ibn Maryam akan turun di ‘Menara Putih’(Al Mannaratul Baidha’) di Timur Damsyik”. (HR Thabrani dari Aus bin Aus)

    Kedatangan Nabi Isa akan didahului oleh keadaan dunia yang dipenuhi kezaliman, kesengsaraan & peperangan besar yang melibatkan seluruh penduduk dunia, setelah itu kemunculan Imam Mahdi yang akan menyelamatkan kaum muslimin, kemudian kemunculan dajjal yang akan berusaha membunuh Imam Mahdi , setelah dajjal menyebarkan fitnahnya selama 40 hari , maka Nabi Isa akan diturunkan dari langit untuk menumpaskan dajjal

    Nabi Isa akan membunuh Dajjal:

    Turunnya Nabi Isa ke bumi mempunyai misi menyelamatkan manusia dari fitnah Dajjal dan membersihkan segala penyimpangan agama ,baginda akan bekerjasama dengan Imam Mahdi membanteras semua musuh-musuh Allah.
    • Dikisahkan setelah Nabi Isa as. selesaikan menunaikan solat, ia berkata : “Keluarlah kamu (pasukan kaum muslimin) semua bersama kami untuk menghadapi musuh Allah, iaitu dajjal.” Lalu mereka pun keluar, kemudian Ia (Isa) dilihat oleh dajjal yang laknat yang baru saja mendakwa kepada manusia, bahawa ia adalah raja yang mendapat petunjuk dan pemimpin yang arif serta bijaksana, bahkan mengaku sebagai Tuhan Yang Maha Tinggi. Begitu ‘Isa dilihat oleh dajjal, dajjal pun meleleh seperti garam yang meleleh di di air. Kemudian dajjal melarikan diri, akan tetapi ia dihadang oleh Isa di pintu kota Lud di Palestin. Sekiranya Isa membiarkan saja hal ini maka dajjal akan hancur seperti garam dalam air, akan tetapi Isa berkata kepadanya :”Sesungguhnya aku berhak untuk menghajar kamu dengan satu pukulan.” Lalu Isa as. menombak dan membunuhnya, maka Isa as. memperlihatkan kepada semua orang darah dajjal di tombaknya. Maka tahu dan sadarlah para pengikut dajjal dari kalangan Yahudi , bahwa dajjal bukanlah Allah. Jika benar apa yang didakwakan dajjal(dajjal mengaku sebagai tuhan) tentulah dajjal tidak akan dapat dibunuh oleh Nabi ‘Isa.

    bersambung...

    ReplyDelete
  58. sambungan...

    Nabi Isa akan menyelamatkan manusia dari fitnah Ya’juj dan Ma’juj:

    Salah satu tugas besar beliau setelah membunuh dajjal adalah menyelamatkan ummat manusia dari fitnah Ya’juj dan Ma’juj (Gog dan Magog dalam versi Kristian).
    • Dikisahkan, fitnah dan kejahatan mereka (Ya’juj dan Ma’juj) sangat besar dan menyeluruh , tiada seorang manusiapun yang dapat mengatasinya, jumlah mereka pun sangat banyak sehingga kaum Muslimin akan menyalakan api selama 7 tahun untuk berlindung dari penyerangan mereka, para pemanah dan perisai mereka. (seperti yang diterangkan dalam hadist yang diriwayatkan oleh Ibn Majah dari Nawwas)
    • Maka saat mereka telah keluar (dari diding tembaga yang mengurung mereka sejak zaman raja Zulkarnain) maka Allah SWT berkata kepada Isa ibn Maryam: ”Sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba(Ya’juj dan Ma’juj)yang tidak mampu diperangi oleh siapapun, maka hendaklah kamu mengasingkan hamba-hambaKu ke Thur (Thursina) ”
    • Dan di Thur terkepunglah Nabiyullah ‘Isa beserta para sahabatnya, sehingga harga sebuah kepala sapi lebih mahal dari 100 dinar kamu hari ini.Kemudian Nabiyullah ‘Isa dan para sahabatnya ,menginginkan itu, maka mereka tidak menemukan sejengkalpun dari tanah di bumi kecuali ia dipenuhi oleh bau anyir dan busuk mereka.Kemudian Nabi Isa dan sahabatnya meminta kelapangan kepada Allah SWT maka Allah mengutus seekor burung yang akan membawa mereka kemudian menurunkan mereka sesuai dengan kehendak Allah , kemudian Allah menurunkan air hujan yang tidak meninggalkan satu rumahpun dikota atau di kampung, maka Ia membasahi bumi sehingga menjadi seperti sumur yang penuh.” (HR. Ahmad,Muslim & Tirmidzi dari An Nawwas bin Sam’am)
    Catatatan dalam versi Kristian "orang-orang beriman akan diselamatkan dibawa ke awan"

    Dahsyatnya fitnah Ya’juj dan Ma’juj digambarkan dalam sebuah hadist Rasulullah saw. sabdanya:

    • "Dinding Ya'juj dan Majjuj akan terbuka, maka mereka akan menyerang semua manusia, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala: "Dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat-tempat yang tinggi" (QS . Al Anbiyaa' : 96). Maka mereka akan menyerang manusia, sedangkan kaum Muslim akan berlarian dari mereka ke kota-kota dan benteng-benteng mereka, kemudian mereka mengambil binatang-binatang ternak bersama mereka. Sedangkan mereka (Ya'juj dan Ma'juj) meminum semua air di bumi, sehingga apabila sebahagian mereka melewati sebuah sungai maka merekapun meminum air sungai tersebut sampai kering dan ketika sebagian yang lain dari mereka melewati sungai yang sudah kering tersebut, maka mereka berkata: "Dulu di sini pernah ada air". Dan apabila tidak ada lagi manusia yang tersisa kecuali seorang saja di sebuah kota atau benteng, maka berkatalah salah seorang dari mereka: "Mereka-mereka penduduk bumi sudah kita habisi, maka yang tertinggal adalah penduduk langit", kemudian salah seorang dari mereka melemparkan tombaknya ke langit, dan tombak tersebut kembali dengan berlumur darah yang menunjukkan suatu bala dan fitnah. Maka tatkala rnereka sedang asyik berbuat demikian, Allah Subhanahu wa Ta'ala mengutus ulat ke pundak mereka seperti ulat belalang yang keluar dari kuduknya, maka pada pagi harinya mereka pun mati dan tidak terdengar satu nafaspun. Setelah itu kaum Muslim berkata:

    bersambung....

    ReplyDelete
  59. sambungan...

    "Apakah ada seorang laki-laki yang mau menjual dirinya untuk kami berani mati) untuk melihat apa yang sedang dilakukan oleh musuh kita ini?" maka majulah salah seorang dari mereka dengan perasaan (menganggap) bahwa ia telah mati, kemudian dia menemui bahwa mereka semua telah mati dalam keadaan sebagian mereka di atas sebagian yang lain (berhimpitan), maka laki-laki tersebut menyeru: "Wahai semua kaum Muslim bergembiralah kamu sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala sendiri sudah membinasakan musuhmu", maka mereka pun keluar dari kota-kota dan benteng-benteng dan melepaskan ternak-ternak mereka ke padang-padang rumput kemudian padang rumput tersebut dipenuhi oleh daging-daging binatang ternak, maka semua susu ternak tersebut gemuk (penuh) seperti tunas pohon yang paling bagus yang tidak pernah dipotong." (HR. Ahmad, Ibn Majah, Ibn Hiban dan Hakim dari Abu Sa’id)

    Nabi Isa akan menjadi pemimpin yang adil di akhir zaman

    Menurut suatu riwayat Nabi Isa ,setelah turun dari langit akan menetap di bumi sampai wafatnya selama 40 tahun. Ia akan memimpin dengan penuh keadilan , sebagaimana yang diceritakan dalam hadist berikut :
    • “Demi yang diriku berada ditanganya,sesungguhnya Ibn Maryam hampir akan turun di tengah-tengah kamu sebagai pemimpin yang adil,maka ia akan menghancurkan salib,membunuh babi,menolak upeti,melimpahkan harta sehingga tidak seorangpun yang mau menerima pemberian dan sehingga satu kali sujud lebih baik dari dunia dan segala isinya” (HR. Bukhari,Muslim,Ahmad,Nasa’I,Ibn Majah dari Abi Hurairah)

    Nabi Isa akan menunaikan Ibadah Haji

    Diceritakan dalam sebuah hadist bahwa Nabi Isa akan melaksanakan haji.
    • ”Demi Dzat yang diriku berada ditanganya,sesungguhnya Ibn Maryam akan mengucapkan tahlil dengan berjalan kaki untuk melaksanakan haji atau umrah atau kedua-duanya dengan serentak”.(HR. Ahmad & Muslim dari Abi Hurairah)

    Nabi Isa akan wafat

    Janji Allah pasti berlaku pada semua hambanya, semua yang bernyawa pasti akan mati, begitu juga Nabi Isa as. . Setelah menjadi pemimpin yang adil di akhir zaman, Allah SWT. akan mewafatkan Nabi Isa. Hanya Allah SWT saja yang tahu bila dan dimana Nabi Isa akan diwafatkan. Setelah wafatnya Nabi Isa as. dunia kemudian akan mengalami kiamat. Wallahu a’lam....

    bersambung...

    ReplyDelete
  60. sambungan...

    Misinya Sebagai Nabi
    Berdasarkan sumber bertulis Islam, Nabi Isa adalah dipilih oleh Illahi untuk mengkhabarkan mesej agama monoteisme yakni suatu kepercayaan kepada kepada Tuhan (Allah) Yang Maha Esa dan tunduk kepada kehendak Allah kepada Bani Israel (banī isrā'īl). Muslim percaya kepada Allah wahyu diturunkan kepada Nabi Isa (Jesus Christ), adalah Al-Kitab Injīl (gospel), sementara juga menyatakan kebenaran diatas ayat-ayat sebelumnya – dari Al-Kitab Taurat (Torah) dan Zabur (Psalms). Tidak jelas atau tidak diketahui apakah Yesus menyatakan kebenaran daripada kitab suci lain Islam pada waktu itu, para suhuf Ibrahim. Ditulis 700 tahun selepas kehidupan Yesus di bumi, Al-Quran bercakap positif daripada ‘’Injil, yang menggambarkan sebagai Kitab Suci yang mengisi hati para pengikutnya dengan kelembutan dan belas kasihan. Muslim percaya bahawa Manuskrip Biblikal (kedua-dua Al-Kitab Torah dan Injīl) telah menjadi terdistorsi dari masa ke semasa di dalam teks, tafsiran, atau keduanya.
    Al-Quran menyatakan bahawa Nabi Isa itu dibantu oleh sekumpulan murid (hawāriyūn) dimana mempercayai kebenaran mesej ucapan yang disampaikan oleh (Nabi Isa) Jesus, dan mengistilahkan diri mereka sebagai ansār ("penolong") Allah. Dia juga diperkuatkan oleh roh kudus yang sama melawat ibunya Maryam. Nabi Isa/Yesus turut digambarkan dalam Islam sebagai seorang Nabi Allah yang dikurniakan nikmat Mukjizat sebagai bukti untuk menguatkan lagi misi kerasulannya untuk menarik umat kearah keimanan pada Tuhan Allah Yang Maha Esa yang tiada anak dan tidak diperanakkan. Sebagai contoh mukjizat, seluruh persembahan mukjizat adalah datangnya dari kurniaan kuasa Allah Taala, termasuklah: berbicara ketika masih dalam buaian ibunya Maryam; menghidupkan model burung yang baru dicipta dari tanah liat; mengubati seorang pesakit kusta dan orang buta seumur hidup; menghidupkan orang yang dah mati; dan meminta turunnya meja dan hidangan yang enak dari langit untuk tujuan menyambut hari raya, atas permohonan murid-Nya. Sebahagian catatan Muslim mengaitkan Rasul Islam Nabi Yahya a.s. ibn Zakariyya (juga dikenali sebagai John the Baptist atau Yahya Pembaptis) melawat ke Palestin dan bertemu dengan Nabi Isa (Yesus) di Sungai Jordan untuk membaptiskan Nabi Isa.

    Diharap kalian semua faham keadaan dan fakta sebenar berkenaannya sekarang. Tentang puak the geng2 Illuminati tu rasanya pada waktu itu belum lagi ujud geng2 ni... tapi macam keturunan tok nek depa la kot.!!!

    sekian

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih banyak Atok. Sekarang baru saya faham. Tentang santapan terakhir Nabi Isa As inilah yang selalu diheboh kan orang kristian. Terima kasih sekali lagi Atok.



      -eee-

      Delete
  61. Assalamualaikum Atok Zamany.... Mungkin atok tahu tentang janggut nabi atau rambut nabi yg direndam dengan air untuk dijadikan simpanan dan minuman yg mungkin telah diperolehi berkurun2 lalu...
    Saya nak bertanya tentang khasiat air minuman yang telah direndam dengan janggut Nabi Muhammad saw.. Bagaimanakah menyimpan atau hendak menggunakan air tersebut....boleh atok bercerita lanjut mengenai itu?
    Terima kasih atok
    Azmah

    ReplyDelete
  62. Walaikumsalam cucu asmah...

    Setahu atok tak ada amalan seumpama itu yg ditinggalkan oleh Nabi saw. Ia mungkin hanya kepercayaan sesetengah orang yg mengambil janggut dan rambut Nabi sebagai tempat tawasul untuk berdoa atas sebab sakit dan penawar, selain dari berselawat kepada baginda. Semua hadis tiada menyebut berkenaan pekara itu, kecuali sebagai penjagaan dan mengemas janggut, misai dan rambut sahaja. Kemudian sesetengah ulama beranggapan bahawa amalan seumpama itu adalah bidaah dan haram. Waallahua'lam....

    atok zamany

    ReplyDelete
  63. Hi, nice blog!
    Please check out mine at: http://bloggnonsense.blogspot.com.br
    Thank you.

    ReplyDelete
  64. Hai Ricardo...

    Can,t get true your blog with given add... but thank anywhere for your concerns.

    atok zamany

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum atok...

    ada crita terbaru ke tok ttntang kjdian MH370&MH170?

    ReplyDelete
  66. Assalammualaikum Tok,

    Tok, saya pikir la kan, lebih baik Tun M ambek alih jawatan PM balik. Si gincu tadbir, negara kita lintang pukang Apa komen Atok tentang pengambilan warga Bangla 12K ke sarawak?

    ReplyDelete
  67. Waalaikumsalam cucu 244am .

    Berkenaan MH370 ... macam yg atok katakan dulu, dok kata dan buat andaian bahawa ia masuk dlm laut Aus tu, semata2 utk "menarek" masa dan mata2 manusia seluruh dunia bahawa ia "benar2 hilang". Sedangkan pekara sebenarnya "mesti ditutup" kerana ia melibatkan maruah beberapa kerajaan2 besar dunia. Ia memang kelihatan "kejam", tetapi disudut yg lebih penting bagi sebuah kerajaan itu... ia terpaksa dilakukan juga demi "menyelamatkan" maruah mereka. Bg Malaysia... ia spt pucuk dicipta, ulam mendatang... terutama sigincu yg dah dapat duit. Dapatlah tidur malam dgn selesa... seolah2 tak ada apa2 lagi yg nak dibimbangkan. Tetapi bagaimana dgn keluarga mangsa ??? kan tak adil ??? Yg islam tu adalah jaminan diakhirat kelak, kalau yg bukan islam pulak... terjunlah dgn labu-labunya sampai bila2.

    Utk MH17... ni sedang dlm siasatan oleh beberapa agensi profeasional yg dilantik oleh agensi pernerbangan dunia. Tetapi pada atok ia juga tak lari dari "ugutan-ugutan" mereka yg sama dlm kejadian pertama itu. Tetapi mereka2 itu bukannya sembarangan org. Mereka telah merancang dgn begitu teliti semua tindakan2 mereka supaya ada saja yg akan menjadi kambing hitam terpaksa memikul tanggungjawab yg bukan mereka lakukan. Sedangkan mereka terselindung disebalik semua bentuk "pandangan" dimata umum. Ia seolah2 spt sebuah "permainan" tembak2 dlm kumputer dimerata kedai CC. Perhati betul2 keadah yg mereka guna......

    Sebenarnya "maruah" hecker ni ada ditinggalkan dimana2 sever yg telah mereka pecahkan. Ia memang telah menjadi lumrah bagi mana2 kaki hecker ni akan berbuat begitu, seolah2 spt "orang minyak" yg dah buat onak pada mangsanya akan meninggalkan tanda contohnya spt... meninggalkan najisnya atau memangkah muka mangsanya dgn tanda X (dlm film P Ramli, sumpah org minyak). Kamu tahukan apa yg atok cakap ni....??? Begitulah juga yg hecker2 tu buat. Kita boleh "brack" tanda2 tu tapi makan masa yg sangat lama dan modal nak sediakan severnya pula sgt tinggi... menurut kaki hecker tu, kamu boleh cari dia dalam masa 80 ke 120 tahun akan datang... itupun kalau sever kamu mampu "hidup" selama 24 jam sehari tampa henti.. waallahua'lam... pada waktu itu tiada siapa lagi yg akan peduli onak yg telah berlaku ???


    Kpd cucu 851am...

    Tun M dah tua sangat nak terkejar kesana kemari dan nak fikir masaalah negara. Kesihatannya juga dah tak berapa baik kebelakangan ni. Atok ada beberapa kali pergi jenguk dia sebelum persidangan umno hari tu. Dia pulak sedang sebuk atur beberapa pekara penting nak dipas kpd anaknya yg bakal naik kepersada diatas bagi tempoh 10 tahun akan datang. Itu lagi penting dari nak atur negara. Biarlah si gincu tu buat apa pun... lintang pukang ke... terguling guling ke.... biarlah, kan masa dia ??? pasal bangla tu ada dua sebab kenapa kita kena ambil mereka.... pertama sebab PM dia yg minta M'sia tolong mereka... mereka sangat susah dan tertekan, nak makan pun susah... kerja pun tak ada. Kedua sebab felda dah dapat tanah besar dari KM nak buka ladang sawit lagi. Mana nak ambil pekerja... Indon tak payah panggil pun mereka boleh dtg sendiri... jadi umum kena diberitahu berkenaan pekara ni sbb jangan esok dituduh bawa bangla masuk sebab mengundi. Itulah yg kamu nampak di TV...politik ni memang berbelit2... kalah mamak... kalah bangla tu sendiri ??? kena belit si gincu tu pulak.....

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tok . Sangat puas ati dengan jawapan atok.

      Delete
  68. Salam Atok..


    Saya nak tanya kenapa banyak kes jenayah rogol, buang bayi, ragut, curi, dan kes kematian disebabkan kemalangan, rumah terbakar, sakit mental semuanya Melayu yang kena? kenapa kes2 sebegini tidak ada pada bangsa kafir, cina, india di Malaysia? Memang ada pada mereka tetapi tidak lah banyak berbanding Melayu yang hari2 ada kes jenayah, kes mati kemalangan, rumah terbakar, mati lemas, bila hari raya anak Melayu banyak jadi mangsa mercun.


    Saya takut disebabkan banyak kes begini bilangan Melayu pada masa hadapan berkurangan. Bilangan kafir, cina, india makin bertambah. Golongan kaya banyak cina kafir. Nanti yang tinggal hanya Melayu yang menyokong kafir seperti Pakatan Rakyat.

    Apa punca banyak bala menimpa Melayu Atok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cucu 1106am...

      Nampaknya cucu sangt perihatin dgn nasib melayu akan datang... syabas atok ucap sebab masih ada yg perihatin akan pekara serius ini. Nampak ke tak nampak ke... atau peduli atau tak peduli... pekara buruk banyak belaku disekeliing kamu. Ini dah menjadi lumrah alam atau hukuman Allah kepada melayu yg tak bersyukur ???

      Kita kenalah lihat perangai melayu lupa diri dan agama ni dulu. Pertama sekali bab saka keturunan, kedua bab syrik pada Allah, ketiga telibat dgn riba keliling pinggag, keempat telibat dgn duit haram rasuah atau subahat, kelima tidak pernah berzakat dan sedakah, keenam mengamal ilmu sesat, ketujuh bermata merah dan pedengki hianat pada melayu yg lain, kelapan suka mengumpat kisah2 dalam kelambu orang, kesembilan kaki judi, minum arak dan penzina, kesepuluh tinggal solat, ke.... ke.....ke.... dll banyak lagi ke... hingga tak terkata....

      Maka bersesuaian dgn perbuatan mereka itu... Allah laknat dan turunkan bala kepada mereka sebab melanggar hukum Allah... melangar perintah Allah. Ia bukan kerana tak sengaja... atau tak tahu... atau lumrah alam. Tetapi kerana menduakan Allah tampa sedar.... memohon pertolongan kepada puak Jin, Syaitan dan Iblis... bukannya kepada Allah. Terutama kepada "pembela" saka keturunan, pengamal ilmu hitam, pengamal ilmu sesat, pemujaan kepada Jin, Syaitan dan Iblis. Sebagai contoh yg mudah.... seseorang salemen nak jual produk dlm talipon. Oleh kerana zaman sekarang ni orang semua tengah susah duit maka amatlah susah dia nak dapat jualan. Hari2 dia dimaki hamun boss sebab lembab sedangkan dahulu dia memang hebat dan petah bercakap. Oleh kerana dia dah susah sebab sale dah tak ada, hutang yg melambak, sewa rumah yg belum pernah selesai dan berbagai lagi tekanan hidup.... saatu hari dia terpaksa jumpa bomoh atau pawang minta "pelaris". Maka selepas dia guna minyak yg diberikan kepadanya itu... tiba2 jualannya dah berubah. Saban hari dia 'meletop' dan sentiasa dapat sanjungan bossnya lah. Ini pekara lumrah pada boss yg hipokrit. Jadi dia sendiri sangat kagum dgn dirinya sendiri dan kepada "minyak" yg digunakan itu. Dia pun dah berubah kehidupannya kerana dah kaya dan tiada lagi hutang2 disekelilingnya.... hentikan hingga disini dulu. kita kupas apa sebenarnya yg sedang berlaku kepada dia ni.

      bersambung....

      Delete
    2. sambungan

      Pertama dia melakukan syrik pada Allah kerana percaya dan yakin akan pertolongan "minyak" (sebenarnya ada syaitan dan Iblis didalam minyak ini yg dipuja oleh pawang atau bomoh). Kedua merasa megah dan bangga kepada dirinya sendiri sebab dah berjaya. Dua pekara inilah yg sangat besar dosanya kepada Allah sedangkan dia tidak sedar apa yg telah dia lakukan... jadi bagaimana dgn hasil dari perbuatannya itu. Maka semua hasil atau duit itu juga turut haram hukumnya sedangkan dia dan keluarganya bermewah2 saban minggu berbelanja,.. makan minum,... makan angin keliling dunia,.. hantar org tua pergi umrah dan berbagai lagi pekara... semuanya dapat terlaksana sebab ada duit. Apa kesannya dari duit seumpama ini.??? duit yg haram akan membuat darah daging juga ikut haram... kalau dah haram semuanya... maka tak hairan kalau Allah turunkan bencana satu hari kelak. Ini baru satu contoh... bagaimana yg lain2 tadi ???

      Melayu ini nama saja Islam... tapi haprak... langsung tak peduli pasal agama. Jadi jangan terperanjat jika satu hari nanti Allah humban semua melayu "mati kaku" dan Dia ganti dgn kaum dari bangsa yg lebih baik dari melayu ini. Ini janji Allah dalam al Quran. bukan tak pernah Allah buat... dah banyak kaum sejak dari dahulu lagi Allah "delete" dan mansuhkan seluruhnya malah pernah bumi tempat mereka tinggal diterbalekkan menjadi laut. Semuanya ada dalam Quran.... maka kaum melayu juga kelak akan di "delete" satu masa nanti jika semua taktahu bersyukur, tak faham agama, tak ikut perintah Allah... Jadi kamu renungkan akan pekara2 ini sedalam2nya... supaya dijadikan ikibar dan panduan hidup kamu dimasa mendatang. Jangan mungkar pada Allah... kamu takutlah akan azab Allah... jadilah manusia yg bersyukur akan nikmat yg Dia beri... walaupun tak seberapa... ia memadai. Waallahua'lam....

      aok zamany

      Delete
  69. assalamualaikum atok zamany dan sahabat2 sekalian..salam ukhuwah fillah..sedap betol rasanya baca komentar atuk di blog ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam tuan syed...

      Atok ucap selamat datag pd tuan, sebab sudi jengah kemari dan terima kasih banyak2 atas sokongan tuan atas blog atok ni...

      atok zamany

      Delete
  70. assalamualaikum atok zamany dan sahabat2 sekalian..salam ukhuwah fillah..sedap betol rasanya baca komentar atuk di blog ni..

    ReplyDelete
  71. Salam Atok..nak tumpang tanya..

    Sebelum ni atok ada bercerita berkenaan kelebihan ''Ibu Minyak''.. Adakah ibu minyak ini juga berkesan terhadap saka?

    ReplyDelete
  72. walaikumsalam cucu aduka...

    Tidak ! Ibu minyak hanya untuk menghalau jin, syaitan dan iblis yg "datang bertandang atau disuruh datang menganggu kamu". Ia bukan untuk saka keturunan. Kemudian atok lupa nak bagi tahu ada satu lagi bahan yg menjadi sumpahan makhluk ini iaitu garam bukit yg berwarna pink tu. Menurut cerita guru2 atok, puak2 jin syaitan dan iblis ini dikurung didalam lubang garam bukit oleh Nabi Allah Sulaiman sebagai penjara bagi mereka2 yg ingkar dgn arahannya. Apabila garam itu cair sebab kitaran musim, mereka juga akan turut lebur didalamnya. Ada diantara keadah sesetengah guru menggunakan garam bukit sebagai bahan mandian dan minuman semasa upucara buang saka, Garam bukit ini juga sangat baik bagi mereka yg mengalami penyakit gaut dan beguk (bengkak dileher) dan juga mereka yg terkena sampuk, gangguan syaitan dll. Mungkin ada juga diantara kamu yg ada pengalaman dari penggunaan garam bukit ini ? Bolehlah kamu tolong tuliskan pengalaman kamu tu utk dikongsikan bersama dilaman ini....ok

    atok zamany

    ReplyDelete
  73. Terima Kasih banyak2 atok.. Sekarang baru saya faham dan jelas akan perkara ini..

    ReplyDelete
  74. Assalammualaikum atok...mlm isnin lepas... sblm tidur sy akan baca surah al kautsar 11 kali dan sy telah bermimpi dimana sy bersama suami,dan 4 ekor kucing kami di dlm sebuah rumah kampung...angin datang dgn kuatnya lalu mengangkat rumah tersebut dan bawa kami keatas...tiba2 sy nmpk langit terbelah dan keluar cahaya dr situ..dan pada masa yg sama ada 1 suara lelaki dr langit berkata.."selawatlah kamu kepada nabi muhammad s.a.w....diulang sebanyak 3 kali...pd masa tu ada sesuatu turun dr langit(x pasti apa) berchaya lalu kami menyambutnya..

    ReplyDelete
  75. minta pencerahan mengenai mimpi tsebut tok.....terima kasih.....

    ReplyDelete
  76. Waalaikumsalam puan....

    Pertama atok nak sebut pasal telaga al kausar. Ya memang atok dah tulis berkenaan telaga alkausar sebelum ini dlm laman atok ni. Sila rujuk semula kebelakang utk mengatahui kelebihan dan keutamaan utk dapat meminum air telaga Rasulullah ini.

    Berkenaan mimpi puan, pada hemat atok adalah lebih utama bagi puan mengamalkan selawat nabi dari membaca ayat al kausar. Sebab memang telah di firmankan begitu. Ayat itu hanya menjelaskan keutamaan bagi mereka yg mengerjakan Solat dan Qurban. Sedngkan selawat adalah utk syafaat Rasulullah di padang Masyar yg sudah tentu amat memeritkan, lapar dahaga yg tak terhingga dan kepanasan yg sangat melampau. Jika kita terpilih meminum air dari telah telaga ini... nescaya semua kesusahan itu dapat diatasi. Insyaallah.

    Oleh itu puan disaran supaya mula mengamalkan selawat nabi agar jiwa puan lebih tenang dan menepati kehendak rohani puan itu sendiri. Waallahua'lam

    atok zamany

    ReplyDelete
  77. assalamualaikum atok....betul ke tanah di padang pasir sane dh mula subur?sy ad melihat video mengenai keluarnye air dgn derasnya dan x henti2 mula membasahi padang pasir...lpas tu fitnah2 skang ni makin hebat tgh main....sydney....pakistan....semuanye berakarkn fitnah....betol x tok?maknenye masa dh terlalu hampir la kn...hampir sgt2...

    cucu hulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam cucu hulu...

      Ya... bukannya lawak, ia benar2 terjadi. Memang dunia ini menghampiri akhirnya. Samaada sedar atau tidak ia tetap terjadi seperti yang telah di janjikan Allah. Hari Kiamt itu pasti, ajal dan maut itu pasti, Soalan mungkar dan nangkir itu pasti, bertemu dipadang Masyar itu pasti, Timbangan Mizan itu pasti, titian Siryat itu juga pasti dan balasan Syurga Neraka itu adalah pasti.

      Diakhir zaman juga difirmankan Allah juga berdasarkan banyak riwayat hadis2 sahih bahawa akan tersebarnya banyak fitnah2 diseluruh dunia dan terakhir dari itu adalah fitnah Dajal Laktnatullh. Maka apa yg kamu lihat ini adalah proses menuju kehari kiamat tersebut.

      Jangan buang masa, buat seberapa banyak persediaan baik dri segi amal2 perbuatan, fizikal dan mantel bagi menghadapi seluruh fitnah2 yang telah disediakan Allah itu. Suka tak suka kamu kena tempuh semua peringkat yg atok sebutkan diatas tadi. Hanya sekaranglah masanya utk bersiap sedia, tidak esok, tidak lusa... pasti kamu akan bertemu semua yg telah ditetapkan Nya itu....ok

      atok zamany

      Delete
  78. assalamualaikum atok....bkenaan dgn penipuan kerajaan selama ini thadap rakyat....terima kasih kerana telah membuka mata kami yg selama ini tidak sedar langsung perkara tsebut...kesiannya la....ibarat binatang ternak yg diperah susu, disembelih untuk daging, najis untuk baja...di manfaatkn semuanye smp ke hr kiamat semata2 kerana kuasa dan harta....wahn....atok dh bwk ke perkara ni ke pusat?duit note seratus yg baru ni dh warne emas....mcm tu plak dorang buat....

    ReplyDelete
  79. Walaikumsalam cucu yang perhatin anony 1046am...

    Ya... puas atok dan team atok dok goyang semua, sampai depa dak tak dapat kata apa2. Hari perhimpunan hari itu kami juga ada buat hal, tapi tak masuk TV la pulak. Alasannya sangat tak masuk akal.... macam takut sangat dgn kuasa2 besar perdagangan dunia tu. Kalau kita boleh ubah system kewangan kita ni... memang pecah rekod dunia la kita sebab Berjaya menghapuskan system kipitalis yahudi dan system yg menyusahkan manusia satu dunia ini.

    Itulah... tengah kita sebok2 kempen depa pegi prin pulak duit 100 warna emas tu... peril grup atok la tu. Kurang ajar betul depa ni. Atok tahu siapa yg buat tu... dah kena sound pun. Dia ingt pekara ni lawak... tak tahu depa kena tanggung semua dosa2 besar akibat dari system kuno tu ??? gelak la kamu hari ini... kita lihat nanti dihari kemudian siapa yang kena ???

    atok zamany

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum.
    Tuk nak tanya.. Ada tak orang hidup dalam alam beralam...?

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum atok....bleh x klu sy fikir mcm ni....sapa yg ikut dajjal tempat tsebut akan subur dgn izin Allah dan sapa yg berpaling darinya akan mengalami bencana....sy cbe andaikan mane2 tmpt yg bergolak dlm dunia ni sebenarnya menolak dan yg aman menerima.....neraka dan syurga yg dsediakn dajjal....uuiihhh....dasat tu....ada yg x kena ke tok?maaf,sy x pandai nk susun ayat tp budak mcm sy ni bleh pk mcm tu.....ke sy salah tafsir....minta pencerahan tok....terima kasih....

    cucu hulu

    ReplyDelete
  82. Walaikumsalam cu anony 148 pm...

    Ya... ada. Kenapa tak percaya ke ???... Allah tu kan Mahakaya lagi Mahaagung... tak mustahil pekara itu ujud malah jika lebih dari itu pun, apa yg kita nak komplin ???

    Jika menurut cerita guru-guru lama atok... selain dari cakrawala bimasakti alam yg kita tinggal ni... ada lagi system cakrawala bimasakti yang lain diluar sana. Malah menurut mereka ada 7 alam seumpama itu. Juga setiap dari itu juga mengandungi manusia yg sama macam kita. Cuma saintis belum mampu teropong sampai situ... itu yg tak tahu tu.... waallahua'lam

    Kepada anony 127am...

    Ya... betul juga kalau difikirkan seumpama itu. Cuma dajal belum lagi zahir... ia masih dipenjara lagi sehinggalah Imam Mahadi bersama Nabi Isa as juga ada kelak. Barulah terjadi perang akhir zaman. Jadi apa yg kamu fikir tu sebagai satu andayan saja. Ia tak semistinya begitu... cuma atok nak jelaskan, bahawa sememangnya Allah menciptakan bumi ini sebagai tempat tinggal orang2 kafir dan orang2 durhaka. Allah beri mereka berbagai kemewahan sebab kelak diakhirat mereka tak akan dapat lagi kesenangan dan kemewahan spt yg mereka dapat dibumi ini. Orang2 Islam dan orang2 mukmin... terpaksa melalui kehidupan dunia dgn sengsara kerana ia merupakan ujian yg Allah ciptakan. Jadi ia dah menjadi asam garam bagi kita la ya..... apa nak hairan dgn kemewahan dunia yg hanya semantara saja ini.... kejarlah akhirat kerana ia tempat tinggal kamu yg kekal abadi kelak.

    atok zamany

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum atok....sy tinggal di daerah cheras...batu 7,perlu sgt2 guru yg boleh mengajar sy.....dh genap setahun bulan in byk perkara yg aneh dan x pernah berlaku pd sy seumur hidup....sy risau tersasar jauh jika x berguru....sy selalu bdoa semoga diketemukan dgn guru...pernah sekali sy lumpuh hampir 3 hari....lepas sy berdoa pd Allah untuk mengampunkn dosa2 sy dan berjanji akan menunaikn solat jika boleh bangun semula dengan izinNya hari ke empat bgn pagi seperti biasa....banyak lg yg berlaku samada dlm nyata atau mimpi,sepertinya x bleh terucap...slalu jd bingung setiap kali berlaku yg aneh2...minta pertolongan atok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg banyak tempat sy boleh pergi,tp lpas bc artikel2 atok sy risau sy salah tempat....nk bermula dr awal bkn mudah pd saya....lbih2 yg kosong x berisi....tp seperti dipanggil untuk memilih jalan ini...terima kasih atok...

      Delete
  84. Walaikumsalam cucu anony 339pm..

    Ya... kena percaya "kalau rezeki tu tak kemana", minta Allah bagi permudah perjalanan cucu. Kita kena juga bergerak waima dari mana2 bahagian pun. Sebab kalau langsung tak bergerak dan tak mahu bermula... bagaimana nak tahu hujung pangkalnya ??. Soal nak mula dari mana sebenarnya tak timbul. Yg penting kita mulakan langkah, sebab itu semua telah diatur oleh Allah SWT. Kita berserah saja atas ketentuan dari Nya... Insyaallah atok doakan cucu juga berjaya didunia dan akhirat.

    atok zamany

    ReplyDelete
  85. Walaikumsalam cu...

    Kalau tinggal diceras... boleh saja datang ke Ulu Kelang berjumpa dgn ust Yunus (no tel 013-2303272 / 03-41079821) atau pergi ke Bangi jumpa dgn ust Azahan (no tel 019-4224688).

    Begini cu... kita kena juga bergerak dan berubah walau darimana sekali pun, sebab kalau kita tak juga mahu bergerak dan berubah kita buang banyak masa dan takut terus tak dapat apa2. Kita mulakan juga langkah waima dari bahagian mana juga kerana kalau tak kita pun tak tahu mana hujung dan pangkalnya. Ini semua adalah urusan Allah yg telah ditetapkan atas perjalanan diri kamu... maka kita redha saja asalkan kita bertemu kejayaan didunia dan akhirat. Mudah-mudahan Allah permudah bagi cucu untuk joint dgn kami.. insyaallah... Allah berserta kepada mereka2 yg hendak berubah kearah kebaikan diri.

    atok zamany

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atok...insyaaAllah akan saya hubungi dlm masa terdekat ini...mudah2an perjalanan ini menemui keredhaanNya dan beroleh ketenangan yg telah lama dituntut si hati sendiri....semoga Allah permudahkn perjalanan atok juga...Amin..

      Delete
    2. ustaz Azahan bdr baru bangi 0166117179

      Delete
  86. terbace.. tersentap tok...

    ReplyDelete
  87. Malhamah...
    Bagaimana pendapat atok untuk terselamat dari Malhamah mengikut pendapat Al Quran dan Hadis...

    ReplyDelete
  88. salam pd sekelian pembaca yg budiman...untuk sebarang pertanyaan silalah berkunjung ke artikel terkini atok zamany bertarikh 25 mac 2015...

    cucu nk bantu

    ReplyDelete
  89. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete