FASAL B - AKHIRAT DAN
KIAMAT.
BAB 56: NABI TETAP AKAN BERADA DITIGA TEMPAT INI WALAUPUN DAHSYATNYA
PERISTIWA HARI KIAMAT SEDANG BERLAKU.
Diriwayatkan oleh Tirmidzi dari Anas bahawa ia
berkata, “Aku memohon kepada Rasulullah supaya baginda berkenan memberi syafaat
pada hari kiamat nanti kepada ku. Baginda bersabda, “InsyaAllah akan aku
penuhi”. Kemudian aku bertanya, “Dimanakah akan aku cari dikau wahai Rasulullah
?”. Baginda menjawab, “Pertama sekali kamu cari aku didekat Jembatan Shirat”.
Aku bertanya lagi, “Jika aku tidak menemui mu disitu ?”. Baginda menjawab,
“Cari aku didekat Timbangan Neraca”. Kemudian aku bertanya lagi, “Jika disitu
pun aku tidak menemui mu?”. Baginda menjawab lagi, “Kamu cari aku di Telaga
Kausar, kerana aku tidak salah ditiga-tiga tempat ini”.
Didalam sebuah hadis bersumber dari Aisyah ra.
yang telah diperkatakan dahulu bahawa Nabi saw bersabda, “Adapun ditiga-tiga
tempat ini dimana seseorang tidak akan ingat kepada sesiapa pun (selain Baginda
sendiri) ialah didekat Timbangan, di Padang Mahsyar waktu menerima kitab
catitan amal perbuatan dan dekat dengan Jembatan Shirat Neraka” .
BAB 57 : MALAIKAT PENYAMBUT
PARA-PARA NABI BERSERTA UMAT-UMAT MEREKA DAN MEMBINASAKAN MUSUH-MUSUH MEREKA.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari Abdullah bin
Salam bahawa ia berkata, “Pada hari Kiamat nanti Allah mengumpulkan para
Nabi-nabi bersama umat-umat mereka sati demi satu, dan yang terakhir sekali
ialah Nabi Muhammad dan umatnya. Setelah Jembatan Shirat dipasang diatas Neraka
Jahanam, datang Malaikat yang menyeru, ‘Dimana Muhammad dan umatnya ?’. Lalu
Baginda bangkit diikuti umatnya, baik yang taat mahupun yang durhaka. Ketika
Baginda berada diatas Jembatan Shirat itu, lalu Allah membutakan mata
musuh-musuhnya (umat nabi yang durhaka dan kafir) sehingga mereka berjatuhan
(tonggang langgang) dikiri dan kanan (dari Jembatan shirat itu). Sedangkan
Baginda bersama-sama umatnya yang soleh terus berlalu dan kemudian mereka
disambut oleh Malaikat Ridwan yang menjadi
pemandu arah ke Syurga. Apabila Baginda sampai kehadrat Allah SWT., Baginda
dipersilakan duduk diatas sebuah kerusi disebelah kiri. Kemudian barulah
dipanggil Nabi-nabi yang lain berserta umat-umat mereka satu persatu, hinggalah
sampai giliran terakhir ialah Nabi Nuh as. Semoga Allah merahmati Nuh”.
BAB 58 : JEMBATAN
SHIRAT KEDUA YANG TERBENTANG DIANTARA SYURGA DAN NERAKA JAHANAM.
Berkata Imam al Qurthubi (penulis kitab ini),
“Ketahuilah wahai saudara-saudaraku, semoga Allah merahmati kamu semua, bahawa
diakhirat nanti terdapat dua Jembatan Shirat yang mesti dilintasi oleh seluruh
makhluk yang dihisab di Padang Mahsyar, samada timbangan amal mereka berat mahu
pun yang ringan timbangannya. Kecuali bagi orang-orang yang masuk Syurga tampa
hisab. Tidak ada yang terselamat melintasi Jembatan Shirat besar (yang pertama)
kecuali orang-orang yang beriman dengan pahla amal mereka yang cukup banyak dan
diambil untuk dibahagikan kepada orang-orang yang mereka zalimi semasa
kehidupan didunia dahulu. Tetapi, mereka masih tertahan disebuah Jembatan Shirat
lagi, yang khusus untuk mereka. InsyaAllah, tidak ada seorang pun dari mereka
yang akan kembali lagi ke Neraka kerana mereka telah pun berhasil melintasi
Jembatan Shirat pertama yang dipasang diatas Neraka Jahanam dan yang telah
menelan banyak korban”.
Diriwayatkan oleh Bukhari dari Abu Sa’id al
Khudri bahaw Rasulullah bersabda, “Orang-orang beriman terselamat dari Neraka,
lalu mereka ditahan pada sebuah Jembatan Shirat (kedua) lagi yang menghubungkan
diantara Syurga dan Neraka untuk menyelasaikan kezaliman-kezaliman yang terjadi
diantara mereka sewaktu didunia. Setelah ia selesai, baharulah mereka diizinkan
masuk Syurga. Demi Allah yang jiwa Muhammad berada didalam genggaman Nya,
setiap seorang dari mereka itu amat mengatahui tempatnya di Syurga daripada
tempat mereka didunia”.
FAKTA:
Yang dimaksudkan dengan ungkapan, “Orang-orang
beriman terselamat dari Neraka” itu ialah merujuk kepada orang-orang yang
berjaya melintasi Jembatan Shirat pertama yang dipasang membentangi diatas
Neraka Jahanam. Ini menunjukkan bahawa keadaan orang-orang yang beriman itu
adalah berbagai-bagai jenis.
Berkata Muqatil, “Setelah berhasil menyeberangi
Jembatan Shirat Neraka Jahanam (jembatan pertama), kemudian mereka ditahan pula
disebuah lagi Jembatan Shirat (jembatan kedua) yang menghubungkan diantara
Neraka dan Syurga untuk mereka menyelesaikan masaalah kezaliman-kezaliman yang
terjadi diantara mereka sewaktu hidup didunia dahulu. Apabila semuanya telah
selesai, Malaikat Ridwan dan rakan-rakannya menyambut mereka dengan ucapan,
‘Salamun alaikum Thibtun’ , masuklah kamu kedalam Syurga untuk selama-lamanya”.
Ad-Daruqati merawayatkan didalam sebuah hadis
yang menjelaskan bahawa syurga itu terletak sesudah Jembatan Shirat.
Menurut pendapat saya (Imam Qurthubi penulis
kitab ini), barang kali pekara ini menjadi terbalik, jika berdasarkan hadis
yang telah diriwaayatkan oleh Bukhari seperti diatas tadi. Ataupun mungkin ia
berlaku kepada seseorang yang seharusnya masuk Neraka tetapi dapat keluar
kerana diberi syafaat. Mereka ini tidak ditahan disitu bahkan keluar begitu
saja. Mereka kemudian terus saja terjun kedalam sungai-sungai di Syurga. Pekara
ini akan saya jelaskan lagi kemudian Insyaallah.
Didalam sebuah hadis riwayat Bukhari dan Ahmad
dinyatakan bahawa Nabi saw. telah bersabda, “Beberapa orang penghuni Syurga itu
ada yag ditahan disebuah Jembatan Shirat atau Jembatan yang menghubungkan
diantara Syurga dan Neraka. Mereka ditanya tentang kelebihan harta yang ada
ditangan mereka”.
Riwayat ini dianggap tidak bertentangan dengan hadis riwayat
Bukhari yang terdahulu itu kerana maksud kedua-dua hadis tersebut adalah
berbeza bersesuaian dengan hubungannya sendiri. Demikian juga dengan riwayat
terakhir ini juga dianggap tidak bertentangan dengan sabda Nabi saw., “Salah
seorang dari mereka itu lebih tahu tempat mereka di Syurga daripada tempatnya
didunia”. Ia juga tidak bertentangan dengan ucapan Abdullah bin Salam,
“Kemudian mereka disambut oleh para Malaikat yang menjadi pemandu mereka ke
Syurga”. Persoalannya, ini hanya berlaku kepada mereka-mereka yang tidak
ditahan di Jembatan Shirat itu dan tidak pula masuk Neraka, bagaimana halnya
dengan yang lain ?
Ada diantara ulama-ulama berpendapat bahawa hal itu berlaku
kepada semua manusia. Maksudnya, ketika Malaikat membawa mereka sampai
dihadapan pintu Syurga, maka mereka semua telah mengatahui dimanakah
tempat-tempat mereka tinggal didalam Syurga itu jika dibandingkan dengan tempat
tinggal mereka semasa didunia dahulu. Inilah maksud dari firman Allah didalam
surah Muhammad ayat 6 yang mafhumnya;
“Dan masukkan mereka
kedalam Syurga yang diperkenalkan kepada mereka”.
Sebahagian besar ulama-ulama tafsir berpendapat, “Ketika
semua ahli Syurga itu telah memasuki Syurga, dikatakan kepada mereka,
“Berpecahlah ketampat kamu masing-masing!”. Dengan sendirinya mereka semua tahu
untuk menuju ketempat-tempat mereka masing-masing. Ini menunjukkan bahawa
mereka telah mengenali tempat tinggal mereka masing-masing jika hendak
dibandingkan dengan mereka-mereka yang hendak pulang kerumah selepas solat Jumaat
atau pulang dari kerja sewaktu didunia ini. Sesetengah ulama pula berpendapat
bahawa mereka mengenali tempat tinggal mereka di Syurga itu adalah atas
bimbingan para Malaikat, waallahua’lam.
BAB 59: ORANG-ORANG ISLAM YANG MASUK
NERAKA ITU MATI, TERBAKAR DAN KEMUDIAN KELUAR KERANA MENDAPAT SYAFAAT.
Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa
Rasulullah saw. telah bersabda, “Adapun penghuni Neraka yang menjadi ahli tetap
Neraka, mereka itu tidak mati dan juga tidak hidup didalamnya. Tetapi, ada
beberapa manusia yang ditimpa siksa Neraka kerana dosa-dosa mereka, lalu Allah
benar-benar mematikan mereka. Dan setelah menjadi manusia semula, Allah
mengizinkan pemberian syafaat kepada mereka. Allah membawa mereka dengan
berkelompok-kelompok lalu mereka bertebiran kesungai-sungai didalam Syurga.
Kemudian Allah berfirman, ‘Wahai penduduk Syurga, sambutlah mereka!’. Kemudian
mereka muncul (dari dalam air sungai) seperti munculnya biji yang berada dalam
mendapan aliran banjir”. Lalu seorang sahabat berkata, “Ya Rasulullah,
kata-kata itu menunjukkan sepertinya Rasulullah pernah tinggal didesa”.
FAKTA:
Kematian bagi orang-orang yang durhaka (orang-orang islam
yang berdosa) tersebut adalah merupakan kematian yang sebenar-benarnya. Pekara
ini merupakan satu bentuk penghormatan
bagi mereka supaya mereka tidak merasakan azab pedihnya siksaan Neraka yang
membakar. Ia amat berbeza dengan penghuni abadi Nereka, selain azab yang pedih
kebakaran, mereka juga akan kekal tinggal didalamnya selama-lamanya. Allah SWT.
berfirman didalam surah an-Nisaa ayat 56 yang mafhumnya;
“Sesungguhnya
orang-orang yang kafir akan ayat-ayat Kami, nanti akan Kami masukkan mereka
kedalam Neraka. Setiap hangus (terbakar) kulit mereka, Kami tukar dengan kulit
yang lain, supaya mereka merasai azab. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi
Mahabijaksana”.
Sesetengah ulama tafsir berpendapat bahawa kematian mereka
itu tidak didalam erti sebenarnya. Dalam lain perkataan ialah merupakan mereka
sedang tidur sehingga mereka tidak merasakan kepedihan seksaan mahupun nikmat
itu sendiri. Pekara ini ada diungkapkan didalam Firman Allah didalam surah
az-Zumar ayat 42 yang mafhumnya;
“Allah mematikan
manusia (memegang rohnya) ketika matinya dan yang belum mati dalam tidurnya.
Lalu Allah menahan roh orang yang telah ditetapkan kematiannya dan melepaskan
roh orang yang lain (tidur) sampai waktu yang telah ditentukan. Sungguh pada
demikian itu menjadi ayat-ayat (tanda-tanda) bagi kaum yang berfikir”.
Maksudnya, ia didalam keadaan tidur, bukan didalam keadaan
sudah mati yang dimaksudkan keluarnya roh dari jasad. Allah SWT. juga
menggunakan perkataan “sha’iqa” (pengsan) bagi manggantikan kematian, seperti
didalam firman Nya didalam surah az-Zumar ayat 68, mafhumnya;
“Sangkakala ditiup,
maka pengsan (mati) siapa yang dilangi dan dibumi, kecuali siapa yang
dikehendaki Allah...”.
Diceritakan bahawa Nabi Musa as. pernah mengalami pengsan
seperti ini, iaitu tidak sampai mati. Didalam keadaan tidak sedarkan diri ini
(koma), seseorang tidak akan bisa merasakan kesakitan atau pun kenikmatan.
Mungkin juga boleh diistilahkan sebagai “separuh mati” yang tidak dapat
merasakan kesakitan ataupun nikmat atas pertolongan Allah. Sebagai contoh,
peristiwa sekumpulan wanita yang terpukau akan ketampanan wajah Nabi Yusuf as.
sehingga mereka tidak sedarkan diri telah memotong jari-jari mereka sendiri,
walhal mereka disuruh mengupas epal. Diantara sekian banyak pendapat, yang
sahih ialah pendapat pertama itu tadi. Selain diperkuatkan dengan penggunaan
kalimah masdar, ia juga diperkuatkan dengan isi hadis itu sendiri yang
menyatakan mereka menjadi hangus rentong (arang). Ini bermaksud mereka itu
mengalami kematian sebenarnya, sebagaimana yang lain pula mengalami kehidupan
yang sebenar.
Kemudian timbul pula pertanyaan, apakah ertinya memasukkan
mereka kedalam Neraka jika mereka tidak merasakan apa-apa bahkan tidak
mengatahuinya?. Jawapannya ialah, hal ini bertujuan menjadikan pelajaran kepada
mereka, sekalipun mereka tidak merasakan seksaan Neraka, menahan mereka
dibeberapa waktu bagi kenikmatan Syurga juga adalah merupakan hukuman
tersendiri. Sama juga seperti orang yang ditahan dipenjara. Sekalipun tidak
diseksa atau dipukul disitu, menahan mereka dari merasakan nikmat kebebasan
hidup diluar jelas merupakan hukuman dan seksaan kepada mereka. Penjelasan
tambahan akan pekara ini akan diulas nanti, insyaallah.
BAB 60: ORANG-ORANG YANG DIBERI
SYAFAAT DIAKHIRAT ADALAH ORANG-ORANG YANG UTAMA SEMASA HIDUP DIDUNIA.
Diriwayatkan oleh Abu Abdullah alias Muhammad bin Maisarah
al-Jabali al- Qurthubi dalam kitabnya bertajuk ‘At-Tabyin’, dari ayahku dan
Ibnu Wadhdhah, dari Anas secara marfu’ bahawa ia bekata, “Penduduk Neraka
diserit untuk dibawa mendekati kehadrat Allah. Ketika melihat seorang penghuni
Syurga yang lalu, salah seorang dari mereka menyapa, ‘Wahai sifulan, ingatkah
kamu kepada seseorang yang telah memberimu minuman pada hari ini dan ini ?”.
Penghuni Syurga itu menjawab, “Ya.. aku yakin orang itu adalah kamu”. “Ya..
memang benar”. Lalu penghuni Syurga itu memberi syafaat untuk orang yang pernah
menolongnya itu. Kemudian salah seorang penghuni Neraka yang lain pula bertanya
kepada penghuni Syurga itu, “Wahai sifulan, ingatkah kamu kepada seseorang yang
pernah memberimu air wuduk pada hari ini dan ini ?”. Ia menjawab, ‘Ya, kemudian
dia memberi syafaat kepada orang yang pernah menolongnya itu’”.
Pada pengatahuan saya (Imam al-Qurthubi), hadis yang serupa
juga pernah diriwayatkan oleh Ibnu Majah dalam kitabnya bertajuk ‘Sunan Ibnu
Malek’, dari Muhammad bin Abdullah bin Namir dan Ali bin Muhammad, dari A’masy,
dari Yazid ar-Raqasyi, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah saw. bersabda,
“Pada hari kiamat nanti penghuni Syurga dibawa ke Syurga dengan berbaris.
Seorang dari berselisih jalan dengan seorang dari penduduk Neraka yang kemudian
menyapanya, ‘Wahai fulan, apakah kamu tidak ingat pada suatu ketika dahulu kamu
pernah meminta minuman daripada ku lalu aku berikan seteguk air kepada mu?’.
Sehingga akhirnya ia berjaya mendapatkan syafaat berkat jasa penduduk Syurga
itu. Seterusnya dia berselisih jalan dengan seorang lagi penduduk Neraka yang
bertanya kepadanya, ‘ Wahai fulan, apakah kamu tidak ingat pada satu ketika
dahulu ketika aku memberi kepada mu air untuk bersuci ?’. Sehingga akhirnya dia
juga mendapatkan syafaat berkat jasa penduduk Syurga itu”.
Diriwayatkan oleh al-Hafizh Abu Nu’aim berikut isnadnya, dari
ats-Tsauri, dari al-A’masy, dari Syafiq, dari Abdullah bahawa berkenaan dengan
ayat (yang afhumnya);
“Agar Allah
menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari
kurnia Nya”.
Rasulullah bersabda, “Yang dimaksudkan dengan pahala ialah
Syurga, dan yang dimaksudkan tambahan kurnia Nya ialah syafaat kepada orang
yang seharusnya masuk Neraka namun mereka pernah melakukan sesuatu kebajikan
sewaktu didunia”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Abud Dunya dari Abu Ja’far
ath-Thahawi, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat
kelak, Allah mengumpulkan penduduk Syurga dengan berbaris dan mengumpulkan
penduduk Neraka juga dengan berbaris. Seorang dari penduduk Neraka itu
memandang kepada seorang yang berada dibarisan penduduk Syurga dan kemudian
menegurnya, “Wahai sifulan, apakah kamu masih ingat pada suatu ketika dahulu
aku pernah berbuat satu kebajikan kepada mu ?”. Penduduk Syurga itu berkata,
“Ya Allah! Orang ini sewaktu didunia dahulu memang pernah berbuat satu
kebajikan kepada ku”. Lalu Malaikat berkata, “Kalau begitu, tareklah ia bersama
mu dan ajaklah dia masuk Syurga kerana rahmat Allah Yang Mahamulia lagi
Mahaagung”. Berkata Anas, “Saya bersaksi bahawa saya benar-benar mendengar
sendiri sabbda Rasulullah itu”.
Abu Abdullah alias Muhammad bin Maisarah mengatakan, “Aku
pernah membaca didalam sebuah kitab yang aku yakin itu adalah kitab Zabur,
‘Sesungguhnya pada hari kiamat kelak Aku merayu kepada hamba-hamba Ku yang
zuhud. Aku katakan kepada mereka, ‘Wahai hamba-hamba Ku, sesungguhnya Aku tidak
memberi balasan semasa kamu didunia atas apa yang telah kamu lakukan kepada Ku.
Tetapi, pada hari ini Aku ingin memberikan balasan kepada kamu secara sempurna.
Maka sekarang masuklah kamu semua kedalam celah-celah barisan. Jika kamu
mendapati orang-orang yang kamu cintai didunia atau orang yang pernah menolong
memenuhi kehendak mu atau pernah mengambalikan barang mu yang hilang atau yang
pernah memberi mu makanan walau hanya secubit rasa dengan ikhlas demi mengharap
keridhaan Ku, maka pimpinlah tangannya dan ajaklah masuk Syurga”.
FAKTA:
Abu Hamid al-Ghazali dalam bahagian akhir kitabnya yang
bertajuk ‘Ihya’ Ulumud Din’ memperkatakan sebuah riwayat dari Anas bin Malik
bahawa Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat kelak, seorang penduduk Syurga
memerhatikan penduduk Neraka. Tiba-tiba ia mendengar seorang penduduk Neraka
memenggilnya, ‘Wahai fulan, adakah kamu mengenali aku ?’. Ia menjawab, ‘Demi
Allah, tidak !, aku tidak mengenali mu, siapa sebenarnya kamu?’. Penduduk Neraka itu berkata, ‘Aku adalah
orang yang pada suatu ketika didunia dahulu pernah menolong memberikan mu
seteguk air disaat kamu meminta minum dari ku. Sekarang tolong pohonkan syafaat
dari Tuhanmu untuk ku’. Lalu ia memohonkan syafaat dari Allah untuk orang itu,
‘Ya Allah, ketika aku sedang memerhatikan penduduk Neraka, ada seorang dari
mereka yang tiba-tiba memanggilku dan bertanya kepadaku, ‘Adakah kamu
mengenaliku?’. Aku jawab, ‘Tidak’. Kemudian aku bertanya kepadanya, ‘Siapa
kamu?’. Dia menjawab bahawa dia adalah orang yang pada satu ketika semasa hidup
didunia dahulu pernah memberikan seteguk air kepadaku sewaktu aku meminta minum
darinya. Sekarang tolong berikan syafaat kepadanya”. Lalu diperkenan Allah
memberikannya syafaat dan diperintah ia dikeluarkan dari Neraka. Wallahua’lam.
BAB 61: SYAFAAT BAGI ORANG YANG MASUK
NERAKA, RASULULLAH PEMBERI SYAFAAT YANG KEEMPAT DAN ORANG YANG KEKAL TINGGAL
DIDALAM NERAKA.
Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Saidina Othman bin Affan
ra. bahawa Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat nanti, ada tiga golongan yang
memberi syafaat. Pertama ialah para Nabi-nabi, kedua para ulama-ulama dan yang
ketiga ialah para syuhada”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Samak alias Abu Amr alias Utsman bin
Ahmad, dari Yahya bin Ja’far bin Zubir, dari Ali bin Ashim, dari Khalid
al-Hudza’, dari Salmah bin Kuhail, dari ayahnya, dari Za’ra’, dari Abdullah bin
Mas’ud bahawa ia berkata, “Nabi kamu (Muhammad saw.) adalah pemberi syafaat
yang keempat. Pertama adalah Jibril as., kemudian Ibrahim as., lalu Musa as.
atau Isa as,. Setelah itu Nabi kamu (Muhammad saw.), Malaikat-malaikat, para
Nabi-nabi yang lain, orang-orang yang jujur ikhlas dan orang-orang yang mati
syahid. Ada satu kaum yang masih tetap tinggal didalam Neraka Jahanam, maka
ditanya kepada mereka sebagaimana terungkap didalam al-Quran Karim didalam
surah al-Muddatstsir ayat 42 hingga ayat 48 yang mafhumnya ;
“Apakah sebabnya kamu
masuk Neraka?. Sahut mereka itu, Kami tidak solat. Dan tidak pula memberi makan
orang miskin. Dan kami telah masuk kedalam yang bathil, bersama-sama orang yang
masuk kedalamnya. Dan kami mendustakan hari pembalasan. Sehingga datang kepada
kami keyakinan (kematian). Maka tidaklah bermanafaat bagi mereka pertolongan
orang-orang yang menolong (pemberi syafaat)”.
Mereka itulah golongan yang masih kekal tinggal didalam
Neraka Jahanam”. Hadis ini merupakan hadis mungkar riwayat Baihaqi didalam
kitabnya bertajuk ‘al-Budur(270)”.
Berkata Imam al-Qurthubi (pengarang kitab ini), “Ada yang
berpendapat, itulah yang disebut sebagai tempat yang terpuji bagi Nabi Muhammad
saw.”.
Diriayatkan oleh Abu Daud ath-Thayalisi, dari Yahya bin
Salamah bin Khuail, dari ayahnya, dari Abu Za’ra’, dari Abdullah bahawa ia
berkata, “...Kemudian ketika Allah Yang Mahamulia lagi Mahaagung telah memberi
izin untuk memberi syafaat, tampillah Jibril as, lalu berturut-turut menyusul
kekasih Allah Ibrahim as, lalu Musa as atau Isa as., Seterusnya yang keempat
Nabi kamu (Muhammad saw.). Bagindalah yang paling banyak memberi syafaat dan
itulah yang disebut sebagain tempat yang terpuji yang difirmankan Allah didalam
surah al-Israa’ ayat 79, mafhumnya;
“Mudah-mudahan Tuhanmu
mengangkat kamu ketempat yang terpuji”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Abdullah bin Abu Jad’a
bahawa ia pernah mendengar Nabi saw. bersabda, “Sungguh akan masuk Syurga
melalui perantaraan syafaat seorang dari umatku lebih banyak dari jumlah Bani
Tamim”. Para sahabat bertanya, “Selain dari dirimu sendiri Ya Rasulullah?”.
Jawab baginda, “Ya, selain aku”. Aku lalu bertanya kepada Ibnu Abu Jad’a, “Kamu
dengar itu sendiri dari Rasulullah?”. Dia menjawab, “Ya.. aku mendengarnya”.
(Maksud hadis ini ialah Rasulullah memberi tahu sahabat bahawa terdapat orang lain
selain dirinya yang boleh memberi syafaat diakhirat kelak iaitu dari kalangan
umatnya yang soleh dan wara’)
Hadis itu juga diriwayatkan oleh atz- Tirmidzi. Menurutnya
hadis ini adalah hasan sahih yang gharib, kerana hanya itulah satu-satu hadis
yang diriwayatkan oleh Ibnu Abu Jad’a.
Syeikh al-Qurthubi (penulis kitab ini) berkata: “Hadis ini
juga diriwayatkan oleh Baihaqi didalam kitabnya yang bertajuk ‘Dala’il
an-Nubuwat’, dari Abdul Wahab ats-Tsaqafi, dari Hisyam bin Hayyan, dari
al-Hasan bahaa ia mengatakan, ‘Sesungguhnya orang yang dimaksudkan oleh Nabi
didalam hadis itu ialah Uwais al-Qarni’”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari Yahya bin Ja’far, dari
Syababah bin Suwar, dari Jarir bin Utsman, dari Abdullah bin Maisarah, dari
Habib bin Abdurrahib, dari Abu Umamah bahawa Rasulullah bersabda, “Berkat
syafaat salah seorang dari umatku membolehkan masuk Syurga sebanyak seperti
salah satu dari dua suku kaum iaitu suku Rabi’ah dan suku Mudhar”. Seorang
sahabat bertanya, “Apa kelebihan suku Rabi’ah atau pun suku Mudhar?”. Baginda
menjawab, “Sesungguhnya aku hanya mengatakan apa yang aku katakan”. Banyak
pendapat menyatakan bahawa orang yang dimaksudkan baginda ialah Saidina Othman
bin Affan.
Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi sebuah hadis dari Abu Sa’id al-Khudri
bahawa Rasulullah bersabda, “Diantara umatku ada orang yang memberi syafaat
kepada sekelompok manusia, ada yang memberi syafaat kepada sebuah kabilah, ada
yang memberi syafaat kepada satu golongan dan ada yang memberi syafaat kepada
seseorang sehingga mereka semua masuk syurga”.
Diriwayatkan oleh al-Bazzari didalam kitabnya yang bertajuk ‘al-Bazzar‘
Musnad i’, dari Tsabit dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah bersabda,
“Sesungguhnya seseorang boleh memberikan syafaat kepada dua hingga tiga orang”.
Al-Qadhi Iyadh didalam kitabnya bertajuk ‘Asy-Syifa’
mengambil sebuah riwayat dari Ka’ab yang menyatakan, “Sesungguhnya setiap orang
dari sahabat mempunyai syafaat”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari Abdulrahman bin Yazid
bin Jabir bahawa ia mendengar Rasulullah bersabda, “Diantara umatku ada seorang
yang bernama Shilat bin Asyim. Berkat syafaatnya, ia boleh memasukkan orang
sebanyak sekian”.
FAKTA:
Ada orang yang mempertikaikan, bagaimana mungkin syafaat
boleh diberi kepada orang yang telah dimasukkan kedalam Neraka?. Bagaimana pula
halnya dengan firman-firman Allah iaitu;
“Sesungguhnya
barangsiapa yang Engkau masukkan kedalam Neraka, maka sesungguhnya telah Engkau
hinakan ia”. Surat
Ali Imran ayat 192.
“...dan mereka tiada
dapat memberi pertolongan (syafaat), selain untuk orang yang disukai Nya...”. Surah al- Anbiyak ayat 28.
“Berapa banyak Malaikat
dilangit, tiada bermanafaat syafaat (pertolongan) mereka sedikit pun, kecuali
sesudah diizinkan Allah bagi siapa yang dikehandaki Nya dan disukai Nya”. Surah an-Najm ayat 26.
“... pada hari Allah
tidak akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang-orang yang beriman
berserta dengan dia, sedang cahaya mereka berjalan dihadapan dan disebelah
kanan mereka...”
Surah at-Tahrim ayat 8.
Itulah pendapat dan hujah bagi orang yang diancam oleh Allah
kelak, iaitu segolongan manusia yang telah sesat dari jalan yang benar.
(orang-orang yang mendustakan dan mempertikaikan firman Allah).
Adapun menurut pendapat Ahli Sunah Wal Jamaah yang sentiasa
menggunakan rujukkan berdasarkan al-Quran dan al-Hadis, syafaat itu amat
berguna kepada umat Islam yang durhaka. Setiap dari mereka pasti akan masuk
Syurga. Mengenai ayat pertama, rujukan penafsirannya adalah pada riwayat Anas
bin Malik, iaini yang dimaksudkan firman Allah “Yang Engkau masukkan kedalam
Neraka”, ialah orang yang dimasukkan kedalam Neraka secara abadi
(selama-lamanya). Kemudian, maksud firman Allah, “Engkau hinakan ia”, ialah
yang Engkau binasakan dan yang Engkau murkai”. Berdasarkan pekara ini, Sa’id Ibnu
Musayyib mengatakan, “Sesungguhnya ayat itu ditujukan khusus bagi orang-orang
yang tidak mungkin dikeluarkan dari dalam Neraka”. Dalilnya adalah dari firman
Allah pada bahagian akhir ayat tersebut iaitu, “Dan tidak ada bagi orang-orang
yang zalim seorang penolong pun”. Yang dimaksudkan ialah orang-orang kafir.
Bagi orang-orang mukmin yang durhaka, kalimah “hina” itu
boleh diertikan sebagai “malu”. Pekara ini berlaku dalam makna bahasa Arab.
Ertinya, pada waktu itu selaku orang-orang yang beriman mereka merasa malu
kepada penganut agama-agama yang lain kerana terpaksa menempuh seksa Neraka
terlebih dahulu sehingga mereka akan dikeluarkan kelak. Sedangkan pengertian
“hina’ bagi orang-orang kafir bermaksud binasa didalam Neraka tetapi mereka
tidak mati. Berbeza keadaannya dengan orang-orang beriman yang sememangnya mati
didalam keadaan sebenar disitu sehinggalah mereka dikeluarkan berkat syafaat
seseorang yang telah mendapat restu dari Allah, disamping rahmat dari Allah
Yang Mahapemurah sendiri, pekara ini akan dijelaskan lagi nanti, insyaallah.
BAB 62: ORANG-ORANG YANG MENDAPAT
SYAFAAT DAN MAKSUD JAHANAMIYYUN.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari Rasyidin bin Sa’ad, dari
Yahya, dari Abu Abdulrahman al-Khattali, dari Abdullah bin Amr ibnu ‘Ash bahawa
Nabi saw. bersabda, “Sesungguhnya puasa dan al-Quran akan memberi syafaat
kepada seorang hamba. Berkata puasa, ‘Ya Tuhanku, aku pernah menghalang orang
ini dari makan, minum dan kesenangan yang lain waktu siang hari. Tolong berikan
aku syafaat untuknya’. Kemudian al-Quran berkata, ‘Ya Tuhanku, Aku telah menghalang orang ini tidur diwaktu malam (kerana
membaca al-Quran). Tolanglah berikan aku syafaat untuknya’”. Lalu kedua-duanya
diberikan syafaat.
Diriwayatkan oleh Muslim sebuah hadis dari Abu Sa’id
al-Khudri, “....setelah membaca firman Allah berkenaan Neraka Jahanam, baginda
bersabda, ‘Ketika orang-orang mukmin terselamat dari Neraka, maka demi Allah
yang jiwaku berada didalam genggaman Nya, tidak ada seorang pun dari kamu yang
lebih keras dari Allah dalam meminta hak dari orang-orang beriman pada hari
kiamat nanti bagi saudara mereka yang berada didalam Neraka’”.
Hadis yang serupa diriwayatkan oleh Ibnu Majah juga dari Abu
Sa’id al-Khudri bahawa Nabi saw. bersabda, “Ketika Allah telah membebaskan
orang-orang beriman dari Neraka dan mereka juga telah merasa tenteram, maka
berdebatlah salah seorang dari kamu kepada sahabatnya semasa hidup didunia yang
mempertahankan kebenaran tidak lebih seru daripada pembantahan orang-orang
beriman terhadap Tuhan mereka, yang dimasukkan kedalam Neraka. Orang-orang
beriman itu berkata, ‘Ya Tuhan kami, mereka adalah saudara-saudara kami. Mereka
berpuasa, solat dan naik haji bersama kami’. Lalu Allah berfirman kepada
mereka, ‘Keluarkan siapa saja yang kamu kenal’. Sehingga tubuh-tubuh mereka
terhalang dari Neraka. Lalu mereka pun mengeluarkan sejumlah manusia yang telah
diazab Neraka dari paras betis hingga kelutut.
Kemudian mereka berkata, “Ya Tuhan kami, di Neraka sudah
tidak ada siapa pun dari orang-orang yang Engkau perintahkan kepada kami untuk
mengeluarkannya’. Kemudian Allah Yang Mahamulia lagi Mahaagung berfirman,
‘Kembalilah lagi, jika kamu bertemu seseorang didalam hatinya ada sedikit iman
walau seberat satu dinar sekalipun maka keluarkanlah’. Lalu mereka mengeluarkan
manusia dalam jumlah yang sangat besar.
Kemudian mereka berkata, “Ya Tuhan kami, kami tidak
meninggalkan walau seorang pun disana diantara orang-orang yang Engkau
perintahkan untuk mengeluarkannya’. Tetapi Allah berfirman lagi, ‘Kembalilah
lagi, jika kamu menemukan seseorang yang didalam hatinya ada sedikit iman walau
seberat separuh dinar sekalipun, maka keluarkanlah ia’. Mereka kembali
mengeluarkan manusia dalam jumlah yang cukup besar jumlahnya.
Kemudian mereka berkata, “Ya Tuhan kami, kami tidak meninggalkan
walau seorang pun disana diantara orang yang Engkau perintahkan kami untuk
dikeluarkan.’ Allah masih berfirman, ‘Kembalilah sekali lagi, jika kamu
menemukan seseorang yang didalam hatinya beriman walau seberat zaharh
sekalipun, keluarkanlah dia’. Maka mereka kembali semula dan mengeluarkan
manusia yang sangat besar jumlahnya. Kemudian mereka berkata, ‘Ya Tuhan kami,
kami sudah tidak meninggalkan satu kebajikan ataupun iman yang masih tersisa
disana’”.
Berkata Abu Sa’id al-Khudri, “Jika kamu tidak percaya
kepadaku berkenaan hadis ini, kamu bacalah firman Allah didalam surah an-Nisaa
ayat 40 (mafhumnya);
“Sesungguhnya Allah
tidak menganiaya seberat zarah pun, kalau ada (yang dikerjakan walau sebesar
zarah sekalipun) satu kebajikan, niscaya Allah akan lipatgandakannya dan
memberikan dari sisi Nya pahla yang besar”.
Allah berfirman (mafhumnya);
“Setelah Malaikat, para
Nabi dan orang-orang mukmin memberikan syafaat, tinggallah yang paling
penyayangn diantara penyayang”.
Allah menggenggam Neraka dan mengeluarkan darinya satu kaum
yang tidak pernah melakukan kebajikan langsung walau satu pun. Setelah
dilemparkan kedalam sungai kehidupan yang terhampar dihadapan pintu-pintu
Syurga, kemudian mereka itu keluar dengan tanda dileher-leher mereka yang boleh
dikenali oleh semua para penghuni Syurga itu sebagai orang-orang yang
dimasukkan Allah kedalam Syurga miskipun tidak memiliki sebarabg amal kebajikan
sama sekali. Allah berfirman kepada mereka, “Masuklah kamu semua kedalam
Syurga. Apa saja yang kamu lihat itu adalah milik kamu semua”. Mereka berkata,
“Ya Tuhan kami, berikanlah kepada kami sesuatu yang belum pernah Engkau berikan
kepada sesiapa pun disemesta alam ini”. Allah berfirman, “Bagi kamu disisi Ku
adalah yang lebih baik lagi dari apa yang kamu minta itu”. Mereka bertanya, “Ya
Tuhan kami, adakah sesuatu yang lebih baik dari apa yang kami minta tadi ?”.
Allah berfirman, “Ada, iaitu Ridha Ku. Setelah ini Aku tidak lagi akan murka
kepada kamu untuk selamanya”.
Diriwayatkan oleh Abu Qasim alias Ishaq bin Ibrahim bin
Muhammad al-Khatali dalam kitabnya bertajuk ‘Ad-Dibaj’, dari Ahmad bin Abu
al-Harits, dari Abdul Majid bin Abu Rawad, dari Mu’ammar bin Rasyid, dari
al-Hakam bin Aban, dari Ikrimah, dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah bersabda,
“Apabila Allah telah selesai memutuskan diantara makhluk Nya, Dia mengeluarkan
sebuah tulisan dari bawah ‘Arasy, ‘Sesungguhnya rahmat Ku mendahului murka Ku.
Aku adalah yang paling penyayang diantara Para Penyayang’. Lalu keluarlah dari
Neraka seperti penghuni Syurga”. Atau Allah berfirman, “Seperti orang-orang
yang menyerupai penghuni Syurga. Hanya saja pada kening mereka terdapat tulisan
(perkataan), “orang-orang yang dimerdekakan oleh Allah’”.
FAKTA I:
Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa sesungguhnya iman
itu boleh bertambah dan boleh juga berkurangan seperti penafsiran ayat terakhir
dari surah Ali Imran didalam kitab ‘jami’ Ahkam Al-Quran’. Persoalnya berkenaan
firman Allah dalam riwayat tadi, “Keluarkan orang yang didalam hatinya ada
kebajikan semitsqal dinar, separuh dinar dan sebutir zarah”, menunjukkan pekara
tersebut. Adapun yang dimaksudkan dengan kalimah kebajikan itu ialah iman.
Demikian juga dengan riwayat dalam hadis Qatadah dari Anas, “... dan didalam
hatinya terdapat kebajikan seberat sebutir biji kurma atau sebiji gandum atau
sebesar zarah”. Yang dimaksudkan
kebajikan ialah iman, berdasarkan riwayat lain yang diketengahkan oleh Ma’bad
bin Hilal al-Anzi, dari Anas, “...Aku (Nabi Muhammad) lalu berkata, ‘Ya
Tuhanku, umatku...umatku..”. Lalu dikatakan kepadaku, ‘Pergilah, barangsiapa
yang didalam hatinya terdapat iman seberat sebutir biji, maka keluarlah ia dari
Neraka’. Aku pun bergerak mengerjakan perintah itu’”.
Hadis riwayat Muslim ini adalah cukup panjang. Yang
dimaksudkan dengan kalimah iman didalam riwayat tadi ialah amal-amal iman yang
bererti amalan-amalan angota tubuh. Buktinya ialah bahawa amal-amal soleh itu
adalah bahagian dari syariat-syariat iman. Contoh yang lain ialah seperti
didalam firman Allah didalam surah al-Baqarah ayat 143 yang mafhumnya; “Dan
Allah tidak akan mengsia-siakan imanmu”. Maksudnya mengsia-siakan solatmu.
Ada pula yang mengatakan bahawa yang dimaksudkan dalam hadis
tadi ialah amalan-amalan hati. Oleh itudengan lain perkataan, Allah berfirman;
“Keluarlah dari Neraka orang-orang yang melakukan suatu amalan kerana niat dari
hatinya”. Contoh ini juga disebut didalam sabda Nabi saw. didalam hadis riwayat
Bukhari dan Muslim, “Sesungguhnya setiap amal itu tergantung pada niatnya”.
Boleh jadi juga yang dimaksudkan dengannya adalah sebagai
rahmat atas setiap orang muslim, kasih sayang terhadap anak yatim, perasaan
mengharap dengan cemas kepada Allah dan mempercayai penuh kepada Allah yang
menunjukkan semua itu adalah amalan hati, bukannya dari amalan dari perbuatan
angota tubuh badan. Semua itu juga disebut sebagai iman, walaupun detik hati.
Dalil yang menunjukkan bahawa yang dimaksudkan dengan iman
adalah seperti yang telah saya (Imam al-Qurthubi) katakan tadi, bukan iman
dalam pengertian mengesakan Allah, menafikan kemusyrikkan dan ikhlas membaca
kalimah ‘Laillahaillallah’. Yakin kepada kalimah yang terdapat didalam hadis
itu sendiri iaitu kalimah “Keluarkanlah”. Kemudian Allah menggenggam Neraka
untuk mengeluarkan satu kaum yang tidak pernah melakukan amal kebajikan
langsung. Maksudnya ialah Tauhid yang kosong dari amal-amal soleh. Pekara
ini diterangkan dengan lebih jelas dalam
riwayat yang diketengahkan oleh al-Hasan dari Anas yang merupakan tambahan yang
ditokok tambah oleh Ali bin Ma’bad dalam sebuah hadis berkenaan syafaat, iaitu;
“...Kemudian aku (Nabi Muhammad) kembali kepada Tuhanku.
Setelah menyebutkan kata puji-pujian, aku lalu menjatuhkan diri bersujud kepada
Nya, lalu dikatakan kepadaku, ‘Muhammad, angkatlah kepalamu. Berdoalah, nescaya
doamu akan Ku kabulkan. Bermohonlah, nescaya permohonanmu akan Ku penuhi. Dan
mintalah syafaat, nescaya kamu akan diberikan syafaat’. Lalu aku berkata, ‘Ya
Tuhanku, izinkan aku memberikan syafaat kepada orang-orang yang pernah
mengucapkan ‘Laillahaillallah’. Allah berfirman, ‘Itu bukan kerjamu, Tetapi
demi kemuliaan Ku, kebesaran Ku, keagungan Ku dan kekuasaan Ku, sungguhnya Aku
akan keluarkan dari Neraka orang-orang yang pernah membaca Laillahaillallah’”.
Diriwayatkan oleh atz-Tirmidzi al-Hakim alias Abu Abdullah
dalam kitabnya ‘Nawadir al-Ushul’, dari Muhammad bin Ka’ab al-Qardhi, dari Abu
Huhairah bahawa Rasulullah bersabda, “Pada dahi mereka ada tulisan ‘Orang-orang
yang dibebaskan Allah’. Lalu mereka meminta agar Allah berkenan menghapuskan
tulisan itu dari mereka. Dan Allah pun menghapuskan tulisan itu”. Didalam
sebuah riwayat lain disebutkan, “Lalu Allah mengutus Malaikat untuk
menghapuskan tulisan tersebut dari
dahi-dahi mereka”. Hadis ini akan diperjelaskan lagi kelak, insyaallah.
Hadis serupa diriwayatkan oleh Abu Bakar al-Bazzari dalam
kitbnya ‘Musnad al-Bazzari’, dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi saw.
Bersabda, “Adapun para penghuni Neraka yang memang menjadi penghuni tetapnya,
mereka tidak mati dan juga tidak hidup didalamnya. Sedangkan orang-orang
dikehendaki oleh Allah untuk dikeluarkan, mereka akan dimatikan terlebih dahulu
oleh api Neraka baru kemudian dikeluarkan darinya. Selanjutnya mereka akan
dilemparkan kedalam sungai kehidupan, Allah mengirimkan airnya kepada mereka
sehingga mereka muncul seperti munculnya biji dalam endapan yang dibawa oleh
aliran. Mereka lalu masuk Syurga dan diberi nama JAHANAMIYYUN atau para
bekas/mantan penduduk jahanam oleh para penghuni Syurga. Kemudian mereka
memohon kepada Allah untuk dihilangkan sebutan itu dari mereka dan Allah pun
mengabulkannya”.
Diriwayatkan oleh Bukhari dari Anas bahawa Nabi saw.
Bersabda, “Ada satu kaum yang akan keluar dari Neraka setelah dia terkena
hangusnya. Lalu setelah mereka masuk Syurga, para penghuni Syurga memanggil
mereka Jahanamiyyun atau mantan penghuni jahanam”.
Diriwayatkan oleh Tirmidzi dari Imran bin Hashin bahawa Nabi
saw. Bersaba, “Sesungguhnya berkat syafaatku akan keluar dari Neraka satu kaum
yang disebut Jahanamiyyun”.
Diriwayatkan oleh Tirmidzi dan dianggap sahih oleh Abu
Muhammad alias Abdul Haq sebuah hadis dari Anas bahawa Rasulullah bersabda,
“Syafaatku untuk orang-orang yang melakukan dosa-dosa besar dari umatku”.
Hadis yang sama diriwayatkan oleh Abu Daud ath-Thayalisi dan
Ibnu Majah, dari Jabir bin Abdullah bahawa Rasulullah bersabda, “Syafaatku bagi
mereka yang melakukan dosa-dosa besar dari umatku”.
Diriwayatkan oleh Abu Hasan alias ad-Daruquthni, dari Abu
Umamah bahawa Rasulullah bersabda, “Sebaik-baik manusia adalah aku untuk umatku
yang jahat”. Para sahabat bertanya, “Lalu bagaimana dengan umatmu yang baik?”.
Baginda menjawab, “Umatku yang baik, mereka akan masuk Syurga berkat amalan-amalan
mereka. Sedangkan umatku yang jahat mereka akan masuk Syurga berkat syafaatku”.
Dirawayatkan oleh Ibnu Majah, dari Ismail bin Asad, dari
Badar Syuja’ ibnu Walid as-Sukuni, dari Ziyad bin Khaitsamah, dari Na’im bin
Abu Hindun, dari Raba’i bin Harrasy, dari Abu Musa al-Asy’ari bahawa Rasulullah
bersabda, “Aku disuruh memilih diantara syafaat atau separuh dari umatku untuk
dimasukkan kedalam Syurga. Aku memilih syafaat kerana ia lebih umum dan lebih
mencukupi. Apakah kamu semua berfikir bahawa syafaat itu untuk orang-orang yang
bertakwa?. Tidak.. Tetapi ia adalah untuk orang-orang yang bersalah,
orang-orang yang berdosa dan untuk orang-orang yang bergelumang dengan noda”.
Diriwayatkan oleh Ibnu Majah, dari Hisyam bin Ammar, dari
Shadaqah bin Khalid, dari Ibnu Jabir, dari Sulaim bin Khalid, dari Auf bin
Malik al-Asyja’i bahawa Rasulullah bersabda, “Kamu tahu apa yang telah
dikhabarkan Tuhanku semalam?. Kami menjawab, ‘Allah dan Rasul Nya saja yang
tahu’. Baginda bersabda, “Sesungguhnya Allah mengkhabarkan kepadaku dua
pilihan, antara separuh dari umatku yang akan dimasukkan kedalam Syurga atau
syafaat. Dan aku memilih syafaat”. Kami berkata, “Wahai Rasulullah, pohonkanlah
doa kepada Allah, mudah-mudahan kami termasuk orang-orang yang mendapat
syafaat”. Baginda bersabda, “Syafaat itu ialah untuk setiap orang muslimin”.
Abu Bakar alias Muhammad bin Ibrahim menceritakan kisah yang
cukup menarik didalam kitabnya ‘Bahru al-Fawa’id’, dari Abu Nashr alias
Muhammad Ishak ar-Rasyadi, dari Abu Bakar alias ar-Rasyadi, dari Abu Bakar
alias Muhammad bin Isa bin Zaid ath-Tharsusi, dari Na’im bin Hammad, dari
Ibrahim ibnu Hakam bin Aban, dari ayahnya, dari Abu Qilabah bahawa ia berkata,
“Setelah minum, saudara sepupuku jatuh sakit. Pada satu malam, ia mengutus
seseorang agar aku mengziarahinya. Setibanya aku disisinya aku melihat ada dua
Malaikat yang menjelma menjadi dua rupaparas manusia berkulit hitam. Aku terus
berkata, “Innalillahi... pasti susah dia ni! ”.
Tetapi, tiba-tiba aku juga
melihat dua lagi Malaikat yang menjelma menjadi rupaparas manusia berkulit
putih berdiri dihadapan pintu bilik itu. Salah seorang darinya berkata kepada
kawannya, “Turunlah kamu mendekatinya”.
Lalu seorang Malaikat itu pun menghampii katil sisakit,
sepontan Malaikat berkulit hitam itu beranjak kebelakang. Ia mendekati saudara
sepupuku untuk mencium bau dari mulutnya. Ia berkata, ‘Aku tidak merasakan
tanda-tanda mulutnya digunakan untuk berzikir’. Kemudian ia mencium bau diperut
saudara sepupuku itu pula. Ia berkata, ‘Aku tidak merasakan perutnya lapar
kerana digunakan untuk berpuasa’. Kemudian ia mencium bau dikedua-dua kakinya
dan ia berkata, ‘Aku tidak merasakan kedua kakinya digunakan untuk melakukan
solat’. Kemudian berkata temannya, ‘Innalilllahi Wainaillaihi Raji’un...
mustahil seorang umat Muhammad tidak memiliki satu amal kebajikan sama
sekali... kamu cuba lihat sekali lagi dengan lebih teliti !’.
Setelah diulang ternyata dia tidak merasakan mulutnya
digunakan untuk berzikir, perutnya lapar bukan kerana berpuasa dan kaki-kakinya
tidak pernah digunakan untuk mendirikan solat, ia berkata, ‘Celaka kamu,
seorang umat Muhammad yang tidak pernah melakukan ibadah sama sekali !’.
Kemudian datang temannya dan berkata, ‘Ketepi kamu, biar aku
yang memeriksanya pula’. Ia pun membuat pemeriksaan seperti temannya tadi dan
didapatinya ia tetap sama. Ia tidak merasakan harum ibadah zikir dari mulutnya,
dari perutnya kerana berpuasa wajib atau sunat dan dari kaki-kakinya kerana
solat-solat sunat dan wajib. Tetapi Malaikat itu masih tidak berputus asa, lalu
diujinya buat kali yang terakhir. Apabila saja ia cuba mencium bau dimulutnya,
saudara sepupuku terbuka sedikit mulutnya dan mengeluarkan hujung lidahnya.
Maka dari lidahnya itulah keluar satu aroma harum kerana dia pernah satu kali
mengucapkan kalimah takbir pada jalan Allah dengan niat ikhlas semata-mata
kerana Allah. Serentak dengan itu dia menghembuskan nafasnya yang terakhir dan
aku juga tersentak lalu tercium aroma yang sangat harum bak wangian kasturi
memenuhi ruang rumahnya.
Selepas solat Subuh, aku bertanya kepada jemaahku, “Adakah
kamu mahu aku ceritakan tentang seorang ahli Syurga?”. Mereka semua menjawab,
“Ya.. sudah tentu!”. Lalu aku pun menceritakan kisah saudara sepupuku itu.
Ketika sampai kesebutan “Intakiyah”, mereka berkata, “bukan Intakiyah... tetapi
Inthakiyah!”. Tetapi aku tetap berkata, “ Tidak...Demi Allah, aku menyebut
Intakiyah seperti apa yang telah disebutkan oleh Malaikat-malaikat itu”.
Para ulama tafsir mengatakan, “Orang itu telah diselamatkan
oleh kalimah takbir yang pernah diucapkannya sekali dalam hidupnya dengan niat
ikhlas kerana ingin mendapatkan keridhaan Allah”. Sebenarnya ucapan takbir itu
berbeza dengan ucapan shadah atau kesaksian beriman kepada Allah, seperti yang
telah dikemukakan sebelumnya. Syafaat Nabi saw., para Malaikat, Nabi-nabi yang
lain dan orang-orang mukmin itu akan diberi kepada seseorang yang mempunyai
amal tambahan selain iman dan juga diberi kepada orang-orang yang tidak
memiliki amal ibadah langsung. Mereka itulah yang memperolehi anugrah dari
Allah SWT. Sehingga dia dikeluarkan dari dalam Neraka sebagai penghormatan dan
untuk memenuhi janji Nya. Firman Allah didalam surah an-Nisa’ ayat 48,
mafhumnya;
“Sesungguhnya Allah
tidak mengampuni, jika Dia disekutukan dengan yang lain dan Dia akan mengampuni
(dosa) yang kurang dari itu, bagi sesiapa yang dikehandaki Nya. Barang siapa
mempersekutukan Allah, sesungguhnya dia telah memperbuat dosa yang besar”.
Mahasuci Allah, Tuhan Yang Mahapengasih lagi Mahapenyayang
kepada seluruh hamba-hambaNya dan memenuhi segala janji-janjiNya.
FAKTA II.
Disebutkan didalam sebuah hadis Abu Sa’id al-Khudri bahawa ia
berkata, “Mereka dikeluarkan seperti mutiara dan pada leher mereka terdapat
tanda”. Semantara dalam hadis Abu Hurairah disebutkan, “Pada dahi mereka
terdapat tulisan, orang-orang yang dimerdekakan oleh Allah yang Mahapemurah”.
Kedua-dua hadis ini dengan jelas memperlihatkan pebezaannya. Tetapi pekara ini
boleh diselaraskan dengan pengertian dan fahaman bahawa sebahagian dari mereka
memiliki tanda didahnya dan sebahagian lagi pada lehernya.
Disebut juga didalam hadis dari Jabir, “...Setelah
orang-orang yang mendapat syafaat dikeluarkan dari Neraka, Allah Yang
Mahamemberkati lagi Mahatinggi berfirman, “Akulah Allah !. Aku mengeluarkan
mengeluarkan mereka kerana Ilmu dan Rahmat Ku”. Allah kemudiannya mengeluarkan
mereka dalam jumlah yang berlipat ganda dan pada leher mereka tertulis,
‘Orang-orang yang dimerdekakan oleh Allah Yang Mahamulia lagi Mahaagung’.
Mereka kemudian dimasukkan kedalam Syurga dan disana mereka diberi nama
al-Jahanamiyyun”.
Boleh saja hadis Abu Sa’id dan hadis Jabir disamaertikan
iaitu, “Mereka dikeluarkan dari Neraka seperti mutiara yang rupa paras mereka
boleh dikenali oleh para penghuni Syurga melalui tanda tulisan pada dahi-dahi
mereka, seperti yang diterangkan didalam hadis Abu Hurairah”. Oleh itu tidaklah
terlihat perbezaan diantara hadis-hadis tersebut.
FAKTA III:
Kemudian ada pihak yang mempersoalkan, kenapakah mereka
meminta kepada Allah untuk dihapuskan tanda dan tulisan, ‘orang-orang yang
dimerdekakan Allah’, bukankah itu merupakan satu sebutan yang mulia dan satu
penghormatan contohnya seperti sebutan Nabi Ku atau Rumah Ku, atau ’Arasy Ku
atau Malaikat Ku?. Bahkan disebutkan didalam sebuah riwayat hadis, ‘Orang-orang
yang saling mencintai kerana Allah, pada dahi mereka akan tertulis perkataan
orang yang mencintai kerana Allah’. Oleh itu kenapa mereka harus meminta kepada
Allah untuk dihapuskan perkataan yang mulia itu?”.
Jawapannya ialah, sebutan perkataan ‘Menycintai kerana Allah’
dengan sebutan perkataan ‘Orang-orang yang dimerdekkan Allah atau Jahanamiyyun’
yang bererti mantan penduduk Neraka Jahanam. Sebutan ini terasa kurang manis
didengar seolah-olah satu penghinaan kepada mereka kerana dikaitkan dengan
Neraka Jahanam tempat musuh-musuh Allah. Mereka pastinya terasa malu kepada
saudara mara mereka yang tinggal bersama-sama di Syurga akan sebutan itu. Oleh
sebab itu amat wajarlah mereka meminta kepada Allah akan penghapusan tanda
perkataan itu dari dahi-dahi atau leher-leher mereka.
Disebut didalam sebuah hadis marfu, “Sesungguhnya ketika
sudah masuk Syurga, para penghuni Syurga terdahulu mengatakan, ‘Mereka itulah
para mantan penghuni jahanam’. Mendengar kata-kata seumpama itu, mereka lalu
berkata, ‘Ya Tuhan kami, kami lebih rela dibiarkan saja tinggal didalam Neraka daripada menanggung aib
dan memalukan seperti ini”. Kemudian Allah mengutus sebuah angin dari bawah
‘Arasy yang bernama angin Mutsirat supaya berhembus dan menghapuskan tulisan
dan tanda-tanda pada dahi dan leher mereka itu, sehingga wajah mereka kelihatan
tampan, indah dan berseri-seri”.
Diriwayatkan oleh Abu Muhammad alias Abdul Wahab atau lebih
dikenali dengan panggilan Ibnu Rawahah, dari al- Hafiz as-Salafi, dari al-Hajib
alias Abu Hasan Ibnu Allaf, dari Abu Qasim bin Busyran, dari al-Ajiri alias Abu
Bakar Muhammad ibnu Husin, dari Abu Ali al-Hasan bin Muhammad bin Syu’bah
al-Anshari, dari Ali bin Muslim ath-Thusi, dari Marwan bin Mu’awiyah, dari Amr
bin Rifi’ah ar-Rab’i, dari Abu Nadhrah, dari Abu Sa’id al-Khudri bahawa
Rasulullah bersabda;
“Sesungguhnya penghuni Neraka ia ada yang kekal penghuni
Neraka dimana mereka itu tidak mati dan tidak juga hidup didalamnya. Juga
terdapat penghuninya yang akan dikeluarkan darinya, iaitu ketika mereka jatuh
kedalamnya lalu menjadi rentung (arang). Setelah mendapat Izin dari Allah,
mereka lalu dikeluarkan dan dilemparkan kedalam sungai kehidupan. Para penghuni
Syurga lalu menyiramkan air kepada mereka, sehingga mereka tumbuh (hidup).
Setelah mereka masuk Syurga dan mendapat panggilan Jahanamiyyun, mereka memohon
kepada Allah Yang Maha Penyayang untuk menghilangkan sebutan itu. Allah
kemudian mengkhabulkan permintaan mereka, lalu mereka bergabung dengan penduduk
Syurga terdahulu. Adapun sebutan ‘orang-orang yang saling mencintai kerana
Allah’ adalah sebutan yang mulia dan luhur. Oleh kerana itu orang-orang yang
mendapat sebutan itu tidak memohon kepada Allah untuk menghapuskan serta
menghilangkannya”.
Berdasarkan riwayat tersebut, ia bererti ada sebahagian penghuni
Syurga yang mengelami kesusahan. Padahal seharusnya di Syurga itu dikatakan
tidak akan ada pekara-pekara seperti itu ?.
Jawapannya ialah, perlulah diakui bahawa hadis-hadis tersebut
memang menunjukkan adanya kesulitan bagi sebahagian penghuni Syurga. Tetapi,
pekara itu terjadi apabila mereka baharu saja masuk Syurga. Setelah mereka
berada didalamnya, masaalah itu semuanya hilang sama sekali. Yang tinggal
hanyalah rasa lega yang indah. Para Ulama memberi perumpamaan seperti disebuah
lautan terjatuh seketul najis, manakan nampak dimata dan tidak mempengaruhi
lautan yang luas itu. Demikianlah pula dengan penghuni Syurga itu, pada umumnya
pekara ini tidak memberi kesan sama sekali. Hal yang serupa kepada seluruh
manusia semasa hendak melintasi Jembatan Shirat. Pada ketika mahu melintas,
mereka semua merasa ketakutan yang amat dahsyat sekali. Tetapi setelah
terselamat, mereka merasa terlalu gembira dan melupakan kesengsaraan itu. Ini
fitrah manusia.
Kemudian, ada sesetengahnya yang mempersoalkan bagaimana
mungkin al-Quran dan puasa boleh memberi syafaat kepada manusia yang membacanya
dan menunaikannya. Bukankah kedua-duanya itu adalah merupakan amalan-amalan
bagi manusia ?.
Sebenarnya persoalan ini telah diperkatakan terdahulu, tetapi
supaya ia lebih jelas ada baiknya kita simak semula hadis Rasulullah iaitu, “Pada
hari kiamat nanti, al-Quran dan Puasa akan datang menjelma seperti seorang yang
kurus dan pucat. Ia berkata, ‘Akulah yang membuat kamu bercekang mata dimalam
hari dan membuat kamu kehausan disiang hari’”. Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu
Majah didalam kitabnya ‘Sunan Ibnu Majah’ dari Buraidah dengan sanad yang
sahih. Menurutnya yang hadir itu bukanlah al-Quran dan puasa (yang asal) itu
sendiri, sebaliknya adalah pahala dari perbuatan amalan-amalan darinya itu.
Disebut didalam ‘Shahih Muslim’ sebuah hadis dari an-Nawwas
bin Sam’an al-Kalabi bahawa ia mendengar Rasulullah bersabda, “Pada hari kiamat
nanti, Al-Quran dan orang-orang yang mengamalkannya akan datang dengan
dipandukan oleh surah al-Baqarah dan surah Ali Imran”. Rasulullah membuat tiga
contoh bagi kedua surah itu yang membuat aku ingat akannya sampai bila-bila.
Baginda bersabda, “Kedua-duanya seolah-olah seperti dua gumpalan awan atau
seperti sepasang langsir yang ditengah-tengahnya ada cahaya terang, atau
seperti dua kumpulan burung yang berbaris dan bersiap sedia memberi pembelaan
bagi orang yang membacanya”.
Maksud hadis ini ialah Allah mencipta Malaikat-malaikat yang
akan membela para pembacanya, seperti hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Adi,
“Barangsiapa membaca ayat, ‘Allah menyatakan bahawa tidak ada Tuhan selain Dia,
yang menegakkan keadilan. Para Malaikat-malaikat dan orang-orang berilmu (juga
menyatakan yang demikian itu), maka Allah akan mencipta tujuh puluh ribu para
Malaikat yang akan selalu memohon keampunan baginya sampai hari kiamat’”.
Pada pendapat saya (Imam al-Qurthubi), dari pahala membaca
al-Quran dan puasa Allah juga menciptakan dua Malaikat yang akan memberi
syafaat kepada orang yang membaca dan menghafalkannya. Demikian juga,
Insyaallah dengan amalan-amalan soleh yang lainnya, seperti yang diperkatakan
oleh Ibnu Mubarak didalam kitabnya ‘Ar-Raqa’iq dari seseorang dari Zaid bin
Aslam bahawa ia berkata, “Aku pernah mendengar bahawa pada hari kiamat kelak
seorang hamba yang mukmin akan didatangi oleh amalannya yang menjelma menjadi
manusia yang sangat tampan, berpakaian sangat bersih dan beraroma sangat harum.
Ia duduk disebelahnya, ketika ada sesuatu yang membuatnya terkejut dan takut,
jelmaan amalan itu akan menghiburkan dan mententeramkannya. Hamba itu berkata,
‘Semoga Allah memberikan balasan kepadamu, wahai teman yang baik. Siapakah kamu
ini ?. Jelmaan amalan itu menjawab, ‘Adakah kamu tidak mengenaliku, padahal
akulah yang menemanimu dikuburan dan didunia?’, ‘Aku adalah amalanmu, kerana
kau beramal baik, sekarang aku juga baik dan kerana kau beramal harum, sekarang
aku kau dapati berbau harum. Mari.. silalah menaiki ku kerana sewaktu didunia
aku menunggangi kamu”.
Itulah maksud firman Allah didalam surah az-Zumar ayat 61
yang mafhumnya;
“Allah menyelamatkan
orang-orang yang bertakwa dengan kemenangan, mereka tiada ditimpa kejahatan dan
tiada pula berduka cita”.
Hamba itu dibawa mengadap Allah Yang Mahamulia lagi
Mahaagung. Ia (jelmaan amalan) berkata, “Ya Tuhanku, setiap orang yang beramal
semasa didunia telah mendapat imbuhannya dan setiap pedagang dan pengusaha
telah mendapat keuntungannya dari usaha mereka, tetapi temanku ini masih
melupakan tentang dirinya’. Allah berfirman, ‘Apa yang kamu minta?’. Ia menjawab,
‘Keampunan Mu, Rahmat Mu dan lain-lain sebagainya’. Allah berfirman, ‘Aku telah
menampunkan temanmu itu’. Hamba itu kemudian dikenakan pakaian kemuliaan dan
dikepalanya dipakaikan sebuah mahkota kebangaan yang diperbuat dari mutiara
yang memancarkan cahaya sejauh dua hari perjalanan.
Kemudian ia berkata lagi, ‘Ya Tuhanku, temanku ini masih
melupakan kedua ibubapanya sedangkan orang lain telah merasakan imbuhan
manafaat dari amalan-amalan mereka’. Lalu Allah kurniakan kepada kedua ibubapa
hamba itu seperti apa yang dia perolehi.
Ini amat berbeza dengan orang-orang kafir. Mereka akan
didatangi amalan-amalan mereka sebagai susuk tubuh manusia yang sangat hodoh
dan berbau busuk yang akan duduk disebalahnya. Setiap kali datangnya pekara
yang mengejutkan dan menakutkannya, ia akan menambah kejutan dan ketakutan itu
lagi. Sehingga orang kafir itu berkata, ‘Kamu adalah teman yang jahat, siapakah
kamu ini?’. Ia menjawab, ‘Kamu tidak mengenaliku?’. Orang Kafir itu berkata,
‘Tidak !’. Ia menjawb, ‘Aku adalah amalanmu semasa didunia, kerana kau beramal
buruk, maka kau lihat aku buruk. Kerana kau beramal busuk, sekarang kau cium
aku busuk. Tundukkan kepalamu, supaya aku tonggangi kamu kerana semasa didunia
kau tidak mahu menongangiku. Inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah didalam
surah an-Nahl ayat 34, mafhumnya ;
“Lalu mereka ditimpa
kejahatan (balasan diatas) perbuatan mereka dan turunlah kepada mereka
(seksaan) yang mereka perolok-olokkan (permainkan)”.
Hadis serupa diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak, dari Qais bin
Ashim al-Munqiri bahawa Nabi saw. bersabda, “Betapapun kamu pasti punya teman
setia, wahai Qais. Ia dimakamkan bersamamu sedang ia dalam keadaan hidup,
sedangkan kamu dimakamkan bersamanya dan kamu dalam keadaan mati. Jika kamu
dermawan, nescaya ia pun akan dermawan kepadamu dan jika kamu hina, nescaya dia
akan menolongmu. Kamu akan dibangkitkan hidup kembali bersama-samanya dan kamu
juga akan disoal tentangnya. Oleh itu jadikanlah ia baik. Jika ia baik, maka ia
akan menjadi teman yang menyenangkan dan jika ia buruk, maka ia akan menjadi
sumber kesepianmu. Dia adalah amal perbuatanmu”.
Diriwayatkan oleh Abu Faraj Ibnu Jauzi didalam kitabnya ‘Raudhat
al-Musytaq’ dan ‘Ath-Thariq Ila al-Muluk al-Khallaq’, bahawa Rasulullah
bersabda, “Pada hari kiamat nanti, Taubat akan didatangkan dalam bentuk yang
indah dan beraroma sangat harum. Yang boleh merasa keharuman aromanya dan
melihat keindahan bentuknya hanyalah orang yang beriman, sehingga ia merasa
senang bahagia. Orang kafir dan orang yang keras kepala dan suka berbuat
durhaka bertanya, ‘Kenapa kami tidak dapat apa yang kamu dapat dan melihat apa
yang kamu lihat ?’. Amalan Taubat menjawab, ‘Telah cukup lama aku menawarkan
diriku kepada kamu semua semasa kamu didunia dahulu. Tetapi kamu tidak
mengindahkan aku. Seandainya dahulu kamu mahu menerima aku, nescaya sekarang
kamu akan mendapatkan dan merasakan aku’. Mereka berkata, ‘Baiklah sekarang
kami bertaubat’. Tiba-tiba ada suara yang datang dari bawah ‘Arasy, ‘Mustahil
!.. hari-hari beramal telah berlalu dan masa bertaubat telah tamat. Sekalipun
kamu datang kepada KU dengan membawa seisi dunia, nescaya Aku tidak akan
menerima taubat kamu dan Aku tidak mahu mengasihi kesedihan kamu’. Pada saat
itu juga taubat memisahkan dirinya dari mereka dan Malaikat rahmat juga turut
menjauhkan dirinya dari mereka semua. Kemudian terdengar lagi seruan dari bawah
‘Arsay, ‘Wahai para penjaga Neraka !, rapatkanlah dirimu kepada musuh-musuh Allah
Yang Maha Memaksa itu!’”. Riwayat ini menjelaskan apa yang saya (Imam
al-Qurthubi) sampaikan tadi. Hanya Allah yang menjadi penolong kita.
BAB 63: MENGENALI ORANG YANG MENDAPAT
SYAFAAT.
Telah diperkatakan sebelum ini, hadis Abu Sa’id al-Khudri
bahawa Nabi saw. telah bersabda, “Sesungguhnya orang-orang yang beriman
berkata, ‘Ya Tuhan kami, mereka itu adalah saudara-saudara kami. Mereka
berpuasa, solat dan mengerjakan Haji bersama kami. Kenapa mereka dimasukkan
kedalam Neraka?’. Allah berfirman, ‘Pergilah, dan keluarkanlah mereka yang kamu
kenal....”.
Diriwayatkan oleh Muslim sebuah hadis dari Abu Hurairah
bahawa Nabi saw. bersabda, “.... diantara mereka ada orang yang lewat sampai
selamat. Ketika Allah selesai memutuskan diantara hamba-hamba, dan hendak untuk
mengeluarkan penghuni Neraka yang Dia kehendaki dengan rahmat Nya.
Diperintahkan Malaikat untuk mengeluarkan seseorang yang tidak pernah
mempersekutukan Allah dengan sesuatu pun diantara orang Islam yang ingin
dirahmatNya. Di Neraka, Allah mengenali mereka dari bekas sujud. Api Neraka
akan membakar manusia kecuali bahagian bekas sujud dan Allah memang melarang
api Neraka untuk membakarnya. Mereka dikeluarkan dari Neraka dalam keadaan
masih terbakar. Setelah dituang dengan air kehidupan, mereka tumbuh seperti
endapan yang diserit aliran banjir....”.
Diriwayatkan oleh Muslim dari Jabir bahawa Rasulullah
bersabda, “Sesungguhnya ada satu kaum yang ketika dikeluarkan dari Neraka dalam
keadaan hanya terbakar sedikit saja pada bahagian muka mereka, lalu mereka
masuk Syurga”.
FAKTA I:
Pada pendapat saya (Imam al-Qurthubi), hadis dibawah ini
merupakan dalil yang sangat kuat yang menunjukkan bahawa orang-orang Islam yang
melakukan dosa-dosa besar itu wajah mereka tidak menjadi hitam, mata mereka
tidak biru dan mereka tidak dibelanggu seperti yang terjadi kepada orang-orang
kafir. Hal ini ditetapkan berdasarkan hadis Abu Hurairah bahawa Rasulullah
bersabda, “Pada hari kiamat nanti, syafaat juga akan diberikan kepada
orang-orang dari umatku yang melakukan dosa-dosa besar lalu mati sebelum bertaubat.
Mereka berada dipintu pertama Neraka Jahanam. Wajah mereka tidak hitam, mata mereka
tidak biru, mereka tidak dibelanggu dengan rantai-rantai, mereka tidak berkawan
dengan syaitan-syaitan, mereka tidak dipukul dengan godam dan tidak juga
dilontar kedasar Neraka. Diantara mereka ada yang tinggal didalamnya hanya satu
jam kemudian keluar. Diantara mereka ada yang tinggal didalamnya selama satu
hari kemudian keluar. Diantara mereka ada yang tinggal didalamnya selama
sebulan kemudian keluar. Diantara mereka ada yang tinggal didalamnya selama
setahun kemudian keluar. Dan kebanyakan dari mereka tinggal didalam Neraka
selama seperti sejak dunia diciptakan hinggalah sampai hari difanakannya, iaitu
selama tujuh ribu tahun”. Hadis yang diriwayatkan oleh Tirmidzi dalam kitabnya ‘Nawadir
al-ushul’ ini sebenar masa tinggalnya cukup panjang, dan selangkapnya
insyaallah akan dikemukakan kelak.
Abu Hamid al-Ghazali (Imam Ghazali) didalam kitabnya ‘Kasyfu
Ulum al-Akhirat’, mengambil hadis riwayat Abu Nu’aim yang mengatakan, “Diakhirat
kelak, orang-orang yang melakukan dosa-dosa besar dari umat Muhammad yang sudah
menjadi atok, yang sudah menjadi nenek, yang sudah dewasa, yang wanita dan juga
yang muda, semuanya akan didatangkan. Ketika melihat mereka Malaikat Malik
penjaga Neraka bertanya, ‘Wahai orang-orang yang celaka!, Siapa kah kamu ini,
kenapa aku tidak melihat tangan-tangan kamu dibelanggu dengan rantai-rantai ?.
Kenapa wajah-wajah kamu tidak menjadi hitam ?. Apakah perkerjaan yang baik yang
telah kamu lakukan ?. Mereka menjawab, ‘Wahai Malaikat Malik, kami ini adalah
umat Muhammad yang celaka. Biarkanlah kami menangasi dosa-dosa kami’. Malaikat
Malik berkata, ‘Menangislah sekuat-kuatnya, kerana tangisan kamu sekarang ini
tiada lagi gunanya’.
Saat itu banyak orang tua yang sambil memegang janggutnya
berkata dengan nada sesalan, ‘Aduh masa mudaku...! Aduh lama nian kerugianku !
Aduh, kekuatanku nian melemah...! Banyak pula yang dewasa mengeluh, Aduh..
cubaan azab ini akan berlarutan.. berpanjangan sekali !. Banyak anak-anak muda
mengeluh... Aduh menyesalnya aku. Banyak wanita mengeluh... sambil memegang
ubun-ubun dan menarek-narek rambut mereka mengeluh... Aduh, buruk sungguh
nasibku...”.
Setelah hal ini berlarutan selama 100 tahun, tiba-tiba
terdengar seruan dari sisi Allah, ‘Wahai Malaikat Malik, masukkan mereka
kepintu pertama Neraka !’. Ketika Neraka hendak menyeksa mereka, mereka
serentak berkata, ‘Tiada Tuhan Selain Allah’. Sehingga Neraka menjauhi mereka
selama 500 tahun. Mereka menangis dengan sekuat hati. Kemudian terdengar lagi
seruan dari sisi Allah, ‘Wahai Neraka, azablah mereka ! Wahai Malaikat Malik,
masukkan mereka kepintu pertama Neraka’.
Pada saat itu terdengar dentuman bunyi lonceng bergema
seperti halilintar yang menyembar, dan ketika Neraka hendak membakar hati
mereka, Malaikat Malik membentaknya seraya berkata, ‘Jangan kamu bakar sebuah
hati yang berisi al-Quran dan Iman !’. Tidak lama kemudian muncul Malaikat
Zabaniah dengan mambawa air panas Neraka untuk dituangkan kedalam perut-perut
mereka. Malaikat Malik membentak rombongan Malaikat Zabiniah seraya berkata, ‘Jangan
kamu masukkan air panas itu kedalam perut-perut yang dibuat kosong pada bulan
Ramadan, dan jangan ada api yang membakar kening-kening yang digunakan untuk
sujud kepada Allah !’. Rombongan Malaikat Zabaniah lalu mengembalikan semula
air panas itu kedalam Neraka seperti sebuah malam yang sangat hitam pekat,
semantara iman kelihatan berkilauan didalam hati”.
Tambahan kepada riwayat ini akan disambung didalam bab
berkenaan Neraka kelak. Semoga Allah menyelamatkan kita darinya dan janganlah
Allah jadikan kita termasuk golongan yang dimasukkan kedalam Neraka dan
terbakar didalamnya walau sesaat jua pun.
FASAL II:
Perkataan “Ketika Allah selesai memutuskan...” didalam
riwayat diatas tadi, perlulah diberi perhatian dengan cermat. Disebut didalam
al-Quran didalam surah ar-Rahman ayat 31 yang mafhumnya;
“Nanti Kami akan
menyelasaikan (perhitungan), wahai dua jenis (manusia dan jin) yang diberatkan
(dengan kewajipan)”.
Maksudnya, Allah amat serius dengan ancaman terhadap
hamba-hambanya terutama yang kafir baik kepada manusia atau pun jin hnggakan
mengunci perhatian Nya, sekali pun tidak ada yang mampu mengunci perhatian
Allah, kerana pekara mustahil bagi Nya.
Ada yang berpendapat bahawa maksud kalimah didalam riwayat
itu ialah ‘bermaksud’. Dengan perkatan yang lain ia boleh disebut, “Ketika
Allah bermaksud melaksanakan saksi hukuman atas kamu...” Erti kalimah, “Allah
selesai memutuskan diantara hamba-hamba Nya...” ialah selesai menghisab dan
mengendalikan diantara mereka, kerana Allah tidak mungkin disebukkan dari satu
urusan dengan urusan yang lain. Mahasuci Allah untuk disamakan dengan perbuatan
dan kelemahan manusia.
Sekian dahulu untuk Ms 21 kali ini, insyaallah akan disambung dimuka surat yang akan datang dengan fakta dan dalil dari hadis-hadis riwayat yang lebih menarek lagi. Segala kesilapan harap dimaafkan, ikhlas dari atok.
.